رفتن به مطلب

تاریخچه ایران خودرو


ارسال های توصیه شده

تاريخچه شرکت ايران خودرو

شرکت ايران خودرو (سهامي عام) در سال 1341 با هدف تأسيس و اداره ي کارخانجات به منظور توليد و تهيه ي انواع خودرو، قطعات مربوط به آنها، فروش و صدور محصولات و ... توسط آقايان حاج علي اکبر خيامي، محمود خيامي، احمد خيامي، خانم مرضيه خيامي و خانم زهرا سيدي رشتي در خيابان اکباتان تهران تأسيس شد.

و اينک با گذشت بيش از 35 سال از زمان تأسيس آن همچنان در زمينه ي طراحي و توليد خودروهاي سواري، اتوبوس و ميني بوس به عنوان بزرگترين توليدکننده ي خودرو در کشور، در راستاي تأمين نيازهاي جامعه، ورود به بازارهاي جهاني، تعميق ساخت داخل کردن قطعات و در نهايت تحقق اهداف عاليه ي نظام جمهوري اسلامي ايران به فعاليت خود ادامه مي دهد.

شرکت ايران خودرو بزرگترين شرکت خودروسازي کشور مي باشد که به طور متوسط 65 تا 70 درصد توليد خودرو داخل کشور را به طور دائم به خود اختصاص داده است. سرمايه ي شرکت ايران خودرو در پايان سال مالي 1381، 2,404,687,500,000 ريال (تقسيم شده به 2,404,687,500 سهم ريالي) بوده است. شرکت ايران خودرو با توليد 111111 دستگاه خودرو سواري و وانت در سال 1376 رکورد توليد سي ساله ي خود را شکست و علاوه بر آن موفق شد به ميزان قابل توجهي کميت و کيفيت محصولات خود را افزايش دهد.

همچنين در راستاي نظام استاندارد ايزو 9000، موفق به دريافت گواهينامه ي ايزو 9001 از مؤسسه ي rwtuv آلمان شد.

سال شمار توليد انواع سواري:

1346) سواري پيکان در مدلهاي دولوکس، کارلوکس، جوانان و تاکسي با حجم موتور 1600 و 1725 و 1800 سي سي

1369) سواري پژو 405 در مدلهاي gl و glx با حجم موتور 1580 سي سي

1374) سواري پژو 405 در دو مدل دنده اي و اتوماتيک با حجم موتور 2000 سي سي

1374)سواري پژو 205 مدل gr با حجم موتور 1360 سي سي

1376) سواري پژو rd با حجم موتور 1600 سي سي

1377) سواري استيشن پژو 405 با حجم موتور 2000 سي سي

1378) پارس با حجم موتور 1800 سي سي

1379) توليد آزمايشي سمند (پروژه7 x) با حجم موتور 1800 سي سي و سيستم انژکتوري

1380) پژو 206 با حجم موتور 1400 سي سي

1380) افتتاح خط توليد سمند با حضور رياست محترم جمهور

سال شمار توليد انواع خودروهاي کار:

1342) اتوبوس مرسدس بنز مدل 302، مدلهاي (برون شهري، درون شهري، فرمان چپ و شاسي)، اتوبوس بنز 608 lp، اتوبوس بنز مدل op

1344) ميني بوس کومر (ميني بوس، وانت و آمبولانس)

1346) ميني بوس مرسدس بنز مدل 319 که بعد ها به مدل 309 تغيير يافت در مدلهاي :( استاندارد و سقف بلند)

1349) ميني بوس مرسدس بنز 409 آمبولانس

1350) ميني بوس بنز 309 (ميني بوس، وانت و آمبولانس تک کابين و دو کابين)

1367) ميني بوس مرسدس بنز مدل 508 ( استاندارد و سقف بلند)

1368) اتوبوس شهري مدل 355o

1369) ميني بوس بنز 508 کاروان، ميني بوس بنز 409، ميني بوس بنز30m

1373) اتوبوس توريستي سقف بلند مدل 400، ميني بوس بنز d 508o

1374) اتوبوس سوپر 400c، ميني بوس کاروان

1375) اتوبوس درون شهري 360s

1376) اتوبوس دو طبقه ي نئوپان، اتوبوس شهري لاينر نئوپان، اتوبوس توريستي سقف بلند مدل 400 توليد انبوه، ميني بوس هيوندايي مدل e، ميني بوس هيوندايي مدل m (ميني بوس و نوع وانت)، اتوبوس شهري دو کابين ( طرح آينده)

1377) ميني بوس هيوندايي مدل کروز

لینک به دیدگاه

پيکان 1600

پس از چند تجربه ناموفق در خصوص ساخت اتومبيل هاي فيات، جدي ترين قدم براي اتومبيل سازي با شروع به کارخانه ايران ناسيونال، ايران خودرو (سهامي عام)، در 27 مرداد ماه سال 1341 با عرضه اتومبيل پيکان برداشته شد کارخانه ايران ناسيونال براي توليد آخرين مدل اتومبيل هيلمن، با عنوان پيکان، پيکان جوانان راه اندازي شد.

شرکت ايران خودرو در سال 1345 اجازه تأسيس کارخانه ساخت انواع اتومبيل سواري از نوع چهار سيلندر را دريافت کرد و پس از استقرار اتومبيل سازي پيکان با ظرفيت اوليه سالانه 6000 دستگاه اولين اتومبيلها با امتياز ساخت گروه سواري روتس سابق (کرايسلر فعلي) به توليد رسيد.

اولين اتومبيلي که در سال 1346 ساخته شد پيکان بود که در دو مدل دولوکس و کارلوکس به بازار عرضه ميشد.

پس از تحقيقات و مطالعات گسترده استفاده از نيروي محرکه جديد به جاي نيروي محرکه اصلي پيکان مورد تائيد واقع شد. بر اساس قراردادي با شرکت فرانسه اين شرکت توافق نمود نياز ايران خودرو به شصت هزار دستگاه موتور و سيستم تعليق پژو 504 براي نصب بر روي بدنه پيکان فعلي به مدت شش سال را تامين نمايد.

ايران خودرو بعنوان بزرگترين مجموعه صنعتي خودرو کشور از اوائل سال 73 تصميم به ايجاد مرکز تحقيقات با هدف انتقال دانش طراحي و مهندسي خودرو گرفت و در اين راستا پروژه طراحي و ساخت اولين خودرو پيکان (1600 سي سي، 1725 سي سي، 1800 سي سي) دولوکس، کار، جوانان و تاکسي به توليد رسيده است.

لینک به دیدگاه

پژو 405:

با توجه به قدمت طراحي بدنه پيکان و خارج از رده بودن تکنولوژي ساخت آن و نياز شديد به سرمايه گذاري مجدد براي قالب بدنه و تجهيزات مورد نياز، ايران خودرو تصميم گرفت از سال 1368 پژو 405 را در مدل هاي GL و GLX توليد کند. اين خودرو در سال 1987 ميلادي با مدرنترين تکنولوژي به عنوان جديدترين مدل توسط پژو به بازار عرضه شد و در سال 1988 ميلادي به عنوان بهترين اتومبيل سال در اروپا و همچنين به عنوان اتومبيل وارداتي به آمريکا انتخاب شده بود. خطوط جديد توليد پژو 405 نيز در تاريخ 13 /9/1369 توسط رئيس جمهور کشورمان افتتاح شد.

از سال 1369 مونتاژ و توليد انواع اتومبيل سواري پژو (از جمله پژو 405 جي ال، پژو 405 جي ال ايکس 1580 و 2000 سي سي و پژو 405 جي ال ايکس اتوماتيک 2000 سي سي) در خطوط توليد سواري سازي به انجام رسيده است.

کليه محاسبات و اقدامات اجرايي اين پروژه در مرکز تحقيقات ايران خودرو انجام شده و خودروي پژو 405 تشريفاتي (ليموزين) به عنوان اولين دستاورد اين مرکز تحقيقاتي محقق شد.

پژو 405 در دو مدل GL و GLX به بازار عرضه شده و يکي از بهترين اتومبيلهاي مونتاژ شده در ايران مي باشد. بدنه پژو 405 ايران در عين زيبايي و جاداري با طرح آئروديناميک و با ضريب 31% در برابر جريان هوا مقاومت ناچيزي دارد.

پژو 405 ايران داراي دو گاردان بوده و ديفرانسيل توضيح آنکه مدل جي ال ايکس پژو که وسايل آسايش بيشتري چون کولر، فرمان هيدروليک، قفل مرکزي، شيشه هاي برقي براي سرنشينان جلو و شيشه رنگي را فراهم مي آورد، وزني حدود 10 کيلوگرم سنگين تر از مدل GL دارد.

حداکثر سرعت پژوي 405 ايران 177 کيلومتر در ساعت بوده که اين اتومبيل مي تواند شتاب صفر تا يکصد کيلومتر را در زمان 12 ثانيه بپيمايد.

 

جدول مشخصات فنی:

 

 

موتور:

 

 

 

نوع موتور

 

 

XU7JP/L3

 

 

حجم موتور

 

 

1761

 

 

تعداد سيلندر

 

 

4

 

 

نسبت تراكم

 

 

9.25:1

 

 

قدرت موتور

 

 

97@6000

 

 

حداكثر گشتاور

 

 

14.8@3500

 

 

سيستم انژكتوري

 

 

Sagem S2000(valeo)

 

 

نوع سوخت

 

 

Petrol, Unleaded, RON 95 Min.

 

 

تعداد سوپاپ

 

 

8

 

 

سيستم احتراق

 

 

pentroof

 

 

استاندارد حد آلايندگي

 

 

EUROII

 

 

سيستم سوخت

 

 

انژکتوری

 

 

 

سيستم انتقال قدرت:

 

 

 

گيربكس (جعبه دنده )

 

 

BE3/5N

 

 

كلاچ

 

 

Single dry type and cable control

 

 

ديفرانسيل

 

 

(4.52)جلو

 

 

 

 

ترمزها:

 

 

 

نوع ترمز

 

 

Hydraulic two circuit diagonal with vacuum assistance

 

 

سيستم ترمز

 

 

هیدرولیک

 

 

نوع ترمز جلو

 

 

Disk

 

 

نوع ترمز عقب

 

 

Drum

لینک به دیدگاه

پژو RD:

تنوع يکي از عوامل موفقيت در عرصه رقابت بازار آزاد است. زيرا تنوع توليد مي تواند خريداران با سليقه هاي گوناگون بيشتري را جذب نمايد. از طرف ديگر تنوع در توليد خود بخود تنوع در قيمت کالا را همراه دارد.

لذا افراد با بنيه مالي گوناگون تري جذب خواهند شد. بعلاوه هر توليد جديد متضمن تعدادي فعاليت و کار مهندسي است که تجربه ارزشمندي را براي يک واحد به ارمغان مي آورد.

لذا در سال 1376 مديريت ايران خودرو تصميم گرفت با حداکثر استفاده از امکانات توليدات جاري خود توليد ديگري را در آلبوم توليدات خود جاي دهد که اين خودرو پژو آر- دي نام گرفته است.

پژو آر- دي خودرويي است که پوسته خارجي ( شکل ظاهري بدنه ) و تقويت پوسته آن مطابق پژو RD مدل 60D و عمده قطعات نيروي محرکه آن مطابف پيکان 1600 و تزيينات آن عمدتاً مطابق پژو RD مدل 73D است.

اين خودرو که با نظارت شرکت پژو در ايران خودرو ساخته مي شود و با ديفرانسيل عقب است، با استفاده از دو حرف نام لاتين ديفرانسيل عقب ( Rear wheel drive) دو حرف RD انتخاب و در کنار نام پژو قرار گرفت و به اين ترتيب خودرويي با نام پژوRD نام گذاري شد.

لینک به دیدگاه

پژو 405 استيشن:

با توجه به فرهنگ مردم کشورمان، پر جمعيت بودن اکثر خانواده ها و نوع ارتباطات فاميلي که در اين فرهنگ جاريست، حکم مي کند که خودرويي با فضاي مناسب جهت سرنشينان و همچنين محل اثاثيه، در ايران خودرو تهيه گردد که پس از توليد خودروي 405 سواري به دليل نزديک بودن قطعات زيادي از اين مدل استيشن خودروي 405، شرکت ايران خودرو تصميم به توليد خودروي استيشن هم نموده است.

تا نياز بازار را به توجه به توضيحات فوق بر طرف نمايد که توليد انبوه خودرو در تيراژ بسيار کمتري از خودروي مشابه سواري هم اکنون در خطوط توليدي شرکت ايران خودرو ادامه دارد و در اختيار هموطنان قرار مي گيرد.

لینک به دیدگاه

پارس:

در راستاي پاسخگويي به درخواست هاي مشتريان عزيز در رابطه با ايجاد تنوع در توليدات سواري که به بازار عرضه مي گردد بار ديگر اين توفيق نصيب متخصصين شرکت ايران خودرو گرديد که از تاريخ 5/12/76 طي تلاشي دو ساله محصول جديدي به نام پارس را به بازار عرضه نمايند.

تجهيزات به کار گرفته شده در اين محصول نظير موتور با سيستم سوخت پاششي (Injection)، فرمان تقويت شده، آينه هاي خارجي با کنترل برقي، کولر با خنک کنندگي مناسب و ... ضمن فراهم نمودن آسايش بيشتر براي راننده و سرنشينان با استانداردهاي کنترل آلودگي و مصرف روز دنيا مطابقت دارد. اين پروژه (توليد پارس)، در اسفند ماه 1378 به توليد انبوه رسيد

لینک به دیدگاه

پژو 206:

شرکت ايران خودرو و پژوي فرانسه با امضاي قراردادي توافق کردند که خودروي پژو 206 را به صورت مشترک توليد کنند.

بر اساس اين قرارداد از مهر ماه سال 1380 سالانه 120 هزار دستگاه پژو 206 در شرکت ايران خودرو به مدت 10 سال توليد خواهد شد و از بدو تولد حدود بيش از 65% قطعات آن ساخت داخل خواهد بود.

اين قرارداد بر اساس موازنه ارزي منعقد گرديده و به هر ميزاني که ايران خودرو ( d.k.c) قطعات پيش ساخته وارد کند، خودرو توليدي صادر خواهد شد و به اين ترتيب مي توان گفت که توليد اين خودرو هيچ گونه هزينه ارزي براي دولت و ايران خودرو نخواهد داشت.

اين خودرو که هم اکنون در اروپا عرضه مي شود نسل ششم خودروهاي فرانسه است و از تکنولوژي بسيار پيشرفته اي برخوردار است. شروع توليد اين خودرو در کشور فرانسه از سال 1998 مي باشد.

لینک به دیدگاه

سمند:

پس از گذشت سه دهه از توليد پيکان و عدم تنوع در شکل ظاهري و فني آن نياز مبرم به طراحي و ساخت خودرو جديدي کاملاً متفاوت از نوع فعلي مد نظر قرار گرفت که مديريت اين شرکت را بر آن داشت در جهت پيشبرد اهداف سازندگي کشور و رقابت با شرکتهاي خودروساز خارجي در

مرکز تحقيقات ايران خودرو با همکاري مهندسين و متخصصين ايراني نمونه هايي از خودرو ملي را با نام پيکان جديد طراحي و توليد کند.

در توليد اين خودرو مدرنترين سيستم هاي ايمني و رفاهي از جمله کمربند ايمني کليه صندلي ها، قفل مرکزي، شيشه بالا برقي، کولر، راديو پخش، آئينه هاي چپ و راست قابل تنظيم از داخل و ... پيش بيني و تعبيه گرديده است.

اين خودرو به کمک مشاوران خارجي و ايراني طراحي شده، موتور آن 1761(3cm) است و هيچ يک از قطعات فعلي پيکان در آن به کار نرفته و يک خودرو کاملاً جديد، مدرن با ايمني بالا و مطلوب، اکسل جلو، قابليت هاي فراوان و بدنه طراحي شده جديد است.

خودرويي است که با کيفيتي حتي بهتر از پژو 405 توليد خواهد شد. با طراحي و توليد پيکان جديد ايران، ايران به صف کشورهاي خودروساز جهان مي پيوندد و ميزان توليد آن از 5000 دستگاه در سال آغاز شده و به تدريج افزايش خواهد يافت، به طوري که در مدت 5 سال از مرز 200 هزار دستگاه در سال خواهد گذشت.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...