رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

برترین‌های مسابقه طراحی معماری آرامگاه شمس تبریزی معرفی می‌شوند

 

 

به گزارش خبرگزاری فارس ، مراسم اهدای جوایز و گشایش نمایشگاه آثار برگزیده‌ مسابقه طراحی آرامگاه شمس تبریزی در خوی که شامل معرفی 40 طراح و تقدیر از 20 طرح منتخب و شش طرح برگزیده و نیز سه پروژه‌ حایز رتبه‌های اول تا سوم است، دوشنبه 16 بهمن ماه جاری ساعت 16 در تالار شمس - تهران - برگزار می‌شود.

 

این مراسم با سخنرانی محمدعلی موحد، حجت‌الله ایوبی - رییس بنیاد شمس تبریزی و مولانا- و نیز ایرج اعتصام - رییس هیئت داوران - برای ارایه گزارش روند برگزاری همراه است و حسن بلخاری - به‌عنوان نماینده‌ بیانیه هیات داوران را می‌خواند.

 

اجرای سه تابلو از نمایش «رستاخیر عشق» به کارگردانی «حسین مسافر آستانه» بخش دیگری از این برنامه است.

مراسم از ساعت 15 با گشایش رسمی نمایشگاه آغاز می‌شود و پس از آن از ساعت 16 تا 19 در تالار شمس واقع در اقدسیه کوچه ناز پلاک 10 برپاست.

نشست نهایی داوری مسابقه‌ طراحی آرامگاه حضرت شمس،هفتم دی‌ماه 1391 در تالار شمس موسسه فرهنگی اکو برگزار شد و سه طرح برنده انتخاب شد.

داوری آثار رسیده به مسابقه‌ بزرگ طراحی معماری آرامگاه شمس در مرحله‌ نخست آبان‌ماه 1391 در تهران برگزار شده بود و به شش طرح نهایی فرصت یک ماهه داده شد تا طرح‌ها را اصلاح و کامل کنند. در مرحله‌ دوم، ششم و هفتم دی‌ماه 1391، این طراحان برای دفاع و توضیح دربا‌ره‌ طرح‌های خود به ‌دعوت هیئت داوران در محل داوری حضور یافتند و از طرح‌هاشان دفاع کردند.

 

فریار جواهریان- معمار و شهرساز، علی‌اکبر صارمی- معمار ، شهاب کاتوزیان- معمار و شهرساز در روز نخست و ایرج اعتصام- معمار و شهرساز، حسن بلخاری - استاد فلسفه هنر، محمد بهشتی- معمار ، داراب دیبا- معمار و عباس کیارستمی- فیلمساز و عکاس - داوری مسابقه‌ طراحی آرامگاه حضرت شمس را در خوی هفتم دیماه به‌ سرانجام رساندند.

نادر اردلان- معمار و شهرساز مقیم آمریکا نیز، مرحله‌‌‌ نهایی را از راه دور و به ‌صورت اینترنتی داوری کرد. اردلان آبان‌ماه 1391 به دعوت بنیاد شمس تبریزی و مولانا 5 روز را به قصد داوری آثار رسیده به مسابقه‌ بزرگ طراحی معماری آرامگاه شمس به ایران آمد.

از روز دوم آبان ماه هیات داوران با استقرار در مجموعه‌ی برج آزادی طرح‌های رسیده به مسابقه را بررسی و چهل اثر را در مرحله‌ نخست داوری انتخاب کردند. در نشست‌های دیگر هیات داوران از مجموع این آثار منتخب، شش طرح به‌عنوان برترین‌ها انتخاب شد. اما هیچ کدام حایز شرایط مورد نظر هیات داوران نبودند. بنابراین بنا به نظر جمعی هیات داوران به شش طرح برگزیده یک ماه فرصت داده شد تا با تکمیل، اصلاح و در نظر گرفتن پیشنهادهای هیات داوران طرح‌ها بار دیگر اجرا کنند تا مورد بازبینی داوران قرار گیرند. سپس از میان آنها سه طرح برتر به عنوان برگزیده اول تا سوم انتخاب شدند.

14، 10 و 6 میلیون تومان به همراه لوح تقدیر جایزه‌ نقدی نفرات اول تا سوم این مسابقه است.

 

بنیاد شمس تبریزی و مولانا، بنیاد میرمیران، موسسه فرهنگی اکو، استانداری آذربایجان غربی، میراث فرهنگی آذربایجان غربی، شورای شهر و شهرداری خوی و مجمع خویی‌های مقیم مرکز برگزاری این مسابقه بودند.

 

طرح های برگزیده

 

6xhidpj9091i7v27m1f.jpg

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 255
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

پیام تبریک جامعه مهندسان مشاور ایران به دکتر روحانی

 

مهندس هرمزد رامینه رئیس شورای مدیریت جامعه مهندسان مشاور ایران در پیامی به دکتر حسن روحانی، انتخاب وی را به عنوان رییس جمهوری تبریک گفت.

متن پیام بدین شرح است:

 

 

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

جناب آقای دکتر حسن روحانی

ریاست جمهوری منتخب ملت ایران

 

حماسه با شکوه مردم بزرگ و خردمند ایران در 24 خرداد ماه 1392، نقطه عطفی در تاریخ معاصر کشور به شمار می رود چرا که بارقه های فراوانی از امید به آینده را بار دیگر در جامعه ایران زنده کرد و کورسوی امید ما، پنجره به دنیایی گشود که فرایندی از تدبیر را پیش روی هر ایرانی می گذارد.

 

ما اعضای «جامعه مهندسان مشاور ایران» به عنوان تخصصی ترین نهاد مهندسی حرفه ای کشور، انتخاب حضرتعالی را در انتخاباتی پرشور به مردم نیک اندیش ایران تبریک می گوییم و امید فراوان داریم که دولت تدبیر با کلید توسعه اقتصادی، بن بست هایی را که در روند توسعه عمرانی کشور ایجاد شده، بگشاید.

 

در پایان، ما به عنوان تشکلی حرفه ای و دانش محور، همواره آمادگی داریم برای اجرایی کردن فرایند توسعه پروژه های عمرانی کشور، دانش و تجربیات خویش را در خدمت دولت تدبیر برای آبادانی ایران عزیز قرار دهیم.

 

هرمزد رامینه

رئیس شورای مدیریت

_______________________________________

 

منبع:معماری نیوز

کد خبر :12746

لینک به دیدگاه

کتابخانه‌های کوچک در خیابان‌های نیویورک: به تازگی در محله منهتن نیویورک کتابخانه‌های کوچکی در دسترس عموم قرار گرفته است.از ۱۰ طراح خواسته شد که این کتابخانه‌ها را طراحی کنید، آنچه در عکس‌های زیر می‌بینید، یکی از این طراحی‌هاست.

gfsc1eo1n7newhz5vmvu.jpg

 

این کتابخانه‌های کوچک می‌توانند برای دقایقی مردم را از محیط بیرون مجزا کنند و در ضمن یک محافظ موقتی در هنگام باران هم باشند.

 

mxg2weuqz8d9fu0196.jpg

 

مردم می‌توانند کتاب‌های قدیمی خود را به این کتابخانه‌های اضافه کنند.

 

2wv6ljm92mo1bu1saclb.jpg

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

جام نیوز - تصاویر باور نکردنی نشان دهنده جهان مخفی زیر زمین می باشد.

 

این تصاویر از محل حفر تونل های عظیم در زیر زمین برای متروی نیویورک گرفته شده است. تخمین ها حاکی از این است که ساخت این مترو در نیویورک 17 میلیون دلار هزینه خواهد داشت.این تصاویر از محل حفر تونل های عظیم در زیر زمین برای متروی نیویورک گرفته شده است. تخمین ها حاکی از این است که ساخت این مترو در نیویورک 17 میلیون دلار هزینه خواهد داشت.

 

6pm8ke1tubiqog6x1zb5.jpg

 

symhan7xfa4u1mty2ch.jpg

 

np6a6sbkbpyaxvrydxs.jpg

 

xothrbgpy7p51tb1zqt.jpg

 

qg7ygedtiu2x4t63373c.jpg

 

 

 

 

منبع: معماری نیوز

کد خبر :12764

________________________________

 

پ.ن: ما کجاییم....بشریت کجاست؟؟؟

:تاسف...و دیگر هیچ!

لینک به دیدگاه

اقدام عجیب داوران مسابقه "طراحی ساختمان کانون وکلای دادگستری استان قزوین"

 

داوران رقابت معمارى "طراحی ساختمان کانون وکلای دادگستری استان قزوین" در اقدامى بى سابقه در عین تعیین رتبه سوم و پنجم و ششم، هیچ اثرى را حائز رتبه چهارم ندانستند. شایان توجه است كه اینروزها معمولا با توجه به خواست هاى كارفرما عدم تعیین رتبه هاى اول و دوم على رغم مشكل آیین نامه اى این عمل (بر طبق مصوبه قانونى مربوطه) امرى متداول شده است؛ كه البته این مسابقه نیز ظاهرا بدین سیاق غیر قانونى عمل كرده است.

 

منبع:آرونا

کد خبر :12785

 

_________________________________

 

 

پ.ن: با یک بینش عمیق در می یابیم سابقه تفاوت از بدو قضیه سی و اندی سال پیش تا کنون سبب متمایز بودن ما با سایر نقاط جهان شده و این نکته حائز اهمیتی است که در تمامی موضوعات صدق کرده و جای بسی تشکرات فرآوان قلبی از بانیان و مسئولین را به همراه می آورد......

:دی!

لینک به دیدگاه

استادیوم آزادی ، برج های سامان ، ونک پارک ، کاخ نیاوران ، ساختمان وزارت نفت و کشاورزی از جمله آثار این هنرمند معمار به شمار می رفت . مردی که سازنده تنها آبروی ملی برای میزبانی است.

293927_144.jpg

مهر - عبدالعزیز فرمانفرماییان معمار معاصر، استاد دانشگاه تهران و از بنیانگذاران نظام مهندسی جدید در ایران روز گذشته بر اثر بیماری طولانی‌مدت در شهر "پالما د مایورکا" درگذشت و فردا در آرامگاه "مون‌پارناس” پاریس به خاک سپرده خواهد شد.

 

 

وی که فرزند عبدالحسین میرزا فرمانفرما یکی از رجال اواخر دوره قاجار بود، در سال ۱۲۹۹ متولد شد و تحصیلاتش را در دانشسرای عالی ملی هنرهای زیبای پاریس (دانشکده بوزار) گذراند. وی در آوریل دهه 30 فارغ‌التحصیل شد و به ایران بازگشت و در گاراژ پدرش کار طراحی را آغاز کرد.

 

 

زنده‌یاد فرمانفرماییان پس از آن در یکی از آتلیه‌های دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران زیر نظر محسن فروغی همراه با مهندس "آفتن دلیان"، هوشنگ سیحون و حیدر غیایی به کار و تدریس مشغول شد.

 

 

استادیوم ورزشی، ساختمان شرکت نفت، مسجد دانشگاه تهران، ساختمان وزارت کشاورزی، برج‌های سامان، برج‌های ونک پارک، ساختمان بورس، دانشکده دامپزشکی، کاخ مادر سعدآباد، کاخ نیاوران، ساختمان اداری صدا و سیما و موزه فرش تهران برخی از آثار این هنرمند معمار به‌شمار می‌روند. شناخته‌شده‌ترین فعالیت شهرسازی زنده‌یاد فرمانفرماییان، تهیه نقشه جامع شهر تهران با همکاری "ویکتور گروئن" بود.

 

 

نام زنده‌یاد عبدالعزیز فرمانفرماییان در کتاب معماران ایران که دایره‌المعارفی دوزبانه (فارسی - انگلیسی) در زمینه معماری است و به معرفی 114 معمار پیشکسوت ایران می‌پردازد، آمده است.

 

.

.

.

نام بزرگی بود...روحش قرین رحمت:icon_gol:

 

به یادش تاپیک بیوگرافیش رو استارت کردم:icon_gol:>>>>زندگی نامه عبدالعزیز فرمانفرمایان

 

لینک به دیدگاه

کاخ گلستان در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد

 

به گزارش کمیته میراث جهانی یونسکو در اجلاس امسال که از ۱۶ تا ۲۷ ژوئن برگزار می‌شود، ۳۲ اثر فرهنگی و طبیعی در انتظار ثبت در این لیست هستند. مقدمات ثبت کاخ گلستان پس از ۷ سال به ثمر رسید، مسئولان میراث فرهنگی ایران پرونده این اثر فرهنگی را در سال ۲۰۰۷ به سازمان یونسکو ارسال کرده بودند.

همچنین در این نشست، ارگ بم که در فهرست میراث در خطر قرار داشت، از این فهرست خارج شد. ارگ بم ایران پس از زلزله یک دهه پیش در بم به شدت تخریب شد و از آن زمان در فهرست آثار در خطر قرار گرفت، اما با توجه به مرمت‌های انجام شده در طول سالهای گذشته سازمان یونسکو ارگ بم را از فهرست آثار در خطر خارج شد.

در همین حال قرار بود که پرونده منظر فرهنگی روستای تاریخی میمند کرمان نیز در روزهای آتی این اجلاس بررسی شود تا در صورت تصویب به عنوان هفدهمین اثر تاریخی از ایران در لیست آثار جهانی یونسکو به ثبت برسد اما به دلیل نواقص موجود در پرونده این اثر امسال نتوانست به ثبت برسد.

سنگ بنای کاخ گلستان که در بخش قدیمی شهر تهران واقع است، در دوران صفویه گذاشته شد و بخش‌های اصلی آن در درون حصار قدیمی تهران احداث شد. این کاخ سپس در قرن ۱۹ میلادی توسعه یافت و به عنوان کاخ محل زندگی خانواده پادشاهان قاجار مورد استفاده قرار گرفت و اتفا‌قات مهمی از تاریخ معاصر ایران در آن به وقوع پیوسته‌ است.

 

 

qkf8famsm7jprzzbqrwp.jpg

 

براساس اسناد منتشر شده، قدیمی‌ترین بناهای موجود در مجموعه گلستان، ایوان تخت مرمر و خلوت کریمخانی متعلق به دوران کریم خان زند است. کریم خان زند پس از پیروزی بر محمد حسن خان قاجار در دیوانخانه قدیم تهران که در زمان شاه سلیمان صفوی ساخته شده بود، بار عام داد و با عنوان وکیل الرعایا حکومت ایران را در دست گرفت.

این کاخ شامل هشت ساختمان اصلی و باغی است که در حال حاضر از کل مجموعه به عنوان یک موزه استفاده می شود. باغ کاخ گلستان نیز به سبک تلفیقی باغ‌های ایرانی و اروپایی ساخته شده است.

چغازنبیل، تخت جمشید و میدان نقش جهان نخستین مکان‌های ایرانی بودند که در سال ۱۹۷۹ در فهرست میراث جهانی ثبت شدند.

در سال ۲۰۱۱ نیز باغ‌های ایرانی پاسارگاد، ارم، چهلستون، فین، عباس‌آباد، شازده، دولت‌آباد، پهلوان‌پور و اکبریه در یک پرونده در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفتند.

تخت سلیمان، بم و فضای فرهنگی آن، گنبد سلطانیه، سنگ نبشته بیستون، سازه های آبی شوشتر، مجموعه کلیساهای آذربایجان، مجموعه بازار تاریخی تبریز، بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، مسجد جامع اصفهان و برج گنبد قابوس از دیگر آثار تاریخی ایران هستند که در فهرست میراث جهانی ثبت شده اند.

 

منبع:bbc

کد خبر :12801

لینک به دیدگاه

چهره ماندگار ایران در معماری و مهندسی راه و ساختمان با بیان اینکه معماری امروز ما برگرفته از سبک­هایی است که از سایر کشورها وارد شده است، گفت: عدم توجه به باورها، عدم رعایت ارزش‌های پایدار معماری ایران و عدم توجه کافی به ویژگی‌های اقلیمی سبب شده که امروز مطابقت لازم و مطلوب بین معماری کشور و باورها و فرهنگ مردم ما و نیز ویژگی­های مورد نظر جامعه وجود نداشته باشد.

 

 

دکتر محمود گلابچی، چهره ماندگار ایران در معماری و مهندسی راه و ساختمان، دارای کرسی یونسکو در معماری و استاد نمونه دانشگاه‌­های کشور به چند سؤال در حوزه معماری ایرانی ـ اسلامی پاسخ داده است که اکنون از نظر شما می­ گذرد.

 

 

*آیا معماری امروز جامعه ما با فرهنگ ایرانی- اسلامی ­ما هم­خوانی دارد؟

 

 

معماری امروز ما متاسفانه با باورها، ارزش‌های پایدار معماری ایران و حتی با فرهنگ و اقلیم مناطق مختلف کشور مطابقت ندارد. این عدم مطابقت در ابعاد مختلف در ساختمان­ها و سیمای عمومی شهرهای امروز کشور قابل مشاهده است. به طور مثال ما بر اساس اعتقادات و باورهای جامعه و در مبانی معماری اسلامی ـ ایرانی رعایت و حفظ حریم درون خانه برای خانواده را یک اصل می‌دانیم، اما در معماری امروز متأسفانه ساختما­ن­ها به شیو‌ه‌ای طراحی می­ شود که این مفهوم چندان مورد توجه قرار نمی­ گیرد.

 

 

مثال دیگر مسئله اشراف است که یکی از موضوعات مهم در باور ما ایرانیان محسوب می ­شود. به این معنی که در اعتقادات ما نباید منازل مسکونی که در کنار یکدیگر قرار گرفته ­اند به یکدیگر اشراف داشته باشند، اما امروزه بسیاری از ساختمان­ها به فضای مسکونی مجاور دید و اشراف دارند و این برخلاف باورها و اعتقادات ماست. از نظر فرهنگ، اقلیم و شرایط آب و هوا نیز گرچه نوع زندگی انسان­ها در شهرها، استانها و مناطق مختلف کشور تفاوت­های زیادی با هم دارد، اما امروز می­ بینیم که ساختمان­ها از استان­های شمالی که آب و هوای مرطوب دارند تا استان­های مرکز کشور که آب و هوای گرم و خشک دارند و استان­های جنوبی، همگی با یک طرح، یک سبک و یک نقشه ساخته می­ شوند. این نشان می ­دهد که در معماری امروز به اقلیم و فرهنگ توجه کافی به عمل نمی آید ودر همه مناطق مسکن با یک نقشه ساخته می‌شود! عدم توجه به باورها، عدم رعایت ارزشهای پایدار معماری ایران و عدم توجه کافی به ویژگی‌های اقلیمی سبب شده است که امروز مطابقت لازم و مطلوب بین معماری کشور وب اورها و فرهنگ مردم ما و نیز ویژگی­های مورد نظر جامعه وجود ندارد.

 

 

*چه آسیب­هایی در پی چنین معماری بروز پیدا می­ کند؟

 

 

عدم توجه به هریک از معیارهای آن سه بخش که بیان شد آسیب‌های فردی و اجتماعی مختلفی به همراه دارد. در بخش اعتقادات و باورها عدم رعایت حریم فردی و خصوصی در فضای زندگی یا بی ­توجهی به مسئله اشراف با آسیبهای بسیار همراه است. در بخش ارزش­های معماری ایران وقتی ما مفاهیمی مانند خودبسندگی، مردم­‌واری و پرهیز از بیهودگی که از معیارهای اصیل معماری ایران به شمار می‌‌روند را رعایت نمی­‌کنیم، اولین آسیبی که به جامعه وارد می­‌شود ورود انواع فرآورده ­های ساختمانی از کشورهای مختلف است. از سنگ مصنوعی که از چین وارد می ­شود تا انواع ساندویچ پانل­های آلومینیومی که از کشورهای اروپایی و آسیایی وارد کشور می­ شود و انواع دیگری از مصالح که گاهی هیچ مطابقتی با کشور ما ندارد. از همه مهم‌تر اینکه ما برای کارگر کشورهای دیگر مانند چین، اسپانیا و ایتالیا شغل ایجاد می‌­کنیم، بنابراین تولید در داخل آسیب می‌­بیند.

 

 

علاوه بر عدم مطابقت بنا با شرایط اقلیمی، وضعیت جغرافیایی و آب وهوایی استانهای کشور نیز مورد توجه قرار نمی­ گیرد. به عنوان مثال ممکن است نمای شیشه ­ای در برخی از شهرهای ما نمایی مطلوب نباشد اما بی­ توجهی به مفاهیم بیان شده مانند خودبسندگی و پرهیز از بیهودگی و مردم‌واری منجر به استفاده بی رویه، غیر علمی و غیر مطلوب از این مصالح و مصالح دیگری در ساختمان‌ها می­‌شود که آسیب‌­های بسیاری به دنبال دارد. طبیعتاً وقتی ما ساختمانی را برای یک منطقه سرد و کوهستانی طراحی می‌کنیم. این ساختمان برای منطقه گرم و خشک مناسب نیست، هر ساختمان باید متناسب با شرایط اقلیمی خود ساخته شود در حالی که امروزه در بسیاری موارد این امر رعایت نمی‌شود.

 

 

*علت فقدان الگوی مشخص معماری در شرایط کنونی چیست؟

 

 

دلیل عمده به‌کارگیری بدون اندیشه سبک­ها، روش‌ها و الگوهای برخاسته از سایر فرهنگ‌هاست. طبیعی است که به مرور زمان در برخی کشورها روش­ها و الگوهایی در معماری مطرح شود اما هنگامی که بسیاری از آنها بدون تأمل و اندیشه عیناً به جامعه ما وارد می‌شود و ساختمان‌سازی و معماری و حتی الگوی زندگی ما را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد موجب گم شدن آن هویتی می‌شود که ما باید برای حفظ آن بسیار بکوشیم.

 

 

به عبارت دیگر علت اینکه جامعه امروز ما از نظر معماری دچار نوعی بی­‌هویتی شده است غفلت از گذشته و در مواردی فراموش کردن ارزشهای پایدار آن است. بی‌توجهی به نگاه معمار ایرانی و پیاده­‌سازی الگوها و سبک­هایی که از سایر کشورها وارد شده است در ایجاد این بی­ هویتی مؤثر بوده است. در واقع تحولات گسترده ­و ایجاد انواع سبک­های مختلف در کشورهای دیگر و انتقال بدون تأمل آنها به جامعه باعث تغییر در سبک‌­ها، روش­ها و الگوهای معماری ایران شده است. در این شرایط میان معماری امروز ایران با معماری گذشته فاصله بسیاری ایجاد شده و بدین ترتیب است که در این هجوم سبک‌ها و مکاتب گوناگون معماری، هویت و اصالت معماری گذشته ما گم شده است.

 

 

لازم به یادآوری است که یکی از منابع افتخار، بزرگی و عظمت کشور ما در جهان آثار معماری آن در گذشته بوده است. در جهان امروز، ایران را با تخت جمشید، با مسجد جامع اصفهان، با پل خواجو، مدرسه چهار باغ، عالی قاپو اصفهان، سی‌‌و‌سه پل و در چهان اسلام با حرم امام رضا(ع) می‌شناسند، اما معماری امروز متأسفانه آن فرصت و افتخار را از دست داده است و این نشان می­‌دهد که حتماً باید آن اصالت، فرهنگ و مبانی شکل گیری آنرا بازشناسی کنیم و برای احیای آن اقتدار و شکوه و عظمت گامهای بلندی برداریم.

 

 

برای هم­خوانی میان معماری ایرانی-اسلامی با سنت­ها و آیین­های ایرانی چه راهکارهایی پیشنهاد می­‌کنید؟

 

 

برای ایجاد همخوانی میان معماری با سنت­ها و آئین­های ایرانی ـ اسلامی در وهله اول باید به شناخت دقیق و عمیق معماری گذشته، ویژگی­ها و ارزش‌های آن پرداخت. ضمن آنکه بهره­‌گیری از دانش امروز بشری، مصالح جدید، فناوری نوین، آخرین یافته­‌های علمی و تجربیات امروز انسان در نقاط مختلف جهان در معماری ضروری است. برای احیای آن کیفیتی که در معماری گذشته وجود داشت و آثار آن به عنوان افتخارات سرزمین ما شناخته می‌‌شود تأملی دوباره در ویژگی ­ها و ارزش­های آن معماری و نگاه معمار ایرانی به انسان، زندگی و جامعه ضروری است.

 

 

در گذشته نگاه معمار به انسان، زندگی و جامعه به نحوی بود که مسکن حقیقتاً و به درستی فضای سکونت و آرامش برای افراد یک خانواده بود و مدرسه به راستی جای درس و بحث و تعلیم و تعلم بود در حالی که امروز ساختمان­‌هایی به عنوان فضای مسکونی یا مدرسه ساخته می­‌شوند اما از ویژگی‌های عملکردی لازم منطبق بر نیازهای انسان برخوردار نیستند. باید ارزش‌­های معماری گذشته را بشناسیم و نحوه تحقق این ارزش­ها را در شرایط امروز نیز مورد بررسی قرار داد.

 

 

برای حل مشکل معماری امروز باید عواملی که باعث شد آن هویت را از دست بدهیم شناسایی کرده، یکبار دیگر به خویشتن خویش برگردیم. باید بار دیگر معماری ایران و ارزش­های آن را در جامعه مطرح، تبلیغ و ترویج کنیم و در تحقق آن با مصالح، روش‌ها و یافته­‌های امروز بشر پافشاری کنیم تا شاهد تبلور آن معماری درخشانی باشیم که معرف مردم، سرزمین ما، فرهنگ و تمدن کشور ما باشد.

 

 

*چه سازمان­هایی مسئولیت اجرای این هم­خوانی را به عهده دارند؟

 

 

برای ایجاد این هماهنگی لازم است تمامی مجموعه‌­هایی که دست اندرکار عرصه معماری کشور هستند از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی معماری تا نهادهای دست اندرکار سیاستگذاری در امر ساختمان و مسکن در کشور هستند به این موضوع توجه کنند. بنابراین بخشی از این وظیفه به عهده دانشگاه­ها، برنامه‌­های آموزشی دانشگاهی، اساتید دانشگاه­‌ها و سایر نهادهای آموزشی کشور است. بخش دیگری از این مسئولیت به عهده مجامع علمی و تخصصی در زمینه معماری و مهندسی است از جمله سازمان نظام مهندسی کشور، مراکز تحقیقاتی و انجمنهای علمی معماری، شهرسازی و ساختمان در کشور. همچنین دستگاه­‌های اجرایی مثل وزارت راه، مسکن و شهرسازی و مجموعه­‌ها و نهادهای سیاست­‌گذاری باید به این موضوع به عنوان یک ضرورت اهتمام داشته باشند.

 

 

این مجموعه­ ها اگر هر یک در بخش خود در جهت تحقق معماری ایرانی ـ اسلامی گام بردارند به عنوان مثال دانشگاه‌­ها در بخش آموزش معماری و سازمان­های نظام مهندسی و انجمن­های علمی و تخصصی معماری در حوزه فعالیت­های حرفه­ای کشور به این موضوع اهتمام ورزند و شهرداری­ها، وزارت راه، مسکن و شهرسازی و نیز مجلس شورای اسلامی در زمینه تحقق و اجرای معماری ایرانی ـ اسلامی الزامات و راهکارهایی را در سطح کشور ابلاغ کنند، می­‌توان امیدوار بود که این اهداف در کشور محقق شده و معماری متناسب با اعتقادات و فرهنگ و باورهای جامعه داشته باشیم.

 

 

ما امروز در کشور شاهد معماری و شهرسازی وارداتی هستیم به نحوی که گاهی اگر انسان نداند در کدام شهر جهان است، نمی­‌تواند از سیمای خیابان­ها و شهرهای کشور این موضوع را تشخیص دهد که در ایران با چنان سابقه‌ای از معماری حضور دارد، چرا که انواع گوناگونی از انواع طرح­های غربی، شرقی و الگوهای مختلف را در ساختمان­های شهرها می‌­توان دید. این امر نشان می­‌دهد ما آن هویت ملی در معماری و اصول حاکم بر آن را رعایت نکرده‌ایم، اما بدون تردید با این مجموعه از اقدامات که باید از دانشگاه‌­ها تا نهادهای قانون گذار کشور در آن مشارکت نمایند می­‌توانیم به آن هویت و اصالت در معماری ایران دست پیدا کنیم.

 

منبع : خبرگزاری مهر

لینک به دیدگاه

انتشار جامع‎ترین کتاب در زمینه طراحی ساختمان‎های بلند:

کتاب "مبانی طراحی ساختمان‎های بلند" منتشر شد

 

 

vl99fz0drn1repzyewl.jpg

 

به گزارش معماری نیوز ، جامع‎ترین کتاب در زمینه طراحی ساختمان‎های بلند با عنوان "مبانی طراحی ساختمان‎های بلند" به تالیف دکتر محمود گلابچی و دکتر محمدرضا گلابچی منتشر شد.

 

کتاب "مبانی طراحی ساختمان‎های بلند" که توسط دکتر محمود گلابچی استاد دانشکده معماری دانشگاه تهران باتفاق دکتر محمدرضا گلابچی تالیف گردیده است بوسیله انتشارات دانشگاه تهران در 840 صفحه با تصاویر متعدد و چاپ رنگی منتشر شد.

 

4pnl2w6qgi34t3nm504.jpg

 

نیاز روزافزون جوامع و شهرهای بزرگ به ساختمان‎های بلند و تحولات سریع در زمینه طراحی معماری، سیستم سازه‎ای و تکنولوژی‎ اجرای ساختمان‎های بلند ، تدوین منابعی علمی جامع در زمینه طراحی معماری و مهندسی این ساختمان‎ها با استفاده از آخرین یافته‎های علمی امروز جهان در زمینه‏های معماری، سازه، تاسیسات، ترافیک، طراحی شهری، پایداری و معماری سبز، چالش‎های پیش رو و ساختمان‎های بلند آینده را بیش از پیش ضروری ساخته است.

 

کتاب "مبانی طراحی ساختمان‎های بلند" به‎منظور پاسخ به چنین نیازهایی و آشنایی طراحان، معماران، مهندسان عمران با مبانی طراحی ساختمان‎های بلند تدوین گردیده و شامل پیش‎گفتار، ده فصل، چهار پیوست و ضمائم دیگری است. این کتاب می‏تواند به عنوان یک کتاب مرجع در زمینه طراحی معماری و سازه ساختمان‎های بلند و برج‎های مخابراتی ، همچنین مفاهیم پایداری و نیز تاسیسات مکانیکی و الکتریکی و ایمنی ساختمان‎های بلند مورد استفاده معماران و مهندسان قرار گیرد.

 

فصل اول کتاب به تعریف ساختمان بلند وتاریخچۀ ساختمان‏های بلند در ایران و جهان اختصاص دارد. موضوع فصل دوم کتاب بارهای وارد بر ساختمان‎های بلند می‏باشد. در این فصل تقسیم بندی کلی بارهای وارد برساختمان بیان شده و انواع نیروهای وارد بر یک ساختمان بلند از جمله نیروهای جانبی مانند باد و رلرله مورد بررسی قرار می‏گیرد. فصل سوم به موضوع بسیار مهم و گسترده سازه‌ ساختمان‌های بلند اختصاص دارد و انواع سازه‎های متداول و غیرمتداول ساختمان‏های بلند مورد بحث و بررسی دقیق و تفصیلی قرار می‏گیرد. فصل چهارم به اصول طراحی معماری ساختمان‎های بلند اختصاص دارد و معیارهای طراحی معماری در طراحی ساختمان‏های بلند و نیز مفاهیم موثر بر طراحی فضاهای داخلی ساختمان‏های بلند مورد بحث و بررسی قرار می‏گیرد.

 

موضوع فصل پنجم تاثیر عوامل انسانی، اجتماعی و محیطی بر طراحی ساختمان‎های بلند می‏باشد. در این فصل نظرات مطرح در ارتباط با ساختمان‏های بلند، مشكلات ساختمان‎های بلند، ضرورت‎ها وشرایط ساخت ساختمان‎های بلند، معیارهای فرهنگی، اجتماعی و روانی در طراحی ساختمان‏های بلند مسکونی و نیز معیارهای شهرسازی در طراحی این ساختمان‎ها به‎تفصیل بیان می‏شود. فصل ششم کتاب به مسائل اجرایی و اقتصادی در طراحی ساختمان‎های بلند می‎پردازد.

 

فصل هفتم کتاب به تاسیسات مکانیکی و الکتریکی در ساختمان‎های بلند و ایمنی در برابر حریق و زلزله اختصاص دارد. در این فصل ا نقش تأسیسات مکانیکی و الکتریکی در ساختمان‎های بلند و نحوه تامین ایمنی در برابر حریق و نیز تامین مقاومت کافی در برابر زلزله در ساختمان‎های بلند به تفصیل بیان می‏شود.

 

فصل هشتم کتاب به ساختمان‎های بلند، مفاهیم پایداری و معماری سبز اختصاص دارد. در این فصل مفاهیم پایداری، معماری پایدار و معماری سبز مورد بحث و بررسی قرار گرفته و راهکارهای عمومی معماری پایدار و معماری سبز به تفصیل بیان می‏شود. موضوع فصل نهم کتاب ساختمان‎های بلند و چالش‏های آینده می‏باشد. در این فصل شهرهای جهان مورد بررسی قرار می‏گیرد و نگاه به آینده به عنوان یک ضرورت مطرح می‎شود. در فصل دهم مناره‏ها و برج‏های مخابراتی از ابعاد گوناگون مورد بررسی قرار گرفته‎اند. در اولین بخش این فصل سیر تحول مناره‎ها به تفصیل بیان شده و بسیاری از مناره‎های مهم و برجسته در تاریخ معماری جهان معرفی شده‎اند. در ادامه برج‏های مخابراتی مورد بحث و بررسی قرار گرفته وده‎ها نمونه از بلند ترین و تاثیرگذارترین برج‏های مخابراتی دنیا معرفی شده‎اند.

 

در انتهای هر فصل کتاب در انتهای هر فصل نمونه‎های موردی با هدف شناخت آخرین طرح‎های معماری و یافته‎های مهندسی در زمینه ساختمان‎های بلند ارائه می‎شود.نمونه‎های موردی با هدف شناخت آخرین طرح‎های معماری و یافته‎های مهندسی در زمینه ساختمان‎های بلند ارائه می‎شود.در بخش‎های بعدی کتاب منابع و مآخذ و کتاب‎شناسی و سپس پیوست‏های کتاب که شامل موارد زیر می‎باشد، قرار گرفته است.

• خلاقیت و نوآوری در طراحی ساختمان‏های بلند

• یکصد ساختمان بلند دنیا

• بیست ساختمان بلند آینده

• ساختمان‏های بلند در مقررات ملی ساختمان

 

واژه‏نامه انگلیسی به فارسی، واژه‏نامه فارسی به انگلیسی، اسامی ساختمان‏ها، مکان‏ها، مراجع و اشخاص و نمایه (فهرست موضوعی) بخش‎های بعدی کتاب می‎باشند. واژه‎نامه‎های انگلیسی به فارسی و فارسی به انگلیسی خوانندگان کتاب را با کلمات متداول در این زمینه و معادل آنها در زبان‎های فارسی و انگلیسی آشنا می‎نماید. فهرست نام ساختمان‏ها، مکان‏ها، مراجع و اشخاص و نمایه (فهرست موضوعی) امکان جستجوی نام‎ها و عناوین اصلی و مهم در کتاب را فراهم می‎سازد.

 

عناوین فصل‎های کتاب عبارتند از:

• فصل اول: تاریخچۀ ساختمان‏های بلند

• فصل دوم: بارهای وارد بر ساختمان‎های بلند

• فصل سوم: سازه‌های ساختمان‌های بلند

• فصل چهارم: طراحی معماری ساختمان‎های بلند

• فصل پنجم: تاثیر عوامل انسانی، اجتماعی و محیطی در طراحی ساختمان‎های بلند

• فصل ششم: مسائل اجرایی و اقتصادی در طراحی ساختمان‎های بلند

• فصل هفتم: تاسیسات مکانیکی و الکتریکی، ایمنی در برابر حریق و زلزله

• فصل هشتم: ساختمان‎های بلند، مفاهیم پایداری و معماری سبز

• فصل نهم: ساختمان‎های بلند و چالش‏های آینده

• فصل دهم: مناره‏ها و برج‏های مخابراتی

علاقه‎مندان می‎توانند جهت تهیه کتاب به فروشگاه‎های انتشارات دانشگاه تهران (خیابان انقلاب، مقابل دانشگاه تهران) مراجعه نموده و برای خرید اینترنتی کتاب به سایت انتشارات دانشگاه تهران با آدرس

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مراجعه نمایند.

 

 

 

منبع: سایت خبری معماری نیوز

کد خبر :12853

لینک به دیدگاه

مجله "ساختمان" اولین مجله فارسی معماری در ایالات متحده منتشر شد.

 

rwc0rw90ubckspc9qjq.jpg

 

به گزارش احتصاصی معماری نیوز، اولین شماره این مجله تخصصی دو زبانه "ساختمان" در تاریخ بیست و پنجم جون دوهزار و سیزده پس از مدتها تلاش منتشر شد.

 

به گفته عمادالدین زند این مجله به عنوان مرجع صنعت ساختمان و خدمات مرتبط با رویکرد تحلیل و برسی معماری روز دنیا و همچنین معرفی معماری ایرانی ، در دسترس معماران و علاقه مندان است. این مجله با هدف پیوند جامعه معماران و اصناف مرتبط ایرانی در آمریکا از این پس به صورت دو ماه نامه منتشر می شود.دفتر مجله در ایالت کالیفرنیا و در شهر لس آنجلس قرار دارد. مدیر مسئول و سر دبیر مجله عمادالدین زند و کیانا کیانی، در مراسم رونمایی شماره نخست مجله ابراز امیدواری کردند که این مجله گامی باشد برای پیوند جامعه حرفه ای ایرانی و اصناف ساختمان در داخل و خارج از کشور.

آنها اظهار داشتند که مجله ساختمان تلاش خواهد کرد تا گوشه هایی از زیبایی و هوشمندی معماری اصیل ایرانی را به دنیا معرفی کند.

 

این مجله در تیراژ پنج هزار نسخه چاپی در ایالات متحده منتشر می شود ، همچنین بزودی با نسخه های اینترنتی در دسترس علاقه مندان در سراسر دنیا قرار خواهد داشت.

 

 

منبع:معماری نیوز

کد خبر :12906

لینک به دیدگاه

96kdznaq1nj3q6oq96hi.jpg

 

کتاب «معماری بوشهر در دوره زند و قاجار» نوشته فراز غلام¬زاده، حاصل پژوهشی چهارده¬ساله است که در 488 صفحه قطع رحلی (A4) و مصور و رنگی از سوی انتشارات آبادبوم منتشر شده است.

 

 

به گزارش اختصاصی معماری نیوز، کتاب «معماری بوشهر در دوره زند و قاجار» نوشته فراز غلام زاده، حاصل پژوهشی چهارده ساله است که در 488 صفحه قطع رحلی (A4) و مصور و رنگی از سوی انتشارات آبادبوم منتشر شده است.در این اثر نفیس، 170 بنای شاخص از دوره-های زندیه و قاجاریه معرفی شده اند. بندر بوشهر از نظر معماری و بافت شهری یکی از شهرهای شاخص کشور است.

 

این بندر در دوره ی قاجار مهمترین بندر ایران و دروازه ی جنوبی کشور برای مبادلات تجاری و مناسبات سیاسی و تعاملات فرهنگی بود. اکثر دولت های بزرگ دنیا در بوشهر دفتر نمایندگی داشتند و تجار بزرگ در آنجا فعالیت تجاری می کردند.از این رو در دوره ی زند و قاجار، همپای رشد اقتصادی و سیاسی، معماری بوشهر نیز شکوفا شد و بناهای شکوهمندی با کاربری های سیاسی، اداری، تجاری، خدماتی، مذهبی، فرهنگی و مسکونی همچون تجارتخانه ها و ساختمان های مسکونی تجار ثروتمند، کنسولگری های دولت های بیگانه، کلیساها و کنیسه ها سربرآوردند. بسیاری از این عمارت ها امروز وجود ندارند، برخی نیمه ویرانند و معدودی تا به امروز مانده اند.

 

کتاب در دو بخش اصلی ساماندهی شده است. بخش نخست به معماری «شهر» بوشهر می پردازد و بخش دوم به معرفی «شهرستان های» بوشهر اختصاص دارد.

 

تنظیم مطالب در بخش نخست براساس محله های «شهر» بوشهر و به این ترتیب است: محله های بهبهانی، دهدشتی، شنبدی، کوتی، سنگی، جفره علیباش، لیل بحرینی، باغ شیخ ابول، باغ ملا، دره بیرمی، بهمنی، رایانی (رونی)، مخبلند، بن مانع، جفره ماهینی. در این بخش 101 ساختمان اداری، سیاسی، تجاری، خدماتی، مذهبی، فرهنگی ومسکونی معرفی شده اند که از آن جمله اند: امیریه حکومتی (دارالحکومه)، کنسولگری انگلیس (عمارت کوتی)، بانک شاهی، بازار ارگ، بازار حاج رئیس، شرکت کشتیرانی گری مکنزی، کلیسای کارملیت ها، کلیسای گریگوری، مسجد ملک، خانه اکابریان، خانه بهبهانی، خانه حاج رئیس، خانه حمال باشی زاده، خانه قاضی، خانه گلشن، خانه ملک، عمارت مهندسی، عمارت بانک، عمارت تیمسار، عمارت میرزا خلیل دشتی، عمارت کاپیتان، عمارت ایزی، عمارت زیتون، کنسولگری آلمان، کنسولگری روسیه، کنسولگری هلند، عمارت کازرونی، عمارت سبزآباد، عمارت ملک، عمارت موقرالدوله، عمارت ایرانی، عمارت دریابیگی و...

در بخش دوم با معماری «شهرستان های» بوشهر آشنا می¬شویم که عبارتند از: تنگستان، دشتستان، دشتی، دیّر، دیلم، کنگان، پارسیان (گاوبندی)، گناوه. در این بخش شاخص ترین بناها، «قلعه ها» هستند.

615r0z6zzg01c04zqono.jpg

 

 

از جمله قلعه های معرفی شده عبارتند از: قلعه اهرم، قلعه سعدآباد، کاروانسرای مشیرالملک (دژ برازجان)، قلعه خورموج، قلعه شنبه، قلعه بردستان، قلعه دیر، قلعه حصار، قلعه دیلم، قلعه نصوری (شیخ)، قلعه کنگان، قلعه گاوبندی، قلعه بندر ریگ، قلعه محمدی....

 

برای بناهای شاخص نقشه و تصاویر متعدد رنگی و حتی برخی از آنها تصاویر سه بعدی ساخته شده است تا تصویر دقیق و کاملی از فضاها در معرض دید خواننده قرار بگیرد.در مجموع برای معرفی بناها از 62 نقشه،240قطعه عکس، 15 تصویر سه بعدی و مصاحبه با صد نفر از صاحبان بناها و بازماندگان ایشان و مطلعان محلی استفاده شد است.

برای اطلاع بیشتر با تلفن و ایمیل زیر ارتباط بگیرید: 09175011907

 

Email: faraz806@yahoo.com

منبع: سایت خبری معماری نیوز

کد خبر :12952

لینک به دیدگاه

b0my97qyequpoz5f0a4.jpg

 

 

جامعه مهندسان مشاور ایران، به منظور پاسداشت خدمات حرفه ای مهندس عبدالعزیز فرمانفرمائیان، مراسمی در مرکز همایش های جامعه برگزار می کند.

 

جامعه مهندسان مشاور ایران، به منظور پاسداشت خدمات حرفه ای مهندس عبدالعزیز فرمانفرمائیان، مراسمی روز دوشنبه 17/تیرماه جاری از ساعت 17 در مرکز همایش های جامعه برگزار می کند.

در این مراسم نکوداشت آثار و پروژه های ایشان نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در پایان بخش هایی از آخرین فیلمی که از ایشان در پاریس گرفته شده؛ به نمایش در می آید.

 

 

 

 

 

 

 

منبع: روابط عمومی جامعه مهندسان مشاور ایران

کد خبر :13002

لینک به دیدگاه

دفتر معماری waltritsch a+u | ARCHITETTI URBANISTI از کشور ایتالیا برنده مسابقه بین المللی طراحی سردرب شهرک ریحان در استان مازندران شد.

 

به گزارش اختصاصی معماری نیوز، روابط عمومی ستاد برگزاری مسابقه بین المللی طراحی سردرب شهرک ریحان، نتایج مسابقه را اعلام کرد.

 

مسابقه بین المللی طراحی سردرب شهرک ویلای ریحان در استان مازندران به منظور انتخاب طرحی موفق برای ورودی شهرک ریحان در محدوه شهر نشتارود با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و شرکت A.S.E و مدیریت شهرک به اجرا در آمد که خوشبختانه در مرحله ثبت نام و با همکاری رسانه های معماری معتبر داخلی و خارجی شاهد حضور بیش 70 شرکت کننده اعم از معماران، دانشجویان، و شرکت های داخلی و خارجی بودیم و در مرحله دوم با وجود ارسال پروژهای مداوم بعد از تاریخ مقرر به انتخاب کارفرما و هیئت داوران و کمیته برگزاری 20 پروژه به نیمه مرحله نهایی راه یافتند.

 

در نهایت در تاریخ 15 تیرماه 1392 که به عنوان روز داوری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن با همکاری دانشکده هنر و معماری برگزار شد 11 پروژه به مرحله نهایی راه یافتند که به ترتیب ذیل به سمع و بصر عالقمندان معماری قرار خواهد گرفت.

 

1- برنده اول – دفتر معماری waltritsch a+u | ARCHITETTI URBANISTI از کشور ایتالیا

 

2- برنده دوم –گروه مهندسین حجار (احسان و امیر حجار +امیر علی رستگار)از ایران

 

3- برنده سوم –آقای مهندس محمد رضا کوهزادی از ایران

 

لازم به ذکر است که که کلیه 11 طرح راه یافته به مرحله نهایی جوایزی از برگزارکنندگان دریافت و همچنین به 3 شرکت کننده اول جوایز نقدی نیز پرداخت گردید .همچنین کلیه طرحها در روزهای آتی در سایت معماری نیوز به نمایش عموم در خواهد آمد.

 

با تشکر فروان از کارفرمای محترم جناب آقای مهندس ابراهیم شائقی و همچنین مدیریت شرکت جناب آقای مهندس احسان جهانی A.S.E و دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن و کلیه اساتید و داوران و دست اندرکاران که در برگزاری این مهم بین المللی در شمال کشور برگ جدیدی در اجرای پروژهای ساختمانی را ورق زدند که عامل پیوند هر چه بهتر صنعت و دانشگاه میباشد.

 

 

 

طرح برگزیده اول:

 

fubvnjkxqesiuqp4tlk.jpg

 

uozrp9xq7w1zz53r7r0.jpg

 

con0ee7lw2tj7sen05ne.jpg

 

طرح برگزیده دوم:

 

fgy502wyx90155dxgd6m.jpg

 

 

طرح برگزیده سوم:

 

vvybj4i4x3m0g29ezfc.jpg

 

منبع: سایت خبری معماری نیوز

کد خبر :13061

لینک به دیدگاه

به گزارش معماری نیوز، کتاب "مقدمه ای بر توسعه پایدار ویژه مهندسی عمران و معماری" از سوی انتشارات سروش دانش چاپ شد.

 

در پیش‌گفتار این کتاب آمده است:

 

دانشجویان فنی با این سوگند از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند که ”زمین را که زادگاه و گورگاه انسان‌ها و ولی نعمت انسان‌هاست فراموش نکرده و کاری انجام ندهند که ذره‌ای از امکانات آن بیهوده مصرف شود و خدشه‌ای به محیط‌زیست وارد آید. میهن‌شان ایران را لحظه‌ای از خاطر دور نداشته و حراست از فرهنگ منابع مادی و معنوی آن و کوشش برای تأمین آبادانی توسعة پایداری و سرافرازی آن را در همة ساحه‌ها سرلوحة کار خود قرار دهند. شهروندان خود را دلیل وجود خویش و حرفة خویش دانسته خود را کارگزار امین و مورد اعتماد آنها تلقی کرده و از منافع آنان چون مردمک چشم مراقبت کنند[1]“. پایبندی به این سوگند مستلزم آن است که دانشجویان از آغاز تحصیلات دانشگاهی با مفهوم حرفه‌مندی و توسعة پایدار آشنا باشند تا دروس خود را بر مبنای چنین نگرشی فراگیرند.

 

هدف از نگرش این کتاب نیز آشنایی مقدماتی و بسیار جزئی دانشجویان مهندسی عمران و معماری با مفهوم توسعة پایدار[2] است.

 

بدیهی است، بحث تخصصی بر سر توسعة پایدار بسیار گسترده‌تر از کتابی به این کوچکی است. قرار نیست در این کتاب مبانی و اصول ویژه‌ای آموزش داده شود.

 

مؤلف نیز توانایی آموزش چنین مباحثی را ندارد، بلکه تنها قصد دارد یک گفتگوی ساده در مورد پایداری را شروع کند. موضوع اصلی کتاب این است که چگونه می‌توان در راستای پایداری گام برداشت.

 

مؤلف تنها می‌تواند بگوید با ملاحظة رابطة بین سه جزء رونق اقتصادی، رفاه اجتماعی و حفظ محیط‌زیست و مثال‌هایی را در این رابطه ارائه دهد. اما دقیقاً چگونه؟ این سؤالی است که ذهن خلاق هر مهندس باید به آن پاسخ دهد.

 

امید است که مطالب این کتاب بتواند ذهن مهندسان و دانشجویان مهندسی عمران و معماری را به‌سوی تفکر و ایده‌های پایدار سوق دهد و انتظار می‌رود، در آینده‌ای مباحث پایداری جزئی از دروس دانشگاهی در رشته‌های عمران و معماری شود.

 

در پایان جا دارد، از توجه و حمایت خانم فاطمه حاتمی، جناب آقایان دکتر کامبیز بهنیا و دکتر رایدین صلاحی‌فر که در نگارش این کتاب بنده را یاری نمودند، کمال تشکر را نمایم. امیدوارم خوانندگان محترم نیز با نظرات ارزندة خود بنده را در تصحیح و تکمیل این کتاب در چاپ‌های بعد یاری نمایند.

 

نگین اعرابی

 

Negin.Aarabi@hotmail.com

1- بخشی از سوگندنامة مهندسان اثر استاد مرحوم دکتر مهدی قالیبافیان با تغییر شناسة اول شخص به سوم شخص مفرد.

 

2- sustainable development (به انگلیسی) و développement durable (به فرانسه).

 

فهرست:

 

سخن ناشر.......................................... .....................الف

 

پیش‌گفتار............................... .................................. ج

 

فصل اول: کلیات........................................ ................. 1

 

1.1 مقدمه........................................ ....................... 1

 

1.2 اجزای توسعة پایدار...................................... ......... 2

 

1.3 نگاه سیستمی به توسعة پایدار................................ 3

 

1.4 لزوم توسعة پایدار .................................................5

 

1.5 سخن پایانی...................................... ............... 10

 

فصل دوم: تعاریف...................................... ............... 11

 

2.1 مقدمه........................................ .................... 11

 

2.2 اصطلاحات کلیدی........................................ ....... 13

 

فصل سوم: پیشینه...................................... ............ 23

 

فصل چهارم: نمونه‌های پایداری.................................... 25

 

4.1 مقدمه........................................ .................... 25

 

4.2 نقش مهندسان عمران و معماری............................ 25

 

4.3 ساختمان مرکز عدالت مدنی منچستر، انگلستان........ 27

 

4.4 خانة رب‌النوع آتش، انگلستان................................ 28

 

4.5 شهر مصدر، امارات متحدة عربی........................... 28

 

4.6 کارخانة تولید لباس MAS Fabric Park، سریلانکا........ 28

 

4.7 بوم‌شهر تانگشان، چین...................................... 30

 

فصل پنجم: شاخص‌های پایداری................................ 31

 

5.1 مقدمه........................................ ................. 31

 

5.2 معایب شاخص‌های مرسوم................................ 31

 

5.3 مزایای شاخص‌های پایداری................................ 33

 

5.4 ویژگی شاخص‌های پایداری................................ 36

 

فصل ششم: ابزارهای پایداری.................................. 39

 

6.1 مقدمه........................................ ................ 39

 

6.2 ابزارهای تصمیم‌گیری............................. .......... 39

 

6.3 ابزارهای امتیازدهی................................ ........ 42

 

6.4 ابزارهای محاسبه...................................... .... 45

 

6.5 ابزارهای راهنما .............................................47

 

فصل هفتم: ایده‌های پایدار.................................... 49

 

7.1 مقدمه........................................ ............... 49

 

7.2 مصالح سبز............................................ ..... 49

 

7.3 بام سبز............................................ ........ 50

 

7.4 دیوار سبز............................................ ...... 51

 

7.5 کف سبز............................................ ....... 53

 

7.6 در و پنجره........................................ ......... 55

 

7.7 آشپزخانه.................................. ................ 56

 

7.8 حمام و سرویس بهداشتی............................ 59

 

7.9 بناهای قدیمی........................................ ... 60

 

7.10 راه سبز............................................ ..... 62

 

7.11 تأسیسات شهری..................................... 67

 

مراجع........................................ ................... 71

 

جهت تهیه کتاب می توانید با تلفن انتشارات سروش دانش به شماره: 66419195 تماس حاصل فرمایید.

 

 

 

 

 

منبع: memarinews

کد خبر :13067

لینک به دیدگاه

در نخستین جشنواره تجلیل از آثار برتر حوزه جهانی شدن،قطب علمی معماری دانشگاه تهران به عنوان قطب علمی برتر کشور در سال 1392 برگزیده شد.

 

اولین جشنواره ملی تجلیل از آثار و فعالان برتر حوزه جهانی شدن و نخبگان علمی و فرهنگی کشور روز 15 تیرماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با حضور رییس‌جمهور برگزار شد.در این مراسم علاوه بر رییس‌جمهور، اسفندیار رحیم‌مشایی مشاور رییس‌جمهور و همچنین طریقت منفرد وزیر بهداشت و درمان و نسرین سلطان‌خواه معاون علمی رییس‌جمهور و ... حضور داشتند.

 

به اساس این گزارش، در این مراسم از آثار و فعالان برتر حوزه جهانی شدن و همچنین نخبگان علمی و فرهنگی کشور در این حوزه، تقدیر به عمل آمد.بر همین اساس قطب علمی معماری دانشگاه تهران به عنوان قطب علمی برتر کشور در سال 1392 معرفی شد و دکتر حامد مظاهریان، مدیر قطب تندیس و لوحی در مراسم دریافت کردند.

 

 

 

 

منبع: معماری نیوز

کد خبر :13123

لینک به دیدگاه

یک شرکت معماری در تهران 3d کار حرفه ای استخدام می کند.

 

متقاضیان می توانند از ساعت 8:30 لغایت 17:30 با شماره تلفن: 44031963 تماس حاصل فرمایند.

 

 

 

 

منبع: معماری نیوز

کد خبر :13140

لینک به دیدگاه

نخستین برج مسکونی در جهان که بیش از میزان مصرف خود انرژی تولید می کند، تا سال 2015 در شهر استراسبورگ فرانسه ساخته خواهد شد.

 

 

به گفته شرکت مهندسی «الیتیس Elithis» که کار طراحی و ساخت این ساختمان را بر عهده دارد، برج مذکور با ارتفاع 50 متر، 16 شانزده طبقه دارد و 66 واحد مسکونی در آن جای می گیرد.

 

مساحت نمای این ساختمان 4500 متر مربع است و بر روی تراس ها و نمای جنوبی ساختمان، 800 تا 1000 متر مربع صفحات خورشیدی نصب خواهد شد که حداکثر 170 کیلووات در ساعت برق تولید می کنند. این در حالی است که میزان برق مصرفی در این ساختمان برای سیستم های گرمایی، تهویه، اب گرم و دیگر وسایل و تجهیزات برقی، تنها 100 کیلووات در ساعت تخمین زده شده است.

 

 

مهندسین طراح این ساختمان می گویند این برج به شکل یک چند وجهی غیرمنظم و به گونه ای ساخته می شود که باد کمترین اثر را بر روی ساختمان بگذارد و در پنجره ها نیز نوعی شیشه پولاریزه کننده به کار برده می شود که حرارت ناشی از تابش نور خورشید را در داخل ساختمان تنظیم می کند.

 

 

از نکات جالب توجه دیگر در ساخت این برج، استفاده از تکنیک هایی برای تشویق ساکنان به صرفه جویی در مصرف انرژی است که از جمله این شیوه ها می توان به نصب کنتورهای مصرف انرژی و نیز دستگاه های مرکزی اشاره کرد که در مواقعی که ساکنان منازل در آپارتمان های خود حضور ندارند، برق دستگاه های برقی غیرضروری آنها را به طور خودکار قطع می کند.

 

 

قرار است دولت به دلیل طراحی ابتکاری این برج، 884 هزار و 66 یورو برای ساخت آن یارانه به شرکت سازنده پرداخت کند. هر متر مربع این ساختمان بین 4000 تا 4500 یورو قیمت گذاری شده است.

 

منبع : ایسنا

لینک به دیدگاه

کتاب‌های معماری از سوی مرکز معماری حوزه هنری با حضور اساتید برجسته معماری مورد نقد وبررسی قرار می‌گیرد.

 

 

دکتر امیر محمدخانی با اعلام این خبر افزود، با توجه به آنکه حوزه هنری به عنوان یک نهاد رسمی هنری، تنها مرکزی است که بخش معماری را در خود مستقل کرده است و آن را نوعی هنر می‌داند، بنابراین با حمایت از تولید اندیشه، فکر و بررسی افکار از همه اساتید ونویسندگان دعوت می‌کند تا آثار خود را با معرفی به این مرکز طی مراسمی با حضور اساتید برجسته معماری مورد نقد، بررسی قرار داده تا بدین وسیله کتابهای معماری در میان دانشجویان و علاقه‌مندان به معماری معرفی شوند و همچنین ناشرین و مولفین کتاب‌های معماری می‌توانند، کتابهایی که به تازگی نوشته و یا ترجمه شده است را با معرفی به این مرکز برای جامعه معماران رونمایی کنند.

گفتنی است مرکز معماری حوزه هنری فعالیت‌های خود را حول سه محور آموزش، پژوهش و نمونه سازی دنبال می‌کند که این اهداف با نگاهی به کتابهای در حال انتشار در فضای معماری کشور موثر خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۶۶۹۷۸۶۳۵، ۶۶۴۸۷۸۶۶ تماس حاصل نمایند.

لینک به دیدگاه

در روزهای گذشته خبر انتشار کتاب "معماری بوشهر در دوره زند و قاجار" در سایت معماری نیوز منتشر شد.

 

این کتاب این هفته جزو گرانترین کتاب هفته شد.

بر اساس گزارش آماری هفته دوم تیرماه از شنبه تا چهارشنبه (8 تا 12 تیرماه) یک‌هزار و 108 عنوان کتاب در موسسه خانه کتاب به ‌ثبت رسیده است که نسبت به گزارش پیشین این مرکز نشان از کاهش 220 عنوان کتاب دارد.

 

براساس این گزارش 36 اثر در حوزه کتاب‌های تاریخ و جغرافیا ثبت شده‌اند که نسبت به هفته پیش20 عنوان کاهش داشته است. از این تعداد 31 عنوان کتاب تالیفی و پنج اثر ترجمه بوده‌اند. همچنین 24 عنوان کتاب برای نخستین‌بار به چاپ رسیده‌اند و 12 مورد نیز بازچاپ است. ناشران تهرانی با ثبت 19 عنوان کتاب و استان‌های دیگر با 17 اثر رقابت نزدیکی داشتند که البته از نظر آماری برای استان‌ها رقم چشمگیری به‌شمار نمی‌رود.

 

متوسط شمارگان اعلام شده از سوی بخش کتابداری و اطلاع‌رسانی موسسه خانه کتاب، دوهزار و 64 نسخه و متوسط صفحه نیز 233 صفحه اعلام شده است.

 

گرانترین کتاب براساس شاخص‌های آماری کتاب‌های عمومی «معماری بوشهر در دوره زند و قاجار» نام دارد. این کتاب نوشته فراز غلام‌زاده است و در 488 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای یک‌صد و 30 هزار تومان از سوی نشر آبادبوم راهی بازار کتاب شده است.

 

کتاب دربردارنده مستندنگاری بناهای قدیمی استان بوشهر است که بیشتر به بناهای شهر بوشهر می‌پردازد. تالیف «معماری بوشهر در دوره زند و قاجار» نتیجه 12 سال کار و پژوهش میدانی نویسنده است و در آن سرگذشت تاریخی بناها و کاربری‌ آن‌ها را با بیش از 250 عکس و حدود 70 نقشه شرح داده و برخی از تصاویر کتاب به‌صورت سه‌بعدی تهیه شده‌اند.

 

بر پایه این آمار ناشران فعال هفته گذشته 348 انتشارات بوده‌اند که مولفان زن 162نفر و مولفان مرد 670 نفر به‌شمار می‌آمدند. مترجمان نیز 66 زن در برابر 150 مرد شمارش شده‌اند. در این هفته همچنین 73 عنوان کتاب بدون قیمت و تعداد 16 عنوان کتاب افست اعلام شده‌اند.

 

hlcetlubomqhyhofclcz.jpg

 

 

منبع: معماری نیوز

کد خبر :13220

لینک به دیدگاه

oakzl2levb0rkvtlo3kj.jpg

بزرگترین ساختمان تجاری دنیا در شهر چنگدو، مرکز استان سیچوان چین با وسعت 1.7 میلیون متر مربع فضای داخلی افتتاح می شود.

 

 

بزرگترین ساختمان جهان که اندازه آن چهار پنجم وسعت پادشاهی موناکو است، توسط گروه نمایشگاه و سفر (ETG) ساخته شده و عنوان " مرکز جهانی عصر جدید" برای آن انتخاب شده است. ابعاد فضای خارجی این ساختمان 500 در 400 در 10 متر است و ساخت آن سه سال طول کشیده است.

مرکز جهانی عصر جدید دربرگیرنده یک سالن تأتر و یک سالن کنسرت است که هرکدام از آنها ظرفیت یک هزار نفری دارند.

ساختمان مرکز جهانی عصر جدید همچنین دارای یک هزار اتاق مجلل، یک موزه هنری به وسعت 3 هزار متر مربع، یک سالن کنفرانس، مراکز خرید، چندین هتل و دفاتر تجاری است.

بخشهایی از نمای خارجی این ساختمان تداعی کننده بالهای یک مرغ دریایی است و حال و هوای اقیانوسی اطراف آن را پر کرده است.

به رغم دور بودن از ساحل، بازدید کنندگان این ساختمان در قسمت پارک اقیانوسی جزیره بهشت بوی دریا را در مشام خود احساس می کنند و یک خط ساحلی ساختکی که با شن کامل شده به بزرگترین استخر مواج دنیا می رسد. علاوه بر تسهیلات موج سواری ساختمان مرکز جهانی عصر جدید دربرگیرنده بزرگترین صفحه ال ایی دی دنیا به ابعاد 150 در 140 متر است.

یک محوطه خرید که به سبک مدیترانه ای آراسته شده در زیر سقف بزرگ این مرکز تجاری جای گرفته است.

 

منبع : خبرگزاری مهر

 

 

 

oozdbq729mv76e797imn.jpg

 

sohba2ldtfrjwzj8zb.jpg

 

p2kead4l5h54flpimj2.jpg

 

yx4ze5l79rq8tc08a0lz.jpg

 

3yyaz0e7pxu132yzh7.jpg

 

a1uqngsgqcbl7zdr1gq.jpg

 

gf6lkiplhrfdvh13yzg3.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...