رفتن به مطلب

قوانین مربوط به بافت فرسوده(ناکارآمد/نابسامان)


ارسال های توصیه شده

قانون حمایت از احیاء و نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری مصوب مجلس شورای اسلامی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

سند ملی راهبردی احیاء بهسازی و نوسازی و توانمندسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری مصوب هیئت وزیران

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

آئین‌نامه اجرایی بخش کالبدی برنامه ملی بازآفرینی شهری

 

آئین‌نامه اجرایی بخش کالبدی برنامه ملی بازآفرینی شهری با تأکید بر چگونگی تحقق اهداف برنامه و تأکید بر اصول حرفه‌ای و مأموریت‌های هر بخش طی فرآیند عملیاتی، در ۲۱ بند تصویب و به دستگاه‌های مرتبط ایلاغ شد.

به گزارش روابط  عمومی شرکت باز آفرینی شهری ایران به نقل از  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی آئین‌نامه اجرایی بخش کالبدی (ابزارهای حقوقی و مالی) برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار طی ۲۱ بند در هیئت دولت تصویب و به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد.

متن آئین‌نامه به شرح زیر است:

ماده ۱ : تعاریف

- بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری

- طرح‌ها و برنامه‌های بازآفرینی شهری پایدار (طرح‌ها و برنامه‌های احیاء، بهسازی، و نوسازی(

- خدمات زیربنایی و روبنایی

- نهاد توسعه گر

- اراضی دولتی مشمول طرح

- شرکت بازآفرینی شهری ایران- دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار

ماده ۲: اهداف و ماموریت‌های طرح‌ها و برنامه‌های بازآفرینی شهری پایدار

مأموریت نخست: ارتقای کیفی فضاهای عمومی و زیرساخت‌های محلات

مأموریت دوم: توسعه و تجهیز خدمات روبنایی

مأموریت سوم: بهسازی، نوسازی، و مقاوم‌سازی مسکن

مأموریت چهارم: توان افزایی اجتماعی، اقتصادی، و نهادی ساکنین محله

این طرح‌ها و برنامه‌ها توسط شرکت و یا شهرداری مربوطه تهیه و پس از تایید ستادهای بازآفرینی شهری پایدار در صورت مغایرت با طرح‌های جامع و تفصیلی شهر، برای تصویب به کمیسیون‌های موضوع ماده ۵ قانون تاسیس شورایعالی شهرسازی و معماری ایران ارسال می‌گردد.

تبصره۱: طرح‌ها و برنامه‌های مربوط به مناطق شهری فاقد طرح جامع و تفصیلی باید به تصویب کمیسیون ماده ۵ قانون تاسیس شورایعالی شهرسازی و معماری ایران برسد.

تبصره ۲: طرح‌ها و برنامه‌های مذکور باید به گونه ای تهیه شوند که منجر به افزایش سرانه های خدمات زیربنایی و روبنایی در محدوده محلات دارای بافت فرسوده و ناکارآمد شهری گردند.

تبصره۳: ارزیابی مالی و اقتصادی طرح‌ها و برنامه‌ها می بایست دربرگیرنده برآورد بار مالی و هزینه‌های اجرای طرح و برنامه باشد.

ماده ۳: اصول طرح‌ها و برنامه‌های بازآفرینی شهری پایدار

اصل نخست: نیازسنجی و مکان‌یابی در راستای توسعه خدمات محله‌ای و مطابق با سیاست‌های بازآفرینی و سند ملی بازآفرینی شهری پایدار

اصل دوم: بهره‌‌برداری صحیح از منابع انرژی با توجه ویژه به تنوع اقلیمی سرزمین

اصل سوم: توجه به الگوهای معماری و روش‌های ساخت بومی منطقه

اصل چهارم: توجه به راهکارهای بومی در تلفیق با امکانات و فن‌آوری‌های موجود

اصل پنجم: هم‌پیوندی با زمینه در ابعاد کالبدی، محیطی، اجتماعی، اقتصادی، و فرهنگی

ماده ۴: مدیریت طرح‌ها و برنامه‌های بازآفرینی شهری پایدار

مدیریت و راهبری اجرای طرح‌ها و برنامه‌های بازآفرینی شهری پایدار در صورت تهیه طرح توسط شرکت و یا شهرداری‌ها بر عهده آنها خواهد بود.

تبصره: شرکت و شهرداری‌ها می‌توانند تهیه طرح پروژه‌های بازآفرینی را به توسعه‌گران واگذار نمایند.

ماده ۵: خدمات زیربنایی و روبنایی، یارانه سود تسهیلات بانکی ساخت و ودیعه اسکان موقت

به منظور اجرایی شدن طرح‌ها و برنامه‌های بازآفرینی شهری پایدار مصوب، سازمان برنامه و بودجه موظف است منابع لازم برای الف- خدمات زیربنایی و روبنایی ب- وجوه اداره شده و یا یارانه سود تسهیلات مورد نیاز برای ارائه تسهیلات ساخت مسکن و پرداخت ودیعه اسکان موقت را در لایحه بودجه سنواتی پیش بینی، تامین و تخصیص نماید.

تبصره۱: به منظور مدیریت متمرکز منابع حمایتی در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، منابع مذکور بر اساس تبادل موافقتنامه بین سازمان برنامه و بودجه و شرکت، در اختیار شرکت قرار می‌گیرد.

تبصره۲: تامین ۳۰ درصد از منابع مالی مورد نیاز برای تعریض معابر، اصلاح هندسی، تامین فضای سبز جدید، جمع‌آوری و دفع آب‌های سطحی و آزادسازی اراضی برای موارد ذکر شده در طرح­ها و برنامه‌های بازآفرینی شهری پایدار بر عهده شهرداری‌ها و ۷۰ درصد بر عهده دولت است. در صورت تامین اعتبار این بخش از منابع مورد نیاز توسط شهرداری‌ها، مابقی منابع مورد نیاز متناسبا و همزمان از محل اعتبارات مصوب مربوط توسط دولت تامین می‌گردد.

ماده۶: اصلاحات مواد ۴۲ و ۴۶ آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن

بند ۲ ماده ۴۲ به شرح ذیل اصلاح می‌شود:

برای اجرای پروژه‌های الگوی نوسازی در احداث مسکن از محل اراضی بند (۱) ماده (۴۳) این آیین‌نامه و اراضی در اختیار، واگذاری زمین به شکل فروش به قیمت کارشناسی روز بر اساس اعلام کارشناس رسمی با تقسیط حداکثر پنج سال یا به شکل اجاره به شرط تملیک یا مطابق ماده (۱۰) این آیین‌نامه به مجریان طرح‌ها و متقاضیان واجد شرایط مطابق دستورالعملی که توسط وزارت راه و شهرسازی (شرکت بازآفرینی شهری ایران) ابلاغ خواهد شد، صورت می‌پذیرد.

تبصره ۳ ماده ۴۶ به شرح ذیل اصلاح می‌شود:

معادل صددرصد (۱۰۰%) تخفیف های اعمال شده هزینه های عوارض صدور پروانه و تراکم ساختمانی مجاز پروژه‌های واقع در محدوه‌ها و محلات هدف ناشی از قانون با اعلام وزارت راه و شهرسازی (شرکت بازآفرینی شهری ایران) توسط سازمان برنامه و بودجه در لوایح بودجه سنواتی کل کشور منظور و در اختیار وزارت کشور (سازمان شهرداری ها و دهیاری‌های کشور) جهت پرداخت به شهرداری‌های مشمول قرار می‌گیرد. شهرداری‌ها مکلفند، علاوه بر سایر منابع تخصیصی سالیانه، اعتبارات ناشی از این امر را با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی (شرکت بازآفرینی شهری ایران) صرفاً به محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی مصوب ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار اختصاص دهند.

ماده ۷: کاهش نسبت‌های الزام آور بانک‌ها جهت حصول اطمینان از تامین منابع مالی مورد نیاز پروژه از محل حقوق صاحبان سهام و کل دارایی‌های توسعه‌گران از ۲۵% به ۲۰% در زمان اخذ تسهیلات بانکی

درصدهای تعیین شده در جزءهای (۳) و (۴) بند (ج) تصمیم‌نامه شماره ۸۴۵۷۰.۵۰۵۸۲ مورخ ۹۳.۰۷.۲۶ هیات وزیران در خصوص نهادهای توسعه‌گر به ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.

توضیحات

جزءهای (۳) و (۴) بند (ج) تصمیم‌نامه شماره ۸۴۵۷۰.۵۰۵۸۲ مورخ ۹۳.۰۷.۲۶ هیات وزیران

۳- الزام بانک‌ها به کسب اطمینان از تامین حداقل بیست و پنج درصد از منابع مالی مورد نیاز پروژه‌های سرمایه‌گذاری از محل حقوق صاحبان سهام.

۴- الزام بانک‌ها به کسب اطمینان از تامین حداقل بیست و پنج درصد کل دارایی‌های شرکت‌ها در زمان اخذ تسهیلات توسط حقوق صاحبان شرکت با احتساب تسهیلات اعطایی.

ماده ۸: دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار برنامه سال آتی خود را حداکثر تا پایان مهرماه هر سال به سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام می‌نماید.

ماده ۹: به منظور تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و در راستای اجرای ماده (۶) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و ماده (۴۳) آیین‌نامه اجرایی این قانون، حسب درخواست وزارت راه و شهرسازی (شرکت)، کلیه وزارتخانه‏ ها، مؤسسات دولتی و شرکت‏های دولتی که ۱۰۰% سهام آن‏ها متعلق به دولت است مکلفند نسبت به واگذاری رایگان اراضی در اختیار خود در محدوده‌ها و محلات دارای بافت فرسوده و ناکارآمد شهری به وزارت راه و شهرسازی (شرکت) اقدام نمایند. شرکت موظف است با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نسبت به شناسایی اراضی موضوع این ماده اقدام لازم را بعمل آورد. ستادهای استانی بازآفرینی شهری پایدار به ریاست استانداران در خصوص تعیین تکلیف انتقال اراضی دولتی برای اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار تصمیم‌گیری نموده و موظف‌اند هر شش ماه گزارش اقدامات مربوطه را به دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ارائه نمایند.

ماده ۱۰: شرکت موظف است از طریق فراخوان عمومی نسبت به انتخاب توسعه‌گر ذیصلاح و عقد قرارداد‌ مشارکت در ساخت یا برای معوض با مالکین همان محله اقدام نماید.

تبصره ۱: در صورت انتخاب نهاد توسعه‌گر تهیه طرح پروژه بعهده وی خواهد بود.

تبصره ۲: طرح‌ها و برنامه‌های موضوع این ماده باید به تصویب ستاد استانی بازآفرینی شهری پایدار برسد.

تبصره ۳: طرح‌ها و برنامه‌های موضوع این ماده، در صورت عدم وجود طرح‌های جامع و تفصیلی شهر و یا مغایرت با طرح‌های جامع و تفصیلی شهر، باید به تصویب کمیسیون‌های موضوع ماده پنج قانون تاسیس شورای عالی معماری و شهرسازی برسد.

تبصره ۴: ظرف دو ماه از تصویب و ابلاغ این تصویب‌نامه، دستورالعمل‌های مقتضی و قراردادهای تیپ توسعه‌گران موضوع این تصویب‌نامه توسط معاونت حقوقی رئیس جمهور با همکاری وزارت راه و شهرسازی (شرکت) تهیه و ابلاغ می‌گردد.

ماده ۱۱: شرکت موظف است، پس از تحویل اراضی موضوع ماده ۹ این تصویب‌نامه و انتخاب توسعه‌گر ذیصلاح، حداکثر ظرف مدت پانزده روز زمین را برای اجرای طرح‌ها و برنامه‌های بازآفرینی شهری پایدار مصوب در اختیار نهاد توسعه‌گر قرار دهد.

ماده ۱۲: شرکت موظف است تمام سهم خود از طرح‌ها و برنامه‌های موضوع ماده ۱۰ را از طریق معاوضه با اراضی و املاک صاحبان حق در محلات دارای بافت فرسوده و ناکارآمد شهری، صرف تامین زمین‌های جدید برای ادامه طرح‌ها و برنامه‌های موضوع ماده مذکور نماید.

ماده ۱۳: کلیه دستگاه‌های اجرایی ذیربط موظفند:

الف- خدمات زیربنایی مورد نیاز طرح‌ها و برنامه‌های موضوع ماده‌های ۲ و ۱۰ را تا پایان زمان اجرای طرح و برنامه‌ تامین نمایند.

ب- خدمات روبنایی مورد نیاز طرح‌ها و برنامه‌های موضوع ماده‌های ۲ و ۱۰ (به استثنای فضای سبز) را با تخصیص زمین بر اساس برنامه زمانبندی مصوب طرح و برنامه، تامین نمایند.

ماده ۱۴: شهرداری‌ها مکلفند پروانه ساختمانی برای پروژه‌های بازآفرینی شهری پایدار با استفاده از اراضی دولتی را بر اساس صورتجلسه واگذاری زمین (به شرکت، شهرداری‌ها، و یا بنیاد مسکن) و به صورت خارج از نوبت صادر نمایند. صدور پایانکار منوط به انتقال سند مالکیت است.

ماده ۱۵: در صورت تامین زمین از سوی شهرداری‌ها و یا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای اجرای طرح‌ها و برنامه‌های این تصویب‌نامه، از اختیارات و مسئولیت‌های شرکت در این خصوص و مشوق‌های پیش‌بینی‌شده در این تصویب‌نامه، برخوردار خواهند شد.

تبصره: این اختیارات و مسئولیت‌ها شامل احراز صلاحیت نهادهای توسعه‌گر نمی‌شود و حسب ماده ۴ قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، ارزیابی و احراز صلاحیت نهادهای توسعه‌گر همچنان بعهده شرکت است.

ماده ۱۶: سمت دهی منابع مالی دستگاههای اجرایی به محدوده‌ها و محلات هدف

در اجرای بند الف ماده (٥٩) قانون برنامه ششم توسعه، كلیه دستگاه‌های عضو ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار موظفند در تخصیص اعتبارات بودجه های سنواتی مربوط به فعالیت‌های خود در شهرها اولویت را به برنامه اجرایی بازآفرینی محدوده‌ها و محلات هدف، اختصاص دهند. سازمان برنامه و بودجه كشور و شورای برنامه ریزی و توسعه استان‌ها موظفند سهم اعتبارات برنامه‌های اجرایی هر دستگاه را در موافقتنامه های متبادله با دستگاه مربوطه درج و ابلاغ نمایند. همچنین دستگاههای یاد شده مكلفند هر شش ماه گزارش اقدامات برنامه‌های اجرایی در محدوده‌ها و محلات هدف را به دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ارائه نمایند.

ماده ۱۷: تسهیلات سمت عرضه

میزان سقف تسهیلات مشارکت مدنی دوره ساخت و ودیعه اسکان موقت در اراضی مشمول این طرح‌ها و برنامه‌های موضوع این تصویب‌نامه بر اساس تصویب‌نامه شماره ۹۰۴۵۳/ت۵۱۱۶۶ هـ مورخ ۱۳۹۳/۰۸/۰۸ به ترتیب در کلانشهرها به ازای هر واحد مسکونی تولید شده پانصد میلیون و دویست میلیون ریال و در سایر شهرها چهارصد میلیون و یکصد و پنجاه میلیون ریال تعیین می گردد.

تبصره ۱: بانک مرکزی موظف است ظرف یکماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه، نسبت به معرفی بانک های عامل جهت اعطای تسهیلات ساخت مورد نیاز طرح‌ها و برنامه‌های موضوع این تصویب‌نامه اقدام نماید.

تبصره۲: در اجرای ماده ۱۲ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، بانک مرکزی موظف است سالانه نسبت به تعیین سهمیه بانک های عامل در خصوص پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ودیعه اسکان موقت از محل منابع قرض الحسنه برای متقاضیان نوسازی محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی با معرفی وزارت راه و شهرسازی(شرکت) اقدام نماید.

تبصره۳: سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است، وجوه اداره شده را به نحوی تامین نماید که نرخ سود تسهیلات موضوع این ماده به میزان ۵۰ درصد نرخ مصوب شورایعالی پول و اعتبار جهت تسهیلات متناظر تقلیل یابد.

ماده ۱۸: هزینه‌های غیرساختمانی بعنوان آورده توسعه‌گر جهت اخذ تسهیلات

بانک‌های عامل موضوع تبصره ۱ ماده ۱۷ این تصویب‌نامه، مجازند برای بازآفرینی محدوده‌ها و محلات هدف و انعقاد قرارداد تسهیلات، هزینه‌های غیر ساختمانی، حداکثر ۱۰ درصد از کل سرمایه‌گذاری طرح و برنامه را به ‌عنوان هزینه‌های قابل ‌قبول تسهیلات بپذیرند.

ماده ۱۹: تسهیلات سمت تقاضا

بانک مرکزی موظف است پس از تصویب شورایعالی پول و اعتبار تمهیدات لازم جهت کاهش سود تسهیلات خرید مسکن (صندوق یکم) در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری از ۸ درصد به ۶ درصد را فراهم نماید.

ماده ۲۰: کاهش هزینه‌های غیرساختمانی

وزارتخانه‌های نیرو و نفت موظف اند با همکاری وزارت راه و شهرسازی(شرکت) نسبت به تدوین دستورالعمل‌های لازم به منظور حذف حقوق انشعابات، اعمال تخفیف حداقل ۵۰% و تقسیط الباقی هزینه‌های انشعابات در محدوده بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و تصویب آن در شورای اقتصاد حداکثر ظرف دو ماه پس از ابلاغ این تصویب‌نامه اقدام نمایند..

ماده ۲۱: استفاده از تشویق‌ها، تخفیف‌ها، معافیت‌ها، و تسهیلات مناطق محروم

با ابلاغ این تصویب‌نامه محدوده‏های مصوب بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و موضوع فعالیت‌های این تصویب‌نامه مشمول کلیه تشویق‌ها، معافیت‌ها، و تخفیف‌های مورد عمل در مناطق محروم می‌شوند./

لینک به دیدگاه

دستور العمل سازوکار تشکیل، شرح خدمات و ضوابط ناظر بر دفاتر خدمات نوسازی محدودهها و محلات بافتهای فرسوده و سکونتگاههای غیررسمی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...