رفتن به مطلب

دغدغه تازه واردان در خوابگاه ها


ارسال های توصیه شده

آموزش مهارت های زندگی در خوابگاه از طریق ارتباطات ماهرانه

 

 

دارا بودن مهارت های ارتباطی لازمه زندگی اجتماعی و مشترک در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است. این مهارت ها ضمن گسترش حیطه ارتباطی و شبکه حمایت اجتماعی، موجب تحکیم هرچه بیشتر روابط شما با هم اتاقی هایتان می شود ضمنا سازگاری شما با هم اتاقی هایتان تسهیل شده و با عادات، ویژگی ها، علایق و تفاوت های یکدیگر آشنا می شوید و بهتر بگوییم خود را در آئینه هم اتاقی هایتان می بینید. تعدادی از مهارت های لازم برای یک ارتباط موثر در زیر فهرست شده اند:

مهارت اول: گوش دادن

شاید گوش دادن کار ساده ای به نظر برسد اما باید بدانید که این کار ساده نیز نیاز به مهارت دارد. سعی کنید به حرف های هم اتاقی تان گوش دهید زیرا با این کار به مصاحبت وی خوش آمد می گویید. با گوش دادن ضمن فهم دقیق تر خواسته ها و بیانات هم اتاقی تان می توانید به اون نشان دهید که حرف هایش را درک کرده اید. همین امر موجب تقویت و ایجاد احساسات مثبت نسبت به یکدیگر شده و اطمینان به هم را افزایش می دهد.

مهارت دوم: بیان خواسته ها به طور صریح و صادقانه

نباید انتظار داشته باشید که هم اتاقی هایتان از حرکات و رفتارهای شما پی به افکارتان ببرند چون اینگونه کارها موجب برداشت نادرست آنها شده و ممکن است موجب آشفتگی روابط شما گردد. صراحت و صادق بودن فرآیندی است که در ارتباطات انسانی به شکل نامحسوس اما بسیار موثر نقش بازی می کنند. تاکید می شود که این فرآیند قابل دیدن یا شنیدن نیست، بلکه دو طرف درگیر ارتباط آن را حس می کنند. اگر ارتباطی فاقد صراحت و صداقت باشد، بدون شک یا قطع خواهد شد و یا به شکل مخدوش، مبهم و ناسالم ادامه خواهد یافت. اگر نتوانید یا نخواهید منظور خود را با صراحت به هم اتاقی هایتان بگویید، ممکن است آنها به اشتباه افتاده و به حدس و گمان متوسل  شوند و از واقعیت دور گردند.

مهارت سوم: نگاه کردن به طرف مقابل

نگاه کردن و تماس چهره به چهره هنگام صحبت کردن، نهایت دقت و توجه شما را به طرف مقابل می رساندو عدم توجه به این امر ممکن است موجب کاهش مکالمه و درواقع کوتاه شدن ارتباط شود، چرا که ممکن است طرف مقابل احساس کند حوصله تان سر رفته است و یا علاقه ای به شنیدن حرفهایش ندارید و یا برای وی ارزش قائل نیستید.

مهرات چهارم: ابراز همدلی

یکی از مهارت هایی که می تواند اختلاف نظرها را قابل درک سازد و تنش هار ا کاهش دهد، توانایی شما در درک دیدگاه فرد در مورد مسائل مورد اختلاف است. یعنی اینکه توانایی دیدن مسائل از پشت چشمان طرف مقابل را داشته باشید. این امر از طریق توجه، گوش دادن و ابراز علاقه به شنیدن حرف های طرف مقابل امکان پذیر است.درک احساسات دیگران و ابراز همدلی دوست داشتن را تقویت می کند.

مهارت پنجم: حفظ آرامش و احترام به طرف مقابل

اغلب افراد در ارتباطات خود با دیگران درصدد ارزیابی آنها برمی آیند و فکر می کنند یا باید نظرات و احساسات آنها را رد کنند و یا به نوعی نظرات و احساسات خودشان را به آنها تحمیل نمایند. ارتباطی که بر پایه این روش ها شکل می گیرد غالبا تداوم نمی یابد و هر دو طرف درگیر در ارتباط را دچار مشکل می سازد. باید به خاطر داشت که همه افراد می خواهند دیگران با نظراتشان موافقت کنند و یا حداقل به افکار و احساسات آنها احترام بگذارند و آنها را تایید کنند، زیرا عقاید و نظرات هرکس برای خودش مهم است. اگر افراد فکر کنند که به نظرات آنها احترام گذاشته نمی شود، ارتباط روند مناسب و هدفمند خود را طی نمی کند. 

مهارتششم: مخالفت نمودن به شیوه مناسب

اگر بتوانید بپذیرید که دیگران مانند شما نیستند، آن وقت می توانید با نظرات و عقایدی که به نظر شما شبیه نیستند به شیوه مناسب مخالفت کنید. به عبارت دیگر بدون بحث و جدل مخرب که غالبا همراه با بلند کرن صدا، داد و فریاد، خشم و غضب است می توانید به نتیجه مناسب دست یابید. یکی از مناسب ترین شیوه ها برای مخالفت کردن با نظرات و عقاید دیگران روش خلع سلاح است. در این روش فرد در سخنان طرف مقابل حقیقتی را پیدا می کند، حتی اگر با مجموعه سخنان او موافق نیست و سپس در مقام موافقت و تایید ان حرف می زند. این روش بر طرف مقابل تاثیر آرامبخش عجیبی می گذارد. ممکن است روش خلع سلاح را نپذیرد ولی جدل همیشه بی فایده و بی سرانجام است. با این شیوه در واقع شما پیروز از بحث خارج می شوید و طرف مقابل نیز احساس پیروزی می کند و با آمادگی بیشتری به حرف های شما گوش می دهد.

منبع: مجله سلام خوابگاه

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...