رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

میلیاردها ریال سرمایه های صنعتی کشور را چگونه باید حفظ کنیم ؟

 

ماشین آلات صنایع مختلف کشور طی سالیان دراز با هزینه های گزاف خریداری و یا ساخته شده اند بطوریکه گفته میشود یک سوم سرمایه های کشور (بجز معادن ) ماشین آلات صنعتی بوده و سئوال اینجاست که این سرمایه ها که بالغ بر دهها هزار میلیارد تومان میباشد به چه شیوه هایی نگهداری میگردند ، بهره وری از این سرمایه های ملی تا چه اندازه علمی و به روز میباشد ، از روشها و تکنیکهای مدرن نگهداری که بیش از سه دهه در کشورهای پیشرفته استفاده میگردد چقدر بهره گیری کرده ایم .

نیاز به استفاده از تکنیکهای مدرن نت در اکثر صنایع بزرگ و پرهزینه کشور (همچون نیروگاهها ، پالایشگاهها ، صنایع پتروشیمی و ... ) که ضرورت دارد 24ساعته در خط تولید باشند بسیار احساس گردیده و صنایع مزبور نیز تاکنون قدمهای ابتدایی را در بکارگیری این روشها طی مینمایند .

جا دارد در اینجا مروری بر چند آمار جالب داشته باشیم :

· صنایع برق کشور حدود 12 هزار میلیارد تومان ارزش داشته و سالانه نیز میلیاردها تومان صرف هزینه های تعمیرات میگردد 0 این درحالیست که متوسط راندمان در نیروگاهها حدود 34درصد میباشد .

· نسبت هزینه سالیانه نگهداری و تعمیرات به کل هزینه های سالیانه دیگر در برخی از صنایع به شرح زیر میباشد :

o صنایع ذغال سنگ : 26درصد

o صنایع فولاد : 42درصد

o صنایع دریایی : 50درصد

o صنایع برق ، آب ، گاز : 80درصد

اگر خسارات وارده در اثر پايين بودن راندمان (كاهش توليد ) و همچنين بالا بودن هزينه هاي تعميرات را بصورت ساليانه محاسبه نمائيم ، براحتي ميتوان اذعان نمود كه به دليل عدم مديريت نگهداري صحيح ، ساليانه ميلياردها تومان از بودجه صنعتي كشور بجاي سرمايه گذاري در توسعه صنعت براي هزينه هاي تعميرات و خريد قطعات يدكي مصرف ميگردد ...

آنچه كه در بازار مصرف داخلي شاهديم اينست كه توليدات صنعتي كشور در اكثر موارد توان رقابت با كالاهاي مشابه خارجي را ( از نظر قيمت و كيفيت ) نداشته و براحتي از چرخه توليد خارج مي شوند، اين درحاليست كه بيشتر صنايع كشور بكمك يارانه امكان فعاليت دارند. براي برخي توليدات نيز دولت با محدود كردن واردات امكان ادامه فعاليت را به توليد كنندگان داخلي داده است ...

لینک به دیدگاه

چه بايد كرد ؟

 

 

در طي سه چهار دهه گذشته برخي از دانشگاههاي معتبر جهان با داير نمودن دوره هاي كارشناسي ارشد و دكتري زمينه را براي تربيت نيروي متخصص كه وظيفه نگهداري از صنعت به عهده آنها مي باشد ، فراهم نموده اند كه انجام اين كار در كشور ما نيز جهت جبران عقب ماندگيها و كاهش هزينه هاي بالاي نت يك امر ضروري به نظر ميرسد...

روش نگهداري براساس وضعيت كاركرد اجزاء ماشين (cbm) و يا كانديشن مانيتورينگ (cm) شامل تكنيكهايي همچون آناليز ارتعاش ، آناليز روغن و درجه حرارت ، بعنوان يكي از موثرترين روشها جهت مديريت نگهداري صحيح از صنايع مطرح بوده و جا دارد كه اين مبحث بصورت گسترده در كشور ما مورد استفاده قرار گيرد .

در اينجا به چند آمار جالب از نتايج اجراي cm اشاره مي نمايم :

اجراي cm در پانصد واحد صنعتي در اروپا از جمله نيروگاهها ، صنايع فولاد ، ذوب آهن و غيره در مدت سه سال (سالهاي 1988 الي 1991) نتايج ارزشمندي را به بار آورد كه عبارتند از :

كاهش هزينه هاي نت 50 تا 80درصد

كاهش حجم انبار قطعات تا 30درصد

كاهش ميزان توقفات اضطراري 50 تا 80درصد

كاهش هزينه هاي دستمزد و اضافه كاري 20 تا 50درصد

افزايش ميزان توليد تا 30درصد

افزايش سود و ارزش افزوده توليد 25 تا 60درصد

از اجراي cm ( روش آناليز روغن ) در راه آهن جمهوري اسلامي ايران نتايج زير حاصل گرديد :

كاهش ميزان مصرف روغن تا 50درصد

كاهش توقفات اضطراري تا 60درصد

صرفه جويي ساليانه در هزينه ها به ميزان 75ميليار تومان ( هزينه آناليز روغن حدود 60 الي 70 ميليون تومان در سال بوده است )

لینک به دیدگاه

زمان به رسمیت شناختن نگهداری و تعمیرات فرارسیده است

 

اگر گزارشات روزانه تولید را در هر کارخانه بررسی نمائید ، با روزهایی مواجه خواهید شد که وضعیت تولید بسیار خوب بوده و میزان محصول تولید شده در حد بسیار مطلوبی قرار داشته است

 

آیا یک اتفاق خارق العاده رخ داده است ؟

 

 

اگر از پرسنل تولید بپرسید که چه اتفاقی افتاده خواهند گفت که در آن روز :

کمترین میزان توقف را داشته اند.

ماشین آلات خوب تنظیم شدند.

مواد بموقع تامین شده و از کیفیت مناسبی برخوردار بوده است .

کارگران بموقع سرکار خود حاضر شدند.

و ...

حال این سئوال مطرح میگردد که :

آیا اگر اتفاقی یکبار بیافتد امکان وقوع مجدد آن وجود ندارد ؟ اگر یک اتفاق دوبار تکرار شود آیا نمیتواند همیشه تکرار گردد؟

اگر این سئوال را از مدیران و مسئولین شرکت بپرسید در جوابش خواهید شنید که : "بله ، اما ... "

و این اما بهانه هایست حاکی از اینکه " هرگز تلاش واقعی جهت دسترسی به شرایط مناسب و حفظ آن صورت نمی گیرد "

افزایش میزان تولید در خط مقدم اهداف شرکتها قرار دارد ، در این راه اولین موضوعی که قربانی میگردد ، فعالیتهای برنامه ریزی شده و پیشگیرانه نت در زمان کارکرد عادی ماشین آلات است

لینک به دیدگاه

مقایسه نگهداری و تعمیرات پيشگيرانه (PM) و نگهداری بر اساس وضعیت (CM) :

 

نگهداری و تعميرات پيشگيرانه و نيز بکارگيری روش و ابزار CM یکی از مباحثی است که از مدتها پیش ذهنم را به خود مشغول کرده بود و مرتباً در کار و در موارد عملی با آن رو برو بوده ایم.

زمانی که با بکارگیری استانداردهای PM و انجام بازرسی های برنامه ریزی شده و منظم سعی در شناسایی عیوب تجهیزات پیش از وقوع شکست و خرابی داشتیم، باز هم در مواردی شاهد وقوع شکست بودیم و یا آنکه زمانی به عیب و نقص تجهیز پی می بردیم که دستگاه به شرائط بحرانی رسیده بود و مجال برای کار تنگ شده بود.این وضعیت برای تجهیزات حساس که شکست آنها تعمیرات خاص، سنگین و پرهزینه را به همراه داشت، گران تمام می شد. عیب کار در کجا نهفته بود؟

اتکا به سطوح بازرسی در روش PM ، برای پی بردن به عیب و نقص در فاصله زمانی طولانی تری پیش از وقوع خرابی در همه موارد امکان پذير نبود.سطوح بازرسی در PM در سطح قوای حسی انسانی ( شنیداری، بصری و لامسه) و یا ابزار ساده و ابتدایی خلاصه می شد.علاوه بر آن، گاهی تجهیز در فاصله زمانی بسیار کوتاهی از حالت کارکرد نرمال به سمت شکست پیش می رفت که در PM ، چاره ای برای آن وجود نداشت.

برای مثال در اثر پاره شدن مسیر روغن یا قطع مسیر به سرعت با افت فشار روغن مواجه شده و در نتیجه در یک فاصله زمانی کوتاه، تجهیز با شکست مواجه می شود.این چنین مشکلی تنها به یک طریق قابل شناسایی و پیشگیری بود : نگهداری بر اساس وضعیت آن هم بصورت لحظه ای و با قابلیت عملگرایی خودکار.

در اینجا برای مقایسه به تعریف این دو روش می پردازیم و سپس موارد اشتراک و اختلاف را به تفکیک بر خواهیم شمرد.

· نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه(preventive maintenace) : نگهداری و تعمیر تجهیز پیش از وقوع خرابی با سرویس و روانکاری منظم و دوره ای و با انجام بازرسی های منظم که منجر به کشف عیب در مراحل اولیه و اقدام به تعمیر اصلاحی می گردد.

· نگهداری بر اساس وضعیت

(CM/CBM: Condition Base Monitoring) : در این روش وضعیت تجهیز با اندازه گیری و نمودار کردن پارامترهای خاص و حیاتی تحت کنترل قرار می گیرد.ابزارهای بازرسی و آنالیزها در سطح بالاتری قرار دارند.

معمولاً در این روش از ارتعاش سنجی جهت کنترل تجهیزات دوّار و از آنالیز روغن در تجهیزات رفت و برگشتی خصوصاً دیزل ها استفاده می شود.

لینک به دیدگاه

موارد اشتراک :

· در هر دو روش مفهوم بازرسی جاری است.

· هدف اصلی شناسایی و تشخیص عیب پیش از وقوع خرابی است.

موارد اختلاف :

· بازرسی ها در CM در سطح بالاتر و با ابزار و متد پیشرفته تری صورت می گيرد.

· تشخیص عيب در CM بسیار زودهنگام تر از تشخيص در PM صورت می گيرد.

· متد و ابزار CM بسیار پرهزینه تر از Pm است.

· گستره بازرسی ها pm بسیار وسیع تر CM است.(معمولاً بازرسی های CM تنها جهت تجهیزات حساس بکار می رود)

نکات :

* عموماً بازرسی ها در CM بر علائم حیاتی تجهیز همچون فشار، دما ، ارتعاش و ... استوارند و گاهی این علائم بصورت لحظه ای کنترل شده و به محض تغییر سیگنالها و خروج از محدوه مجاز، سیستم بصورت خودکار عمل نموده و دستور لازم را می دهد( مثلاً Shutdown )

* در تجهیزات حساس مثلاً توربین در نیروگاه ، برخی علائم حیاتی مانیتور شده و علاوه بر عملگرایی خودکار سیستم، نوسانات در قالب نمودار و قابل مشاهده بر صفحه مانیتور بصورت لحظه ای می باشند.

معمولاً تجهیزات دوار در چند جهت و زاویه مشخص ،ارتعاش سنجی می شوند. امروزه تجهیزات و ابزار CM با قابلیت آناليز و تحلیل داده ها وجود داشته که قادرند علل نقص را هم مشخص نمایند.( مثلاً ارتعاش غير مجاز ناشی از خرابی بيرينگ است و يآ آلايمنت غير مجاز و .....)

· با استفاده از متد CM مفهوم تعويض دوره ای کمرنگ شده است. جهت تعيين زمان مطلوب تعويض ها از آناليزهای CM استفاده می شود.مثلاً در صنايع هوايي متداول بود که بعد از ميزان مشخصی ساعت پرواز هواپيما، نسبت به تعويض برخی قطعات و تجهيزات اقدام نمايند ولی امروزه در دوره های زمانی مشخص اقدام به انجام بازرسی CM نموده و در صورت مشاهده کارکرد خارج از استاندار و بر اساس تحليل ها، نسبت به تعويض قطعه يا تجهيز اقدام می نمايند.

· نموداری را در نظر بگيريد که یک بعد آن ( بعد افقی) زمان را نشان می دهد و بعد ديگر کارکرد تجهيز از لحظه وقوع عيب تا لحظه خرابی و شکست را.

اگر نقص تجهيز در PM در نقطه B قابل شناسايي باشد، با استفاده از متد و ابزار CM اين تشخيص در نقطه A امکان پذير بوده و در نتيجه برنامه ريزی برای اقدام اصلاحی امکان پذير تر و ميزان خرابی جزئی تر و مدت زمان تعمير کوتاه تر خواهد بود.

 

* از نکات مهم در CM ، مقایسه داده ها با داده های پيشين و کنترل و نمودار سازی سير تغييرات داده ها می باشد.

لینک به دیدگاه

مثال عملی :

هر ساله در يک واحد صنعتی هنگام تعميرات اساسی، کليه تجهيزات (برای مثال الکتروموتورها) باز می شدند و مورد سرويس و تعمير قرار می مي گرفتند.

شرکت با خريد تجهيزات بازرسی cm و انجام بازرسی های منظم cm و نيز انجام آناليزها در طول دوره بهره برداری تجهيزات را کنترل نمود و در تعميرات اساسی تنها نسبت به تعمير تجهيزاتی اقدام نمود که نتايج cm به نياز به تعمير اشاره داشت.

اين اقدام باعث کاهش حجم کار گروه های تعمير،در تعميرات اساسی شناسايي و رفع عيوب تجهيزات در طول دوره بهره برداری، تخصيص نفرات در دسترس به کارهای ضروری و لازم و کاهش قابل ملاحظه هزينه ها شد.

لینک به دیدگاه

هزینه های pm

آنچه مشخص است اجرای فعالیتهای نت هزینه هایی را به دنبال دارد که اگر برای بخواهیم هزینه های مذکور را در یک دوره زمانی خاص بر کل محصولات تولیدشده شرکت در همان دوره تقسیم نمائیم ، میزان تاثیر آن در هزینه تمام شده محصول در حد چند ریال خواهد بود بسیاری از شرکتها در جهت حذف این هزینه ها از انجام فعالیتهای برنامه ریزی شده چشم پوشی نموده و یا آنرا به تاخیر میاندازند

 

نتیجه بسیار واضح است :

چند ریال به ازای هر واحد محصول ذخیره خواهد شد اما چندصدهزار تومان به دلیل شکست اتفاقی یک قطعه ، توقف تولید و ضایع شدن مواد از دست خواهد رفت چون آن قطعه بموقع روانکاری و تنظیم نشده بود ...

 

زمان به رسمیت شناختن نت فرارسیده است :

در شرایط دنیای صنعتی امروز که شرکتها در جهت فروش بیشتر و یا حتی برای بقای خود تلاش می کنند ، زمان آن فرارسیده که نگهداری و تعمیرات بعنوان روشی استراتژیک در جهت بهینه نمودن هزینه ها و کاهش آن به رسمیت شناخته شود

 

چگونه میتوان در زمینه نگهداری و تعمیرات به سطح کلاس جهانی دست یافت؟

متخصصین نگهداری و تعمیرات ، گامهای زیر را جهت دستیابی به سطح کلاس جهانی نت پیشنهاد می کنند :

 

گام اول : فراهم نمودن کلیه پیش نیازها

پیش نیازها عبارتند از :

ایجاد ساختار سازمانی متناسب با نیاز شرکت

برقراری سیستم های برنامه ریزی و کنترل فعالیتها

استفاده از سیستمهای مدیریت اطلاعات (cmms)

استفاده از تکنیکهای کنترل و اندازه گیری در جهت بهینه سازی و کنترل منابع نت (نیروی انسانی – مواد و تجهیزات )

لینک به دیدگاه

گام دوم : کار گروهی

واحد نت به تنهایی قادر به انجام کارها نیست پرسنل تولید و نت می بایست در انجام وظایف با یکدیگر سهیم گردند عادت به کار گروهی شرط لازمه موفقیت در نت میباشد

 

گام سوم : انجام فعالیتهای نت قبل از وقوع خرابی اضطراری

در این گام هدف نت ، دستیابی به صفر درصد خرابی اضطراری ( Zero Breakdown ) بوده که این موضع با استفاده از تکنیکهای TPM- RCM و PMO دست یافتنی میباشد

لینک به دیدگاه

ذکر مثال:

 

( Oil Analysis)

مقدمه :

در دنياي شكسته شدن هر روزه قيمت ها، رقابت جهاني در بازار همواره سخت تر و فشرده تر ميگردد . در اين ميان شايد هيچ واحدي نقشي حساس تر از بخش نگهداري و تعميرات در افزايش و يا كاهش سودآوري يك موسسه توليدي نداشته باشد. يك شركت، به جاي كاهش مطلق هزينه ها مي بايست كه بر روي نتايج بلند مدت و پايدار تكيه كند. پيشرفت همزمان حجم توليد و كيفيت در كنار برقراري موازنه اي بين انواع روش هاي نگهداري، هزينه هاي توليد را به ميزان قابل ملاحظه اي تقليل خواهد داد. به همين دليل اصلِ «نگرش كوتاه مدت متضمن منافع بلند مدت نيست» سرلوحه فعاليت بسياري از موسسه ها و شركت هاي بزرگ و موفق جهاني قرار دارد.

" آنالیز روغن" از خانواده برنامه های PdM يك برنامه اجرايي نگهداري و تعمیرات بر پايه مراقبت وضعيت شرايط روانكار است كه با تمركز بر وضعيت روانكار و انجام آزمايش هاي گوناگون در محل كار, تجهيزات و آزمايشگاه هاي معتبر, آسيب ها و خسارت هاي وارده به ماشين آلات را به حداقل رسانده , موجب كاهش هزينه ها شده و به افزايش بهره وري و كيفيت فرآورده هاي توليد منجر خواهد شد.

 

آزمایش خون – آنالیز روغن :

یک پزشک حاذق با آزمایش خون بیمار خود اطلاعات گرانبهایی درباره نحوه عملکرد اعضاء و جوارح بدست آورده , درمی یابد که وضعیت قلب , کلیه ها , ششها و کبد بیمار چگونه بوده و با تجویز داروها و ارائه دستورات لازم اقدام به درمان و پیشگیری از بیماریهای خطرناک می نماید.

روانکار در یک دستگاه همانند خون در بدن انسان است و با همان پیچیدگیهایی که عملکرد خون در رساندن مواد مورد نیاز به قسمتهای مختلف بدن و جمع آوری مواد زائد میکند , روانکار نیز بسیاری از آلودگیها را از محیط عملکرد قطعات دور نموده و مواد مورد نیاز آنها را از قبیل مواد جلوگیری کننده از سایش , مواد مقاوم در برار فشارهای بالا , EP , مواد محافظت کننده در برابر خوردگی و غیره را در اختیار قطعات قرار می دهد.

از آنجائیکه تماس روغن با قطعات در حال کار در حد تماس مولکولی میباشد , انجام یک سری تستهای بخصوص بر روی روانکار مصرفی میتواند علاوه بر وضعیت کیفی خود روغن , اطلاعات ذیقیمتی در مورد سایر قطعات در تماس با روغن ارائه دهد و یک متخصص علم روانکاری با استفاده از این اطلاعات می تواند برنامه نگهداری و تعمیر مناسب را ارائه دهد.

 

آنالیز روغن – شکوفایی صنایع فولاد ژاپن :

برنامه هاي آنالیز روغن موجب شكوفايي صنايع فولاد ژاپن شده است. در اوايل دهه 80، شركت فولاد ژاپن با اجراي برنامه آنالیز روغن بر روي 170 سيستم هيدروليك، پس از پنج سال به نتايج شگفت انگيزي، مانند 90 درصد كاهش خرابي پمپ، 75 درصد كاهش آلودگي در سيستم و 600 درصد افزايش عمر مفيد پمپ ها دست يافت. اين نتايج موجب ترغيب ساير شركت ها در ژاپن شد، به طوري كه شركت فولاد ناگويا به دنبال موفقيت اوليه در اجراي برنامه آنالیز روغن ، اين برنامه را در تمام كارخانه هاي خود و بر روي 9 هزار گيربكس، 102 هزار ياتاقان و 900 سيستم هيدروليك اجرا كرد و موفق به كاهش 50 درصدي خريد ياتاقان، 90 درصد تقليل آسيب هاي ناشي از روانكاري، 83 درصد مصرف كمتر روغن و 15 درصد كاهش در مصرف گريس شد.

 

 

آنالیز روغن – دسته بندی آزمایشها و نتایج :

انواع آزمایشات انجام شده بر روی روغنها را میتوان در پنج گروه کلی تقسیم بندی نمود :

1. مقدار و نوع فلزات موجود در روغن آزمایش شده : مقدار و نوع فلزات موجود در روغن آزمایش شده , نشان دهنده میزان سایش قطعات مختلف مانند یاتاقانها میباشد و با تکرار آزمایش در فواصل زمانی معین میتوان زمان مناسب جهت تعویض یاتاقان را مشخص نموده و قبل از بروز خسارت برنامه تعمیر آنها را تدوین نمود. اندازه گيري تعداد ذرات جامد بر اساس استاندارد ISO 4406 و بر حسب تعداد در ميلي ليتر حجم روانكار انجام مي شود. بسته به اصول طراحي و كاركرد، تجهيزات گوناگوني براي شمارش ذرات وجود دارد. آماده سازي نمونه و روش نمونه برداري از شروط اصلي صحت و دقت برنامه آناليز روغن است.

2. میزان اکسیداسیون روغن : میزان اکسیداسیون روغن نشانه ای از میزان حرارت منتقل شده به قطعات مکانیکی و از آنجا به روغن می باشد و با رسم نمودار اکسیداسیون میتوان مقاطعی را که حرارت بیش از حد اعمال شده را مشخص و عیب یابی نمود.

3. مقدار آب موجود در روغن : مقدار آب موجود در روغن نشانی از وضعیت عملکرد آببندها و سیلها میباشد.

4. میزان وجود ناخالصیهای محیطی در روغن : میزان وجود ناخالصیهای محیطی نحوه عملکرد *****ها و هواکشها را نشان می دهد.

5. آزمایشات کیفی خود روغن : نتایج آزمایشات کیفی خود روغن نیز وضعیت طول عمر روغن را نشان داده و میتوان با دقت زیاد زمان تعویض روغن را اعلام و برنامه نت را با آن تنظیم نمود . از مهمترین آزمایشات کیفی روغن میتوان به آزمايش RULER كه به معناي «تخمين عمر مفيد باقيمانده روغن» است اشاره نمود ، در این آزمایش با اندازه گيري مقدار تركيبات ضد اكسيداسيون و عدد اسيدي روغن، زمان تقريبي پايان يافتن عمر مفيد روانكار را تعيين مي گردد ، به اين مفهوم كه با افزايش عدد اسيدي يا TAN روغن، مسلماً از مقدار و كارآيي مواد افزودني با خاصيت ضداكسيداسيون كاسته مي شود و زماني فرا مي رسد كه ميزان ادتيوهاي ياد شده به قدري كاهش يافته است كه روغن كاملاً اسيدي و خورنده شده و ادامه فعاليت آن موجب آسيب هاي شديد به دستگاه خواهد شد. آزمایش ویسکوزیته یا گرانروی نیز از آزمایشات رایج در برنامه آنالیز روغن میباشد , در صورت كاهش ويسكوزيته، امكان تشكيل فيلم پايدار روانكار به حداقل مي رسد و بر اثر تماس فلز با فلز، سايش شديدي ايجاد گردیده كه نتيجه مستقيم آن، عمر كمتر دستگاه خواهد بود.

لینک به دیدگاه

سخن آخر ...

بازکردن فایلی خاص بنام آنالیز روغن و در نظر گرفتن یک سری آزمایشات در زمان بهره برداری از دستگاهها باعث کاهش بسیاری از هزینه ها چه از نظر طول عمر قطعات و چه از لحاظ زمان بهینه تعویض روغن گردیده و مسئولان فنی کارخانجات را در جهت هرچه بهتر نگهداری و کارآمد کردن ماشین آلات یاری می نماید

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

Vibration and Shock Handbook

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

Title: Vibration and Shock Handbook (Mechanical Engineering)

Author: Clarence W. de Silva

Publisher: CRC

Publication Date: 2005-06-27

Number Of Pages: 1872

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

لینک به دیدگاه

دانلود هندبوک مهندسی نگهداری وتعمیرات(نت)

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

Keith Mobley, "Maintenance Engineering Handbook, 7 Ed"

McGraw-Hill Professional 2008 | ISBN : 0071546464 | 1244 pages | PDF | 15 MB

 

“Maintenance Engineering Handbook” provides the most comprehensive resource of its kind and has long been a staple for engineers, managers, and technicians seeking current advice on everything from tools and techniques to planning and scheduling. This brand-new edition brings you up to date on the most pertinent aspects of identifying and repairing faulty equipment; such dated subjects as sanitation and housekeeping have been removed.

Maintenance Engineering Handbook has been advising plant and facility professionals for more than 50 years. Whether you're new to the profession or a practiced veteran, this updated edition is an absolute necessity.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

or

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

or

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

لینک به دیدگاه

انجام تعمیرات دوره ای پیشگیرانه یا براساس بررسی و تحلیل وضعیت داده ها CBM (Condition Based Maintenance) و یا ریسک پذیری (Risk Based Maintenance) RBM قابل اجرا می باشد . تعمیرات بر اساس بررسی و تحلیل وضعیت داده ها زمانی روی ماشین (یا وسائل) انجام می گیرد که نیاز آن قبلا“ توسط تکنیکهای مختلف تشخیصی به تایید رسیده باشد. اما تعمیرات براساس ریسک پذیری بستگی به نتایج بازرسیهای مهندسین ، داده های قبلی ماشین حساس دارد که وضعیت کاری ماشین برای تعمیرات را مشخص می نماید. در هر دو حالت دستیابی به نتایج زیر مد نظر می باشد.

- افزایش قابلیت بهره برداری و کاهش خواباندن ماشین

- انتقال خرابی ها به زمان تعمیرات دوره ای

- اجرای تعمیرات فقط در صورت نیاز

- کاهش ریسک پذیری در خرابی ماشین

- افزایش درآمد از طریق کاهش خرابی ، کارمزد و مواد مصرفی

اغلب بیشتر تعمیرات براساس تجزیه و تحلیل وضعیت (CBM) صورت می گیرد. دراین روش وضعیت ماشین و وسائل با استفاده از تکنیکهای تشخیص مثل ارتعاش ، درجه حرارت ، فشار ، صدا ، آنالیز شیمیایی یا آنالیز روغن و … انجام می پذیرد. در این روش تعمیرات زمانی صورت می پذیرد که داده ها نیاز آنرا تایید نماید. کارآمدی و رشد این روش در 15 سال قبل با توجه به توسعه کامپیوتر فزونی پیدا کرده است.

مهمترین بخش در توصیه به استفاده از روش CBM هزینه های وسائل (ابزار دقیق) و نیروی انسانی مورد نیاز می باشد. هزینه تجهیزات یک برنامه آنالیز ارتعاش پایه ، مبلغ ده تا سی هزار دلار برآورد می شود که این مبلغ یکبار خواهد بود و در مقایسه با هزینه نیروی انسانی که برای تهیه و آنالیز داده ها، ارائه گزارش مؤثر از نتایج تا بتوان اجرای دقیق تعمیرات را تضمین نمود کمترین مبلغ است. برای تصدیق چنین هزینه ای در ترغیب بکارگیری CBM لازم است به دو سوال ساده زیر پاسخگو باشیم .

1- آیا توانستید از خرابی های اخیر در یک ماشین حساس عیبی را زودتر از موعد کشف و جلوگیری بنمائید، و اگر اینطور است چه مبلغی از هزینه های تعمیراتی را توانستید کاهش بدهید ؟

2- آیا واحد صنعتی در هنگام تولید قادر به تهیه یک قطعه حساس از ماشینی که خراب شده را داشته است؟

خیلی از واحدهای صنعتی ابزار پیشرفته و مناسب دستیابی به داده ها را خریداری می نمایند ولی مع الاصف برنامه آنها ناموفق می باشد ، چرا که به اندازه کافی اختیارات برای تصمیم گیری وجود ندارد. ناموفق بودن چنین برنامه ای ممکن است به تشخیص و فلسفه مدیریت که درگیر موضوعات مختلف و یا کسری بودجه باشد برگردد.

موفق ترین برنامه CBM در یک واحد صنعتی موقعی تحقق می یابد که حداقل یک نفر مشخص مسئولیت اولیه در قبال داده های جمع آوری شده ، آنالیز و گزارشات رسیده را داشته باشد. چنین شخصی ممکن است درگیر کارهای دیگری نیز باشد، ولی همیشه باید حق تقدم را به بررسی برنامه CBM بدهد.

نوع دیگر تعمیرات دوره ای پیشگیرانه ، استفاده از روش ریسک پذیری (RBM) می باشد. ملزومات RBM مجموعه ای از اطلاعات که در بازرسیهای دوره ای گردآوری و مبنای چگونگی ریسک پذیری خرابی ها در ماشین می گردد خواهد بود. نکته مهم در نگهداری از ماشین هایی که ریسک پذیری خرابی در آنها بالاترین می باشند، اطمینان داشتن از بازرسیهای دقیق انجام شده می باشد. این نوع تعمیرات بطور روزمره زمانی رخ میدهد که پرسنل تعمیرات بر اساس برنامه تنظیم شده تعمیراتی ماشین عمل نکنند .

روشهای معمول برای اجرای بهتر RBM و بازرسی های دوره ای ، استفاده از دستورالعمل انجمن مهندسین مکانیک امریکا تحت عنوان “راهنمای تعمیرات براساس ریسک پذیری – ASME1994 “ می باشد. هم اکنون مدل های اجرائی این دستورالعمل در ارتباط با ماشین آلات ویژه ای همچون توربین های بزرگ بخار، ژنراتورها و توربین های کوچک صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

ریسک در خرابی یک ماشین بستگی به حاصلضرب احتمال خرابی در زمان تناوب خرابی ماشین دارد. اختمال خرابی ماشین از داده های مهندسی که شامل طراحی ، تاریخچه ، عملکرد، بازرسی و مانیتورینگ بدست می آید محاسبه می گردد. اگر داده های مربوط به احتمال واقعی و زمان تناوب خرابی در اختیار باشد، تشخیص و ارزیابی ریسک “کمی” و برنامه خیلی ساده می شود. اما اگر اطلاعات ناقص و ناکافی باشند، اظهارنظر متخصصین می توانند در کمی شدن آنالیز ریسک موثر باشد. وقتی یک بار تشخیص کامل انجام شود، نگهداری و تعمیرات ماشین می تواند با توجه به احتمال خرابی بالا و زمان دوره تناوب تعمیرات (یا بطور ترکیبی) هدایت صحیح صورت پذیرد.

روشهای اشاره شده در فوق برای تمرکز در نگهداری و تعمیرات ماشینهای حساس و مهمی که نیاز به توجه دقیقتر در وضعیت کاری موجود دارند طراحی شده است. بکارگیری هر دو روش ، هزینه های اولیه ای را تحمیل می نمایند، اما توانائی پرسنل و تجهیز آنها به ابزارهائی که بتوانند قابلیت بهره برداری و قابلیت اطمینان واحد را افزایش دهند را ارتقاء میدهد. این امر همچنین امکان کاهش هزینه های تعمیراتی در بلندمدت را بدنبال خواهد داشت.

لینک به دیدگاه

مراقبت از ماشین الات با انالیز روغن

 

آناليز روغن يكي از مهمترين و موثرترين مباحث در مراقبت وضعيت ماشين آلات است. با توسعه تكنولوژي، كنترل تجهيزات ماشين آلات و روانكارها به يك برنامه مدرن آناليز روغن تبديل شده كه نتيجه آن مراقبت و نگهداري بهينه تجهيزات،‌صرفه جويي در مصرف انرژي و افزايش عمر ماشين آلات خواهد بود.

امروزه بسياري از شركتها، نرم افزارهايي را مورد استفاده قرار مي دهند كه بتواند اطلاعات مربوط به تجهيزات را بصورت طبقه بندي شده در اختيار داشته باشند و با كنترل اطلاعات و شرايط لازم از بوجود آمدن توقف هاي پيش بيني نشده جلوگيري كنند. براي ارزيابي روانكارها انواع مختلفي از آزمايشها وجود دارد كه مي بايست در سه مورد بكار گرفته شوند. اين موارد عبارتند از: شرايط دستگاه (تجهيزات)، شرايط آلايندگي و شرايط روانكار. بدست آوردن نتايج نامطلوب در آزمايش هاي سه گانه نشانه وجود يك مشكل اساسي در سيستم است كه امكان دارد بصورت جدي، مورد توجه قرار نگرفته باشد. در ادامه اين مقاله بصورت اجمالي به بررسي،‌آزمايش هايي خواهيم پرداخت كه بيشترين كاربرد را در برنامه c.m و پياده كردن مديريت روانكاري دارند و نتايج صنفي آنها، دليلي بر وجود يك حالت غيرعادي در سيستم است.

 

آناليز طيف سنجي

(Spectrometric Analysis) :

اين آزمايش روشي است كه براي تعيين و شمارش (سنجش) عناصر فلزي در روغن كاركرده كه در نتيجه سايش، آلودگي و يا تخريب ادتيوها بوجود مي آيند. در اين روش، ..... روغن در ارتباط مستقيم با يك منبع انرژي قرار مي گيرد تا هر كدام از عناصر مقدار مشخصي از انرژي را جذب كنند و بدين ترتيب غلظت عناصر موجود در روغن مشخص مي شود. اين نتيجه بيانگر تمام عناصر فلزي نامحلول (حتي ادتيوها)، ذرات آلودگي خواهد بود. امروزه اين آزمايش، يكي از مهمترين آزمايش هاي آزمايشگاههاي آناليزروغن محسوب مي شود و بوسيله آن مي توان به اطلاعات دقيقي در ارتباط با آلودگي و شرايط سايشي دست يافت. تنها محدوديت اين روش اين است كه براي ذرات بزرگتر از5 ميكرون، نتايج قابل قبولي ارائه نمي دهد. از طرفي از آنجايي كه نتايج آزمايش بر روي ذراتي با قطر بزرگتر از10 ميكرون، نتايج غيرطبيعي محسوب مي شوند. بنابراين در تعيين عوامل سايش مي بايست به اين ذرات توجه شود و تعداد آنها حساب شود، دقت اين روش (با توجه به دقت دستگاه شمارنده ذرات) بين3 تا10 درصد است.

 

 

 

 

اسپكتروسكوپي *****

(Rotrode Filter Spectroscopy) :

روش اسپكتروسكوپي براي اولين بار در سال1992 براي تعيين آلودگي ذرات بزرگ وفلزات زبرسايشي در نمونه روغن كاركرده، بكار گرفته شد. (منظور از ذرات بزرگ و زبر، ذراتي است كه اندازه قطر آنها حداكثر25 ميكرون باشند، البته بجز ادتيوها) و بدليل اينكه اين ذرات اولين علايم نشان دهنده وقوع سايش هستند از اهميت بالايي برخوردارند. مزيت روش RFS نسبت به فروگرافي، هزينه پايين انجام آن است. قابليت شناسايي گستره وسيعي از عناصر آهني، غيرآهني و آلاينده ها نسبت به اين ويژگي ها اين روش براي محدوده وسيعي از ذرات (تا25 ميكرون) قابل انجام است.

دقت اين روش در حدود15 درصد بوده و هر چه اندازه ذرات از25 ميكرون بزرگتر باشد، توان آشكار سازي اين روش، ضعيف تر خواهد شد.

 

گرانروي (Viscosity) :

براساس تعريف، مقاومت يك سيال در برابر جاري شدن، ويسكوزيته يا گرانروي ناميده مي شود كه به عنوان مهمترين خاصيت فيزيكي يك روانكار، مطرح است. گرانروي، يك عامل مهم در تشكيل لايه مناسب است و عامل مهمي كه بر روي ويسكوزيته روغني در حال كار تاثير گذاشته و سبب تغيير آن مي شوند،‌اكسيداسيون و آلودگي در حين كار است.

طبق سفارش توليد كنندگان، چنانچه تغييرات ويسكوزيته يك روغن بيش از10 درصد مقدار اوليه آن باشد، زمان تعويض آن فرا رسيده است. زمانيكه يك دستگاه در كنترل برنامه مراقبت وضعيت (c.m) قرار داشته باشد، بايد كنترل هاي ويژه اي بر روي ويسكوزيته روغن مصرفي آن انجام گيرد تا دستگاه بتواند در وضعيت مطلوب (از منظر روانكاري صحيح) به كار خود ادامه دهد.

انتظار مي رود كه ويسكوزيته روغن در اثر گذشت زمان (و مصرف) افزايش يابد ولي در عين حال افت ويسكوزيته نيز مي تواند در برخي از موارد خطرناكتر از افزايش آن باشد. اين آزمايش از دقتي به ميزان5 درصد برخوردار است.

 

آناليز بوسيله اشعه مادون قرمز

(Fourier Transform Infrared، FT-IR) :

آناليز به وسيله اشعه مادون قرمز، روش اسپكترومتري براي تعيين آلودگي هاي آلي (غير شيميايي)، آب و محصولات حاصل از تخريب روغن است. واكنش اكسيداسيون در روغن (در اثر حرارت) در طول مدت زمان كاركرد آن اتفاق افتاده و انجام اين واكنشها بصورت زنجيره اي، به سرعت گسترش مي يابد و تجمع مواد حاصل از اكسيداسيون باعث پايين آمدن كيفيت روغن مي شود. نتيجه اين پديده، بصورت افزايش ويسكوزيته ظاهري و افزايش عدد اسيدي روغن، نمايان مي شود. هنگاميكه ميزان اكسيداسيون زياد باشد، در نقاط حساس دستگاه كه با روغن در ارتباط هستند، خوردگي و زنگ زدگي ايجاد مي شود. در اثر وجود تركيبات نيتروژن در روغن نيز واكنش نيتراسيون به وقوع مي پيوندد كه مشابه واكنش اكسيداسيون آثار مخربي در سيستم خواهد داشت. (به طور معمول در موتورهاي گازسوز اتفاق مي افتد). آثار نامطلوب انجام اين واكنشها در سيستم به صورتهاي گوناگوني از جمله ايجاد رسوب، لجن، چسبيدن رينگها گرفتگي *****ها ظاهر خواهد شد. با انجام اسپكتروسكوپي به وسيله اشعه مادون قرمز، مي توان علاوه بر موارد ياد شده آلودگي هاي مربوط به آب آزاد،‌گلايكول (ناشي از ضد يخ)، دوده و اختاط با سوخت را نيز مشخص كرد.

بنابراين آناليز (FT-IR) به عنوان يك ابزار شناسايي (اكسيداسيون و آلودگي) و كاربردي در اختيار برنامه c.m و مهندسين تعميرات قرار مي گيرد.

 

عدد قليايي (Total Base Number) :

نتيجه يك روش نيتراسيون كه براي تعيين ميزان خاصيت قليايي ذخيره در روغن بكار گرفته مي شود، عدد قليايي كل (T.B.N) ناميده مي شود. اين عدد معرف توانايي يك روغن در خنثي سازي اسيدهاي بدست آمده از اكسيداسيون بوده و بيشتر در ارتباط با روغن هاي موتوري مطرح مي شود. عدد قليايي در روغنهاي موتوري معرف ميزان ادتيوهاي پاك كننده (Detergent) و متفرق كننده (Dispersant) در روغن است و زماني كه عدد قليايي در اثر كاركرد به نصف ميزان اوليه آن برسد، زمان تعويض روغن فرا رسيده است.

 

عدد اسيدي (Total Acid Number) :

عدد اسيدي معرف ميزان اسيدهاي آلي (Orgnic) موجود در روغن بوده و يك شاخص اندازه گيري براي تخمين عمر باقيمانده روغن در حال كار، محسوب مي شود. عمل تعويض روغن زماني انجام مي شود كه مقدار عدد اسيدي روغن به دو برابر ميزان اوليه آن رسيده باشد. افزايش ناگهاني در عدد اسيدي نشان دهنده بوجود آمدن يك حالت غيرطبيعي (مانند حرارت بيش از حد) در سيستم بوده و در شرايط عملياتي نيازمند تحقيق و بررسي است. لازم به يادآوري است كه عدد اسيدي اوليه روغن تنها معرف ميزان ادتيوهاي افزوده شده به »روغن نو« بوده و تغييرات اين عدد در حين كاركرد بسيار مهم است. دقت اين آزمايش در حدود15 درصد است.

 

ميزان آب (Water Content) :

متاسفانه وجود آب در روغن در بيشتر مواقع به صورت يك آلودگي در نظر گرفته نشده و در صورت وجود بيش از اندازه آن در روغن قابل رويت خواهد بود (به صورت ابري شدن روغن)

وجود بيش از حد آب در سيستم باعث كاهش تحمل بار در لايه روغن مي شود و در مواردي كه حرارت به اندازه كافي وجود داشته باشد، باعث ايجاد خوردگي و سايش در سيستم مي شود. در بعضي شرايط، آب با تاثير منفي بر ادتيوها باعث تسريع اكسيداسيون و تشكيل رسوبات در سيستم مي شود. در بيشتر تجهيزات، آلودگي آب در روغن نبايد از0/25 درصد تجاوز كند و در روغن هاي توربين و سيستم هاي كنترل، بيشترين ميزان مجاز آب 200 ppm است. البته بسته به نوع دستگاه، آلوده شدن روغن توسط آب متفاوت است و با توجه به ميزان آلودگي، روشهاي مختلفي براي اندازه گيري آن وجود دارد. در جدول فوق روشهاي مورد استفاده خلاصه شده است:

 

 

 

شمارش ذرات (Particle Count) :

براي تعيين آلودگي هاي جامد در يك سيال، روش شمارش ذرات مورد استفاده قرار مي گيرد و روشهاي NAS-1632 از جمله روشهاي سفارش ذرات است. تجهيزات مورد استفاده و مكانيسم اندازه گيري سطح آلايندگي در سيستم در اين دو روش متفاوت است. تعيين كدهاي تميزي توسط سازندگان ماشين آلات و قطعات هيدروليك مشخص مي شود. براي مثال در يك توربين يا يك سيستم هيدروليك (به عنوان يك سيستم تميز) كدِ تميزيِ ISO 18/16/13 توصيه شده است كه عدد اول معرف ذرات بزرگتر از2 ميكرون، عدد دوم معرف ذرات بزرگتر از5 ميكرون و عدد سوم معرف ذرات بزرگتر از15 ميكرون در هر ميلي ليتر از روغن است.

 

فروگرافي تجزيه اي

(Analytical Ferrography) :

فروگرافي تجزيه اي يك روش »كمّي« براي تعيين غلظت ذرات حاصل از سايش در روغن است. با استفاده از اين روش و با توجه به متالوژي قطعات مي توان نوع سايش و منبع آن را در سيستم مشخص ساخت. در صورت مشاهده يك سايش غيرعادي استفاده از اين روش ( توسط روش فروگرافي خواندن مستقيم) ضروري بوده و به عنوان يك روش منحصر به فرد در اختيار مهندسين روانكاري و برنامه ريزي تعميرات پيش گيرانه قرار مي گيرد. لازم به يادآوري است كه با استفاده از اين روش مي توان ذرات حاصل از سايش قطعات آهني، غيرآهني و اكسيدهاي فلزي را تعيين كرد.

 

 

 

 

نتيجه گيري:

با انتخاب يك روانكارمناسب، بدست آوردن تعيين زمان دقيق تخليه بر اساس روش c.m و ارائه روشهاي كنترل آلودگي مي توان به يك برنامه روانكاري جامع، دست يافت. بنابراين در اجراي يك برنامه روانكاري موثر، مشخص كردن آزمايش هاي لازم براي كنترل آلودگي بسيار ضروري به نظر مي رسد كه با انتخاب يك آزمايشگاه معتبر و نيز تعيين نقاط براي هر آزمايش مي توان به اين مهم دست يافت. در جدول زير خلاصه اي از تست هاي كاربردي (در برنامه PM & c.m ) مشخص شده است.

لینک به دیدگاه

سلام دوستان عزیز icon_gol.gif:icon_gol:

دوستانی که با دستگاههای دارای قطعات دوار بالاخص کار کردن میدونن بزرگترین مشکل وعامل اصلی اکثر مشکلات دستگاهها انبالانسی وارتعاشات میباشد

این کتابی که امروز تقدیم میشه مربوط به رفع این مشکله

اسکن شده وبا متن فارسی

امید که مفید به فایده باشه

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

موفق باشید

لینک به دیدگاه

از سال 1930 تا کنون میتوان سیر تحولات و تغییرات در نگهداری و تعمیرات را به سه دوره اساسی تقسیم نمود :

· سیر تحولات در دوره اول :

تحقیقات نشان میدهد که تحول اولیه در نت در سالهای قبل از جنگ جهانی دوم رخ داده است 0 در آن ایام صنایع بشکل امروزی مکانیزه نبوده و لذا خرابیها و توقف ناگهانی ماشین آلات مشکل جدی را برای دست اندرکاران امر تولید ایجاد نمی نمود 0 به عبارت بهتر ، جلوگیری از بروز عیب در ذهن اکثر مدیران و مهندسین مفهوم نداشته و یا حداقل ضرورتی از این نظر احساس نمیگردید 0علاوه بر این اکثر ماشین آلات و تجهیزات تولیدی از طرح نسبتا ساده ای برخوردار بوده و این ویژگی ، کار با آنها را ساده و تعمیرشان را آسان کرده است 0 نتیجه اینکه در آن زمان نیازی به استفاده از نت سیستماتیک احساس نمیگردیده و اکثر شرکتها و واحدهای تولیدی و صنعتی فقط زمانی که دستگاه و یا تجهیزاتی از کار می افتاد ، بازبینی و یا تعمیر آنرا آغاز می کردند ، در واقع سیستم نگهداری و تعمیرات به هنگام از کارافتادگی و یا BM ( Breakdown Maintenance ) معمول بود

 

· سیر تحولات در دوره دوم :

 

همه چیز در خلال جنگ جهانی دوم بطور انفجار آمیز دستخوش تحول قرار گرفت 0 فشار های ناشی از زمان جنگ تقاضا برای انواع محصولات را افزایش داده و این درحالی بود که تامین نیروی انسانی صنایع بشدت کاهش پیدا نمود 0 این موضوع باعث گردید تا مکانیزاسیون افزایش پیدا نماید 0 تقریبا سال 1950 سال رونق طراحی و ساخت ماشین آلات مکانیزه بوده و این ایام را میتوان سرآغاز وابستگی صنایع به تجهیزات مکانیزه و اتوماسیون دانست 0

با افزایش روزافزون اتوماسیون مساله شکست و از کارافتادگی ماشین آلات نیز از اهمیت بیشتری برخوردار می گشت 0 پس از گذشت چندی روند افزایش خرابیها به گونه ای گردید که کمیت و کیفیت تولیدات را تحت شعاع قرار داده و اسباب نارضایتی صاحبان صنایع را فراهم نمود 0 ادامه این روند ناخوشایند مدیران و کارشناسان را به فکر چاره و راه حلی مناسب برای جلوگیری از روند رو به رشد عیوب نمود 0 در این رهگذر سیستم نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه یا PM ( Preventive Maintenance ) بعنوان چاره درد و راه حلی مناسب در کشور امریکا پیشنهاد و به اجرا درآمد 0

نیاز صنایع بر تولید محصولات با کیفیت بالا و قیمت مناسب جهت افزایش توانایی رقابت در بازار موجب گردید که استفاده از سیستم PM نیز رونق یافته و در این راستا اجرای تعمیرات و تعویضهای پیشگیرانه دوره ای بعنوان موثرترین راه حل جهت کاهش خرابیها مورد استفاده قرار گیرد

در طول دهه 1950 نت پیشگیرانه به تدریج تکامل یافته تا پاسخگوی نیازهای جدید صنعت باشد در این راستا سیستم نگهداری و تعمیرات بهره ور ( Productive Maintenance ) در سال 1954 به صنایع آمریکا معرفی گردید در این سیستم ضمن تاکید برروی اصلاح خرابیهای اتفاقی و از کارافتادن غیر منتظره تجهیزات با بهره گیری مناسب از علوم و امار و احتمالات و پژوهش عملیاتی ، شبیه سازی ، اقتصاد مهندسی ، تئوری صف و نگرش های تحلیلی ، تکنیکها و مدلهایی برای حالات مختلف انواع دستگاهها و تجهیزات ابداع شد که متخصصین این رشته می توانستند کلیه فعالیتها و عملیات نگهداری و تعمیرات را به نظم درآورده ، خرابیها را پیش بینی نموده تا جهت نگهداری و تعمیر آنها برنامه ریزی نمایند

دهه 1960 را میتوان دهه گسترش استفاده از نت بهره ور در صنایع نامید معرفی نت بی نیاز از تعمیر ( 1960) ، مهندسی قابلیت اطمینان و مهندسی قابلیت تعمیر ( 1962 ) از نتایج تحقیقات انجام شده در این دهه بوده که در تکامل سیستم نت بهره وربسیار موثر بوده است

معرفی سیستم نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر یا TPM ( Total Productive Maintenance ) در دهه 1970 از سوی صنایع ژاپنی را میتوان بعنوان آخرین دستاورد در دوره دوم تحولات نگهداری و تعمیرات نامید 0 سیستم TPM در حقیقت همان سیستم نت بهره ور به شیوه آمریکا است که در جهت سازگاری با شرایط صنعتی ژاپن در آن بهبود هایی داده شده است 0 ابتکار محوری و حساس در اصول TPM این است که اپراتورها خودشان به امور اصلی و اولیه نگهداری و تعمیرات ماشینهای خودشان میپردازند 0 در نت بهره ور فراگیر نتایج حاصل از فعالیت های صنعتی و تجاری به صورت اعجاب انگیزی بهبود یافته و باعث ایجاد یك محیط كاری با بهره وری بالا، شادی آفرین و ایمن، با بهینه سازی روابط بین نیروی انسانی و تجهیزاتی كه به آن سرو كار دارند می گردد .

 

· سیر تحولات در دوره سوم :

 

میزان افزایش سرمایه گذاری برروی ماشین آلات صنعتی و اتوماسیون از یکسو و افزایش ارزش مالی و اقتصادی انها از سوی دیگر منجر به آن شد که مدیران و صاحبان صنایع به فکر راه کارهایی منطقی که قادر به بیشینه سازی طول عمر مفید تجهیزات تولیدی خویش و طولانی کردن چرخه عمر اقتصادی آنها شود افزایش میزان اثربخشی ماشین آلات ، بهبود کیفیت محصولات در کنار کاهش هزینه های نت و عدم خسارت به محیط زیست از جمله مواردی بود که باعث ایجاد تحولی جدید در زمینه نگهداری و تعمیرات گردید

دست آوردهای جدید نت در این دوره عبارتند از :

1. معرفی سیستم نگهداری و تعمیرات برپایه شرایط کارکرد ماشین آلات و ترویج استفاده از روشهای CM همچون آنالیز لرزش ، حرارت سنجی و ..

2. معرفی و بکارگیری انواع روشهای تجزیه و تحلیل خرابیهای ماشین آلات

3. طراحی تجهیزات با تاکید بیشتر برقابلیت اطمینان و قابلیت تعمیر

4. تحول اساسی در تفکر سازمانی به سمت مشارکت و گروههای کاری

5. معرفی سیستم نگهداری و تعمیرات موثر

6. معرفی روش نت مبتنی بر قابلیت اطمینان بعنوان روشی جامع جهت تصمیم گیری در استفاده صحیح از انواع سیستمهای نگهداری و تعمیرات موجود RCM فرایندی است که اولا معین می کند چه کاری می بایست برای تداوم عمر هرگونه سرمایه فیزیکی انجام شود ، ثانیا انتظارتی را که کاربران از تجهیزات دارند ضمانت و عملی می نماید

لینک به دیدگاه

در این کتاب که ویرایش ششم آن می باشد هر آنچه که در مورد نگهداری وتعمیرات بخواهید به صورت مفصل می یابید و یکی از با ارزشترین کتابها در زمینه نت می باشد که به این راحتی در اینترنت نمی توانید پیدا کنید این کتاب حدود 1300 صفحه است و حجمش 20 مگابایت می باشد چاپ 2002 است و جوابگوی تمامی خواسته های شما در زمینه نت می باشد اصلا" از اسمش مشخص است که یک هندبوک است من فکر می کنم با داشتن این کتاب شما نباید در زمینه های اجرایی نت چه به لحاظ سیستمی ، هزینه ای و فنی مشکل خاصی داشته باشید و بالای 95 درصد تمام نیازهای شما را برآورده می کند قدرش را بدانید و به دوستان و همکاران نیز بدهید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
.

 

 

لینک به دیدگاه

سلام دوستان گرامی:icon_gol:

دانلود مقاله ای با عنوان:

 

پايش وضعيت و تعميرات پيشگيرانه با بهره گيري از فناوري ترموگرافی

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

لینک به دیدگاه

دانلود هندبوک مهندسی نگهداری وتعمیرات

کتابی فوق العاده ارزشمند دراین زمینه

Maintenance Engineering Handbook

Publisher: McGraw-Hill Professional | ISBN: 0070288194 | edition 2001 | PDF | 1297 pages | 12 mb

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...