رفتن به مطلب

گرایش زنان و دختران به مصرف مواد مخدر


ارسال های توصیه شده

 بر اساس باورهای گذشته که اعتیاد به مواد مخدر را تنها یک مقوله مردانه می دانستند و بسیار کم دیده می شد که زنان با آن درگیر باشند اما امروزه هر چه مواد مخدر صنعتی بیشتر افزایش پیدا می کند متاسفانه میزان ابتلای زنان به اعتیاد نیز بالا می رود اعتیاد به مواد مخدر یکی از انحرافات شایع عصر حاضر است که سالانه قربانیان بی‌شماری می‎گیرد و آسیبی جدی بر پیکر خانواده و جامعه وارد می‌کند.

در ایران ۲ میلیون و ۸۰۲ هزار و ۸۰۰ نفر مصرف کننده مستمر مواد مخدر در سن ۱۵ تا ۶۴ سال هستند و از این تعداد ۱۵۶ هزار نفر زن هستند، میانگین سنی اعتیاد در مردان ۲۴ سال و یک ماه و در زنان ۲۶ سال و دو ماه است، که متاسفانه این آمار برای جامعه ایران اسلامی که زن از جایگاه والا و ارزشمندی برخوردار است بسیار ناراحت کننده می باشد. سن مصرف مواد مخدر در جامعه جهانی کاهش و گرایش افراد تحصیل‌کرده، شاغل و زنان به مصرف مواد مخدر افزایش یافته است؛ ضربه‌پذیری نهاد خانواده، مراکز آموزشی، مدارس و دانشگاه‌ها و محیط‌های کاری از مصرف مواد مخدر بیشتر شده و این در حالی است که با طیف گسترده‌ای از انواع مواد مخدر و دسترسی آسان به آنها مواجه هستیم.

متاسفانه در این میان آگاه سازی و هشدارهای لازم برای اینکه زنان به این سو گرایش پیدا نکنند به اندازه ای که باید باشد نیست و همین امر سبب می شود تا ما شاهد این امر باشیم که بسیاری از زنان به صورت ناخواسته در قالب رژیم های لاغری، زیبایی و دیگر موارد با این مقوله برخورد می کنند و ناخواسته وارد وادی اعتیاد می شوند. یکی دیگر از مواردی که سبب شیوع اعتیاد در بین زنان شده مصرف قلیان و سیگار است که متاسفانه گاها دیده می شود اکثر خانواده ها در تفریحات خود از آن استفاده می کنند و زنان نیز در کنار مردان قلیان می کشند در حالی که امروزه اعتیاد به سیگار و قلیان به عنوان تنها مادة تخدیر کننده‌ایی که برای همه افراد جامعه قابل دسترسی می‎باشد و مصرف آن قبح اجتماعی خود را از دست داده، رو به افزایش است. به زعم بسیاری از افراد جامعه، سیگار، جزء مواد مخدر محسوب نمی‌شود، در حالی که بر اساس طبقه‌بندی سازمان جهانی بهداشت به عنوان یکی از مجموعه‌های اعتیاد به مواد مخدر به حساب آمده است. افراد سیگاری بیشتر از سایرین در معرض اعتیاد به مواد مخدر قرار دارند.

تحقیقات نشان می‌دهد که ۹۵ درصد از معتادان قبل از اعتیاد، سابقه مصرف سیگار داشته‌اند. اخیراً مصرف سیگار در بین جوانان و زنان ایرانی افزایش یافته است. بر اساس اطلاعات سازمان ملی جوانان ۳۰ درصد جوانان کشور در سنین ۱۰ تا ۱۹ سالگی، استعمال دخانیات را تجربه کرده‌اند و نسبت پسران در این تجربه بیش از دختران است. خانواده ها باید نسبت به عوامل و موضوعاتی که به بروز مسئله اعتیاد در بین جوانان و مخصوصا دختران می شود بسیار توجه داشته باشند، اگر اعتیاد در مورد مردان یک بیماری باشد که قابل درمان است اما این مسئله در مورد زنان کمی حادتر است چون زنان در این مسیر به فساد اخلاقی نیز کشیده می شوند. و همین امر سبب میشود تا برگشت یک زن معتاد به جامعه کمی سخت تر باشد برای همین باید زنگ های خطر در جامعه در خصوص اعتیاد دختران و زنان به صدا در بیاید و اطلاع رسانی های موثر در این زمینه انجام شود. زنان معتاد علاوه بر از دست دادن اعتبار و منزلت اجتماعی خود، از لحاظ عرف جامعه مورد قبول نیستند و طرد می‌شوند. این طرد همچنین از سوی خانواده فرد معتاد نیز صورت می‌گیرد، به جهت آنکه اعتیاد زنان معمولاً نشانه فروغلتیدن آنها در انواع رفتارهای ضداخلاقی می‌باشد. خانواده زنان معتاد، روابط عاطفی و انواع حمایت‌های خانوادگی را از آنان (به ویژه دختران) قطع می‌کنند و این مسأله آغاز مشکلات جدیدتر و خطرناک‌تر است.

متاسفانه نسبت به گذشته رشد آمار اعتياد، دختران فراري و ايدز در ميان زنان افزايش يافته است و اين موضوعات نيز بررسي‌هاي كارشناسي دارد . دختران از لحاظ روحي و رواني عاطفي و حساس‌اند و خانواده‌ها بايد خلاء‌هاي عاطفي فرزندانشان را رفع سازند تا دچار مشكلاتي همچون اعتياد آنها نشوند. البته به موضوع افراط و تفريط در اين راستا بايد توجه شود. در دين مبين اسلام به محبت و عاطفه بسيار زياد توجه شده است و خانواده‌ها بايد حرف و عمل ديني آنها براي فرزندانشان يكسان باشد تا بتوانند از ايجاد آسيب‌هاي اجتماعي جلوگيري كنند. همچنين تقويت ايمان در ميان نوجوانان و جوانان خود نوعي پيشگيري از اعتياد به شمار مي‌رود.

نویسنده : هنگامه خاندوزی
منبع خبر : بازار کسب وکار

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...