رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

راه اندازی کسب و کار فرآیندی دشوار است زیرا طی دو دهه گذشته به ویژه چند سال اخیر، تحولات تجاری و اقتصادی، شدت پیدا کردن رقابت، جهانی شدن کسب و کارها و بسیاری عوامل دیگر بر پیچیدگی های فعالیت مستقل اقتصادی افزوده است. بدین ترتیب بسیار مفید خواهد بود اگر کارآفرین ها از کمک دیگران استفاده کنند. در مقاله حاضر به چهار گروه از افرادی که حضور و کمک شان برای رشد و موفقیت کسب و کار ضروری است و نقش مشاور را بازی می کنند، اشاره می شود. امروزه هر یک از بخش های فعالیت کارآفرینی از جمله فروش، بازاریابی، تکنولوژی، مدیریت منابع انسانی و... به حضور نیروهای متبحر نیاز دارد. تازه پس از آنکه بخش های یادشده به کارایی لازم رسیدند، نوبت به وظیفه سنگین تر یعنی ایجاد محیط پرانگیزه برای کارکنان و حل مشکل آنها در محیط کار می رسد. مشاهده می شود کارآفرینی نسبت به گذشته بسیار متحول و پیچیده شده است. بدین ترتیب کمک افراد مفید به شما در آغاز کردن کسب و کار، دارایی بسیار ارزشمندی محسوب می شود.

۱) مشوق ها قهرمانان ورزشی از وجود این گروه بهره می برند. شما چرا نباید از آنها استفاده کنید؟ مشوق ها یا حامیان معنوی آن دسته از افراد هستند که در مراحل اولیه شروع کارآفرینی هنگامی که بیشترین تلاش را می کنید و نسبت به آینده دیدگاه روشنی ندارید، از ایده هایتان حمایت می کنند و به شما به عنوان یک کارآفرین اعتقاد دارند. بسیاری از کارآفرین های بالقوه مستقیماً پس از پایان تحصیلات دانشگاهی به ایده راه انداختن کسب و کار می اندیشند اما در بیش از ۸۰ درصد موارد چون کسی نیست به ایشان روحیه دهد و ایده هایشان را تایید کند، هرگز ایده های آنها به عمل درنمی آید. حضور افراد خوشبین و مثبت اندیش در کنار شما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. آنها تشویق تان می کنند و قبل از اینکه شما به خودتان اعتقاد داشته باشید، آنها به شما اعتقاد دارند.

۲) الگوها این گروه از افراد به شکل فعال به آموزش دیگران می پردازند. به همین دلیل اگر توانایی های آنها برای کسب و کار شما مناسب است، می توانید از ایشان به عنوان راهنما استفاده کنید. البته به یاد داشته باشید از دیدگاه ها و نصایح آنها در مسیر حرکت خود و طبق تشخیص خود بهره ببرید زیرا در بسیاری موارد مشاهده می شود که توصیه های آنها حالت دستوری پیدا می کند. در این حالت احتمال دارد از مسیرتان خارج شوید. نقش راهنماها، راهنمایی است و باید از لغزش های شما در مسیری که شخصاً ترسیم کرده اید جلوگیری کنند نه بیشتر.

۳) متخصص ها افرادی که در کنار ما هستند تخصص های گوناگون دارند اما تنها برخی از آنها می توانند راهکارهای اصلی و حیاتی را برای آغاز کسب و کار در اختیار ما بگذارند. این افراد حلقه های اصلی و پنهان را برای به حرکت درآمدن شرکت و رسیدن به مرحله سوددهی دراختیار کارآفرین قرار می دهند. پرسش هایی نظیر آیا به این بخش توجه کرده اید؟ برنامه بازاریابی شما چیست؟ مخاطبان و مشتری هایتان چه گروهی هستند؟ و... از سوی این گروه ها مطرح می شود. بنابراین صرفاً به این دلیل که گروهی متخصص گرد آورده اید، نباید خیال شما را از هر جهت راحت کند. تخصص آنها باید با نوع کسب و کار شما سازگار باشد و ایشان باید در موقع مناسب توجه شما را به امور حیاتی جلب کنند. یکی از مهم ترین کارهایی که متخصص ها می توانند انجام دهند، شفاف سازی تصویر بزرگ یا برنامه کلان کسب و کار شما و نیز مراحل گوناگون توسعه آن است. با این کار شما قادر خواهید بود با نگاهی بلندمدت، برنامه ریزی های کوتاه مدت و میان مدت خود را انجام دهید.

۴) حامیان فنی به نظر می رسد یافتن متخصصان برای انجام کارهایی نظیر راه اندازی شبکه رایانه ای شرکت و به کارگیری تکنولوژی اطلاعات کار ساده ای است اما واقعاً این طور نیست. فقدان این نیروهای متبحر ضررهای بزرگی به کسب و کارها به ویژه در مراحل آغاز فعالیت آنها وارد خواهد کرد. این گروه در اجرای امور شرکت در راستای اهدافی که شما با همفکری گروه متخصص ها ترسیم کرده اید، نقش ایفا می کنند .برای مثال فرض کنید قرار است بخش بزرگی از تبلیغات شرکت از طریق سایت شرکت و نیز نامه های الکترونیک انجام شود. اگر فردی با تبحر و با تجربه در این زمینه وجود نداشته باشد که بداند ویژگی های نامه های الکترونیک موثر چیست، در نهایت متوجه می شوید هزینه مالی و زمان زیادی را بدون دستیابی به اهداف تبلیغاتی خود صرف کرده اید. در تمام بخش ها امکان چنین اشتباهاتی وجود دارد.شاید به نظر برسد غیر از گروه نخست یعنی مشوق ها، می توان سه گروه دیگر را استخدام کرد و در کنار خود نگه داشت اما در هر سه گروه افراد زیادی وجود دارند که مدرک تحصیلی دارند اما در عمل کار شرکت را پیش نخواهند برد. وظیفه شما به عنوان کارآفرین انتخاب افراد مناسب با قابلیت های ضروری است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...