رفتن به مطلب

هندوانه با طعم لیمو


amir.d

ارسال های توصیه شده

هندوانه با طعم لیمو

 

دانشمندان علم شيمي زيستي يا بيوشيمي در تحقيقات خود به اين نتيجه رسيده اند كه مي توان با دستكاري آنزيم هاي طعم دهنده ميوه ها و سبزيجات طعم آنها را به دلخواه تعيين كرد و مثلا هندوانه اي با طعم ليمو و يا توت فرنگي با طعم موز پرورش داد.

يك كاربرد ديگر اين دانش انست كه با استفاد ه از آن مي توان به شيوه اي كاملا سازگار با محيط زيست با آفات نباتي مبارزه كرد.

در مقاله اي كه در انتشار آن لاين تازه ترين شماره مجله نيچر ظاهر شده است پروفسور سي .اس .رامان و همكارانش در دانشگاه تگزاس گزارش دادند كه قادرند آنزيم هاي طعم دهنده موجود در يك گياه معمولي و فراوان به نام « آرابيدوپسيس تاليانا » را با شيوه هاي مهندسي ژنتيك تغيير دهند.

آرابيدوپسيس تاليانا گياه كوچكي است كه به علت كوچكي و رشد آسان زمان كوتاه زادآوري و برخورداري از كوچكترين ژنوم (سه هزار ژن روي فقط 5 جفت كروموزوم ) و نداشتن دي ان آي تكراري براي پاسخگويي به انواعي از پرسش ها در باره ي رشد و نمو گياه تكامل و مسائل ژنتيكي هم چنين در انواعي از پژوهش ها مانند فتوسنتز مقاومت در برابر بيماري ها گل دهي و غيره مورد استفاده قرار مي گيرد.

به ترتيب « جاسمونيت » (عامل بوي خاص گلهاي ياس ) و بوي hpl و هيدروپروكسيد لياز aos اين آنزيم ها يعني آلين اكسيد سنتاز توليد مي كنند . اين جي ال وي ها عطر خاص ميوه ها و سبزيجات را به آنها مي بخشند . Glv برگهاي سبز (جي . ال . وي )

جي ال وي ها و جاسمونيت هايي كه از گياه متصاعد مي شود براي دفع شكارچيان آن نيز به كار گرفته مي شود. بايد در نظر داشت كه گياهان پاي فرار از آفات مختلف را ندارند و ناگزيرند كه به نحوي با آنها روبرو شوند كه يكي از اين روشها انتشار بو در هوا براي جذب شكارچيان آفات است .

مهندسي و اصلاح ژنتيكي بوي برگ سبز (جي ال و) بالقوه مي تواند در ايجاد راهبر دهاي سازگار با محيط زيست جهت مبارزه با آفات به كار گرفته شود ضمن آن كه مي توان از اين كار براي تغعيير در طعم مواد خوراكي نيز استفاده كرد.

براي مثال بوي روغن زيتون بكر ناشي از مواد فراري است كه توسط زيتون سنتز شده است با اصلاح و ايجاد تغيير در فعاليت انزيم هايي كه اين مواد را توليد مي كنند و مي توان طعم روغن هاي توليدي را تغيير داد.

اين مطالعه نظر قبلي دانشمندان را مبني بر اين كه آنزيم هاي طعم دهنده فقط در گياهان يافت ميشود رد مي كند.

استاد راهنماي اين تحقيق گفت : ما كشف كرده ايم كه اين آنزيم ها در حيوانات آبزي مانند شقايق دريايي و مرجانها نيز موجود است اما هنوز نمي دانيم آنها در اين ارگانيسم ها چه مي كنند. به زودی منتظر انجیر با مزه اناناس باشید!!

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...