رفتن به مطلب

سن مناسب آغاز درمان ناهنجاری های ارتودنسی


ارسال های توصیه شده

 



felezi.jpg


فاکتورهای متعددی در تعیین سن مناسب درمان مشکلات فکی مؤثر هستند که از جمله آنها می توان به نوع ناهنجاری، شدت ناهنجاری فکی ، جنسیت و وضعیت رشدی کودک اشاره کرد.



در ذیل بطور خلاصه سن تقریبی آغاز درمان بعضی از مشکلات دندانی - فکی آورده شده است ( توجه نمایید که بر حسب نوع و شدت ناهنجاری و وضعیت رشدی بیمار ممکن است درمان با نظر متخصص ارتودنسی در آمل یا ارتودنسی در مازندران زودتر یا دیرتر آغاز شود )



سن مناسب آغاز درمان ناهنجاریهای فکی



- درمان انحراف فک ناشی از تداخلات دندانی را باید به محض مشاهده آغاز كرد.



-درمان مشكل عقب بودن فک بالا چه در دختران و چه در پسران معمولا در سن ۸ سالگی آغاز می شود.



- درمان مشکل عقب بودن فک پایین برحسب وضعیت رشد اسکلتی فکین در دختران در۹/۵ تا ۱۰/۵ سالگی و در پسران معمولا ۱۱/۵ تا ۱۲ سالگی آغاز می شود.



- بهترین سن درمان مشکلات تنگی یا عریض بودن فکین و همچنین اصلاح مشکلات همپوشانی دندانها برحسب نوع و شدت ناهنجاری در دوره رشدی کودک ( از ۸ سالگی تا ١٤سالگی ) است.



بدیهی است پس از اتمام دوره رشدی کودک امکان انجام درمانهای اصلاح مشکل فکی یا ارتوپدیك فک وجود نخواهد داشت و درمان های 
ارتودنسی در آمل یا ارتودنسی در مازندران جهت جبران مشکلات فکی ( در صورت شدت کمتر مشکل فکی ) و یا درمان ارتودنسی همراه جراحی فک ( در صورت شدت زیاد مشکل فکی ) گزینه های درمانی خواهند بود.





سن مناسب برای درمان نامرتبی دندانها



معمولا درمان ارتودنسی در آمل یا 
ارتودنسی در مازندران بمنظور ردیف نمودن دندانها را بشرط عدم وجود بیماری زمینه ای شدید مثل بیمارديابت کنترل نشده ،تحلیل لثه و یا تحلیل استخوانی شدید در هر سنی می توان انجام داد ولی سن بین ۱۲ تا ۱۵ سالگی مناسبترین سن برای انجام ارتودنسی ثابت است. علت این مسئله وجود رشد باقیمانده استخوانی و سرعت بالاتر حرکت دندانهاست.



سن مناسب آغاز درمان ارتودنسی برای جراحی فک



سن مناسب برای شروع درمان ارتودنسی به منظور آماده سازی بیمار برای جراحی فک بر حسب نوع ناهنجاری و نوع جراحی مورد نظر می تواند متغیر باشد ولی در اکثر موارد درمان ارتودنسی در آمل یا ارتودنسی در مازندران برای این منظور در ١٨ سالگي انجام مي شود.
از انواع روش های ارتودنسی برایمان شرح داد و گفت:

ارتودنسی درمانی است که برای اصلاح نامرتبی دندان ها و ناهنجاری های فکی استفاده میشود. این درمان هیچگونه محدودیت سنی ندارد ولیکن با توجه به نوع ناهنجاری های فکی و سن مراجعه کننده انواع مختلف ارتودنسی استفاده میگردد.



ارتودنسی با پلاک های متحرک سیم دار:

این نوع ارتودنسی بیشتر برای اصلاح ناهنجاری های فکی در دوران قبل بلوغ و یا درمان محدود نامرتبی دندان(اغلب تک دندان) استفاده می گردد.





ارتودنسی ثابت با براکت فلزی:

این نوع از ارتودنسی که قدیمی ترین روش ارتودنسی ثابت می باشد عموما از براکت ها با جنس استنلس استیل می باشد.

این براکت ها به روی دندان چسبانده می شود و با اعمال نیرو به آهستگی سبب جابجایی دندان ها و ردیف شدن آنها می شود.





ارتودنسی ثابت با براکت شفاف:

در این روش از براکت هایی با جنس سرامیک استفاده می شود . این براکت ها شفاف و زیبا هستند و ضعف آن در شکننده بودن می می باشد

طولانی شدن مدت درمان و احتمال شکست مینای دندان در حین خارج کردن براکت از مشکلات آنهاست.





ارتودنسی نامرئی ( اینویزالاین)

در این نوع از ارتودنسی پلاستیک های شفاف متعدد برای حرکت دندان ها ساخته می شود که به صورت مرحله مرحله باید مورد استفاده قرار گیرد. برای این نوع از ارتودنسی باید اسکن سه بعدی کامپیوتری از دندان تهیه شود و در لابراتوار مخصوص این تری ها تهیه گردند.

از مزایای این روش زیبا بودن ، قابلیت بهتر رعایت بهداشت دهان و تغذیه راحت تر (بعلت متحرک بودن) می باشد و لیکن هزینه بالا و عدم کارایی در برخی مال اکلوژن ها از مشکلات آنهاست.

دکتر میرزایی استادیار دانشکده دندانپزشکی بابل ارتودنسی درمانی است که برای اصلاح نامرتبی دندان ها و ناهنجاری های فکی استفاده میشود. این درمان هیچگونه محدودیت سنی ندارد ولیکن با توجه به نوع ناهنجاری های فکی و سن مراجعه کننده انواع مختلف ارتودنسی استفاده میگردد.منبع: 
ارتودنسی در مازندران دکتر میرزایی
 
لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...