رفتن به مطلب

درباره واژینسیم یا واژینسموس در زنان چه میدانید ؟


ارسال های توصیه شده

واژینیسموس ( vaginismus ) یا واژینیسم حالتی است که واژن به طور ناگهانی منقبض و سفت می شود . این گرفتگی مربوط به اسپاسم عضلات کف لگن می باشد . این موضوع زمانی اتفاق می افتد که جسمی خارجی مانند آلت ، تامپون یا انگشت بخواهد وارد آن شود . واژینیسم یا انقباض غیر ارادی مهبل می تواند دردناک و ناراحت کننده باشد ، اما قابل درمان است . واژینیسموس واکنش خودکار بدن در برابر ترس از نفوذ جسمی خارجی به واژن است . کسانی که این مشکل را دارند هر زمان که سعی بر دخول داشته باشند ، دچار گرفتگی عضلات واژن می شوند . این گرفتگی کاملاً غیر ارادی است و شما هیچ کنترلی بر روی آن ندارید . حتی اگر تا کنون رابطه های جنسی سخت و دردناک را تجربه نکرده باشید باز هم ممکن است بدن شما این واکنش را در برابر دخول نشان دهد .

انواع اشکال واژینسموس

اشکال مختلف واژینیسموس یا مهبل گرفتگی وجود دارد و علائم آن بین افراد متفاوت است . شدت درد واژینیسم می تواند از خفیف تا شدید باشد و باعث ایجاد احساسات مختلف می شود . انواع مختلف واژینیسموس وجود دارد که می تواند در سنین مختلف زنان را تحت تأثیر قرار دهد . واژینیسموس ممانعتی جهت برانگیخته شدن میل جنسی افراد ایجاد نمی کند و زنانی که دچار این مشکل هستند هیچ مشکلی در این مراحل ندارند . ولی علائم واژینیسموس ممکن است باعث شود تا فردی که میخواهد رابطه جنسی برقرار کند ، دچار استرس و اضطراب و تنش شود و این حس در فرد به وجود بیاید که باید از رابطه جنسی یا دخول واژینال پرهیز کند .

 

علائم واژینیسم

علائم بین افراد متفاوت است . اما به طور کلی می توان این موارد را بر شمرد :

  • مقاربت دردناک ، با احساس تنگی و درد که ممکن است باعث سوزش ، گزش و خارش در واژن شود
  • دخول دشوار یا غیرممکن است
  • درد جنسی طولانی مدت با علت شناخته شده یا بدون علت
  • درد در هنگام قرار دادن تامپون در واژن
  • درد هنگام معاینه های زنان و زایمان
  • اسپاسم عضلانی یا قطع مقطعی تنفس در حین رابطه جنسی

درد می تواند از کم یا زیاد باشد و باعث ایجاد ناراحتی و سوزش شود .  واژینیسموس مانع از تحریک جنسی افراد نمی شود ، اما ممکن است باعث ایجاد اضطراب از رابطه جنسی شود ، به طوری که این افراد از رابطه جنسی گریزان می شوند و بر زندگی زناشویی آن ها تاثیر منفی می گذارد . اگر واژینیسموس دارید ، این بدان معنی نیست که شما به طور کلی قادر به لذت بردن از فعالیت های جنسی نخواهید بود . زنانی که این بیماری را دارند هنوز هم می توانند احساس لذت و میل جنسی داشته باشند و به ارگاسم برسند . بسیاری از فعالیت های جنسی شامل دخول نیست ، از جمله رابطه جنسی دهانی ، ماساژ و خود ارضایی .

 

علل واژینیسم

همیشه دلیلی برای واژینیسموس وجود ندارد . علل آن می تواند ناشی از سوء استفاده جنسی و تجاوز در گذشته یا تروما ، تجربه رابطه جنسی دردناک ، عوامل عاطفی و فشار های روحی روانی باشد . در بعضی موارد ، علت مستقیمی برای آن پیدا نمی شود . برای تشخیص علت ، پزشک معاینه فیزیکی انجام می دهد و در مورد تاریخچه پزشکی و جنسی شما سؤال می کند .

 

عوامل روانی

عوامل عاطفی و روحی روانی ممکن است باعث ایجاد ترس و احساس ناخوشایند در یک خانم و واژینیسموس شود همچون :

  • ترس از کوچک بودن واژن برای رابطه جنسی و احساس آسیب پذیری
  • اولین تجربه جنسی شما سخت و دردناک بوده باشد
  • معاینه پزشکی ناخوشایند و سخت را تجربه کرده باشید
  • ترس از بارداری
  •  زنانی که در کودکی و نوجوانی شیوه تربیت بسیار سخت گیرانه ای داشته اند و هیچگاه درباره رابطه جنسی آگاهی لازم را پیدا نکرده اند
  • زنانی که به آنها گفته شده است که میل جنسی گناه است و رابطه جنسی بسیار دردناک است
  • کسانی که تحت تاثیر تابوهای فرهنگی درباره رابطه جنسی قرار گرفته اند
  • مشکل در روابط زوجین
  • نا آگاهی از آناتومی و نوع عملکرد دستگاه تناسلی زن
  • نا آشنایی مرد و حتی خانم ها با روشهای فعالیت جنسی

درمان واژنیسم

واژینیسموس یک اختلال قابل درمان است . درمان واژینیسم معمولاً شامل آموزش ، مشاوره و تمرین است . گاهی اوقات قبل از تمرکز بر روی واژینیسم ، ممکن است نیاز به درمان علل اصلی ایجاد این مشکل وجود داشته باشد ، مانند عفونت . هدف از درمان واژینیسموس کاهش سفت شدن خودکار عضلات و ترس از درد و مقابله با هر نوع دیگری از ترس است که ممکن است شرایط فرد را دشوار سازد . درمان های موثر برای واژینیسم شامل موارد زیر است :

 

سکس تراپی و مشاوره

این نوع درمان آموزشی به طور معمول شامل یادگیری در مورد آناتومی اندام جنسی و اتفاقاتی است که در هنگام برانگیختگی و آمیزش جنسی رخ می دهد می باشد . در مورد عضلات درگیر در واژینیسموس نیز می توانید در طی این مشاوره ها اطلاعات کسب کنید . سکس تراپی و مشاوره می تواند به شما در درک نحوه عملکرد قسمت های مختلف بدن و نحوه واکنش شما کمک کند . مشاوره ممکن است به تنهایی برای شما و یا به همراه همسرتان باشد . سعی کنید با یک مشاور که در زمینه اختلالات جنسی تخصص دارد مشورت نمایید . تکنیک های آرامش و هیپنوتیزم همچنین ممکن است باعث آرامش شود و به شما کمک می کند احساس راحتی بیشتری نسبت به رابطه جنسی و دخول داشته باشید .

 

انقباض غیرارادی مهبل

 

استفاده از واژینال دایلاتور یا گشاده کننده واژن

پزشک یا مشاور شما ممکن است استفاده از واژینال دایلاتور یا گشاد کننده واژن را توصیه کند . مطابق تحقیقات ویکی سرا گشاد کننده واژن جسمی مخروطی شکل شبیه آلت تناسلی مرد می باشد که داخل واژن قرار می گیرد . سایز این گشاد کننده ها به تدریج بزرگتر می شوند و به عضلات واژن کمک می کند تا کشش و انعطاف پذیری بیشتری پیدا کنند . برای افزایش صمیمیت و بهبود رابطه ، از همسر خود بخواهید تا گشاد کننده ها را وارد واژن شما بکند . این گشاد کننده ها به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در واژن قرار میگیرند تا عضلات به فشار عادت کنند و پس از آن شما و شریک زندگی تان می توانید مقاربت داشته باشید .

 

انجام تمرینات کگل

برای انجام تمرینات Kegel ، به طور مکرر عضلات کف لگن خود را منقبض و شل کنید . این عضلات وظیفه کنترل واژن ، روده و مثانه شما را دارند . می توانید هنگام ادرار کردن این عضلات را پیدا کنید . بعد از شروع ادرار کردن ، جریان ادرار خود را متوقف کنید . شما برای این کار از عضلات کف لگن استفاده می کنید . ممکن است احساس کنید که آنها سفت هستند و حرکت نمی کنند . این ماهیچه ها به صورت گروهی حرکت می کنند ، بنابراین همه به طور همزمان منقبض می شوند و دوباره آزاد می شوند . انجام این تمرینات به شما کمک می کند تا انقباض و انبساط عضلات کف لگن خود را کنترل کنید . برای انجام تمرینات کگل این مراحل را دنبال کنید :

  1. مثانه خود را خالی کنید
  2. عضلات کف لگن خود را منقبض کنید و تا ۱۰ بشمارید
  3. عضلات خود را شل کنید و تا ۱۰ بشمارید
  4. این چرخه را ۱۰ بار پشت سر هم و سه بار در روز تکرار کنید
  5. برای تقویت موفقیت آمیز عضلات کف لگن ، هنگام انجام این تمرینات ، عضلات شکم ، باسن یا ران خود را درگیر نکنید

 

منبع : ویکی سرا

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...