رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

هرپروژه دارای چهار عامل می باشد. معمولا تغییر در یك عامل حداقل بر یكی از عوامل دیگر تأثیر می گذارد. این عوامل عبارتند از:

1- ارزش تجاری (Business Value)

2- بودجه (Budget)

3- مدت زمان (Duration)

4- ریسك (Risk)

متأسفانه دراكثر پروژه ها فقط یك یا حداكثر دو عامل از عوامل فوق به وضوح قابل اندازه گیری هستند. معمولا مدت زمان و در برخی از موارد بودجه پروژه قابل اندازه گیری است. ارزش تجاری پروژه در بسیاری از موارد غیرقابل اندازه گیری می باشد. همچنین عامل ریسك را بندرت می توان اندازه گیری نمود. به همین علت در بسیاری از الگوهای مدیریت پروژه ، فرض می شود كه ریسكی در پروژه وجود ندارد و با 100% اطمینان می توان ارزش تجاری مورد نظر را در مدت زمان معین و با بودجه موردنظر به دست آورد. اما تجربه نشان می دهد كه اكثر سازمانها در 50% موارد، موفق به انجام پروژه با شرایط فوق نشده اند.

با قالب بندی پروژه براساس خروجیهای قابل اندازه گیری می توان یك اندازه كمی از ارزش تجاری پروژه به دست آورد و اگر برنامه زمانی و بودجه بندی پروژه به گونه ای مناسب انجام گیرد، می توان الگویی ارائه داد كه تأثیر چهار عامل پروژه بریكدیگر را به صورت كمی نشان دهد. با استفاده از این الگو می توان تأثیر تغییرات هرعامل بر سایر عوامل را پیش بینی نمود. بدین ترتیب مدیر پروژه قادر خواهد بود هنگام بروز تغییرات در برنامه پروژه ، تأثیر آن بر چهار عامل پروژه را به صورت كمی بررسی نموده و درنتیجه ، مشكلات پروژه را بهتر حل كند و از فرصتهای موجود ، استفاده مناسبتر بنماید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...