رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

1. تا جوانید از کارخانه های مختلف بازدید کنید.

2. در کارها نظم و برنامه ریزی را سرلوحه کار خود قرار دهید.

3. همیشه قلم و کاغذ همراه داشته باشید.

4. از هر چیزی یادداشت بردارید. اگر نخواستید بعداً آنرا دور بریزید.

5. تجربیات خود را یادداشت کنید و آنها را به صورت موضوعی دسته بندی کنید.

6. تایپ ده انگشتی را یاد بگیرید و نوشته های خود را (اگر قرار است تایپی باشد) از ابتدا خود تایپ کنید.

7. سعی کنید خوش خط باشید. اگر خط لاتین شما هم خوب باشد که چه بهتر.

8. هرگز با کولیس ( حتی نوع دیجیتال) قطر داخلی یک سوراخ را اندازه گیری نکنید.

9. همیشه یک خط کش کوچک فلزی در کیف خود داشته باشید که از ابعاد حس بگیرید و قطعات را حدودی کنترل نمایید. اگر یک کولیس هم در کیف داشته باشید چه بهتر.

10. همیشه وقتی کاری را انجام می دهید مثلا طراحی می دهید این سوالات را از خود بپرسید:

11. آیا راه حل آسانتری هم هست ؟

12. آیا راه حل سریعتری هم هست ؟

13. آیا راه حل ارزانتری هم هست ؟

14. به جزئیات توجه داشته باشید. حتی اگر توازی لبه یک کاغذ نصب شده روی دیوار با افق باشد.

15. ایمان داشته باشید که 20 درصد تغییر 80 درصد بهبود بوجود می آرود.

16. تمرین کنید تا بتوانید خوب کروکی بکشید.

17. سعی کنید تا حد امکان در نقشه ها ، اندازه ها را نسبت به یک مرجع بدهید. این امر باعث می شود خطای دیگر ابعاد در کار شما کمترین تاثیر را داشته باشد.

18. در تیم هایی کار کنید که حداقل چند نفر در آن وجود داشته باشد که سرشان به تنشان بیرزد.

19. اگر یک کیف سامسونت با خود حمل می کنید حتما اطمینان حاصل کنید که به تعداد لازم در آن خود کار مداد وجود داشته باشد.

20. به داشتن شماره ها تنها در حافظه موبایل اکتفا نکنید و برای موبایل خود سرویس پیغام کوتاه بگیرید.

21. محاسبات خود را دو بار کنترل کنید.

22. همیشه بگذارید بر طرح های شما زمان بگذرد. بعد از آنکه طراحی کردید بلافاصله کار طراحی جزیی و تهیه نقشه را شروع نکنید. بگذارید مدتی زمان بگذرد سپس به طرح خود مراجعه کنید و با نگاه انتقادی به آن نگاه کنید و ببینید چه کار بهتری در آن مورد می توانید انجام دهید.

23. سعید کنید طراح ، کنترل کننده طرح و تایید کننده طرح یکی نباشد.

24. در کارها تمرکز داشته باشید.

25. حداقل روزی دو بار بخندید.

26. هنگامی که می خواهید قطعه ای بسازید ابتدا کار را خط کشی کنید حتی اگر نیاز نباشد ، خط کشی باعث می شود حدود و مرزها معلوم شود و از اشتباهات فاحش جلوگیری می کند. حتی می توان با یک ماژیک خیلی طرع قطعه را خط کشی کرد.

27. اگر یک دستگاه طراحی می کنید یا می سازید درست زمانی که فکر می کنید کار تمام خواهد شد تازه شروع کار و دردسر است .

28. در موقع صحبت کردن مواظب باشید خدای ناکرده قوانین اساسی مکانیک مثلا قوانین نیوتن یا ترمودینامیک را نقض نکنید.

29. گول کولیس های دیجیتال را نخورید. با یک نمایشگر دیجیتال فقط دقت خواندن افزایش می یابد. خطاهای اسای کولیس مانند عدم اعمال فشار ثابت ، قرار نگرفتن صحیح فک ها نسبت به قطعه کار و عدم همراستایی محور اندازیه گیری و محوری تماس با قطعه کار سرجای خودشان باقی است .

30. به اشتباهات دیگران و طرح ها و ایده های پیش افتاده آنها نخندید . یک موقع همین بلا سرخود شما پیش می آید.

31. هنگامی که طراحی می کنید خودتان را بگذارید به جای سازنده که می خواهد طرح های پیچیده شما را بسازد.

32. واژه های کارگاهی و بازاری فنی را یاد بگیرید و تا زمانی که اصول مهندسی را نقص نکرده از آنها استفاده کنید . این کار باعث می شود بتوانید با دیگران بهتر ارتباط برقرار کنید.

33. سعی کنید بهمید یک صدم یعنی چقدر . همینطور یک دهم . هر تلرانس صدمی که روی طرح های خود می گذارید یک خورده سردرد بگیرید.

34. اگر فکر می کنید ماشینی صرفا به این دلیل که خط کشی دیجیتال آن تا 0.001 میلی متر را نشان می دهد در حد هزارم دقت دارد سخت در اشتباهید . وقتی با یک ماشین CNC کار کردید و یک فرزانگشتی 2 میلی متر توی گوشه کار کشید متوجه خواهید شد.

35. همیشه قبل از رفتن به کارگاه و انجام کارهای اجرایی ساخت خوب فکر کنید و اصلا به این امید نباشید می ریم تو کار ببینیم چیطور می شود.

36. هیچگاه آنچه ساخته اید را با ظاهر نامناسب به دیگران ارائه نکنید.

37. صداقت در کار را فراموش نکنید به ویژه هنگام کار با افراد کارگاهی ، فراموش نکنید که احترام گذاشتن به دیگران چیزی از ارزش های شما نمی کاهد . احترام بگذارید ولی ساده نباشید . در این کار اگر ناملایماتی دیدید کار اصولی خود را کنار نگذارید.

38. تا آنچه که می توانید سوراخ ها را راه بدر طراحی کنید. اگر یک پین درون یک سوراخ کور باید به صورت پرسی یا خیلی جذب جا برود حتما برای ته آن سوراخ خروج هوا تعبیه کنید.

39. هرگاه دو سطح داشتید که نسبت به هم حرکت نسبی داشتند حتما به فکر روانکاری باشید. تعجب نکنید بسیاری از ما مهندسان همین مساله ساده را در طراحی های خود فراموش می کنند.

40. هنگامی که دو جنس متفاوت با هم در تماس هستند به فکر تفاوت ضریب انبساط و اثرات مخرب آن باشید.

41. هنگام طرح صورت مساله فراموش نکنید که صورت مساله باید مستقل از راه حل باشد. به عنوان مثال اگر صورت مساله این باشد که "باید با وسیله این بعد را اندازه گیری کنیم " غلط است . صحیح آن است که بگوییم "این بعد باید اندازه گیری شود".

42. در زمینه های مختلف برای خود مشاوران متبحر و معتمد داشته باشید. به هر جا که رسیدید و هر پست و مقامی هم داشتید استفاده از این مشاوران را فراموش نکنید.

43. همانطور که از پیرترها مشورت می گیرید به جوانترها مشاوره بدهید. این کار با بدون منت ، با رویی گشاده ، بی نگاه سودانگارانه و با هیجان مثبت انجام دهید طوری که برق تشکر را در چشمنان مشاوره گیرنده ببینید. البته گاهی اوقات لازم است افراد خودشان برخی چیزها را شخصا تجربه کنند.

44. یاد بگیرید که اشتباهات دیگران را بدون تکبر و با تواضع تمام گوشزد نمایید. هنگام صحبت تیمی و اظهار نظر در مورد طرح های دیگران از کلماتی مانند شما نمی فهمید ... شما نفهمیدید که ....؟؟؟؟ استفاده ننماید. برای ردکردن طرح های دیگران دلیل منطقی بیاورید و در بحث فنی در تیم ، به دلیل حرف نزنید. از آن طرف بوم هم نیفتید. با گفتن یک کلمه نمی دانم خود را راحت نکنید.

45. کلمه نمی دانم را راحت بگویید. می دانم سخت است ولی از خود شخصیت ÷وشالی نسازید. برای یک معلم دبیرستان خیلی سخت است که بگوید نمی دانم چون دانش آموزان دبیرستانی نمی دانند که خیلی ها خیلی چیزها را هم نباید بدانند. ولی برای یک استاد داشنگاه نباید بیان نمی دانم سخت باشد چون دانشجویانش باید این مساله را خوب بهمند. همچنین از کنه عمق وجود. وقتی می گویید نمی دانم اول متواضع می شوید دوم بروید جوابش را پیدا می کنید.

46. در نوشته های خود تا حد امکان از کاربرد کلمات منفی مانند متاسفانه ، علیرغم توصیه های فراوان و ... خودداری نمایید.

47. پل های پشت سر خود را خراب نکنید. مویی طراحی نکنید . هنگام طراحی بد نیست طوری طراحی کنید که اگر خواستید بعدا چیزی اضافه کنید یا تغییراتی اعمال کنید دستتان باز باشد.

48. از اعداد رند در طراحی استفاده کنید . مثلا اگر در محاسبه تنش با لحاظ کردن ضریب اطمینان ، قطر شفت را 42 میلی متر محاسبه کرده اید ، قطر را 45 میلی متر انتخاب کنید. اعداد استاندارد در جدول طراحی معرفی شده اند ، وقتی ابعاد شما بدون خرده و استاندارد است هزار و یک مزیت حاصل می شود که چند تای مهم تر آنها را در زیر می آورم :

49. ابزار های ساخت آسانتر و ارزانتر پیدا می شود.

50. وقتی یک عدد غیر رند یا غیر استاندارد در طرح دیدید به آن شک می کنید .

51. تا آنجا که می توانید از قطعات استاندارد در طرح خود استفاده کنید. زمان طراحی کاهش می یابد ، طرح ساده می شود ، دست شما برای انتخاب کیفیت و هزینه بازتر است ، زمان و هزینه ساخت کاهش می یابد و تعمیر و نگهداری ساده تر می شود. طرح قیافته صنعتی تری به خود می گیرد.

52. اگر سودانگارانه هم نگاه می کنید و می خواهید که مشتری به خاطر اینکه نتواند لوازم یدکی دستگاه را پیدا کند و بیاید از خود شما بخرد و نون کار را در تعمیرات بخورید باز هم مدول چرخ دنده ها را غیر استاندار طراحی نکنید. این نون ها خوردن ندارد. به این فکر کنید که اگر بگویند لوازم یدکی دستگاه های فلان شرکت از هر جایی قابل تهیه است و تعمیرات آن بسیار آسان است خودش هم یک تبلیغ است .

53. تا جاییکه می توانید قطعات استاندارد را بشناسید . لازم نیست حتما از آنها استفاده کنید . دیدن این قطعات به شما ایده می دهد.

54. فراموش نکیند که طبق آمارهایی که گرفته اند یک مشتری خوب برای 6 نفر تبلیغ مثبت می کند ولی یک مشتری بد برای 20 نفر تبلیغ منفی می کند. در ایده مهندسی فروش مدرن به جای رفتن سراغ مشتریان جدید مشتریان قبلی را حفظ می کنند. مشتری دائمی نعمت بزرگی است .

55. تا می توانید طرح های ساده ارائه دهید. بر خلاف ظاهر ، طرح پیچیده پیشرفته دلیل بر علم شما نیست . بلکه بر عکس . پیچیده ترین طرح ها طرح ساده است . بله کمر شما باید خم شود تا کمر مشتری خم نشود.

56. انگلیسی را به خوبی بیاموزید ولی سعی کنید در حرف زدن و نوشتن کمتر کلمه خارجی بکار ببرید.

57. انتقاد پذیر باشید . البته طبیعی است که آدم نسبت به کار خودش کمی تعصب داشته باشد.

58. در کاری که نیاز به انتگرال گرفتن نیست به زور ادای انتگرال گرفتن در نیاورید. ولی وقتی باید عمیقا محاسبه و تحلیل کنید با افزایش ضریب اطمینان سرخود را گول نمالید.

59. مراقب باشید توجه شما به پرهیز از اشتباهات دهم و صدم میلی متری باعث نشود اشتباهات سانتی و متری انجام دهید.

60. وقتی به کارگاه می روید همیشه چند چسب زخم در جیب داشته باشید. عینک زدن هم فراموش نشود.یک عینک با کیفیت تهیه کنید و همیشه همراه خود داشته باشید.

61. اگر دیدید که کارهای قبلی تان از کارهای فعلی تان بهتر است شدیداً متاثر شوید و به دنبال راه حل باشید.

62. در طراحی اصل موقعیت دهی 1-2-3 را فراموش نکیند تا ساخت و اندازه گیری و مونتاژ و .... همه از یک مرجع باشند.

63. ( GD&T تلرانسهای هندسی ) را بیاموزید.

 

 

 

نكته هاي كوچك زندگي مهندسي

محمد معلمی – کارشناس ارشد مهندسی ساخت و تولید از شرکت پویا امیرکبیر

ماخذ: مجله

توجه :كپي برداري از اين مقاله فقط با معرفي مرجع

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

بلامانع مي باشد.با تشكر

لینک به دیدگاه

مرسی .ولی مورد 8

هرگز با کولیس ( حتی نوع دیجیتال) قطر داخلی یک سوراخ را اندازه گیری نکنید

 

جای سوال داره ؟ من این کار رو بارها و بارها انجام دادم .خیلی هم دقیق ( با همان دقت کولیس ). چه اشتباهی هست که گفته این کار رو نکنید .

 

لینک به دیدگاه
مرسی .ولی مورد 8

هرگز با کولیس ( حتی نوع دیجیتال) قطر داخلی یک سوراخ را اندازه گیری نکنید

 

جای سوال داره ؟ من این کار رو بارها و بارها انجام دادم .خیلی هم دقیق ( با همان دقت کولیس ). چه اشتباهی هست که گفته این کار رو نکنید .

 

 

خب حتما حساسیت زیاد بالا نبوده براتون

ما تمام قطرهای داخلی رو که درمرحله نهایی پرداخت میشدند با گیجهای برونرویی که توسط سی امم ام به صورت پریودیک وزمان دار مورد بازبینی قرار میگرفتند اندازه میگرفتیم

استفاده از کولیس فقط درمرحله خشنکاری تو اندازه گیری میتونه قابل توجیه باشه

لینک به دیدگاه

نمی خوام .حاضرجواب بازی در بیارم .ولی .

مهندس جمله اش کلا مشکل داره . بله .در تولید بالا باید توسط فرامین کنترل کردن اندازه انجام میشه .

اما توی یه کارگاه که دقت 0.02 لازمه .(البته این دقت بسیار بالایی برای ساخت . باور کنید که همچین دقتی فقط روی کاغذ آسون نوشته می شه ) برای اندازه گیری یه قطعه .بهترین وسیله کولیسه .

( نباید فراموش کرد که ساخت یک فرمان بسیار زمان بر و هزینه بردار . )

راستی یه تذکر : فرمانها وگیجها عمل کنترل رو نجام می دن نه اندازه گیری

به نظر من این جمله یا ناقصه یا کلا اشتباه . این رو با اطمینان کامل از 8 واحد اندازه گیری و آزمایشگاهی که پاس کردم + تجربه کاریم می گم .

اما اکثر مواردش رو که من خوندم بسیار مفیدن .

با تشکر

لینک به دیدگاه
نمی خوام .حاضرجواب بازی در بیارم .ولی .

مهندس جمله اش کلا مشکل داره . بله .در تولید بالا باید توسط فرامین کنترل کردن اندازه انجام میشه .

اما توی یه کارگاه که دقت 0.02 لازمه .(البته این دقت بسیار بالایی برای ساخت . باور کنید که همچین دقتی فقط روی کاغذ آسون نوشته می شه ) برای اندازه گیری یه قطعه .بهترین وسیله کولیسه .

راستی یه تذکر : فرمانها وگیجها عمل کنترل رو نجام می دن نه اندازه گیری

به نظر من این جمله یا ناقصه یا کلا اشتباه . این رو با اطمینان کامل از 8 واحد اندازه گیری و آزمایشگاهی که پاس کردم + تجربه کاریم می گم .

 

 

خب مهندس قبول دارم حرفتونو ولی امکان قطرسنجی کولیس دربرابر وظیفه اصلیش چیزی مثل پلاگینه

میشه به خیلی از جملاتش اشکال گرفت ولی درکل متن جالبیه

درمورد کنترل هم موافقم ولی برای سوراخ پینی با همون رنجی که شما میفرمایین هیچ کولیسی تو دنیا نمیتونه قابلیت اطمینان بده بهتون ولی همون گیج کنترلی بهترین ابزار تو این زمینه هست که کنترل فرایندمونو چک کنیم

ممنون سجادجان:icon_gol:

لینک به دیدگاه
مرسی .ولی مورد 8

هرگز با کولیس ( حتی نوع دیجیتال) قطر داخلی یک سوراخ را اندازه گیری نکنید

 

جای سوال داره ؟ من این کار رو بارها و بارها انجام دادم .خیلی هم دقیق ( با همان دقت کولیس ). چه اشتباهی هست که گفته این کار رو نکنید .

 

شاید منظورش اینه که درست روی قطر نمیشینه

تو ازمایشگاه هم ما از میکرومتر سه فکه استفاده میکردیم کهدقیقا قطر بدست میومد:icon_pf (34):

لینک به دیدگاه

بله هر دقتی وسیله خودش رو می خواد . با این موافقم . اما اینکه کلا یکی از پرکاربردترین موارد یه وسیله رو زیر سوال ببریم کار اشتباهیه .

اما این جمله رو من قبول ندارم . اگه قرارباشه به عنوان یه کارشناس روش نظر بدم این مورد رو خط می زنم .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...