رفتن به مطلب

انواع دستگاه های ساخت کارتن


ارسال های توصیه شده

دستگاه ورق سازی

در مرحله اول باید ورق های مورد نیاز را برای ساخت جعبه ها مورد آزمایش قرار دهند. در واقع با استفاده از دستگاه ورق سازی است که ماده اولیه مورد نیاز برای ساخت جعبه های کارتنی فراهم می شود. این دستگاه کارتن سازی با داشتن اجزائی از جمله فلوت B،  فلوت C، فلوت E، ترکیب های مختلف ورق های 3 و 5 لایه را تولید می کند. این ورق ها اغلب در عرض های 110 تا 160 سانتی متر تولید می شوند. این ورقه ها ماده اصلی تشکیل جعبه های کارتنی بوده که به صورت بسته بندی یا رول در اختیار بخش های دیگر قرار می گیرند.

دستگاه خط کش برش

این دستگاه کارتن سازی برای خط انداختن بر روی کارتن مورد استفاده است. در واقع برای متناسب و معقول درآوردن یا شیت بندی کارتن مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه در اصل به سایز بندی ورق های اولیه برای تولید کارتن کمک می کند.

دستگاه دایکات

فرآیند دایکات (Die cutting) فرآیندی جهت برش انواع پلاستیک، فلز، کاغذ یا مقوا به انواع شکل های خاص و توسط دستگاهی خاص انجام می شود. با استفاده از دستگاه دایکات است که یکی از مواد ذکر شده را با ابعادی خاص و شبیه به هم بریده و مورد استفاده قرار می دهند. یعنی این دستگاه کارتن سازی می تواند یک ورقه را از جنس های مختلف بدون نیاز به هیچگونه قیچی، تیزبر یا شابلون و بدون کمک دست برش دهد. این امر جالب به نظر می رسد. دایکات یکی از با اهمیت ترین بخش ها در صنعت بسته بندی و کارتن سازی است. چراکه طراحی و برش درست در این مرحله به ظرافت و زیبایی محصول نهایی کمک زیادی می کند.

از انواع مختلف دستگاه های دایکات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دستگاه دایکات رفت و برگشتی

این دستگاه با هدف برش ورقه برای جعبه هایی که ابعاد بالا و کیفیتی متوسط دارند مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه که به نام پینگ پنگی هم شناخته می شود در ایران به عنوان دستگاه رفت و برگشتی موسوم است.

دستگاه دایکات فکی

این دستگاه کارتن سازی در ایران کپی شده از دستگاه چینی است که دقت و کیفیتی بالایی دارد. از این دستگاه برای برش و تولید جعبه های با ابعاد متوسط استفاده می شود. دستگاه دایکات فکی از لحاظ کاربرد و کیفیت کار در سطح بالاتری نسبت به دستگاه رفت و برگشتی قرار دارد و اغلب این دستگاه را به قبلی ترجیح می دهند.

دستگاه دایکات BOBEST

ساخت آلمان بوده و بهترین نوع از بین دستگاه های دایکات در ایران محسوب می شود. این دستگاه از کیفیت و کارایی خیلی خوبی برخوردار است. شاید جالب باشد تا بدانید تعداد انگشت شماری از این دستگاه در ایران وجود دارد. کارتن های پلی اتیلن ساز مثل کارتن های شیر و آب میوه که بارها دیده ایم و مورد استفاده روزانه بسیاری از ما است، از این نوع کارتن ها بوده که توسط این نوع از دستگاه ساخته می شود.

دستگاه چاک از نوع دستی (چاک زن به کارتن)

این دستگاه را که از نزدیک ببینید دارای تیغ هایی از جنس فولاد بوده و قابلیت تولید کارتن های سه لایه یا پنج لایه منظم را دارد. این دستگاه کارتن سازی در اغلب کارخانه های مرتبط مورد استفاده بوده و کار با آن راحت و بی دردسر است. اما همین دستگاه به ظاهر ساده، اصلی ترین کار در این کارخانه ها که همان تولید کارتن های مادر است را انجام می دهد. از این دستگاه جهت تولید کارتن های بزرگ، با کیفیت متوسط و در حجم پایین مانند کارتن یخچال استفاده می شود. نوع دیگری از این دستگاه نیز، چاک زن اتومات بوده و جهت ساخت کارتن هایی که روی آن ها چاپی انجام نمی شود، کارتن های میوه و کارتن های با تیراژ و سفارش بالا مورد استفاده قرار می گیرد. البته خود دستگاه چاک زن اغلب با دستگاه فلکسو نیز همراه بوده و در زمان ضرورت بر کارتن های مورد نظر عمل چاپ را انجام می دهد.

دستگاه لب چسب کارتن

از پر کاربردترین دستگاه های کارتن سازی بوده که در همه کارخانه های تولیدی کارتن مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه کارتن سازی نیز شامل غلتک، قرقره و تسمه هایی بوده که عمل چسب زدن بر لبه کارتن و به نوعی لب چسب کردن کارتن را انجام می دهند. در مسیر این دستگاه ابتدا کارتن ها چسب کاری شده و لبه های چسب کاری شده از غلتک و تسمه ها گذشته و پس از پرس شدن لبه ها دستگاه شکل گیری و قابل بسته بندی خواهد شد.

دستگاه تسمه کش

این دستگاه ها در بخش های مختلف صنعت در انواع پلاستیکی و فلزی قابل استفاده هستند. دستگاه های تسمه کش فلزی در صنایعی که بسته بندی با کیفیت اهمیت زیادی دارد کار بسته بندی کارتن ها را توسط تسمه هایی از جنس فلز انجام می داده و اهمیت زیادی دارند. در این بین تسمه کش های نیمه اتومات هستند که در بازار محبوبیت زیادی داشته و کیفیت بالایی دارند. تسمه کش های اتومات نیز برای PP و PET مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع تسمه کش های اتومات در صنایع با بسته بندی های کوچک و بزرگ مورد استفاده بوده و یکی از ابزارهای مورد استفاده در صنایع سیمان و بلوک یا کاشی است.

دستگاه منگنه

در مراحل آخر از فرآیند کارتن سازی، استفاده از دستگاه منگنه یا به نوعی کارتن دوز، نقش موثری در حفظ سلامت کالا دارد. در واقع این روش به محکم تر کردن کارتن ها و تحمل بار بیشتر کمک می کند و از ساده ترین مراحل تهیه و تولید کارتن به حساب می آید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...