رفتن به مطلب

تخلیه اماکن تجاری، تخلیه مغازه


ارسال های توصیه شده

تخلیه اماکن تجاری، تخلیه مغازه

طبق بند ب ماده 9 قانون شوراهای حل اختلاف مصوب 1394، شورای حل اختلاف صلاحیت رسیدگی به تمامی دعای مربوط به تخلیه عین مستأجره (ملک اجاره داده شده) را دارد به جز دعاوی مربوط به سرقفلی و حق کسب یا پیشه (حرفه) یا تجارت.

طبق ماده 1 قانون روابط موجر و مستأجر سال 1365 هر محلی که برای سکنی و اقامت یا کسب یا پیشه (حرفه) یا تجارت یا به منظور دیگری اجاره داده شده یا بشود در صورتی که تصرف متصرف بر حسب تراضی و رضایت با موجر یا نماینده قانونی او به عنوان اجاره یا صلح منافع و یا هر عنوان دیگری به منظور اجاره باشد اعم از اینکه نسبت به مورد اجاره سند رسمی یا عادی تنظیم شده یا نشده باشد، مشمول مقررات این قانون است.

موارد فسخ و بر هم زدن اجاره و تخلیه ملک توسط مستأجر

1- طبق ماده 12 قانون روابط موجر و مستأجر، هرگاه ملک مورد اجاره با توصیفاتی که در اجاره‌نامه ذکر شده است، منطبق و برابر نبوده و مطابقت نداشته باشد.

2- چنانچه در بین مدت اجاره عیبی در ملک مورد اجاره اتفاق بیفتد که آن را از قابلیت بهره‌بردادی خارج نماید و برطرف نمودن آن عیب امکان‌پذیر نباشد.

3- هرگاه در قرارداد اجاره شرایطی جهت حق فسخ و بر هم زدن قرارداد برای مستأجر قید شده باشد.

4- اگر در میان مدت اجاره مستأجر فوت کند و کلیه ورثه درخواست فسخ اجاره را داشته باشند.

5- هرگاه ملک مورد اجاره کلاً یا جزئاً در معرض خرابی بوده و قابل تعمیر نباشد و یا برای بهداشت و سلامت مضر بوده و باید خراب شود.

* طبق ماده 13 قانون روابط موجر و مستأجر 1356، هرگاه مستأجر به علت اتمام مدت اجاره یا در مواردی که به درخواست او حکم فسخ اجاره صادر شده مورد اجاره را تخلیه کند و موجر از تحویل گرفتن آن خودداری نماید مستأجر وظیفه دارد به وسیله اظهارنامه از موجر یا نماینده قانونی او درخواست کند که برای تحویل ملک مورد اجاره حاضر شود.

در صورتی که موجر ظرف پنج روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه حاضر نگردد مستأجر باید به دادگاه محل وقوع (قرارگیری) ملک مراجعه کرده و تخلیه کامل ملک مورد اجاره را تأمین دلیل نماید و کلید آن را به دفتر دادگاه تسلیم نماید.

از این تاریخ رابطه استیجاری میان موجر و مستأجر قطع می‌شود و دفتر دادگاه ظرف 24 ساعت به موجر یا نمایند قانونی او اخطار می‌کند که برای تحویل گرفتن ملک و دریافت کلید حاضر شود. چنانچه مستأجر به ترتیبی که گفته شد عمل نکند تعهدات او طبق مقررات و شرایط اجاره‌نامه پابرجا است.

قوانین حاکم بر اجاره و تخلیه قانون جمهوری اسلامی ایران 

به گفته

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...