رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

بتن شفاف

 

 

بتن عبور دهنده نور، امروزه به عنوان یک متریال ساختمانی جدید با قابلیت استفاده بالا مطرح است. این متریال ترکیبی از فیبر های نوری و ذرات بتن است و می تواند به عنوان بلوک ها و یا پانل های پیش ساخته ساختمانی مورد استفاده قرار گیرد. فیبر ها بخاطر اندازه کوچکشان با بتن مخلوط شده و ....

 

ترکیبی از یک متریال دانه بندی شده را تشکیل می دهند به این ترتیب نتیجه کار صرفا ترکیب دو متریال شیشه و بتن نیست، بلکه یک متریال جدید سوم که از لحاظ ساختار درونی و همچنین سطوح بیرونی کامل همگن است، به دست می آید.

 

 

 

 

فیبر های شیشه باعث نفوذ نور به داخل بلوک ها می شوند. جالب تریت حالت این پدیده نمایش سایه ها در وجه مقابل ضلع نور خورده است. همچنین رنگ نوری که از پشت این بتن دیده می شود ثابت است به عنوان مثال اگر نور سبز به پشت بلوک بتابد در جلوی آن سایه ها سبز دیده می شوند. هزاران فیبر شیشه ای نوری به صورت موازی کنار هم بین دو وجه اصلی بلوک بتنی قرار می گیرند. نسبت فیبر ها بسیار کم و حدود 4 درصد کل میزان بلوک ها است. علاوه بر این فیبر ها بخاطر اندازه کوچکشان با بتن مخلوط شده و تبدیل به یک جزء ساختاری می شوند بنابر این سطح بیرونی بتن همگن و یکنواخت باقی می ماند. در تئوری، ساختار یک دیوار ساخته شده با بتن عبور دهنده نور، می تواند تا چند متر ضخامت داشته باشد زیرا فیبر ها تا 20متر بدون از دست دادن نور عمل می کنند و در دیواری با این ضخامت باز هم عبور نور وجود دارد.

 

 

ساختارهای باربر هم می‌توانند از این بلوک‌ها ساخته شوند. زیرا فیبر های شیشه ای هیچ تاثیر منفی روی مقاومت بتن ندارند. بلوکها می توانند در اندازه ها ی متنوع و با

 

 

عایق حرارتی خاص نصب شده روی آنها تولید شوند

 

 

این متریال در سال 2001 توسط یک معمار مجار به نام «آرون لاسونسزی» اختراع شد و به ثبت رسید. این معمار زمانیکه در سن 27 سالگی در کالج سلطنتی هنر های زیبای استکهلم مشغول به تحصیل بود این ایده را بیان کرد و در سال 2004 شرکت خود را با نام لایتراکان تاسیس کرد و با توجه به نیاز و تمایل جامعه امروز به استفاده از مصالح جدید ساختمانی، از سال 2006 با شرکت های بزرگ صنعتی به توافق رسیده و تولید انبوه آن به زودی آغاز خواهد شد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 8 ماه بعد...

650_634144423506830000_l.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Litracon light Transing concrete)

 

آرون لاسونسنری مجارستانی(Aron Losonczi) نوع جدیدی ازبتن را ایجاد کرد وآن را توسعه بخشید که نوررا از خود عبور می دهد.

 

- بتن عبور دهنده نور امروزه به عنوان یک متریال ساختمانی جدید با قابلیت استفاده بالا مطرح است. این متریال ترکیبی از فیبرهای نوری و ذرات بتن است و می تواند به عنوان بلوکها و یا پانلهای پیش ساخته ساختمانی مورداستفاده قرارگیرد.فیبرها بخاطر اندازه کوچکشان با بتن مخلوط شده و ترکیبی ازیک متریال دانه بندی شده را تشکیل می دهند.به این ترتیب نتیجه کارصرفاً ترکیب دومتریال شیشه وبتن نیست،بلکه یک متریال جدید سوم که از لحاظ ساختار درونی و همچنین سطوح بیرونی کاملاً همگن است به دست می آید.

 

beton%20%2003.jpg

 

- فیبرهای شیشه باعث نفوذ نور به داخل شیشه می شوند، جالبترین حالت این پدیده نمایش سایه ها دروجه مقابل ضلع نورخورده است، همچنین رنگ نوری که از پشت این بتن دیده می شود ثابت است به عنوان مثال اگر نورسبز به پشت بلوک بتابد درجلوی آن سایه ها سبز دیده می شود. هزاران فیبر شیشه ای نوری به صورت موازی کنارهم بین دووجه اصلی بلوک بتن قرار می گیرند،نسبت فیبرها بسیارکم وحدود 4درصد کل میزان بلوک ها است. علاوه بر این ، فیبرها به خاطر اندازه کوچکشان با بتن مخلوط شده وتبدیل به یک جزء ساختاری می شوند بنابراین سطح بیرون بتن همگن و یکنواخت باقی می ماند.

 

 

beton%2001.jpg

 

- درتئوری ساختاریک دیوارساخته شده بابتن عبوردهنده نور،می تواندتا چند متر ضخامت داشته باشد، زیرا فیبرها تا20متر بدون ازدست دادن نور عمل می کنند.

- ساختارهای باربرهم می تواننند از این بلوک ها ساخته شوند، زیرافیبرهای شیشه ای هیچ تاثیرمنفی روی مقاومت بتن ندارند،بلوک ها می توانند دراندازه های متنوع وباعایق حرارتی خاص نصب شده روی آنهاتولیدشوند.

 

beton%20%2005.JPG

 

 

کاربردهای بتن عبوردهنده نور دیوار:

دراین حالت هردوسمت همچنین ضخامت این متریال جدید قابل مشاهده خواهدبود.اگرنورخورشید به ساختاراین دیوار می تابد، قرارگیری غربی یا شرقی توصیه می شودتا اشعه آفتاب درحال طلوع یاغروب بازاویه کم به فیبرهای نوری برسدوشدت عبورنوربیشترشود.

 

پوشش کف: درطول روز این یک کفپوش ازجنس معمولی به نظرمی رسد ودر هنگام غروب آفتاب، بلوک های کف دررنگهای منعکس شده ازنورغروب شروع به درخشش می کنند.

 

طراحی داخلی: ازاین نوع بتن می توان برای روکش دیوارها درطراحی داخلی استفاده کرد به صورتیکه ازپشت نورپردازی شده باشند و می توان از نورهای رنگی متنوع استفاده کرد.

 

مسطح کردن بلوک بتن: درصورت نیاز به مسطح کردن این بتن شیارهایی درداخل آن تعبیه می شوند، درحین ساختن دیوارها میلگردها به صورت عمودی یا افقی دراین شیارها قرارمی گیرند وفیبرهای اپتیکی بخاطر خاصیت انعطاف پذیری خوددر اطراف میلگردها جمع می شوند وبه این ترتیب میلگردها دیده نمی شوند.

 

beton%20%2004.jpg

 

beton%20%2006.jpg

 

 

مشخصات تکنیکی:

 

- ترکیبات: بتن وفیبراپتیکی،میزان فیبرحداکثر ده درصد کل بلوک،عبور3درصد نورتابیده شده ازهر4درصدکل فیبرموجود.

 

- چگالی: 2400-2100 کیلوگرم برسانتیمترمکعب .

 

- ا ندازه بلوک ها: ضخامت500-25 میلیمتر

 

عرض حداکثر:600 میلیمتر

 

ارتفاع حداکثر:300 میلیمتر

 

 

 

 

beton%20%2007.jpg

 

 

 

Litracub Lamp

لامپ لایتراکیوب یکی ازمحصولات موفق لایتراکان است که درآن بلوک ها باقرارگیری روی هم به صورت مکعبی می شودکه منبع نور درداخل آن قراردارد ونور با عبور از بتن به بیرون ساطع می شود.

 

 

 

منبع:

لینک به دیدگاه

تكنولوژی بتن الیافی نمونه دیگری از كاربرد كامپوزیت ها به عنوان یك فن آوری نوین در صنعت ساخت و ساز می باشد. بدین منظور مطلب حاضر سعی در معرفی این تکنولوژی خواهد داشت.

 

از جمله مواد جدیدی كه جایگاه ویژه ای در ساخت و ساز به خود اختصاص داده، افزودني‌های بتن و الیاف تقویت كننده می باشد. استفاده از افزودنی های بتن باعث بهبود خواص مطلوب بتن، همچون مقاومت آن می گردد و در بعضی موارد با كاهش وزن بتن، مصالح بسیار سبكی را فرا راه مهندسین بنا قرار می دهد. بدون بهره گیری از این افزودنی ها بنای برج بزرگ میلاد در شهر تهران امكان پذیر نمی بود. الیاف تقویت كننده نیز از دیگر مواد عصر حاضر هستند كه كاربرد های فراوانی در قسمت های مختلف ساختمان یافته اند. این الیاف كه بیشتر شامل الیاف شیشه، پلی پروپیلن و گاه كربن نیز می شود، در ساخت انواع بتن های الیافی كاربرد فراوان دارد. همچنین از الیاف شیشه می توان در تولید آرماتورهای سبك و بسیار مقاوم در برابر خوردگی بهره برد. این الیاف جایگاه نسبتاً مناسبی در تعمیر بناها و تقویت سازه های صدمه دیده دارند و می توانند مقاومت پیچشی و برشی مناسبی پدید آورند. علاوه بر اینها از ورقه های پارچه‌ای فایبر گلاس نیز در تقویت انواع قطعات ساخته شده از بتن مسلح می توان استفاده نمود. composit0004.jpg

 

بتن الیافی در حقیقت نوعی كامپوزیت است كه با بكارگیری الیاف تقویت كننده داخل مخلوط بتن، مقاومت كششی و فشاری آن، فوق العاده افزایش می یابد. این تركیب كامپوزیتی، یكپارچگی و پیوستگی مناسبی داشته و امكان استفاده از بتن به عنوان یك ماده شكل پذیر جهت تولید سطوح مقاوم پرانحنا را فراهم می آورد. بتن الیافی از قابلیت جذب انرژی بالایی نیز برخوردار است و تحت اثر بارهای ضربه ای به راحتی ازهم پاشیده نمی شود. شاهد تاریخی این فن آوری، كاربرد كاهگل در بناهای ساختمان است. در واقع بتن الیافی نوع پیشرفته این تكنولوژی می باشد كه الیاف طبیعی و مصنوعی جدید، جانشین كاه، و سیمان جانشین گل بكار رفته در كاهگل شده است. امروزه با استفاده از الیاف شیشه، پلی پروپیلن، فولاد و بعضاً كربن، تولید انواع بتن های كامپوزیتی در كاربردهای مختلف صنعتی ممكن گردیده و بكارگیری آنها در كشورهای پیشرفته دنیا مورد قبول صنعت ساختمان واقع شده است.

موارد استفاده و محدودیت های كاربرد بتن الیافی

هر فن آوری همواره كاربرد ها و محدویت های خاص خود را دارد. بتن الیافی خواص مناسبی همچون شكل پذیری بالا، مقاومت فوق العاده، قابلیت جذب انرژی و پایداری در برابر ترك خوردن را دارا می باشد كه متناسب با آنها می توان موارد كاربرد فراوانی برای آن یافت. بطور مثال در ساخت كف سالنهای صنعتی، می توان از این نوع بتن به جای بتن آرماتوری متداول سود جست. این نوع بتن از بهترین مصالح مورد استفاده در ساخت بناهای مقاوم دربرابر ضربه، همچون سازه پناهگاه ها و انبارهای نگهداری مواد منفجره به شمار می رود و بناهای شكل گرفته از بتن، قابلیت فوق العاده ای در جذب انرژی ضربه دارد. همچنین در ساخت باند فرودگاه ها به خوبی می توان از این نوع بتن كمك گرفت. موارد دیگری از بكارگیری این بتن، ساخت قطعات پیش ساخته ساختمانی همچون پانل ها و یا پاشش بتن روی سطح انحنای یك سازه می باشد. علاوه بر موارد یاد شده می توان از مزایایی همچون عایق بودن سازه در باربر صدا و سرعت بالای اجرا نیز بهره مند گردید.

 

اما از آنجا كه نحوه قرار گرفتن الیاف داخل بتن، كاملاً تصادفی می باشد، از این بتن معمولاً نمی توان به نحو مطلوبی در ساخت تیرها و ستونها بهره گرفت و در این نوع سازه ها استفاده از روش سنتی و شبكه بندی فولادی به صرفه تر و مناسب تر می باشد. لازم است به این نكته توجه شود كه ناكارآمدی یك تكنولوژی جدید، نباید مانع نادیده گرفتن كاربردهای مناسب و نقاط قوت آن گردد.

composit0005.jpg composit0006.jpg

توجیه اقتصادی بتن الیافی

باید اعتراف كرد كه استفاده از بتن الیافی در همه موارد از بتن سنتی به صرفه تر نمی باشد. اما بر اساس برآورد هایی كه توسط بعضی از متخصصین كشور انجام گرفته است، در جاهایی كه سرعـــت اجرای بالا مدنظر است و یا نیاز به پاشــــش بتن (شات كریت) روی سطوح ویژه ای است، استفاده از این نوع بتن توصیه می گردد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

لینک به دیدگاه

گروهی از دانشمندان کلمبیایی در طرحی ابتکاری مصالح ساختمانی جدیدی را با درجه مقاومت بالا ابداع کردند که به علت پائین بودن قیمت آن احتمالا می تواند در حل بحران مسکن در کلمبیا نقش بازی کند.

628_634140095804017500_l.jpg

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، این دانشمندان می گویند خانه های ساخته شده از پسمانده دانه های قهوه شاید بهترین گزینه برای ساخت خانه های سنتی مقاوم در برابر رانش زمین باشد. دانه قهوه یکی از مهمترین منابع درامد کشاورزان در کلمبیا و یکی از مهمترین محصولات این کشور محسوب می شود.

 

تعدادی از دانشمندان کلمبیایی توانستند عصاره دانه قهوه و پسماندهای حاصل از تولید دانه قهوه را از طریق مخلوط کردن آن با مواد مقاوم در برابر حرارت، به ماده ای مناسب برای ساخت خانه که بسیار شبیه به چوب است تبدیل کنند. این دانشمندان می گویند محصول جدید آنها به اندازه کافی مقاوم است که بتوان از آن برای ساخت خانه استفاده کرد. می توان صفحات تولید شده از این طریق را بدون نیاز به پیچ و میخ یا هر ماده دیگری در محل مورد نیاز نصب کرد.

 

این صفحات، جایگزین بسیار مناسبی برای صفحات چوبی محسوب می شود و به حفظ جنگلهای کلمبیا کمک می کند. جرج مدینا استاد مهندسی صنایع در دانشگاه لس اندز که از جمله ابداع کنندگان مصالح ساختمانی جدید است گفت: ما برخلاف سایر کشورها جنگل مصنوعی نداریم ولی مقدار زیادی زباله طبیعی در اختیار داریم که پسمانده های دانه قهوه یکی از آنها است.

 

ما آزمایش های زیادی روی پسمانده های مختلف انجام دادیم و بهترین جواب را از پسمانده های قهوه گرفتیم. با استفاده از صفحه های تولید شده از پسمانده دانه های قهوه می توان به راحتی خانه ای مناسب ساخت که فقط هفت هزار و پانصد دلار برای احداث آن هزینه می شود. چنین خانه ای سبکتر از خانه های ساخته شده از مصالح سنتی است و نیاز به زیرسازی محکمی ندارد.

 

چنین مسئله ای برای ساکنان کلمبیا که با بارانهای فصلی و رانش زمین مواجه هستند امتیاز بزرگی محسوب می شود. چنین بارانهایی ممکن است موجب تخریب منازل سنتی بر سر ساکنان آن شود. سبک بودن منزل ساخته شده از پسمانده دانه های قهوه موجب می شود این منازل در برابر چنین حوادثی ایمنی بیشتری داشته باشند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

دانشمندان به روشی جدید برای چاپ گرفتن از لیزرها دست یافته‌اند که در آینده می‌توان از این روش برای تولید تلویزیون‌هایی به ظرافت کاغذ و صفحات نوردار استفاده کرد.

627_634140091500736250_l.jpg

لیزرها از زمان اختراع‌شان در سال 1960 به عنوان پرتوهای فوق‌العاده فشرده و متراکم از نور، کاربردهای بسیاری از فیبرنوری گرفته تا تولید دیسک‌های فشرده قابل خواندن داشته‌اند اما لیزرهای معمولی گران‌قیمت بوده و برای استفاده در فن‌آوری‌های چاپی مساعد و مناسب نیستند.

 

محققان CSIRO، دانشگاه ملبورن و دانشگاه پادوآ در ایتالیا اخیرا با ساخت لیزرهای ظریف و چاپی با استفاده از یک فن‌آوری براساس" نقاط کوآنتومی" به این مشکل فائق آمده‌اند. نقاط کوانتومی بلورهایی از جنس مواد نیمه رسانا و در ابعاد نانویی هستند.

 

محققان این نانوبلورها را در مایع معلق می‌کنند تا جوهری تولید شود که روی یک ماده شبه شیشه با نانوشیارهایی بر روی آن چاپ می‌شود. به گزارش شبکه خبری ای بی سی، وقتی نور به این ماده تابانده شود، درون شیارها جهش می‌کند و الکترون‌ها در نقاط کوآنتومی به سطح بالای انرژی می‌رسند و در نتیجه از خود نور منتشر می‌کنند. رنگ نور بستگی به اندازه نانوذرات دارد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

مهندسان موفق به طراحی پنجره‌های هوشمندی شده‌اند که میزان شفافیت آنها متناسب با تغییرات دما به طور خودکار تغییر می‌کند.

626_634140087913392500_l.jpg

طراحان شرکت «راون بریک» می‌گویند: این پنجره بدون نیاز به مصرف انرژی این کار را انجام می‌دهد. همان طور که عنوان شد، شفافیت این پنجره موسوم به «راون ونیدو» متناسب با دما تغییر می‌کند، به طوری که اگر هوای محیط داغ باشد، حرارت کمتری را از خود عبور می‌دهد و اگر هوا سرد باشد، شفافیت آن بیشتر می‌شود تا امکان عبور حرارت بیشتر خورشید به درون ساختمان فراهم شود.

 

به گفته محققان، استفاده از این پنجره‌ها برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی نیز مفید است، چون به نوبه خود نیاز به سیستم‌ گرم کننده یا تهویه هوا را کاهش می‌دهد. به گزارش نیویورک تایمز، عنصر اصلی به کار رفته در این پنجره، لایه‌ای از ماده «منعکس کننده حرارتی» بین لایه‌های داخلی و خارجی شیشه است.

وقتی دمای این ماده بیشتر از دمای فضای خانه شود، شروع به بازتاب حرارت می‌کند و جلوی ورود 90 درصد از انرژی خورشید را می‌گیرد. این تغییرات به طور خودکار انجام می‌شود و نیازی به دخالت صاحب خانه برای تنظیم شرایط پنجره نیست.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

سازه ی کششی شامل المان هایی است که تنها کشش تحمل می کنند و فشار و خمشی در آنها وجود ندارد. کلمه کششی نباید با تنسگریتی که فرمی از سازه است که اعضای فشاری و کششی با هم سازه را تشکیل می دهند اشتباه گرفته شود.

252_634076199726222500_l.gif

سازه ی کششی شامل المان هایی است که تنها کشش تحمل می کنند و فشار و خمشی در آنها وجود ندارد. کلمه کششی نباید با تنسگریتی که فرمی از سازه است که اعضای فشاری و کششی با هم سازه را تشکیل می دهند اشتباه گرفته شود.

بیشتر سازه های کششی توسط اعضای خمشی یا فشاری مانند دکل ها (گنبد میلینیوم (ساختمان O2)) حلقه های فشاری و یا تیر ها پشتیبانی می شود. سازه های غشایی کششی بیشتر اوقات به عنوان سقف استفاده می شوند زیرا علاوه بر اقتصادی بودن به شکل جذابی دهانه های بزرگ را پوشش می دهند.

 

 

 

 

180px-Saddle_point.png

 

 

 

 

 

300px-Olympiastadion_Muenchen.jpg

 

تاریخچه

این نوع فرم ساخت و ساز در اواخر قرن بیستم به طور درست درک شد و استفاده از آن گسترش پیدا کرد. سازه های کششی دیرزمانی است که در چادر ها و توسط طناب مهاردر پارچه آن پیش تنیدگی ایجاد و امکان تحمل بار ها را به آن می دهد استفاده می شود. مهندس روس ولادمیر شوخاف از اولین افرادی بود که محاسبات قابل استفاده ای را برای محاسبه تنش ها و تغییر شکل های سازه های کششی بسط داد. شوخاف هشت سازه ی کششی و پوسته نازک را برای ساختمان نمایشگاه Nizhny Novgorod سال 1896 طراحی کرد. این سازه مساحتی معادل 27 هزار متر مربع را می پوشاند. یک نمونه متاخر برای استفاده از سازه های کششی در مقیاس بزرگ ساختمان Sidney Myer Music Bowl است که در سال 1958 ساخته شد.

آنتونی گائودی از این اصول به صورت عکس برای تولید سازه ای که خالصا در فشار باشددر کلیسای Colonia Guellاستفاده کرد.

او یک سازه ی معلق از کلیسا ایجاد کرد تا بتواند نیرو های فشاری را محاسبه و هندسه ستون ها و طاق ها را بدست بیاورد. این اصول بعدا بوسیله مهندس و معمار آلمانی فری اتو که از این ایده در ساخت نمایشگاه آلمان در Expo 67 مونترال الهام گرفته بود مورد بهره برداری قرار گرفت. اتو بعدا از این ایده برای سقف سازه ای ساختمان المپیک مونیخ برای مسابقات تابستانه 1972 بهره برد. از 1960 به بعد سازه های کششی توسط طراحان و مهندسین پشتیبانی شده است مانند:

Ove Arup, Buro Happold, Walter Bird of Birdair, Inc., Frei Otto, Eero Saarinen, Horst Berger, Matthew Nowicki, Jorg Schlaich, Nicholas Goldsmith & Todd Dalland at FTL Design & Engineering Studio and David Geiger.

تکنولوژی های پیشرفته رو به رشد باعث شده است که سقف های پوشیده شده توسط پارچه بیشتر رواج یابند. وزن کم این نوع سازه ها ساختن آنها را نسبت به دیگر گزینه های طراحی مخصوصا هنگامی که هدف پوشش دهانه های بزرگ باشد آسان تر و ارزان تر کرده است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

فناوری نانو توانسته صنایع مختلف را بهبود بخشد و همچنین این فناوری به نگهداری آثار باستانی و میراث فرهنگی كمك شایانی می‌كند.

233_634073730776066250_l.gif

آثار باستانی و بناهای تاریخی به عنوان سازه‌های بارز و میراث هر كشوری به شمار می‌روند. لذا لازم است كه این بناها در مرحله اول به خوبی مرمت و بازسازی شوند در مرحله بعدی از آنها محافظت دائمی به عمل آورد. فناوری نانو با ایجاد پوشش‌های پیشرفته جهت محافظت سطوح ابنیه، می‌تواند آنها را از تخریب با عوامل محیطی و تخریب توسط بازدید‌كنندگان، به طور دائمی محافظت می‌كند.

نانوپوشش‌های ابر دافع آب و كثیفی و همچنین مقاوم به جوهر و رنگ جهت جلوگیری از نوشتن یادگاری و تخریب كه موسوم به Antigraffiti نیز هستند، ابنیه تاریخی و مهم و همچنین ساختمان‌های تجاری و اداری با نماهای گران‌قیمت را می‌توانند حفظ و حراست كنند.

شركت آلمانی Degussa محصولی با نام Protectosil دارد كه به صورت شیمایی مواد معدنی ابنیه باستانی تركیب شده و در برابر خراش و شرایط بد آب و هوایی نیز مقاوم است. این مواد كه در برابر اشعه UV نیز مقاومند، اجازه چسبیدن رنگ و دبیر ذرات آلاینده را به سطح بنا نمی‌دهند.

 

*كاشی و سرامیك با پوشش آنتی باكتریال، آنتی میكروبیال و خود تمیز شونده

 

به دلیل گسترش روز افزون جمعیت ساكن بر روی كره زمین و در پی آن رشد بسیار سریع بیماری‌ها و باكتری‌های بیماری‌زا، محققان بر آن شدند تا با استفاده از راهبردهای پیشگیرانه مانع از بروز بیماری شوند چرا كه در صورت بروز یك بیماری كنترل آن و جلوگیری از شیوع آن كاری بسیار سخت و گاهی غیرممكن خواهد بود لذا در سالیان اخیر محققان موفق به شناسایی تركیباتی فلزی با خاصیت آنتی‌باكتریال شده‌اند كه این تركیبات می‌توانند از رشد و نمو باكتری‌ها و قارچ و دیگر عوامل بیماری‌زا جلوگیری كنند. از جمله روش‌های استفاه از این خواص، به كارگیری این تركیبات در مواد و لعاب كاشی و سرامیك‌های بهداشتی است. چرا كه پوشش‌های سرامیكی اغلب با غذا و نوشیدنی‌ها و مایعات و مواد زائد آلوده در تماس هستند كه از عوامل مهم در ایجاد باكتری‌های مختلف به شمار می‌روند.

ارائه تركیبی ایده‌آل و كارآمد با خاصیت آنتی‌باكتریال با استفاده از مواد فوتوكاتالیست‌های نانویی كه علاوه بر خواص میكروب‌زدایی از نظر اقتصادی قابل تولید و با صرفه باشد می‌تواند با به بكارگیری در اماكن عمومی نظیر بیمارستان‌ها از انتشار و بیماری‌زایی باكتری‌ها ممانعت به عمل آورد و به این ترتیب علاوه بر پیشگیری از شیوع بیماری در بین افراد در هزینه‌های درمان نیز صرفه‌جویی كرد.

این مواد، كه عمدتاً از نانو ذرات TIO تشكیل شده‌اند، آنتی‌باكتریال هستند و پوشش‌های فوتوكاتالیستی كه حتی می‌تواند با اسپری كردن روی انواع سطوح قرار بگیرد، با تحریك الكترون‌ها و ایجاد پدیده اكسید‌اسیون در این نانوذرات، خاصیت گند زدایی ایجاد می‌كند كه حتی بسیار بهتر از مواد شوینده شیمایی و سفید‌كننده‌ها است.

 

پوشش‌های فوتوكاتالیستی از بلورهایی تشكیل شده‌اند كه در مقابل نور خاصیت خودپاك‌كنندگی پیدا می‌كنند. علاوه بر این، دی‌اكسید تیتانیوم ابرآبدوست می‌باشد و باعث می‌شود تا هیچ قطره آبی روی سطح تشكیل نشود و قطره ها در حین پایین افتادن سطح را تمیز كنند.

اكسیژن‌های مولكول‌ دی‌اكسید تیتانیوم با آب موجود در هوا واكنش داده باعث واكنش بین اكسیژن و آب می‌شوند. رادیكال‌های OH آزاد شده باعث تجزیه NOX های موجود در آلودگی هوا شدهف آن‌ها را به HNO3 بی ضرر تبدیل می‌كنند. جالب توجه اینكه ظرفیت تصفیه هوای 1000 متر مربع از كاشی‌های پوشیده شده با فوتوكاتالیست، معادل ظرفیت تصفیه هوای 70 درخت صنوبر است.

 

محققان دانشگاه NEW SOUTH WALES استرالیا، پوششی را تولید كرده‌اند كه با استفاده از آن، نظافت سرویس‌های بهداشتی به كاری بسیار آسان تبدیل می‌شود. محققان مركز نانو مواد كاربردی این دانشگاه امیدوارند با استفاده از پوشش نازكی از ذرات دی‌اكسید تیتانیوم بتوان سرویس‌‌های بهداشتی را همیشه تمیز نگه داشت.

شركت آلمانی DEGUSSA در تولید و تجاری‌سازی نانوروكش برای سطوح خود تمیز شونده فعالیت دارد.

 

شركت المانی Ntec Gmbh Technikum در زمینه‌ی سطوح خود تمیز شونده فعالیت می‌كند.

 

مركز تحقیقاتی فناوری نانو در دانشگاه Ulster انگلیس، نیز روی روكش‌های فتوكاتالیستی برای سطوح خود تمیز شونده كار می‌كند.

شركت ژاپنی. jfe Metal products Engineering inc محصولاتی با نام Selfcleaner می‌می‌كند كه با استفاده از پرتوهای ماوراء بنفش و بارانف خاصیت خودتمیز شوندگی از خود نشان می‌دهند.

 

شركت آلمانی Deutsce Steinzeug محصولات خودتمیز شونده‌ای برای نمای خارجی دارد كه نام تجاری این محصولات عبارتند از Hydrotect KeraTwin و Hydrotect ker aion همچنین این شركت برای پوشش داخلی محیط‌هایی مثل دستشویی و حمام، محصولاتی با نام Hydrotect و Hydrotect plural two دارد. این محصولات با فوتو كاتالیتس پوشش‌دهی شده‌اند و در خود تمیز شونده آنتی باكتریال هستند.

كارخانه ژاپنی Taiyo kogyo corporation سه نوع محصول برای پوشش سقف دارد كه همگی از فیلم‌های پوشیده شده از فوتوكالیست تهیه شده‌اند. این محصولات عبارتند از 1) selfmax كه برای ساخت انبارهای چادری استفاده می‌شود. این فیلم‌ها علاوه بر اینكه در برابر جذب لك مقاومند، نور ماور‌اء بنفش را كاملا جذب می‌كنند تا افزایش دمای داخل چادر، كنترل شود. 2) Skyclearcoat كه برای ساخت سایبان استفاده می‌شود. این فیلم‌ها نیز علاوه بر ظاهری زیبان و شفاف، خاصیت ضد لك دارند. 3) Cleanmax برای ساخت ساختمان‌های گنبدی شكل خودتمیز شونده استفاده می‌شود. این ساختمان‌ها با اینكه از روشنایی روز استفاده می‌كنند، در عین حال از افزایش دمای داخلی ساختمان جلوگیری كرده و اجازه عبور نور ماور‌اء بنفش را نمی‌دهند.

شركت ژاپنی sekisui jushi crporation با استفاده از پوشش‌دهی فوتو كاتالیست‌های نانویی، سطوح آب‌دوستی را روی سطح قطعات مورد استفاده در سطح شهر، مثل چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، آینه‌های مقعر در تقاطع و غیره استفاده می‌كند كه با استفاده از خاصیت ابر آبدوستی، خود تمیز‌شونده هستند و آلودگی‌های شهری آنها را كثیف نمی‌كند.

شركت ژاپنی TOYO TOKI با نام تجاری TOTO، محصولاتی با خاصیت خودتمیزكنندگی و آنتی باكتریال برای شیشه، كاشی و سرامیك، نمای ساختمان و آینه و شیشه اتومبیل تولید می‌كند.

 

شركت استرالیایی Acme nano Products با استفاده كامپوزیت‌های نانورس با نام pk nanoclay به تولید پوشش‌های و لعاب‌های آنتی باكتریال، ضد قارچ و مقاوم در برابر uv تولید می‌كند.

 

یك نانومتر یعنی یك میلیاردم یك متر و در واقع نانو ‌معادل قطر چند اتم‌ است. در فناوری نانو باید خواص مواد را در مقیاس نانو بشناسیم و بدانیم كه هر ماده‌ای در هر اندازه‌ای چه خواصی دارد. همچنین بتوانیم مواد را در آن مقیاس تولید كنیم و آن خواص را در كنترل خود داشته باشیم و بتوانیم از آن‌ها استفاده كنیم و موادی با كاركرد جدید بسازیم كه به مجموعه این فعالیت‌ها فناوری نانو می‌گوییم.

در بحث نانو به طور روزانه ما شاهد خبرهای مختلف در حوزه‌های مختلف از جمله پزشكی، هوافضا و صنایع دیگر هستیم و از آن ‌جا كه در همه این بحث‌ها از مواد استفاده می‌شود، بحث نانو نیز در آن‌ها جایگاه دارد.

نانو در تمامی صنایع تأثیرگذار است و اهمیت دارد، همه صنایع در مسیر رشد و توسعه خود مجبورند از فناوری نانو استفاده كنند. تاكنون فناوری‌هایی كه بشر در اختیار داشته، در حد میكرو بوده و با جلو رفتن و پیشرفت‌های مختلف به فناوری نانو خواهیم رسید و صنایع نیز برای رسیدن به این پیشرفت باید در این حوزه فعال شوند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

آی‌بی ام (IBM) در راستای پروژه‌ای 5 نوآوری را معرفی کرده است که در صورت عملی شدن می‌توانند ظرف 5 سال آینده شهرها را دگرگون کرده و آن‌ها را به شهرهایی هوشمند تبدیل کنند.

176_634076026887160000_l.gif

آی‌بی ام (IBM) در راستای پروژه‌ای 5 نوآوری را معرفی کرده است که در صورت عملی شدن می‌توانند ظرف 5 سال آینده شهرها را دگرگون کرده و آن‌ها را به شهرهایی هوشمند تبدیل کنند.

 

به گزارش مهر این شرکت انفورماتیکی از حدود دو سال قبل در پروژه‌ای با عنوان پنج سال بعد در پنج (Next Five in Five ) با معرفی پنج نوآوری برای پنج سال آینده پیش‌بینی‌هایی را در مورد آینده بشر ارائه می‌کند.

 

براساس گزارش PhysOrg.com، در این راستا امسال IBM توجه خود را بر روی این نکته متمرکز کرده است که چگونه می‌توان شهرهایی را که در آنها ساکن هستیم تغییر داد. این پنج نوآوری به شرح زیر است:

 

1- سیستم‌های ایمنی شهرها:

بهداشت فردی شهروندان قادر خواهد بود که پیش‌بینی کند دقیقا چه وقت، کجا و چگونه ویروس‌های جدید توسعه می‌یابند و می‌توان در مقابل آنها از جمعیت دفاع و گسترش بیماری‌ها را محدود کرد. این سیستم‌های ایمنی شهری بر پایه شبکه‌ای انفورماتیکی استوار شده‌اند که استانداردسازی متدهای اشتراک گذاری اطلاعات مربوط به سلامت و بررسی اپیدمی‌های بیماری مسری را امکانپذیر می‌کند. [نكته بهداشتی روز]

 

2- ساختمان‌ها درک می‌کنند و از خود واکنش نشان می‌دهند:

شبکه‌های برق، شبکه‌های آب، ضدعفونی کردن آب‌های آلوده و سیستم‌های گرمایشی با کمک هزاران حسگری که به طور ثابت و مداوم بر سطح مصرف شهروندان نظارت دارند به روشی هوشمند ساخته می‌شوند و همزمان می‌توانند سطوح انتشار دی اکسید کربن را کاهش دهند. برای مثال هتل اژدهای هانگشوئو در چین ساختمان هوشمندی است که با شبکه‌ای از سیستم‌هایی که IBM تولید کرده است عمل می‌کند.

 

 

fanavari-az-8809-450.jpg

 

3- خودروها و اتوبوس‌های با مخزن خالی:

حرف E روی اندیکاتور مخزن بنزین دیگر به معنی خالی نخواهد بود بلکه در مفهوم موثر استفاده خواهد شد. در این راستا کارشناسان IBM با همکاری پروژه دانمارکی ادیسون بر روی فناوری‌های جدیدی برای بهبود مدت زمان باتری‌های الکتریکی وسایط نقلیه کار می‌کنند به طوری که باتری‌ها با کمک این فناوریها می‌توانند مسیر بین 200 تا 400 کیلومتر را در هر شارژ طی کنند. این درحالی است که در حال حاضر این باتری‌ها تنها 30 تا 70 کیلومتر را در هر شارژ می‌پیمایند. [ارتقاء سبک‌زندگی به کمک فن‌آوری‌های جدید]

 

4- شهرها تشنگی ساکنان خود را فرو می‌نشانند و در انرژی صرفه جویی می‌کنند:

فناوری‌های پیشرفته برای تصفیه آب به شهرها در بازیافت و استفاده محلی آب کمک می‌کنند و هزینه‌های حمل و نقل لازم را حداکثر 20 درصد کاهش می‌دهند. کنتورهای هوشمند و حسگرها می‌توانند در داخل سیستمهای آب و برق شهری تعبیه شوند و در زمان واقعی اطلاعات دقیق و صحیحی از مصرف را ارائه کنند و به این ترتیب به بهبود روش‌های استفاده کمک کنند.

 

5- پیش بینی بحران پیش از آنکه به مقامات گزارش داده شود:

نظارت مداوم بر شهرها می‌تواند موقعیت‌های بحرانی و اضطراری شامل جنایات و بلایای طبیعی یا مصنوعی را کاهش داده و بروز آنها را از طریق جمع آوری اطلاعات از تمام مناطق شهر و در زمان واقعی پیش‌بینی کند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...

يک ساختار کششي تنها ترکيبي از عناصر کششي است، نه خمشي و نه فشاري. ساختار کششي نبايد با ساختارهاي تنسگريتي که ساختاري فرمال با هر دوعنصر فشاري و کششي است اشتباه گردد.membrane2.jpg

اغلب ساختارهاي کششي با عناصري فشاري يا خمشي از قبيل ميله ها، حلقه هاي فشاري به همراه تيرها نگهداري مي شوند. در اين ميان ساختارهاي غشايي، جايگاه ويژه اي دارند که اغلب به عنوان پوشش استفاده شده و در فواصل بزرگ مي توانند اقتصادي و جذاب باشند.

اولين معماري دنياي کششي پوسته اي فولادي بود که توسط ولادیمیر شوخوف (در طول ساختمان) Nizhny Novgorod استفاده گرديد. مهندس روس، ولادیمیر شوخوف يکي از اولين مهندساني بود که محاسبات کاربردي از تنشها و تغيير شکلهاي ساختارهاي کششي، پوسته ها و غشاها را توسعه داد. شوخوف با هشت ساختار کششي و غرفه هاي نمايشگاهي ساختارهاي پوسته اي سبک براي نمایشگاه Nizhny Novgorod در 1896، غشايي به مساحت 27000 متر مربع طراحي کرد.

آنتونيو گائودي از مفهوم خلق معکوس يک ساختار فقط فشاري براي کليساي کولونیا گوئل استفاده کرد. او يک مدل کششي معلق کليسا را با محاسبه نيروهاي فشاري و با تعيين آزمايش ژئومتري يک قوس خلق نمود.

بعدها، کانسپتي توسط معمار و مهندس آلماني فری اتو معرفي شد، کسي که نخستين بار در ساختمان کلاه فرنگي آلمان اکسپو 67 مونترال استفاده کرد. اتو سپس ايده اي براي سقف استاديوم المپيک 1972 مونيخ ارائه داد. فرم ساختاري که به طور گسترده در ساختارهاي بزرگ اواخر قرن بيستم، جاييکه طناب هاي نگهدارنده بيشترين کشش را به پارچه ها داده و آن را مجبور به تحمل بارهاي مقاوم مي کنند، به کار گرفته شد.

از سال1960 ساختارهاي کششي توسط طراحان و معماراني از قبيل اوو آروپ ، بارو هاپولد، والتر برد، فری اتو، ایرو سارینین، هورست برگر و ديگران حمايت شدند.

 

سیستم های غشایی

نزديک به چند دهه است که سيستم سازه هاي کششي يا غشايي بدلیل ویژگیهای منحصر بفرد خود در صنعت ساختمان مورد توجه قرار گرفته است.

اين سازه ها مي توانند به عنوان پوششي براي بناها، زمينهاي بازي، باغها، تراسها، پارکينگ ها و ... و يا با نورپردازي خلاقانه به عنوان يک فضاي شهري مطلوب و شاخص جلوه کنند.

مصالح مورد استفاده در اين نوع سازه ها (عموما پارچه ای) چه از نظر زيبايي شناسي و چه از نظر عملکرد با کليه مصالح متعارف و متداول در صنعت ساختمان متفاوت مي باشند.

سازه هاي کششي به خاطر خواص فيزيکي و شکل هندسي شان نیز از ديگر سازه ها متمايزند و مي توانند به عنوان سازه هاي دائم، موقت يا با قابليت جابجايي استفاده شوند.

اين سازه ها نه تنها سبک، بلکه زيبا، نيمه شفاف و همچنين داراي طول عمر زياد و گاهي نيز اقتصادي مي باشند.

 

membrane5.jpg membrane1.jpg

معماري پارچه اي

استاديوم ها، سکوها، مراکز خريد، بهارخواب ها، پياده روها، سقف پارکينگ ها و ... همگي مي توانند با غشاهاي ترکيبي و ساختارهاي پارچه اي با زيرساختارهايي سبک، آزادي عمل فراوان، اطمينان بخشي مورد قبول و پايايي فوق العاده طراحي شوند. بطوريکه در تمام دنيا غيرمنتظره ترين و جاه طلبانه ترين پروژه ها با استفاده از ويژگي سبکی و انحناپذيري اين مصالح قابل ساخت مي باشند. امروزه می توان ادعا نمود که در طول بيش از ده سال تجربه، نسل جديد غشاها استحکام بيشتر و طول عمر بالاتري را ارائه مي دهند. تمامي اين فاکتورها فرصت کافي در جهت خلق يک نتيجه نهايي واقعي را عرضه می کنند؛ بطوريکه معماري معاصر بطور بارز با سيستم هاي غشايي خمش پذير و انعطاف پذير کار مي کند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

از آنجا که یکی از مهمنرین خواسته های انسان، تامین نیازهای ایمنی و آسایش وی در محیط زندگی است؛ لذا امروزه ایجاد محیطی با حداکثر قابلبت های آسایش و ایمنی از اهداف طراحی ساختمانها به شمار می آید. این مهم در خصوص معلولین، سالمندان، و بیماران نیازمند مراقبت ها ی پزشکی و طراحی فضاهای درمانی اهمیت خاصی می یابد.

سیستم مدیریت هوشمند که طی سالبان اخیر نمود چشمگیری در عرصه طراحی ساختماتهای درمانی داشته است، راهکارهای ایمنی و رفاهی ویژه ای را در قالبی یکپارجه ارائه می نماید.

 

بطور کلی یک ساختمان هوشمند را بصورت زیر می توان تعریف کرد:

"ساختمان هوشمند ساختمانی است که از تعامل زیر سیستم های مختلف کنترلی برخوردار است و می تواند محیطی سالم همراه با امنیت و آرامش را برای کاربران فراهم آورد."

سیستم های مختلف که در یک ساختمان هوشمند در نظرگرفته می شوند 4 سیستم کلی را شامل می گردند:

1- سیستم مدیریت انرژی

2- سیستم ایمنی جانی یا life safety

3- سیستم مخابراتی

4- سیستم های اتوماتیک سازی محل

سسیستم های کنترل هوشمند می توانند براحتی با نیازهای مختلف فضایی منطبق گردند، که از آن جمله می توان به نیازهای یک فضای درمانی یا بیمارستانی اشاره نمود. سیستم های فوق مدرن، دوربین های مداربسته و کامپیوترهای کنترلی می توانند برای آگاهی از وضعیت سالمندان و بیماران و مراقبتهای پزشکی استفاده گردند. مانیتورینگ اتاق های عمل و ویدئو کنفرانسها نیز از سایر خدمات اینگونه سیسنم ها می باشند.

 

automation010001.jpg

 

 

دوربین های مداربسته که توسط الگوریتم های هوش مصنوعی برنامه ریزی می شوند، می توانند تشخیص دهند که کدام مریض نیاز به کمک دارد. همچنین سیستم های فوق قادرند افراد را در انجام مراحل مختلف یا هشداردهندهای ویژه ای هدایت نمایند.

بدین ترتیب تکنولوژی اخیر اتوماسیون قادر به انجام مراحل کاری درمانی و مراقبتی بوده و تا آینده ای نه چندان دور می تواند بار سنگین وظایف پزشکی و پرستاری را کاهش دهد.

automation010003.jpgautomation010002.jpg

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

تکنولوژی اطلاعات و سیستم های دیجیتال، پزشکی را به همسویی در سیستمی واحد قادر می سازد.

sidra%20medical01.jpg

 

با ورود تعدادی از سیستم های دیجیتال به داخل بیمارستان ها، کارفرمایان برای پذیرفتن سیستم های شبکه ای و استفاده از آنها مشتاق می گردند. از نقطه نظر پزشکی، این سیستم ها شامل هر دو نوع سیستم های اطلاعاتی و کلینیکی نظیر سیستم الکترونیکی ثبت مدارک پزشکی (EMR) ، سیستم های ارتباطی و بایگانی تصاویر (PACS) ، و علامتگذاری فرکانس های رادیویی (RFID) می باشند. در این میان سیتم هایی همچون احضار پرستار، هشدار آتش و دور سنجی و نظارت بر بیمار(مونیتورینگ اعضای حیاتی بدن) در شبکه های جداگانه ای قرار می گیرند. سیستم های ارتباطی نظیر کنفرانس ویدیویی از راه دور و پیج افراد نیز در سیستم هایی مجزا و سیستم های امنیتی نظیر مراقبت از کودکان به عنوان آیتم های جداگانه ای مطرح می باشند.

sidra%20medical02.jpg

از نقظه نظر ساختمانی، مهندسی و سیستم مدیریت ساختمان (BMS) مجموعا ازسیستم های تهویه مکانیکی، کنترل کیفیت هوا و رطوبت داخلی به صورت تجهیزات مرکزی تشکیل می گردند. BMS نظارت بر سیستم های روشنایی و استفاده از انرژی را نیز در فضاهای درمانی به منظور کاهش مصرف مازاد آنها بر عهده می گیرد.

هنوز در هیچ بیمارستان یا فضای درمانی تمامی این سیستم ها گردهم نیامده اند؛ اما در 5 سال آینده، کشور قطر شاهد اتمام عملیات اجرایی بیمارستانی با استفاده از برترین فن آوری دیجیتال خواهد بود. این کشور کوچک خاورمیانه، دو تن از معماران آمریکایی Ellerbe Becket و Pelli Clarke Pelli را برای طراحی مرکز تحقیقاتی و درمانی پیشرفته (بدلیل استفاده تکنولوژی برتر در این مجموعه) sidra "سیدرا"، گردهم آورده است.

 

سیدرا بخشی از شهر آموزشی بلندپروازانه در دوحه، پایتخت قطر، است که در صورت تکمیل، تجسمی واقعی از یک مدل پیشرفته در طراحی بیمارستانها خواهد بود. مجموعه ای که معماران و کارفرمایان، فن آوری را در مدلهای متفاوتی در آن به نمایش خواهند گذاشت: در حوزه مراقبت از بیماران، تشریک مساعی و آموزش بین المللی در شاخه های پزشکی، کنترل و اداره ساختمان و در طراحی ساختمان مجموعه. حتی احتمالا تکنولوژی، در جهت معرفی و تشریح بیمارستان و فضاهای آن برای بیماران نیز بکار خواهد رفت.

sidra%20medical03.jpg

اما آنچه تمامی این کاربردهای غیر مشابه را در کانال دیجیتالی واحدی سهیم خواهد نمود، تکنولوژی اطلاعات یا IT است که کلیه مراحل اجرایی بیمارستان را در یک رشته کابل نوری هدایت می نماید.

 

Joe Leger مدیر گروه مشاور تکنولوژی که عمدتاً در زمینه فن آوری مراکز درمانی، فعالیت می نمایند، اظهار می دارد: "پیشتر هر سیستم دیجیتالی، زیرساخت کابلی جداگانه ای برای خود داشت، در حالیکه امروزه این ملزومات، بزرگتر از یک جعبه نیست. زمانی که ما خواهان اتاقی بزرگ برای ITمی باشیم، طراحان امتنا می کنند، درحالیکه ما موجب حفظ فضا می شویم، چراکه قبلاً هر سیستم اطلاعاتی، اتاق مجزای خود را طلب می کرد."

 

لگر در طراحی پروژه 400 تخت خوابی و 7/1 میلیون فوت مربعی سیدرا، با معماران "بکت و پلی" همکاری می نمابد؛ بیمارستانی که بطور دائم با مرکز درمانی Weill Cornell در شهر نیویورک در ارتباط خواهد بود.

sidra%20medical05.jpgsidra%20medical04.jpg

sidra%20medical06.jpg

در مراکزی نظیر سیدرا، فن آوری دیجیتال چیزی فراتر از سیستم های اتاق عمل (OR)، که در 5 سال گدشته انفجاری در استفاده از مانیتورها، تجهیزات رادیولوژی، تجهیزات ویدئو کنفرانس و ... را شاهد بوده اند، می باشد.

 

در تقابل با چنین توسعه ای، با وجود ظهور مشاورین IT بعنوان یکی از بازیگران اصلی صحنه فضاهای درمانی، هنوز استفاده از این مشاورین در مراحل پایانی کار و البته دیر صورت می گیرد و از این رو صنعت پزشکی، فضاهای درمانی و معماران آن با مسائل زیربنایی نظیر هزاران کابل و فضاهای مورد نیاز، دست به گریبان می باشند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

امروزه استفاده از سیستم های ترکیبی یا کامپوزیت به شدت روبه افزایش است، چراکه بشر به وسعت کاربرد این ترکیبات پی برده و لزوم استفاده از آنها را درک نموده است.

 

آشناترین مثال برای كامپوزیت، دیوار كاه گلی است. در گذشته بشر كاه و گل را با هم تركیب كرد و ماده ای ساخت كه از لحاظ خواص فیزیكی با هر دو آنها متفاوت بود. این تركیب، تركیبی است فیزیكی و این مواد با هم آلیاژ نشده اند بلكه در كنار هم قرار گرفته اند. بشر اولیه به این ماده دسترسی پیدا كرد؛ چیزی كه امروز آن را به نام كامپوزیت یا مواد مهندسی شده می شناسیم و در واقع، تركیبی است از مواد مختلف در سه زیر شاخه پایه پلیمر،‌ پایه سرامیك و پایه فلزی.

 

در پایه پلیمر به جای گل از رزین استفاده می شود كه پلاستیك است. پلاستیك زنگ نمی زند، سبك است، به راحتی شكل می گیرد،‌ ریخته گری می شود، می توان آن را ذوب كرد و قابل بازیافت می باشد. ولی یكی از معایب آن عدم استحکام آن است. بنابراین برای استحكام بخشیدن به آن تركیب دیگری مورد نیاز است. به جای كاه از نوعی الیاف مثل الیاف شیشه استفاده می شود. البته كلمه فایبر گلاس كه به كامپوزیت اطلاق می شود، ‌اصطلاحی غلط است، زیرا الیاف شیشه تنها یكی از الیافی است كه در این تركیب مورد استفاده قرار می گیرد. الیاف كربن، كولار و پلی پروپیلن نیز در این صنعت کاربرد دارند. در نهایت تمام این الیاف با یك رزین تركیب می شوند.

 

مواد كامپوزیت در سه رده تكنولوژی در صنعت مصرف دارند. در رده های پایین در ساختن وان حمام و وسایل بهداشتی، وسایل بازی در پارك ها، دكه های گل فروشی و غیره به كار می روند. در رده متوسط در صنعت خودرو، انتقال آب و نفت و نیرو و ... مورد استفاده قرار می گیرند و در رده تكنولوژی بالا در صنایع هوا و فضا مورد مصرف دارند.

موارد استفاده كامپوزیت در ساختمان

مواد كامپوزیت عمدتاً در ساختمان كاربرد وسیعی دارند. این مواد به صورت لوازم بهداشتی داخل ساختمان مثل وان، دستشویی، در و پنجره و ... برای جلوگیری از انتقال حرارت كار گذاشته می شوند. مواد كامپوزیت ترك نمی خورند و در مقابل ضربه و خوردگی و خمش مقاومند.

در حالت دیگر این مواد در سازه ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند؛ بطوریكه می توان از آنها به جای تیرآهن یا میلگرد داخل بتن استفاده كرد. تقویت خارجی و داخلی سازه های بتنی هم اكنون یك تجارت بسیار مهم در جهان امروز است.

composit0002.jpgcomposit0003.jpg

 

یكی از مزایای استفاده از كامپوزیت عدم دور ریز آن است،‌ بطوریكه به عنوان مثال قطعات دور ریز مواد كامپوزیتی در یك كارخانه خودروسازی را می توان آسیاب كرده و به عنوان پر كننده و تقویت كننده بتن استفاده نمود. این مواد حتی در ساخت خانه های تمام كامپوزیتی نیز كاربرد دارند. در اروپا خانه های كامپوزیتی دو طبقه ساخته می شود كه به راحتی با جرثقیل قابل حمل و جابجایی هستند.

 

مواد كامپوزیتی بطور اخص در ساخت پلها و پل های عابر پیاده بکار می روند. هم اكنون نمونه های زیادی از پل های تمام كامپوزیتی در سرتاسر جهان موجود است. یكی دیگر از موارد استفاده كامپوزیت در صنعت ساختمان استفاده از آن در زیباسازی شهر ها، ساخت مجسمه ها و مرمت ساختمان های قدیمی و بناهای باستانی است، بدون اینكه معلوم شود بخش ترمیمی از جنس ماده اصلی نیست، با همان رنگ و همان شكل.

 

مواد كامپوزیتی در ابرسازه ها نیز كاربردهای متنوعی دارند. در ساخت سقف مساجد و برجهای مسكونی و تجاری، مقادیر بالایی از این مواد استفاده می شود و این کاربرد، بدون كاهش مقاومت سازه، وزن آن را بسیار كاهش می دهد. تاكنون در آمریكا در حدود 130 هزار پل تمام كامپوزیتی و یا تقویت شده توسط كامپوزیت ساخته شده است. در ژاپن به دلیل بالا بودن پتانسیل زلزله، مواد كامپوزیتی در تعداد زیادی از ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند. در مالزی یك شركت سالانه 400 هزار تن مواد كامپوزیتی تولید می كند كه از آن بیشتر در ساخت گنبد مسجد استفاده می كنند.

 

متاسفانه در كشور ما به دلیل عدم شناخت كامل خصوصیات این تركیبات كه خود ضعف در طراحی، تولید و مصرف را به دنبال دارد، میزان استفاده این مواد به نسبت كشور های دیگر بسیار ناچیز است. ولی شاید بتوان با برنامه ریزیهای درازمدت و سرمایه گذاری در جهت شناساندن هرچه بیشتر این مواد به شركتها و موسسات صنعتی كشور این ضعف ها را تا حد زیادی جبران نمود.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

پروفیل های كامپوزیتی (FRP)

composit0007.jpgبزرگترین سهم بازار مصرف مواد مركب (كامپوزیت) در اختیار صنعت ساختمان است. در این میان پروفیلهای كامپوزیتی به میزان وسیعی در ساختمان سازی بویژه احداث بناهای ساحلی و یا سازه‌های مستقر شده در شرایط اقلیمی خورنده كاربرد یافته اند. گسترش تكنولوژی ساخت این پروفیلها مي‌تواند علاوه بر مرتفع ساختن نیاز صنعت ساختمان، راهگشای تولید انواع محصولات در صنایع دیگر همچون وسایل ورزشی، خودرو و غیره باشد.

 

 

مزایای استفاده از پروفیل های كامپوزیتی

دلیل عمده استفاده از پروفیل های FRP در داخل بتن، جلوگیری از پدیده خوردگی و افزایش عمر سازه در برابر ارتعاش می باشد. هرچند كه استفاده از پروفیل های FRP به جای نمونه های فلزی سبب كاهش وزن بنا نیز خواهد شد، اما در استفاده از این پروفیلها، مساله كاهش وزن اهمیت ناچیزی نسبت به دو مورد بیان شده دارد. دلیل بالا بودن عمر كامپوزیت ها، خواص غیر كشسان آنهاست. در حالی كه مواد فلزی حالت كشسان داشته و انرژی جذب شده را میرا می نمایند. بنابراین مواد كامپوزیتی در برابر ارتعاشات زلزله عملكرد بهتری خواهند داشت و بهترین گزینه جهت مقاومت سازه در برابر لرزه خواهند بود.

 

بكارگیری پروفیل های FRP به جای فلزی، بطور قابل ملاحظه ای از زیانهای ناشی از بروز خوردگی جلوگیری می كند. ظهور تخریب ناشی از پدیده خوردگی در بتن مسلح شده با پروفیل فلزی بدین گونه است كه نخست میله های فلزی داخل بتن دچار زنگ زدگی شده و اكسید می شوند. سپس این اكسیدها به سمت سطح بیرونی بتن شروع به مهاجرت كرده و با انتشار در داخل بتن باعث از بین رفتن آن می شوند. بدین ترتیب با خورده شدن دو جزء فلزی و بتن سازه، زمینه تخریب كامل سازه بتنی فراهم می گردد. روشهای سنتی گذشته مانند چسباندن صفحات فلزی بر روی سازه یا اضافه كردن ضخامت بتن جهت مقابله با پدیده خوردگی ضمن آنكه مشكل خوردگی فلز را مرتفع نخواهد نمود، سبب افزایش وزن سازه و آسیب پذیرتر شدن آن در برابر زلزله نیز خواهد شد. جهت جلوگیری از این امر می توان با تقویت سطح خارجی سازه بتنی توسط مواد مركب و استفاده از پروفیل های FRP در داخل بتن، هم مشكل خوردگی فلز داخل سازه را حل نمود و هم جلوی مختل شدن كارایی سازه در صورت خورده شدن بتن را گرفت كه این بهترین روش مقابله با پدیده خوردگی در یك سازه بتنی می باشد.

 

كشور ما نیاز بسیار گسترده ای به استفاده از كامپوزیت ها در قالب پروفیلهای كامپوزیتی دارد. هم اكنون بسیاری از سازه های بنا شده در محیط های خورنده مناطق مختلف كشور همچون پل های دریاچه ارومیه و یا ساختمان های جنوب كشور دچار معضل خوردگی هستند كه استفاده از كامپوزیت ها می تواند پاسخگوی مشكل این قبیل سازه ها باشد.

 

composit0008.jpgcomposit0009.jpg

 

تكنولوژی تولید پروفیلهای كامپوزیتی

پروفیل های FRP به روش پالتروژن ساخته می شوند. در این روش دسته ای از الیاف، پس از آغشته شدن با رزین پس از عبور از یك قالب در كنار هم قرار گرفته و یك پروفیل دارای مقطع ثابت را بوجود می آورند. از عمده ترین مزایای روش پالتروژن چند منظوره بودن آن و كاربردهای گوناگون آن در صنایع مختلف است. به عبارتی صرفاً با تغییر قالب دستگاه می توان علاوه بر محصولاتی كه در صنعت كاربرد دارد، همانند پروفیلها، محصولات گوناگون دیگری در حوزه های مختلف از جمله تسمه های ماشین نساجی، ریل ها، محافظ اتوبان ها، چارچوب پنجره ها و درها، تیرهای با مقطع I شكل، نبشی ها و غیره تولید نمود. عمر محصولات پالتروژنی بسیار بالاست و سرعت تولید یك محصول پالتروژنی نیز نسبتاً زیاد است.

 

توجیه اقتصادی پروفیل های كامپوزیتی (FRP)

با وجود اینكه یك تیر پالتروژنی قیمت ظاهری بیشتری نسبت به نمونه مشابه آهنی دارد، لیكن مقاومت مناسب آن در مصارف خاص ضد خورندگی و زلزله و عمر بالای آن، مي‌تواند توجیه گر قیمت اولیه بالای آن باشد. در مصارف عمومی مانند ساخت سازه ها اگر نیاز به مقاومت در برابر خورندگی و زلزله داشته باشد، استفاده از تیرهای پالتروژنی می تواند توجیه اقتصادی نیز داشته باشد.

 

اگر می بینیم كه در كشوری همچون تركیه، بكارگیری بتن الیافی به جای روش های سنتی، مقرون به صرفه تر از كشور ماست، ریشه های آن را در سرمایه گذاری و تلاش سازمان یافته جهت اقتصادی نمودن استفاده از این تكنولوژی جدید می توان یافت. اما اگر ما از روی آوردن به فناوری جدید به علت ریسك سرمایه گذاری پرهیز كنیم، خواهیم دید كه تكنولوژی سنتی در غیاب بهره گیری از فن آوری نوین، رقم بسیار بالایی از سرمایه های ما را به هدر خواهد داد. بطور مثال، ریزدانه های تولید شده در كشور ما كه به روشهای قدیمی غیر استاندارد تولیــــد می شوند، باعث افزایش درصد سیمان به كار رفته در بنا می شوند و همین امر موجب ظهور ترك و ضایعات در بتن حاصل نیز می گردد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

مدل سازی اتلاف گرمای سیستم گرمایش کف با استفاده از یک مدل دو بعدی متصل به زمین

 

گزارش حاضر، یک مدل شبیه سازی دوبعدی از اتلاف گرما و حرارت را توسط یک ورقه روی پایه، برای سیستم حرارتی کفی، معرفی می کند. وظیفه این سیستم مدل سازی تأثیر آرایش و شکل کف پی ساختمان در کارایی سیستم گرمایش است. این مدل می تواند برای طراحی خانه های دارای پتانسیل مناسب برای سیستم حرارتی کف با توجه به اتلاف گرما از طریق شکل و ترکیب کف و پی ساختمان، استفاده شود.

بررسی ها نشان می دهد که برای یافتن میزان دقیق اتلاف گرما به زمین، مدل متحرک سیستم کف مهم است اما مهمتر از آن، تأثیر بسزایی است که پی ساختمان در اتلاف انرژی ساختمان ها که توسط سیستم حرارت کفی گرم می شوند، دارد. نتیجه این مدل سازی می تواند در طراحی خانه هایی با سیستم حرارتی کفی لحاظ گردد.

unh02.jpgunh01.jpg

مدل شبیه سازی انرژی ساختمان

مدل سازی اتلاف گرمای سیستم گرمایش کف می تواند در یک مدل شبیه سازی شرایط حرارتی یک اتاق با گرمایش کف استفاده شود. بدین منظور مدل انتقال گرما را با خصوصیات مواد ثابت و پایدار مد نظر می گیرند. دیوارها، سقف، کف و پنجره ها با استفاده از یک متر حجمی کنترل محدود با یک طرح تهویه مجازی، مدل سازی می شوند. در این مدل، سیستم تهویه یک سیستم متعادل ساده است که دارای بازیافت گرما می باشد. اطلاعات آب و هوای ساعت به ساعت (اندازه گیری شده یا از یک طرح منبع سالانه) نیز به عنوان ورودی استفاده می شود.

بدین ترتیب، مدل در یک برنامه شبیه سازی با مدل هایی برای دیوارها،( شامل توضیح داخلی تشعشعات خورشیدی)، سقف، کف، تهویه، اتاق و اطلاعات آب و هوا با نام FHSim برای شبیه سازی گرمکن کف، بکار گرفته می شود. با استفاده از این برنامه، گرمکن کف، می تواند جزئیات به مصرف انرژی و اتلاف گرما به زمین را مشخص سازد.

پیش بینی دقیق جریان گرما و حرارت نشان دهندۀ این مطلب است که ساختمان های بزرگ می توانند به خوبی بعنوان مدل قرار داده شوند که این کار بر پایه ویژگی بعد آنها استوار می باشد. علاوه بر این بهتر است که شبیه سازی دینامیکی حرارت در لوله های گرمکن کف برای محاسبۀ دقیق اتلاف گرما به زمین، در صورتیکه هم میانگین دقیق و هم ماکزیمم جریان گرما نیاز باشد، استفاده گردد. معمولاً مقدار متوسط حرارت کف گرم شده نیاز است. اما تخمین این مقدار دشوار می باشد زیرا این مقدار به لیست طویلی از فاکتورها وابسته است که شامل میزان مصرف انرژی خانه و مقاومت حرارتی بین سیستم گرمایی کف واتاق می باشد که حتی اشتباهات کوچک در این تخمین باعث ایجاد تفاوت های بزرگ در اتلاف گرمای پیش بینی شده به زمین می گردد. مدل استفاده شده در این مقاله می تواند برای مدل سازی تأثیر پی و ساختمان کف در مصرف انرژی و اتلاف گرما به زمین توسط اتصال مدل کف به یک اتاق سنجیده و استفاده شود. با استفاده از این مدل جامع، شبیه سازی دینامیکی اتاق و سیستم گرمایی کف قابل اجرا می باشد. در این مدل تأثیر عایق در ساختمان کف و پی در مصرف انرژی خانه مهم نشان داده شده است. اما اِشکال مدل این است که کند بوده و به تعداد داده های زیادی نیازمند است. در هر حال این مدل می تواند به عنوان گامی به طرف اجرای سیستم های گرمکن کف قلمداد گردد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

پیشینه

توليد بتن سبك در ايران تا سالهای اخیر به صورت سنتی با استفاده از دانه‌های سبكی چون رس شكفته، سنگ پا، پوكه معدنی و يا بتن‌های گازی توليد می گردید كه هرکدام معايبی از نظر جذب رطوبت، تخريب طبيعت و محدودیت عرصه كاربرد، دارا می ‌باشند. اما امروزه با تزريق هوا در داخل اختلاط ماسه و سيمان، امکان سبک نمودن وزن آن هرچه بيشتر فراهم و اختلاط‌های كم‌ وزن (300 تا 1700 كيلوگرم بر مترمكعب) تحت نام بتن سبك هوادار Foamed Concrete توليد می‌گردد.

 

بتن سبك هوادار (فوم‌بتن) از سال 1923 ميلادی در آمريكا و هلند و بعدها در آلمان مورد توجه قرار گرفته و توسعه وسيع آن از سال 1980 توسط شركت Voton با همكاری دانشگاه‌های آلمان و دپارتمان‌های مربوطه انجام یافته است. آقای كريستوفر الكساندر از جامعه آكسفورد‌پرس در كتاب “A Pattern Language” متذكر می شود: «ما مطمئن هستيم كه بتن سبك هوادار بتن آينده جهان خواهد بود.»

 

در حالیکه در کشورمان ايران، استفاده از محصولات سنتی (آجر فشاری، بتن معمولی، چوب و ...) ، بدون توجه به تخريب طبيعت زیبا (تبديل خاك رس ،به مثابه طلای قرمز، به مصالح ساختمانی) و بلايای طبيعی همچون زمين‌لرزه، آتش‌سوزی، اتلاف منابع انرژی پایان پذیر و ... صورت می گیرد، جامعه مهندسی جهان به اين مهم دست یافته است كه برای داشتن نگاهی دقيق به پايداری سازه‌ها - با عمر مفيد حداقل 500 سال- باید از مصالح مرغوب ديگری استفاده نموده و مسكنی كه دارای خصوصيات ضد آتش، ضد پوسيدگی و حشرات، عدم جذب رطوبت، جذب صوت، عايق حرارت، مقاوم در برابر يخ‌ زدگی و راحت و مدرن با عمر قرن‌ها تولید نماید. در این راستا اغراق نیست اگر ادعا شود که تفکر حاضر با شناسايی بتن سبك هوادار “Foamed Light Weight Concrete” به واقعيت پيوسته است.

 

بتن سبك هوادار

pss01.jpgعمده بتن معمولی توليد شده در وزن kg/m32400 می‌باشد كه با داشتن وزن سنگين، اجرای سخت، عدم هماهنگی با سيستم‌های تأسيسات حرارتی و برودتی و از همه مهمتر با خاصيت جذب بسيار بالای آب، هميشه سرد و نمدار بوده و دارای معايب بسيار دیگری می‌باشد. مقاومت در مقابل يخ‌زدگی و عدم جذب رطوبت این نوع بتن، در صورت افزودن مقدار 7% هوا بدان، تقويت شده، اما هرگز نمی تواند به جای بتن سبك هوادار استفاده گردد.

 

بتن سبك هوادار ماده‌ای هماهنگ و سازگار با طبيعت است كه تنها با مواد سنگی و سيمان توليد می گردد؛ بطوریکه با 1 مترمكعب از مواد فوق، 2 مترمكعب بتن بدست می‌آيد و از اين طريق، توان صنعت ساخت و ساز 2 برابر می‌گردد که این ویژگی موجب توجه اغلب متخصصين عرصه ساختمان به سوی آن شده است. اين محصول در حالتی كه هنوز گيرش نكرده به صورت مايع و به رنگ سيمان بوده و پس از خودگيری به رنگ خاكستری در می آيد.

 

وجود هوای فشرده به شكل حباب‌های كوچك، همگن و يكنواخت در داخل بتن هوادار و دهها مزايای مختلف دیگر در اين محصول، توسعه استفاده از آن را در صنعت ساختمان بسيار مورد توجه قرار داده است؛ بطوریکه این محصول بدلیل ویژگیهای بی مانندی در عرصه معماری، تنوع اختلاط، خصوصيات شيميايی، مهندسی سازه و تكنولوژی اجرا، اغلب استانداردهای مصالح ساختمانی مورد توجه دنيا را دارا می باشد. خصوصياتی از قبيل مقاومت در مقابل آتش، کاهش مصرف مواد اولیه، همسازی با طبيعت، بازيافت ضايعات و پاكسازی محيط زيست، موجب کسب جايگاه بسيار مناسبی در صنعت ساختمان برای بتن سبك هوادار با تركيباتی از آب و تيپ‌های مختلف سيمان، مواد سنگی سيليسی و مواد كف‌زای غيرپروتئينی -همگی مطابق با استانداردهای ويژه صنعتی- می‌باشند.

 

شركت پاسارگاد سبک سازه

شركت پاسارگاد سبک سازه، با درك نيازمندی‌های صنعت ساختمان كشور، اقدام به راه‌اندازی خط توليد قطعات پيش‌ساخته بتن سبك هوادار ،ملقب به بتن آينده جهان، تحت نام تجاری PSS نموده و مفتخر است برای اولين بار، قطعات پيش‌ساخته بتن سبك را بصورت سيستم های منطبق با روشهای اجرايی، نماسازی و اندودكاری در ايران توليد نماید. در معرفی بتن سبك هوادار تولیدی این شرکت متذكر می‌گردد که محصول حاضر دارای بافتی بسيار زیبا و کارا ،بدون شباهت به بافت بتن ساخته شده با مواد پروتئينی، بوده و با دانسيته و مقاومت‌های فشاری متفاوت دارای دامنه كاربرد وسيعی چون بلوك‌‌های ديواری، پانل‌های ديواری، پانلهای كف و سقف، پوشش معابر، پوشش سطوح فرودگاهها، جاده‌ها و كانالها، پوشش لوله‌های آب، گاز و فاضلاب، پركننده هر نوع بلوك ديواری و سقفی، پل‌سازی و سدسازی، ديوارهای حائل، پركننده ديواری 2 جداره و سازه‌های زيرزمينی و ... می‌باشد.

 

نظر به اينكه بتن سبك هوادار ماده ای ايده‌آل برای توليد مصالح ساختمانی است؛ شركت پاسارگاد سبک سازه در اولين گام، خط توليد قطعات ديواری، سقفی و كفی را برای ساختمان راه‌اندازی نموده و اميد فراوان دارد تا گام حاضر در پيشبرد صنعت ساختمان كشور مؤثر واقع شود.

pss02.gif

 

مزایای استفاده از سیستم های ساختمانی PSS

شرکت پاسارگاد سبک سازه مفتخر است در راستای اهداف خود، سیستم هایی را در اختیار جامعه مهندسی قرار می دهد که واجد ویژگیهای مقبول عموم می باشد. اهم این ویژگیها در 5 بخش زیر، به تفکیک عنوان می گردد:

 

 ارزان‌سازی

براساس مدارک موجود، بكارگيری سيستم پی.‌اس‌. اس در ديوار، سقف و كف‌، به ميزان 4/30% ميلگرد مصرفی در ساختمان و نیز 15% هزينه ساخت اسكلت ،تا پايان سفت‌كاری را، كاهش می دهد. بدین ترتیب اولین و مهمترین فاکتور در گزینش سیستم های PSS را می توان صرفه جویی در هزینه ها و ارزان سازی ساختمان دانست.

 

 سبك‌سازی

با كاهش ضخامت ديوار خارجی و داخلی، حذف اندودهای اضافی و نیز كاهش دانسيته كف‌سازی، بار مرده ساختمان به ميزان 370 كيلوگرم بر مترمربع، كاهش می یابد. این تقلیل بار، معادل اختلاف بارمرده ساختمان در كشور ژاپن نسبت به سيستم ساختمان‌سازی سنتی ايران است. همچنین در سیستم های ساختمانی PSS، با ايجاد سطوح صاف در ساختمان، هرگونه نماسازی با كمترين ضخامت و وزن قابل اجرا می‌باشد؛ بدین منظور توصيه می‌گردد از اندودهایی با‌ ضخامت کم برای نمای ساختمان استفاده گردد.

 

 مقاوم‌ سازی

نظر به اينكه مقاومت ميدان قابها به هنگام زلزله، تأثير منفی در حركت آزاد سازه دارد؛ لذا استفاده از مصالح خردشونده در مقابل فشار از طريق آيين‌نامه 2800 زلزله ايران توصيه می‌گردد. بدین منظور، بتن سبك توليدی اين شركت، در ردیف مصالح خردشونده در مقابل فشار، جای گرفته و می تواند نقش بسیار بالایی در مقاوم سازی بنا برعهده گیرد.

از سویی دیگر، با توجه به این اصل که نيروی ناشی از زلزله، ارتباط مستقيم با وزن ساختمان دارد؛ لذا با كاهش چشم‌گير آن در سيستم پی.اس.اس مقاومت سازه بنا به هنگام وقوع زلزله افزایش می یابد.

 

 سهولت اجرای سيستم تأسيسات مكانيكی و برقی

در سیستم های ساختمانی PSS، با وجود سوراخهايی به قطر 5/3 سانتی‌متر در داخل پانلهای ديواری، نيازی به لوله‌گذاری در ديوار نمی‌باشد. وجود حفره‌های بزرگ در سقف نیز جاسازی هرگونه تجهيزات و لوله‌های مكانيكی را میسر می سازد. همچنین با استفاده از فوم‌بتن در كف‌سازی، امكان طراحی سيستم گرمايش به طريق ازميری، حذف رادياتور و نتیجتاً كاهش هزينه به طور قابل ملاحظه‌ای فراهم می‌گردد.

 

 سرعت اجرا

نظر به اينكه، با شروع عمليات ساختمانی در پی‌سازی، امكان ساخت قطعات سقفی و ديواری در كارخانه تحت پوشش شركت پاسارگاد سبک سازه مقدور می‌باشد؛ بنابراین با كاهش 30% زمان اجرا، صرفه‌جويی قابل توجهی در زمان اجرا، امکانپذیر می باشد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

یک بام سبز، بامی است که مقدار یا تمامی آن با پوشش گیاهی و خاک، یا با محیط کشت روینده، پوشانده می شود. لفظ بام سبز همچنین می تواند برای بامهایی که مفاهیم "معماری سبز" را مد نظر قرار می دهند، نظیر پانلهای خورشیدی و یا صفحات فتوولتائیک، بکار رود.

 

green%20roof0001.jpg

تاریخچه کاربرد بامهای سبز

بامهای سبز مدرن که از سیستم لایه های پیش ساخته تشکیل می شوند، بالنسبه پدیده ای نو می باشند. این نوع بامها در دهه 1960 در آلمان توسعه و به بسیاری از کشورهای اروپا گسترش یافتند. بر اساس برآوردهای موجود، امروزه حدود 10 درصد از کل بامهای آلمان، بام سبز می باشند. ایلات متحده نیز بامهای سبز قابل توجهی دارد، اما تعداد آنها به اندازه اروپا نیست.

green%20roof0002.jpg green%20roof0003.jpg

مزایای بامهای سبز

• تامین فضایی سازگار و مطبوع برای کاربران ساختمان – به دلیل قراردادن حیاط و پاسیو

• امکان پرورش میوه جات، سبزیجات و گلها

• کاهش بار گرمایش (با افزودن توده و لایه عایق حرارتی) و سرمایش بنا (از طریق سرمایش تبخیری) – بویژه اگر بصورت شیشه ای بوده و بعنوان گلخانه و یا سیستم گرمایش غیرفعال خورشیدی عمل نماید. بر اساس پژوهشی که در سال 2005 توسط Brad Bass از دانشگاه تورنتو انجام یافت، نشان داده شد که بامهای سبز می توانند اتلاف گرمایش و مصرف انرژی را در زمستان به مقدار قابل توجهی کاهش دهند.

• کاهش اثرات گرمایش و تغییرات آب و هوایی شهری

• افزایش محدوده زندگی (بامهای سبز می توانند بعنوان فضای تفریح، استراحت مورد استفاده قرارگیرند.)

• کاهش سیلاب

• تصفیه هوا و کاهش CO2 هوا

• كاهش و تعدیل شدت صداهايي كه تا dB18 وارد ساختمان مي شود و از آن خارج مي شود به میزان dB3 يا بيشتر

• افزایش زیستگاه جانداران در مناطق مسکونی

• بهبود مناظر اطراف ساختمان با فراهم كردن يك فضاي سبز زيبا

• بالا بردن طول عمر غشاي بام (دو يا سه بار بیشتر) با محافظت از آن در برابر اشعات UV مضر و صدمات آب و هوايي

• افزایش ارزش ملك

green%20roof0005.jpg green%20roof0004.jpg

معایب بامهای سبز

• برخی پیامدهای منفی استفاده از بامهای سبز به شرح زیر است:

• نیاز به تقویت سازه بامهای موجود برای استقرار بام سبز و وجود این حقیقت که اغلب این بامها برای حضور انسان طراحی نمی شوند.

• در برخی موارد، تطبیق طراحی این بامها با شرایط اقلیمی منطقه کاری دشوار است.

• بامهای سبز همچنین نیازمند معیارهای سازه ای قابل قبول می باشند. بسیاری از بامهای موجود، بدلیل بار وزن ملزومات خاک و گیاهان برای دارابودن بام سبز مناسب نیستند. (در این بین یک دال بتنی در تبدیل به بام سبز بسیار کاراتر از دالهای چوبی یا فلزی است).

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

انواع بامهای سبـــز

بامهای سبز می توانند در انواع "متمرکز و فشرده"، "نیمه متمرکز " و "گسترده یا وسیع" بسته به عمق متوسط کشت و میزان تاسیسات مورد نیاز طبقه بندی شوند. بامهای سنتی سبز که نیازمند عمق متعارفی از خاک برای رشد گیاهان حجیم و چمن معمولی می باشند، به عنوان بام های سبز متمرکز مطرحند. این نوع بامها نیازمند آبیاری، کوددهی و سایر مراقبتها می باشند. در مقابل، بامهای سبز وسیع یا گسترده، به عنوان سیستمهای خودنگهدار در نظر گرفته شده و به حداقل تاسیسات نگهداری، شاید تنها یکبار در سال هرس یا کوددهی برای افزایش رشد گیاهان، نیاز دارند. این نوع از بامهای سبز می توانند در لایه بسیار نازکی از "خاک" (اغلب از کودهای آلی با فرمول ویژه استفاده می شود)، قرار گیرند.

بدین ترتیب بام هاي متمركز، محيط كشت ژرف و عميقي دارند و در دسترس هستند (مي توانند به عنوان يك فضاي باز در نظر گرفته شوند). مثالي از يك بام سبز متمركز، بام مركز Manulife است كه در بالاي يك پاركينگ قرار گرفته است. بام سبز 25 ساله اي كه در جاي مناسبی با درختان بالغ و تنومندش، مستقر شده است.

green%20roof0006.jpg

بام سبز متمركز مركز Manulife

در مقابل، بام سبز گسترده، محيط كشت سطحي و كم عمقي دارد و معمولاً قسمتي از يك سيستم بامي و قسمتي از ساختار ساختمان سبز مي باشد. يك بام سبز گسترده به طور كلي در دسترس و مورد استفاده کارکردی نيست. بام شرکتMountain Equipment نمونه اي از يك بام سبز گسترده مي باشد كه در سال 1998 ساخته شده است.

green%20roof0007.jpg

بام شرکت Mountain Equipment

طبقه بندی دیگر در خصوص بامهای مسطح و شیبدار است. بامهای سبز شیبدار، مشخصه برجسته بسیاری از ساختمانهای اسکاندیناویایی هستند که نیازمند طراحی ساده تری در قیاس با بامهای تخت می باشند. چرا که شیب بام کاهش خطر نفوذ آب از طریق سازه بام را با استفاده از لایه های آب بندی و زه کشی کمتری نسبت به بام تخت موجب می گردد.

اجزای تشکیل دهنده بامهای سبز

بطور کلی اجزا عمده تشکیل دهنده یک بام سبز را می توان مطابق شکل زیر نشان داد:

green%20roof0008.jpg

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

پنجره نافس یك سیتم تهویه جدید و پیشرفته در پوسته ساختمان هاست كه با وجود ارائه محصول آزمایشی آن، هنوز وارد بازار فروش نشده است. این مبادله گر جدید حرارتی هوا-هوا، بسیار جمع و جور، 05/1 كیلو گرم وزن داشته و به راحتی در ظرفشویی قابل شستشو می باشد. در غلظت CO2 داخل اتاق فعال شده و می تواند به عنوان یك آژیر حریق در مواقع ضروری عمل كند.

 

ابعاد سری جدید این پنجره 750*٢٠٠*180 میلی متراست كه می تواند در قاب پنجره یا دیوار خارجی نصب شود. بعد از تست نمونه اولیه در ایسلند و هلند، پیش بینی راندمان 95% انتقال حرارتی جواب داد. در20 درجه اختلاف حرارتی مابین هوای درون و بیرون دو فن 4 واتی با توانایی تبادل حرارتی 50 متر مکعب بر ساعت، 320 وات، انرژی حرارتی ذخیره می كنند. تجهـیزات برقی سـنتی با راندمـان ٤٠ % دارای ظرفیت ذخیره انرژی 300 واتـی می باشد. بنابراین كل بازده انرژی پنجره نافس (جعبه ای) ٨٩% است.

 

در این سیستم مبادله كننده حرارتی مفتولی تنها ۱٨ پاسكال اختلاف فشار دارد و فن این پنجره های نافس در نمونه اولیه، حدود 30dbصدا ایجاد نمود كه باید در نمونه های بعدی مدنظر قرار گیرد. تعدادی از موانع و مشکلاتی که در سیستم های تأسیساتی امروزی به وضوح دیده می شوند عبارتند از:

 

1- كیفیت هوای بیرونی :

بررسی كیفیت هوای درونی خانه های شخصی در هلند نتایج قابل ملاحظه ای در پی داشته است. براساس تحقیقات Evert Hasselaar در٥٠٠ خانه درگروه های مختلف، این نتیجه حاصل شد كه ۳⁄۲ خانه هایی که دارای تهویه مكانیكی بودند، ظرفیت تهویه به علت كثیفی حدود 10% در سال كاهش می یافت و نیز به دلیل آزار و اذیت صوتی موتور گاهی تهویه مكانیكی قطع می شد.

 

كشف دیگر این بود كه در ٥⁄٤ خانه ها، تهویه طبیعی دراتاق خواب اصلی كوچك 2 نفره داشتند که در ۲۹% این خانه ها به خاطر سروصدای ترافیك، حتی درشب پنجره ای برای بازشدن نبود. غلظت CO2 بسیار بالا و گرد وخاك ریز زیادی درخانه ها یافت می شد. همچنین حمامی كه 3 بار در روز برای دوش گرفتن استفاده می شد عموما" تهویه بسیار كوچكی برای خشك شدن داشت و این باعث نمایان شدن لكه های سیاه می شد. نکته دیگر این بود که اختلاف شاخصی بین حمام های داخلی و حمام هایی كه تنها یك پنجره دردیوار بیرونی داشتند وجود نداشت و دیوارهای سفالی حمام ها كه تا سقف كشیده شده اند ساده تر تمیز می شدند.

 

2- تاسیسات موجود با کارایی کم:

مطالعه درمورد تهویه موجود درساختمان های مسكونی، تجاری و صنعتی هلند نشان می دهد كه تفاوت بسیاری بین نتایج پیش بینی شده و آنچه كه درعمل حاصل می شود وجود دارد. عوامل موثرعبارتند از ایده، طراحی، ذخیره، اجرا، كنترل، تطبیق، استفاده و نگهداری و...

در هر مرحله اشتباهاتی كه درابعاد بزرگ مستقر می شوند، وجود دارد. (شكل )1

 

درفازمفهومی معمارباید آب وهوای درونی را درمقطع عرضی مرسوم طراحی كرده و آن را به مدیر و مشاوران تاسیسات توضیح دهد. درعمل به مهارت زیادی نیز احتیاج است.

تمام سیستم های حرارت، تهویه، سیستم تصفیه هوا بدون مكانیابی توسط مشاوران طرح می شود كه معمولا" در سقف های كاذب مخفی میشوند و سقف كاذبی که برای پنهان كردن داکت های هوا استفاده می شود، حدود %15 حجم ساختمان را تسخیر می كند. (شكل 2)

 

na01.jpgna02.jpg

 

شکل 1. نصب استاندارد،مقطع عرضی سقف کاذب

شکل 2.تهویه در پوسته ساختمان، 15% حجم ساخت کمتر

 

و نکته دیگر اینکه در تخمین هزینه های ساخت قبل یا بعد ازمناقصه های عمومی معمولاً ازتهویه فاكتور گرفته می شود.

 

3- بازبینی تاسیسات :

تأسیسات موجود درخانه ها درعمل به دلیل صدای آزاردهنده و كثیف شدن سریع مبادله كننده حرارتی پشت دریچه فولادی دراتاق، زیر سقف و... مورد استقبال ساكنین قرار نمی گیرد. تاسیسات بزرگتر معمولا" مداوم تر بوده ولی به فضای بیشتری احتیاج دارند و حرارت زیادی تولید می كنند که این به معنای راحتی كمتر و قیمت ساخت بالا وحداكثر بار گرمایی و سرمایی می باشد.

 

4- مصرف و نگهداری :

دوره مصرف طولانی درقبال پیشبرد خوب می باشد. بررسی تحقیقات نشان می دهد كه مبادله كننده حرارتی درخانه ها با سیستم تهویه تعادلی به سختی نگهداری شده وبا گرد و خاك مسدود می شود. همچنین 3/2 تهویه مكانیكی كه در آئین نامه ها مشخص شده است عملاً موجب تامین جریان هوای آزاد ساختمان های تازه ساخت نمی شود. عمومأ مصرف كننده ها هیچ اظهار نظری راجع به تأ سیسات مكانیكی ندارند و در ساختمان های بزرگ از نظر تهویه مكانیكی، ساختمان هایی تنفرانگیز برای مردم تلقی می شوند که احساس حبس در تكنولوژی نامناسب را دارند كه این حس با تعبیه پنجره ای بازشو حل می شود.

 

 

 

تهویه جدید با راندمان بالا:

 

دوباره ازابتدا شروع میكنیم؛ یك ساختمان خوب، یك معماری پایداراست و تأ سیسات مهمان های آرام وهوشمند آنند. سالهاست راجع به ایده ساخت پنجره نافس فكر شده است و اینكه چگونه قابل دسترسی می باشد و یا به چه فرمی است، هنوز به طور كلی شناخته نیست. تحقیقات وسیع جهانی در مورد بهترین مبادله كننده حرارتی سالهای زیادی به طول انجامیده و سرانجام با نمایش یك مبادله كننده حرارتی كه توسط دكتر ir.noorvan andel اختراع شده بود، به ثمر رسید.( شكل 3و4)

ابعادی برای قاب پنجره انتخاب شده که هماهنگ با عمق دیوار مركب دو جداره و ایزولاسیون سنتی بیرونی باشد.

 

پنجره نافس دارای سه جز اصلی است:

1) سیستم تهویه تعادلی با دو فن

2) سیستم كنترل هوشمند

3) مبادله كننده حرارتی مفتولی با جریان متقابل

na03.jpgna04.jpg

 

شكل 3: مراحل طراحی نمونه اولیه

شكل 4: پنجره جعبه ای می تواند یك ستون باشد یا در دیوار ساخته شود

 

 

نمونه اولیه شامل یك تركیب شفاف مبادله كننده حرارتی با جریان متقابل به ابعادmm80*180*450 می باشد كه كمتر از kg 1 وزن دارد و مبادله كننده حرارتی مفتولی به راحتی برای شستشو در ظرفشویی های استاندارد جای میگیرد.

 

 

na06.jpgna05.jpg

شکل5: مقطع عرضی شماتیك ساختمان در موقعیت اقلیمی هلند در زمستان- اقلیم سرد

شكل 6: استفاده از پنجره نافس در تركیب با صفحات خنك كننده بسیار كار آمد تر از تصفیه هوا می باشد- اقلیم گرم

 

ابعاد سری اول نمونه 750*٢٠٠*180 میلی متر می باشد . پنجره نافس با تعبیه تهویه مكانیكی تعادلی در كنار تهویه طبیعی كار آرایی بهتری از خود نشان می دهد .

 

سنسور CO2 در غلظت ppm ٥٠٠ به طوراتوماتیك روشن می شود؛ همجنین در غلظت 1200ppm یك علامت نوری مشاهده می شود و وقتی كه غلظت به 1700ppm رسید یك علامت صوتی به معنی باز شدن حتمی درها و پنچره ها برای سالم نگه داشتن هوای درون شنیده می شود.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...