رفتن به مطلب

آثار جالب دامین هیرست


ارسال های توصیه شده

دامین هیرست

 

از سردمداران جنبش هنری «

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
جوان بریتانیا» دامین هیرست، نقاش و خالق آثار چیدمان و مفهوم گرا است. دامین هیرست، در ۷ ژوئن ۱۹۶۵ در بریستول انگلیس متولد شد. پدرش یك مكانیك بود و خانواده را هنگامی كه او ۱۲ سال داشت ترك كرد. در همان سنین دو بار برای دزدی بازداشت شد. از نوجوانی طراحی را دوست داشت و پیگیر یادگیری آكادمیك آن شد. ابتدا در كالج «هنر و طراحی لید» و سپس در دانشگاه گلد اسمیت، به تحصیل در رشته هنر معاصر مشغول شد. گرچه در زندگی اجتماعی موفق نبود ولی در دوران تحصیلش موفق به كسب رتبه اول دانشكده شد. او در دوره دانشجویی اش در یك مرده شورخانه كار می كرد. این محیط، بسیار بر روی نگرش او به مفهوم مرگ و شكل گیری تم آثارش تأثیر گذاشت. در دهه ۱۹۹۰ افسارش گسیخته بود. بیش از حد می نوشید و رفتارهای ناهنجاری را از خود بروز می داد.

این روند تا ده سال هنر او را آلوده ساخت تا آنكه سرانجام به كمك همسرش به زندگی عادی بازگشت. اتفاقی كه خود، آنرا بیرون آمدن از دنیای سیاهی ها می نامید. مرگ نزدیك ترین دوستش كه یك موسیقیدان بود باعث شد تا به گفته خود برای اولین بار مرگ را از نزدیك لمس كند. پس از آن با تأسیس مراكز خیریه به حمایت از موزیسین های جوان پرداخت. در جولای سال ۱۹۸۸ در دومین سال تحصیلی اش در گلداسمیت، یكی از سازمان دهندگان اصلی برپایی نمایشگاه های دانشجویی مستقل با عنوان «فریز» بود. یكی از بازدیدكنندگان این نمایشگاه، چارلز ساتچی؛ مجموعه دار و حامی مشهور

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
؛ بود. این اولین ملاقات ساتچی و هیرست بود.

پس از این نمایشگاه ساتچی علاقه مند شد تا نمایشگاهی از آثار

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
جوان برتیانیا را در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اش به نمایش بگذارد. اثر هیرست با عنوان «غیرممكن بودن هویت مرگ در درون چیزی كه زنده است» كوسه ای چهارمتری بود كه درون آكواریومی مملو از فرمالدئید قرار داشت. نمایش این اثر برای ساتچی ۵۰ هزار پوند هزینه داشت. فروش این اثر در سال ،۲۰۰۴ رتبه دوم گرانترین هنرمند زنده را نصیب وی كرد. گرچه اثر هیرست در مجامع هنری سروصدا كرد ولی «گرینویل دیوی» هنرمند دیگری در آن سال برنده جایزه ترنر شد. او پس از این، در فستیوال هنری ونیز با اثر «مادر و فرزند جدا افتاده از هم» شركت كرد. سرانجام در سال ۱۹۹۵ توانست جایزه ترنر را از آن خود كند. آثار او با عناوین «لالایی بهار» و «عشق برای خدا» توانستند به ترتیب در سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ در حراجی سوتبای به مبالغ ۹ میلیون پوند و پنجاه میلیون پوند به فروش برسند. تم اصلی آثار هیرست مرگ است.

او با به نمایش گذاشتن حیوانات مرده و گاه تشریح شده كه درون آكواریوم در فرمالدئید نگهداری می شوند گونه ای متفاوت از هنر را به

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ها برد. منتقدان حامی هنر«دامین هیرست» معتقدند كه او هنرمندی باهوش و باذوق است كه توانسته راه جدیدی برای بازآفرینی آثار هنری بیابد و هنر را به زبان انسان عصر تكنولوژی ترجمه كند. برخی نبوغ هنری او را با اندی وارهول؛ از سردمداران مكتب هنر پاپ؛ مقایسه كرده اند. جالب توجه ترین اظهارات راجع به هنر «هیرست» را می توان از حامی قدیمی و وفادار او؛ ساتچی؛ شنید. او با دادن صفت نابغه به «هیرست» گفته است: «تمام كتاب های هنری ای كه در سال ۲۱۰۵ چاپ شوند در بخش هنر قرن بیستم خود تنها چند نام را خواهند داشت: جكسون پولاك، اندی وارهول، دونالد جود و دامین هیرست

 

نقد آثار او

دیگر

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ی كه امروز می شناسیم شان به پاورقی این كتاب ها خواهند رفت.» در مقابل، نظرات منتقدانی كه آثار وی را خارج از قلمرو هنر می دانند نیز قابل توجه است. نورمن تبیت در یادداشتی كه پیرامون یكی از نمایشگاه های «هیرست» منتشر ساخت عنوان كرد: «برسر جامعه هنری چه آمده است؟ آیا دیوانه شده ایم؟ كارهای این به ظاهر هنرمند، چیزی جز تكه گوشت های حیوانات مرده نیستند! هزاران هزار هنرمند جوان وجود دارند كه آثارشان در رسانه ها تبلیغ نمی شود. شاید تنها به این دلیل كه فقط انسان های عاقل، مجذوب هنرشان می شوند.» روزنامه «دیلی میل» درباره نمایشگاه آثار هیرست، طی مطلبی می نویسد: «برای هزار سال، هنر یكی از اركان فرهنگ ها به شمار می رفت اما امروز، گوسفندان كنسرو شده تهدیدی برای بازگشت ما به عصر بربرهاست.»

برایان اسول؛ منتقد نشریه «ایوینینگ استاندارد» در توصیف آثار هیرست با برخوردی بسیار ساده گفته است: «فكر نمی كنم كه این ها هنر باشد... هنر چیزی جذاب تر از نمایش یك گوسفند مرده است.» درست دو سال پیش از نمایشگاه جنجال برانگیز هیرست، ادی ساندرس؛ مغازه داری در حاشیه ساحل؛ اقدام به نمایش پیكر كوسه ای مرده كرد. سخنگوی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بین المللی هنر استاكیسم با یادآوری این نمایش، پیرامون سبك و سیاق كار هیرست گفت: «نمایش یك كوسه مرده، هنر نیست و اگر هنر است پس چرا به كار ادی ساندرس توجهی نشد؟ آیا ما در اینجا با هنرمندی گمنام همچون ادی ساندرس مواجهیم كه هنرش شناخته نشد یا مسأله بر سر این است كه نمایش یك حیوان مرده، اصلا هنر نیست؟» در سال ،۲۰۰۸ رابرت هیوج، از چهره های سرشناس نقد هنری در یك برنامه تلویزیونی آثار هیرست را به شدت محكوم كرد و آن ها را عامل افت كیفی هنر معاصر برشمرد. او با زدن برچسب «پوچ» و «كهنه» به آثار چیدمان هیرست انجام فعالیت تجاری او را زیر نام هنر محكوم كرد و برای آنكه هنر معنای واقعی خود را در عصر حاضر از دست داده اظهار تأسف نموده است. مناقشات بر سر آثار هیرست بی پایان است چرا كه معنا و تعریف حقیقی هنر بر همگان پوشیده است. اینكه نمایش حیوانات مرده را به شیوه وی هنر بدانیم یا نه، جای تفكر و بحث بسیاری دارد. با این حال هیرست همچنان هنرمند محبوب حراجی های بزرگ دنیاست.

خانه مزایده سوتبای لندن در برنامه دو روزه ای كه دوشنبه و سه شنبه (۱۵ و ۱۶ سپتامبر) برگزار خواهد كرد جدیدترین طراحی ها و آثار مفهومی وی را به فروش خواهد گذاشت. انتظار می رود كه این فروش مبلغی بالغ بر ۶۵ میلیون پوند را برای سوتبای به ارمغان آورد. هیرست خود درباره حضور آثارش در این حراجی گفته است: «حضور در مزایده های هنری را دوست دارم و آن را روشی دموكراتیك برای فروش آثار هنری می دانم. نتیجه چیزی جز افزایش ارزش هنر معاصر نخواهد بود. هر چند احتمال ریسك وجود دارد ولی از حضور آثارم در این حراجی استقبال می كنم. جهان در حال تغییر است و می خواهم ببینم این تغییر به كجا خواهد رسید.» بی شك بهترین قضاوت پیرامون آثار هنری معاصر را آیندگان خواهند داشت. چه بسیار مكاتبی كه در دوره حیات خود با سردی جامعه هنری روبرو شدند و با گذشت سال ها ارزش هنری ایشان آشكار شد و از آن سو برخی آثار كه از گذشتگان برایمان به میراث مانده همینك بر سر هنری بودن یا نبودن آنها بحث و گفتگو است. بهتر است قضاوت به فرداها موكول شود.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...