رفتن به مطلب

بررسی تخصصی نوکيا n90: تحول بزرگ موبايل


Mohammad Aref

ارسال های توصیه شده

نوکيا N90 :

نوکيا N90 دارای بهترين صفحه نمايش ، دوربين 2 مگاپيکسل با لنز Carl zeiss ، سيمبين OS ، نرم افزار چند رسانه ای ، محل کارت حافظه ، تشخيص صوتی ، EDGE ، بلوتوث و پشتيبانی شبکه نسل سوم است .

زمانی که نوکيا نخستين مدل های سری N را عرضه کرد توجه افراد بسياری را جلب نمود . ايده سازنده فنلاندی در رابطه با اين سری ، ارائه موبايل هايی است که دارای تکنولوژی های رده بالا می باشند و بدين طريق بهترين تجهيزات ممکن را فراهم می کنند . در نتيجه اين تلاش ها ، مدل های جديد N91 ، N90 و N70 ايجاد شد .

 

N90_l.jpg

 

مزايا :

• صفحه نمايش اصلی رده بالا

• صفحه نمايش بيرونی بزرگ با کيفيت بالا

• دوربين چرخشی 2 مگاپيکسل با کانون اتوماتيک و لنز Carl zeiss

• محل کارت حافظه RS-MMC

• حالت stand by فعال ( TO day)

• MP3 player استريو

 

معايب :

• اندازه بزرگ و وزن زياد

• تاخير طولانی در راه اندازی سيستم

• دوام بد باتری

• ديکتافون فقط يک دقيقه ضبط می کند

• ويبره ندارد

 

طراحی :

نوکياN90 به شکل يک مکعب مستطيل می باشد و به علت ابعاد بزرگتر بسيار گيرا بنظرمی رسد . درهمه قسمتهای آن مواد پلاستيکی بکار گرفته شده است . دو رنگ نقره ای و خاکستری تيره دارد که تقريبا به مشکی نزديک است تمامی سطوحپلاستيکی آن مات هستند بنابراين اثر انگشت اصلا ديده نمی شود ، بجز قاب صيقلی اطراف صفحه نمايش بيرونی که اين قاب دارای آرم سازنده است و صفحه نمايش را بزرگتر جلوه می دهد . صفحه نمايش و قاب آن روی يک صفحه پلاستيکی تيره قرار دارند که توسط مواد پلاستيکی نقره ای احاطه شده است .

 

ta5.jpgta6.jpgta7.jpgta8.jpg

 

همين طراحی در قسمت دوربين نيز مشاهده می شود . دکمه خاموش ، روشن دستگاه درطرف بالا، نزديک بلندگو قرار دارد . سطح پلاستيکی تيره در طرف پشت تلفن نيز به چشم می خورد که در آنجا قسمت قاب پشتی دستگاه را ايجاد می کند .حاشيه ها نقره ای هستند ، قاب بسيار باريک و در عين حال بسيار محکم است ،زير آن باتری Li-ion ٧٦٠ mAh را پيدا می کنيد که در زمان مکالمه تا سه ساعت و در حالت stand by تا 300 ساعت دوام می آورد .نزديک باتری محلی برای سيم کارت وجود دارد ; که می توان بدون شل کردن باتری آن را بيرون آورد .

 

ta11.jpgta12.jpgta13.jpgta14.jpg

 

اين ويژگی مفيد بنظر می رسد زيرا تلفن بصورت Offline ( برون خطی ) نيز کار میکند ، که در اين حالت قسمت تلفن دستگاه وارد عمل نمی شود و سيم کارت میتواند براحتی بدون نياز به خاموش کردن تلفن جابجا شود - با در نظر گرفتن اين حقيت که راه اندازی تلفن ، يک دقيقه طول می کشد ، بسيار راحت است .اگر نياز باشد که فورا با تلفن کار کنيد باور نمائيد که اين يک دقيقه زمان بسيار زيادی بنظر می رسد و زمانيکه تلفن روشن شد ، حتی اگر زمينه پر ازمخاطبين و نرم افزار های فعال باشد، نيز فورا وارد عمل می شود البته هر چه تعداد اين نرم افزارها بيشتر باشد سرعت نيز کمتر است ، گالری عکس کاربردديگری است که موجب سنگين تر شدن بار تلفن می شود بخصوص زمانيکه کاملا پراست . داخل تلفن نيز مواد پلاستيکی به رنگ خاکستری تيره وجود دارد . صفحه نمايش با يک قاب براق باريک تزئين شده است ، که در سطح فوقانی قسمت متحرک تلفن قرار دارد . گيرنده بالای آن بين دو دکمه کار گذاشته شده است . زيرآن آرم معروف سازنده حک شده است .

 

ta1.jpgta2.jpgta3.jpgta4.jpg

 

قسمتهای کناری دستگاه به رنگ نقره ای است . رابط سيستم pop – port در طرف چپ تلفندر يک محل غير معمول قرار دارد ، که به همراه يک سوکت باريک است . همين سوکت در مدل درب دار 6101 نيز استفاده می شود . رابط نوکيا N90 بر خلافرابط شارژر های فعلی بسيار باريک است . برای شارژ کردن تلفن با يک شارژر قديمی ، از آداپتوری استفاده کنيد که در بسته بندی اصلی وجود دارد . تلفنبه همراه يک بند چرمی قشنگ عرضه می شود .

 

ta15.jpgta16.jpgta17.jpgta18.jpg

 

طرف راست آن بسيار جالب است ، در اينجا يک در پوش کوچک پيدا می کنيد که محل کارت حافظه را محافظت می کند . همچنين يک جويستيک پنج جهتی به همراه يک دکمه برآمده وجود دارد که دوربين را فعال می کند . نقش اصلی اين جويستيک در دوربين مشاهده می شود که کنترل منو را بر عهده دارد ، همچنين با ثبات بوده و استفاده از آسان است .

ta19.jpgta20.jpgta21.jpgta22.jpg

طرف راست تلفن

 

يک طرف قسمت دوربين دستگاه مسطح است و در طرف ديگر شيشه ای وجود دارد که از لنزدوربين محافظت می کند . دوربين دارای يک قاب نقره ای دندانه دار است ،نزديک آن ديود قوی فلاش وجود دارد .

 

ta23.jpgta24.jpgta25.jpg

 

مدل درب دار N90 يک مرحله پائين تر از مدل N91 قرار دارد . شکی نيست که تمامیطرفداران عکسبرداری ديجيتال از آن استقبال خواهند کرد . علاوه بر منوی عملکردی استاندارد ، يک دوربين 2 مگاپيکسل نيز ارائه می دهد ، که لنز آنبه نشان carl zeiss افتخار می کند - سازنده ای که لنز تجهيزات بصری ساختاو ، او را در سرتاسر جهان معروف کرده است .

 

ta9.jpgta10.jpg

 

وزن تلفن 173 گرم است که بعلت آن نوکيا N90 حتی از مدل های بزرگی مانند سونی اريکسون P910i ياحتی نوکيا 9300 جلو زده است . ابعاد تلفن نيز 112 ميليمتر طول ، 51 ميليمتر عرض و 24 ميليمتر ارتفاع می باشد . مدل N90 بعلت اندازه بزرگتر و وزن بيشتر ديگر يک وسيله جيبی کوچک نيست . با اينکه در دست گرفتن آن راحت است ، انگشت اشاره به دو طريق فضايی را برای يک مکعب مستطيل کوچک باز میکند که دوربين روی آن نصب شده است . بعلاوه دوربين براساس چرخشی کار میکند ، يعنی اگر لنز به طرف چپ باشد شما می توانيد دوربين را تا زاويه 180درجه به سمت راست يا در زاويه 132 درجه به سمت چپ بچرخانيد. متاسفانه امکان چرخش کامل 360 درجه وجود ندارد . دوربين در هر 90 درجه به يک قفلبرخورد می کند که مانع از چرخش نا خواسته احتمالی آن می شود . صفحه نمايش اصلی نيز می چرخد . آن از وضعيت استاندارد خود تا زاويه کمی بيش تر از 90درجه فقط به سمت راست می چرخد . صفحه نمايش در دو وضعيت متوقف می شود :وضعيت اصلی آن و در پايان حرکت چرخش آن به سمت راست .

 

ta26.jpgta27.jpgta28.jpg

 

بعلاوه چهار قفل در لولا های اصلی تلفن وجود دارد که چهار وضعيت اصلی کل دستگاه را تعيين می کند :

1. phone is closed :هر دو قسمت اصلی بسته است ، دوربين با آنها تنظيم شده است و در راستای آنها قرار گرفته که در اين صورت تلفن به شکل مکعب مستطيل بنظر می رسد . لنزدوربين می تواند برای هر دو طرف بکار رود .

2. camera mode :هر دو قسمت اصلی بسته است ، قسمت دوربين به طريقی کج می شود که لنز میتواند برای طرف مقابل صفحه نمايش بيرونی بکار روند . صفحه نمايش بيرونینيز بعنوان يک نماياب دوربين بکار می رود . کاربرد دوربين از طريق دکمه های کنترل قرار گرفته در حاشيه بالای دستگاه ، کنترل می شود . زمانيکه لنزحتی کمی چرخانده شود ، دوربين بطور اتوماتيک روشن می شود . صفحه نمايش نيزمی تواند بعنوان آينه ای برای خود نگاره بکار رود به شرط اينکه دوربين رابه طرف مقابل هدايت کنيد .

3. phone is open : قسمتهای اصلی کاملا باز هستند . قسمت دوربين در وضعيت ضربدر قرار دارد . ( امکان چرخش را فراهم می کند ، که موجب می شود کاربرد دوربين بطور اتوماتيک آغاز نشود) در اينجا اجزای اصلی کنترل ، صفحه کليد و صفحه نمايش اصلی می باشند وامکان دسترسی به عملکردهای تلفن وجود دارد .

4. camera mode : بخشفوقانی تلفن در وضعيتی باز می شود که شامل يک زاويه قائمه به اضافه قسمت پائينی دستگاه است . صفحه نمايش اصلی در 90 درجه می چرخد و لنز های دوربين طوری تنظيم می شوند که در طرف مقابل صفحه نمايش می رسند . خود صفحه نمايش عملکردهای يک نماياب را انجام می دهد . اگر صفحه نمايش حتی کمی چرخش پيداکند دوربين بطور اتوماتيک فعال می شود . اين حالت همچنين به شما امکان میدهد که کاربرد ويدئويی را فعال کرده يا گالری عکس را مشاهده نمائيد . صفحه کليد اصلی فعال نيست . دست راست ، جويستيک و دکمه پخش قرار گرفته در کنارتلفن را کنترل می کند . در حاليکه دست چپ دکمه های بالای صفحه نمايش راکنترل می نمايد . اين حالت برای مکالمه های تصويری در شبکه های نسل سومنيز بکار می رود . کيفيت ساختار بسيار خوب است . قسمتهای چرخشی به آرامی در وضعيت های ساکن خود قرار می گيرند . لحظه قفل شدن با يک کليک بی صداهمراه است .

لینک به دیدگاه

صفحه کليد :

صفحه کليد بيشترين فضای قسمت دکمه ها را اشغال کرده است . ظاهرا سازنده دليلی برایصرفه جويی در فضا نداشت زيرا تمامی کليدها حتی برای انگشتان مردانه بزرگنيز بقدر کافی بزرگ و مناسب هستند . زير رديف کليدهای پايين و حاشيه پايين تلفن فاصله قابل توجه ای وجود دارد که مانع از لغزش شست می شود و کمک میکند که به راحتی روی سطح قرار گيرد .

 

sa1.jpgsa2.jpgsa3.jpgsa4.jpg

دو دکمه بالای صفحه نمايش ، دوربين موجب می شود دستگاه در زمان قرار گرفتن روی يک سطح افقی در وضعيت مايل باقی بماند

 

قسمت اصلی کنترل ، يک کليد حرکتی چهار جهتی است و مرکز آن برای تاييد بکار میرود که کمی برجسته است . فشار روی هر يک از جهت ها بخوبی عمل می کند .تمامی فشار ها با يک کليک بی صدا ، تاييد می شوند . قسمت اصلی کنترل برای اينکه بزرگتر و تاثير گذارتر بنظر برسد ، به رنگ نقره ای است ، در حاليکه دکمه تاييد سفيد می باشد . کليد حرکتی گرد توسط دکمه های عملکردی احاطه شده است که دو کليد Context به رنگ قرمز و سبزبه اضافه کليد ورود به منو و کليدی که برای گزينه های وارد کردن متن و حذف آن بکار می رود لازم است . قسمت عملکردی از بخش عددی می گذرد و در نتيجه لمس را کمی مشکل می کند . بخش عددی تلفن از کليد های بزرگی تشکيل شده که در يک قسمت قرار گرفته اند .

 

sa5.jpgsa6.jpg

دکمه اصلی کنترل

 

فشاردادن کليد ها ، آهسته است و به همراه يک کليک معمولی می باشد که می تواند صدای کمی داشته باشد . ساختار پلاستيکی کليدها نسبت به ويژگی و قيمت اين مدل نوکيا نامرغوب به نظر می رسد ، عامل نامناسب ديگر اندازه صفحه کليد است . از طرفی ، نوشتن برای کاربرانی که انگشتهای بزرگی دارند ، آسان تراست و از طرف ديگر اگر فرآيند نوشتن طول بکشد انگشت شست خسته می شود . نورزمينه صفحه کليد ، سفيد ، يکنواخت و بقدر کافی زياد است و فقط در شرايطی که نور کافی نباشد فعال می شود و اين مورد توسط شاخصی که زير صفحه نمايش قرار دارد بر آورد می شود .

 

sa7.jpg

 

صفحه نمايش :

کيفيت تمامی صفحه نمايشهای مدل های فعلی سيمبين نوکيا بسيار خوب است . با اين حال انتقاد هايی وجود دارد که وضوح

١٧٦ x ٢٠٨ پيکسل کافی نيست ، روی يک سطح ٤١ x ٣٥ ميليمتر از يک سانتی متر مربع 2551 پيکسل جای می گيرد . صفحه نمايش اصلی نوکيا N90 به اندازه صفحه نمايش تمامی مدل های قبلی نوکيا دارای سيمبين است و تفاوت در وضوح آن است که چهار برابر بيشتر می باشد .

 

safe1.jpgsafe2.jpgsafe3.jpg

 

اين تلفن از 325x 416 پيکسل روی يک سطح کوچک 35x 41 ميليمتر استفاده می کند و به اين معناست که به طور باور نکردنی 10204 پيکسل را روی يک سانتی متر مربع نشان می دهد ، اگر مقدار ٢٦٢k را اضافه کنيد ، تصوير ايده آل می شود . فونت و آيکن ها کاملا مشخص هستند و عکس ها چنان بنظر می رسند که روی يک کاغذ براق چاپ شده اند و امکان تشخيص پيکسل های جداگانه بدون استفاده از ذره بين وجود ندارد. تنها ايرادآن سايه رنگ مايل به زرد رنگ سفيد است ، که در استفاده معمولی به ندرت بهآن پی می بريد بعلاوه زمانيکه صفحه نمايش زير نور مستقيم خورشيد قرار داردخوانايی آن کمی ضعيف تر است .

 

saf5.jpgsaf4.jpg

 

صفحه نمايش بيرونی شبيه صفحه نمايش های اصلی اکثر مدل های سری 40 است ، که فعال بوده و وضوح ١٢٨ x ١٢٨ پيکسل را روی يک سطح مربع ٢٧ x ٢٧ ميليمتر ارائه می دهد و می تواند ٦٥kرنگ را نشان دهد. از آنجايی که آن يک صفحه نمايش بيرونی يا تکميلی است ،پارامترهای فوق الذکر مورد نظر می باشند . اما اگر زمانی با صفحه نمايش داخلی کار می کنيد و سپس از صفحه نمايش بيرونی استفاده می نمائيد ، متوجه اين تفاوت می شويد . مشکل اينجاست که در مقايسه با صفحه نمايش داخلی ،بسيار معمولی و خسته کننده بنظر می رسد . صفحه نمايش بيرونی زمان را دراعداد وارونه بزرگ نشان می دهد که خواندن آنها حتی بدون نور زمينه بسيار راحت است . زمانيکه رويدادهايی ناموفق وجود داشته باشد نماد آنها بصورت آيکن های کوچک است .

 

saf3.jpgsaf2.jpgsaf1.jpg

تصوير صفحه نمايش بيرونی حالت Stand-by ، در حال دريافت تماس ، نشان دادن اطلاعات ، انتظار برای فرمان صوتی ، دوربين در وضعيت افقی

 

زمانيکه صفحه نمايش فعال می شود ( برای مثال هر گاه تلفن را ببنديد و جويستيک رافشار دهيد .. ) حالت Stand by آغاز می شود . صفحه نمايش جزئياتی در موردزمان و تاريخ فعلی و نام اپراتور موبايل نشان می دهد ، وضعيت شدت شبکه ،ميزان شارژ باتری نيز نشان داده می شود . برای مشاهده رويدادهای ناموفق ازجويستيک استفاده کنيد و نيازی به باز کردن تلفن نمی باشد .

 

safe4.jpgsafe5.jpgsafe6.jpg

 

ساختار منو :

در نگاه اول ، همه چيز يکسان بنظر می رسد . محيط کاربر تغييری نکرده است، فقط تصوير رنگ های بهتری را نشان داده و صفحه نمايش ، جزئيات بيشتری را نشان می دهد . اکثر برنامه ها بخوبی کار می کنند ، انيميشن های گرافيکی نيز مناسب هستند . آيکن های تصاويری که برای وضوح کمتر تنظيم شده اند ، کيفيت صفحه نمايش را پايين میآورند . تلفن فقط يک تم گرافيکی دارد که کاملا ابتدايی بوده و دارای زمينه سفيد می باشد .

 

sakh4.jpgsakh5.jpg

 

سيمبين سری 60 با وجود وضوح متفاوت صفحه نمايش ، از نظر عملکردها و محيط کاربر ، يکسان است . چيزی که جالب توجه است اين مورد می باشد که تغيير شکل در طراحی فونت مناسب است و آيکن های منوی سه بعدی بخوبی ايجاد شده اند .صفحه نمايش اصلی ، تصوير رويدادها اخير تقويم يا تعداد کارهای انجام نشده را نشان می دهد . همچنين در اينجا می توانيد به فايل های موقتی نرمافزارهايی که بطور مکرر استفاده می شوند دسترسی پيدا کنيد . شما می توانيدحالت Stand by فعال را غير فعال کنيد و در اين صورت، تصوير استاندارد ، ساعت و آيکن های وضعيت روی صفحه نمايش به همان صورت باقی می ماند . منوی اصلی شامل 9 آيکن است که آيکن های آنها بطور عمودی باز می شود . آيکن ها می توانند فيلتر شوند و در پوشه ها قرار گيرند .تلفن يک ترتيب و شکل بندی خط مانند را نيز ارائه می دهد .

 

sakh1.jpgsakh2.jpgsakh3.jpg

منوی نرم افزارها و کاربردها

 

از منوی اصلی می توانيد وارد گالری شويد يا به تنظيمات ويدئو برويد که درآنجا می توانيد يک فرمت را انتخاب کنيد ، ضبط صوت را غير فعال کرده يابرای ذخيره کردن فايل صوتی خود ، حافظه را انتخاب کنيد .

 

sakh6.jpg

 

در طرف چپ رديف دکمه ها ، شرحی از عملکرد مربوطه کليد Context وجود داردکه نزديک صفحه نمايش قرار گرفته است . در کنار آن اطلاعات در مورد تعداد تصاويری که امکان گرفتن آنها وجود دارد و جزئياتی در مورد وضعيت باتری پيدا می کنيد در رديف بالا شرحی از کليد Context ثانويه وجود دارد . درطرف ديگر رديف ، اطلاعاتی در مورد حالت فعال فعلی وجود دارد - اسکن تصويرثابت يا حالت ويدئو . آيکن های وضعيت در سطوحی در طرف راست صفحه نمايش ظاهر می شوند در پايين گوشه راست بيرون از سطوح ذکر شده ، گزينه ای وجوددارد که وضوح استفاده شده را نشان می دهد .

لینک به دیدگاه

تماس و دفترچه تلفن :

گزينه کنترل صوتی نيز وجود دارد ، البته مدل های قديمی تر نوکيا فاقد اين ويژگی نبودند اما نوکيا N90 می تواند دستوراتی را که قبلا وارد تلفن نشده اند ، تشخيص دهد . فقط نياز است دکمه دوربين را که در طرف راست تلفن قرار داردفشار دهيد و بطور همزمان ، در خواست خود را بگوييد . همچنين به اين طريقمی توانيد پروفايل ها را تغيير دهيد ، بلوتوث يا صندوق پستی را فعال کنيديا شماره پست صوتی را شماره گيری نماييد .

متاسفانه تلفن امکان انواع دستورات بيشتر را فراهم نمی کند . اين تکنولوژی دردفترچه تلفن نيز بکار گرفته می شود . در نتيجه ، به هر اسم ذخيره شده یک نامگذاری صوتی اختصاص داده می شود که بطور اتوماتيک شماره گيری می شود (يعنی شماره موبايل، تلفن ثابت و ... ) . در هر شماره گيری اين چنينی ،تلفن با خواندن نام مخاطب ، انتخاب شما را تاييد می کند . نوکيا N90 در شبکه های GSM در 900 ، 1800 و 1900 مگاهرتز و حتی در شبکه های نسل سوم مانند WCDMA 2100 کار می کند که امکان مکالمات تصويری را فراهم می نمايد .

 

t1.jpgt2.jpgt3.jpg

 

سريعترين راه برای فعال کردن اين ها استفاده از دکمه خاموش – روشن است . بعلاوه منويک گزينه قفل صفحه کليد ، بيرون آوردن کارت حافظه يا گزينه حالت Offline (بدون خطی ) را ارائه می دهد . با فعال کردن اين گزينه شما ارتباط با شبکهGSM و عملکردهای تعيين شده آنرا غير فعال می کنيد ، اما تلفن برای کارمعمولی فعال باقی می ماند . دفترچه تلفن بصورت چند موردی است و از حافظه مشترک تلفن استفاده می کند که حدود ٣١ MB است . 500 نام بدون تصوير تا ٢٠٠ KB استفاده می کند بنابراين شما نبايد در مورد نبود فضای احتمالی نگران باشيد .تصاوير يکی از 30 زمينه ای است که می تواند برای هر اسم تعيين شود . مانندملوديهای زنگ خاص ، تصاوير نيز می توانند فقط برای گروهها تعييِن شوند که در اطراف آن تمامی تماس ها مرتب می شوند . فيلترها نيز طبق معمول وجود دارند .

 

پيام :

نوکياN90 در مقايسه با مدل 6681 در رابطه با پيام تغييری نکرده است . نوشتن SMSبا فعال کردن فرهنگ لغت T9 تسريع می شود . ويرايشگر SMS نيز تغييری نکرده است و اطلاعاتی در مورد تعداد پيام های بکار گرفته شده و تعداد کارکتر های موجود در پيام فعلی فراهم می کند . SMS توسط يک تعداد مشخص ، محدود نمیشود بلکه به ظرفيت حافظه تسهيم شده آزاد بستگی دارد . ويرايشگر MMS نيزبدون تغيير مانده است .

 

p1.jpgp2.jpgp3.jpg

 

شما می توانيد پيام هايی به اندازه 300 KB را ارسال کنيد . Email clientنيز تغيير نکرده است و تيتر های پيام را دانلود می کند ، اندازه Email های دانلود شده را کاهش می دهد ، کنترل منظم صندوق پستی را تنظيم می کند والبته با پيوست ها نيز کار می کند . Email client از پروتکل های POP3 ، IMAP4 و SMTP پشتيبانی می کند.

 

p4.jpgp5.jpgp6.jpg

 

موسيقی:

نوکيا N90 به نرم افزار Real Player مجهز است و علاوه بر حافظه داخلی تلفن می توانيد از کارت حافظه نوع RS-MMC

نيز استفاده کنيد.

 

sayer1.jpgsayer2.jpg

 

صدای Earphoneها مناسب و استاندارد است . اجزای باس در صدای بلندگو بطور قابل ملاحظه ایبسيار خوب است و خش خش شنيده نمی شود . زنگ زدن توسط ملودی های پلی فونيک يا فايل های MP3 يا AAC پشتيبانی می شود و شما می توانيد با استفاده ازپروفايل های مختلف زنگ آن را تنظيم کنيد .

 

mu1.jpg

لینک به دیدگاه

دوربين :

موبايل جديد نوکيا N90 به دوربين 2 مگاپيکسل با لنز carl ziess افتخار می کند ، بعلاوهدارای موارد گسترده ای از تنظيمات عکس و کنترل دوربين است . نوکيا N90 يکدستگاه چند عملکردی است ، که بعنوان يک تلفن، MP3 player ، دوربين ديجيتال و دوربين فيلمبرداری بکار می رود .

 

cam1.jpg

تنظيم تلفن برای گرفتن عکس

 

نوکياN90 ترکيب خاصی دارد و دارای يک دوربين و صفحه نمايش چرخشی است که برای عکاسی کلاسيک می باشد . در مورد اول ، صفحه نمايش با کيفيت اصلی نقش يکنماياب را ايفا می کند . آن 262K رنگ را در وضوح باورنکردنی ٣٥٢ x ٤١٦ پيکسل نشان می دهد . اين دستگاه توسط جويستيک کنترل می شود که در طرف راست تلفن قرار دارد. خود جويستيک توسط شست راست کاربر تنظيم می شود . دکمه ديافراگم درست بالای جويستيک قرار گرفته است . بعلاوه شما می توانيد با استفاده از شست خود ، دوربين چرخشی را بطرف پايين فشار دهيد . برای استفاده از منو ، ازدست چپ خود استفاده کرده و دو دکمه ای را که نزديک صفحه نمايش قرار دارندفشار دهيد ، اگر ترجيح می دهيد که به روش همانند يک دوربين معمولی عکس بگيريد نياز است که تلفن را ببنديد و قسمت دوربين را از عرض بچرخانيد که در اين صورت صفحه نمايش بيرونی کوچک بعنوان يک نماياب بکار می رود که فعال بوده و ٦٥k را نشان می دهد و دارای وضوح ١٢٨ x ١٢٨پيکسل است .فرآيند کنترل کل ، توسط جويستيک نصب شده بر حاشيه بالای تلفن انجاممی گيرد . دکمه ديافراگم درست نزديک جويستيک قرار دارد . بر خلاف دوربينهای عکاسی استاندارد در اينجا کنترل از طرف مقابل با انگشت شست دست چپصورت می گيرد ، که کمی غير معمول است اما کمی طول می کشد تا به آن عادت کنيد .

 

cam8.jpgcam9.jpg

 

مشکل اين روش در دست گرفتن که نياز است قسمت چرخشی دوربين توسط طرف پايين ترچرخانده شود - مکانيزم آن امکان چرخش کامل 360 را فراهم نمی کند . اگر سعی کنيد آن را بطرف بالا بچرخانيد ، قسمت دوربين روی stop گير می کند که درنتيجه لنز دوربين به طرف بالا باقی می ماند و امکان چرخش بيشتر وجود نخواهد داشت . هر گاه يکی از وضعيت های توصيف شده تنظيم شود ، کنترل دوربين بطور اتوماتيک آغاز می شود و هرگز گزينه ای را پيدا نمی کنيد که امکان فعال سازی دوربين را بطور دستی فراهم کند ، زيرا نيازی به اين کار نيست .

 

cam10.jpg

 

با اينکه دستگيره استاندارد دوربين يک نماياب کاملا مناسب را در اختيار نمی گذارد اما فرآيند عکاسی بسيار سريع تر است . برای شروع به کار آن کافی است که يک بار دوربين را بچرخانيد ، زمانيکه دوربين را به وضعيت اوليه آن برگردانيد به مدت سه ثانيه به صورت فعال باقی می ماند و سپس بصورت اتوماتيکخاموش می شود . نماياب توسط يک مربع سفيد کانونی کنترل می شود . آيکن های وضعيت روی حاشيه بالايی صفحه نمايش نشان داده می شود ارائه می شود . شاخص تنظيم فلاش ، شاخص زوم ديجيتال و همچنين آيکن يادآوری کننده نيز وجود دارد. فشار روی جويستيک شما را به منوی اصلی می برد که در طرف پايين صفحه نمايش ديده می شود . برای شروع فرآيند کانونی فقط دکمه پخش ديافراگم رافشار دهيد . در يک لحظه يا ييشتر مربع کانونی سبز رنگ می شود ، که نشانه ای برای فشار دادن کامل دکمه پخش است . گرفتن يک منظره خاص که شامل فرآيند کانونی نيز می باشد ، تقريبا 2 ثانيه طول می کشد ، ميانگين زمان برآورده شده 2.14 ثانيه است . از حالت stand by يک تصوير می تواند در کمتر از 3ثانيه گرفته شود . بعلاوه زمان مورد نياز تمرکز بر تصوير و ذخيره کردن آندر حافظه نيز در زمانی محاسبه می شود که قسمت دوربين برای چرخش و برای شروع به آن نياز دارد .

 

cam2.jpgcam3.jpg

 

زمانيکه تلفن را در حالت دوربين در دست می گيريد ، دوربين فقط توسط جويستيک قرارگرفته در طرف بالای تلفن فعال می شود ، با جلو و عقب کردن آن در منو حرکت می کنيد و بدين طريق گزينه های برای فعال کردن فلاش ديود اتوماتيک ، هميشه روشن ، خاموش ، کم کردن خاصيت قرمز شدگی چشم مشاهده می کنيد . اگر جويستيک را بطرف راست ببريد تصوير اسکن شده بزرگنمايی می شود و با حرکت دادن جويستيک به طرف چپ اين تصوير کوچک می شود . اگر يکبار جويستيک را فشاردهيد شما را به منو می برد و با جلو ، عقب کردن آن نيز می توانيد درمنوحرکت کنيد و چپ و راست کردن آن نيز برای انتخاب يک گزينه بکار می رود که سپس با فشار روی جويستيک ، تائيد می شود . اولين گزينه در منو ، گزينه ای است که به شما امکان می دهد حالت تصوير درست ،اتوماتيک ، ماکرو ، حالت شب ، ورزشی ، پرتره و حالت دورنما را انتخاب کنيد. حالت اتوماتيک بخوبی کار می کند و در اين رابطه حالت ورزشی بسيار مفيد است زيرا زمان پرتو گيری کوتاه تری را بر دوربين اعمال می کند . در تمامی موارد ديگر تنظيم حالت بطور اتوماتيک طبق شرايط تعريف شده توسط تصويرمربوطه انجام می شود .

 

cama.jpgcamb.jpgcamc.jpg

 

گزينه دوم منو flip over است که در آن تصاوير بصورت وارونه روی صفحه نمايش نشان داده می شود ، اين حالت برای ايجاد خود نگاره بسيار مناسب است . مواردديگر منو ، وقفه زمانی self-timer است که 2 تا 10 ثانيه بر آورده شده است. گزينه تنظيم تعادل نوردهی در رديف چهارم منو قرار دارد و بعد از آن گزينه های اندازه تصوير قرار می گيرد . سه حالت وضوح احتمالی وجود دارد که می توان از ميان آنها يکی را انتخاب نمود : ( 2 مگا پيکسل -١٢٠٠ x ١٦٠٠ پيکسل ، 5 مگا پيکسل -600 800x پيکسل ، 3 مگا پيکسل ٤٨٠ x ٦٤٠ -پيکسل ) . همچنين می توانيد انتخاب کنيد که عکسها در تلفن ذخيره شود ياروی کارت حافظه . گزينه ای برای مشاهده کوتاه تصوير بعد از گرفتن شدن آننيز وجود دارد . زمانيکه تلفن را مانند دوربين های استاندارد در دست میگيريد در اين قسمت بسيار پيشرفته بنظر می رسد و راحتی و سادگی استفاده ازآن عالی است . از دست راست خود برای نگه داشتن تلفن استفاده کنيد و با انگشت شست ، جويستيک و ديا فراگم را کنترل نمائيد ، تنظيم اين دکمه راحت است . گاهی اوقات زمانيکه انگشت ها عرق کرده باشند ، جويستيک سر می خورد .شايد در زمان مشاهده تصاوير آماده يا تنظيم يک عملکرد خاص در اينجا به ندرت از دست چپ خود استفاده کنيد . نماياب واضح است و در حقيقت می تواند با نماياب يک دوربين ديجيتال رقابت کند .

 

cam6.jpgcam7.jpg

 

هنگام عکسبرداری يک مربع سفيد در وسط صفحه نمايش ظاهر می شود ، زمانيکه آن را به کانون می آوريد سبز نمی شود . فرآيند کانونی توسط يک گزينه چشمک زن درسطوح راست مشخص می شود . زمانيکه تنظيم کانونی به پايان می رسد ، چشمک زدن نيز متوقف می شود . اگر رنگ آن از سبز به خاکستری تغيير کرد ، به اين معنی است که تنظيم کانونی موفق نبوده است ، متاسفانه طی فرآيند کانونی کردن ،پارامتر های نوردهی متوقف نمی شوند . عملکرد های زوم وفلاش نيز توسط جويستيک کنترل می شود ، يک فشار روی جويستيک ، منوی عملکردهای عکاسی راباز می کند که داخل منو حالتهای تصاوير گوناگون و

تنظيمات فلاش و نوردهی را مشاهده می کنيد . اين عملکردها شامل گزينه های تنظيم همانند حالت افقی است . اگر چه دو گزينه ديگر نيز اضافه شده است - جلوه های ويژه رنگ و تعادل رنگ سفيد ، در مورد اول می توانيد از چهار نور يک مورد را انتخاب کنيد ( روشن ، ابری ، چراغ برق ، نورشب تاب ) يا حالت اتوماتيک را انتخاب نمائيد. در مورد دوم رنگ قرمز – قهوه ای ، سياه و سفيد يا اسکن تصوير وارونه ارائه می شود . تمامی نمونه های عکس در وضوح کامل ١٦٠٠ x ١٢٠٠پيکسل می باشد ، اندازه ی فايل ها حدود ٣٠٠KB – ٥٠٠ است . اطلاعات EXIF نيز موجود است . برای کسانی که نمی خواهند چنين بسته های داده ای بزرگی را دانلود کنند ، فرمت کوچک تری در وضوح ٨٠٠ x ٦٠٠پيکسل نيز ارائه شده است . تشخيص آن ها ساده تر است زيرا پيش نمايش آن ها روی صفحه نيز کوچک تر می باشد . فقط بايد تصميم بگيريد و روی تصوير کوچکتريا بزرگتر روی صفحه کليک کنيد .

 

cam11.jpgcam12.jpg

 

نوکيا N90 در فرمت MP4 در وضوح ٣٥٢ x ٢٨٨ پيکسل ، فيلمبرداری می کند . طول فيلم برداری به اندازه حافظه موجود بستگی دارد . وضوح کمتر با فرمت 3GP که امکان ارسال تصاوير در MMS را فراهم می کند نيز موجودی می باشد . نماياب حالت ويدئو همانند نماياب حالت دوربين است . بطور منطقی ، اطلاعات در مورد تصاويرباقی مانده با جزئيات در مورد زمان باقی مانده جايگزين می شود . در پايين گوشه راست ، آيکن فرمت و وضوح ويدئو نشان داده می شود . در بالای گوشه چپ، علامتی می بينيد که نشان می دهد حالت ويدئو فعال است . طی فرآيند فيلمبرداری می توان از زوم نيز استفاده کرد . . زمانی که فيلم می گيريد ،می توانيد بين دو حالت تصويری – حالت نرمال يا حالت شب يکی را انتخاب کنيد. بعلاوه شما می توانيد رنگ سفيد را متعادل کرده و جلوه های ويژه رنگ را بکار گيريد .

 

cam14.jpgcam13.jpg

 

دوربين مجهز به يک زوم ديجيتال دو حالتی است . در آغاز فرآيند بزرگنمايی ، پيکسل ها بتدريج اضافه می شوند . اگر به بزرگنمايی تصوير ادامه دهيد ، در يک زمان مشخص جدا شده و بصورت يک فرمت کوچکتر نشان داده می شود ( تصوير مرکزی) . سپس پيکسل ها همچنان اضافه می شوند تا برش ديگر صورت گيرد . در پايان، يک زوم بيست برابر و يک تصوير VGA با کيفيت خيلی پايين داريد . نوکياN90 به 10 رديف اول نمودار تمامی موبايل های دوربين دار تعلق دارد که درحال حاضر ، تنها رقيب آن سونی اريکسون K750 / W800 است .

 

cam5.jpgcam4.jpg

مشاهده گالری در حالت باز بودن تلفن و در حالت دوربين

 

کليد Context پايين ، منوی اصلی دوربين را باز می کند . ابتدا سوئيچ به گزينه ويدئو ظاهر می شود . شما می توانيد تمامی تصاوير را در گالری مشاهده کنيد ، به تنظيمات عملکردهای دوربين برويد و گزينه عکسبرداری متوالی را فعال کنيد . در اين حالت ، امکان ضبط يک سری 6 تصويری در وضوحکامل وجود دارد . منوی اصلی نيز شامل رجوعی به گزينه Self – timer برای تنظيم زمان عکسبرداری است . منوی تنظيم به شما امکان می دهد که تنظيمات وضوح يا حافظه را انجام دهيد .

 

ساير امکانات :

ارتباط داده توسط شبکه نسل سوم WCDMA پشتيبانی می شود . نوکيا N90 همچنيناز طريق تکنولوژی بسته GPRS و از طريق EDGE سريعتر که هر دوی آنها class10 می باشند ، داده را ارسال می کند . ارتباط با محيط نزديکتر توسط بلوتوثيا کابل USB فراهم می شود که بخشی از بسته بندی تلفن است . N90 پورت مادون قرمز ندارد ، در بسته بندی يک CD با جديد ترين نسخه pc suit نيز وجود دارد. وصل کردن تلفن به کامپيوتر يک عمل ساه است که هر کسی از عهده آن بر می آيد که جزئيات آن در دفترچه راهنمای کاربر ارائه شده است . فرآيند هماهنگ کردن با outlook سريع و راحت است . عملکرد ديگری که در تلفن يافت می شودData transfers نام دارد که امکان انتقال حجم زيادی از موارد ضبط شده دفترچه تلفن و تقويم را فراهم کرده و همچنين يک گالری بين دو تلفن سيمبين که از طريق بلوتوث مرتبط شده اند ايجاد می کنيد که عملکرد سودمندی است .

 

sayer3.jpgsayer4.jpgsayer5.jpg

 

N90دارای مرورگر وب است که از کيفيت نسبتا خوبی برخوردار می باشد و حتی ازعهده صفحات نسبتا پيچيده بر می آيد . همچنين در موردی که از مرورگراستاندارد راضی نباشيد ، N90 ، مرورگر opera را ارائه می دهد . مدل جديدN90 يک تلفن عالی است . اگر چه بسيار گران است اما در مدت زمان کوتاهی قطعا طرفداران زيادی را به دست می آورد . صفحه نمايش اصلی آن از دوربين 2مگاپيکسل نيز مهمتر است . علاوه بر قيمت اين دو ويژگی نيز ممکن است افرادزيادی را از خريد اين تلفن منصرف کند .

 

sayer6.jpgsayer7.jpgsayer8.jpgsayer9.jpg

opera

مرور کردن صفحات وب در يک مرورگر استاندارد و در مرورگر

 

عملکرد push to talk در سفت افزار فعلی نوکيا N90 وجود ندارد اگرچه می توانيد آن را مستقيما ازصفحه پشتيبانی نوکيا N90 ، دانلود کنيد . طبق معمول تمامی عملکردهای سازماندهی بدرستی صورت گرفته است. تقويم بخوبی مرتب شده و تصوير روز ،هفته و ماه و همچنين گزينه ای برای سه نوع رويداد جالب – قرار ملاقات ،يادداشت و سالگرد ازدواج را ارائه می دهد .

 

sayer10.jpgsayer11.jpgsayer13.jpg

 

اين رويدادها برای يک کار سريع و موفق کافی است اگر رويداد ها بيشتر باشد ممکن است موجب سر در گمی شود . در ميان عملکردهای ديگر يک مبدل واحد نيز پيدا می کنيد . بعضی از جالب ترين نرم افزارهای آن Quick sheet ، quickword و Quick point است ، که هر سه آنها برای مرور کردن اسناد ايجاد شده در Microsoft office به شما کمک می کند . زمانيکه نرم افزارمربوطه بطوراتوماتيک باز می شود ، پيوست ها و Email فوراً قابل مشاهده است .

 

sayer14.jpgsayer15.jpgsayer16.jpgsayer17.jpg

 

متاسفانه دو مورد از مغايرت های قديمی سيمبين اصلاح نشده است . يکی آلارم است که فاقد گزينه تکرار می باشد و ديگری ديکتافون است که فقط يک دقيقه رافراهم می کند . زمانيکه سيستم عملکردی باز است شما می توانيد هر کاربرد اضافی مورد نياز را دانلود کنيد . تلفن از نرم افزارهای جاوا استفاده میکند ، که سرعت آن قابل توجه است . در نرم افزارهای ديگر منو برنامه محبوب life blog را نيز پيدا می کنيد

.

همچنين میتوانيد دوربين را تنظيم کنيد تا پس از گرفتن عکس ، آن را نشان دهد يا آن را در آلبوم ذخيره کند . آلبوم نيز يک فايل در گالری عکس است . البته میتوانيد هر تعداد آلبوم که تمايل داريد ، ايجاد کنيد . آنها به شما کمک میکنند تا عکس های خود را در ترتيب دلخواه قرار دهيد . نوکيا N90 يک ويرايشگر تصوير ارائه می دهد که کار با آن ساده است و با در نظر گرفتن اين حقيقت ، که يک تلفن موبايل دارای اين ويژگی است ، واقعاً مناسب می باشد .تصوير انتخابی می تواند دوباره نمونه برداری شده يا وارونه شود و يا قسمتی از آن حذف گردد ، می توانيد به آن حاشيه بدهيد و آن را با انيميشن يا متن تزئين کنيد . گزينه ای برای تنظيم اندازه فونت ، رنگ و زاويه شيب وجوددارد . شما می توانيد روشنايی تفاوت رنگ را در تصاوير بدلخواه تنظيم کنيد و جلوه های ويژه رنگ يا به اصطلاح Comics Effect را بکار گيريد که عکس رابه طراحی تبديل می کند . ويرايشگر گزينه ای ارائه می دهد که تاثير قرمزشدگی چشم را از بين می برد . استفاده از ويرايشگر در هنگام ارسال MMSبسيار راحت است .

 

بسته بندی اصلی شامل :

• تلفن نوکيا N90

• باطری BL – 5B

• شارژر و آداپتور

• Earphone استريو فونيک با يک ميکروفن

• کارت حافظه MMC – RS ، 64 MB

• بند

• پارچه برای تميز کردن صفحه نمايش

• کابل داده

• CD نرم افزاری

• کتابچه راهنما

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...