رفتن به مطلب

خورشید مصنوعی چینی‌ها در سال جاری تکمیل می‌شود


ارسال های توصیه شده

مهندسان چینی که اخیرا با الگوبرداری از خورشید، یک راکتور آزمایشی را طراحی کرده بودند؛ پس از رسیدن به اهداف اولیه، قصد ساخت خورشید مصنوعی دیگری را دارند. دستگاهی که می‌تواند راه را برای تولید انرژی نامحدود و پاک، هموار سازد.

در پاییز گذشته، محققان چینی «راکتور پیشرفته‌ی فوق رسانای توکامک» یا به اختصار EAST را به عنوان یک خورشید مصنوعی معرفی کردند. این راکتور که با ثبت دمای الکترونی 100 میلیون درجه سانتی‌گراد رکوردشکن شد؛ به گونه‌ای طراحی شده بود که فرایند همجوشی هسته‌ای خورشید واقعی را برای تولید انرژی، شبیه‌سازی کند.

حالا چینی‌ها ساخت یک خورشید مصنوعی دیگر را در دستور کار دارند. به ادعای مقامات رسمی، دستگاه جدید قادر به ثبت چنین عددی برای دمای یونی نیز خواهد بود. این می‌تواند دستاوردی بزرگ باشد و به مهار نیروی حاصل از همجوشی هسته ای منجر شود.

do.php?imgf=155254920675611.jpeg

روز یکشنبه، دوان ژورو (Duan Xuru) یکی از مقامات شرکت ملی هسته‌ای چین در جریان کنفرانس سالانه CPPCC، خبر داد که مهندسان می‌خواهند در همین سال 2019، پایان مراحل ساخت  HL-2M Tokamak را اعلام کنند. به گفته‌ی او:

نقل قول

پلاسمای خورشید مصنوعی عمدتا متشکل از الکترون‌ها و یون‌هاست. در حال حاضر دستگاه‌های Tokamak ما در هسته‌ی پلاسمای خود، به دمای الکترونی 100 میلیون درجه و دمای یونی 50 میلیون درجه سلیوس رسیده‌اند؛ و البته این یون است که در دستگاه انرژی تولید می‌کند.

آن‌طور که «ژورو» توضیح می‌دهد، HL-2M Tokamak خواهد توانست دمای یونی خود را به 100 میلیون درجه سلسیوس برساند؛ یعنی چیزی حدود 7 برابر گرم‌تر از دمای یونی خورشید!

متخصصان امر، این را به منزله برداشته شدن یکی از سه مانع پیش رو برای تحت کنترل درآوردن همجوشی هسته‌ای می‌دانند.

در صورت صحت گفته‌های مقامات چینی، از این دستگاه می‌توان به عنوان الگویی برای راکتورهای گداخت هسته ای آینده استفاده کرد و رویای دستیابی به انرژی پاک نامحدود، یک گام دیگر به واقعیت نزدیک خواهد شد.

منبع: گجت نیوز

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...