رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

یکی از عوارض جانبی کلسیم سیترات که متداول است، مشکلات گوارشی مانند بروز یبوست، گاز معده، نفخ شکم و... است. در برخی افراد، تهوع، استفراغ، دل درد و از دست دادن اشتها نیز مشاهده شده است. البته این مشکلات چندان جدی نبوده و نیازی به نگرانی نیست. می‌توانید با مصرف مکمل کلسیم سیترات همراه با غذا و نه با شکم خالی، این عوارض را کنترل نمایید. به هر حال چنانچه یبوست، شدید و یا طولانی مدت شد، پزشک توصیه به توقف مصرف مکمل کلسیم سیترات خواهد کرد.

سردرد، از عوارض جانبی دیگر است که به صورت خفیف نمایان می شود و می‌تواند با کمی استراحت برطرف شود.

از عوارض جدی قرص کلسیم سیترات می توان به ضربان قلب نامنظم اشاره کرد. علائم این عارضه، گلگون شدن صورت و تعریق بیش از حد است. این علائم طبیعی نبوده و باید با پزشک در این خصوص مشورت شود.

دیگر عارضه جانبی کلسیم سیترات، افزایش دفعات ادرار است. در صورت مشاهده ی زیاد شدن دفع ادرار و احساس هرگونه درد در حین ادرار پس از شروع به مصرف سیترات کلسیم ایجاد شود، باید به پزشک اطلاع داده شود.

اگرچه واکنش آلرژیک به مکمل کلسیم سیترات به ندرت رخ می‌دهد، اما امکان آن وجود دارد. علائم قابل تشخیص آلرژی، بروز جوش های پوستی، تورم در داخل دهان و یا صورت، احساس تنگی در قفسه سینه، اشکال در تنفس و... را شامل می‌شود.

دیگر عوارض جانبی که به ندرت مشاهده می‌شوند، درد در عضلات و استخوانها، کاهش وزن غیر طبیعی و اشکال در بلع ممکن است در بعضی افراد مشاهده شود. سیترات کلسیم برای افرادی که مبتلا به مشکلات ریتم قلب، مشکل کلیوی، کم آبی مکرر و یا یبوست می‌باشند مناسب نخواهد بود. از اینرو فرد بیماری که مبتلا به این مشکلات می‌باشد بایستی به منظور جلوگیری از بروز هرگونه مشکل در سلامت از مصرف آن خودداری کند.

عوارض جانبی را می‌توانید تا حدود زیادی تحت کنترل در آورید. در صورتی که پیش از شروع به مصرف این مکمل با پزشکان خود به طور مفصل در مورد آن صحبت کنید. بایستی اطلاعات مربوط به سوابق پزشکی خود را به اطلاع آنها برسانید. تداخل سیترات کلسیم با سایر داروها می‌تواند موجب بروز چندین عارضه جانبی شود. بنابراین در صورتی که آنتی بیوتیک و یا هرگونه داروی تجویزی، داروی گیاهی و یا مکمل های خوراکی مصرف می‌کنید، بایستی پزشک خود را از آن مطلع سازید. چنانچه عادت به کشیدن سیگار و یا نوشیدن الکل دارید بایستی پزشکتان از آن اطلاع یابد.

منبع: زحل شیمی

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...