رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

اندازه تغییرات

مدول برحسب میلیمتر

0.1

1 0.9 0.8 0.7 0.6 0.5 0.4 0.3

0.25

4 3.75 3.5 3.25 3 2.75 2.5 2.25 2 1.75 1.5 1.25

0.5

7 6.5 6 5.5 5 4.5

1

16 15 14 13 12 11 10 9 8

2

24 22 20 18

3

45 42 39 36 33 30 27

5

75 70 65 60 55 50

لینک به دیدگاه

اگه برای کار عملی می خوای همون قدر که من گفتم کافیه . ها

راستش مقاله فارسی که نتونستم .گیر بیارم . اون مطالب رو هم از تجربه خودم گفتم . من تخصص ساخت و تولیدم ماشین ابزاره . اگه سوال خاصی داشتی . مطرح کن .

خوب چند تا مقاله مانند گیر آوردم . فقط انگلیسی اند .

Fig-198-Example-of-Milling-Machine-Cutting.jpg

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

فولاد

انواع مختلف فولاد کاربرد فراوانی در ساخت چرخدنده دارند که این به دلیل حیطه ی وسیع و تغییر پذیر مشخصات همراه با قابل دسترس بودن و توانایی ترکیب استحکام بالا و قیمت کم در واحد کیلو گرم . انواع وسیع فولاد که بکار می روند از فولاد های کربنی ساده تا فولاد های پر آلیاژ درجه بندی می شوند . باز فولادهای بکاررفته خود در مقدار کربن متفاوت اند . انتخاب نهایی ، البته با توجه به فاکتور هایی چون مقدار استحکام ، اندازه ی مورد نیاز چرخدنده ، شرایط کار و سایر ملاک های طراحی انجام می شود .

فاکتور بسیار مهم برای طراحی یک مجموعه چرخدنده سختی چرخدنده های ترکیبی است که در مجموعه تحت فشار قرار می گیرند .با تغییر دادن مقدار سختی چرخدنده ها از کم به زیاد امکان تقلیل حجم مجموعه به نصف میسر می شود و به این وسیله وزن نیز به 8/1 مقدار اولیه می رسد که در نتیجه ، طراحی خلاصه تر و صرفه جویی بیشتر و هزینه ها کمتر می گردد که شامل مواد و فضای مورد نیاز است .

تا آنجایی که به سختی ارتباط دارد چرخدنده های فولادی به دو گروه کلی تقسیم می شوند:

آن هایی که تحت سخت کاری سطحی قرار گرفته اند و آن هایی که سخت سازی کامل شده اند . سخت کاری سطحی تنها سطح دندانه ها را سخت می کند و هسته ی چرخدنده تقریبا نرم باقی می ماند . سخت کاری سطحی توسط پروسه های معمولی چون کربورایزینگ ، نیتریدینگ ، سخت کاری شعله ای و القایی انجام می شود . ظرفیت نیرو مربوط به چرخدنده ها اساسا به چیزی به نام دوام سطح وابسته است . دوام سطح را مقاومت در مقابل سایش نیز می گویند و آن توانایی مقاومت سطح چرخدنده در مقابل یک نوع خستگی به نام پیتینگ ( تخلخل سطحی ) که در اثر تنش های تماسی به وجود می آید است .

دوام سطح نتیجه ی استحکام فشاری است که این به نوبه ی خود به طور مستقیم با سختی در رابطه است . استحکام فشاری بالا ظرفیت بار را افزایش می دهد بدلیل اینکه بار مجاز روی دندانه ها با توان دوم استحکام فشاری تغییر می کند . پس می توان نتیجه گیری کرد استحکام فشاری با سختی متناسب است همچنین دوام سطح بیشتر در گرو داشتن استحکام فشاری بالا است . از این رو طراحان باید بکوشند تا به سختی های بالا دست یابند اما در اینجا محدودیتی که وجود دارد این است که در سختی بالا فولاد ترد و شکننده می شود . طراحان باید میان سختی و انعطاف پذیری توازن برقرار کنند .

غالبا چرخدنده های سطح سخت شده در مقایسه با چرخدنده های کامل سخت شده تحمل بار بیشتری دارند اما چرخدنده های کامل سخت شده در عمل آرام تر و بی صدا ترند . و نیز دارای دوام بیشتر و هزینه ی کمتراند در عین حال در مقابل تغییر شکل آسیب پذیرند و برای حرکت های پرسرعت پیشنهاد نمی شوند . به علاوه بدون سنگ زنی این چرخدنده ها نمی بایست در مواردی که دقت بسیار مهم است بکار روند . این چرخدنده ها دارای استحکام مرکزی بیشترند بدلیل مقدار کربن بیشتر اما به همین دلیل دارای چقرمگی و مقاومت به سایش کمتر اند . سختی به طور معمول بین 30-55 راکول سی تغییر می کند . این چرخدنده ها غلابا برای استحکام معتدل و مقاومت به ضربه مفید اند . در حرارت دهی دوباره ، چرخدنده های سخت شده ی فولادی تمپر می شوند تا ملشین کاری دندانه ها راحت تر صورت گیرد . بدین وسیله مقداری از سختی کاسته می شود اما سایر خواص به قشری و مرزی تغییر می کنند .

بدلیل نرمی نسبی هسته ، چرخدنده های سطح سختی شده دارای چقرمگی داخلی اند که این به چرخدنده ها مقاومت در مقابل ضربه و شک را می دهد .

در اینجا انواع روش های سخت سازی سطحی فقط نام برده می شود.

 

  • کربورایزینگ
  • نیتریدینگ
  • القایی
  • شعله ای

 

فولاد ریختگی برای چرخدنده ها

هنگامی که چرخدنده ها از فولاد ریختگی ساخته شوند فولاد بکار رفته باید با الزامات و خواص شیمیایی که در قوانین مربوط به فولاد چرخدنده ها قرار می گیرند مطابقت کند . معمولا ، چنین فولادی در کوره ی باز یا الکتریکی ساخته می شود . باید توجه شود که تمام فولاد های ریخته شده برای چرخدنده باید بطور کامل نرماله یا آنیل گردد . دما و زمان عملیات حرارتی باید مناسب انتخاب شود تا در نهایت ساختار های دانه ای بدون عملیات حرارتی شده باقی نماند . ما تا کنون در مورد فولاد کربنی بحث کرده ایم . از زمره ی فولاد های آلیاژی منگنز – نیکل با درصد بالا مقاومت در مقابل حرارت ، سایش و تنش های خمشی بالایی ارایه می دهند . فولاد های ضد زنگ مارتنزیتی برای چرخدنده ها زمانی بکار می روند که خواص مکانیکی بالا همراه با مقاومت در مقابل خوردگی لازم و ضروری است . وقتی که چرخدنده ای با سطح مقطع بزرگ باید سخت شود فولاد های آلیاژی پیشنهاد می شود زیرا عناصر آلیاژی سختی پذیری لازم را به قطعه کار می دهند . واقعیت این است فولاد های آلیاژی به نسبت فولاد های کربنی بیشتر تابع و مهیای روش های عملیات حرارتی اند همچنین در مورد چرخدنده هایی با سطح مقطع و شکل ویژه نتایج زیان باری ندارند .

عموما در مصارف صنعتی فولاد های کربنی ساده ی عملیات حرارتی شده بسیار معمول ترند از فولاد های آلیاژی که این به دلیل هزینه ی زیاد این آلیاژها در بسیاری از ملاحظات طراحی و شرایط کاری .

فولاد های کربنی ساده برای بسیاری از کاربرد های صنعتی بسیار مفید و اقتصادی اند . هنگامی که فولاد آلیاژی عملیات حرارتی شده را با فولاد کربنی عملیات حرارتی شده مقتیسه می کنیم فولاد آلیازی فواید زیر را به ما می دهد :

 

1- درصد کربن و شرایط کوئنچ شدن یکسان است ، فولاد های آلیاژی توان تولید سطح و عمق سخت شده ی بیشتری دارند .

2- فولاد آلیاژی دارای نقطه تسلیم بالا تر و کاهش و افزایش سطح بیشتری است بنابراین دارای چقرمگی بیشتری است .

3- در دماهای پایین کوئنچ ممکن است به یک سطح سخت شده ی یکسان برسیم بعلاوه قطعات فولاد های آلیاژی کمتر در معرض تغییر شکل قرار می گیرند .

4- سایز دانه ها ریزتر است در نتیجه مقاومت در مقابل ضربه و سایششان بیشتر است .

5- توانایی ماشین کاری بالا و سختی بیشتر نسبت به فولاد کربنی ساده .

عناصر آلیاژی مختلف خواص متفاوتی را به فولاد می دهند . کاراکترهای مربوط به این عناصر به طور خلاصه در زیر شرح داده می شود . در اینجا فقط تاثیر عناصر آلیاژی مطرح است و مقدار و درصد کربن را ثابت در نظر می گیریم .

نیکل - باعث افزایش سختی و استحکام ، و کاهش مرزی شکل پذیری .

کرومیوم – سختی و استحکام را بالا می برد حتی بالا تر از مقداری که با نیکل بدست می آید اما کاهش شکل پذیری در اینجا زیاد است .

وانادیوم - افزایش سختی و استحکام و چکش خواری . مقاومت در مقابل ضربه زیاد ولی ماشین کاری آن سخت است .

منگنز - تاثیرش مانند وانادیوم است .

مولیبدینوم - استحکام را بالا می برد ولی روی شکل پذیری تاثیری ندارد . خواص خوبی از لحاظ شکل پذیری به آلیاژ می دهد .

کروم – نیکل - این ترکیب استحکام بالایی را نتیجه می دهد ، شکل پذیری بیشتر و مقاومت به سایش اما ماشین کاری خوبی ندارد و عملیات حرارتی آن سخت است .

کروم – وانادیوم - تقریبا مشابه ترکیب ترکیب کروم نیکل است اما سختی پذیری ، استحکام ضربه ای و مقاومت در مقابل سایش بهتری دارد .

کروم – مولیبدنیوم - از لحاظ عملی شبیه فولاد مولیبدنی ساده است اما عمق سختی پذیری بیشتر است و مقاومت به سلیش بیشتری دارد . ماشین کاری خوب و عملیات حرارتی مطمئن دارد .

نیکل – مولیبدن- مشابه خواص فولاد های کروم مولیبدنیوم است . چکش خواری بیشتر اما ماشین کاری آن خیلی خوب نیست .

 

آهن ریختگی

چرخدنده های ساخته شده از آهن ریختگی ارزان است و ظرفیت ضربه ی زیادی دارد . وقتی چرخدنده ها دارای شکل پیچیده می شوند در موارد مشخص آهن ریختگی تنها انتخاب است . آهن ریختگی نسبت به فولاد ضعیف تر و ترد تر است . گرافیت زیادی که در آهن ریختگی وجود دارد نقش روانکاری را انجام می دهد و از سایش دندانه ها جلوگیری می کند . هنگامی که ظرفیت بار بیشتر و استحکام در برابر تنش های تماسی مطرح است ممکن است از گرافیت کروی و یا چدن مالیبل استفاده شود . در سال هلی اخیر چرخ دنده های سینتر شده توسط فرایند های متالورژی پودر از پودر آهن ساخته شده که دارای هزینه ی کم ماشین کاری است و در جایی که استحکام آنقدر مورد نیاز نیست بکار می روند . این چرخدنده ها دارای مقاومت سایشی و روانکاری ساده اند .

 

فلزات غیر آهنی

در میان فلزات غیر آهنی که در ساخت چرخدنده کاربرد دارند آلیاژ برنز دارای بیشترین استفاده است. انواع مختلف برنزها به عنوان ماده ی خام برای چرخدنده بکار می رود و این بخاطر مقاومت خوب آن در مقابل نیرو های برشی است که به طور مثال در حلزون و چرخ حلزون وجود دارد .همچنین مانند چدن ، برنز ها نیز به سهولت می توانند برای دست یابی به اشکال پیچیده در صورت لزوم ریخته شوند .

فسفر برنز برای حلزون و چرخ حلزون پیشنهاد می شود که همراه با سختی بالا و دقت فراوان است و معمولا برای بار متوسط و سرعت متوسط تا زیاد بکار می رود .

قلع برنز ها استحکام خوب و سختی و ارتجاعیت مناسبی دارند و برای حلزون و چرخ حلزون در موارد مختلف بکار می روند . سیلیکون برنز ها دارای خواص مشابه با فسفر برنز ها هستند . در کنار اینها سرب برنز ؛ منگنز برنز ؛ آلومینیوم برنز و نیکل برنز نیز کاربرد بسیاری به عنوان مواد چرخدنده پیدا کرده اند .

 

مواد غیر فلزی

علاوه بر انتخاب چرخ دنده های فلزی گاهی اوقات به سبب آرام کار کردن و بی صدایی چرخ دنده ها را از مواد نساجی یا چوب و یا فیبر و یا پوست خام تهیه می نمایند . وزن این نوع چرخ دنده کم بوده و چرخ دنده های تهیه شده از مواد نساجی نیز غیر قابل نفوذ آب می باشند و در مقابل روغن دوام دارند که معمولا آن ها بچرخ دنده های بی صدا معروفند.

کار چرخ دنده های ساخته شده از مواد نساجی مثل نووتکست و رزیتکست که عبارتند از قشر نخ متراکمی که با صمغ مصنوعی تحت حرارت و فشار زیاد پرس شده رضایت بخش است و لنکنوفل که عبارت است از الیاف چوبی که با صمغ مصنوعی تحت حرارت زیاد پرس شده باشد .

چرخ دنده های نساجی و فیبری برای دستگاه های راه انداز بکار برده نمی شود زیرا در غیر این صورت دنده های آن ها خواهد شکست .

موارد استعمال این نوع چرخ دنده ها برای انتقال سرعت های زیاد و فشار کم در حالی که جنس چرخ دنده ی درگیر با آن ها از فلز انتخاب گردد مناسب می باشد .

 

 

منبع:

HANDBOOK of GEAR TECHNOLOGY

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

دنده ها ( Gears )

 

دنده ها ( Gears )

در این مقاله در مورد گیربکس های اتوماتیک 1 و محور های محرک اتومتیک 2 خودرو های مدرن است. گیربکس اتوماتیک جانشین گیربکس دستی در انتقال قدرت محرک عقب (R.W.D) است. و راننده را از تعویض دستی دنده ها بی نیاز می کند . اکسل ها ی محرک اتوماتیک همان وظیفه را در خودرو ها ی محرک جلو (F.W.D) (و یا خودرو های موتور وسط یا موتور عقب ) بر عهده دارند. اما به صورت یک جا همراه دنده های دیفرانسیل در داخل محفظه اکسل نصب شده اند.

در این مقاله کلمه گیر بکس عمو ما برای اشاره به گیر بکس های اتوماتیک به کار می رود.

توسعه گیر بکس های توماتیک از سالهای پیش اغاز شده است . بعضی از خودرو های ساخته شده در دهه های اغازین این این قرن گیربکس هایی شبیه به گیر بکس های مدرن امروزی داشتند. در سال های اخر دهه1930 کمپانی های خودرو سازی _ کرایسلر و جنرال موتورز و سازنده گان دیگر گیر بکس هایی در دست تحقیق داشتند. بعضی از انها حتی به طور محدود گیربکس هایی تولید کردند. اولین گیربکس تمام اتوماتیک ( هیدراما تیک ) در سال 1940 بر روی خودرو های کادیلاک و الدز موبیل ( ooldsmobile ) معرفی شد. این گیر بکس ها بر مبنای گیربکس نیمه اتوماتیک بیوک مدل 1938 ساخته شده بود.

در این بخش با نگاهی به دنده های ساده و چگونگی انتقال قدرت به وسیله انها می پر دازیم.

دنده قلب انتقال قدرت هر اتو مبیلی است اعم از معمولی یا اتوماتیک. در حالی که بسیاری از تجهیزات دیگر در تکمیل ساختار گیر بکس اتوماتیک موثرند ، دنده های فولادی قطعات لازم و ضروری تمام گیربکس ها هستند.

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه فرمائید.

 

دنده ها ( Gears )

در این مقاله در مورد گیربکس های اتوماتیک 1 و محور های محرک اتومتیک 2 خودرو های مدرن است. گیربکس اتوماتیک جانشین گیربکس دستی در انتقال قدرت محرک عقب (R.W.D) است. و راننده را از تعویض دستی دنده ها بی نیاز می کند . اکسل ها ی محرک اتوماتیک همان وظیفه را در خودرو ها ی محرک جلو (F.W.D) (و یا خودرو های موتور وسط یا موتور عقب ) بر عهده دارند. اما به صورت یک جا همراه دنده های دیفرانسیل در داخل محفظه اکسل نصب شده اند.

در این مقاله کلمه گیر بکس عمو ما برای اشاره به گیر بکس های اتوماتیک به کار می رود.

توسعه گیر بکس های توماتیک از سالهای پیش اغاز شده است . بعضی از خودرو های ساخته شده در دهه های اغازین این این قرن گیربکس هایی شبیه به گیر بکس های مدرن امروزی داشتند. در سال های اخر دهه1930 کمپانی های خودرو سازی _ کرایسلر و جنرال موتورز و سازنده گان دیگر گیر بکس هایی در دست تحقیق داشتند. بعضی از انها حتی به طور محدود گیربکس هایی تولید کردند. اولین گیربکس تمام اتوماتیک ( هیدراما تیک ) در سال 1940 بر روی خودرو های کادیلاک و الدز موبیل ( ooldsmobile ) معرفی شد. این گیر بکس ها بر مبنای گیربکس نیمه اتوماتیک بیوک مدل 1938 ساخته شده بود.

در این بخش با نگاهی به دنده های ساده و چگونگی انتقال قدرت به وسیله انها می پر دازیم.

دنده قلب انتقال قدرت هر اتو مبیلی است اعم از معمولی یا اتوماتیک. در حالی که بسیاری از تجهیزات دیگر در تکمیل ساختار گیر بکس اتوماتیک موثرند ، دنده های فولادی قطعات لازم و ضروری تمام گیربکس ها هستند.

تعریف دنده ها : یکی از قطعاتی که در سیستم انتقال قدرت از انها استفاده می شود چرخ دنده است که حین انتقال قدرت هم قدرت را افزایش و یا کاهش می دهد.در حین انتقال قدرت باعث افزایش و کاهش سرعت گردش و گشتاور می شود. هر چه سرعت بالا باشد قدر کم و هرچه قدر کم باشد سرعت زیا است.

formole%201.jpgP = T.W

P . گام چرخ دنده

T . گشتاور

W . سرعت چرخش

مشخصات کلی چرخ دنده ها:

الف ) دایره گام (pitch circle) : دایره ای فرضی که تقریبا از میان ارتفاع دندانه ها عبور کرده و مبای تمامی محاسبات چرخ دنده ها می باشد. برای اینکه دو چرخ دنده با هم در گیر شوند باید دایره گام انها با هم برابر باشد.

ب) گام (pitch) : فاصله هر دو نقطه مشابه بر روی دو دندانه که از دایره گام سنجیده می شود گام چرخ دنده می گویند.

 

gam11.jpg

game%2021.jpg

 

 

در در گیری دو چرخ دنده حتما باید مدول ان دو چرخ دنده نیز با هم برابر باشد.

ج) مدول چرخ دنده (module) : نسبت قطر دایره گام به تعداد دندانه های چرخ دنده را مدول چرخ دنده می گویند.

module1.jpg

 

د ) دایره اندهزه سره دنده (Addendum): دایره ای که از بالا ترین نقاط دندانه ها عبور کرده دایره سره دنده نام دارد .فاصله بین دایره گام و دایره سر دنده را اندازه سر دنده میگویند. و همیشه با مدول برابر است.

A = M

هـ) اندازه پای دنده (Bedendum) : به دایره ای که از پایین ترین نقاط دندانه ها عبور کند دایره پای دنده میگویند که این دایره باید از بیخ دنده ها عبور کند. فاصله داریه گام و دایره پای دنده را اندازه پای دنده

می گو ییم.

B= 1.25 .m

پای دنده = 1.25 ( ضرب ) مدول

ی ) لقی دنده ها (Clearance): در هنگام در گیری دو چرخ دنده فاصله دایره سر دنده یک چرخ دنده با دایره پای دنده چرخ دنده دیگر را لقی دنده می گوییم.

C = 0.25 . m

لقی دنده = 0.25 (ضرب ) مدول

ت ) ارتفاع کل دنده ( Hole Depth): مجموع ارتفاع سره دنده و اتفاع پای دنده را ارتفاع کل دنده می گوییم

H=a+b H+1.25 * M = 2.25 => h= 2.25m

 

انواع دنده ها Gears

دنده های مستقیم و مورب ( Spur &Helicl Gers) :

 

dandehaye%20sade%20va%20movarab.jpg

دنده مستقیم ساده ترین نوع دنده است این دنه شامل یک چرخ و تعدادی دنده در محیط چرخ است. دنده های این دنده برش های مستقیم هول محور خود دارند .یعنی با محور مرکزی یا محور دنده موازی هستند.همانند تمام دنده های دیگر فرم دندانه این دنده به طوری است که هنگا م درگیری با یک دنده که دارای همان اندازه و شکل است با لقی کمی در بین دند انه ها جفت می شود ولی چون در گیری بین دندانه های این گونه دنده های به صورت لحظه ای بوده یعنی کل مقطع یک دندانه در کل مقطع دندانه دیگر در یک لحظه با هم در گیر می شوند. این موضوع باعث ساعیدگی بیش از حد دندانه ها شده و کاهش طول عمر آنها شده و سر و صدای زیادی را تولید می کند و راندمان انتقال قدرت را کاهش و درصد اتلاف انرژی را افزایش می دهد.

طول تماس دندانه ها در هر لحظه با عرض دندانه ها برابر است. دنده مستقیم به ندرت در گیر بکس اتوماتیک استفاده می شود مگر در دنده عقب.

برای رفع مشکلات دنده های ساده دندانه ها را نسبت به محور چرخ دنده کمی ذاویه دار درست میکنند و به ان چرخ دنده ما رپیچی یا مورب میگویند. این کار باعث در گیری تدریجی چرخ دنده ها می شود و بعث می شود که عمر چرخ دده ها بیشتر شده و تولید سرو صدای انها کم باشد و راندمان انتقال قدرت در این حالت به مراتب بیشتر از چرخ دنده های ساده است.

نکته قابل توجه اینکه در درگیری دو چرخ دنده مورب با هم لازم است که یکی از انها راست گرد و دیگری چپ گرد باشد.

دنده های خارجی و داخلی ( Internal & External Gerars ) :

dande%20kharje%20va%20dakhele.jpg

دنده هایی که دارای دندانه های خارجی هستند با نام دنده های خارجی شناخته شده اند . دنده خارجی رایجترین نوع دنده های است. هنگامی که یک دنده ، از داخل دارای دندانه می باشد دنده رینگی داخلی نامیده می شود .( شکل بالا سمت چپ یک دنده رینگی را نشان می دهد) دنده رینگی داخلی شبیه دنده خارجی می تواند دارای دندانه مستقیم باشد .(موازی محور دنده) و یا دنده مورب ( دارای زاویه ای با محور دنده ) داشته باشد. چنانچه یک دنده خارجی خوچک طوری درگیر باشد و مسیر دندانه ها را طی کند یک نوع دنده پینیون خواهد بود . هنگا می که دو عدد دنده خارجی با هم درگیر باشند در خلاف جهت هم دوران می کنند.

دنده های مخروطی ، کلزونی ، هیپوئید:

dande%20makhrote%20halazone.jpg

بر خلاف بحث های قبلی راجب دنده ها دنده های مخروطی ، کلزونی ، هیپوئید محور دوران را تغییر می دهند . در اغلب موارد محورهای دوران زاویه 90 درجه دارند ، اما زوایای دیگر نیز بسته به نوع طراحی دنده های قابل حصول است. دنده های مخروطی ساده مشابه به دنده های مستقیم دارای دندانه های مستقیم و تحت زاویه ایجاد شده است و در سطوح خارجی شان در کنار هم قرار می گیر ند.دنده های هرزگرد دیفرانسیل یک فرم متداول از دنده های مخروطی ساده هستند.

دنده های مخروطی مارپیچی مشاهبه یک دنده مورب برای افزایش قابلیت حمل بار و عملکرد نرمتر دارای دندانه منحنی شکل هستند.

هنگامی که یک جفت دنده های مخروطی مارپیچی در کاربرد های خودرویی از دیگری بزرگتر باشد ان دنده را رینگی می نامند.در این ترتیب دنده کوچک پنیون نام دارد . این ترکیب از دنده های مخروطی یا مخروطی مارپیچی در گر داننده های نهایی موجود در دیفرانسیل خودرو ها اولیه بکار می رفتند.

یک خاصیت منحصر به فرد دنده های حلزونی این است که محور های مارپیچ می تواند چرخ حلزون را حرکت دهد. اما چرخ حلزون قادر نیست محور مار پیچ را حرکت دهد.

hepoied%20%20admn.jpg

بیشترین کاربرد خودرویی دنده حلزونی در جعبه فرمان ساچمه ای و مکانیزم کحرک سیستم سرعت سنج است. اما دنده های هیپوئید ، مقدار زیادی تماس لغزشی دارند و از لحاظروغن کاری مشکل ساز ترین نوع دنده های هستند.کاربدر انا در گرداننده های نهایی دیفرانسیل ها که قابلیت حمل بار های زیاد و صدای کم حائز اهمیت است . به علاوه پنیون خارج از مرکز این طرح به میل گاردان اجازه می دهد در داخل خودرو در موقعیت پایین تری مستقر شود و اندازه تونل میل گاردان را کاهش می دهد.

دنده های هرز گرد (Idier Gears) :

در ترکیب استقرار دنده ها ، دنده هایی که بین دنده های محرک و متحرک کار می کنند دنده های هرزگرد یا دنده های شناور نامیده می شوند.

 

harz%20gard.jpg

 

دنده های هرز گرد در هر حالت هیچ تا ثیری بر رابطه سرعت بین دنده های محرک و متحرک ندارد.اما دنده های هرزگرد بر جهت دوران دنده ها تاثیر می گذارند. هنگامی که یک دنده محرک و یک دنده متحرک مستقیما در گیر باشند در خلاف جهت هم می چرخند ، ولی اگر یک دنده هرز گرد بین دنده های محرک ومتحرک قرار داشته باشد این دنده ها جهت هم گردش می کنند و می چرخند.

 

 

منابع : کتاب ( انتقال قدرت اتو ماتیک )

نویسده : مایکل تی کالکینز

مترجم : طهمورث سالک

و برگرفته از جزوه انتقال قدرت کاردانی مکانیک دانشگاه ازاد اسلامی واحد نقده

تدوین و تنظیم برای وب : یاسر تقی زاده

سایت : دانشجویان مکانیک

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

سلام...خسته نباشید ، و از مطالب خوب و مفیدتون خیلی ممنونم...

یه سؤالی داشتم ، بهتر بگم می خواستم یه مشورتی بکنم...!

به نظرتون به عنوان پروژه ، طراحی جعبه دنده به صورت ماکت و با چوب چطوریه؟

کار سختیه؟ میتونم انجام بدم....؟:ws52:

استادم بهم پیشنهاد داده ، نمیدونم قبول کنم یا برم کار با نرم افزار انجام بدم و solid work.....

فقط این رو هم بگم که این استاد از اون سختگیراست ، در هر صورت باید کارت رو خیلی خوب انجام بدی...:ws37:

تازه گفتن اگر تصمیم داشتی ماکت بسازی چوبش خوب باشه و....:w410:

لینک به دیدگاه

اگه بخوای چرخ دنده هارو با هم درگیر کنی. ساختنش کار دشواریه . تازه اگه دنده ها از نوع ساده باشن و اگه شما قبلا چرخ دنده زده باشی. شاید بتونی هر چرخ دنده روبا 2 بار زدن در بیاری .

اما اگه هاب در اختیار دارید. قضیه یکم متفاوت می شه .و اوضاع بهتره .

به نظرم بهتره که کار نرم افزاری رو انتخاب کنی.

راستی چوب خوب هم شاید واست گرون تموم بشه . چوب روسی رو قیمت کن .

 

اما در هنایت هر کدوم رو که برداشتی من تو تموم کردن دوتاهاش باهات هستم . :ws2: . ضمن اینکه انجمن متخصصان زیادی در این زمینه داره . :icon_gol:

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...
  • 3 هفته بعد...

چرخدنده ها چگونه کار می کنند؟

 

چرخدنده ها در بسیاری از وسایل مکانِیکی استفاده می شوند.آنها کارهای متفاوت بسیاری انجام می دهند ولی مهمترین آن کاهش دنده در تجهیزات موتوری است.این نقشی کلیدی است زیرا اغلب یک موتور کوچک چرخان با سرعت زیاد می تواند قدرت کافی برای وسیله را تولید کند ولی گشتاور کافی را نمی‌تواند. بعنوان مثال پیچ گوشتی الکتریکی دنده کاهشی بسیار بزرگی دارد زیرا که نیاز به گشتاور پیچشی زیادی برای پیچاندن پیچ دارد. ولی موتور فقط مقدار کمی گشتاور در سرعت بالا تولید می کند.با دنده کاهشی سرعت خروجی کاهش اما گشتاور افزایش می یابد.

کار دیگری که چرخدنده ها انجام می دهند تنظیم کردن جهت چرخش است.بعنوان نمونه در دیفرانسیل بین چرخ های عقب اتومبیل شما قدرت بوسیله میل محوری که به مرکز اتومبیل متصل است منتقل می شود و دیفرانسیل باید ۹۰ درجه نیرو را بچرخاند تا در چرخها بکار برد.

پیچیدگیهای بسیاری در انواع مختلف چرخدنده وجود دارد.در این مقاله خواهیم آموخت که دندانه های چرخدنده چگونه کار می کنند و درباره انواع مختلف چرخدنده که در همه نوع ابزارهای مکانیکی یافت می شوند خواهیم آموخت.

● اصول اولیه

در هر چرخدنده نسبت دنده با فاصله از مرکز چرخدنده تا نقطه تماس تعیین می شود.به عنوان مثال در ابزاری با دو چرخدنده ،اگر قطر یکی از چرخدنده ها ۲ برابر دیگری باشد، ضریب دنده ۲:۱ خواهد بود.یکی از ابتدایی ترین انواع چرخدنده که می توانیم ببینیم چرخی با برامدگی هایی بشکل دندانه های چوبی است.

مشکلی که این نوع از چرخدنده ها دارند این است که فاصله از مرکز هر چرخدنده تا نقطه تماس ،وقتی که چرخدنده می چرخد تغییر می کند.این بدان معنی است که ضریب دنده وقتی چرخدنده می چرخد تغییر می کند.یعنی سرعت خروجی نیز تغییر میکند. چنانچه شما در اتومبیل خود از چرخدنده هایی شبیه به این استفاده کنید،ثابت نگه داشتن سرعت در این شرایط غیر ممکن خواهد بود و شما دائما باید سرعت را کم و زیاد کنید.

دندانه های چرخدنده های نوین پروفیل مخصوصی که دنده گستران (اینولوت involute ) نامیده می شود استفاده می کنند.این پروفیل دارای خاصیت بسیار مهم ثابت نگه داشتن نسبت سرعت بین دو چرخدنده است.در این نوع ، همانند چرخ میخی بالا نقطه تماس جابجا می شود ولی فرم گستران دندانه های چرخدنده این جابجایی را جبران می کند.برای جزئیات به این قسمت مراجعه کنید.در ادامه بعضی از انواع چرخدنده ها را میبینیم

● چرخدنده ساده

چرخدنده های ساده معمولی ترین نوع چرخدنده می باشند.آنها دندانه های صافی دارندو بر روی محورهای موازی سوار می شوند.سابقا چرخدنده های ساده بسیاری برای بوجود آوردن دنده های کاهشی بسیار بزرگی استفاده می شد.

چرخدنده های ساده در دستگاه های بسیاری استفاده می شوند.مانند پیچ گوشتی الکتریکی ، آبپاش نوسانی ، ساعت زنگی ، ماشین لباسشویی و خشک کن لباس .اما شما در اتومبیل خود تعداد زیادی از آن را نخواهید یافت زیرا چرخدنده ساده واقعا" می تواند پر سروصدا باشد.هر وقت دندانه چرخدنده یک دنده را با چرخدنده دیگری درگیر کند دنده ها برخورد کرده و این ضربه صدای بلندی تولید می کند، همچنین فشار روی چرخدنده را افزایش می دهد .برای کاهش دادن صدا و فشار روی چرخدنده اغلب چرخدنده ها در اتومبیل شما مارپیچی می باشند.

● چرخدنده های مارپیچ

وقتی دو دنده بر روی سیستم چرخدنده مارپیچ درگیر می شوند تماس از انتهای یکی از دنده ها شروع شده و بتدریج با چرخش چرخدنده گسترش میابد تا زمانی که دودنده بطور کامل درگیر شوند.

درگیر شدن تدریجی چرخدنده های مارپیچی را وادار می کند که آرامتر و ملایم تر از چرخدنده های ساده عمل کنند.به همین دلیل چرخدنده های مارپیچی تقریبا" در جعبه دنده های همه اتومبیل ها مورد استفاده قرارمی گیرد.

بعلت زاویه دنده ها در چرخدنده های مارپیچ وقتی که دنده ها درگیر می شوند بار محوری بوجود می آورند.دستگاه هایی که از چرخدنده های مارپیچ استفاده می کنندیاتاقان هایی دارند که می توانند این بار محوری را نگه دارند.یک نکته جالب در مورد چرخدنده های مارپیچ این است که اگر زوایای دندانه های چرخدنده صحیح باشند می توا نند روی محور عمودی سوار شده زاویه چرخش را روی ۹۰ درجه تنظیم کنند.

● چرخدنده مخروطی

چرخدنده مخروطی زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که مسیر چرخش محور نیاز به تغییر کردن دارد و معمولا"برمحورهای ۹۰ درجه سوار می شوند ولی می توا نند طوری طراحی شوند که در زوایای دیگر نیز به همین خوبی عمل کنند. دندانه ها روی چرخدنده های مخروطی می توانند صاف ، مارپیچی ویا قوسی باشند.دندانه های چرخدنده های مخروطی صاف در حقیقت مشکلی مشابه دنده چرخدنده های ساده دارند.که وقتی هر دنده درگیر می شود به دنده متناظر در آن لحظه ضربه می زند.

درست مانند چرخدنده ساده، راه حل این مشکل انحنا دادن به دندانه های چرخدنده می باشد. این دندانه های مارپیچی درست مانند دندانه های مارپیچی درگیر می شوند تماس از یک انتها ی چرخدنده شروع می شود و به صورت تصاعدی در سرتاسر دندانه گسترش می یابد.

در چرخدنده های مخروطی صاف و مارپیچی محورها باید بر هم عمود باشندو همچنین در یک صفحه واقع شوند. اگر شما دو محور را پشت چرخدنده امتداد دهید همدیگر را قطع خواهند کرد .از طرف دیگر چرخدنده های قوسی (hypoid gear) می توانند با محور ها در صفحات مختلف (محور های متنافر) درگیر شوند.

این خصوصیت در دیفرانسیل اتومبیلهای بسیاری استفاده می شود.چرخدنده بزرگ مخروطی دیفرانسیل و چرخدنده کوچک ورودی (پنیون) هر دو از نوع قوسی (هیپوئیدی) هستند. این به پنیون ورودی اجازه می دهد که پایین تر از محور چرخدنده بزرگ مخروطی سوار شود.شکل بالا پنیون ورودی درگیر با چرخدنده مخروطی بزرگ در دیفرانسیل را نشان می دهد. زمانی که محور محرک اتومبیل به پنیون ورودی متصل می شود پایین تر قرار می گیرد .این بدان معنی است که محور محرک در قسمت سواری جایی را اشغال نمی کند و فضای بیشتری برای سرنشینان و بار ایجاد می کند.

چرخدنده های حلزونی (ترجمه از لیلا علیزاده ساروی)

چرخدنده حلزونی هنگامی مورد استفاده قرار می گیرد که نیاز به دنده کاهشی بزرگی باشد.برای چرخدنده های حلزونی نسبت کاهش ۲۰:۱ و حتی تا ۳۰۰:۱ یا بالاتر از آن متعارف است.

● چرخدنده حلزونی

بسیاری از چرخدنده های حلزونی خاصیت جالبی دارند که چرخدنده های دیگر ندارند: پیچ حلزون براحتی می تواند چرخدنده را بچرخاند ولی چرخدنده نمیتواند پیچ حلزون را بچرخاند و این بدان علت است که زاویه ی روی پیچ حلزون بقدری کم است که وقتی چرخدنده سعی می کند آنرا بچرخاند نیروی اصطکاک بین چرخدنده و پیچ حلزون آن را در جای خود نگه می دارد و مانع چرخش آن می شود.

این خاصیت برای ماشینهایی از قبیل سیستم های نقاله مکانیکی مورد استفاده است. آنهایی که خاصیت قفل کنندگی در آنها هنگامی که موتور نمی چرخد می تواند همانند یک ترمز برای نقاله عمل کند.

استفاده خیلی جالب دیگر چرخدنده های حلزونی در دیفرانسیل تورسن(Torsen differential) که در بعضی از اتومبیلها و کامیونهای بارکش با کارایی بالا استفاده می شود است.

چرخدنده و میله دنده (ترجمه از لیلا علیزاده ساروی)

چرخدنده و میله دنده برای تبدیل کردن حرکت دورانی به حرکت خطی استفاده می شوند.مثال کاملی از آن فرمان اتومبیلهاست . فلکه فرمان چرخدنده ای که با میله دنده درگیر است را می چرخاند. وقتی که چرخدنده می چرخد میله دنده را به چپ یا راست می لغزاند بسته به آنکه شما فرمان را بکدام سمت می پیچانید.

چرخدنده و میله دنده همچنین در بعضی ترازوها برای گردش صفحه مدرجی که وزن شما را نشان می دهد به کار می رود.

● چرخدنده های سیاره ای و نسبت بین دنده ها

▪ هر مجموعه چرخدنده سیارهای سه جزء اصلی دارد :

- دنده خورشیدی

- دنده سیاره ای و حامل دنده سیاره ای

- دنده بزرگ حلقه ای (رینگی)

هر کدام از این سه جزء می توانند ورودی یا خروجی باشند یا می توانند ثابت نگه داشته شوند.انتخاب کدام قطعه ای برای کدام منظور نسبت دنده را برای چرخدنده ها معین می کند.به یکی از چرخدنده های سیاره ای منفرد نگاهی می اندازیم.

یکی از چرخدنده های سیاره ای جعبه دنده ما یک چرخدنده بزرگ حلقه ای با ۷۲ دننده (کرانویل) و یک چرخدنده خورشیدی با ۳۰ دنده دارد . می توانیم نسبت دنده های بسیاری از این جعبه داشته باشیم.

همچنین قفل شدن هر دو جزء با هم همه ی قطعه را قفل خوا هد کرد و نسبت دنده ۱:۱ خواهد شد

توجه کنید که اولین نسبت دنده ای که در جدول بالا ثبت شده است کاهشی است یعنی سرعت خروجی از سرعت ورودی کمتر است.دومین نسبت دنده پرسرعت است یعنی سرعت خروجی بیشتر از سرعت ورودی است و آخری نیز دوباره کاهشی است ولی مسیر خروجی معکوس شده است.نسبت دنده های مختلف بسیاری از مجموعه چرخدنده بالا می توان استخراج کرد ولی آنهایی که می بینید مربوط به جعبه دنده ی اتوماتیک می باشند. در پویا نمایی زیر می توانید مشاهده کنید:

پس این یکی از مجموعه های چرخدنده است که می تواند همه ی این نسبت دنده های مختلف را بدون درگیر کردن یا خلاص کردن چرخدنده های دیگر تولید کند.با دو تا از این مجموعه چرخدنده ها در یک ردیف ما می توانیم ۴ دنده جلو و یک دنده عقب (معکوس) مورد نیاز در جعبه دنده را داشته باشیم.در قسمت بعدی دو مجموعه از چرخدنده ها را با هم قرار خواهیم داد.

● جزئیات پروفیل چرخدنده گسترانی (اینولوت)

درپروفیل دندانه های چرخدنده گسترانی نقطه تماس ازنزدیکی یکی از دندانه ها شروع شده و با چرخش چرخدنده نقطه تماس از آن چرخدنده دور شده و به دیگری نزدیک می شود.اگر شما نقطه تماس را دنبال کنید، نشانگر یک خط مستقیم است که از یکی از چرخدنده ها شروع شده و در کنار دیگری پایان می یابد.این بدان معنی است که شعاع نقطه تماس با درگیر شدن دندانه ها بزرگتر می شود.

قطر دایره گام قطر تماس موثر است .از آنجایی که قطر تماس ثابت نمی باشد قطر دایره گام واقعا فاصله تماس متوسط است.وقتی که دندانه ها ابتدا شروع به درگیر شدن می کنند دندانه چرخدنده بالایی به دندانه چرخدنده پایینی در داخل قطر دایره گام برخورد می کند.اما توجه کنید که آن قسمت از دنده بالا که با دنده پایین تماس پیدا می کند، در آن نقطه بسیار لاغر است.با چرخش چرخدنده نقطه تماس به سمت قسمت ضخیم تر دندانه چرخدنده بالایی لغزیده می شود.این امر دنده بالایی را به جلو رانده بنا براین جبرانی برای قطر تماس اندکی کوچکتر می باشد.با ادامه دادن دندانه ها به چرخیدن نقطه تماس دور تر شده حتی از قطر دایره گام خارج می شود.اما پروفیل دندانه های پایینی جبرانی برای این جابجایی است.نقطه تماس شروع به لغزیدن به سمت قسمت لاغر دندانه پایینی می کند مقدار کمی از سرعت چرخدنده بالایی برای جبران قطر تماس افزوده شده،کم می کند.نتیجه نهایی این است که حتی اگر قطر نقطه تماس بطور ممتد تغییر کند سرعت ثابت باقی می ماند.بنابراین پروفیل دندانه چرخدنده گسترانی یک نسبت سرعت دورانی ثابت تولید می کند.

لینک به دیدگاه

دوستان عزیز سلام

بنده عضو جدید هستم خوشحالم در خدمت دوستان عزیز هستم

لطفا نحوه محاسبه دور سلند و محاسبه چرخ دنده جهت سرعت هماهنگ را برای بنده بفرمائید

ضمنا آیا نرم افزاری جهت محاسبه چرخ دنده و فولی وجود دارد

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...
  • 1 سال بعد...

دانلود هندبوک Manual GearBox Design

 

 

 

 

dual-clutch-transmission-13.gif

 

گیربکس یکی از اعضای سیستم انتقال قدرت می باشد. وظیفه گیربکس تبدیل دور و گشتاور بوده گیربکس وظیفه دارد که گشتاور (قدرت) و دور موتور را تغییر داده و به دلخواه راننده و نیاز جاده و خیابان دور را کم قدرت را زیاد یا بلعکس دور را زیاد و قدرت را کم کند در مواقعی نیاز می باشد که از قدرت بیشتری جهت حرکت اتومبیل استفاده شود همین طور نیاز می شود که پس از حرکت اتومبیل سرعت بیشتری داشته و به حرکت خود ادامه دهد امروزه به علل اقتصادی و ایمنی بیشتر گیربکس های دنده ای را ترجیح می دهند در گیربکس های دنده ای هر زوج دنده فقط یک نسبت دور و گردش را به وجود می اورد در نتیجه برای به دست اوردن نسبت تبدیل های مختلف باید از چندین زوج دنده استفاده کرد که در این میان طراحی چرخ دنده ها بسیار مهم است.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

پسورد: engpedia.ir

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...

یه سوالی ازتون داشتم

من برای تحلیل یک گیربکس خودروی 5 دنده نیاز دارم که سرعت زاویه ای تک تک چرخنده ها رو داشته باشم تا بتونم تحلیل روشون انجام بدم

حالا معلومات من نسبت دنده ها و حداکثر گشتاور ورودیه.همین

با این معلومات چطوری میتونم سرعت زاویه ای تک تک چرخنده ها رو محاسبه کنم؟

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...