رفتن به مطلب

علائم بيماري اينترنتي


ارسال های توصیه شده

 

منبع: PC Magazine

 

ساعت 11:30 شب است. بسيار خسته است، به طوري كه چشمانش باز نمي‌شوند. فردا هم از همان اول صبح كلي كار دارد. اما مگر مي‌تواند بدون چك كردن ايميل‌هايش بخوابد؟ پاي رايانه‌اش مي‌نشيند و به اينترنت وصل مي‌شود. با خود مي‌گويد: فقط نيم ساعت. بعد مي‌خوابم. چند ايميل چك مي‌كند و چندتا هم جواب مي‌دهد. دو سه نفر از دوستانش آن‌لاين هستند. شروع به صحبت با او مي‌كنند. همزمان مشغول خواندن خبرهاي روز در سايت‌هاي مختلف است. ناگهان به طور تصادفي چشمش به گوشه پاييني سمت چپ مانيتور مي‌افتد و ساعت سيستم را مي‌بيند. ساعت 2:30 بامداد است و او هنوز بيدار است.

 

تا به حال اين اتفاق براي شما افتاده است؟ اگر پاسخ مثبت است، بايد بگويم كه علائم يك بيماري اينترنتي يعني اعتياد به وب يا WebAddiction در شما به چشم مي‌خورد.

هنگامي كه مرور كردن وب، ايميل زدن، بازي، خريد، دريافت موسيقي، و چت كردن با كار و يا زندگي اجتماعي يك فرد تداخل ايجاد كنند، زماني است كه مشكل آغاز شده است. روانشناسان و محققان در نقاط مختلف جهان مشغول بررسي اين مشكل هستند، تا افراد مقدار زماني را پشت رايانه‌هايشان به سر ببرند كه مشكلي براي آنها پيش نياورد. مطابق تحقيقات جديدي كه در دانشگاه فلوريدا انجام شده و در تاريخ 7 آگوست منتشر شده است، براي تست اعتياد به وب بايد به 5 سوال پاسخ داد و براي به خاطر سپردن اين 5 سوال بايد كلمه Mouse را كه حرف ابتداي اين سوالال است، در ذهن ثبت كرد. اين نكات و سوالات عبارتند از:

 

1. گذراندن زمان بيش از زمان مورد نظر روي اينترنت More Than intended time spent online

2. غفلت از ساير مسئوليت‌ها Other responsibilities neglected

3. تلاش‌هاي ناموفق براي كاهش مدت حضور روي شبكه Unsuccessful attempts to cut down

4. يك ناسازگاري مهم در روابط به علت استفاده از اينترنت Significant relationship discord because of use

5. اشتياق و تفكر بيش از حد در زمان عدم حضور روي شبكه Excenssive thoughts or anxiety when not online

 

محققان دانشگاه فلوريدا اين نكات را پس از ارزيابي روانشناسانه حضوري و رودررو روي 20 داوطلبي كه احساس مي‌كردند دچار اين مشكل هستند و 17 دانشجو با سطوح مختلف استفاده از اينترنت، به دست آوردند. داوطلبان همگي افرادي بودند كه در هفته بيش از 30 ساعت آنلاين بودند و مدت زمان استفاده غير ضروري آنها از اينترنت 10 برابر بيش از زمان مورد استفاده براي كار يا تحصيل بود.

 

جالب است بدانيد مطابق تحقيقات انجام شده حدود 25 تا 50 درصد از وابستگي شديد و اعتياد به وب و اينترنت، در محل كار ايجاد مي‌شود كه اين نكته نشان مي‌دهد اين عده از افراد براي شركت در فعاليت‌هايي كه ربطي به كارشان ندارد، حقوق مي‌گيرند. بنابراين تحقيقات، هركارمند بيش از يك روز كامل كاري را در هر هفته به مرور صفحات وبي مي‌پردازد كه ربطي به كارش ندارد.

از طرف ديگر، سر زدن به سايت‌هاي مختلف و گوناگون از سوي كارمندان باعث به خطر افتادن شبكه‌هاي داخلي شركت‌ها مي‌شود و احتمال نفوذ ويروس، كرم‌هاي اينترنتي و كدهاي خطرناك را به اين شبكه‌ها بالا مي‌برد.

 

مشكل ديگري كه در اين مواقع ايجاد مي‌شود، ترافيك بالاست. هنگامي كه يك يا چند نفر از كارمندان مثلا در حال ديدن يك فيلم يا گوش دادن به يك آهنگ از روي شبكه هستند. ترافيك ايجاد شده باعث مي‌شود تا ساير افراد دسترسي سريع و مناسب به اينترنت نداشته باشند.

اين دلايل باعث مي‌شود تا شركت‌هاي مختلف به فكر استفاده از فايروال و كنترل دسترسي كاركنان به اينترنت بيفتد تا بتوانند كارايي را بالا ببرند و امنيت شركت خود را حفظ كنند.

البته در همين زمان بعضي از افراد عقيده دارند استفاده زياد از اينترنت بد نيست. جفري كل (Jeffrey cole) مدير دانشگاه كاليفرنيا، مركز لس آنجلس براي سياست‌هاي ارتباطي در اين باره مي‌گويد: گذراندن زمان‌هاي طولاني و زياد روي اينترنت براي بعضي افراد در انجام كار، تحصيل و يا نوآوري بسيار مفيد و مناسب است.

 

شما چه فکر مي‌كنيد؟ آيا به عنوان يك كاربر اينترنت ميزان حضور خود روي شبكه را مناسب مي‌دانيد؟ به نظر مي‌رسد در صورتي كه آنلاين بودن باعث بروز مشكل در انجام كارها و زندگي اجتماعي شود، بايد آن راكنترل كرد. زندگي در دنياي سايبر نمي‌تواند و نبايد جايگزين زندگي در دنياي واقعي شود.

 

ساسان شيردل - مشاور فن آوري اطلاعات و ارتباطات

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...