رفتن به مطلب

‍ رابطه تلويزيون و رشد شناختي و يادگيري در كودك


ارسال های توصیه شده

تماشاي تلويزيون بدون توجه به محتواي آن، تأثيرهاي نامطلوب متعددي بر توان يادگيري كودك مي گذارد. به اين ترتيب كه اولا باعث بي قراري شده، تمركز كردن را مشكل مي كند. كودكاني كه بيش از ٤ ساعت در روز تلويزيون تماشا مي كنند، معمولا نمي توانند بيشتر از چند دقيقه با بازي يا پازل معين سرگرم شوند؛ علت اين امر احتمالا اين است كه تغيير دائم صحنه هاي تلويزيون توانايي آنان را براي پرداختن به يك فعاليت معين مختل مي كند.

دوم اينكه برخلاف انتظار بيشتر والدين، نتيجه تحقيقات حاكي از آن است كه دايره لغات كودكاني كه زمان درازي تلويزيون مي بينند به گستردگي آن هايي كه كمتر تلويزيون مي بينند نيست، چون كودكان براي يادگيري لغات جديد بايد چيزي را كه مي شنوند تمرين كنند.

سوم، تلويزيون در يادگيري روش مطالعه و خواندن، اختلال ايجاد مي كند. برخي تحقيقات نشان داده وقتي تلويزيوني وارد خانه اي مي شود مهارت هاي كتاب خواندن در كودكان آن خانه كندتر از كودكاني است كه تلويزيون ندارند.

و بلاخره اين كه، تماشاي زياد تلويزيون موجب مي شود جاذبه دنياي اطراف براي كودك كمتر شود. وقتي كودك ساعت ها در حالي كه جذب جريان فيلم شده بي حركت مي نشيند، بيشتر از اين كه مشتاق يا كنجكاو يا خلاق شود، منفعل مي شود؛ در اين حال، بيشتر مطالبي كه كودك جذب مي كند به درستي طبقه بندي نمي شود و بيشتر گيجش مي كند. بنابراين، يادگيري مؤثر اتفاق نمي افتد.

لینک به دیدگاه

بازی‌های خارج از منزل و هم‌بازی شدن با سایر کودکان در کوچه و انجام بازی‌هایی نظیر خاله بازی و درختکاری همواره تاکید شده، چرا که کودک می‌آموزد در شرایط و هنگام رویارویی با افراد مختلف خارج از منزل چگونه واکنش نشان دهد و همین امر روابط اجتماعی او را به گونه‌ای صحیح شکل می‌دهد.

هرچند بازی‌های خارج از منزل می‌توانند کودک را دچار ویروس و میکروب کنند اما پیامدهای سلامتی این بازی‌ها نظیر جنب و جوش و تنفس هوای آزاد و احساس سبک بالی کودکانه بسیار بیشتر از مضرات آن خواهد بود.

تحقیقات نشان داده کودکانی که بیشتر وقت خود را در خارج از منزل سپری می‌کنند احتمال بسیاری دارد که در بزرگسالی به پیاده روی، باغبانی، دوچرخه سواری و کوهنوردی روی بیاورند که عدم انجام همگی این موارد ذکر شده نیز به بحران سلامت این سال‌ها تبدیل شده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...