رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

برج های دو قلو پتروناس ( Petronas Tower ) :برجهای دو قلوی 88 طبقه ای پتروناس , به عنوان بخشی از پروژه بهسازی مرکز شهر کوالالامپور می باشد . این دو برج به طور آشکار قدرت و وقار را با اصول هندسی در قالب معماری اسلامی نمودار میسازد .برجهای دو قلوی 451.9 متری بلندترین ساختمانهای دنیا هستند.

این دو برج با یک پل آسمانی 58.4 متری به هم متصل شده اند و این پل بطور یکپارچه بلند شده و با یک تکیه گاه زاویه دار حمایت می شود . معمار این پل به آن , مدخلی به آسمان می گوید چرا که مانند یک دروازه تاریخی است .طراحی برجها بر اساس نقوش هندسی اسلامی صورت گرفته است . پلان از دو مربع بهم پیچیده که یک ستاره هشت راس ایجاد می کنند تشکیل شده است .

در هر یک از این برجها 24 آسانسور محلی دو طبقه , 5 آسانسور دو طبقه بسیار سریع , 3 آسانسور سرویس کننده و 2 آسانسور مخصوص آتش وجود دارد .

مشخصات پروژه :

 

تعداد طبقات88ارتفاع451.9 متر از سطح خیابانارتفاع بدونه قسمت راس378 مترمحل پل هواییطبقات 41 و 42طول پل هوایی58.4 مترارتفاع پل هوایی170 متر از سطح خیابانارتباط عمودی29 آسانسور سریع در هر برجتعداد پله برقی10 عدد در هر برجروکش فولاد ضد زنگ65000 متر مربعبتن160000 متر مکعب در کل سازهفولاد36910 تنپی4.5 متر ضخامت و زیر هر برج با 104 شمع 60 تا 115 متری حمایت شده

 

 

برج ( CN ( Canadian national تورنتو:

این برج در سال 1976 افتتاح شد که دارای ارتغاعی معادل 553 متری از سطح خیابان است و بلندترین برج مخابراتی جهان محاسبه میشود .این برج با شمعی به قطر 22 فوت ( پی بتن مسلح ) که از 50 فوتی زیر زمین آغاز شده استوار شده است .

بدین منظور بیش از 7000 متر مکعب بتن و 36 تن کابل پس تنیده مصرف شد . در ساخت بدنه از قالب لغزان استفاده شده است .

مشخصات برج مخابراتی :

 

 

ارتفاع553 مترارتفاع پوسته فضایی447 متربرد مشاهده125 کیلو مترزمان کل ساخت 40 ماه وزن کل برج117910 تنحجم بتن ریزی 40524متر مکعبتسلیحات فولادی4535 تنحداکثر نوسان آنتن در باد 190 ( Km/h )1.07 مترحداکثر نوسان پوسته فضایی در باد 190 (Km/h)46 سانتی متر

لینک به دیدگاه

ساخت اولین آسمانخراش دنیا که هیچ سایه ای تولید نمی کند. 412659_orig.jpg پاریس تا کمتر از 2 سال دیگر شاهد افتتاح نخستین آسمانخراش بدون سایه جهان خواهد بود.

 

این آسمانخراش از سوی طراحان سوئیسی استادیوم لانه پرنده پکن ارائه شده است و در 50 طبقه ساخته خواهد شد.

 

یکی از نکات جالب توجه درخصوص ساخت این آسمانخراش این است که طی بیش از 3 دهه گذشته اجازه هیچ گونه ساخت ساز بیشتر از 37 متر در پاریس داده نمی شده است و اکنون این آسمانخراش درحالی ساخته می شود که بدون ایجاد سایه در سطح شهر نه تنها موجب دلتنگی مردم و ایجاد تاریکی در شهر نمی شود بلکه به جهت انعکاس نور خورشید در آن بر درخشندگی پاریس نیز می افزاید.

 

این آسمانخراش تنها از فولاد و شیشه ساخته می شود و پیش بینی می شود در آینده ای نه چندان دور از حیث جذب گردشگر دسته کمی از برج تاریخی ایفل نداشته باشد.

 

شکل کلی این آسمانخراش همچون هرم سه گوش است. هرم ها به دلیل شکل خاصی که دارند هیچگاه سایه تولید نمی کنند اما نکته مهم درخصوص این آسمانخراش این است که هیچگونه سایه ای نیز بر روی بدنه آن ایجاد نمی شود.

 

هفته نامه تایم اخیرا این آسمانخراش را به عنوان یکی از 50 دستاورد علمی - تکنولوژیکی برتر جهان در سال 2008 معرفی کرده است.

 

 

412659_orig.jpg

لینک به دیدگاه

بزرگترین استخر داخل سالن جهان - کانادا - آلبرتا -ادمونتون ، پارک جهان آب

(World Water PArk)

1219040995.jpg

 

بزرگترین مجتمع اداری جهان ، شیکاگو

1219040996.jpg

 

آمریکا ، ایلینویز ، بازار تجاری شیکاگو

بزرگترین مرکز خرید دنیا

1219040998.jpg

چین ، دانگوان ، مرکز خرید چین جنوبی ، 892000 متر ، مغازه های مستطیلی در6 طبقه

شلوغترین فرودگاه جهان ، نیویورک

1219041023.jpg

آمریکا ، نیویورک ، فرودگاه جان اف کندی

عریض ترین پل جهان ، استرالیا

1219041027.jpg

استرالیا، پل بندر سیدنی ، دارای 16 باند عبور ماشین ، 8 باند در طبقه بالا و 8 باند در طبقه پایین

درازترین پل دنیا ، چین

1219041000.jpg

چین ، دانگهای ، 32.5 کیلومتر

بزرگترین کشتی مسافربری جهان

1219041003.jpg

با ظرفیت 4300 نفر مسافر ، در دریاهای آزاد

بزرگترین هواپیما جهان ، ایرباس

1219041005.jpg

ایرباس A380 ، با ظرفیت 555 مسافر

بزرگترین اتوبوس جهان

1219041009.jpg

با ظرفیت 170 مسافر ، دو اتوبوس در یک اتوبوس

بزرگترین مجسمه دنیا ، برزیل

1219041013.jpg

برزیل ،ریو دو ژانیرو ، مجسمه عیسی نجات بخش

مرتفع ترین برج دنیا ، دبی

1219041015.jpg

برج دوبی ، 900 متر ارتفاع ،در حال پایان ساخت در سال 2008

بزرگترین استادیوم دنیا ، برزیل

1219041017.jpg

برزیل ، ریو دو ژانیرو ، استادیوم ماراکانا ، ظرفیت 199000 نفر

بزرگترین ماشین حفاری دنیا

1219041018.jpg

لینک به دیدگاه

نخستین پل جهان که به‌طور کامل از فولاد ضدزنگ ساخته شده در اسپانیا قرار دارد. این پل با ۵۵ متر درازا و ۱۳ متر پهنا در منطقهٔ Cala Galdana که یکی از ساحل‌های بسیار مشهور در جزیره مدیترانه‌ای Menorca است، ساخته شده است.

سازهٔ این پل به‌طور کامل از فولادی ضدزنگ به نام فولاد استحکام بالا از گرید (۲۲۰۵) ساخته شده است این پل جدید جایگزین پل قدیمی بتنی می‌شود که رفته رفته در اثر رطوبت و شرایط محیطی دچارخوردگی شدید شده است.

پل در معرض باد و آب دریا قرار دارد جائی که میزان رطوبت هوا در بیشتر روهای سال بسیار بالا است به این ترتیب انتخاب فولاد ضدزنگ مزایای چشمگیری به همراه داشته و البته ارزش‌های زیبائی‌شناسی نیز در فرآیند انتخاب این مواد نقش داشته است. شرکت سوئدی Outokumpu تأمین‌کننده فولاد مورد یاز این سازهٔ عظیم است، بیش از ۱۰۰۰ قطعه از اجزاء پل در مرکز آماده‌سازی این شرکت رد سوئد توسط پلاسما برش داده شده، و لبه‌های آنها برای جوشکاری آماده شده است.

طراحی این پل Juan Antonio Sobrino است و ساخت آن با هزینه‌ای حدود ۵/۲ میلیون یورو در سال ۲۰۰۵ به پایان رسیده است.

● آزمایشی برای سنجش ویژگی‌ها A test for character

برای تأمین کارائی پیش‌بینی شده در طرح یکی از بخش‌های حیاتی در طراحی و ساخت اطمینان از موادی است که به‌کار رفته، یا بعدها به‌کار خواهد رفت. موادی هم چون آسفالت، بتن و فلز همگی در مناطق مختلف، تحت شرایط گوناگون و در کشورهای متفاوتی به‌کار می‌روند. امروزه کامپکتورهای چرخنده در آزمایشگاه‌های آسفالت کاربرد گسترده‌ای دارند و اهمیت زاویهٔ چرخش دیق در عملکرد آنها بسیار مورد تأکید است. شرکت ایتالیائی Control می‌گوید: اندازه‌گیری زاویهٔ داخلی، دقیق‌ترین روش کالیبراسیون است که توسط استانداردهای بین‌المللی PrEN۱۲۶۹۱۳۱، AASHTOT۳۱۲ تعیین شده است.

این شرکت ادعا می‌کند که از نظر عملی این تنها روشی است که نتایج یکسانی را از کامپکتورهای متفاوت به‌دست می‌دهد. بنا به گفتهٔ شرکت Controls، دستگاه کالیبراسیون Bo۲۵۵ ILS-۷۶ (شبیه ساز بار داخلی - Internal oad Simulator-) تولید شده توسط آنها ویژگی‌های دلخواه برای اندازه‌گیری دقیق زاویه داخلی چرخش را دارد.

ابزار سنجش ILS یک دستگاه الکترومکانیکی است که در آن یک مبدل جابه‌جائی در محفظه‌ای استوائی شکل قرار گرفته و ارتفاع آن مشابه نمونهٔ واقعی است که برای اندازه‌گیری زاویه دالی بین قالب و صفحهٔ بالا و پائین دستگاه به مدت کوتاه (۱۰ دور) به‌کار می‌افتد. هنگام آزمایش مقادیر زاویه در یک حافظهٔ داخلی ذخیره شده پس از آزمایش وارد کامپیوتر شده و برای محاسبه زاویه ارزیابی می‌شود.

مرحله کالیبراسیو در کمتر از یک دقیقه انجام می‌گیرد و آزمایش بسیار سریع و راحت است زیرا در اینجا به مخلوط آسفالت داغ نیازی نیست.

شرکت Controls اظهار می‌درد که با تغییر قطر دو حلقهٔ در حال تماس، می‌توان زاویهٔ خروج از مرکزیت را تغییر داد و با اندازه‌گیری مقدار تغییر زاویه می‌توان سختی قاب کامپکتور چرخشی را ارزیابی کرد. این شرکت می‌گوید: به همین دلیل دستگاه شبیه‌ساز بار داخلی برای آزمایشگاه‌های تحقیقاتی یک ابزار ضروری است و ابزارهای جانبی آن برای کالیبراسیون کامپکتورهای چرخشی در کارگاه‌ها مناسب است.

به‌کارگیری ابزار هیدرولیک در ساخت Skyway Hydraulic help for Sky way work

در آغاز گسترش شبکهٔ بزرگراه‌های آمریکا، برنامه‌ریزان در شیکاگو، بخشی از شبکهٔ ارتباطی با جنوب را ضروری تشخیص دادند و بر این اساس مسئولان شهری تصمیم به ساخت یک جادهٔ عوارضی گرفتند.

این تصمیم به احداث را Chicago Skyway که یک بزرگراه هوائی بود انجامید.

ولی اکنون Sky way که در سال ۱۹۵۸ افتتاح شد، فرسوده شده و نیاز به بازسازی دارد به همین منظور پروژه‌ای توسط بخش حمل‌ونقل شیکاگو (Chicago department of Transportation - CDoT)، با هزینهٔ ۲۵۰ میلیون دلار (دو برابر هزینه اصلی ساخت) در حال انجام است. این پروژهٔ ۴ ساله شامل ساخت دوبارهٔ همهٔ روگذرها، پل‌های دره‌ای، اصلاح جایگاه‌های عوارضی، بازسازی راه جنوبی، عرضهٔ جدید پل، سیستم روشنائی جدید و جایگزینی سازه‌های فولادی فرسوده است. این پل شکل گرفته از ۵۰۰ تن فولاد است و کار بازسازی آن شامل برداشت و جایگزینی تیرهای وتر، تیرهای قطری، تیرهای عمودی، جانبی، حایل و تیرهای کف است و این همه در حالی است که پل باید برای عبور و مرور باز باشد. برای این منظور، بخش‌های حمل‌ونقل شیکاگو، روش هیدرولیک جایگزینی فولاد را ابداع کرد که امکان عبور و مرور پیوستهٔ اتومبیل‌ها حین کار روی پل را می‌دهد.

به این ترتیب که همزمان با جایگزینی وترهای پائینی یک زین به انتهاء بخشی از وتر که باید جایگزین شود محکم می‌شود و سپس کشتن وتر توسط ۸ سیلندر ۱۵۰Enepac تنی مکنده با عملکرد دوگانه به هشت میله منتقل می‌شود. مقدار کشش وارد شده به هر وتر توسط محاسبات تنش در طراحی‌های اصلی تعیین شد که همگی دقیق از آب درآمدند. در فاز دیگری از پروژه بعضی از ستون‌های بتنی و سازه‌های پشتیبان فولادی با پایه‌های بتنی جایگزین شد. در اینجا نیز ابزار هیدرولیک برای کشیدن بار به‌کار گرفته شد و از چهار سیلندر ۶۰۰Enerpac تنی با عملکرد دوگانه برای بلند کردن انتهاء مجاوز تیر به میزان mm ۹/۵ استفاده شد به این ترتیب سازهٔ پشتیبان اصلی برداشته و سپس ستون اصلی تعمیر شد و یک پایهٔ پشتیبان بتنی جدید ساخته شد.

● ساخت سطح‌های ضدلغزش با استفاده از فیبرها

Fiber modifier enhances anti-skid surfaces شرکت EXCEL Fiber Technology نوعی تعدیل‌کنندهٔ فیبری برای ساخت سطوح ضدلغزش عرضه کرده است این محصول در آزمایشگاه تحقیقات حمل و نقل انگلیسی (Laboratory - TRL - Transport Reasearch) در سیستم‌های مقاوم به لغزش رزین اپوکسی / بوکسیت کلسیته آزمایش شده است.

در دههٔ ۱۹۶۰ سطح‌های ضدلغزش با اصطلکاک بالا ابداع شد که بعدها در شبکهٔ جاده‌ای انگلستان به‌کار رفت. اما اخیراً سطح‌هائی با صدای کمتر به شکل پوشش‌های نازک و آسفالت‌های ماستیک سنگی (stone mastic asphalts - SMA -) به بازار معرفی شده‌اند که کارآئی آنها از نظر مقاومت در برابر لغزش افت کرده است. علت این امر طبق گفته‌های EXCEL این است که ویژگی کاهش‌دهندهٔ صدا در این سطوح که ناشی از تخلخل‌های نسبتاً عمیق در سطح سیشی است، موجب می‌شود که با بندر یا چسب‌ها از انواع سطوحی که اصطکاک بالا دارند و به روش‌های شیمیائی مختلف عمل‌آوری شده‌اند به داخل آنها کشیده شوند که در نتیجه ثمربخشی و عمر طولانی سطح ضدلغزش کاهش می‌یابد.

EXCEL برای بررسی کارآئی فیبرهای سلولزی در سیستم‌های مقاوم به لغزش در رزین اپوکسی / بوکسیت کلسینه آزمایش‌هائی انجام داده است. در این سیستم‌ها رزین اپوکسی روی سطح جاده پخش می‌شود سپس سنگ‌ بوکسیت کلسینه اضافه می‌شود و بعد سیستم تحت عمل آوری (curing) قرار می‌گیرد و بوکسیت کلسیته اضافی از سطح برداشته می‌شود. کاربرد بوکسیت کلسیته به‌علت

Polished Stone value) PSV) بالای آن است. هر چه PSV بالاتر باشد مقاومت در برابر لغزش بیشتر می‌شود.

در مقایسهٔ کارآئی سطح ضدلغزش تعدیل شده با فیبر، نسبت به نمونهٔ تعدیل نیافته، معلوم شد که این سطوح هنگامی‌که در معرض آزمایش سایش قرار می‌گیرند ضریب نمایندگی متوسط صفر را نشان می‌دهند در حالی که نوع تعدیل نیافته مقدار ۵/۲ را نشان می‌دهد.

رد پایان آزمایش نمونهٔ بدون فیبر اتلاف ۳/۵۳ درصدی در عمق بافت (تکسچر) را نشان داد در حالی‌که نمونهٔ تعدیل یافته فقط ۳۲ درصد اتلاف در عمق بافت داشت. در آزمایش مقاومت در برابر کنده شدن نیز مشاهده شد که کلیهٔ نقص‌ها در اثر افزایش فیبر، در زیر لایه رخ می‌دهد و نه در سطح میانی زیر لایه / پوشش.

__________________

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

wdt34oeauhb092b6z653.jpg

اين برج توسط معمار آمریکایی Gensler در مکانی نامشخص در قطر طراحی شده ، این برج که بنوعی نام صورت فلکی قطر را گرفته تقریبا نیم کیلومتر ارتفاع دارد. در بخش پائینی برج فضاهای ورودی، فروشگاه های مرتبط با آن و اسکله ای شناور برای نمایشگاه ستاره شناسی اسلامی قرار دارند. سازه مجموعه در اصل کار نگهداری از 20 طبقه اداری و باند هلیکوپتر را برعهده دارد که بقیه ارتفاع برجک باریک پروژه میباشد که بازدیدکنندگان میتوانند با آسانسور تا ارتفاع 300 متری بروند. این پروژه به احترام ستاره شناسان بزرگ و مسلمان قرون 8 تا 15 میلادی به این فرم در آمده است. نور و مکان ثبت شده این ستارگان با کمک نرم افزارهای سه بعدی سازی به این فرم در آمده است و قرار است در شبها در نقاط مشابه آنها در ساختمان چراغهای LED روشن شود که تداعی کننده صورت فلکی و ستارگان آن باشد.

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

شركت Dynamic Architecture برجهايي دوار و پويايي در سرتاسر دنيا طراحي كرده كه اولين پروژه اين شركت در دبي ساخته مي شود.

01.jpg

اين برج پويا توسط معماري بنامDr.David Fisher طراحي شده است. آسمانخراش 313 متري 68 طبقه خواهد داشت كه داراي 12 مدول طراحي مختلف است. اين برج داراي يك هتل 6 ستاره، دفاتر اداري، آپارتمانهايي با مساحتهاي مختلف مي باشد، بعلاوه پنج ويلا كه در بالاي برج طراحي شده اند، هر ويلا قابليت داشتن پاركينگ ماشين در همان طبقه را نيز خواهد داشت كه توسط آسانسورهاي مخصوصي امكان انتقال را پيدا مي كنند. سقف PentHouse همچنين امكاناتي از قبيل استخر شنا، حياطي سبز و فضايي براي مجالس عربي را دارا خواهد بود.

08.jpg

هر طبقه بصورت انفرادي قادر است به آهستگي چرخش 360 درجه حول مركز خود در هر لحظه داشته باشد، سرعت چرخش ميتواند به 6 متر بر دقيقه هم برسد بصورتيكه اين حركت در داخل بدون نگاه كردن به بيرون قابل احساس نيست. چرخش برج اين امكان را فراهم ميسازد كه فرضاً براي صرف نهار شما منظرهاي متفاوتي از جمله جزيره نخل را در ديد خود داشته باشيد. اين چرخش ميتواند طبق فرمان اهالي ساكن در يك طبقه باشد. براي هماهنگي حركت طبقات ميتوان از يك ضرب آهنگ كلي براي چرخش هر طبقه استفاده كرد.

appartment-floor_Page_08.jpg

09.jpg

برج پويا انرژي خود را از توربينهاي بادي كه در بين طبقاتش قرار گرفته اند تامين مي كند، از طرفي با قرارگيري سلولهاي خورشيدي در بالاي برج انرژي خورشيدي نيز به نيروهاي بادي اضافه ميشود. مجموع بهاي اين انرژيها در يكسال بطور تقريبي ارزشي معادل 7 ميليون دلار است. هر توربين قادر است نيروي الكتريسيته اي معادل 0.3 مگاوات توليد كند. (هر توربين بادي معمولي و عمودي نيروي تقريبي 1-1.5 مگاوات توليد ميكند.)

appartment-floor_Page_07.jpg

طبق مطالعات دبي ساليانه 4,000 ساعت باد دارد، با جمع كردن نيروهاي هر توربين در نهايت به 1,200,000 كيلووات ساعت انرژي خواهيم رسيد. متوسط مصرف ساليانه يك خانواده در دبي در حدود 24,000 كيلووات ساعت تخمين زده ميشود. بدين ترتيب هر توربين ميتواند انرژي 50 خانوار را تامين كند. در طراحي برج Dynamic Architecture در دبي 200 آپارتمان مسكوني مفروض بوده كه با اين حساب چهار توربين براي تامين احتياجات الكتريكي كفايت ميكند. طبق همين روال در نهايت ممكن است انرژي توليدي توربينها از انرژي مصرفي برج بيشتر شود كه در طراحي فرض گرفته شده كه اين انرژيها به مصرف همجواريهاي برج نيز برسد. طراحي مدرن ساختمان به گونه اي است كه براي از بين بردن آلودگيهاي صوتي از فيبر كربن استفاده شده است.

06.jpg

طراحي اين برج مانند برجهايي از اين قبيل بر اساس هسته بتني مركزي و كنسولهاي طبقات است، در هسته مركزي ارتباطيهاي عمودي و تاسيساتي قرار دارد كه استوانه اي بتني آنها را در برگرفته، هر طبقه بصورت مجزا از قطعاتي مانند برشهاي كيك تشكيل شده كه اين قطعات كاملاً پيش ساخته هستند، نصب اين قطعات بدين صورت است كه با قرارگيري يك جرثقيل در بالاي استوانه و دو ريل عمودي در ارتفاع برج، قطعات تك تك بر روي ريلها بالا رفته و با چرخش جاي قطعه بعدي را باز ميكند.

appartment-floor_Page_13.jpg

سازنده برج ادعا كرده كه تنها با 90 نفر نيروي انساني ميتوان اين برج را ساخت، در صورتيكه پروژه هايي از اين قبيل حداقل احتياج به 2,000 نيروي كار در يك زمان دارند. ساخت هر طبقه با اين سيستم پيش ساخته سه روز زمان كاري احتياج دارد در صورتيكه در پروژه هاي معمول دبي ساخت يك طبقه حداقل سه هفته زمان ميبرد.

زمان ساخت اولين برج پويا هنوز منتشر نشده است اما گفته شده اولين ساختمان در دبي خواهد بود. قطعات پيش ساخته برج براحتي در جبل علي (واقع در 35 كيلومتري جنوب غربي دبي) توليد و نصب خواهند شد. در نهايت 11 شهر بزرگ ديگر شاهد چنين پروژه هايي خواهند بود كه شهرهاي معروفي مانند: مسكو، ميلان، نيويورك و توكيو در اين ليست هستند.

Combo.gif

لینک به دیدگاه

پل ميلائو بلندترين پل دنياست که توسط طراح بريتانيايي (نورمن فاستر) طراحي و طي 39 ماه ساخته شد و در دسامبر سال 2004 ميلادي افتتاح گرديد. پل فولادي ـ بتني ميلائو که در ساخت آن36000 تن فولاد و206000 مترمکعب بتن بکار رفته داراي 2/6 کيلومتر طول و در ارتفاع 343 متري بر بالاي دره تارن در جنوب فرانسه احداث شده است. اين پل روي 7 پايه قرار گرفته و به طور ميانگين روزانه 28000 وسيله نقليه را در شرايط مختلف آب و هوايي سال از خود عبور مي‌دهد و داراي دو مسير دو طرفه است. پل مذکور که اولين پروژه بزرگ عمراني کشور فرانسه در قرن21 به شمار مي‌رود، اتصال‌دهنده شمال اروپا به جنوب فرانسه و اسپانيا مي‌باشد.

 

milao_1.jpg

 

ارتفاع پل به حدي است که طراح آن نورمن فاستر مي‌گويد: رانندگي روي پل مانند آن است که انسان در اتومبيل پرنده نشسته باشد. هزينه ساخت پل حدود 400 ميليون يورو بوده که توسط شرکت سازنده پل تأمين گشته است. البته دولت فرانسه نيز توافق کرده که درآمد عوارضي آن تا سال2080 يعني 75 سال آينده به شرکت سازنده برسد. سازنده پل ادعا کرده که مدت عمر پل، حداقل 120 سال خواهدبود. اين پل در مقام مقايسه از برج ايفل بلندتر است.

milao_2.jpg

 

آمارهاي جالب:

ـ‌ طول مسير:460/2 متر

ـ بلندي کوتاهترين پايه پل: 77 متر

ـ بلندي بلندترين پايه پل: 343 متر

ـ ارتفاع شاه تيرها: 87 متر

ـ تعداد سيستم ها و کابل هاي اتصالي: 154 عدد

ـ متوسط ارتفاع پل: 270 متر

ـ قطر پل: 20/4 متر

ـ عرض پل: 32 متر

ـ کل وزن پل: 290000 تن

ـ ميزان عبور وسايل نقليه: 10 تا 254 هزار اتومبيل در روز

ـ شروع ساخت پل: 2001 ميلادي

ـ اتمام پروژه: ژانويه 2005 ميلادي

milao_3.jpg

 

منبع : روزنامه دنياي اقتصاد

لینک به دیدگاه

نحوه ساختن پل Millau، بلندترین پل دنیا

 

نحوه ساختن پل Millau، بلندترین پل دنیا پل Millau روی رودخانه Tarn در کوه های Massif Central با ارتفاعی بیش از 300 متر ساخته شده است که حتی از برج ایفل هم بلندتر می باشد. با ستون های فولادی و بتونی که از فراز دره Tarn سربلند کرده اند، زیبایی پل دوچندان شده است.

398591267_d012e7fa2a_o.jpg?imgmax=512

 

ساختن پل در اکتبر 2001 شروع شد و قرار بود که 3 سال به طول انجامد، اما با توجه به شرایط جوی بیشتر طول کشید. این پل توسط شرکت Eiffage همان شرکتی که برج ایفل را ساخت، ساخته شده است.

398597934_0e8b543c7a_o-2.jpg?imgmax=512

398598141_30e3e07946_o.jpg?imgmax=512

398598038_18efdb3ffa_o.jpg?imgmax=512

ادامه تصاویر در ادامه مطالب

 

یک سیستم پیچیده از برج های هیدرولیک برای قرار دادن دکل های پل در سرجای خود استفاده شده است. این سیستم توسط شرکت Enerpac Hydraulic Systems پیاده سازی شد. دریاگرام نحوه قرار دادن دکل های پل کشیده شده است.

398591300_85907c72b3_o.jpg?imgmax=512

 

398591336_75983d3ca3_o.jpg?imgmax=512

 

دکل ها به دو قسمت از هر دو طرف پل هل داده می شدند. و هر دوره از هل دادن 4 دقیقه بطول می انجامید و در هر دوره دکل 600 میلیمتر حرکت می کرد.

در هر دو طرف دره قسمت های فلزی اسمبل شده و سپس در جای خود روی هر 7 ستون اصلی جاسازی می شدند. معمار این پل Norman Foster می گوید این پل به ظرافت یک پروانه است.

398602879_cceafdee2f_o.jpg?imgmax=512

398598183_78c9ad7160_o.jpg?imgmax=512391932949_75c7fe9773_o.jpg?imgmax=512

398615935_a2d5270656_o-2.jpg?imgmax=512

391933075_0e680ba4a3_o.jpg

391932999_4d6b9f3564_o.jpg?imgmax=512

 

391933131_ad5a9753c7_o.jpg?imgmax=512

 

391933149_e31fa63f14_o-1.jpg?imgmax=512

 

398598077_4b75d74d30_o.jpg?imgmax=512

 

398597959_9f2ed17859_o.jpg?imgmax=512398598116_4b009cebb6_o.jpg?imgmax=512

398615933_4264a121f5_o.jpg?imgmax=512391933056_88f8d5fd50_o.jpg?imgmax=512

لینک به دیدگاه

آیا میدانید سازه های دینامیکی چه مشخصاتی و ویژگی هایی دارند در زیر چند مورد آورده شده و در ادامه با دانلود فایل پاورپویت میتوانید اطلاعات جامعی بدست آرید

• سازه هایی که درحال چرخش هستند و با حرکت خورشید یا وزش بادمیچرخند

• هرطبقه بطور مجزا میچرخد و فرم کلی بنا تغییر میکند

• انرژی مورد نیاز خود را با همسانی با طبیعت پیدا میکنند

• سازه دارای بعد چهارم زمان است و ای حاصل تلاشهای معمار ایتالیایی به(( نام دیوید فیشر)) است

و مشخصات دیگر که بطور کامل در فایل پاورپوینت توضیح داده شده است درضمن باید از آقای مهندس رودکی بسیار تشکر کنیم

davinci.jpg

d2.jpg

d1.jpg

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

406900737_ext-tower-insite-528x330.jpg

Our friends from

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
shared with us their entry to the ThyssenKrupp elevator competition in Dubai. The observation tower is located in a cultural park just off axis from the main skyscraper boulevard in Dubai, Sheikh Khalifa Bin Zayed Road.

More images and architect’s description after the break.

I. Site Strategy

The site plan for the Za’abeel Park Observation (ZPO) Tower is organized according to a traditional Islamic geometric pattern found in the regions’ decorative arts. At the scale of the plaza, this pattern takes the form of the granite paving, lines of grass, flowers and trees, and a ribbon of water that draws one in and through the base of the ZPO Tower. This same pattern at a larger scale delineates four distinct landforms around the base of the tower, creating different pathways and approaches to the base as well as providing required program spaces for parking, conference center, children’s library and service areas. A flexible conference center for one hundred persons is located along a pathway to the North of the tower, with access to the lake, Za’abeel Park and a garage located within a second landform. A Children’s Library is located in a smaller landform adjacent to the main tower entry, and a fourth landform shielding the site from highway traffic is provided for mechanical and service spaces.

The Islamic pattern is rendered in different grasses and plantings at a larger scale over these landforms, with the intention that they are accessible for the public to climb upon and to sit to watch the crowds or the lights of the tower above. The landforms serve to both frame and guide the activity around the entry points to the tower and also to create a gradual transition between the scale of the ZPO Tower and the larger Za’abeel Park as it extends to the North and West.

II. Environmental

The intention is for the ZPO Tower to be built as a net zero energy tower. Several hundred square meters of thin film photovoltaic solar will clad the horizontal planes of the upper petal roofs and the Southern, Western and Eastern exposures of the tower. The main program areas are located beneath landforms with green roofs to reduce solar gain. Geothermal cooling and ventilation will serve these program areas. All the water used on the site will be recycled, and the majority of the building materials will come from recycled sources. Estimates are that the solar energy alone will generate enough electricity to illuminate and power the building.

III. Observation Tower

The ZPO Tower has been developed in plan, sections and elevation with reference to both the Islamic pattern developed in the site planning and the geometric qualities of certain desert flowers native to the region. There are six tubes set in a 30m diameter, with three inner tubes and three outer tubes. The inner tubes comprise the circulation system for the tower; one containing the elevators, one containing an open stair and one containing an enclosed, fire-rated emergency egress stair. These three inner tubes are shaped according to their function and also to provide lateral structural support for the dynamic configuration of the three outer tubes.ഊThe three outer tubes are articulated to describe a 270-degree rotation around an invisible cylinder defined by the original Islamic pattern.. At the base the tubes open and expand into “petals” of open air steel structure with a continuous cladding of monocrystalline solar panels at the Southern and Western exposures. As the three outer tubes rise they begin to open and expand into larger petals that cantilever out 70m in each direction at the top of the tower. Inside these upper petals are dramatic spaces that contain a café and six interconnected indoor and outdoor observation deck areas on two levels.

The structure of this tower is comprised of a steel diagrid system, interlaced with additional steel members that follow the lines from the pattern at plaza level of the site. The intention is that the structural pattern, derived from traditional Islamic patterns, becomes the expression of the ZPO Tower. At times this structural pattern may be more open as building loads are dispersed, and at times they may be so dense that they resemble the traditional mashrabiyya screens found in the regional architecture. This braced frame structure is laterally reinforced every 30m by horizontal diaphragms connecting between three and six tubes in any one instance.

At the base and top transitions bent moment frames support the horizontal diaphragms. The geometric organization of the tower results in a form that naturally sheds wind and allows it to pass through and around the aerodynamic upper forms. An 8m diameter wind dampening mass is located at the center of the upper tower to further compensate for any wind loads. The petals at the top of the tower are oriented towards specific views and directions that resonate with both the past and future of Dubai. The first petal is aligned with Mecca, to the Southwest of the project site. Moving clockwise at the top of the ZPO Tower, the second petal is directed toward the old town of Deira, a neighborhood of traditional souks, mosques, old fortress walls and wind towers. From the observation deck in the third petal of the tower one surveys the changing skyline along Sheikh Khalifa Bin Zayed Road.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

w_rendering_01.jpg

 

معماران و طراحان دانمارکی گروه معماری Bjarke Ingels از طرح خود برای ساختن برجی در شهر پراگ کشور چک پرده برداری کرده اند که دارای طرحی ویژه است. این بنا که ترکیبی از محیط های اداری و مسکونی خواهد بود به شکل حرف انگلیسی W طراحی شده است.

 

به گفته مهندسین معمار، در واقع چهار برج که به هم متصل هستند این برج را به وجود خواهند آورد. به گفته آنها شهر پراگ پر از برج های زیبا است. در چنین شهری چگونه میتوان ساختمانی بنا کرد که در میان آن همه طرح مختلف چشمگیر باشد؟ ضمن اینکه این بنا قرار است در محله Walter ساخته شود. بنابراین ما تصمیم گرفتیم که طرحی به وجود بیاوریم که هم در میان آن همه برج خاص باشد و هم نماد محله خود Walter باشد. و نتیجه آن برجی به شکل حرف W شد که حرف اول محله والتر است.

 

ایده قشنگی است. فکر می کنم زندگی در چنین برجی باید لذت بخش باشد. به خصوص اگر بخواهید آدرستان به کسی بدهید کافی است بگویید برج W!

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

ترمینال حج: فرودگاه بین المللی سلطان عبدالعزیز

معمار: اونینگز-اسکید مور- مرپل مهندس سازه:گایگربرگردر1985

nبه گنجایش 950 هزار نفر زائر خانه خدا طراحی شد.

nطراحان هنگام بازدید از منطقه دریافتند که قبایل بدوی آموخته بودند ماندن در زیر سایه یک چتر بر ماندن در یک ساختمان داغ ترجیه دارد. همچنین تهویه و نور پردازی ساختمان بسیار هزینه بر بود پس به یک پارچه نیم شفاف و پخش کننده نورکه در روز نور کافی داشته در شب نورها را منعکس کند احتیاج داشتند. بطور کلی سیستم چادرها تیرک و آسانسور همه به وسیله کابل پایدار گشته اند.کابل ها به پی ساخته شده در زیر آب و بر آمده از آن متصل شده اند.

2ljnlm0.jpg

495s2s5.jpg

 

2rmqon7.jpg

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

این چرخ عظیم الجثه موسوم به FalkirkWheel که در نزدیکی شهر فالکرک اسکاتلند قرار دارد یک بالابر چرخان قایق است که کانالهای 'فورت اند کلاید' و 'یونیون' را بهم متصل می کند. این دو کانال تا سال ۱۹۳۰ توسط یازده سد سلولی با یکدیگر ارتباط داشتند و پس از آن متروکه رها شدند . کمیته هزاره بریتانیا تصمیم گرفت تا بار دیگر کانالها را به یکدیگر وصل کند تا شهرهای ادینبورگ و گلاسکو از طریق این کانالها به یکدیگر متصل شوند . اختلاف سطح دو کانال در محل چرخ به ۲۴ متر میرسد که تقریباْ به اندازه یک ساختمان هشت طبقه است . چرخ در نزدیکی دهکده ای بنام تام فور هیل واقع شده و در ماه می سال ۲۰۰۷ و در خلال جشنهای Golden Jubilee توسط ملکه الیزابت دوم افتاح شد .

 

 

while-falkirk1.jpg

قطر چرخ ۳۵ متر است و از دو بازو که به شکل تبردولبه است تشکیل شده است . این بازوها ۲۵ متر از یکدیگر فاصله داشته و هرکدام یک مخزن ۸۰۰۰۰ گالنی که جهت حمل قایقها استفاده می شود را درون حفره هایش جا داده است . وزن این دو مخزن چه حاوی قایق باشد و یا خالی همواره ثابت و ۶۰۰ تن است (طبق قانون ارشمیدس.)

 

while-falkirk2.jpg

یکی از نکات بسیار جالب در مورد این چرخ توان مصرفی بسیار پائین آن است که برای چرخش نیم دور برابر ۲۲.۵ کیلووات است که بوسیله یک موتور برق تامین می شود . هدف عمده از ساخت این چرخ بیشتر تفریحی-توریستی بوده و هزینه کل پروژه بالغ بر ۸۴.۵ میلیون پوند برآورد شده است .

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

بسیاری از مردم جهان بخصوص جهانگردان بخوبی عجایب هفتگانه جهان را می شناسند اما هشتمین شگفتی دنیا هنوز برای برخی ناشناخته است. جزیره نخل(Palm)دبی، به عنوان عظیم ترین و شگفت انگیز ترین پدیده ای که در سال های اخیر توسط دست بشر در آب های خلیج فارس احداث شده به دلیل ویژگی های منحصر بفرد آن توانسته است به عنوان هشتمین شگفتی دنیا در کنار عجایب هفتگانه قرار گیرد .این جزیره که به شکل نخل طراحی و احداث شده است ،چشم انداز آن از کره ماه قابل رویت است.

مقدار مصالحی که برای احداث این جزیره به کار رفته است در حدی است که با آن می توان سه بار دور تا دور کره زمین ،یک دیوار به ارتفاع 2 متر و عرض 5/1 متر احداث کرد.این جزیره که عمده ساختمان های آن را ویلاها و آپارتمان مسکونی تشکیل می دهد مجهز به بیش از ۲۰۰هتل و تفرجگاه ها ، سواحل بکر و اختصاصی ،پیاده روهای سبز ،پارک های آبی ،رستوران ها و سالن های ورزشی ، سینما ،فروشگاه،بوتیک و ... بوده و یک موج شکن عظیم هلالی شکل ، ایمنی آن را فراهم ساخته است.

دولت امارت اعلام کرده که قصد دارد تا 10 سال آینده بیش از 325 جزیره مصنوعی در آب های خلیج فارس احداث کند .

برای احداث این پروژه ها میلیاردها دلار هزینه شده است .بیشترین این پروژه ها متعلق به شهر دوبی و تعداد آن در حوزه آبی دبی بیش از 200 جزیره خواهد بود.

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای دیدن اطلاعات بیشتر به ادامه ی مطلب رجوع کنید.

 

clip_image001%2819%29.jpg

قراره این جوری بشه!

 

clip_image001%2820%29.jpg

اینم کره ی زمین!:

 

clip_image001%2821%29.jpg

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
35bimo9.jpgکشور مصر به خاطر تاریخ جذاب خود مشهور شده است . احتمالا همه با اهرام بزرگ آشنا هستند .با این همه ، انها تنها شگفتی جهان هستند که امروزه کاملا دست نخورده مانده اند . این اهرام تاریخی در مکانی به نام گیزا وجود دارند . گیزا در مصر (دقیقا در شمال مصر ) نزدیک رود نیل واقع شده است . این اهرام در کنار پایتخت امروزي کایرو واقع شده اند . تاریخ گیزا به حدود 5000 سال پیش برمی گردد . در طول دورانی که فرعون ها زندگی می کردند آنها مکانهاي تدفینی شامل معبدهاي گوناگون و سه هرم بزرگ ساختند . براي قرنهاي متمادي کسی نمی دانست این اهرام محل دفن فراعنه مصري قدیمی بود ند . مثالی از نظریه هاي زیادي که در مورد اهرام وجود داشت ، این بود که این اهرام محل نگه داري غلات در طول خشکسالی و قحطی بودند ! بعد از گذشت مدت کمی آنها فهمیدند که این اهرام بزرگ محل دفن سه حاکم است .

منکوره ، خفوره و خوفو این سه حاکم از سلسله سوم بودند (تقریبا 2515 تا 2601 پیش از میلاد مسیح ) اهرام بزرگ گیزا کهن ترین و بزرگترین اهرام زمین هستند . این اهرام احتمالا توسط پسر عموي خوفو با نام همیونو ساخته شده است . هرم بزرگ خوفو 13 جریب را در بر می گیرد و احتمالا 137 متر 450 فوت بلندي دارد . این اهرام در اصل با سنگ آهک براق پوشیده شده اند که سطح خروجی صیقلی و صافی را بوجود آورده اند . چند سالی این سنگ آهک ها غارت شدند و در قسمتهاي دیگر جهان مورد ایتفاده قرار گرفتند . خفره به آرامی کوچکتر از هرم خمفو شد .

هنوز قسمتی از سنگ آهکهاي اولیه در قسمت بالایی این هرم مشاهده می شود . هرم منکوره از دو هرم د یگر کوچکتر است . اهرام با با بلوکهاي گرانیتی عظیم قرمز رنگ ساخته شده اند که وزنی در حدود 2.5 تن داشتند . کارگران احتمالات این بلوکها را با استفاده از کنده هاي کوچک به عنوان غلتک استفاده میشوند حمل میکردند یا بوسیله ریختن آب بر روي ماسه ها تا بدین وسیله سطح لیزي را بوجود بیاورند تا بتوانند مانند سورتمه بلوکها را به بالا بکشند . چگونگی بلند کردن این بلوکها هنوز به صورت یک راز است .

mjpj89.jpgاین امر شامل محاسبات ریاضی است که هنوز قابل حل نیستند . پیچیدگی کامل تدفین نیز محاسبات ریاضی سمبولیک دارد . این امر اهمیت مصریهاي باستان را منعکس میکند تا این سه پادشاه را فنا ناپذیر جاوه کنند . (حفظ کنند ) طراحان اهرام سعی در این امر داشتند که مطمئن شوند پادشاه و محل دفن آنها هرگز ویران نمیشوند . در آن زمان معتقد بودند که روح متوفی همیشه آرزو می کشند . براي مثال غذاها و نوشیدنی هاي تقدیمی توسط اعضاي فامیل براي متوفی آورده می شد . در هرم بزرگ خوفو ، سازندگان – که بردگان بودند - محفظه قبر وي را در مرکز هرم گذاشتند . گذرگان طولانی ،تنگ و سراشیب به سمت محفظه قبر وجود داشت . سه گذرگاه غلط نیز که احتمالا براي غارتگران ابله یا براي مهمانان نا خوانده تعبیه شده بود . متاسفانه علی رغم پیش بینی هاي سازندگان ، غارتگران موفق شدند تا به محفظه قبروارد شوند . داخل این محفظه گنجینه هاي تدفین شده زیادي شامل طلا ، جواهرات و سنگها وجود داشت .

فلات گیزا همچنین شامل ابولهول بزرك است . براي مصریهاي باستان ابولهول یک شیر بود که نگهبان یک اثر تاریخی مقدس بود . این شیر سر فرعونی بود که روسري (آرایش مو ) سلطنتی پوشیده بود .تمامی این اهرام از 30 مایلی گیزا قابل روئیت هستند .

این مکان حقیقتا تماشایی است . دیوارها به صورت افسانه اي با هیدرگلیفهاي دندانه دار پوشیده شده اند .از بیرون ، اگردقیقا کنار هم بایستند شما قادر به دیدن نوك هرم نخواهید بود . خیلی تاسف بار است که ببینید اهرام بزرگ به خاطر همسایه هایش ، شهر پایتختی کاریو در حال رشد ، در خطر است. آلودگی سبب وخیمتر شدن اوضاع اهرام و ابولهول بزرگ می شوند .

امروزه اگر به دیدن گیزا بزرگ بروید ، شما توریست هاي زیادي را در این منطقه خواهید دید .حتی میتوانید با اسب یا شتر ذور بیابان گیزا را بچرخید . محل سکارآ در کنار گیزا است . در بعضی مواقع راهنماي تور هر دو محل را به شما نشان میدهد . امروزه گیزا به خاطر و جزئی زشت خود مشهور است که از حکایت و چراغهاي رنگی مختلف شبیه نمایش استفاده میکند . نمایش تاریخ شخصیتها را جهنم می سازد .

وبلاگ تخصصی دانشجویان عمران دانشگاه بیرجند – مقداد حیدري

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

ورزشگاه 6000 نفري كه در انتهاي شهرك رضوان در شهرستان اردبيل احداث شده است و در نوع خود در خاورميانه بي نظير است.طراحي سازه ، كاملا بتني است. ساخمان 4 تكه (قطعه) است، 4 ژوئن (درز انقطاع) بخاطر كاهش آسيب زلزله و يا نشست كردن مي باشد. بطوريكه در هنگام زلزله ، 4 بخش جدا از هم بوده و با يكديگر برخورد نخواهند كرد. اين 4 واحد كاملا مجزا هستند بطوريكه داراي فنداسيون وستون هاي مجزا مي باشند.

 

برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر بروید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

RezazadeEX.jpg

لینک به دیدگاه

این سد در کشور چین و بر روی رودخانه «يانگ تسه» احداث شده است.این رودخانه یکی از بزرگترین رودخانه های دنیا به شمار میرود.

عملیات احداث سد «تري گورجس» با چهار هدف اصلی : 1- ذخیره سازی آب کشاورزی، 2- کنترل سیلاب، 3- تولید برق و 4- گسترش کشتیرانی و حمل و نقل آبی و با هدف جانبی جهانگردی و جلب توریست از سال 1992 آغاز شد و ساخت آن به قدری مهم بود که به سرعت به عنوان سمبل توسعه چین مورد توجه قرار گرفت.4_0_39652.jpg

حجم ذخیره سازی این سد 3/39 میلیارد مترمکعب (حدود 200 برابر مخزن سد کرج و بیشتر از حجم ذخیره آب تمام سدهای موجود در ایران) می‌باشد که بزرگترین مخزن در بین سدهای جهان خواهد بود. احداث این سد با هزینه 22 میلیارد دلار (حدود 25 برابر هزینه احداث سد کرخه بزرگترین سد ایران و معادل درآمد یک سال فروش نفت ایران) صورت گرفته که از این بین فقط حدود 5 میلیارد دلار برای جابه‌جایی محل زندگی و تملیک اراضی بیش از یک میلیون نفر از ساکنین اطراف سد که محل سکونت آنها در دریاچه سد فرو می‌رود، هزینه شده است.

برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر بروید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...