رفتن به مطلب

مبانی و اصول اولیه جستجو در وب


Amin

ارسال های توصیه شده

مبانی و اصول اولیه جستجو در وب

1-کلمات کلیدی: برای پیدا کردن هر صفحه،وب سایت یا هر مطلبی نیاز به تایپ کلید واژه‌هایی است. انتخاب کلید واژه‌های مناسب به شما کمک خواهد کرد به سرعت به نتیجه دلخواه خود برسید. اما این کلمات کلیدی را چگونه انتخاب کنیم؟بهترین کلماتی که میتوانید به عنوان کلمات کلیدی به کار برید واژه‌ها و نامهای تخصصی یک حوزه علمی یا مبحث است.معمولا اینگونه کلمات در عنوان و یا متن مقالات و یا صفحات وب سایتها بکار میروند.هر چقدر این کلمات تخصصی‌تر باشند نتایج جستجو به درخواست شما نزدیک‌تر خواهد بود.

در صورتی که بدنبال مبحثی میگردید که چندان تخصصی نیست و یا واژه‌های بکار گرفته در آن جنبه عمومی دارد میتوانید کلماتی که احتمالا در عنوان مطالب یا صفحات بکار می‌رود را انتخاب کنید حتی به صورت پیشرفته تر میتوانید یک جمله را که احیانا عنوان مقاله است را به صورت کامل انتخاب و برای جستجو وارد کنید.

به خاطر داشته باشید که استفاده از واژگان رایج مثل ضمایر ، افعال و... چه در زبان فارسی و چه در زبان انگلیسی نمیتواند بعنوان یک واژه کلیدی مهم به حساب آید چرا که استفاده از آنها آنقدر زیاد است که دیگر تاثیری در جستجو ندارد.

 

نجوه ورود کلمات کلیدی و استفاده از عملگرها

در صورتی که تنها مایلید یک کلمه را جستجو کنید نیازی به استفاده از عملگرها ندارید اما معمولا برای حصول نتیجه دلخواه نیاز به انتخاب و جستجوی چند واژه به صورت همزمان است.ساده ترین راه برای جستجوی چند واژه، ورود همه آنها ولی با فاصله ای بین کلمات است برای نمونه با جستجوی عبارت WORD1 WORD2 صفحات یا متونی که در بخشی از آنها کلمات WORD1 و WORD2 استفاده شده باشد در نتیجه جستجو ظاهر خواهد شد. توجه کنید که در این حالت کلمات میتواند در هر جای صفحه باشند و حتما در کنار هم نیستند.

همانطور که در بالا اشاره شد ورود کلمات با فاصله و در کنار هم یک روش ساده و مناسب برای جستجوی صفحاتی است که کلمات کلیدی مورد نظر در آنها باشد. اما زمانی نیاز است که واژه ها عیناً و به همان ترتیبی که نوشته شده اند جستجو شوند برای نمونه میخواهید یک جمله را جستجو کنید یا بدنبال اطلاعات فیلمی مثل (Terminator 3) و یا حتی در جستجوی نام شخصی هستید در این حالت میتوانید با استفاده از امکانات موتورهای نتایج دقیقتری را کسب کنید.

برای جستجوی دقیق چند کلمه کلیدی می‌بایست آنها را در بین کوتیشن قرار دهید برای نمونه "Terminator 3" ، "X Men" ، "what is computer" ،"persian weblogs" ، "صادق هدایت" و ...

در موارد بالا صفحات سایتهایی در نتیجه جستجو ظاهر خواهند شد که کلمات بالا دقیقاً و به همان ترتیب بین کوتیشنها در متن آنها آمده باشد.

 

استفاده از عملگرهای منطقی برای جستجو در وب

جستجو در اینترنت یک فن است و افراد موفق در این زمینه کسانی هستند که نهایت توانایی جستجوگر مورد علاقه خود را بدانند.

یکی از قابلیتهای جستجوگرهای پیشرفته امکان استفاده از عملگرهای منطقی در عبارت جستجو است .

جستجوگر پارسیک نیز از برخی عملگرهای منطقی پشتیبانی میکند و شما میتوانید آنها را در عبارات جستجو وارد کنید.

یکی از مزایای فوق العاده جستجوگر پارسیک پشتیبانی از عملگرهای منطقی فارسی است (عملگرهای و ، یا ، ونه ) .

استفاده از این عملگرها علاوه بر اینکه فهم آن برای کاربران فارسی زبان راحتتر است استفاده از آن در بین کلمات فارسی نیز راحتتر است.

 

 

عملگر و و یا+ و یا AND

با استفاده از این عملگرها و استفاده از آن در کنار دو واژه میتوانید برای جستجوگر تعیین کنید که به دنبال صفحاتی بگردد که دو واژه فوق در آنها باشد (در واقع واژه اول و واژه دوم در محتوای صفحات باشند) . در صورتی که واژه ها را با فاصله و کنار هم بنویسد نیز نتیجه ای مشابه با استفاده از این عملگر خواهید داشت.بنابراین معمولا نیازی به استفاده از این عملگر نمی باشد.

مانند iran+culture ، iran and culture ، iran culture و یا فرهنگ و ایران ، فرهنگ ایران

 

 

عملگر یا ویا | ویا OR

با استفاده از این عملگرها و استفاده از آن در کنار دو واژه میتوانید برای جستجوگر تعیین کنید که به دنبال صفحاتی بگردد که یکی از دو واژه فوق در آنها باشد (در واقع واژه اول یـا واژه دوم در محتوای صفحات باشند) .

مانند iran | iranian و یا iran or iranian و یا ایران یا ایرانیان

 

 

عملگر ونه ویا ANDNOT

استفاده از این عملگر به شما توانایی جستجوی صفحات وبی را میدهد که در آن یک واژه مشخص باشد اما محتوای آن صفحه شامل یک واژه بخصوص نباشد.(در واقع واژه اول باشد اما واژه دوم نباشد).

مانند iran andnot farsi ویا ایران ونه فارسی

 

 

توجـه:

در صورتی که مایلید جمله‌ای را جستجو کنید که در آنها کلمات و یا حروف عملگرهای منطقی آمده است

مانند AND و یا ونه ,... و میخواهید که این کلمات عیناً جستجو شوند و نه به عنوان عملگر در جستجو تاثیر داشته باشند میتوانید عبارت خود را داخل کوتیشن قرار دهید .

مانند "Love and Hate" و یا "عشق و نفرت"

پارسیک نسبت به استفاده از حروف بزرگ یا کوچک در کلمات حساس نیست و این در مورد عملگرها نیز صدق میکند.

برای مثال در عبارت (Iran And iranian , IRAN AND IRANIAN ) یک نتیجه را خواهند داد.

جستجو در وب به زبان فارسی

جستجوگر پارسیک شاید اولین جستجوگری باشد که جستجوی فارسی را بصورت جدی در صفحات وب مطرح کرد و همیشه نیز سعی بر این بوده است تا امکاناتی که این امر را برای کاربران سهل تر کند را تهیه کنیم.به برخی امکانات جستجوگر پارسیک و همچنین توضیحی درباره جستجوی فارسی زیر اشاره شده است.

 

کیبورد فارسی

یکی از مشکلات کاربران فارسی زبان تایپ فارسی است . اگرچه بسیاری از کاربران صفحه کلید فارسی را در سیستم عامل خود نصب کرده اند اما همچنان بسیاری از افراد هستند که سیستم عامل کامپیوترشان تایپ فارسی را پشتیبانی نمی‌کند.

بنابراین پارسیک

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را تهیه دیده است که در آن علاوه بر امکان تایپ فارسی و جستجوی عبارات فارسی یک صفحه کلید مجازی نیز درآن تعبیه شده است تا افرادی که آشنایی با صفحه کلید فارسی ندارند از آن استفاده کنند.

 

بهینه‌سازی جستجوی فارسی

ویندوز 98 یکی از رایج‌ترین سیستم‌عاملها با پشتیبانی زبان فارسی است.با ورود ویندوز XP و 2000 تغییراتی در کدهای اختصاص داده شده به حروف فارسی داده شد. این ویندوزها شکل جدیدی را برای برخی حروف مانند ی و ک و برخی حروف دیگردر نظر گرفته ‌اند. به صورت پیش فرض ویندوزهای XP و 2000 در هنگام نصب صفحه کلید فارسی از این کدهای جدید استفاده میکنند که البته نصب صفحه کلید سازگار با سیستم عامهای قبلی نیز امکانپذیر است.

با توجه به این مسئله محتوای فارسی صفحات وب سایتها نیز دارای تفاوت در کدهای برخی حروف هستند زیرا برخی از طراحان از ویندوز 98 و برخی دیگر از سیستم‌عاملهای جدیدتر استفاده میکنند. همچنین برخی طراحان برای سازگاری در هنگام تایپ متون از حروف یکسان اما با کدها و شکلهای متفاوت در کنار هم استفاده میکنند .این مسئله باعث ایجاد اشکال در هنگام جستجو در سایتهای فارسی می‌شود چرا که کاربران نیز هر کدام دارای سیستم عاملی هستند و برخی کلمات مانند (ایران،کار،فارسی،کیمیا،سایت،راوی وهزاران واژه دیگر) میتواند با اشکال و کدهای متفاوتی نوشته شوند.

حدس و تایپ اشکال مختلف نیز میتواند وقت‌گیر باشد بنابران جستجوگر پارسیک برای اولین بار اقدام به پیاده سازی الگوریتمی برای بهینه سازی جستجو کرده است.با استفاده از این امکان کاربران بدون نیاز به در نظر گرفتن حالات مختلف کلمات و تنها با انتخاب گزینه بهینه‌سازی جستجوی فارسی میتوانند واژه‌های فارسی به شکل دقیقتری جستجو کنند.

 

نکاتی دیگر برای جستجوی عبارات فارسی

متاسفانه زبان فارسی همچنان دارای بی‌نظمی در شیوه تایپ و حروف استفاده شده است .نمونه‌ای رایج در این زمینه شیوه استفاده از فاصله مجازی است که قواعد خاص بکارگیری آن چندان رعایت نمیشود . طبیعی است که این وضعیت نیز باعث ایجاد مشکلاتی در جستجوی عبارات فارسی خواهد شد و بنابراین کاربران می‌بایست چنین مواردی را در جستجوی خود در نظر داشته باشند.

 

تمامی حقوق برای سایت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
محفوظ است

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...