رفتن به مطلب

نوع جنگ با آمریکا مشخص شد...


Waffen

ارسال های توصیه شده

مقامات ارشد سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی دیروز به صورت غیر رسمی، ستاد تبلیغات جنگ را راه اندازی کردند. سایت ها و خبرگزاری های حکومتی روز گذشته پر از اظهارنظر مقامات بلندپایه سیاسی و نظامی ایران بودند که در آنها درباره "جنگ" سخن گفته شده بود.

دیروز ابتدا محمود احمدی نژاد از "طرح فوق سری دشمن برای تحرکات نظامی در منطقه" خبر داد، سپس فرمانده کل سپاه پاسداران و رئیس سازمان بسیج مستضعفین، در سخنانی جداگانه، آمادگی نیروهای تحت امر خود برای مقابله با هجوم نظامی دشمن را "فوق العاده" توصیف کردند، آنگاه دستیار نظامی رهبر جمهوری اسلامی از احتمال حمله آمریکا و اسرائیل به ایران خبر داد و در نهایت این گفته دبیرکل حزب الله لبنان انعکاس وسیعی در رسانه های جریان حاکم یافت که: "هرگونه كنشي از سوي رژيم صهيونيستي عليه ايران قطعا با واكنش سريع حزب‌الله لبنان همراه خواهد بود."

اما شاید جالب ترین نکته در سخنان دیروز مقامات ارشد نظامی در تناقضی بود که میان نظرات فرمانده کنونی سپاه با فرمانده پیشین این نیروی نظامی ـ امنیتی وجود داشت. به گونه ای که اگرچه سردار جعفری مدعی شد که آمریکا جرئت حمله به ایران را ندارد اما سردار رحیم صفوی حتی نوع جنگ احتمالی آینده با آمریکا را نیز پیش بینی کرد و گفت این جنگ "هوا پایه و دریا پایه" خواهد بود.

تمام این اظهارنظرهای جنگی در سایت ها و خبرگزاری هایی مانند فارس، رجانیوز و جوان منعکس شد. این سایت ها مستقیم یا غیر مستقیم زیر نظر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نهادهای امنیتی و یا کمیته ویژه رسانه ای دولت احمدی نژاد فعالیت می کنند.

مقامات جمهوری اسلامی درست در روزی به بحث عمومی و گسترده درباره جنگ پرداختند که بیش از 40 عضو کنگره آمریکا با امضای پیش نویش قطعنامه ای، حمایت خود را از حمله نظامی اسرائیل به ایران در صورت "عدم تغییر موضع اتمی جمهوری اسلامی" اعلام کردند.

در چنین شرایطی، محمود احمدی نژاد از "طراحی سناریوی یک جنگ پیچیده علیه ایران توسط آمریکا" خبر داد و رئیس جمهور روسیه را متهم کرد که در این سناریو بازی می کند.

او گفت: "با اين حرفي كه رئيس‌جمهور روسيه زد در واقع آگهي نمايشنامه تبليغاتي كه امريكا مي‌خواهد عليه ايران را اجرا كند كليد زد. اين نمايشنامه به نويسندگي و كارگرداني امريكا است، ولي متأسفانه برخي از روي بي‌اطلاعي و يا تحليل غلط دارند، در اين نمايشنامه عليه منافع خود بازي مي‌كنند و سؤال اين است كه چرا رئيس‌جمهور روسيه بايد در نمايشنامه امريكايي‌ها بازي كند؟"

احمدی نژاد سپس مطابق معمول مدعی شد که اسناد مربوط به این سناریو را در اختیار دارد و با این وعده که به زودی درباره اينكه اين سناريو كجا كليد خورده و چه كساني در داخل و خارج در پي آن هستند، سخن خواهد گفت، افزود: "اين سناريويي است كه رئيس‌جمهور روسيه در جمع سفراي اين كشور كليد زد كه گفت ايران تا دو سال ديگر به بمب اتم دست پيدا مي‌كند."

همزمان با احمدی نژاد، سردار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز با بیان اینکه "آمادگی سپاه در سطح بسیار بالایی است" گفت: "آمریکا جرئت حمله به ایران را ندارد."

او اضافه کرد: "تحريم‌ها و تهديدها بر روي جمهوري اسلامي اثر نداشته و نخواهد گذاشت و اين تحريم‌ها و تهديدها بيشتر مايه خودباوري شده است."

وي همچنین با بيان اينکه "همه استکبار جهاني در مقابل اهداف انقلاب اسلامي ايستاده‌اند" تاکيد کرد: "امروز انقلاب اسلامي در يک نبرد سخت با جنگ نرم پيچيده و حساس قرار دارد."

فرمانده سپاه سپس به نقش نیروهای سپاهی و بسیجی در حفاظت از جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: "روند خودکفایی در تولید تجهیزات نظامی ایران رو به جلو است."

اینها البته تنها سخنان جنگی دیروز تهران نبودند. فرمانده سابق سپاه و دستیار کنونی آیت الله خامنه ای در مسائل نظامی نیز روز گذشته از احتمال حمله آمریکا به ایران سخن گفت.

سردار یحیی رحیم صفوی در اولین دوره آموزشی مربیان درس آمادگی دفاعی، اگرچه احتمال حمله آمریکا و اسرائیل به ایران را ضعیف توصیف کرد اما در عین حال گفت که: "ما آمادگي دفاعي خوبي داريم و ممكن است يك تصميم سياسي گرفته شود تا آنها حمله كنند."

وی سپس به آمریکا و اسرائیل هشدار داد: "سپاه و ديگر نيروهاي مسلح ايران قدرت بزرگي در منطقه هستند و مشكلات فراواني را براي آنها ايجاد مي‌كنند."

فرمانده سابق سپاه در ادامه سخنانش مدعی شد: "استراتژي جمهوري اسلامي ايران استراتژي دفاعي است و به هيچ كشوري حمله نخواهد برد."او اما این را هم اضافه کرد که: "دفاع ما بازدارنده و مؤثر است ولي اگر كشوري به ما حمله كرد با او مقابله مي‌كنيم و او را تا آن طرف آبها دنبال مي‌كنيم."

دستیار رهبر جمهوری اسلامی در امور نیروهای مسلح حتی پا را از این فراتر گذاشت و در تشریح شکل جنگ احتمالی ایران و آمریکا گفت: "جنگ آينده هواپايه و درياپايه است و جنگ در مقابل ايران ديگر زميني نخواهد بود و ما بايد در مقابل آنها آماده باشيم و قدرت دفاعي ما به قدري است كه دشمنان را پشيمان مي‌كنيم."

 

منطقه در التهاب جنگ

سخنان جنگی مقامات جمهوری اسلامی در شرایطی بیان می شد که طی روزهای گذشته حجم اخبار و تحلیل های رسانه های خارجی درباره افزایش احتمال حمله نظامی به ایران افزایش قابل ملاحظه ای یافته است.

مجله تایم در شماره اخیر خود به قلم "جو کلاین" نوشت: "طرح حمله به تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی، بار دیگر در دستور کار واشنگتن قرار گرفته است."

این نشریه معتبر اضافه کرد: "در حلقه‌های قدرت واشنگتن، دوباره با جدیت از طرح حمله به تاسیسات اتمی ایران سخن گفته ‌می‌شود. در واشنگتن به شدت شایع شده که هلیکوپترهای نظامی اسرائيل تجهیزات زیادی را به پایگاه «توبروز» در صحرای جنوبی این کشور انتقال داده‌اند. آمریکائی‌ها نیز پایگاه‌های خود در آسیای مرکزی را برای حمله آماده کرده‌اند. آمریکایی ها امروز با یقین بیشتری نسبت به سالهای پیش می‌دانند که برای جلوگیری از اتمی ‌شدن ایران به کدام مراکز اتمی این کشور باید حمله کرد. سرویس‌های اطلاعاتی در منطقه اهدافی را در اختیار امریکا قرار داده اند. همسایگان ایران، برای جلوگیری از اتمی شدن جمهوری اسلامی فشار می‌آورند. یوسف العتیبه سفیر امارات متحده عربی در واشنگتن طرفدار حمله نظامی آمریکا است. ترکیه، مصر، عربستان سعودی و حتی اردن تهدید کرده‌اند که اگر از دسترسی جمهوری اسلامی به بمب اتمی جلوگیری نشود، آن‌ها نیز برنامه اتمی خود را آغاز خواهند کرد."

این در حالی است که تحرکات نظامی نیروهای آمریکایی در منطقه و بخصوص خلیج فارس افزایش دوچندانی به خود گرفته است. به عنوان نمونه می توان به ورود ناو هواپیمابر عظیم ترومن همراه با 12 کشتی دیگر جنگی به آبهای خلیج فارس اشاره کرد.

این اتفاق حتی نگرانی یکی از بولتن های داخلی سپاه پاسداران را به دنبال داشت که با جنگی خواندن شرایط منطقه نوشت: "بعد از ناو هواپيمابر آيزنهاور، اين ناو هواپيمابر دومين ناو آمريکايي خواهد بود که در سواحل ايران مستقر مي شود. آمريکا پيش از اين ناو هواپيمابر فوق الذکر را، با 68 جنگنده و چهار بالگرد، در منطقه مستقر کرده بود که بر اساس برخي گزارشها ظرفيت کامل آن نيز، تا 90 جنگنده و 6000 خدمه است. منابع خبري گفته اند که بر اساس تصميماتي، واشنگتن طي سال جاري قصد دارد 56 ناوهواپيمابر خود را در سواحل ايران مستقر سازد و نيروهاي نظامي بريتانيا و فرانسه نيز به آنها افزوده خواهند شد."

اما در حالی که بولتن های داخلی سپاه، نمایندگان مجلس و مسئولان نظامی حکومت اسلامی همواره از احتمال تحویل داده نشدن سیستم موشکی پیشرفته S-300 به ایران ابراز نگرانی می کردند، روسیه چند روز پیش رسما اعلام کرد که بر مبنای قطعنامه اخیر تحریمی شورای امنیت علیه ایران، از تحویل این سامانه ضد هوایی به جمهوری اسلامی خودداری می کند.

مسئولان جمهوری اسلامی برای مقابله با حملات احتمالی خارجی، امید زیادی به این موشک های دارای توانایی فوق العاده راهبردی بسته بودند.

بر مبنای قطعنامه 1429 شورای امنیت سازمان ملل، کلیه دولت ها از معامله جنگ افزارهای سنگین و نیمه سنگین نظامی، بخصوص در زمینه موشکی و راهبردی با ایران منع شده اند.

 

حمایت آمریکا از حمله اسرائیل

تنها چند روز پس از اعلام رسمی روسیه درباره تحویل ندادن سیستم دفاع موشکی S-300 به ایران، بیش از چهل عضو مجلس نمایندگان آمریکا با امضای پیش نویس قطعنامه ای، حمایت خود از حمله نظامی اسرائیل به ایران در صورت عدم تغییر موضع اتمی جمهوری اسلامی را اعلام کردند.

به گزارش بی بی سی، این نمایندگان که همگی آنها جمهوریخواه هستند از "حق اسرائیل برای دفاع از حاکمیت خود و حفاظت از جان و امنیت شهروندان اسرائیلی و استفاده از همه ابزارهای لازم برای مقابله و حذف تهدیدهای اتمی ایران" پشتیبانی کرده اند.

لوئی گومرت، یکی از نمایندگان ایالت جنوبی تگزاس پیش نویس این قطعنامه را تهیه کرده است و تا روز جمعه (یکم مرداد) ۴۶ عضو مجلس نمایندگان آن را امضا کرده اند.

حزب دموکرات در حال حاضر کنترل دو رکن کنگره - مجالس نمایندگان و سنا - را در دست دارد و مقام های ارشد این حزب درباره پیش نویس یادشده واکنشی نشان نداده اند.

بر اساس این پیش نویس، اگر هیچ راه صلح آمیزی "در طی مدت زمانی قابل قبول" برای مقابله با خطر "فوری" علیه موجودیت اسرائیل پیدا نشود، اسرائیل می تواند از هر وسیله ای حتی نیروی نظامی علیه ایران استفاده کند.

در این پیش نویس به موارد متعدد تهدیدهای لفظی ایران علیه اسرائیل با ذکر نقل قول و زمان آن اشاره شده است.برای نمونه در آن گفته شده، محمود احمدی نژاد، در ۲۶ اکتبر سال ۲۰۰۵ در کنفرانس "جهان بدون صهیونیسم" گفته است: "انشا الله و کمک خدا بزودی شاهد جهانی بدون آمریکا و صهیونیسم خواهیم بود" و "رژیم اشغالگر از نقشه جهان محو می شود."

در این پیش نویس همچنین به نقل از باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نوشته شده است که روابط واشنگتن و تل آویو "بیش از یک اتحاد استراتژیک" است و می افزاید آمریکا بدنبال جنگ با ایران نیست اما همه گزینه ها را برای خود برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی محفوظ می دارد.

دولت باراک اوباما هنوز درباره پیش نویس قطعنامه یادشده اظهار نظر نکرده است.

قطعنامه های مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای کاخ سفید لازم الاجرا نیست و صرفا نظر این دو رکن کنگره را بیان می کند.پیش از این اکثریت قریب به اتفاق اعضای کنگره، از دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، در ماه ژوئن به تشدید تحریم های ایالات متحده علیه ایران رای مثبت دادند.

اسرائیل همواره تهدید کرده که آماده است برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته ای، به ایران حمله نظامی کند. جمهوری اسلامی همواره این اتهام را رد کرده و در مقابل هشدار داده که هرگونه حمله نظامی را قاطعانه پاسخ خواهد داد.

خبرگزاری های حکومتی دیروز به نقل از جعفر شجونی، از روحانیون تندروی حامی احمدی نژاد گزارش دادند که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در دیدار با وی بیان داشته: "اگر قرار باشد رژيم صهيونيستي جرات تجاوز به كشوري را داشته باشد ايران و لبنان را انتخاب خواهد كرد اما ما اعلام مي‌كنيم كه هرگونه كنشي از سوي رژيم صهيونيستي عليه ايران قطعا با واكنش سريع حزب‌الله لبنان همراه خواهد بود چرا كه حزب‌الله لبنان خود را سرباز آيت‌الله خامنه‌اي مي‌داند و در اين راه هيچگونه جسارتي را از رژيم صهيونيستي نخواهد پذيرفت."

 

 

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...