رفتن به مطلب

مطالب مفید بود؟  

1 کاربر تاکنون رای داده است

  1. 1. مطالب مفید بود؟

    • بله
      0
    • خیر
      0


ارسال های توصیه شده

در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع سنگ شکن هایی که در خط خردایش مورد استفاده قرار می گیرند را به شما معرفی کنم.

1: سنگ شکن چکشی:

سنگ شکن چکشی یا اچ اس ( hs ) یکی از معروف ترین و پرکاربردترین دستگاه های خرد کننده محسوب می شوند. این دستگاه ها از اصل ضربه زدن برای خرد کردن سنگ ها استفاده می کنند. دستگاه سنگ شکن چکشی از حرکت دورانی روتور و دندانه های که شبیه چکش هستند و بر روی روتور سوار شده اند، برای خرد کردن سنگ ها استفاده می کنند. از سنگ شکن چکشی یا اچ اس، برای خرد کردن سنگ در اندازه های مختلف استفاده می شود، که به نوع طراحی این دستگاه سنگ شکن بستگی دارد. 

مکانیسم سنگ شکن چکشی یا اچ اس ساده است. دستگاه “سنگ شکن چکشی” شامل یک قاب مانند جعبه، صفحات ثابت و روتور چرخشی با محور افقی است که چکش ها روی  آن سوار شده اند. سنگ سکن های چکشی معمولا دارای یک روتور محور افقی هستند،اما مطابق شکل زیر می توان از دو روتور محور افقی نیز استفاده کرد. روتور شامل شافتی است که به واسطه یاتاقان به دو طرف قاب وصل می شود. چکش ها معمولا به صورت ردیفی و زوج بر روی روتور سوار می شوند تا بر نیروی گریز از مرکز غلبه کنند. هرچه تعداد چکش بر روی روتور بیشتر باشد، دستگاه سنگ شکن چکشی روان کار خواهد کرد. خود چکش ها در سبک ها و شکل های متنوعی ساخته می شوند. گاهی اوقات روتور و چکش به صورت یکپارچه ساخته می شوند و در طرح های دیگر، آنها را به صورت مجزا ساخته و بر روی هم سوار می کنند که این مدل متداول تر است.

1104078958_hammermillstonecrusher-arkosanat_com.gif.31c5fe5b860ed72908a13187da624328.gif

2: سنگ شکن کوبیت:

سنگ شکن های ضربه ای کوبیت مانند سنگ شکن چکشی به عنوان سنگ شکن های اولیه و ثانویه در خطوط فراوری و خردایش مواد معدنی استفاده می شوند. مکانیزم خردایش در سنگ شکن کوبیت یا ضربه ای به دلیل ضربات مکرر چکش ها به قطعات سنگ و برخورد قطعات سنگ با دیواره محفظه و همچنین برخورد قطعات با هم انجام می پذیرد. اما در نهایت در این دستگاه سنگ ها و کانی ها  توسط ضربات چکش ها خرد می شوند؛ چکش ها (قطعه مستطیل شکل از فولاد سخت کاری شده و یا آلیاژی خاص که بسیار در برابر سایش مقاوم هستند) ما بین دیسک ها متصل شده اند و بروی شافت اصلی با سرعت بالا در داخل محفظه می چرخند.

 

این دستگاه  از یک روتور که دارای ۲ تا ۶ ردیف پره چکش است و با سرعت زیاد دوران می کند، تشکیل شده است. نقش پره های چکشی پرتاب قطعات بار ورودی (سنگ و مواد معدنی) به طرف جدار داخل سنگ شکن است. با چرخش روتور و پرتاب سنگ ها به دیواره ها و سندان ها عمل خردایش صورت می پذیرد. بر روی جداره داخلی سنگ شکن تعدادی سپر آجدار از آلیاژهای ضد سایش نصب شده است که نقش مانع را ایفا می کنند و قطعات بار ورودی بر اثر برخورد با آنها خرد می شود. سرعت حرکت چکش ها تقریبا ۱۵ تا ۵۰ متر در ثانیه است.

295919318_princpleofstonecrusher-hameermill-arkosanat_com.gif.cf49e7ede5da490d3d47b7a70048ec11.gif

3: سنگ شکن فکی:

 

سنگ شکن فکی یکی از کم اصطلاک ترین و کم هزینه ترین و از نظر کارکرد راحت ترین ماشین های خردایش سنگ می باشد که این امر این دستگاه را محبوب مصرف کنندگان می کند. سنگ شکن های فکی همچون سنگ شکن اچ اس در مرحله اول خردکردن کانی ها در کارخانه های سنگ شکن و کانه آرایی استفاده می شود، در این سنگ شکن ها مواد توسط نیروهای فشاری یا برشی بین دو صفحه (فک) صاف یا موجدار که یکی از آنها ثابت و دیگری متحرک است، خرد می شود. حرکت فک متحرک از طریق یک شافت خارج از مرکز  که توسط تسمه و پولی به موتور متصل است تامین می‌شود. این سنگ شکن ها بدلیل قرار گرفتن در معرض سایش به گونه ای خاص طراحی شده و همچنین جنس این مواد را از فولاد منگنزدار انتخاب شده است که باعث افزایش عمر قطعات و کاهش استهلاک ناشی از کارکرد دستگاه شده است.

در شکل زیر، نمایی از سنگ شکن فکی تک توگل نشان داده شده است (تگ توگل و جفت توگل در بخش بعدی به طور کامل توضییح داده شده است). فاصله بین دو فک در قسمت فوقانی را دهانه و فاصله بین دو فک در قسمت تحتانی دستگاه را گلوگاه می‌نامند. فک متحرک حداکثر حرکت خود را در قسمت دهانه و حداقل حرکت را در قسمت گلوگاه دارد. فک متحرک در قسمت فوقانی خود به یک شفت خارج از مرکز وصل شده است. حرکت فک متحرک این سنگ شکن تا حدودی پیچیده است و تابع حرکت دایره ای شفت خارج از مرکز در قسمت بالایی و حرکت توگل زاویه دار در قسمت پایینی است. مدل حرکتی فک متحرک در قسمت بالا به صورت بیضی شکل و مدل حرکتی آن در قسمت پایین ( گلوگاه ) به صورت هلال نازک است که وتر آن به سمت بالا و فک ثابت متمایل است. بنابراین، در تمام نقاط محفظه خردکن، حرکت سنگ دارای دو مؤلفه، عمودی و افقی است.

1170464253_jawcrusher.gif.c56e331c3ae0b3a344c1811f5dd6c111.gif

4: سنگ کن هیدروکن

سنگ شکن مخروطی هیدروکن یکی از سنگ شکن های مخروطی می باشد که معمولا به عنوان سنگ شکن ثانویه در خطوط خردایش مواد معدنی به ویژه سایت های دانه بندی شن و ماسه مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا بار خرد شده در سنگ شکن فکی بعد از چند مرحله وارد سنگ شکن هیدروکن می شود.

فرایند خردایش در این نوع سنگ شکن مخروطی، توسط بسته شدن فاصله بین منتل (که بر روی شفت اصلی قرار دارد) و کانکیو (که داخل بدنه اصلی دستگاه یعنی تاپ شل نصب شده) صورت می پذیرد. برروی شفت اصلی سنگ شکن مخروطی هیدروکن ابتدا هدسنتر که مخروطی شکل می باشد قرار می گیرد سپس منتل بر روی آن بسته می شود. اکسنتریک (خارج از مرکز) که در پایین شفت اصلی قرار دارد، باعث ایجاد حرکت لنگی شفت هیدروکن می شود. حرکت لنگی شفت نیز منجر به تغییر فاصله منتل و کانکیو در هر چرخش می شود و در نتیجه خردایش بار صورت می گیرد.  انرژی لازم برای دوران مجموعه شفت و هدسنتر و منتل هیدروکن از یک دینام تامین می شود. انرژِی دورانی اکتروموتور توسط مجموعه هوزینگ هیدروکن به دنده کرانویل منتقل می شود. چرخش دنده کرانویل که در انتهای بوش فولادی قرار دارد باعث دوران شفت هیدروکن می شود.

Cone-Crusher-movie.gif.2aa0d2ec0c8880e26b1e3e918b6fa50c.gif

امیدواریم مطالب مفید مواقع شود.

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...