رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

هتل یاس ابوظبی ساختمانی از LED

این روز ها بازار استفاده از LED خیلی گرم شده ولی عرب ها گوی سبقت رو از

همه ربودند.

شاید خیلی رویایی باشه که شما در هتلی بنام" یاس " در شهر ابوظبی برین

که بیش از5300 صفحه LED که هر صفحه شامل 5000 LED است که در کل

این ساختمان 12 طبقه500 اتاقه دارای بیش از 2.5 میلیون LED می باشد .

هتل یاس ابوظبی کاری از گروه معماری Asymptote و نور پردازی آن

کاری از Arup میباشد.

بد نیست بدانید این ساختمان تا حدودی هم قادر به پخش تصاویر سه بعدی نیز

هست.

 

i518724_yaslead02.jpg

lxjo4uj1yuikv2dpi2wy.jpg

 

i518723_yashotellead01.jpg

drw9jm0g03dhlilcyp99.jpg

 

i518722_yashoteled03.jpg

a2g31n3jtj7glogsr7jx.jpg

 

i518721_yashoteled02.jpg

 

c5w2cgza0ayjyr0b5ngq.jpg

i518720_yased04.jpg

 

yybunfaafa9jvgn6brmu.jpg

 

 

lp8jhjnsggxzrqdam9w8.jpg

 

 

3860o8to0p8cdsr69ovb.jpg

i518719_yased01.jpg

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 255
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

سيتي سنتر بزرگ اصفهان:

 

در سايه شناخت موجود از اين شهر ريبا شركت " پرستيژلند ايران " با سرمايه

گذاري خارجي و داخلي و نيز بهره گيري از كارشناسان و متخصصان مجرب

معماري و طراحي ، اقدام به احداث مجتمع گردشگري ، تفريحي و تجاري با نام

اصفهان سيتي سنتر نموده است. مجموعه اي كه از آن با نام شهري كوچك در

قلب اصفهان ياد خواهد شد و روزانه پذيراي ده ها هزار نفر بازديد كننده داخلي

و گردشگر خارجي خواهد بود .

 

طراحي اين مجتمع ، با همكاري يك گروه توانمند معماري ايراني و يك گروه با

تجربه غير ايرانيكه هر دو گروه داراي سوابق و تجارب متعدد جهاني مي

باشند ، انجام شده است .

اصفهان سيتي سنتر داراي 5 طبقه بسيار زيبا و جذاب شامل طبقات تجاري

، سينما با آخرين تكنولوژي روز دنيا ( IMAX ) ، شهر بازي سر پوشيده ،

هايپر مارك ، فود كورت ، و 2 طبقه پاركينگ سر پوشيده با ظرفيت 5500

دستگاه خودرو بوده و طراحي ان به گونه اي است كه نور خورشيد با ملايمت

خاصي از يك سقف عظيم و زيباي شيشه اي به تالار مركزي مي تابد تا

مشاهده آسمان زيباي اصفهان را از داخل مجتمع امكان پذير سازد .

در كنار اين مجموعه ، هتل 5 ستاره و مجللي با كليه امكانات و استاندارد

هاي يك هتل 7 ستاره و با مدرن ترين معماري روز دنيا احداث و به محوطه ي

اصلي مجتمع متصل مي گردد.

 

مشخصات پروژه :

 

اصفهان سيتي سنتر بزرگترين و مدرنترين مجتمع گردشگري

تفريحي شامل هتل بين المللي 5 ستاره با استاندارد هاي هتل 7 ستاره

داراي شهربازي سرپوشيده به متراژ 34500 متر مربع و بيش از 450 فروشگاه

مارك دار معروف ايران و دنيا ، باجه هاي بانك ، فود كورت ة رستوران هاي

ملل ، نمازخانه ، سالن هاي نمايش ، آمفي تئاتر ، گالري هاي هنري و

نمايشگاهي و غيره مي باشد كه به وسيله يك پل زيباي شيشه اي كه خود

بر گرفته از طراحي تاريخي بازارهاي ايران است به برج هاي مشترك ديگر

مجموعه شامل مركز مبادلات مالي بين المللي گيت وي ( IFC ) ، برج هاي

اداري و هتل آپارتمان به يكديگر متصل خواهد شد.

 

تاثيرات طرح در شهر اصفهان:

1 . ايجاد فضايي شاد ، مفرح و سالم براي خريد و تفريح خانواده ها و گردشگران داخلي و خارجي.

2 . افزايش جاذبه گردشگري شهر اصفهان

3 . رونق اقتصادي و اجتماعي در كل شهر اصفهان

4 . ايجاد هزاران فرصت شغلي جديد در زمان احداث و پس از افتتاح

 

 

محل احداث مجتمع :

زمين مورد نظر براي احداث پروژه ، در موقعيتي استثنايي به لحاظ دسترسي

آسان از نقاط مختلف شهر با آب و هواي مطبوع ، قرار دارد . اين زمين با

مساحت 000/150 متر مربع در محدودهي كوه هاي زيبا و دشت جنوبي

اصفهان در بزرگراه جنوبي شهر و در تقاطع دو بزرگراه وحيد دستجردي و

كمربندي شهر اصفهان واقع گرديده است به گونه اي كه موقعيت خاص بنا ،

عظمتي به ياد ماندني را در خاطر عبور كنندگان از اين بزرگراه ها به يادگار

خواهد گذاشت.

 

سايت پروژه :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

vg5v2qmmwx7wmxaqgujz.jpg

i518818_esf1.jpg

 

fx1c4ilg197xdbq2f7w1.jpg

i518819_esf2.jpg

 

y6rsg77qdfle6uyfn79k.jpg

i518820_esf4.jpg

 

w9h9mbjjhb13gx95liwt.jpg

i518821_esf5.jpg

 

1v9jjln2o2axb2utc9u9.jpg

i518822_esf6.jpg

 

d9t1jqvijdv1kvhycoye.jpg

 

fj3au8an3pscagagvj8y.jpg

i518824_esf8.jpg

 

asv85707hwjfimp4q2xe.jpg

i518825_esf9.jpg

 

jxn2p05wua89t15tgvk2.jpg

i518826_esf10.jpg

 

jl1ldwotzkszhyod8sq5.jpg

i518827_esf11.jpg

 

8kfic1hr9kir89aaf6ky.jpg

i518828_esf12.jpg

لینک به دیدگاه

111135512502860216138191351231981795114230.jpg

مهدی زینلی: این برنامه فتح بابی برای پرداخت به هنرهایی مانند معماری ایرانی است

 

تهیه‌كننده «سرگذشت خانه ایرانی» گفت‌: این برنامه فتح بابی برای پرداخت به هنرهایی مانند معماری ایرانی است.

مهدی زینلی كه كارگردانی «سرگذشت خانه ایرانی» را نیز برعهده دارد در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در پاسخ به این پرسش چقدر ضرورت دارد در زمینه‌هایی مانند معماری برنامه‌سازی كرد كه مربوط به هویت ایرانی باشد، افزود: ساخت برنامه درباره‌ی این‌گونه موضوعات ضرورت دارد؛ چرا كه موجب آگاهی‌رسانی درباره‌ی پیشینه ایران و وضعیت كنونی می‌شود.

او درباره‌ی «سرگذشت خانه ایرانی» گفت: این برنامه مستندی تركیبی است و از بخش‌هایی چون گفت‌وگو با استادان دانشگاه و دانشجویان معماری تشكیل شده است. علاوه بر آن تصاویری از خانه‌های یزدی، شمالی، خراسانی و كاشانی از آن پخش می‌شود.

این برنامه مستندی تركیبی است و از بخش‌هایی چون گفت‌وگو با استادان دانشگاه و دانشجویان معماری تشكیل شده است. علاوه بر آن تصاویری از خانه‌های یزدی، شمالی، خراسانی و كاشانی از آن پخش می‌شود.

 

این تهیه‌كننده اضافه كرد: قصه خانه، فلسفه خانه، معماری و جامعه‌شناسی آن ازجمله موضوعات«سرگذشت خانه ایرانی»است كه درباره‌ی آنها با هنرمندان و صاحبنظران مانند هوشنگ مرادی‌كرمانی، نغمه ثمینی، شاد‌مهر راستین، دكتر غلامحسین ابراهیمی دینانی و دكتر محمدرضا داوری گفت‌وگو كرده‌ایم.

او درباره‌ی علت انتخاب موضوع خانه ایرانی برای ساخت یك برنامه اظهار كرد: من كارگردان برنامه «دو قدم مانده به صبح» هستم و یكی از مباحث مطرح‌ شده در آن معماری است و ایده پرداخت به معماری ایرانی را از این‌ برنامه گرفتم تا بدین وسیله سیر تحول خانه از آغاز پیدایش آن تا كنون را به‌ویژه در ایران بررسی كنم.

زینلی در پایان با ابراز امیدواری از فراهم‌شدن شرایط به منظور ادامه تولید این برنامه گفت: «سرگذشت خانه ایرانی» در چهار قسمت تولید شده است. با این حال دكتر صدوقی- یكی از استادان دانشكده‌ی معماری دانشگاه علم و صنعت - درباره‌ی بنیان خانه ایرانی مانند خانه دزفولی و خراسانی پژوهشی دراختیار دارد و اكنون در حال رایزنی هستیم تا با استفاده از این پژوهش تولید این برنامه را ادامه دهیم.

به گزارش ایسنا، نخستین قسمت «سرگذشت خانه ایرانی» پیش از ماه مبارك رمضان از شبكه چهار سیما روانه آنتن شد و ادامه پخش آن به پس از این ماه موكول شد.

مریم واعظ‌پور گوینده متن «سرگذشت خانه ایرانی» است و برخی از عوامل ساخت این برنامه عبارتند از: كارشناس: مهندس وحید قاسمی، رییس مركز رویداد‌های معماری ایران، تصویربرداران: حسینعلی منصوری، عباسعلی علی‌اكبری و ارسطو مداح‌گیوی، صدابردار: جعفر خوشخوی و تدوین: عاطفه معتمدنیا

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی

لینک به دیدگاه

هیئت داوران جشنواره جایزه برترین معماری "واسر بروز" را به مسجد شیشه‏ای آلمان به دلیل نوآوری در سبک معماری اعطا کرد.

مسجد "محفل اسلامی" معروف به مسجد شیشه‏ای در شهر بنسبرگ آلمان توانست جایزه معماری واسر بروز را به عنوان برترین معماری ساختمانی در جنوب ایالت باواریا، از آن خود کند.

هیئت داوران جایزه معماری واسر بروز که هر پنج سال یک بار به بهترین و زیباترین ساختمان در جنوب ایالت باواریا تعلق می‏گیرد، امسال این جایزه را به مدیر مسجد شیشه‏ای و مهندس مشاور آن اعطا كرد، زیرا بر اساس معیارهای موسسه معماری واسر بروز ساخته شده است.

هیئت داوران تأکید کردند: این مسجد به طور فعال و موثر در تقویت همزیستی تمدن‏ها و فرهنگ‏ها سهیم بوده و در این معماری چهره تمدن حقیقی اسلام منعکس شده است.

در معماری مسجد بنسبرگ، دیوارها از شیشه‏های شفاف است به طوری که از بیرون، داخل آن به خوبی دیده می‏شود، اما ورودی اصلی آن متشکل از دو ستون است که بر روی یکی از آنها سوره فاتحه الکتاب و آیه‏هایی از سوره حجرات و بر روی ستون‏های دیگر معانی این آیه منقوش شده است.

آلن یشارویچ، مهندس مشاور ساخت این مسجد گفت: کسب این جایزه برای ما مهم است، البته به عنوان معمار این بنا، بلکه به علت مسلمان بودن، مهم است.

بنابر گزارش الاسلام الیوم، هیئت داوران دلایل انتخاب این مسجد را اختلاط معماری اسلامی و مدرن، زیبایی بی‏نظیر آن که باعث جذب بینندگان می‏شود و حسن اداره آن عنوان کردند.

گفتنی است، تعداد مساجد در آلمان نزدیک به دو هزار و 500 باب می‏رسد و قریب به سه میلیون و 400 هزار تن از جمعیت 82 میلیون آلمانی را مسلمانان تشکیل داده‏اند

لینک به دیدگاه

میرحسین موسوی" منتشر می‌شود

254311732311771271071552541641642464312338127.jpg

نخستین مجموعه‌ی آثار معماری میرحسین موسوی تحلیل و منتشر می‌شود.

میرحسین موسوی هنرمند معماری است كه نور را اصلی‌ترین ابزار كارش قرار می‌دهد، به‌ گونه‌ای كه به ‌شكلی سهل و ممتنع در آثارش ظهور و بروز دارد.

بقعه‌ی شهدای 72 تن نمونه بارز معماری ایرانی این هنرمند است. چرخش‌های نور در تمام ساعات روز و الهام از چهل ستون و مقبره شیخ صفی‌الدین اردبیلی و بازی سه گنبد، معماری مدرنی است كه با نگاه معمارانه این هنرمند تثبیت شده‌اند.

معماری موسوی امضا دارد؛ نمونه‌ی شاخص آن مجموعه‌ی فرهنگی صباست. این مجموعه از بیرون نقشی سنتی دارد، اما از داخل مدرن است. ارتباط‌ها به سختی، اما هنرمندانه برقرار شده‌اند، تا جایی كه پاركنیگ طبقاتی متروكه‌ای را به بزرگ‌ترین مركز نمایشگاه هنری ایران تبدیل می‌كنند كه فارغ از برخی اجراهای ضعیف نمایشگاهی تنها و یگانه مركز بزرگ نمایشگاهی كشور، از سال 1384 به‌شمار می‌رود.

كامران عدل می‌خواهد از كارهای میرحسین موسوی عكاسی كند تا نخستین مجموعه‌ی آثار وی منتشر شود.

او می‌گوید، باید معماری میرحسین را شناخت تا درباره‌اش نوشت.

عدل كه خود دانش‌آموخته‌ی معماری است، معماری موسوی را در این كتاب تحلیل هم می‌كند.

میرحسین موسوی در دانشگاه شهید بهشتی تحصیل كرده و به‌ عنوان مهندس معمار آثار بسیاری از خود بر جای گذاشته است.

طراحی و اجرای گلستان شهدای اصفهان، بنای یادبود شهید خرازی، مجموعه فرهنگی – تجاری بین‌الحرمین در شیراز،‌ مسجد سلمان فارسی در نهاد ریاست جمهوری، مركز مطالعات استراتژیك و بقعه 72 تن ازجمله كارهای به سرانجام رسیده‌ی اوست.

منبع : فارس

لینک به دیدگاه

کتاب هفتاد و پنج سال معماری ایران شامل معرفی و ارائه‌ی مشخصات کامل طرح‌های عمرانی و غیرعمرانی معماران و مهندسانی است که طی هفتاد و پنج سال اخیر ارائه شده است.

البته این طرح‌ها تنها بناهای شاخص را در بر می‌گیرد که به کوشش بنیاد معماری میرمیران و مهندسان مشاور نقش جهان با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی تهیه شده است. این کتاب در دو جلد منتشر شده و روز دوشنبه 22 آذرماه طی مراسمی در قالب سومین شب معمار از سوی بنیاد معماری میرمیران در خانه هنرمندان ایران رونمایی خواهد شد.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

به گزارش «آرت نا»، سی و هفتمین گفتمان از سلسله گفتمان های معماری و شهرسازی تحت عنوان «شالی، شمال و شیفتگان ویلا» با سخنرانی علی اکبر صارمی و دبیری سعید سادات نیا و حضور اعضای پانل، فرهاد احمدی و محمد علی افشار دوشنبه ششم دیماه از ساعت 17 در سالن بتهوون خانه هنرمندان برگزار می گردد.

بنابراین گزارش، این نشست توسط انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز و جامعه مهندسان معمار ایران و با همکاری گروه شهرسازی جامعه مهندسان مشاور ایران، جامعه مهندسان شهرساز، فصلنامه اندیشه ایرانشهر و فصلنامه جستارهای شهرسازی و همچنین با حمایت خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.

لینک به دیدگاه

در سال‌های اخیر شرکت توسعه فضاهای فرهنگی وابسته به شهرداری تهران، یکی از بزرگترین کارفرماها در عرصه بناهای عمومی‌بوده است؛

این در حالیست که گفته می‌شود معماران و یا شرکت‌های مشاور طرف قرارداد این شرکت همواره از طیف خاصی انتخاب شده‌اند. جالب است که به اعتقاد بعضی مسابقات معماری پرخرج برگزار شده از جانب این شرکت نیز حالت صوری داشته و هرگز به ساخته‌شدن یا طراحی مورد مسابقه توسط برندگان منتهی نشده و قرارداد طراحی با شخص حقیقی یا حقوقی دیگری بسته می‌شود و معمولا در بازار کار نیز طرح دست ۲ یا ۳ شده و بازهم توسط اشخاص ثانی یا ثالث طراحی می‌گردد.

شاید در این بازه زمانی لازم باشد که مدیریت این شرکت پاسخگوی خیل علاقه‌مندان و صاحبان اندیشه معماری باشد و به طور رسمی مشخص شود که براستی معیار انتخاب معماران طرف قرارداد شرکت توسعه فضاهای فرهنگی تهران چیست.

لینک به دیدگاه

افسرمنش، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی معماری دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد درباره طرح ارائه شده خود در این مسابقات اظهار داشت: مسابقه بین‌المللی AIM در حقیقت ایجاد جریان فرهنگی - طراحی آخرین بلوک کارخانه در چین است.

وی با بیان این‌که ساختمان‌های چند طبقه منطقه cable 8 واقع در منطقه مرکز تجاری پکن به منظور مجموعه کارخانه‌های تولیدات صنعتی در دوره صنعتی جمهوری خلق چین احداث شده است، گفت: این مجموعه به تازگی به انکوباتوری برای هنر و طراحی تبدیل شده است به طوری که هشت ساختمان از این مجموعه به loft space ، نمایشگاه و کارگاه‌های هنری تغییر داده شده و هر روزه میزبان هنرمندان و طراحان در زمینه‌های مختلف هنری است، با وجود این، مجموعه مذکور همچنان در تضاد شدیدی با بافت شهری توسعه یافته اطراف خود قرار دارد، چنانکه تنها چند بلوک شهری با ساختمان CCTV فاصله دارد، بنابراین سایت مورد نظر به دلیل این موقیعت حساس مکانی شاهد اولین مسابقه بین المللی AIM شده است.

افسرمنش با اشاره به مسابقه برگزار شده افزود: طراحان و شرکت‌کنندگان ضمن ارائه راهکارهایی برای ارتقا بخشیدن به مجموعه loft space باشد، آزاد بودند که بر اساس برنامه خود، بافت موجود را ارتقا داده و یا در اصل، طراحی جدیدی را معرفی کنند اما دغدغه اصلی برگزار کنندگان مسابقه -ZNA (دفتر طراحی معماری و شهرسازی واقع در بوستون) - هماهنگ کردن مجموعه با مقیاس شهری پکن بود.

افسرمنش در رابطه با پروسه طراحی این پروژه گفت: چندین ورودی به سایت به‌ عنوان ایستگاه‌هایی به سمت رامپ‌هایی که به عنوان سیرکولاسیون هستند هدایت می‌شود و دسترسی به فضاهای بالایی را تامین می‌کنند، طبقات نیز به شکل راهروهایی در اطراف void های بزرگ شکل می‌گیرند و تا بالا ادامه می یابند، هم‌چنین ستون‌های عظیم با قطر 3 متر تمام سازه و تاسیسات و دسترسی‌های عمودی را تامین می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت پوشش شیشه در آسمان با درخشش خاصی به ویژه برای مسافرانی که سوار بر هواپیما وارد پکن می‌شوند، خودنمایی می‌کند. همچنین نمای شهری را بوجود می‌آورد که در طول روز با تغییر انعکاس خورشید، شکل‌های گوناگونی را از خود به نمایش می‌گذارد. این پوشش کنسول چندمتری بر پیاده‌رو نیز احاطه دارد که به واسطه شفاف بودن، درون خود را به خصوص در شب به نمایش می‌گذارد.

در این مسابقه که بیش از 400 نمونه کار شرکت‌کنندگان از نقاط مختلف عرضه شده بود، مقام نخست به مسعود و علی افسرمنش رسید که با طراحی جدید در قالب ابر ساختار شیشه‌ای بر روی مجموعه قدیمی، ساختمان جدیدی را طراحی کرده‌اند.

لینک به دیدگاه

کرسی یونسکو از سوی یونسکو به افرادی اعطاء می‌شود که به لحاظ علمی در سطح ملی و بین المللی رتبه برتر علمی داشته باشند.

محمود گلابچی چهره ماندگار سال جاری گفت: کرسی یونسکو از سوی یونسکو به شخصی اعطاء می‌شود که به لحاظ علمی در سطح ملی و بین المللی رتبه برتر علمی داشته باشند.

چهره ماندگار رشته معماری کشور افزود: یونسکو این افراد را از دستگاه های مختلف جهان شناسایی کرد و موقعیتی را در اختیار فرد انتخاب شونده قرار می‌دهد تا بتواند برنامه، طرح ها و فعالیت های علمی خود را با توجه به رشته علمی خود در سطح بین المللی در چارچوب کرسی یونسکو ارائه کند. وی همچنین از انتشار مجله بین المللی فن آوری معماری در ایران خبر داد و تصریح کرد: به عنوان دارنده کرسی یونسکو فن آ‌وری های معماری ایران را به جهان معرفی می‌کنم به همین منظور مجله بین المللی علمی پژوهشی با عنوان فن آوری های معماری ijat به زبان انگلیسی در ایران منتشر می‌شود.

گلابچی در ادامه گفت: اعضاء هیئت تحریریه این مجله از برجسته ترین اساتید دانشگاه های دنیا از کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان، ژاپن،‌چین، لهستان، کانادا و هلند تشکیل شده است. وی افزود: هدف از انتشار مجله بین الملل علمی پژوهش فن آوری های معماری، معرفی معماری ایران و جلوه های فن آوری معماری ایران است.

دکتر گلابچی ادامه داد: از اجرای برنامه های متنوع در زمینه های معماری در سطح بین المللی خبر داد و افزود: تامین انجمن بین الملل معماری و سازه در ایران،ایجاد رشته های دانشگاهی جدید در ایران و سایر کشورها با موضوع معماری و انتشار کتابهای مختلف در زمینه معماری به زبان انگلیسی برای معرفی ایران، ارزشهای پایدار و فن آوری های پیشرفته در معماری کشورمان از جمله برنامه هایی به عنوان دارنده کرسی یونسکو در معماری است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

اولین باغشهرها در شهرهایی تشکیل شدند که فضاهای سبز بیشتری داشتند و در کشورهایی مثل انگلیس که فضای سبز بیشتری داشتند مطرح بود تا در قالب آن بتوانند جمعیت انبوه مادر شهرها را به آنجا سرریز کنند و از این طریق کمکی باشد که جمعیت کلانشهرها و ما در شهرها تخلیه شود و به آن سمت سوق پیدا کند. اما تجربه این طرح‌ها در این کشورها و از جمله در انگلیس و در شهر لندن نشان داد که فقط چهار درصد از جمعیت شهر لندن به این باغشهرها سرریز شدند و حداقل نتیجه از هدف اجرای این طرح عملی شد.

 

توجه کنید که بحث باغشهر و شهرک‌های اقماری اولین بار توسط «ابنز هاوارد» شهرساز انگلیسی، حدود یک قرن پیش به نام گاردن سیتی یا باغشهرها همراه با طرح شهرک‌های اقماری مطرح شد. نسخه اجرای این دو طرح حدودا در 15 کشور پیچیده شد و اجرای آن در تمام این کشورها با مشکلات عمده همراه بود. مشکل مسکن در کشور ما، بنیادی است و با توجه به اینکه ما نیاز زیادی به زمین برای مسکن داریم طرح باغشهر مشکل محدود و مختصری را از بحران مسکن حل خواهد کرد این در حالی است که به همان نسبت مشکلات شهرسازی‌مان را زیادتر خواهد کرد.

 

دلایل متعددی در شکست این طرح وجود داشت، اما علت اصلی آن در این بود که این کشورها در مسیر مخالف اولیه‌شان حرکت کردند و نتایجی که گرفتند مخالف آن بود. نکته دیگر در باغشهرها بحث خدمات بود. این باغ‌شهرها اگر مستقل عمل کنند قابلیت خدمات‌دهی به خودشان را ندارند و مجبور می‌شوند سربار مادر شهرها شوند و مادرشهرها باید به این مجموعه‌ها خدمات بدهد و چون در مقیاس وسیع حرکت می‌کنند در کشوری مثل ایران که اساسا مشکل فضای سبز و کمبود آب بر آن حاکم است اینکه بتوانیم در سطحی حرکت کنیم که خدمات مناسب بدهیم و شبکه شهری حاکم کنیم برای ما سنگین است.

 

امکان اینکه در ارتفاع مسکن بسازیم و موفق شویم بسیار بیشتر از آن خواهد بود که در سطح حرکت کنیم. در همین حال نباید فراموش کرد که باغشهرها در حاشیه شهرهای اصلی می‌خواهند تشکیل شوند و باز پایگاهی کوچک می‌شوند برای جذب مردم سایر شهرها، عملا به جای اینکه جمعیت شهرهای ما را تخلیه کند، جمعیت شهرهای میانی و کوچک را به سمت خود جذب خواهد کرد و همین جمعیت برای مادرشهرها سربار خواهد شد. متاسفانه مسئولان در کشور ما صورت مسئله را گم کرده‌اند و نمی‌خواهند صورت مسئله را باز کنند. این تجربه در احداث شهرهای اقماری یا همان شهرهای جدید هم از قبل وجود دارد. شهرهای جدید در ایران با چالش مواجهند تاکنون هم نتیجه رضایت‌بخشی نگرفته‌اند در نتیجه به جای آنکه جمعیت شهرهای مادر را کاهش دهند، به مکانی تبدیل شده‌اند که حاشیه‌نشینی بین شهرهای اقماری تا شهرهای مادر را دامن زده و سبب شده مهاجرت‌ها از شهرهای کوچک و روستاها به شهرهای بزرگ افزایش پیدا کند. بدون اینکه برنامه‌ای برای این شهرها داشته باشیم و تنها شهرهای اقماری بار مضاعفی به شهرهای بزرگ تحمیل کرده‌اند. علت اصلی ناموفق بودن هم مشكلاتی بود كه پس از احداث این شهركها به وجود آمد. با توجه به اینكه هیچ‌گاه شهری بدون دلیل معیشتی و زمینه اقتصادی به‌وجود نیامده است از این رو ایجاد شهرك‌های اقماری به دلیل اینكه ماهیت اقتصادی و معیشتی ندارند، موجب می شود كه در عمل این شهرك ها سربار مادر شهرها شوند؛ چرا كه صرفا اهدافی كه از احداث این شهرك ها دنبال می شود، انتقال سرریز جمعیت كلانشهرها به شهرك های اقماری است.

 

البته این اتفاق در كل دنیا نیفتاد بلكه در بعضی كشورها نیز بالعكس عمل شد؛ بدین معنی كه شهرك های اقماری در حاشیه شهرهای بزرگ جانمایی و پلكانی برای مهاجرت مردم از روستاها به شهرهای مادر شدند؛ از این رو خود به خود به جای اینكه مادرشهرها جمعیت مهاجر را به سمت خود جذب كنند، شهرك های اقماری مهاجران را به سمت خود جذب كردند اما به واقع این شهرك های اقماری نیز به لحاظ دریافت خدمات به شهرهای مادر وابسته شدند و به مرور به خاطر نزدیك بودن به شهر مادر، موجب افزایش تقاضای شغل در شهرهای بزرگ شدند.

 

همچنین پس از گذشت سال ها شهرك های اقماری به مناطق حاشیه نشین شهرها تبدیل و عاملی برای افزایش آسیب های اجتماعی شده است. در كشور ما نیز چنین اتفاقی افتاد و غیر از فولاد شهر سایر شهرك سازی ها ناموفق بود. شهرك سازی در ایران با استقبال خوب مردم روبه رو نشد و اگر در برخی موارد نیز جمعیت كمی در این شهرك ها جذب شدند به دلیل فشار زیاد اقتصادی برای تامین مسكن بود؛ بنابراین اساسا شهرك سازی در ایران نتوانست موجب مهاجرت معكوس جمعیت از مادر شهر به سمت شهرك های اقماری شود.

 

به نظر می رسد دولت به جای اجرای طرح های شهرك‌سازی به عنوان مكمل طرح مسكن مهر، شهرهای میانی و كوچك را توسعه دهد؛ چرا كه شهرك های اقماری پاسخگوی تقاضای بالای سكونت نیست و صرفا موجب ایجاد شهرك های خوابگاهی می شود.راهكار حل مشكل مسكن در كشور شهرك سازی نیست و مهم‌ترین بحثی كه باید از سوی مسئولان دنبال شود نقدینگی و افزایش توان تولید مسكن در كشور است. اکنون طرح هایی چون مسکن و توسعه شهرهای جدید با موفقیت چندانی مواجه نشده اند حالا موضوع احداث باغشهرها مطرح است می‌خواهند احداث باغستان را توسعه دهند درحالی که این کار اشتباه است و به جای آن باید برنامه های منطقی تر نسبت به نیازهای موجود در بخش مسکن کشور اجرایی شود.

لینک به دیدگاه

همایش ملی برترینهای صنعت ساخت و ساز در محل سالن همایشهای بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

 

به گزارش معماری نیوز ، در این همایش که با حضور مهندس حسین نژاد؛ سخنگوی کمیسون عمران مجلس و دکتر فاطمی عقدا , رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن و دکتر ملکی مدیر کل بنیاد مسکن و جمعی از انبوه سازان و فعالان حوزه ساخت و ساز برگزار شد.

 

در این همایش موضوعاتی همچون راهکارهای کاهش مصرف انرژی در صنعت ساخت و ساز ، آسیب شناسی صنعتی سازی مسکن ، برنامه توسعه پنجم و راهکارهای مجلس برای تسهیل در امر صنعتی سازی بررسی شد.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

خلاقيت و نوآوري تنها راه نجات معماري است

 

دبير جشنواره معماري ايران 1404 ،خلاقيت و نوآوري را تنها راه نجات معماري امروز كشور دانست.

به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا ' امير محمد خاني' روز شنبه با بيان اينكه كشمش موجود در معماري امروز ايران ناشي از انتخاب ميان دانش گذشتگان و دانش ملل است ،اظهار داشت: روشهاي گذشتگان و پناه بردن به روش هاي غربي دو روشي بوده كه طي يكصد سال گذشته در معماري ايران اجرا شده است.

وي اين دو روش را برخوردهاي انفعالي با اصل مساله دانست و اظهارداشت: پنهان شدن در پشت افتخارات پدرانمان ويا پناه بردن به فرهنگ بيگانه چه شرق ويا غرب باعث شده كه نسل امروز چيزي براي ارئه نداشته باشد .

دبيربخش معماري جشنواره هنري ايران1404 گفت: كشمكشي كه در معماري و شهرسازي بي هويت امروز داريم نتيجه درماندگي ميان دو انتخاب اشتباه است.

وي عدم آگاهي عده اي از معماران نسبت به باورهاي جامعه خود را مهمترين نقطه ضعف در معماري دوره كنوني دانست و ادامه داد: براي ايجاد خلاقيت در معماري بايد نيازهاي شهروندان را درك كرد و فضاهاي خود را بر مبناي اين نيازها طراحي كنيم.

اين استاد دانشگاه راه حل اين مشكل را حضور رسانه ها به صورت جدي در نقد آثار معماري دانست و اضافه كرد: نبايد اين نكته را فراموش كرد كه زماني مردم يك جامعه مي توانند نسبت به موضوعي واكنش نشان دهند كه نسبت به آن مسئله آگاهي داشته باشند.

محمد خاني با اشاره به برگزاري جشنواره معماري ايران 1404 آن را گام نخست براي جمع آوري ايده هاي نوين در زمينه معماري دانست و تاكيد كرد: با برگزاري نشست ها ، مسابقات و گردهمايي هاي متنوع و ارائه طرح ها و نظرات ، مي تواند به رفع مشكلات اين بخش كمك بسياري كند.

جشنواره معماري ايران1404 به همت خانه آرمانشهر حوزه هنري برگزار مي شود كه در دو بخش طراحي ومطالعات نظري (پايان نامه،كتب،مقالات)با موضوعات خانه، محله و شهر آثار علاقه مندان را جمع آوري و به برگزيده جوائزي اهدا مي شود.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

لزوم توجه به حس مکان در طراحی بناها

 

ادبيات و عرفان شرق به ويژه در فلسفه ايراني به حس مكان توجه داشته و اين موضوع بايد در طراحي معماري بناها در نظر گرفته شود.

سيدعليرضا قهاري رئيس انجمن مفاخر معماري ايران به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت:حس مكان يا روح مكان ارتباط انسان با مكان و يا تعلق خاطر انسان نسبت به محيطي كه در آن زندگي مي كند است.

وي افزود:اين حس مثبت و يا منفي بوده در حقيقت نوعي ادراك روحي و رواني فرد از محيط طبيعي خود بوده كه ساخته ذهنش است.

قهاري تصريح كرد:انسان باحسي كه نسبت به محيط پيرامون خود دارد به آن مكان شخصيت و هويت مي دهد و معماري بناها هويتشان را از حس انسان ها مي گيرند.

رئيس انجمن مفاخر معماري ايران گفت:حس مكان پديده اي روان كالبدي بوده كه پردازشها، خاطرات، تجارب و روحيات فردي به طور كامل بر آن گذاشته است اين موضوع از شخصي به شخص ديگر تفاوت دارد.

وي افزود:حس مكان بر روي طراحي شهري، معماري و طراحي منظر تاثيرگذار است و همواره بايد به اين موضوع توجه شود.

قهاري تصريح كرد:توجه به حس مكان چند سالي است كه كشورهاي جهان در معماري بناهايشان استفاده مي كنند و در ايران نيز به اين موضوع اخيرا پرداخته شده است.

رئيس انجمن مفاخر معماري ايران گفت:ادبيات و عرفان شرق به ويژه در فلسفه ايراني به عنوان حس مكان جايگاه ويژه اي دارد.

وي افزود:امروزه ايجاد فضاي مجازي و شبكه هاي اطلاع رساني، مكان كالبدي چشم اندازهاي جديدي را پيش روي افراد مي گشايد و به نظر مي رسد در آينده نه چندان دور بتواند جاي مكان و تعريف سنتي آن را بگيرد.

قهاري تصريح كرد:ساماندهي مكان هاي عمومي و تقويت حس مكان مي تواند تعامل افراد مختلف جامعه با يكديگر را به همراه داشته باشد و در نتيجه از تضادها و برخوردهاي غير اصولي جلوگيري كند.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

دستور وزير مسكن و شهرسازي استفاده از آجر و بلوك در ساختمان سازي حذف مي‌شود. در همين حال، مركز تحقيقات ساختمان و مسكن از جايگزيني انواع بتن سبك با مواد اوليه متفاوت به جاي آنها خبر داد.

 

به گزارش مهر، سرانجام پس از كشمكشهاي فراوان ميان توليدكنندگان مصالح ساختماني انرژي بر و وزارت مسكن وشهرسازي، علي نيكزاد در تازه ترين صحبتهاي خود اعلام كرده است كه توليدكنندگان چنين مصالحي كه تا پيش از اجراي هدفمندي يارانه ها از انرژي ارزان قيمت براي توليد مصالح سنتي استفاده مي كردند، هم اكنون بايد در رفتار توليدي خود و ميزان استفاده از انرژي تجديد نظر كنند.

 

وي گفته است: به مركز تحقيقات ساختمان و مسكن ماموريت داده شده است تا مصالح سبك كه با صرف انرژي كمتر توليد مي شوند را جايگزين مصالح سنتي و انرژي بر كنند.

 

اين اولتيماتوم كه به توليدكنندگان مصالح ساختماني پرمصرف داده شده است، در نهايت منجر به حذف مصالح سنتي از ساخت وساز مي شود و توليدكنندگان اين نوع مصالح را ملزم مي كند كه به توليد مصالح نوين روي بياورند.

 

مصرف 3 برابري انرژِي توليدكنندگان آجر ايران نسبت به دنيا

 

براساس اين گزارش، 31 درصد از انرژي در بخش صنعت مصرف مي شود كه از اين ميزان، 21 درصد به آجر اختصاص دارد كه رقم بسيار بالايي در مصرف انرژي محسوب مي شود.

 

در حال حاضر حدود 7 هزار كارخانه با توليد 50 ميليون تن آجر در كشور فعاليت مي كنند كه حدود 4 ميليارد ليتر معادل نفت كوره مصرف انرژي دارند.

 

اين ميزان در حالي در اين بخش مصرف مي شود كه مصرف انرژي حرارتي توليد آجر و بلوك درايران در مقايسه با ارقام جهاني بيش از 2.5 تا 3 برابر است و انرژي الكتريكي در اين 2 مصالح ساختماني بيش از 2 برابر متوسط جهاني است.

 

دلايل حذف آجر از ساختمان سازي

در اين رابطه محمود فاطمي عقدا معاون وزير مسكن و شهرسازي در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بيشترين انرژي در كشور صرف توليد آجر مي شود به خصوص اين ميزان مصرف در آجرهاي توپر بيشتر است.

 

وي افزود: اين مصالح ساختماني سنگين وزن بوده و جرم ساختماني را افزايش مي دهند كه اين موضوع خطر تخريب ساختمان را در زمان زلزله افزايش مي دهد.

 

معاون وزير مسكن و شهرسازي تصريح كرد: هزينه توليد آجر گران است و منابع در اين بخش به درستي مصرف نمي شوند، همچنين آلودگي هاي زيست محيطي زيادي را به وجود مي آورند.

 

فاطمي عقدا با اشاره به كيفيت پايين، شيوه حمل و نقل و تخليه آجر افزود: اين موارد باعث هدررفت انرژي و منابع مي شوند و در هزينه تمام شده ساختمان هم موثرند.

 

رئيس مركز تحقيقات ساختمان و مسكن گفت: در كشور ما متاسفانه توليد آجر در كوره هاي آجر پزي انجام مي شود و روش توليد كاملا سنتي و هزينه بر است، از سويي بي كيفيتي در توليد باعث شده است كه اين مصالح عمر كوتاهي داشته باشند و همين امر عمر مفيد ساختمان را كاهش داده و منجر به آسيب پذيري ساختمان مي شود.

 

جايگزيني بتن‌هاي سبك با مواد اوليه متفاوت

وي با تاكيد براينكه به طور جدي بايد اين مصالح جايگزين مصالح نوين ساختماني شوند گفت: مركز تحقيقات ساختمان و مسكن توليد بتن‌هاي سبك با مواد اوليه متفاوت براي هركدام از اينها را در اولويت قرار داده است، زيرا اين مصالح علاوه براينكه باعث افزايش سرعت ساخت و ساز مي شوند؛ دوام و عمرمفيد ساختمان را افزايش مي دهند.

 

فاطمي عقدا در خصوص تفاوت قيمتي كاربرد مصالح ساختماني نوين به جاي آجر، افزود: در مجموع كاربرد بتن‌هاي سبك بسيار مقرون به صرفه تر از مصالح سنتي است و مصرف انرژي را در ساختمان كاهش مي دهد، ضمن آنكه در اين مصالح ساختماني مبحث 19 ساختمان به طور كامل اجرا مي شود.

 

معاون وزير مسكن و شهرسازي كاربرد مصالح نوين در مسكن مهر را در حدود 30 درصد اعلام كرد و گفت: در مسكن مهر از فناوريهاي نوين صنعت ساختمان استفاده مي شود و اين ميزان 30 درصد از كل ساخت و سازها است.

 

عدم اختصاص يارانه به توليدكنندگان مصالح ساختماني سنتي

 

وي پيش بيني اينكه چه زماني توليد مصالح انرژي بر در كشور متوقف مي شود، خاطرنشان كرد: از همين الان هم توليد اين مصالح رو به حذف است و با توجه به هدفمندي يارانه ها و آزادشدن نرخ حاملهاي انرژي، آجر توان رقابتي در بازار مصالح ساختماني را ندارد.

 

رئيس مركز تحقيقات ساختمان و مسكن افزود: اميدواريم كه يارانه اي به اين توليد كنندگان اختصاص نيابد تا هرچه سريعتر توليد مصالح نوين جايگزين مصالح ساختماني سنتي شود.

 

فاطمي عقدا در پاسخ به اين پرسش كه سرانجام توليدكنندگان اين مصالح چه مي شود؟ گفت: وزارت صنايع از حدود يكسال قبل كارگروه تخصصي را براي اين امر تشكيل داده است تا براين اساس با ارايه تسهيلات، اين توليدكنندگان به توليد مصالح نوين روي بياورند.

لینک به دیدگاه

در پارک علم و فناوری یزد

مرکز رشد علوم انسانی، هنر و معماری در یزد راه اندازی شد

رئیس مرکز رشد علوم انسانی، هنر و معماری یزد در حاشیه آغاز به کار این مرکز در گفتگو با خبرنگار مهر در یزد اظهار داشت: مرکز رشد علوم انسانی، هنر و معماری با هدف کارآفرینی برای فارغ‌ التحصیلان رشته‌های علوم انسانی در پارک علم و فناوری یزد راه‌ اندازی شده است.

محمد قویدل با اشاره به شرایط پذیرش در این شرکت بیان داشت: شرکت ‌های پذیرفته شده در مرکز رشد در زمینه‌های علوم اجتماعی، ادبیات و نگارش و ویرایش، هنرهای تجسمی، انیمیشن، بازاریابی و روابط عمومی فعالیت می ‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌ های مستقر در مرکز رشد علاوه بر استفاده از امکانات و خدمات اداری، مشاوره‌ ای، تخصصی، آموزشی و آزمایشگاهی می‌توانند از ۱۵۰ میلیون ریال اعتبار سه ساله خود نیز استفاده کنند.

قویدل افزود: شرکت‌ های مستقر در مرکز رشد علوم انسانی، هنر و معماری می‌ توانند با ارائه طرح فنی به این مرکز از صندوق پژوهش و فناوری استان یزد و صندوق مهر امام رضا (ع) تا یک میلیارد ریال وام دریافت کنند.

رئیس مرکز رشد علوم انسانی، هنر و معماری با بیان اینکه شرکت ‌ها پس از پذیرش در مرحله پیش رشد قرار می ‌گیرند، افزود: شرکت ‌های مستقر در این مرکز می ‌توانند با عقد دو قرارداد همکاری برای شرکت و بیمه یکی از کارمندان شرکت، از مرحله پیش رشد به مرحله رشد تبدیل وضعیت دهند.

قویدل، ایجاد هم ‌افزایی در راستای توسعه فناوری و اقتصادی منطقه با شکل ‌گیری کسب و کارهای کوچک و متوسط فناور را چشم ‌انداز این شرکت عنوان کرد.

وی کیفی‌ سازی مباحث علوم انسانی و استفاده از فناوریهای نوین در توسعه علوم انسانی را از مهمترین اهداف این مرکز دانست.

قویدل ادامه داد: در حال حاضر ۱۱ شرکت در این مرکز مشغول فعالیت هستند که از این تعداد سه شرکت از مرحله پیش رشد به مرحله رشد ارتقا یافته‌ اند.

وی عنوان کرد: مرکز رشد علوم انسانی، هنر و معماری به عنوان نخستین مرکز در کشور با پذیرش و استقرار ۱۶ شرکت کار خود را در پارک علم و فناوری یزد آغاز کرده است.

 

 

منبع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

سایت تخصصی هنر و معماری ایران

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

الگویی مشخص برای نمای ساختمانها تعیین شود

مدیر کل معماری و ساختمان شهرداری تهران با تاکید بر داشتن الگویی مشخص برای نمای ساختمانها گفت: برای این کار باید در گام اول دستورالعملهایی را که در شهر تهران وجود دارد احصا و در قالب توصیه هایی به طراحان ارائه کرد.

 

محمدباقر خسروی با اشاره به اینکه مشکلات امروز شهر تهران میراثی است که از گذشته به جا مانده افزود: در گذشته تهران از طرح جامعی تبعیت نمی کرد، در حالی که طرح جامع پایه طرح تفصیلی است که قوانین و مقررات آن در چارچوب طرح تفصیلی تعریف می شود.

وی با بیان این که تا کنون اقدام موثری برای ایجاد یک الگوی مشخص در زمینه معماری ساختمانهای شهر تهران تعیین نشده اظهار داشت: به دلیل نداشتن یک الگوی معین برای نماهای ساختمانها، هر شهروندی بر اساس سلیقه خود ساختمان را طراحی می کند که همین موضوع موجب شده تا اغتشاش بصری در سطح شهر ایجاد شود.

مدیر کل معماری و ساختمان شهرداری تهران با تاکید بر هویت شهری تصریح کرد: برای جلوگیری از این کار لازم است در ابتدا بایدها و نبایدهایی را که در شهر تهران وجود داشته از قبیل رنگ، مصالح و هر آنچه که حس مکانی و زمانی را در رابطه با شهر تهران به شهروند بدهد را احصا کرد و در قالب توصیه هایی به طراحان ارائه شود.

وی با بیان این که نماهای شهری محورهای متعددی دارند افزود: محورهای محله ای، محورهای اصلی شهری و محورهای دارای ارزش تاریخی از جمله محورهایی هستند که هر یک تعریف خاص خود در زمینه معماری و طراحی را دارند.

خسروی گفت: در محورهای محله ای باید ضوابط طراحی نمای مشخصی وجود داشته باشد و همچنین در محورهای اصلی شهری نیز مانند خیابان ولی عصر “عج” باید ضوابط ویژه خود پیاده شود.

 

 

 

منبع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

سایت تخصصی هنر و معماری ایران

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برگزاری همایش الگوی معماری ایرانی اسلامی

معاون عمرانی استاندار همدان گفت: برگزاری همایش بزرگ الگوی معماری ایرانی اسلامی در همدان مصوب شده و اسفندماه امسال برای نخستین بار در کشور برگزار می‌شود.

 

معاون عمرانی استاندار همدان گفت: برگزاری همایش بزرگ الگوی معماری ایرانی اسلامی در همدان مصوب شده و اسفندماه امسال برای نخستین بار در کشور برگزار می‌شود.سیدحسن موسوی در دومین روز از سفر استاندار همدان به مرکز این استان در شورای تأمین مسکن با بیان اینکه همایش بزرگ الگوی معماری ایران اسلامی در دو مرحله برگزار خواهد شد، گفت: مرحله اول این همایش نیمه اول اسفندماه امسال به صورت کاربردی و علمی برگزار می شود. موسوی با اشاره به اینکه مرحله دوم این همایش اوایل شهریور ماه سال آینده با فراخوان مقاله برگزار خواهد شد، گفت: در این همایش از سراسر کشور و حتی کشورهای خارجی حاضر خواهند شد

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

'مرتضي رئيسي' در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي ايرنا افزود: باوجود اينكه عمده سرمايه كشور در بخش ساختمان هزينه مي شود، اما در زمينه ارائه الگوي ايراني – اسلامي، ايده پردازي صورت نگرفته و كار جدي از سوي دستگاه هاي مسئول انجام نشده است و جاي قانونگذاري در اين حوزه خالي است.

به اعتقاد وي، متخصصان معماري در اين زمينه اهتمام كافي نداشته اند و به نظر مي رسد در تمام زواياي معماري ايراني – اسلامي بايد تجديد نظر جدي صورت گيرد.

رئيسي با اشاره به انتشار نشريه 232 آموزش و پرورش كه درباره ضوابط ساخت و ساز فضاي آموزشي است، گفت: مدارس سراسر كشور بر اساس دستورالعمل هاي نشريه 232 آموزش و پرورش كه شكل معماري مدارس را تعيين كرده است، احداث مي شود.

رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور افزود: نشريه 232 نشريه اي است كه سرانه فضا، خطوط كلي و كمي فضاهاي مورد نياز در محيط هاي آموزشي را تعريف مي كند و مهندسين طراح فضاهاي آموزشي، موظف هستند در طراحي مدارس دوره هاي ابتدايي، راهنمايي و متوسطه موارد ذكر شده در آن را رعايت كنند.

رئيسي با بيان اينكه بيش از پنج سالي است كه اين نشريه نقشه راه طراحان مدارس كشور است،گفت:اين نشريه معطوف به تامين نيازهاي آموزشي دانش آموزان است. هويت نياز به تئوري پردازي دارد و بايد تئوري به طراحي و طراحي نيز به بنا تبديل شود، چنانچه اين مسير به درستي طي شود مي توان به معماري اصيل ايراني دست يافت.

لینک به دیدگاه

رييس گروه معماري سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور گفت: ستاد هويت بخشي به فضاهاي آموزشي به منظور احياي معماري ايراني در اين سازمان تشكيل شد.

 

 

'محمد چگيني' افزود: اين ستاد توسط جمعي از نخبگان و مسوولين كشوري آغاز به كار كرد كه برپايي چهار دوره همايش مدرسه ايراني – معماري ايراني و ارايه طرح توسط متخصصان و برگزاري نمايشگاهي با همين مضمون از جمله اقداماتي است كه در راستاي تشكيل اين ستاد صورت گرفته است.

وي، نظارت معماري مدارس در كنار نظارت فني را از نتايج ايجاد اين ستاد در سازمان نوسازي مدارس كشور برشمرد.

چگيني در خصوص ضرورت ايجاد اين ستاد در سازمان نوسازي مدارس كشور گفت: با وجود دغدغه هميشگي معماران و مسئولان كشور براي برقراري پيوند با معماري گذشته و تداوم آن، اين تلاش ها تاكنون ناموفق بوده است.

چگيني درباره علت ناموفق بودن معماري مدارس گفت: دليل اين عدم موفقيت نيز صرف نظر از ضعف مديريت شهري، عدم انسجام لايه هاي فرهنگي عمده معماران است.

رييس گروه معماري سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور گفت: با توجه به زمينه هاي فراهم شده توسط دولت و مجلس شوراي اسلامي و اختصاص اعتبار مناسبي از محل صندوق ذخيره ارزي در سازمان نوسازي مدارس، بستري فراهم شد تا بتوان تا حدودي از دغدغه هاي بوجود آمده كاسته شود.

چگيني افزود: با ايجاد ستاد هويت بخشي مدارس ايراني، همايش مدرسه ايراني – معماري ايراني هر ساله اسفندماه در تهران برگزار مي شود و طرح هاي مختلفي از سوي متخصصان و اساتيد معماري به اين همايش ارسال مي شود و طرح هاي برتر مورد حمايت قرار گرفته و در پروژه ها مورد استفاده قرار مي گيرند.

وي با اشاره به اثرات مثبت ايجاد ستاد هويت بخشي به مدارس و برگزاري همايش مدرسه ايراني- معماري ايراني، گفت: بيشترين حجم ساخت و ساز فضاهاي آموزشي در كشور متعلق به وزارت آموزش و پرورش است و با توجه به حساسيتي كه در اين خصوص وجود دارد باعث شد با جديت بيشتري به بحث هويت بخشيدن به فضاهاي آموزشي وارد شويم.

رييس گروه معماري سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور اظهار داشت: راه مقابله با بحران هويت در معماري كشور ارايه معماري معقول است كه در اين زمينه تمام دستگاه ها بايد مشاركت كنند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...