رفتن به مطلب

راه کارهایی در مرمت بنا


ارسال های توصیه شده

راه کارهایی در مرمت بنا

 

شروین ابریشمی

چکیده:

در این مقاله به 4 راهکار ممکن در برخورد با ابنیه تاریخی پرداخته می شود که نیاز به توجه و مراقبت بیشتری دارند . در ابتدا این 4 راهکار به صورت کلی تعریف شده و سپس به تشریح یکایک آن ها خواهیم پرداخت .

در این قسمت نیز پس از باز تعریف هر راهکار استاندارد و معیارهای مرتبط ، رویکردها و ملاحظات هر کدام از راهکارها به تفضیل مطرح گردیده اند . ذکر این نکته لازم می نماید که ممکن است خواننده در ابتدا تصورکند که مطالب ارائه شده گاه بدیهی و گاه تکراری است . ولی باید بدانیم به واسطه عدم توجه کافی به این مطالب به ظاهر ساده ، یک اثر تاریخی ممکن است در معرض آسیب یا خسرانی واقع شود که جبران آن امکان پذیر نباشد.

حفاظت بنا

فرآیندی است که در آن اقداماتی برای حفظ و نگهداری مصالح موجود در بنا و تامین یکپارچگی و شکل ساختمان صورت می پذیرد . این اقدامات همزمان مشمول سازه بنا و تزئینات آن می باشد .

قابل سکنا نمودن بنا

به فرآیند اعطای قابلیت هایی به ساختمان برای ایجاد مکان استفاده مجدد از آن اطلاق می شود . این فرآیند شاما مراحلی چون تعمیر ، تغییر و یا اصلاح بنا ، خواهد بود .

مرمت بنا

فرآیندی است که در آن بازساری دقیق سیما ، جزئیات اجرایی ، تزئینات و محوطه ای که ساختمان در آن بنا شده ، مدنظر قرار می گیرد . این فرآیند با این هدف صورت می پذیرد که بنا متعلق به دوره تاریخی خاصی درک شود ، تحقق چنین خواسته ای گاه مستلزم تخریب بنای قبلی یا بازسازی بنایی است که قبلاً تخریب شده است .

نوسازی بنا

به فرآیند ایجاد و احداث یک ساختمان تخریب شده اطلاق می شود به گونه ای که هم اکنون وجود خارجی نداشته باشد ، یکی از شروط تحقق این فرآیند پیروی دقیق از شکل و سیمای الگوی اولیه و ایجاد جزئیات اجرای و تزئیناتی است که در ساختمان اولیه وجود داشته است .

 

دریافت متن کامل مقاله [

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...