رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

حسادت واکنشى هیجانى است که از نزدیک دو سالگى آغاز مى‏ شود و تا بزرگ‏سالى ادامه می یابد‎

حسادت واکنشى هیجانى است که از نزدیک دو سالگى آغاز مى ‏شود و با رشد کودک، ممکن است تا بزرگ‏سالى ادامه یابد.

تعریف حسادت چیست؟ 

به تعریفی: حسادت به معنی آرزو کردن زوال نعمت از کسی است که آن را به دست آورده است.

شخص حسود کسی است که از وجود نعمت ، شادکامی ، موفقیت و پیشرفت دیگران در حیطه های مالی، تحصیلی و شغلی ، مورد توجه واقع شدن دیگران توسط فرد یا افراد دیگر ، مطرح شدن سایرین در حیطه های مختلف اجتماع ناراضی است و دوست ندارد که دیگری از نعمت یا آسایش برخوردار باشد.

حسادت در نهایت تبدیل به ناتوانی و احساس کمبود در شخص حسود شده و او را دچار حقارت می کند.

در الگوى حسادت، غالبا نوعى ترس نیز وجود دارد; زیرا حسود گاهی احساس مى‏کند که دیگرى عاطفه شخص مورد علاقه او را نسبت‏به وى به خطر انداخته است و یا موقعیت ، مقام و یا چیزی را که او انتظار رسیدن به آن را داشته، دیگرى احراز کرده است.

در فارسی به حسد، رشک می گویند حسود با رفتارهایی که در جامعه نسبت به دیگری نشان می دهد، بدخواهی و آرزوی زوال نعمت محسود را می خواهد. اگر چه شاید خودش هم آن نعمت را داشته باشد. حسود معمولا سعی دارد تا با بی اعتنایی و انتقاد از رقیب، او را از صحنه بیرون کند تا موقعیت خودش را مستحکم کند.بیشتر افراد منفی باف از این دسته هستند.

درواقع بزرگترین مشکل افراد حسود این است که مفروضات مبالغه آمیزی در باره زندگی و شرایط دیگران می سازند، خوبی ها و شادکامی های آنان را بزرگ نمایی می کنند و مشکلات و سختی های زندگی آنها را نادیده می گیرند.

سراسر زندگی فرد را در نظر نمی گیرند و فقط به بخشی که در حال حاضر قرین شادکامی است می چسبند، در حالی که در این بخش هم اطلاعات آنها صرفا ظاهری است . در مجموع افراد حسود تصویری صحیح و واقعی از زندگی خود و دیگران ندارند و اطلاعات دریافتی از موقعیت را تحریف می کنند.

بهترین راهکارها در درمان حسادت چیست؟

برای حل این مشکل  که جنبه های روانی، اجتماعی و رفتاری دارد، توصیه می شود موارد زیر را به مرحله اجرا دربیاورید.

موقعیت های حسد برانگیز را شناسایی کنید

معمولا حسادت در مواقعی خاص و بنا به اتفاقات بروز داده می شود؛ به گونه ای که   فرد با قرارگیری در آن شرایط به شدت حسادت می ورزد. برای مثال ممکن است دوستتان ساعاتی را با فرد دیگری سپری کند و شما به این فکر کنید که او آن فرد را به شما ترجیح داده است و دیگر نسبت به شما تمایلی ندارد.

واکنش منفی نشان ندهید

زمانی که می بینید حسادت بر شما غلبه کرده و واقعا در حال عذاب کشیدن هستید، سعی کنید کاری نکنید. انجام هر گونه رفتار از روی حسادت و حسد ورزی رابطه شما و شخصیتتان را به تباهی می کشاند؛  به همین خاطر به خودتان فرصت دهید تا از این حس درونی تان کاسته شود و بعد به حل آن بپردازید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

حسادت به معنی آرزو کردن زوال نعمت از کسی است که آن را به دست آورده است‎

 

داشتن افکار مثبت در زندگی راهی برای درمان حسادت

برای این که از شر این مشکل روانی خلاص شوید، باید سعی در اصلاح افکارتان داشته باشید؛  شما باید مثبت فکر کرده و برداشتی مثبت از اتفاقات پیرامون خود داشته باشید.

شکاک بودن، نق زدن، گلایه  کردن ، تهمت زدن وغیره  نه تنها روح شما را بلکه دیگران را هم بسیار آزار می دهد؛  به همین خاطر توصیه می شود از وقایع کوچک زندگی لذت ببرید، دیدگاه و نگرشتان را تغییر داده و از دست افکار منفی خلاصی یابید. 

به داشته ها و توانایی هایتان بیش تر از پیش توجه و فکر کنید تا نسبت به دیگران  دچار حسادت نشوید.

عدم اعتماد دلیلی برای حسادت ورزی

اگر می بینید حسادت شما نسبت به دوستان و همسرتان خیلی راحت بر انگیخته می شود، احتمال این وجود دارد که شما قبلا اعتمادتان را به این افراد از دست داده اید. گاهی اوقات دلیل این حسادت ها به خیانت افراد در اعتماد شما باز می گردد؛ به همین خاطر در درمان حسادت لازم است یا به کل طرف مقابلتان را مورد بخشش قرار دهید یا در روابطتان باز نگری کنید.

مشخص کردن مرزهای روابط عاطفی

در روابط عاشقانه و عاطفی  حس حسادت در 2 نفر  رابطه وجود دارد؛  به طوری که انجام  برخی کارها توسط هر یک از افراد موجب برانگیختن حسادت در رابطه می شود؛  به همین دلیل اگر به دنبال یک رابطه آرام و شاد و تهی از حسد ورزی هستید، بهتر است مرزهای مشخصی را برای خودتان تعیین کنید تا دچار سوتفاهم نشوید. 

گره نزدن حال خوبتان به کسی یا چیزی

بله اگر سعی کنید تمامی روابطتان را در حد اعتدال نگه دارید و  خودتان را وابسته کسی یا چیزی نکنید، شما زندگی شادی خواهید داشت.

زمانی که شما بیش از حد وابسته فردی می شوید به طور ناخودآگاه به آن فرد توجه نشان می دهید و این ممکن است به سایر بعدهای زندگی تان ضربه وارد کند؛ برای خود و علایق تان ارزش قائل شوید و با انجام آن ها روحیه خوبی داشته باشید.

داشتن اعتماد به نفس از راه های درمان حسادت

سعی کنید خودتان را با کسی مقایسه نکنید. شما تنها با یک نفر قابل قیاس هستید، آن ها دیروز خودتان است. برای این کار لازم است که حسرت زندگی دیگران را نخورید، چرا که شما فقط بخشی از لحظات آنان را به صورت سطحی می بینید. هم چنین حسادت از نبود اعتماد به نفس ناشی می شود.

به دلیل این که ترس از دست دادن چیزی یا فردی را دارید اقدام به حسدورزی می کنید، به همین خاطر باید با اعتماد به نفس باشید و ارزش وجودی تان را درک کنید.

برای درمان حسادت خودخواهی را کنار بگذارید!

فرد خودخواه سطح توقعاتی بالایی دارد و بیش تر مواقع همه کس و همه چیز را برای خودش می خواهد؛  به همین علت در اکثر مواقع افراد حسود بسیار خودخواه هم هستند. برای درمان حسادت باید به این درک برسید که دیگران نیازها و مشکلات خود را دارندو سعی کنید از اوقاتی که با شما سپری می کنند ،لذت ببرید.

برای این که به هدف تان در درمان حسادت برسید، لازم است که تمامی موارد را به دقت خوانده و به مرحله اجرا دربیاورید. زندگی خالی از حسد هم شما و هم دیگران خوشبخت می کند.

 

گردآوری: بخش روانشناسی بیتوته

لینک به دیدگاه

حسادت از نگاه قرآن/ حسد از ضعف ایمان، تنگ‌نظری و بخل نشئت می‌گیرد
گروه اجتماعی: حسد سرچشمه بسیاری از گناهان کبیره و همچنین، یک خوی زشت شیطانی است که بر اثر عوامل مختلف مانند ضعف ایمان و تنگ‌نظری و بخل در وجود انسان پیدا می‌شود و به معنی درخواست و آرزوی زوال نعمت از دیگری است.

 یک خوی زشت شیطانی است که بر اثر عوامل مختلف مانند ضعف ایمان و تنگ ‌نظری و بخل در وجود انسان پیدا می‌شود و به معنی درخواست و آرزوی زوال نعمت از دیگری است. حسد سرچشمه بسیاری از گناهان کبیره است.

حسادت! احساسی کاملاً پیچیده است که در کمترین حالت آن احساسی اضطراب‌آور بوده و فرد را دچار ترس از طرد شدن، زیان دیدن، افسوس، خشم و حقارت می‌کند.

افرادی‌که به حسادت مبتلا هستند به‌ طور دائم دیگران را (به ‌ویژه کسانی که در کارهایشان موفق هستند) سرزنش می کنند. محققان پس از بررسی‌های متعدد به این نتیجه رسیدند ویژگی‌های شخصیتی روی حسود بودن یا نبودن افراد مؤثر است. در واقع، کسانی که نسبت به خود و زندگی خود احساس ناامنی می‌کنند، نمی‌توانند نسبت به محیط اطراف خود درک واقع‌ بینانه‌ای داشته باشند و هر موضوعی را نوعی تهدید تلقی کرده و به‌دنبال این قضاوت غیرواقعی دیگران را بی‌جهت متهم می‌کنند و درعین حال قصد در تخریب شخصیت افراد موفق دارند.

حسادت وقتی به‌وجود می‌آید که شخص احساس کند آن‌چه دارد، کمتر از آن چیزی است که باید داشته باشد. حسادت در هر جامعه معنی خاصی دارد. در هر جامعه‌ای، داشتن چیز به ‌‌خصوصی که در آن جامعه ارزش جلوه می‌کند، باعث حسادت می‌شود.

در جامعه امروز حتی آگهی‌های تلویزیون سعی می‌کنند با توجه به این ضعف بشری مردم را به‌ سوی استفاده از یک کالای به ‌‎خصوص یا انجام عملی تشویق کنند. جامعه سرمایه‌دار از حسادت مردم جهت منفعت بیشتر استفاده می‌کند، زیرا حسادت یک انگیزه است و باعث جاه‌ طلبی و افزایش انرژی می‌شود.

حسادت در واقع به‌ خاطر خانه بزرگ‌تر، اتومبیل سریع‌تر و زیبایی بیشتر نیست، بلکه انسان به ‌خاطر این‌ که شخص به‌ علت داشتن چیزی مورد احترام واقع می‌شود، حسادت می‌ورزد.

حسود هیچ وقت فکر نمی‌کند آن فردی ‌که بیشتر دارد حتماً خیلی سخت‌تر کار کرده، او گمان می‌کند که هر موقعیت بهتری، چه از نظر روانی یا مالی قیمتی دارد که شخص حسود هرگز حاضر به پرداخت آن نیست. اکثر افراد حسود فکر می‌کنند که حق آنان ضایع شده و آن‌ها کمتر از دیگری به حقشان رسیده‌اند.

حسودانی که می‌پذیرند دیگری حقش بوده که بیشتر بهره ببرد، رنج بیشتری می‌کشند؛ این حسودان سعی می‌کنند با یک رفتار خشونت‌آمیز به فرد مورد حسادت‌شان حمله کنند؛ یعنی آن‌ها با تمام قوا عملی انجام می‌دهند که طرف مقابل از امکانات بهتری که دارد لذت نبرده و به این وسیله هر آن‌چه باعث یادآوری عدم موفقیت او می‌شود نابود می‌کنند.

افراد حسود محبوب دیگران نیستند و معمولاً چهره واقعی خود را نشان نمی‌دهند و همیشه تظاهر می‌کنند که دیگری را تحسین می‌کنند، ولی در واقع بسیار رنج می‌کشند.

حسادت؛ ترکیبی از خشونت و شکست

حسادت یک احساس مطلق نیست، بلکه مخلوطی است از خشونت و شکست. خشونتی که حسود احساس می‌کند مانع از رنج بیشتر او از شکست می‌شود.

اگر شخص حسود جلوی خشونتش را بگیرد بیشتر از شکست رنج می‌کشد. چنین شخصی متوجه می‌شود که اگر او تمام قدرتش را هم به‌کار ببرد به حق دیگری نخواهد رسید. به همین دلیل فرد دچار افسردگی شدید و فلج کننده‌ای می‌شود زیرا از خودش سؤال نمی‌کند که به چه وسیله‌ای فرد مورد نظر به خوشبختی رسیده است.

حسد از نظر شرع مذموم و ناپسند است زیرا حسد بیماری دل است و بدخواهی را بر مسلمان و ناراحتی از لطف و نعمت یزدان و اعتراض به عدالت خدای تعالی که این ناراحتی موجب لاغری تن و اختلال حواس و دق کردن حسود می‌شود قبل از ضرر زدن به دیگری دشمن جان خود می‌شود.

حسادت از منظر قرآن

کلمه حسد بیشتر از پنج بار نیامده است و به‌معنی بدخواهی و خواستار بودن زوال نعمت و سعادت دیگری معنی شده است. در آیه ۵  سوره مبارکه فلق خداوند متعال به حسد اشاره شده و آمده است: «و مِن شَرِّ، حاسدٍ إذا حَسَدَ؛ و پناه می‌برم به خدا از حسود وقتی که حسد بورزد».

حسد سرچشمه بسیاری از گناهان کبیره است. در تفسیر اثنی‌عشری در توضیح حدیث «آفَهُ الدّین العُجبُ والحسدُ و الفخرُ» این‌گونه  مطرح می‌کند که علت سرچشمه بودن گناهان کبیره این است که حسود در واقع معترض بر حکمت خداست که چرا به افرادی نعمت بخشیده و مشمول عنایت خود قرار داده همان‌طور که در آیه ۵۴ سوره مبارکه  نساء می‌خوانیم: «أَمْ یَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَى مَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ ... : که به مردم براى آنچه خدا از فضل خویش به آنان عطا کرده رشک می‌ورزند...».

در جلد سوم تفسیر نمونه، صفحه ۴۲۴ در توضیح آیه فوق بیان شده: «حسد که در فارسی از آن تعبیر به رشک می‌کنیم به‌معنی آرزوی زوال نعمت از دیگری است خواه آن نعمت به حسود برسد یا نرسد»؛  سپس به عوارض ناشی از حسد از جمله: سرچشمه بسیاری از نابسامانی‌ها، عامل برخی از جنایات و سبب ناراحتی جسم شدن اشاره می‌کند.

حسد از نظر معنوی نشانه کمبود شخصیت و نادانی و کوتاهی فکر و نقص ایمان است زیرا در واقع حسود خود را ناتوان‌تر از آن می‌بیند که به مقام محمود و بالاتر از آن برسد و لذا سعی می‌کند محسود را به عقب برگرداند. به‌علاوه او عملاً به حکمت خداوند، بخشنده اصلی این نعمت‌ها معترض است و امام صادق(ع) حسد و بدخواهی را دو بال کفر معرفی می‌کند که تدریجاً سوظن به خدا و حکمت و عدالت او در شخص حسود بیشتر شده و او را از وادی ایمان بیرون می کشد.

مرحوم طالقانی در صفحه ۳۱۰ تفسیر پرتوی از قرآن راجع به حسد چنین می‌نویسد: «کسی‌ که دارای طبیعت و خوی حسد است این خوی چون دیگر خوی‌های پست ناشی از کوته‌بینی و ناتوانی و زبونی روحی است و اثرش در نفس حاسد این است که بدون حساب سود و زیان از نعمت و قدرت دیگری رنج می‌برد و خود را می‌خورد و چون این خوی برانگیخته شده از درون سر می‌زند بنابراین فتنه بر می‌انگیزد و زیان‌ها می‌رساند».

تفاوت حسد و غبطه

حسد آن است که نعمتی را که خداوند به برادر دینی تو داده، برای او نخواهی و از آن رنج بری و آرزوی زوال آن را داشته باشی چه آن نعمت به خودت برسد یا نرسد. ولی غبطه آن است که با نعمت او کاری نداشته باشی و آرزو کنی که خودت هم مثل آن نعمت را داشته باشی.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

@Mohammad-Ali

ممنون از این مطالب خوبتون آقا محمدعلی . عالی ان 

۳ رکن خانه خراب کن : فتنه ، حسادت ، سخن چینی ?

 

 

در نظر داشته باشید که لینکها رو از مطالبتون حذف کنید  بعد ارسال بزنید  :icon_gol:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...