رفتن به مطلب

کشف دو گونه نادر از آبسنگ‌های مرجانی سخت در کیش و هندورابی


saba mn

ارسال های توصیه شده

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

تهران - ایرنا - در تحقیقات میدانی که توسط پژوهشگران حوزه علوم دریایی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در تیرماه ۹۸ انجام شد، دو گونه نادر آبسنگ‌های مرجانی سخت در محدوده «سمبارون» بین جزایر کیش و هندورابی مشاهده شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی، این گونه‌ها به نام‌های Plesiastrea versipora وPavona explanulata هستند که برای نخستین بار در این منطقه مشاهده شدند و طبق گزارش در اعماق ۶ تا ۸ متری در روی بستر صخره‌ای قرار دارند.

یافته‌های محققان حاکی از آن است که مجموعه‌ای از آبسنگ‌های مرجانی متنوع سخت و نرم در منطقه سمبارون وجود دارد که ظاهراً هیچ وقت تحت تاثیر پدیده سفید شدگی قرار نداشته و می‌توانند به صورت یک منطقه شاهد، برای مقایسه تاثیرات پدیده سفیدشدگی و یا آلودگی‌های مختلف انسانی و طبیعی با مرجان‌های جزایر مشرف به آن در نظر گرفته شوند.

«سمبارون» نام منطقه‌ای با تپه‌های صخره‌ای زیردریایی است که بین آب‌های جزایر کیش و هندورابی واقع شده است. فاصله سمبارون تا کیش ۱۰ و تا هندورابی ۷ کیلومتر است. عمق آب در بالای این تپه بین ۴ تا ۱۲ متر در نوسان است، اما عمق آب‌های اطراف آن به بیش از ۴۰ متر نیز می‌رسد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
از نظر این پژوهشگران، خوشبختانه به علت دور بودن این منطقه از جزایر کیش و هندورابی، آبسنگ‌های مرجانی آن به طور نسبی نه تنها تحت تاثیرات سوء انسانی قرار ندارند، بلکه دارای تنوع و فراوانی نسبتاً زیادی نیز هستند و از سلامت نسبی مطلوبی برخوردارند.

مشاهدات میدانی این تحقیقات دریایی توسط دکتر حمید رضایی پژوهشگر حوزه علوم دریایی و دکتر کیوان کبیری عضو هیات علمی پژوهشگاه ثبت و گزارش شده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...