رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

به گزارش معماری نیوز ؛ دانشجویان کارشناسی نا پیوسته تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان وزارت علوم برگزار کردند.

 

این تجمع روز سه شنبه 7 تیرماه بدلیل مصوبه اخیر سازمان نظام مهندسی به نام ماده 7 ؛ مبنی بر به رسمیت نشناختن دانش آموختگان دانشگاه آزاد ، علمی کاربردی ، غیرانتفاعی و کلیه افرادی که مدارک کارشناسی ناپیوسته دارند، می‌باشد.

 

بر اساس این گزارش ، علی‌رغم به رسمیت نشناختن این افراد ، پروانه اشتغال در مبحث طراحی نیز صادر نخواهد شد.

 

در ادامه این اعتراض ، 3 تن از نمایندگان دانشجویان معترض ضمن برگزاری نشست مشترک با مسئولین امر ، متاسفانه تا کنون موفق به دریافت پاسخ قانع کننده‌ای نشده و به دنبال اخذ مجوز دیگری از مقامات مسئول جهت اعتراض قانونی به تصمیم اخیر سازمان نظام مهندسی می‌باشند.

 

گفتنی است "هاشمی" به عنوان رئیس سازمان نظام مهندسی از طرف "نیکزاد" وزیر وقت مسکن و شهرسازی به این سمت منصوب شد.

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 255
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

ایمیل اخبار شبانگاه :http://www.22@iribnnews

هر دانشجوی معماری یک ایمیل امشب به علت ندادن مهر طراحی به کارشناسی ها ی ناپیوسته به دیگر دوستان اطلاع دهید

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

گران ترين پنت‌هاوس تهران

3320191.jpg

سازه‌اي با مقاومت 8 ريشتر داراي واحدهاي 450 تا 550 متري، 1000 متر لابي مجلل، ارتفاع سقف 4 متر، 4 پاركينگ براي هر واحد، ديد عالي، تراس بزرگ، 3 آسانسور 14 نفره، سالن اجتماعات، سالن سينما 3 بعدي، سالن بيليارد و سالن اسكواش نمونه‌اي از امكانات رفاهي و تفريحي تعدادي واحد مسكوني سوپر لوكس در يكي از مناطق شمال تهران است كه براي فروش به بازار مسكن عرضه شده است.

 

اگرچه اين روزها متقاضيان كم درآمد يا داراي درآمد متوسط به دنبال واحدهاي متراژ متوسط (70 تا 100 متر مربع) با نازل‌ترين قيمت و همچنين با كمترين امكانات رفاهي و عدم برخورداري از امكانات تفريحي هستند، اما طبق اظهارات مشاوران املاك فعال در مناطق شمال تهران 90 درصد خريداران واحدهاي سوپرلوكس افرادي هستند كه به حرفه «توليدات پايه» مشغول به كار هستند و اغلب آنها برخلاف دهك‌هاي پايين، به دنبال ملكي با بيشترين قيمت هستند.

 

يكي از بنگاهداران واقع در منطقه شميران در اين باره به «دنياي اقتصاد» گفت: اكثر افرادي كه در بازار آهن يا معدن به عنوان سرشاخه مشغول به كار هستند و همچنين كارخانه‌داراني كه توليدات پايه مثل سيمان و غيره دارند، متقاضيان خريد اين دسته از واحدهاي سوپر لوكس هستند.

 

بهنام، اين مشاور املاك درباره يكي از گران قيمت‌ترين واحدهاي مسكوني يا بهتر است گفته شود سوپرلوكس‌ترين پنت‌هاوس موجود در تهران كه در منطقه فرمانيه احداث شده، اظهار كرد: پنت‌هاوسي با 1300 متر مربع مساحت و 2000 متر مربع تراس با كليه امكانات رفاهي و تفريحي (استخر، سالن ورزش، 6 لاين آسانسور، ارتفاع سقف 60/4، آلاچيق، سينما، سالن بيليارد و غيره ) در فرمانيه به قيمت متري 25 ميليون تومان از سوي مالك قيمت‌گذاري شده است.

 

وي در ادامه تاكيد كرد: 25 ميليون تومان تنها قيمت هر متر مساحت داخل پنت‌هاوس است و قيمت هر متر از 2000 متر مربع تراس نيز جداگانه قيمت گذاري مي شود در واقع خريدار بايد براي هر متر از 3300 متر مربع نيز 25 ميليون تومان پرداخت كند.

لینک به دیدگاه

ران‌ترين زمين فروخته‌شده در تهران

زمين در مقايسه با ملك هميشه گران‌ترين كالا در بازار مسكن به حساب مي‌آمده طوري كه اگر فردي قصد دارد در بازار مسكن سرمايه‌گذاري كند، خريد زمين را ترجيح مي‌دهد. اما اين مناسبات در حال حاضر رو به دگرگوني است.

 

براساس گزارش مركز آمار از جزئيات معاملاتي كه در فصل بهار امسال در بازار مسكن انجام و به ثبت رسيده، طي اين فصل ميانگين قيمت زمين در شهر تهران 18 درصد ارزان‌تر از آپارتمان شده، طوري كه هر متر مربع زمين مسكوني به ارزش يك ميليون و 650 هزار تومان فروخته شده، در حالي كه آپارتمان مترمربعي يك ميليون و 900 هزار تومان خريد و فروش شده است.

 

در سه ماه اول امسال ارزش معاملاتي زمين در تهران 4 درصد نسبت به بهار سال گذشته افزايش داشته و در عين حال 5/1 درصد نسبت به زمستان پارسال ارزان‌تر شده است.

 

اين در حالي است كه قيمت ملك طي همين مدت 7درصد رشد كرده است.

 

به گزارش دنياي‌اقتصاد، گران‌ترين زمين فروخته شده در شهر تهران طي بهار90 مربوط به منطقه يك بوده كه هر متر مربع آن 6 ميليون و 299 هزار تومان معامله شده است.

 

همچنين ارزان‌ترين زمين در اين كلانشهر در منطقه 20 قرار دارد كه در فصل اول سال‌جاري هر مترمربع آن به قيمت 200 هزار تومان خريداري شده است.

لینک به دیدگاه

محمد حسین فرهنگی با ارسال نامه‌ای فوری به نیکزاد ، وزیر راه و شهر سازی در خصوص تصمیم اخیر نظام مهندسی اخطار داد.

به گزارش معماری نیوز ، محمد حسین فرهنگی ، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ، بدلیل اقدام اخیر سازمان نظام مهندسی ، به نیکزاد وزیر راه و شهرسازی اخطار داد.

 

بر اساس این گزارش ، فرهنگی با ارسال نامه ای "فوری" به نیکزاد از وی خواست در مورد تصمیم اخیر نظام مهندسی در خصوص ممانعت از حضور گروه های قابل توحهی از متخصصان رشته های معماری و شهر سازی در آزمون کارشناسی ناپیوسته ، وی را ضمن الزام به ابطال این تصمیم ، تهدید به تغییر قانون و اصلاح آن برای تامین نظر یادشده در مجلس کرد.

 

گفتنی است تصمیم اخیر نظام مهندسی بطور یکشبه و بدون هیچگونه اطلاع رسانی قبلی صورت گرفته و در صورت اجرای این طرح ، چند هزار نفر از فارغ التصیلان و دانشجویان رشته معماری و شهرسازی بیکار و ضمن کمک به معضل فرار مغزها به افزایش نرخ بیکاری که دغدغه و معضل فعلی دولت نیز می‌باشد کمک شایانی خواهد کرد.

 

183255_207.jpg

 

 

 

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...
* v e n o o s * مهمان

برج ساعت لندن کج شد

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران، براساس برآوردها، برج ساعت بیگ بن به اندازه 26 صدم درجه به سوی شمال غربی کج شده است.

 

هنوز علت کج شدن روشن نشده است اما براساس یک فرضیه، برج ساعت بیگ بن که از خاک رس ساخته شده به تدریج چسبندگی خود را از دست می دهد یا به عبارت دیگر رطوبت خود را از دست می دهد.

 

 

a9xqt2fpdhcju7wfhmh.jpg

 

 

منبع

لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان

فناوری تولید ساختمان با چاپگرهای سیمانی

یک محقق موسسه تکنولوژی ماساچوست، سیستم پیشرفته ای از چاپگرهای سه بعدی را توسعه داده است که میتواند قطعات لازم برای ساخت یک ساختمان مسکونی را چاپ کند.

 

در آینده ای نه چندان دور میتوان تمام عناصر لازم برای ساخت ساختمان ها را با استفاده از یک چاپگر سه بعدی چاپ کرد. در این راستا، نری آکسمن. پژوهشگر مرکز تحقیقاتی دانشگاه MIT، در تلاش برای ارتقای فناوری چاپگرهای سه بعدی است.

 

به طوری که این چاپگرها بتوانند حتی در عرصه ساختمان سازی نیز کاربرد داشته باشند. هدف این محقق استفاده بهینه از عملکردهای رو به رشد چاپگرهای سه بعدی است. چاپگرهای سه بعدی فعلی با استفاده از مواد پلیمری میتوانند تصاویر مختلف برای مثال اسباب بازی ها و لوازم خانگی را چاپ کنند.

 

اکنون در این نسخه جدید امکان چاپ قطعات با استفاده از موادی چون سیمان و فلزات نیز امکان پذیر میشود. این دانشمند تاکنون موفق شده است به چاپگرهای سه بعدی این امکان را بدهد که ضریب تخلخل سیمان و یا الاستیسیسته یک پلیمر را در زمان پاپ تغییر دهند.

 

این دانشمند همچنین معیار سنج چاپ را به گونه ای طراحی کرده است که بر روی بازوهای روباتیک قابل انعطاف نصب باشند. به این ترتیب چاپگر میتواند آزادی حرکت بیشتری نسبت به چاپگرهای سه بعدی ثابت داشته باشد.

 

بخش دیگری از کار این محقق، مطاله بر روی عناصر طبیعی است که با استفاده از آنها بتوان کار و هزینه های لازم برای ساخت مواد قابل استفاده در این چاپگرها را کاهش داد.

 

براساس گزارش تکنولوژی ریوو، برای مثال، این پژوهشگر دریافته است که بخش های خارجی چوب شاخه های درخت نخل متراکم تر از بخش های داخلی آن است، در حالیکه مرکز این چوب متخلخل تر و بنابراین سبک تر است.

 

no2mkxzjv718lp5suxq7.jpg

 

منبع

 

لینک به دیدگاه

سطح این هرم وارونه، از شیشه ساخته خواهد شد تا ورود اشعه خورشید به داخل بخش های مختلف برج معکوس، راحت تر شود.

قرار است در مکزیک برج معکوس در 300 متری زمین ساخته شود.

 

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه البیان امارات، مهندسان معماری، یک برج معکوس 65 طبقه را در عمق 300 متری زیر زمین طراحی کرده اند.

 

ایده طراحی برج معکوس در مرکز شهر مکزیکو پایتخت مکزیک برای مقابله با قوانین ساخت برج هاست. براساس قوانین پایتخت، حداکثر طبقات برج ها می بایست هشت طبقه باشد وتخریب ساختمان های قدیمی نیز ممنوع است.

 

10 طبقه از این برج معکوس برای واحدهای مسکونی، تجاری و موزه و 35 طبقه هم برای واحدهای اداری اختصاص خواهد یافت.

 

مهندس «استیبان سواریز» طراح برج معکوس گفته است که این برج شامل یک مرکز فرهنگی نیز خواهد بود.

 

وی اضافه کرد: سطح این هرم وارونه، از شیشه ساخته خواهد شد تا ورود اشعه خورشید به داخل بخش های مختلف برج معکوس، راحت تر شود.

 

116007_245.jpg

 

 

116008_883.jpg

 

 

116012_235.jpg

 

 

116013_531.jpg

 

منبع:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان

برندگان یازدهمین دوره جایزه معمار معرفی شدند

jgj4or21tfg3cwhn1sih.jpg

 

مراسم معرفی برندگان یازدهمین دوره جایزه معمار، با عنوان معمار 90، در محل باشگاه سازمان ایرانی مجامع بین المللی و با حضور حدود ۸۰۰ نفر از معماران، صاحب‌نظران و مهندسین فعال در حوزه معماری و صنعت ساختمان، برگزار شد.

به گزارش اختصاصی خبرنگار معماری نیوز ، مراسم معرفی برندگان یازدهمین دوره جایزه معمار، با عنوان معمار 90، در محل باشگاه سازمان ایرانی مجامع بین المللی و با حضور حدود ۸۰۰ نفر از معماران، صاحب‌نظران و مهندسین فعال در حوزه معماری و صنعت ساختمان، برگزار شد.

 

در این دوره، طرح های ارسالی در سه گروه عمومی، مسکونی و بازسازی، در سه گروه جداگانه مورد ارزیابی قرار گرفتند، همچنین،پروژه های معماری داخلی نیز منوط به دخل و تصرف در اجزای ثابت فضای آن ها، امکان شرکت در گروه بازسازی را داشتند.

اسامی برندگان این دوره به شرح ذیل می باشد:

 

 

گروه مسکونی:

رتبه اول: آپارتمان مسکونی در آبادان، فرشاد مهدی‌زاده و رها اشرفی امینه

رتبه دوم: مجموعه مسکونی کاشانک، آرش مظفری

رتبه سوم: خانه‌ی آجربافت، علیرضا مشهدی‌میرزا

 

گروه عمومی:

رتبه اول: موسسه‌ی فرهنگی آموزشی نور مبین، آرش نصیری و انسیه خمسه

رتبه دوم: اقامتگاه اسکی بارین، عباس ریاحی‌فرد، فریناز رضوی‌نیکو، اشکان باقری‌اقدام و نوید نصرالله‌زاده

رتبه سوم: مهمانسرای پدری، پارسا ردم، محمد‌رضا قدوسی، فاطمه رضایی،‌ شهرزاد فدایی، پونه صدری‌منش

 

شایسته تقدیر:

ساختمان اداری تحقیقاتی پردازش سامانه های پایدار(P.S.P)، مهران خوشرو.

سرویس بهداشتی عمومی، مولود جلالی فر

 

 

گروه بازسازی:

‌ رتبه‌ اول: بازسازی ویلای امیر، علیرضا تغابنی،

رتبه‌ دوم: بازسازی خانه‌ی گلابدره، بیژن صفوی و وفا وفائی و

رتبه‌ سوم: اسنک‌ بار دایره، فرشاد مهدی‌زاده

 

شایسته تقدیر:

آپارتمان 77، رضا مفاخر، رضا نجفیان.

بازسازی نمای دبیرستان پسرانه غیرانتفاعی دکتر حسابی، امیر اسماعیل زاده و رسام نقیبی

در جایزه معمار 90، چهار داور ایرانی، به همراه یک داور خارجی، طرح های ارسالی را با معیارهای خلاقیت در طرح، دقت در جزئیات طرح، نوآوری در استفاده از مصالح، مواجهه خلاقانه با مشکلات پروژه و توجه به شرایط اقلیمی، مورد قضاوت قرار دادند. داوران این دوره، آقایان، مهدی علیزاده، سید رضا هاشمی، بهرام شیردل، کامران افشار نادری و Chris Bosse بودند.

 

در این دوره‌ی مسابقه، ۱۰۳ طرح از ۱۲۴ طرح ارسالی که مدارک لازم را داشتند به مرحله‌ی ارزیابی رسیدند، از این میان ۳۴ پروژه در گروه بازسازی، ۲۴ پروژه در گروه عمومی و ۴۵ پروژه در گروه مسکونی در جلسات داوری ارزیابی شدند، که ۷ طرح از هر یک از گروه‌ها به مرحله نهایی راه یافتند و برندگان سه گروه از میان آن‌ها انتخاب شدند.

 

 

cljkfwam50hee3f7kkes.jpg

 

 

 

jkzso63vmxtcfoc4yr3.jpg

 

 

r1i2of2kmq56teqn0yak.jpg

 

 

um7dz617jpl4vwyu6xnw.jpg

 

منبع

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

یک تپه تاریخی مربوط به دوران اشکانیان در محله تاریخی سیدمحمد دولتمندرامهرمز روز گذشته به وسیله بیل‌های مکانیکی اداره آب و فاضلاب این شهر به صورت کامل تخریب شد.

 

به گفته شاهدان این ماجرا، حفاری در این محله از اولین ساعات روز گذشته آغاز شد و با هر بیلی که به زمین می‌خورد و خاک را بالا می‌آورد تکه‌های خشت ، آجر ، سفال و استخوان و بیرون می‌آمد.منصور معتمدی، رییس انجمن دوستداران میراث‌فرهنگی رامهرمز در این‌باره به «شرق» گفت: حفاری‌هایی که روز گذشته به وسیله بیل مکانیکی در محله تاریخی سیدمحمد دولتمند رامهرمز انجام شد یک تپه تاریخی مربوط به دوران اشکانیان را به صورت کامل تخریب کرد، آثار و بقایای تاریخی فراوانی با خاک‌های حفاری‌شده بیرون زد، که مردم محل با دیدن این تصاویر ما را مطلع کردند، من هنگامی که به محل حفاری‌ها رسیدم، بخش‌های زیادی از این تپه تخریب شده بود و در دل گودال حفرشده آثار و بقایای یک دیوار آجری زیبا و تاریخی دیده می‌شد که در ساخت آن از آجرهای زیبایی در اندازه 35 در 35سانتی‌متر استفاده شده بود.»

 

این فعال میراث‌فرهنگی افزود: « بعد از وقوع این ماجرا تلاش کردیم جلو ادامه حفاری‌های بیل مکانیکی را بگیریم که مسوول پروژه اعلام کرد ما همه مجوزهای لازم را از اداره میراث‌فرهنگی رامهرمز و استان برای حفاری در این محل دریافت کرده‌ایم، با این وجود ما به عنوان یک تشکل غیردولتی فعال در حوزه میراث‌فرهنگی با فرماندار رامهرمز، رییس میراث‌فرهنگی و مسوول یگان حفاظت شهرستان و استان تماس گرفتیم و شرح ماجرا را به آنها اطلاع دادیم، ولی تاکنون هیچ اقدام خاصی برای جلوگیری از تخریب‌های بیشتر و توقف حفاری‌ها انجام نشده است.» به گفته معتمدی، دیوارهایی که در حین این پروژه حفر کانال تخریب شد از جنس آجر، خشت و گچ بود که در صورت انجام حفاری‌های کارشناسی می‌شد آن را به صورت کاملا سالم از زیر خاک بیرون آورد، البته این اولین باری نیست که آن محله تاریخی در رامهرمز توسط دستگاه‌های دولتی تخریب می‌شود.دو سال پیش نیز بخشی از محله سیدمحمد دولتمند که امامزاده‌ای هم به همین نام در آن واقع است با هماهنگی استانداری خوزستان تسطیح شده بود و آموزش‌وپرورش بخشی از آن را برای ساخت مدرسه به کار گرفت. اگرچه سرتاسر استان و جلگه حاصلخیز خوزستان به لحاظ تاریخی قدمت دیرپایی دارد، با این حال شرق این استان و در شهرستان‌های رامشیر، بهبهان، ماهشهر و به‌خصوص رامهرمز توجه چندانی به آثار تاریخی نمی‌شود.

 

در اردیبهشت سال 1386 هنگامی که بیل‌های مکانیکی سازمان آب و برق خوزستان بدون توجه به باستانی بودن محوطه منجر به کشف بیش از 600 قلم شی شامل حلقه‌هایی طلایی منسوب به حلقه قدرت، پیکرک‌هایی انسانی، دستبند، مهره‌هایی از جنس عقیق، کاسه‌هایی از جنس مرمر و مفرغ شدند که این گنجینه تاریخی به دلیل مجاورت با روستایی در رامهرمز به نام گنجینه جوبجی شهرت یافت. تا حدودی توجه رسانه‌ها و برخی مسوولان به ارزش‌های تاریخی این شهرستان جلب شد، همزمان حفاران غیرمجاز و جویندگان اشیای تاریخی نیز روانه این شهر شدند و بسیاری از خاک این محدوده را در پی یافتن اشیای ارزشمند تاریخی زیرورو کردند.

 

بر اساس اطلاعاتی که معتمدی در اختیار «شرق» قرار داده است تاکنون محوطه‌های باستانی تل ملاسوزی، تل قصیل، تل قراول، تل مش‌تانه، تپه گسر، تپه بغدک، دو تپه مولوچه، تپه گور پی‌وزی، تل چهارطاقی، تل کایَت، تل سرچشمه، تل ماوا، سر تلی، تپه عباس، تپه بایمان، تپه مربچه، تپه سوبیتی، محوطه باستانی جوبجی، تل برمی، محوطه مختارک، قلعه داودختر، تپه حوری نعمت، چهارطاقی زیره‌زیر، امامزاده شاه‌چراغ، سرتلی و... توسط حفاران غیرمجاز تخریب و غارت شده‌اند.

 

چندی پیش با آبگیری سر جره در نزدیکی این محوطه علاوه بر اینکه سد تاریخی و منحصربه‌فرد جره را برای همیشه به زیر آب برد، آسیب‌های دیگری نیز به آثار و محوطه‌های تاریخی رامهرمز وارد کرد. آن‌گونه که رییس انجمن دوستداران میراث‌فرهنگی رامهرمز می‌گوید: «کانال‌کشی‌هایی که از مخزن سد جره برای هدایت آب به دشت‌های کشاورزی در حال ساخت است بدون استعلام و اخذ مجوز از سازمان میراث‌فرهنگی خوزستان بوده و به همین دلیل چندین تپه تاریخی به وسیله بیل‌های مکانیکی تخریب شده است، به عنوان مثال یکی از این کانال‌ها درست از وسط تپه تاریخی «پا گچی» رد شد که موجبات نابودی کامل آن را فراهم کرد، در موردی دیگر یک کانال نیز از فاصله نزدیک تپه تاریخی‌ای به نام «گوراب» عبور کرد.

 

با وجود آنکه مدت‌های زیادی است که ما به این روند اعتراض می‌کنیم اما همچنان این تخریب‌ها و کانال‌کشی‌ها از روی تپه‌های تاریخی در حال انجام است.»

 

 

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

به گزارش خبرنگار مهر، کامیار عبدی استاد باستان شناسی این هفته در همایش حفاظت از میراث فرهنگی؛ بایدها و نبایدها که در اهواز برگزارشد بیان کرد: فردوسی شاعر ملی ترکمنستان، مولوی شاعر ترکیه، ابوعلی سینا دانشمندان تاجیک، سفال زرین فام ایرانی از آن کویت و بازی چوگان بازی ملی قطر شد. دیگر نمی توان گفت که یونسکو این نام ها را به ایران برگرداند و از فهرست اندیشمندان و آثار کشورهای خارجی خط بزند.

 

وی افزود: در سالهای اخیر فعالیتهای عمرانی در خوزستان نیز مزید بر علت شده است چرا که اکنون یک پنجم کارهای عمرانی در این استان انجام می شود. همچنین اکتشافات و استخراج نفت هم مستقیما روی آثار باستانی تاثیر می گذارد و سازمان میراث فرهنگی نیز تنها کارش این است که برای این اقدامات کلاه شرعی بدوزد.

 

عبدی تصریح کرد: خوزستان تا چند سال پیش بهشت باستان شناسی ایران بود اما اکنون کمترین طرح باستان شناسی و تنوع پژوهش در ان انجام می شود. چرا 25 سال از زمان جنگ گذشته ولی باستان شناسی خوزستان پیشرفتی نداشته است. مشکلات اداری و سازمان میراث فرهنگی چیست. آنهم در شرایطی که شرکتهای عمرانی در حال تخریب و نابودی میراث فرهنگی هستند.

 

موتورسواری در محوطه تاریخی شوش

 

این کارشناس میراث فرهنگی گفت: شهر شوش قوی ترین شهر باستانی ایران بوده و حدود 6 هزار و 200 سال قبل تاسیس شده است. اگر این شهر در کشورهای دیگر قرار داشت دور تا دور محوطه تاریخی آن را ویترین می کشیدند نه آنکه این بخش از تاریخ را به پیست اتومبیلرانی و موتورسواری تبدیل کنند و یا اجازه دهند که هر کسی گوشه ای از آجرهای آن را برای ساختن خانه خود بردارد و ببرد.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...
* v e n o o s * مهمان

[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD=colspan: 4]

ساخت دیوار پارتیشن متحرک

 

 

 

مبتکر اصفهانی موفق به طراحی و ساخت دیوار پارتیشن متحرک با تکنیک جک شد.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

 

 

به گزارش خبرگزاری فارس، فروغی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان گفت: دیوار پارتیشن متحرک با اسکلت بندی قوطی صنعتی در ابعاد 2متر در 2 متر از 2 قسمت ثابت و متحرک تشکیل شده است و با جکی که در بخش داخلی این دیوار تعبیه شده است به سقف مکان مورد نظر متصل می شود.

 

هندی مبتکر این دیوار گفت: جابجایی آسان و ثابت کردن آن در محل مورد نظر با استفاده ازجک از ویژگی های این دیوار است و برای جدا کردن این دیوار در مکانی که ثابت شده است، جک فعال می شود و دیوار را جابجا می کند. فارغ التحصیل مهندسی معماری دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان افزود: این دیوار نیازی به اتصالات معمولی همچون پیچ و مهره و چسب و گچ ندارد و در منازل و مکان های تجاری و اداری قابل تعبیه است.

 

وی هزینه طراحی و ساخت این دیوار را در مدت 2 سال 40 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: قیمت تمام شده هر مترمربع در تولید انبوه 100 هزار است. این ابتکار با شماره 60242 در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسیده است.

 

 

منبع

لینک به دیدگاه

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید که شرکت بهره‌بردای از مترو، بدون اطلاع‌رسانی قبلی در حریم مجموعه تئا‌تر شهر تعرض کرده و دست به عملیات عمرانی زده است.

 

حمید شاه‌آبادی یکشنبه، ۱۳ آذر در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا افزود که «بعضی از دوستان تصمیم‌گیر» جایگاهی برای مدیریت هنری کشور که مسئولیت تصمیم‌گیری در داخل فضای جامعه هنری را دارد، قائل نیستند.

 

به گزارش خبرگزاری کار ایران، شرکت مترو گودالی به عمق حدود ۱۰ متر برای احداث هواکش مترو‏ در مقابل تئا‌تر شهر حفر کرده و دو سازه نیز د در این محوطه ساخته که منظره تئا‌تر شهر را کور کرده است.

 

در همین رابطه، آقای شاه‌آبادی می‌گوید که از دیروز شرکت مترو اقدام به حصارکشی و کندن زمین محوطه تئاترشهر کرده اما این نخستین بار نیست که این شرکت در فضای اختصاصی تئاتر شهر تعرض کرده است.

 

او همچنین گفت شاید به خاطر سازندگی‌ عرصه شهری، چاره‌ای برای اقدام‌های عمرانی نباشد «اما قطعا ضرورت دارد که این تصمیم‌ها به مدیریت هنرهای نمایشی اطلاع داده شود تا درجریان این تحولات باشیم».

 

تئا‌تر شهر در سال ۱۳۵۰ بنا شده و در فهرست بناهای تاریخی و ملی سازمان میراث فرهنگی ایران ثبت شده و بنا بر قوانین این سازمان هرگونه آسیب‌رسانی به بنای آن و انجام عملیات عمرانی در محدوده این بنا غیرقانونی است.

 

از سه سال پیش که خط مترو به سمت این بنای فرهنگی کشیده شد، اختلاف میان وزارت ارشاد و شهرداری نیز آغاز شد.

 

تالار قشقایی مجموعه تئا‌تر شهر که به دلیل گودبرداری‌های پروژه عمرانی ضلع جنوبی این مجموعه و کشیده شدن خط متروی چهارراه ولیعصر دچار آسیب شده بود، پس از مدتی با ریزش باران ترک برداشت.

 

در آن زمان محمد حسینی، وزیر ارشاد در بازدید از خسارت‌های وارد شده، گفته بود با تعامل خوبی که بین شهرداری و وزارت ارشاد وجود دارد، به زودی این مسئله پیگیری و خسارات وارده به آن جبران می‌شود.

 

اما محمدباقر قالیباف، شهردار تهران گفته بود کسانی باید پاسخ‌گوی این آسیب‌ها باشند که پیش از من، کاری غیر استاندارد را در آن‌جا شروع کرده و چنین معضلی را ایجاد کرده‌اند.

 

پیش از بهره‌برداری مترو، زمین خالی قرار گرفته در جنوبی بنای تئا‌تر شهر که به عنوان پارکینگ چهارراه ولی‌عصر کاربرد داشت، در دوره شهرداری محمود احمدی‌نژاد برای ساختن مسجد گودبرداری شده بود.

 

در همین رابطه، خبرگزاری میراث فرهنگی تابستان امسال گزارش داد که بخشی از مهم‌ترین آثار تاریخی تهران در مسیر ‌تردد مترو قرار گرفته‌ و عبور دو دقیقه یک بار قطار‌ها و لرزش‌های مکرر مترو، باعث شده بسیاری از این بنا‌ها و اماکن تاریخی در معرض تخریب و نابودی قرار بگیرند.

 

ساخت مترو تاکنون منجر به تخریب بنای تاریخی سی‌وسه‌پل اصفهان نیز شده و متروی در دست احداث اهواز نیز از زمین‌هایی عبور می‌کند که محوطه‌هایی تاریخی با آثار باستانی دارد.

لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان

[TABLE]

[TR]

[TD] هادی تهرانی معمار برجسته ایرانی در اروپا

tehrani.jpg

تهرانی در سال ۱۹۹۱ همراه با دو تن از معماران خبره آلمانی به نام (جینز بوت) و (کایریشتر) دفتر معماری (BRT) را در هامبورگ تاسیس کرد که امروزه با ۱۰۴ کارمند، به عنوان معروفترین و بهترین دفتر معماری در اروپا در حال فعالیت است.

 

هادی تهرانی متولد سال 1334 تهران است. تهرانی مدت شش سال در ایران زندگی کرد و در سال ۱۹۶۰ به همراه خانواده‌اش به آلمان رفت. پس از گذراندن دوران دبیرستان، در سال ۱۹۷۷ تحصیلات خود را در رشته معماری در دانشگاه صنعتی (براونشوایک) آغاز کرد و تا سال ۱۹۸۴ در این رشته به تحصیل پرداخت. پس از آن مدتی در مدرسه‌ عالی (آخن) تدریس کرد و همزمان روی پروژه‌های معماری کار می‌کرد. او استعداد و خلاقیت فراوانی در این رشته از خود نشان می‌داد.

 

 

در سال ۱۹۹۱ همراه با دو تن از معماران خبره آلمانی به نام (جینز بوت) و (کایریشتر) دفتر معماری (BRT) را در هامبورگ تاسیس کردند که امروزه با ۱۰۴ کارمند، به عنوان معروفترین و بهترین دفتر معماری در اروپا در حال فعالیت است. این دفتر در زمان تاسیس، فقط ده کارمند داشت. امروزه طرح‌ها و پروژه‌های بدیع و باشکوه تهرانی نه تنها در شهرهای آلمان از جمله مونیخ، کلن، فرانکفورت، هامبورگ، برلین و... بلکه در بسیاری از شهرهای توریستی دنیا از جمله دوبی، مسکو، استانبول، رم و... به چشم می‌‌خورد.

 

 

کارهای او در سطح بین‌المللی، الگو و نمونه است و درآلمان به تهرانی علاقه زیادی دارند و برایش احترام زیادی قایل هستند. یکی از عوامل کلیدی در موفقیت تهرانی، استفاده فراوان از شیشه در نمای ساختمان است. در اکثر کارهای او از کف تا سقف، شیشه به کار رفته است؛ چرا که او معتقد است سه عامل در ساختمان بسیار مهم است: نور، هوا و چشم‌انداز اتاق.

تهرانی سعی می‌‌کند با به‌کار بردن شیشه، ساختمان را از نظر این عوامل در بالاترین سطح استاندارد قرار دهد. از جمله کارهای او سازه عظیم (Berliner Bogen) یا "قوس برلین" است که ساختمانی کمانی شکل و تمام شیشه‌ای است. ارتفاع قوس فولادی این ساختمان ١٤٠ متر است و روی یک رودخانه بنا شده است.

 

 

 

زمین این ساختمان تا مدتی از نظر بسیاری از معماران و متخصصان، غیر قابل ساخت بود اما از آنجایی که تهرانی علاقه زیادی به کارهای نشدنی دارد و دوست دارد هر کار غیرممکنی را به ممکن تبدیل کند با بررسی و تلاش فراوان توانست این سازه عظیم را بنا کند که به عنوان بهترین ساختمان تجاری جهان شناخته شد. تهرانی عضو هیئت داوران جایزه معمار نیز بوده است.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

دو اثر باستانی در ایران تخریب شدند

 

eaezfbitxioa7s8hb8n.jpg

 

 

 

 

گرزی که در سمت چپ تصویر دیده می‌شود،‌ تخریب شده است

 

 

گزارش‌ها حاکی است که دو اثر تاریخی نقش برجسته تنگ چوگان و سنگ نگاره شش هزار ساله زایش انسان طی روزهای گذشته در ایران تخریب شده‌اند.

 

 

خبرگزاری میراث فرهنگی و روزنامه شرق روز یکشنبه، ۲۰ آذرماه گزارش داده‌اند که بخشی از نقش برجسته‌های باقی مانده در تنگ چوگان در شهرستان کازرون تخریب شده است.

 

قدمت این مجموعه به دوران ساسانیان برمی‌گردد و بر اساس گزارش‌ها، گرز بهرام دوم پادشاه ساسانیان که به صورت آویزان برروی سنگ برجسته بود به وسیله پتک یا جسمی مشابه کاملا تخریب و از بدنه کوه جدا شده است.

 

در گزارش روزنامه شرق آمده است که جمعه شب گذشته، فرد یا افرادی به محوطه حفاظت شده تنگ چوگان در ضلع شمالی شهر باستانی بیشابور شهرستان کازرون وارد شده و گرزی را که قدمت آن به بیش از هزار سال می‌رسد، نابود کرده‌اند.

 

در همین رابطه، عبدالرضا نصیری، معاون حفظ و احیای اداره کل میراث فرهنگی در گفت‌و‌گو با این روزنامه با تائید تخریب سنگ‌نگاره بهرام دوم از اهداف مسببان این کار ابراز بی‌اطلاعی کرده است.

 

او می‌گوید که هیچ قسمتی از سنگ‌نگاره‌ها سرقت نشده و در محل رها شده است. به زعم او تنها هدف افرادی که مبادرت به تخریب این نقش برجسته کرده‌اند آسیب رساندن به این اثر تاریخی بوده است.

 

آقای نصیری همچنین ورود به فنس‌های این محوطه تاریخی را کار ساده‌ای دانسته است.

 

موضوعی که مورد توجه خبرگزاری میراث‌فرهنگی هم قرار گرفته و کارشناسان آن، این تخریب را نتیجه خصومت شخصی تعدادی از اهالی منطقه با سازمان میراث‌فرهنگی ارزیابی کرده‌اند.

 

بر این اساس ممانعت‌های صورت گرفته از سوی سازمان میراث فرهنگی برای ساخت و ساز در اطراف این بنا دلیل این تخریب برشمرده شده است.

 

در همین رابطه، محسن عباسپور، عضو انجمن هم‌اندیشان جوان کازرون از بی‌توجهی سازمان میراث فرهنگی به این آثار تاریخی انتقاد کرده و گفته است که برای حفاظت بهتر از این مجموعه ۲۰۰ هکتاری بیشاپور و نقوش برجسته تنگه چوگان تمهیدات لازم اندیشیده نشده و تنها یک نگهبان بدون وجود دوربین مدار بسته در نظر گرفته شده است.

 

بخشی از این محوطه به کوه و قسمتی از آن هم به رودخانه منتهی می‌شود.

 

به جز نقش برجسته تخریب شده بهرام در تنگ چوگان شهر کازرون شش نقش‌برجسته ساسانی وجود دارد، این آثار تاریخی سال ۱۳۱۰ با قدمت ساسانی و به شماره ۲۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند.

 

کارشناسان آثار تاریخی این شش نقش‌برجسته را همپای نقش‌های ساسانی در بیستون و جزو زیباترین آثار تاریخی حکاکی‌شده بر سنگ در ایران ارزیابی می‌کنند.

 

با همین اینها، معاون حفظ و احیای اداره کل میراث فرهنگی با توجه به موجود بودن بقایای تخریب شده گرز بهرام مرمت آن را کار چندان سختی نمی‌داند اما محسن عباسپور معتقد است که ۲۰ درصد از گرز مورد نظر به طور کامل تخریب شده و یک گروه ماهر مرمت کننده تنها می‌تواند ۸۰ درصد آن را بازسازی کند.

 

پیش از این، در آخرین روزهای شهریور عملیات راهسازی پیمانکاران در نزدیکی این محوطه باعث اعتراضات فعالان این بخش شده بود.

 

همشهری آنلاین همان زمان از انفجارهای متعدد و تردد ماشین‌های سنگین که با موافقت سازمان میراث فرهنگی انجام می‌شد، در محدوده ورودی شمالی تنگه تاریخی چوگان و محل مجسمه بزرگ و تاریخی غار شاهپور در نزدیکی شهر باستانی و بزرگ بیشاپور خبر داد.

 

مساله‌ای که محسن عباسپور آن را خطری برای آثار تاریخی دانسته و تاکید کرده که به جز این تردد ماشین‌های سنگین راهسازی و تبدیل جاده روستایی به جاده ترانزیتی در بلند مدت تاثیر مخربی بر آثار تاریخی موجود در این تنگه می‌گذارد.

 

این انفجارها یک ماه پیش هم باعث هشدار فعالان این عرصه به مقامات میراث فرهنگی شد. در همین رابطه، روزنامه شرق بهار امسال با انتشار گزارشی نسبت به رشد گیاهان مختلف روی این نقش‌برجسته‌ها هشدار داده بود.

 

نقش‌برجسته‌های تنگه چوگان دربرگیرنده جنگ‌ها، پیروزی‌ها و تاج‌ستانی‌های پادشاهان ساسانی به خصوص شاپور اول و بهرام دوم بر اعراب است.

 

تخریب سنگ نگاره شش هزار ساله در تیمره

 

همچنین امروز خبرگزاری میراث فرهنگی از تخریب سنگ نگاره شش هزار ساله زایش انسان در تیمره شهرستان خمین خبر داده است.

 

براین اساس افراد ناشناسی با استفاده از دستگاه سنگ‌بری با حضور در منطقه تیمره که در در کوه‌های اطراف شهرستان خمین قرار دارد این سنگ نگاره را تخریب کرده‌اند.

 

برخی از کارشناسان قدمت این آثار را که حاوی اطلاعات کم‌نظیری از آئین‌ها و اسطوره‌های ایرانی است، مربوط به پیش از میلاد دانسته‌اند.

 

این منطقه با ۲۱ هزار قطعه سنگ نگاره موجود که تعدادی از آنها نظیری ندارد، یکی از غنی‌ترین نقاط ایران به لحاظ تعداد و نوع سنگ نگاره‌های کشف شده است.

 

در ماه‌های گذشته علاوه بر سرقت مجسمه‌ها در تهران بزرگ‌ترین نقاشی دیواری شاهنامه در میدان فردوسی مشهد شبانه پاک شد. همچنین به دستور دادستان ساری مجسمه اسب‌های برنز با قدمت ۵۰ سال از میدان امام این شهر برداشته شد.

 

در همین راستا و تنها چند ماه بعد از نصب مجسمه آریوبرزن در یکی از میادین شهرستان یاسوج دستور حذف آن صادر شد.

 

برخی از تحلیلگران برخورد با آثار تاریخی و حذف تندیس‌های ایرانی از میادین شهرها را به اختلافات سیاسی در ایران مربوط می‌کنند.

 

این افراد معتقدند که همزمان با اظهارات اسفندیار رحیم مشایی درباره «مکتب ایرانی» و تاکید بر نمادهای ایرانی مانند برگزاری جشن نوروز و نمایش پرسروصدای منشور کوروش اصولگرایان و روحانیان مذهبی به مخالفت تاریخی خود با مجسمه‌ها و نمادهای تاریخی روی آوردند.

لینک به دیدگاه

متروی شیراز در ارگ کریم‌خان و مجموعه زندیه ترک ایجاد کرد

 

 

 

 

 

 

آسیب‌های وارد شده به ارگ کریم خاند زند

 

 

خبرگزاری مهر یکشنبه، ۱۳ آبان گزارش داد که همزمان با پیشرفت عملیات اجرایی مترو در شیراز، بناهای خانگی و تجاری در محدوده زیر گذر خیابان زند ازجمله بافت تاریخی ارگ کریم‌خان و مجموعه زندیه دچار آسیب شده‌اند.

 

 

بر اساس این گزارش، در حال حاضر دیوار تعدادی از خانه‌ها و اماکن تجاری در این منطقه ترک برداشته و شیب تندی هم در پیاده رو خیابان در محدوده بهارستان ایجاد شده است. همچنین زمین در برخی از مناطق مورد اشاره دچار نشست شده است.

 

به این ترتیب این نگرانی وجود دارد که ایجاد تونل و بعد از آن عبور مترو احتمال وارد شدن خسارت‌های بیشتر به این بافت تاریخی را افزایش دهد.

 

در همین رابطه، مسعود منیعاتی، رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس با ابراز نگرانی از راه‌اندازی قطار شهری در شیراز به خبرگزاری مهر گفت که قطعا بهره‌برداری از این پروژه برای آثار تاریخی زیان جدی به دنبال دارد.

 

او سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس را متهم کرد که علی رغم مشخص بودن مسیر اجرای پروژه مترو در برابر عبور مترو از کنار بافت تاریخی زندیه سکوت کرده است.

 

به گفته آقای منیعاتی در حالی که دولت ایران عهدنامه‌های بین‌المللی را درباره حفاظت از آثار تاریخی امضا کرده است اما سیاست‌هایش در قبال میراث فرهنگی غیر کارشناسانه و در مجموع انتقاد‌برانگیز است.

 

این فعال میراث فرهنگی احداث قطار شهری در ایران را همراه با قربانی کردن آثار تاریخی دانست و در این ارتباط ساخت متروی تهران را شاهد ادعای خود معرفی کرد.

 

در حال حاضر در محدوده خیابان زندیه، دستگاه‌های لرزش‌گیر نصب شده تا هنگام گود‌برداری عمیق زمین از ایجاد لرزش در آثار تاریخی جلوگیری شود. تمهیدی که به زعم مسعود منیعاتی کافی نیست و نمی‌تواند مانع از آسیب به این آثار شود.

 

ارگ کریم خان در مرکز شهر شیراز قرار دارد. این ارگ در دوره سلطنت سلسله زندیه ساخته شده‌ است و پس از اینکه کریم خان زند شیراز را به عنوان پایتخت خود و این مکان را به‌عنوان مکان زندگی خود انتخاب کرد، به ارگ کریم‌خان معروف شد.

 

بنای ارگ ترکیبی از دو معماری مسکونی و نظامی است و ضخامت دیوارها در پایه سه متر و در بالا حدود هشت متر است. ارتفاع برج‌های این ارگ که از آجر ساخته شده هم ۱۵ متر است.

 

فرج الله رجبی، مدیر عامل قطار شهری شیراز اما انتقادات وارد شده بر مسیر عبور قطار را وارد نمی‌داند و می‌‌گوید که همزمان با آغاز به کار این پروژه در سه مرحله تائیدهای لازم را از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اخذ کرده‌اند.

 

او با ذکر این نکته که حفاری تونل‌های مترو تحت مونیتورینگ سازمان میراث فرهنگی شیراز انجام شده، تصریح کرد که چون در حین احداث تونل مشکلی برای بافت زندیه به‌وجود نیامد، بنابراین زمان بهره برداری هم کوچکترین مشکلی برای این آثار را شاهد نخواهیم بود.

 

مدیر عامل قطار شهری با اشاره به پدهای لرزش‌گیر به کار گرفته شده در محدوده زندیه تاکید کرد این پدها قابلیت به صفر رساندن صدا و لرزش‌ها را دارند.

 

حدود یک دهه از پروژه احداث مترو در شیراز می‌گذرد و دوستداران آثار تاریخی هم در این مدت بارها نسبت به تبعات احداث این مترو برای بافت‌های تاریخی هشدار داده‌اند.

 

البته تنها در شیراز نیست که احداث مترو، نگرانی‌هایی را برانگیخته است، چندی پیش، فعالان حفظ آثار تاریخی در اصفهان نیز از ایجاد شکاف در دهانه ششم از ضلع جنوب غربی سی‌وسه پل اصفهان همزمان با ادامه کار پروژه مترو در این شهر تاریخی خبر دادند.

 

بر اساس گزارش‌هایی که در شهریور ماه در این باره منتشر شد دلیل ایجاد شکاف به عبور دستگاه حفاری مترو اصفهان از زیر پایه‌های پل مربوط است مساله‌ای که باعث ایجاد تکانه‌هایی در پل می‌شود.

 

ماجرای تخریب آثار تاریخی اصفهان از جمله این پل در جریان عملیات متروسازی چنان جدی بود که در شهریور سال ۱۳۸۵ موسسه حقوقی راد با ارائه دادخواستی به دادگستری اصفهان از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، شهرداری و سازمان قطار شهری اصفهان شکایت کرد. این پرونده در حال حاضر بیش از دو هزار شاکی دارد.

 

آقای دادخواه که «شکایت مردمی عبور مترو از کنار آثار تاریخی اصفهان» را برعهده دارد در چندین مرحله خواستار محاکمه‌ی علنی مسئولان به ویژه اعضای شورای شهر اصفهان شدکه البته درخواست او بی‌نتیجه ماند.

 

در تبریز و اهواز هم میان فعالان حفظ آثار باستانی و مدیران اجرایی متروهای در حال احداث اختلاف نظر وجود دارد.

 

مقامات اجرایی مترو اهواز متهم‌اند که هنوز پاسخگوی ابهامات عبور مترو از شهر باستانی هرمز اردشیر نشده‌اند.

 

مترو تبریز نیز در حالی بعد از یک دهه مراحل اجرایی خود را می‌گذراند که بیم آسیب به بافت تاریخی تبریز که از مهم‌ترین سایت‌های باستانی عصر آهن (هزاره اول قبل از میلاد) کشور محسوب می‌شود و همچنین محوطه باستانی مسجد کبود می‌رود.

لینک به دیدگاه

همشهری آنلاین:

نشست تخصصی بررسی معماری حسینیه و تکایا به همت انجمن مفاخر معماری ایران در سرسرای نور موزه هنر امام علی(ع) برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، این برنامه فردا 23 آذرماه ساعت 17 با حضور زهره بزرگ‌نیا، نسیم ایرانمنش، بیژن علی‌آبادی و علی طاهری برگزار خواهد شد.

 

 

در این نشست فیلم "شب دهم" ساخته حمید سهیلی نیز به نمایش درمی‌آید.

 

 

بناهای مذهبی، نماد تفکر پیروان یک مذهب‌اند. در جامعه شیعی ایران نیز پس از دوره صفویه، ساخت تکایا و حسینیه‌ها که ویژه برگزاری مراسم مذهبی شیعیان هستند، بیشتر مورد توجه قرار گرفت و تکیه‌ها در کنار مساجد بخشی از مراسم مذهبی را در خود جای دادند.

 

 

تکیه‌ای که در آن جا مرثیه سالار شهیدان حسین بن علی(ع) و یارانش خوانده می‌شود و عزاداری می‌کنند، حسینیه نام دارد.

 

 

در شهرهای قدیمی ایران نیز تکیه، میدان و حسینیه فضاهای محصوری بوده‌اند که در مسیر گذرهای اصلی شهر قرار داشته و اغلب به صورت فضای عمومی و جزئی مهم از گذر اصلی محسوب می‌شدند.

 

 

فضای تکایا و حسینیه‌ها به ویژه در اعیاد اسلامی و ایام سوگواری بخصوص محرم مورد استفاده قرار می‌گرفت.

 

 

درباره تمایز تکیه و حسینیه و عملکرد خاص هر یک از این دو عنصر در شهر و محلات، اگرچه نظریه‌ها یکسان است، اما در شهرهائی مانند تهران، اصفهان، کرمان، کاشان، سمنان، آمل، بابل، نام تکیه و در شهرهائی مانند یزد، نائین، تفت، شیراز، اردبیل، خرمشهر و بندرلنگه نام حسینیه رایج‌تر است و در بعضی از شهرهای حاشیه کویر مانند کاشان و یزد، علاوه بر کلمات "تکیه" و "حسینیه" از کلمه "میدان" نیز استفاده می‌شود،زیرا در این شهرها تکیه و حسینیه جنبه فضای شهری داشته و عملکرد دیگر میدان را در بر دارد.

 

 

معماری حسینیه‌های جدید، شبیه معماری مساجدی است که در آنها بخشی از شبستان به صورت دو طبقه طراحی شده است.

 

 

حسینیه‌ها بر خلاف مساجد محراب ندارند و این خود تفاوت کارکردی مسجد و حسینیه را نشان می‌دهد.

 

 

همچنانکه میان تکیه و حسینیه نیز کارکردهای متفاوتی مثل برگزاری مراسم تعزیه در تکیه و روضه‌خوانی در حسینیه‌گاه این دو فضا را از یکدیگر متمایز می‌سازد.

 

 

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در این برنامه می‌توانند به موزه هنرامام علی(ع) واقع در خیابان ولی عصر(عج)، روبروی بزرگراه نیایش، بلوار اسفندیار، شماره 35 مراجعه کنند.

لینک به دیدگاه

همشهری آنلاین:

باید این تصور را که مردم آگاهی کمی نسبت به هنر دارند، تغییر دهیم و بپذیریم که برخی هنرمندان نمی‌توانند با فرهنگ کشورشان ارتباط برقرار کنند.

به گزارش ایلنا، حسین سلطان‌زاده،عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد و مدیر مسئول فصلنامه معماری و فرهنگ در دومین نشست تخصصی در حاشیه سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران با عنوان "مجسمه‌سازی و معماری در فضای شهری" برگزار شد؛ ضمن بیان این مطالب، گفت:" هنرمندان ایرانی باید بیشتر تلاش کنند تا جایگاه خود را در جامعه پیدا کنند.

 

 

از سوی دیگر در چنین جامعه‌ای و با شرایطی که توصیف کردم، نیاز است تا فعالیت‌های فرهنگی و شناخت فرهنگ جامعه ایرانی به صورت آکادمیک و گسترده کار شود. چرا که اگر قرار باشد اثر هنری را فقط هنرمند درک کند، که می‌شود هنر شخصی.

 

 

بالاخره یک قشر از مخاطبین هم باید اثر هنری را درک کنند".

 

 

حسین سلطان‌زاده که در این نشست به تحلیل جنبه‌های هنری مجسمه‌سازی با رویکرد توجه به گروه‌های مختلف مخاطبان و توجه به فرهنگ پرداخت، درباره محدودیت‌های هنر مجسمه‌سازی و معماری، گفت:"در برخی زمینه‌ها هنر مجسمه‌سازی و معماری و بسیاری از رشته‌های هنری دیگر نسبت به سایر کشورها در وضعیت خاصی به سر می‌برد.

 

 

به خصوص مجسمه‌سازی که در دوره‌هایی از تاریخ در حاشیه قرار گرفت".

 

 

وی در ادامه درباره جایگاه هنر مجسمه‌سازی در میان افراد جامعه ایرانی اظهار داشت:" رشته‌های هنری معمولاً به‌طور تخصصی دنبال می‌شوند، اما وقتی از دید جامعه نگاه می‌کنیم، می‌بینیم ارتباط بین هنر و مخاطب ضعیف است.

 

 

در چنین شرایطی گاهی گفته می‌شود سطح سلیقه مخاطبان پایین‌تر از هنرمندان است، اما به واقع اینطور نیست و این هنرمندان هستند که نمی‌توانند با شهروندان یک جامعه ارتباط برقرار کنند".

 

 

اما اینکه چه شرایطی باعث شده هنر نمی‌تواند با افراد جامعه ارتباط موثر برقرار نکند، دکتر سلطان‌زاده در این باره گفت:" بخشی از این موضوع به این دلیل است که هنرهای تجسمی به صورت وارداتی هستند؛ پس زبان هنرمند با زبان مخاطبان یکی نیست.

 

 

البته این نکته را هم می‌دانیم که مخاطبان اثر هنری از گروه‌های مختلفی تشکیل می‌شوند و در پی این نیستیم که هر اثری همه مخاطبان را جذب کند. بخشی از آثار مخاطبان خاص دارد و بخشی دیگر از آثار، توده مردم را در برمی‌گیرد".

 

 

وی با تاکید بر اینکه ارزش یک اثر در این نیست که همه اقشار آن را درک کنند، افزود:" با این حال اثری موفق است که با فرهنگ جامعه هماهنگ باشد. در غیر این صورت همواره به ارگان‌های دولتی وابسته است".

 

 

وی در این رابطه اینگونه ادامه داد: "در جامعه ما هنر با حمایت‌ها و یارانه ارگان‌های رسمی سرپا نگه داشته می‌شود، نه با حمایت مردم جامعه.

 

 

مجسمه‌سازی، نقاشی، سینما، تئاتر و ... زیر سایه یارانه‌های دولتی اداره می‌شوند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند نه با حمایت و توجه مردم.

 

 

چرا که هنرمندان نتوانسته‌اند با فرهنگ جامعه تطبیق پیدا کنند، و در مقابل وقتی درک متقابل بین هنرمند و مخاطبان به وجود نیامده، هنر هم جزو نیازهای یک شهروند نیست. در حقیقت مردم به هنر احساس نیاز نمی‌کنند".

 

 

سلطان‌زاده در ادامه با اشاره به اینکه هنرمندان امروزی چند برابر ارسطو و افلاطون مطلب خوانده‌اند و چند برابر هنرمندان قدیم آثار هنری دیده‌اند، گفت:" با وجود این همه پیشرفت باز ارتباط هنرمند با جامعه برقرار نشده است.

 

 

چه کسی فکرش را می‌کرد فردوسی، در قرن چهارم، اشعاری بسراید که قرن‌ها پس از آن هم همچنان مورد اقبال قرار گیرد.

 

 

یا دیوان حافظ، که معجزه هنری به حساب می‌آید. اما برخی هنرمندان امروزی به دلایلی که به آن اشاره شد به طور ناخودآگاه به فرهنگ جامعه بها ندادند".

 

 

وی با بیان اینکه هنر معماری یا مجسمه‌سازی آموزه‌های آکادمیک گسترده‌ای دارد، گفت: "اساتید و دانشجویان در فضای دانشگاه تحقیقات بسیاری انجام می‌دهند.

 

 

در قبال این تحقیقات و آثاری که ارائه می دهند از آنها تقدیر می‌شود و جایزه دریافت می‌کنند، اما همه این اتفاق‌ها در فضای دانشگاه‌ها رخ می‌دهد و با محیط بیرون ارتباطی برقرار نمی‌شود".

 

 

وی برای رفع این معضل بر این باور است: "می‌بایست به مباحث فرهنگی توجه بیشتری شود تا هنرمند بتواند با لایه‌های مختلف جامعه ارتباط برقرار کند.

 

 

هر چند که اساتید بزرگ و گرانقدری در حوزه‌های هنری داریم اما همواره انتظارمان این است که شرایط بهتر شود".

 

 

مدیر مسئول فصلنامه معماری و فرهنگ یادآور شد: "وقتی می‌توان جامعه پویایی داشت که هنر نیاز دوم یا سوم مردم محسوب شود. چرا که یکی از مهم‌ترین اهداف هنر، برقراری ارتباط با مخاطب است.

 

 

واقعیت این است که در بعضی جوامع هنرمند تلاش زیادی انجام نمی‌دهد اما با این حال ارتباط با قشرهای مختلف وجود دارد، ولی در کشور ما هنرمندان در مقایسه با همکارانشان در بسیاری از کشورهای خارجی تلاش بیشتر دارند، اما نمی‌توانند خود را به جامعه بشناسانند".

 

 

وی یکی از تبعات این معضل را اینگونه توصیف کرد: "باتوجه به اینکه دانشگاه‌های ما نمی توانند ارتباط قوی با فرهنگ جامعه برقرار کنند، هنرمندان بعد از یک دوره‌ای دلسرد می‌شوند و در نهایت وقت خود را به خلق آثاری می‌گذرانند که از سازمان‌ها سفارش گرفته اند.

 

 

اما اگر در مقابل می‌بینیم که ورزشکاران و برخی بازیگران در میان آحاد مردم جایگاه خود را پیدا کرده‌اند به این دلیل است که هم نظام‌های اجتماعی از این رسانه‌ها حمایت می‌کنند و هم این گونه حرفه‌ها جنبه سرگرمی دارند".

 

 

وی در ادامه گفت:" اما معماری و مجسمه‌سازی چندان جنبه سرگرمی ندارند. از سوی دیگر در برخی جوامع مانند هند، مجسمه‌سازی یک هنر مقدس است.

 

 

افراد از کودکی با مجسمه سروکار دارند و مجسمه بخشی از حیات و دینشان است، در صورتی‌که در ایران به دلایل مذهبی و فرهنگی، در دوره‌هایی از هنر مجسمه‌سازی دور بوده ایم.

 

 

به همین دلیل هنرمندان ایرانی برای هموار ساختن این مسیر می بایست تلاش بیشتری داشته باشند، تا به جایی برسیم که مخاطب برای کسب آرامش در محیط خانه‌اش، مجسمه‌ای قرار دهد".

 

 

دکتر حسین سلطان زاده با اشاره به اینکه مشکل دیگر رشته‌های هنری عدم ارتباط با یکدیگر است، گفت: "معضل دیگری که وجود دارد این است که نه تنها هنر در کشورمان نمی‌تواند با جامعه ارتباط برقرار کند، که ارتباط بین رشته‌های هنری هم بسیار محدود است.

 

 

پس از 72 سال از مطالعه آکادمیک هنر در کشورمان هنوز نتوانسته‌ایم ارتباط آکادمیکی میان رشته‌های هنری برقرار کنیم".

 

 

وی در پایان با تاکید بر اینکه یکی دیگر از مشکلات عمده‌ای که در این حیطه داریم، بخشی نگری است، گفت: "در سازمان زیباسازی شهر تهران هم که به هنر بیشتر بها می‌دهد و در این زمینه گام‌های خوبی نیز برداشته، می‌بینیم گاهی نقاشی دیواری، مجسمه‌سازی، نقش برجسته‌ها و... هر کدام در حوزه‌های جداگانه دنبال می‌شوند و ارتباطی بین این رشته‌ها وجود ندارد".

 

 

این استاد دانشگاه ابراز امیدواری کرد: امید است با توجه هنرمندان به فرهنگ جامعه و شناساندن این حوزه به جامعه هنری و به دنبال آن دست یافتن به زبان مشترک با افراد جامعه، شاهد جایگاه پررنگ‌تر هنر در بین جامعه ایرانی باشیم.

لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان

[TABLE]

[TR]

[TD]

پیـاده روی در رنگیــن کـمــان

هنرمند ایسلندی در پشت بام موزه هنر آرهوس دانمارک دست به ایجاد یک اثر هنری جالب توجه زده که برای خود طرفدارانی را پیدا کرده. قطر این زنگین کمان 54 متر است.

 

denmark.jpg

 

denmark(1).jpg

 

denmark(2).jpg

 

denmark(3).jpg

 

denmark(4).jpg

 

denmark(5).jpg

 

denmark(6).jpg

 

denmark(7).jpg

 

denmark(7).jpg

 

denmark(8).jpg

 

denmark.jpg

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

چهل درصد از یک حمام تاریخی متعلق به دوران صفویه توسط شهرداری شهر بابل در شمال ایران تخریب شد.

 

 

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، پس از اقدام شهرداری به تخریب، با تلاش یگان میراث فرهنگی، پلیس و دادگستری بابل از تخریب بیشتر این حمام جلوگیری شد.

 

 

 

 

علیرضا صادقی امیری دبیر انجمن سپید پارس به خبرگزاری میراث خبر فرهنگی گفت: "شهرداری بابل صبح روز جمعه دوم دیماه به طرز غافلگیر کننده ای اقدام به تخریب حمام میرزا یوسف ملکی کرد."

 

 

او گفت که شهرداری بابل به قصد احداث پارکینگ عمومی در بازارچه "چهار شمع پیش" اقدام به تخریب حمام تاریخی میرزا یوسف ملکی کرده است.

 

 

به گفته آقای صادقی امیری در حالیکه سازمان میراث فرهنگی با تغییر کاربری این حمام مخالف بوده است، "بنابر توافقاتی بین وارثان این حمام و شهرداری به شرط اجازه ۲۰ تا ۲۴ ماهه برای کاربری پارکینگ، مجوز تخریب آن از سوی شهرداری صادر شده بود."

 

 

حمام میرزا یوسف ملکی که در آبان ۱۳۷۸ در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده و تا دو ماه پیش در دو نوبت مردانه و زنانه مورد استفاه عمومی بوده است.

 

 

روند خروج بناهایی که در فهرست آثار ملی قرار می گیرند ولی به دلیل داشتن مالک خصوصی و شکایت مالک، پس از مدتی از این فهرست خارج می شوند، ادامه دارد.

 

 

روز هفتم مرداد امسال در پی صدور حکمی از سوی دیوان عدالت اداری مبنی بر خروج خانه صداقت (یکی از بناهای تاریخی منطقه منیریه در محدوده سنگلج تهران) از فهرست آثار ملی، تخریب این خانه از سوی مالک آغاز شد.

 

 

سال گذشته نیز سرای قاجاری دلگشا در خیابان ۱۵ خرداد روبه روی میدان ارگ تهران در پی حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر خروج از فهرست آثار ملی، تخریب و گودبرداری شد.

 

 

به گفته امید غنمی، مدیرکل حقوقی سازمان میراث فرهنگی "تمام احکام خروج آثار تاریخی از فهرست میراث ملی، تنها با تکیه قضات دیوان عدالت اداری بر نظریه ارائه شده سال ۱۳۶۲شورای نگهبان استوار است که بر اساس آن، ثبت آثار تاریخی که مالک خصوصی دارند، شرعاً درست نیست."

 

 

اما به گفته او قانونی دیگر در سال ۱۳۷۵ برای تخریب‌کنندگان آثار تاریخی، مجازات تعیین کرده است.

 

 

آقای علویان صدر همچنین از تنظیم لایحه ای خبر داده که در کمیسیون حقوقی دولت برای تقدیم به مجلس در حال بررسی است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...