رفتن به مطلب

روبات های که یورتمه می روند


ارسال های توصیه شده

ربات های نظامی

 

 

پس از جنگ جهانی دوم کشورهایی که درگیر این جنگ بودند ، به فکر افتادند تا از بهترین شیوه های تاکتیکی برای کاهش تلفات انسانی در جنگ استفاده کنند . با پیشرفت سریع تکنولوژی در چندین دهه اخیر مصنوعات بسیاری در این زمینه با هدف کاهش تلفات انسانی ساخته شدند ، از قبیل هواپیماهای بدون سرنشین ، مین یاب های الکترونیکی و هم اکنون روبات های جنگی که به عنوان سربازهای مسلح می توانند انواع مأموریت های نظامی را با دقتی بیشتر از یک انسان انجام دهند .

بر اساس قراردادی که بین وزارت ایالات متحده آمریکا و شرکت بوستون دینامیک به امضا رسید ، قرار است این شرکت تا هشت سال آینده مجهزترین روبات مسلح را طراحی و به خدمت نیروهای نظامی آن کشور درآورد.

 

 

1280205818_bigdog_snow.jpg

 

 

 

برای ساخت روبات ، گروه های مختلفی متشکل از مهندسان طراز اول باید گردهم آیند تا روباتی ساخته شود و هنگامی این کار سخت تر می شود که روبات مذکور چند منظوره باشد .

شرکت بوستون دینامیکس نمونه غیرعملیاتی طراحی کرده است که قابلیت منحصر به فردی دارد . اکثر روبات هایی که تاکنون برای مصارف نظامی ساخته شده اند دارای چرخ هستند در صورتی که روبات جدید بوستون چهارپا دارد و به همین دلیل لقب سگ بزرگ (BigDog) را برای آن انتخاب کرده اند .

توانایی شگفت آور حفظ تعادل و همچنین حفظ ثبات در خلال حرکت برای این روبات از مهمترین مسائل طراحی بوده و با تشکیل کنسرسیومی ( متشکل از خبره ترین مهندسان مکانیک ، الکترونیک و هیدرولیک ) این مشکل حل شده و سگ بزرگ توانایی حرکت پیدا کرد . کامپیوتر مرکزی روی سگ بزرگ تعبیه شده است که هماهنگی و تمام فرامین را صادر می کند . برای نشان دادن گوشه ای از کار این کامپیوتر به این نکته توجه کنید که تنها برای حرکت عادی به سمت جلو در هرثانیه 500 فرمان از کامپیوتر به جک های هیدرولیک و سازه های مکانیکی سگ بزرگ داده می شود .

انواع گوناگون حسگرها (حرارتی و ... ) در پاهای سگ بزرگ وجود دارد تا پس از تشخیص چگونگی سطح زیرپایش با زاویه آن ، اطلاعات را به کامپیوتر مخابره کند و کامپیوتر هم به سرعت پس از داده پردازی های لازم فرامین صحیح حرکت را صادر می کند .

نیروی حرکت را یک موتور تک سیلندر گازوئیلی فراهم می کند که در انتهای فوقانی روبات جا دارد و اهرم های انتقال قدرت مستقیماً به سیتم های هیدرولیک وصل شده اند و قسمتی از نیروی موتور هم صرف ایجاد الکتریسیته برای کامپیوتر و دستگاه های دیگر می شود . یک دستگاه اندازه گیری لیزری زیر صفحه اصلی ( درواقع سر سگ بزرگ ) کار گذاشته شده که با فیبر های اپتیکی فواصل موانع موجود را تخمین می زند.

مواد بدنه آن از آلیاژ مخصوصی ( که بیشتر میزان آن را آلومینیوم تشکیل داده است ) ساخته شده و در صورتی که چندین گلوله به آن بخورد هم نمی شکند . وزن بدنه بسیار کم است و به همین دلیل سگ بزرگ قادر به حمل 55 کیلوگرم انواع تسلیحات و جنگ افزار است .

سگ بزرگ چسم بسیار تیزبینی دارد . این سر که در واقع یک اسکنر لیزری است ، حاصل تحقیقات چند ساله دانشمندان است و با دید وسیعی که دارد می تواند تا چند صد متر جلوتر را تحت پوشش لیزری قرار دهد و تمامی اطلاعات را به کامپیوتر مرکزی مخابره کند .

یکی از مسئولان ساخت پروژه سگ بزرگ می گوید : سگ بزرگ می تواند با سرعت 5 کیلومتر در ساعت در هر منطقه آب و هوایی حتی مکان های که شیب 45 درجه دارند حرکت کند . چه در شب چه در روز دید چشم سگ بزرگ یکسان است . البته این روبات تنها نمونه غیرعملیاتی است و مسئولات پروژه تحقیقات و ساخت امیدوارند که نمونه کامل آن را تا هشت سال آینده تحویل وزارت دفاع بدهند . نمونه های عملیاتی آن تفاوت های ویژه ای با نمونه غیرعملیاتی دارد . اول اینکه چندین سلاح سبک و سنگین روی آن نصب می شود که بادقتی بسیار بالا به اهداف مورد نظر شلیک می کند و جالب اینکه قادر به شناخت نیروهای خودی از غیرخودی است . احتمال استفاده از یک باطری بسیار قوی در نمونه بعدی می رود تا سگ بزرگ قادر باشد بمدت 2 ماه حتی بدون استفاده از نیروی موتورش به انجام مأموریت بپردازد . مهندسان نرم افزار آن در حال ساخت برنامه ای هستند تا کامپیوتر مرکزی پس از داده پردازی وضعیت محیط و نحوه عملیات ، بتواند برخی تصمیمات و فرامین را خود صادر کند .

از جمله قابلیت های خارق العاده سگ بزرگی توانایی حرکت روی برف ، یخ ، سطح سنگلاخی ، پرش به شیوه پرش یک آهو ، شنا در آب ، حمل 150 کیلوگرم بار ، بالارفتن از سطوح شیبدار ، توانایی افزایش و کاهش سرعت و حرکت مورب است . شاید بتوان به جرأت گفت که این روبات فوق پیشرفته تاکنون نظیری نداشته است . برای مثال اگر این روبات را روی دریاچه یخ بسیار لغزنده ای رها کنید ، به راحتی میتواند تعادل خود را حفظ کند و به حرکت ادامه دهد . حتی اگر شما از بغل لگدی به این روبات بزنید تا آن را واژگون کنید ، با وجود اینکه روبات روی سطح یخی قرار دارد ، چند تلو تلو خورده و دوباره تعادل خود را حفظ می کند .

 

 

 

دیگر محصولات بوستن دینامیکس :

روبات سگ بزرگ ، تنها شاهکار مهندسان بوستون داینامیکس نیست . این شرکت مهندسی شش روبات پیشرفته دیگر با کاربری های متفاوت هم تولید کرده است که در اینجا سه تا از مهمترین این روبات ها را می بینید .

 

RISE

این روبات فوق العاده می تواند از دیوار بالا رود ، همچنین توانایی بالارفتن از درخت و موانع نظامی را هم دارد . روی پاهای این روبات پنجه های بسیار ریزی طراحی شده است که آن را قادر می سازد به راحتی از روی سطوح ناهموار عبور کند . نکته جالب در مورد این روبات این است که دم دارد و از دم خود برای تعادل خود استفاده می کند . وزن این روبات 2کیلوگرم است و سرعتی معادل سه دهم متر بر ثانیه دارد . این روبات جالب با شش پا ، ظاهری شبیه سوسک دارد که هر کدام از این شش پا نیروی خود را از یک جفت موتور الکتریکی می گیرند .

 

 

 

1280205860_rise_climb.jpg

 

 

 

سگ کوچک

این روبات در واقع برادر کوچکتر سگ بزرگ است . این روبات هم چهارپاست و برای تحقیقات در خصوص حرکت روباتیک طراحی شده است . درواقع هدف از طراحی این روبات این بوده است که دانشمندان بتوانند رابطه بنیادین میان موتور کنترل دینامیک ، فهم روبات از محیط و چگونگی حرکت آن در سطوح مختلف دریابند .

دانشگاه های آکسفورد ، MIT ، USS و دانشگاه پنسیلوانیا در ساخت این روبات مشارکت کرده اند . سگ کوچک چهارپا دارد که هرکدام از انها قدرتشان را از موتور الکتریکی میگیرند . این پاها از حسگرهای گوناگون بهره می برند . این روبات توانایی صعود از موانع و یورتمه رفتن را دارد . کامپیوتر مرکزی که در این روبات کار گرفته شده توانایی حس کردن و کنترل حرکتی روبات را دارد . این کامپیوتر همچنین دور موتور ، حرکت مفصل های روبات ، جهت یابی و تماس هماهنگ چهارپا به زمین را کنترل می کند . نیروی موتور این روبات توسط چند باطری لیتیوم پولیمری تأمین می شود که می توانند به مدت 30 دقیقه روبات را در حرکت نگه دارند . ارتباط بی سیم و کنترل از راه دور از دیگر ویژگی های این روبات است .

 

 

 

1280205984_littledog_terrain.jpg

 

 

Rhex

این روبات میتواند از روی موانع عمودی عبور کند . حرکت آن در لجن ، ماسه ومحیط های پر از گیاه و بوته خارق العاده است . این روبات ضد آب است و می تواند در محیط های خیس و روزهای بارانی به راحتی عمل کند . ویژگی بسیار خارق العاده این روبات این است که می تواند روی سطح آب به راحتی شنا کند و هر زمان نیاز بود به زیر آب رفته و در زیر آب مانند یک زیردریایی عمل کند . این روبات از طریق کنترل از راه دور عمل می کند و کنترل کننده می تواند آن را از فاصله 600 متری کنترل کند و به او فرمان بدهد .

 

 

 

1280206025_rhex_mud.jpg

 

 

 

 

 

 

منبع

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...