رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

- چاى اسطوخودوس:را مى توان جانشين چاى عصر و يا شب قبل از خواب كرد كه براى رفع خستگى بسيار مفيد است .(طرز مصرف ):براى تهيه يك فنجان چاى لاواندا مقدار 1 ليوان آب جوش ريخته و بگذاريد مدت 10 دقيقه دم بكشد سپس آن را صاف كنيد با كمى عسل يا شكر سرخ در فواصل غذايى مابين ناهار و شام ميل كنيد .چاى شمعدانى وحشى عطرى : آرامبخش افراد افسرده و مضطرب (طريقه مصرف ): مانند اسطو خودوس . چاى بهار نارنج: براى رفع خستگى ، آرامش قلب واعصاب ويك خواب خوش و آرام (طريقه مصرف ): مقدار 5 - 10 گرم از گلهاى بهار نارنج را در 2 ليوان آب جوش به مدت 20 دقيقه دم كنيد وسپس آن را صاف كرده و با عسل ميل كنيد . چاى نعناع : برا سرماخوردگى و كمبود اكسيژن و همچنين ضد افسردگى.چاى بابونه :كه بصورت آماده در بازار موجود است ،براى سردرد ميگرن/دندان درد/ دردهاى عصبى مفيد است.چاى سيب : آرامبخش اعصاب و مفرح قلب است .(طريقه مصرف ) : براى 2 ليوان آب جوش 1مشت پوست سيب و كمى سيب تازه منظور قسمت گوشتى آن به مدت 10 دقيقه دم بكشد ، نوشيدنى گوارايى را بوجود مى آورد، حال آن را صاف كنيد و با كمى آب ليمو و يك قاشق چاى خورى عسل نوش جان كنيد.چاى گل سرخ : براى تهيه يك نوشيدنى آرامبخش و معطر.(طريقه مصرف ): مقدار 1 قاشق غذا خورى پر از برگهاى گل سرخ محمدى را با يك قاشق چاى خورى چاى ، از هر نوع آن سبز / سياه / سفيد كه مايل باشيد دم كرده و نوش جان كنيد.چاى والرين (سنبل الطيب ) : اين گياه خواب آورى آرامبخش در درمان ميگرن و سردردهاى شديد عصبى است . (طريقه مصرف ) : 2 -3 گرم از ريشه پودر شده سنبل الطيب را در يك فنجان آب جوش بريزيد 1دقيقه روى آتش بماند تا به جوش آيد سپس آن را به مدت 10 دقيقه برروى سماور دم وصاف و با عسل و نبات بنوشيد.:icon_gol::w16:

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...

درمان اسهال با چای

 

چای گیاهی است با نام علمی Camelia sinensis از خانواده Theaceae که به صورت بوته و گاهی درختچه دیده می ‌شود. به غیر از زمستان، در سه فصل دیگر، برگ چای به منظور تهیه ی انواع چای برداشت می‌ شود.

در صورتی که پس از برداشت برگ، سریعاً آن را خشک کنند چای سبز یا Green tea به ‌دست می‌ آید و در صورتی که پس از برداشت برگ، آن را تخمیر نمایند و به اصطلاح عمل آورند، چای سیاه یا چای معمولی یا Black tea تولید می ‌شود.

هر دو نوع چای سبز و سیاه حاوی ترکیبات گس (تلخ) بوده که تانن (Tannin) نامیده می‌ شود.مهم ‌ترین خاصیت تانن‌ها، قابض بودن آن‌هاست، به همین دلیل یکی از مهم‌ ترین خواص درمانی چای خاصیت ضد اسهال آن است.

با توجه به اینکه چای سیاه حاوی 12- 8 درصد تانن می ‌باشد، بنابراین یکی از بهترین داروهای ضداسهال طبیعی است که دارای هیچگونه محدودیت و ممنوعیت مصرف نمی ‌باشد. اگر اسهال‌ ایجاد شده به تغییر شرایط غذایی و آب و هوایی مربوط ‌باشد(مثلا در مسافرت) و میکروب‌ها و ویروس‌ها در آن نقشی نداشته باشند، استفاده از چای به‌ صورت پودر می ‌تواند در ایجاد تعادل هضم و جذب و برگشت شرایط طبیعی بدن از حالت اسهال به حالت طبیعی تأثیر خوبی داشته باشد.

میزان مصرف روزانه در بزرگسالان 10- 7 گرم(معادل یک قاشق غذاخوری) از پودر خشک چای به مدت سه روز می ‌باشد. مقدار مصرف برای سنین پایین‌تر می ‌تواند نصف یا یک سوم بزرگسالان باشد.

مصرف این ماده ی خوراکی و طبیعی در درمان اسهال، از هیچگونه عارضه ی جانبی برخوردار نبوده و در سال‌های اخیر به عنوان یک روش ساده و موثر در منابع جدید توصیه شده است.

باید اضافه نمود چای جوشیده که رنگ سیاه، مزه ی تلخ و بوی خاص چای جوشیده دارد، نیز دارای خاصیت ضداسهال بوده و در شرایط عادی می‌ تواند ایجاد یبوست کند، چرا که با جوشیدن زیاد، مقدار زیادی از تانن‌های موجود در پودر چای به محلول جوشیده منتقل می ‌شوند، در صورتی که در چای تازه دم کشیده مقدار تانن خیلی کم است.

ناگفته نماند که چای دارای خواص زیادی است و تاکنون دست کم 50 اثر فیزیولوژیک و فارماکولوژیک از آن به اثبات رسیده است.

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

IANA_News_i-890921-01_2010-12-12_11-33-51.jpg

 

 

به گزارش ایانا و به نقل از ساینس دیلی (Science Daily)، پرفسور داگلاس کل (Douglas Kell) استاد دانشگاه منچستر اعلام کرد اکثر بیماریهای جان فرسا تا حدی به واسطه آهن بد اتصال یافته (Poorly-bound Iron) ایجاد می شوند که خود باعث تولید سموم خطرناک و واکنش با ترکیبات سیستم بدن می شود.

این سموم که رادیکالهای هیدروکسیل نام دارند، سبب بیماریهایی در بسیاری از بخشهای بدن می شوند.

محافظت بدن از این انواع خطرناک آهن مستلزم مصرف مواد غذایی (آنها را کی لیت سازهای آهن می نامند) است که کاملا به آهن متصل شوند.

چای سبز در کنار میوه ها و سبزیجات رنگی از منابع بسیار خوب کی لیت سازهای آهن است. اما میوه های ارغوانی بهترین انتخاب در این زمینه به شمار می آیند.

پرفسور کل برای اولین بار از ارتباط بین بسیاری از بیماریها و وجود حالت نادرست آتصال آهن در بدن و نحوه جلوگیری از این وضعیت سخن گفته است.

وی بسیاری از نظرات فعلی در این باب را نادرست می داند. مثلا گمان می کردند ویتامین C در دفاع بدن علیه بیماریها و مواد سمی نقش بسیار زیادی دارد. لیکن پرفسور کل، استاد گیاهشناسی دانشگاه منچستر می گوید ویتامین C زیادی در صورت وجود آهن غیر لیگاند در بدن می تواند تاثیر نامکطلوبی بر جای بگذارد. ویتامین C تنها موقعی که آهن به طور مناسب پیوند دهد (کی لیت بسازد) چنین خاصیتی خواهد داشت.

پرفسور کل گفت: بخش اعظم زیست شناسی امروزین از نقش ژنها در بیماریهای انسان سخن می راند. اما اهمیت آهن در این میان به بوته فراموشی سپرده شده است. شاید چون هیچ ژنی برای آهن از آن نظر وجود ندارد. من در پژوهش خود حوزه هایی را برای تحقیق بیشتر در این باب مشخص کرده ام. اگر نظر من درست باشد، بسیاری از شیوه های پیشگیری و حتی درمان چنین بیماریهایی کاملا تغییر خواهند کرد

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

خواص چاي ترخون

 

دیر زمانی است در اكثر نقاط دنیا از خواص چای ترخون استفاده می ‌شود. درد

 

دندان و بی ‌خوابی را می‌ توان با نوشیدن چای ترخون برطرف كرد.

 

این گیاه دارای خواص متعددی از جمله درمان مارگزیدگی، دندان درد و برخی

 

عفونت‌های انگلی است.

 

ترخون گیاهی معطر است كه .....

 

در دستورات آشپزی نیز كاربردهای فراوانی

دارد.

ارتفاع این گیاه معطر، به 60 سانتی ‌متر می ‌رسد كه دارای برگ‌های باریك و

بلندی است.

گل‌های كوچك این گیاه بسته به نوع منطقه از زرد تا سیاه نوسان رنگ دارد.

 

طرز تهیه چای ترخون

 

یك فنجان آب جوش تهیه كرده، سپس یك قاشق

غذاخوری از ساقه و برگ خشك شده ترخون را درون آن ریخته و 10 دقیقه صبر كنید تا خوب دم بكشد، سپس آن را گرم

بنوشید.

 

 

نوشیدن یك فنجان چای ترخون در روز توصیه می ‌شود.

 

 

 

خواص چای ترخون به شرح زیر می ‌باشد:

* به افزایش صفرا توسط كبد كمك می‌ كند و به این ترتیب فرآیند هضم و سم

زدائی بدن راحت‌تر صورت می‌ گیرد.

* خستگی را از بین می ‌برد و اعصاب را آرام می ‌كند.

* كِرم روده را از بین می‌ برد.

* مشكلات بی ‌خوابی را برطرف می‌ كند.

• برای درمان درد دندان مفید است.

* به خاطر داشتن خواص آنتی باكتریال، برای ضدعفونی كردن زخم‌ها و بریدگی‌ها به كار می‌ رود.

 

* اشتها را زیاد می‌ كند.

افسردگی را از بین می ‌برد.

 

 

 

 

لینک به دیدگاه

خواص دارچین:

دارچین اولین بار در سریلانکا یافت شد و بعد از آن، تمام دنیا این چاشنی را شناختند و برای طعم بهتر غذاها استفاده کردند.

دارچین خواص زیادی دارد، در یك تحقیق نشان داده شده بیماران دیابتی که به مدت 40 روز، روزانه یک گرم دارچین به رژیم غذایی معمول خود افزودند، میزان قند خون، کلسترول و چربی‌های خونشان تا 30 درصد کاهش یافت و کاهش میزان کلسترول، قند و چربی خون در بیماران دیابتی تاثیر مفیدی در بهبود سلامتی دارد.

افزودن مقدار کمی دارچین به چای، آب پرتقال یا غلات مفید است. با جوشاندن آب با یک تکه دارچین به راحتی می‌توان چای دارچینی نیز تهیه کرد.

دارچین همچنین از بروز دیابت نوع دوم در افراد در معرض خطر جلوگیری می‌کند.

دارچین حاوی ترکیباتی است که عمل انسولین در انتقال گلوکز به سلول ها را بهبود می‌بخشد. دارچین تقریبا هیچ کالری ندارد، به همین خاطر دیابتی‌ها بدون خطر چاق شدن می‌توانند با افزودن دارچین طعم مطبوعی به غذای خود بخشند.هر گرم دارچین کمتر از 3 کالری دارد که بسیار اندک است.

مطالعات نشان می دهد که دارچین سوخت و ساز گلوکز را حدود بیست برابر می‌کند.

یک قاشق چای خوری دارچین، حاوی 28 گرم کلسیم، 1 گرم آهن و بیشتر از 1 گرم فیبر و مقدار زیادی ویتامین های c و k و منگنز است. همچنین مقدار 2/1 گرم کربوهیدرات دارد.

دارچین جزو آن دسته از داروهایی است که در قدیم استفاده می شد. این داروی قدیمی برای اختلالات گوارشی از قبیل سوء هاضمه، نفخ معده، دردهای معده و اسهال به کار می رفت.

امروزه مشخص شده که دارچین، غیر از درمان اختلالات گوارشی، برای آرامش و جلوگیری از عصبانیت و رفتارهای ناخوشایند و همین طور برای استشمام بهتر به کار می رود. همچنین برای جلوگیری از فساد غذا و فساد میکروبی استفاده می شود.

افرادی که آلرژی دارند، نباید از مصرف دارچین در غذاهای خود پرهیز کنند، زیرا دارچین موجب تشدید آلرژی نمی شود. اما این نکته را فراموش نکنید که اگر شما بسیار زیاد از دارچین استفاده کنید، باید اثرات بد آن را بپذیرید.

اثرات مضر مصرف زیاد دارچین عبارت است از: التهاب یا ورم کردن پوست، زخم ها و ترک های گوشه دهان و همینطور سوزش معده.

دارچین از لخته شدن خون جلوگیری می کند، اما زیادی آن در خون باعث بروز مشکلات خونی و گردش خون می شود، به خصوص اگر با داروهایی که موجب رقیق شدن خون می شود(مانند آسپیرین) مصرف شود، مشکلات را دو برابر می کند.

شما می توانید دارچین را در چای یا قهوه خود بریزید یا روی ماست بپاشید و یا با پنیر بخورید و به طور کلی می توان آن را در حلیم، شله زرد، خورش قیمه و... بکار برد

لینک به دیدگاه

چاي ترش از گياه (هيبيسكوس) يا رز چيني تهيه مي‌شود كه از گلبرگ و دانه‌هاي آن مي‌توان به عنوان نوشيدني استفاده كرد. چاي هيبيسكوس داراي رنگ قرمز پر رنگ و طعم ترش است.

در ميان گیاهانی كه نام چاي را به خود گرفته‌اند، چاي قرمز يا چاي ترش كه به آن چاي مكه هم مي‌گويند، به علت رنگ، طعم و خاصيت ويژه‌اي كه دارد، جايگاه مهمي‌ را به خود اختصاص داده است.

در عهدباستان از چاي سرخ به عنوان شاداب‌كننده و رفـع‌كـنـنـده عوارض بيماري‌هاي قلبي استفاده مي‌كردند.

مصرف اين محصول در تعدادي از فرهنگ‌ها مانند چين، مكزيك و حتي اروپا وجود دارد. در سودان و مصر به عنوان يك نوشيدني تشريفاتي در جشن‌هاي رسمي‌ از آن استفاده مي‌كنند.

نوشیدن اين گياه را مي‌توان به صورت سرد و گرم به همراه مقداري قند يا نبات يا حتي بدون آن به عنوان يك نوشيدني رژيمي‌ مصرف كرد.

 

خواص چاي ترش

نـوشـيـدنـي ايـن گياه كاهش‌دهنده فشار خون، خـنـك‌كـنـنـده بـدن، رقـيـق و تـصـفـيـه‌كـنـنده خون، كـنترل‌كننده كلسترول خون، اختلالات كبدي و صفرايي و همچنين آرام بخشي مناسب مي‌باشد و برعكس چاي كه باعث دفع آهن مي‌شود چاي ترش خود يكي از منابع غني آهن به شمار مي‌آيد.

 

 

طريقه مصرف چاي ترش

افرادي كه داراي قند، چربي و فشارخون بالا هستند، مي‌توانند يك تا دو نوبت از چاي روزانه خود را به چاي قرمز اختصاص دهند و براي هر بار مصرف، 5 گرم از گل برگ‌هاي چاي قرمز را داخل يك فنجان ريـخـته و سپس آب جوش بر روي آن بريزند و سرپوشي گذاشته، 10 دقيقه بماند تا دم بكشد، سپس صاف كرده و ميل كنيد.

 

 

dried.jpg

 

 

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...
  • 2 سال بعد...

انواع چای در بازار موجود است؛ از چای سیاه گرفته تا چای سبز و اورلانگ (نوعی چای تایلندی) و چای سفید. منشا این چای‌ها همگی برگ گیاه چای است که زادگاه آن کشور چین است. بسته به اینکه درجات تخمیر تا چه حد باشد، چای به انواع متفاوتی تقسیم می‌شود

بیشترین درجه تخمیر را چای سیاه و کمترین درجه تخمیر را چای سبز دارد.

چای سفید در اصل، جوانه‌های گیاه چای است؛ یعنی قبل از اینکه برگ چای باز شود، جوانه آن را که یک غلاف کرک‌دار نقره‌ای دارد، می‌چینند.

در فرآیند تخمیر (از زمانی که برگ چای چیده می‌شود تا زمانی که در معرض هوا قرار می‌گیرد و تخمیر می‌شود) تغییراتی در ترکیبات چای رخ می‌دهد؛

به‌ نحوی‌که در چای سبز و سفید مقدار کافئین به حداقل ممکن می‌رسد. پلی ‌فنول‌هایی که در چای سبز به مقدار زیادتری وجود دارد در چای سیاه بسیار کم هستند که با نام کلی‌ کاتچین یا کتکین شناخته می‌شوند.

کتکین‌ها در واقع در چای سبز بالا، در چای سفید بسیار بالا و در چای سیاه بسیار کم هستند و در عوض، ترکیبات پلی‌فنولی دیگر در آن وجود دارد.

بر خلاف انواع چای که با آب جوش درست می‌شود، پیشنهاد می‌شود چای سفید با آبی با دمای حدود 75 تا 85 درجه سانتی‌گراد تهیه شود. برای داشتن آبی با این دما باید آب را جوش آورد و بعد یک دقیقه اجازه داد تا از جوش بیفتد و دمای آن کاهش یابد و بعدش با این آب، چای سفید را دم کرد.

برخی افراد فکر می‌کنند مصرف چای سفید یا چای سبز بر چای سیاه ارجحیت دارد اما این‌گونه نیست. چای سیاه خواص ضدسرطانی و آنتی‌اکسیدانی زیادی دارد.

ترکیباتی که در انواع چای هست با هم متفاوت‌اند و هر یک، خواص آنتی‌اکسیدانی خاص خودشان را دارند. از دید دارویی، کافئین موجود در چای سفید و سبز کمتر است و طبیعتا مصرف مداوم آنها وابستگی‌ای را که چای سیاه به وجود می‌آورد، به دنبال ندارد، بنابراین بهتر است در نوشیدن چای نیز تنوع را رعایت کرد.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

خلاصه و کامل و مفید از چاییییییییییییییییییییییی

مقدمه :

چاي که به زبان انگليسي tea و چيني tay يا chai ناميده مي شود ، به صورت درخت يا درختچه و مخصوص مناطق استوايي و اطراف آن است . بوته چاي داراي برگهاي ساده ، غالباً پايا ، متناوب و گل هايي معمولا نر - ماده و منظم است .

چاي داراي دو گونه مهم چيني camellta sinesis و آسامي camellta assamica و يک زير گونه کامبوجي مي باشد . چاي را از سرشاخه هاي جوان و ترد شامل دو يا سه برگ و جوانه هاي ناشکفته انتهايي و با عملياتي چند بر روي آنها مي سازند .

انواع چاي :

تمام انواع چاي را مي توان به سه گروه:

 

عمده تخميري ( چاي سياه )

تخمير نشده ( چاي سبز )

نيمه تخميري ( چاي اولانگ و پوچونگ ) تقسيم کرد .

ترکيبات چاي :

ترکيبات اساسي برگ چاي عبارتند از :

آب ، تانن ، کافئين ( تئين ) ،‌اسانسهاي روغني ،‌آلبومين ، قند پکتين و خاکستر

ارزش غذايي چاي:

نوشابه چاي علاوه بر کافئين داراي مقداري پروتئين و ئيدراتهاي کربن است . چاي به تنهايي از نظر مقدار کالري که به مصرف کننده مي دهد بسيار کم است و در حدود ۴ کالري در يک فنجان چاي ( ۱۷۰ گرم ) مي باشد . چاي داراي ويتامين هاي متعددي از گروه b شامل ويتامين b1 و b2 و اسيد فوليک و اسيد پانتوتنيک و نيز مقدار قابل ملاحظه اي ويتامين p ( نياسين ) مي باشد . برگ سبز چاي از نظر ويتامين c ، غني است .

مراحل توليد چاي:

چاي به دو شيوه سنتي ( ارتدوکس ) و غيرسنتي ( c.t.c ) توليد مي شود . تفاوت اين دو شيوه به نوع مالش و لوله کردن برگ سبز چاي مربوط است . در شيوه c.t.c کليه سلولها و رنگدانه هاي چاي اکسيده مي شوند و در نتيجه اين نوع چاي از نظر رنگ و کيفيت نسبت به شيوه سنتي برتري دارد .

مراحل توليد چاي به شيوه ارتدوکس ( سنتي )‌ به طور خلاصه عبارت است از:

الف ) پلاساندن

هدف اين مرحله کاهش رطوبت برگها به ميزان ۴۰ درصد و کاهش مقدار کافئين و تانن و کلروفيل و تبديل نشاسته به قند مي باشد .

ب - مالش

در اين مرحله شيره گياه از سلولها خارج مي شود و براي مرحله بعد آماده مي شود . در اين مرحله ماده گس چاي ( تانن ) از سلولها خارج و در اثر تماس با هوا کمي سياه رنگ مي شود

ج - تخمير

در اين مرحله حدود ۵۰ درصد از تانن چاي از بين مي رود و قسمتي هم اکسيده و به مواد معطر افزوده مي شوند . در موقع اکسيده شدن تانن همزمان با زياد شدن رنگ ، بوي علفي و رنگ سبز آن از بين مي رود .

د - خشک کردن

در اين مرحله برگهاي چاي به سرعت در حرارت خشک ۸۵-۹۰ درجه سانتيگراد خشک و بلافاصله سرد مي شوند .

درجه بندي چاي :

 

چاي بعد از عمليات توليد ،‌درجه بندي مي شود و به انواع قلمي ، شکسته ، باروتي و خاک چاي تقسيم مي گردد .

رنگ چاي : چاي به سه رنگ مورد استفاده قرار مي گيرد :

۱ - چاي سياه ۲ - چاي سبز ۳ - چاي قرمز

هر سه نوع چاي قابض ، محرک ،‌ مسکن و مدر يا ادرارآور و معرق است و داراي اثرات آرام بخشي روي سلسله اعصاب مي باشدچاي چيست ؟

چاي يك نوشيدني حاوي کافئین ميباشد كه با خيساندن بـرگـهـاي گياه كامليا سيننس(camellia sinensis) آب داغ تـهــيه ميگردد. كشورهاي عمده توليد كننده چاي عـبــارتند از: چين، هند، بنگلادش، پاكستان، ايران، كره، ســريلانكا، تايوان، ژاپن، استراليا، آرژانتين، كنيا، اندونزي و نپال.

برگهاي چاي پس از چيدن مانند سيبي كه در معرض هواقرار ميگيرد تغيير رنگ ميدهد، خيلي سريع پژمرده شــده و اكسيده ميگردند. علت آن تخمير آنزيمي است كه باعث

تجزيه كلروفيل و آزاد شدن تانين برگهاي چاي مي گــردد. چاي به 4 گروه بر اساس درجه و مدت زمان اكسيداسيون برگ هـاي چــاي تـقسيم بندي مي شود. در واقـــع رونــد

اكسيـداسيــون در هــر گــروه در مـــرحــله خاصي با خارج ساختن آب برگها توسط حرارت دادن متوقف ميگردد.

چاي سياه (black tea):

روند توليد آن به اين نحومي بـاشد كه برگهاي چاي را پس از برداشت آن در دما و رطوبت كـنـتـرل شـــده رهــا مي كنــنــد تــــا اكسيد گردد.

اكسـيـداسيـون در چاي سبز قابل ملاحظه بوده و مدت آن2 هفته تا يك ماه بطول مي انجامد. سـپس برگـهاي چاي خشك مي گــردند تا رونداكسيداسيون متوقف گردد. چاي سـياه نـســبت به انواع ديگر کافئین بيشتري دارد بهـمين خاطر طعم آن قويتر مي بـاشد. امــا بــر خلاف چاي سبز، چاي سياه طعم خودرا پس از گذشت سالها از تاريخ توليد حفظ ميكند. اين نوع چاي متداولترين و پر مصرف ترين نوع چاي در دنيا ميباشد.

انواع ديگر چاي بر حسب تركيبات آن :

1.چاي يخ (iced tea): معمولا به چاي اندكي ليمو ترش و شـيـره ذرت اضـافـه شــده و درون فنجان حاوي يخ ريخته شده و سرو مي گردد.

 

2.سبك انگليسي(english style): در اين روش چاي همراه با خامه و ليمو ترش سرو ميگردد.

3.بوبا (bubble tea،boba): اين نوشيدني تشكيل گرديده از چاي يخ، شـيـر و گـوي هاي صمـغ مـانـنـدي كــه بــــه مرواريد موسوم بوده و از گياه تاپوئيكا تهيه ميگردد.

4.چاي كيسه اي (tea bag): در چـاي كـيــســه اي از خاك چاي استفاده ميگـردد كــه از نظر دوستاران چاي زياد محبوب نميباشد.

* در فرهنگهاي مختلف چاي را همراه با مواد گوناگوني مصرف ميكنند مانند:هل، شكر، عسل، ليمو ترش، شير، مرباي ميوه ها و چاشني هاي ديگر.

چای سبز

چاي سبز معمولاً براي معالجه بيماريها تجويز مي شود. اما مردم در تمام نقاط جها ن پي برده اند كه نوشيدن چاي سبزبطور روزانه فوايد سلامتي زيادي دارد. چاي سبز ماده پيشگيري كننده مهمي در قبال سرطان، افزايش چربيهاي خون، سفت شدن رگها و حفره هاي دندان تلقي ميشود. اين گياه در قبال اسهال خوني ناشي از باكتري مصونيت ايجاد مي كند. چاي سبز در رفع پاره اي از عفونتهاي قارچي، باكتري و حتي ويروسي (نظير سرماخوردگي عادي) نيز مفيد است. تفاوت بين چاي سبزو سياه در نحوه عمل آوري آنهاست. برگهاي تازه چاي كمي بخار داده ميشود و سپس به سرعت در چاي سبز خوشكانده ميشود. اين عمل از كنش آنزيمها در متلاشي كردن مواد غذايي و مغزي موجود در چاي بنام "پلي فنول" كه عناصر ضد سرطاني چاي سبز محسوب ميشوند، پيشگيري مي كند. پلي فنول چاي سبز حتي در مقايسه با ويتامين هاي c و e ضد اكسيد كننده بهتري است. چاي سبز براي سيستم هاضمه شما نيز مفيد است. چاي سبز سبب ميشود كه روشنتر فكر كنيد و حتي قوه بينايي شمارانيزتقويت مي كند. اين گياه رگها را تقويت و از تجمع چربيهاي زياد در خون جلوگيري مي كند. اين گياه خلط را از گلوي ملتهب پاك و اثر مواد سمي را خنثي مي كند. "تانين" موجود در اين گياه مي تواند از تداوم اسهال جلوگيري كند. اگر در صدد افزايش ميزان تانين در چاي هستيد، بگذاريد بيشتر دم بكشد.

معرفي گياه

گياه چاي، گل بزرگي است كه داراي برگهاي هميشه سبز است. چاي سبز اثالتاً بومي چين است كه در آن كشور بيش از پنج هزار سال مورد مصرف بوده است. امروزه چاي در تمامي نقاط آسيا و بخشهايي از خاورميانه و آفريقا نيز كشت ميشود. چاي سياه در آمريكا بيشتر رايج است و تخمير داده ميشود و به اندازه چاي سبز سالم نيست. چاي سبز تخمير داده نميشود (چاي اولانگ نيمه تخمير شده است )

تركيبات گياه

غنچه برگ و برگهاي جوان بهترين بخش چاي سبز هستند. چاي حاوي كافئين آلكالوئيدهاي پورين، تئوفيلين و تئوبرومين است. اما فعال ترين تركيبات موجود در آن عبارت است از پلي فنولها كه بسياري از خواص درماني و پيشگيرانه ناشي از وجود آنها است.

اشكال موجود :

اغلب فرآورده هاي چاي سبز به صورت برگ خشك چاي عرضه ميشوند. البته عصاره هاي تهيه شده از برگها و غنچه برگ آن موجود است. چاي سبز حاوي 300 تا 400 پلي فنول و 50 تا 100 ميلي گرم كافئين در هر ليوان است. فرآورده هاي چاي سبز عاري از كافئين داراي پلي فنولهاي فشرده (60 تا 89 درصد كل پلي فنولها) است.

نحوة ‌مصرف :

يكي از عناصر فعال در چاي سبز به اندازه آسپيرين ازتجمع پلاكتهاي خوني جلوگيري مي كند كه اين اثر جريان خون را بهبود مي بخشد. چاي سبز از سخت شدن رگها نيز جلوگيري مي كند. تحقيقات مردمي نشان مي دهد كه در كشورهايي كه مردم هر روز چاي سبز مصرف مي كنند موارد سرطاني كمتر بوده است، هر چند بين اين دو هيچ رابطه علت و معلولي تاييد نشده است. اما چاي سياه فاقد خاصيت مشابهي است. در واقع، اگر به مقدار زيادي چاي سياه مصرف كنيد، ضريب خطر ابتلا به سرطان راست روده، كيسه صفرا و مخاط رحم را افزايش مي دهيد.

اثرات ضد سرطاني چاي سبز در موارد سرطان مجراي معده- روده اي، سرطان ريه و پستان بيشتر نمايان است. چاي سبز قوياً به عنوان جايگزيني براي چاي سياه و قهوه توصيه ميشود. نوشيدن روزانه سه ليوان چاي سبز (حاوي سه گرم مواد حل شدني، يا 240 تا 320 گرم پلي فنولها) يا روزانه 300 تا 400 ميلي گرم عصاره استاندارد چاي سبز (عصاره ها بايد حاوي 80 درصد پلي فنولها و 55 درصد اپي گالوكزچين) ميزان مصرفي چاي سبز است. انواع فرآورده هاي كپسولي و مايع چاي سبز نيز قابل دسترسي است.

تداخل هاي احتمالي :

اگر داروهاي الكالين (نسخه اي يا بدون نسخه) مصرف مي كنيد، بهتر است كه از مصرف چاي بپرهيزيد. تانين موجود در چاي با داروهاي الكالين (قليايي) تداخل پيدا مي كند كه اين امر سبب ميشود كه داروها كم اثر باشند.

چای هیچ گونه کالری نداشته مگر آنرا با شیر یا سایر شیرین کننده ها شیرین کنید. افرادی که مایلند با دریافت کمتر از 250 کالری کمتر در روز بتوانند در هر هفته یک پوند وزن کم کنند می توانند با خیال آسوده از این نوشیدنی بدون کالری استفاده نمایند . چای باعث افزایش متابولیسم بدن شما می شود بسیاری از مردم در مورد کم بودن متابولیسم بدنشان شکایت دارند و می گویند این امر باعث چاقی در آنها می گردد . چای سبز به عنوان یک فاکتوری که واقعا باعث افزایش سرعت متابولیسم میشود به اثبات رسیده و شما می توانید 70 الی 80 کالری اضافی دریافتی خود را نیز با نوشیدن فقط 5 فنجان چای سبز در روز بسوزانید . پس از یک سال شما قادر خواهید بود که 4 کیلوگرم از وزن خود را فقط با نوشیدن چای سبز از دست بدهید .البته 15 دقیقه پیاده روی روزانه نیز همین اثر را خواهد داشت . کدام چای بهتر است ؟ چای سبز – سیاه- یا سفید همه ی انواع چای حاوی مقادیری فلاونوئید می باشند . چای سبز و سیاه هردو از گیاه بدست می آیند اما چای سبز در زمان کوتاه تری خشک شده و در مرحله ی تخمیر وارد نمی شود بر خلاف چای سیاه. بنابراین مقادیر کمتری از فلاونوئید – ماده ی مفید چای – را از دست می دهد .

منبع: برگرفته از سایت طعام اسرار

لینک به دیدگاه

چای کمرنگ دوست دارید یا پر رنگ؟

شما هم جزو افرادی هستید كه به نوشیدن چای روزانه عادت دارند و اگر به هر دلیلی در طول روز چای نخورند دچار سردرد می‌شوند.

 

در واقع كاهش سطح کافئین بدن با سردرد بروز می‌كند اما محققان فرانسوی می‌گویند فقط مصرف چای كمرنگ در درمان این نوع سردردها مؤثر است.

 

گفتنی است چای موجب تشدید سردرد می‌شود همچنین نوشیدن چای پررنگ زمینه بروز بی‌خوابی‌های مزمن و ضعف اعصاب را فراهم می‌كند.

 

البته اگر عادت به نوشیدن چای پررنگ و غلیظ دارید نمی‌توانید به یك باره این عادت نادرست را ترك كنید و پیشنهاد می‌شود با اضافه كردن لیموی تازه به چای تا مدتی از این عوارض پیشگیری كنید.

متأسفانه تقلب در تولید چای
زیاد است و در بیشتر موارد به آن رنگ و عطرهای مصنوعی اضافه می‌كنند.

 

برای تشخیص چای خوب می‌توانید مقداری از آن را در ظرف كوچكی بریزید و كمی آب به آن اضافه كنید، اگر بلافاصله تغییر رنگ داد به این معناست كه چای تقلبی و نامرغوب است.

لینک به دیدگاه

افرادی که داروهای ضدانعقاد مثل وارفارین استفاده می‌کنند و یا افرادی که عادت به مصرف آسپرین دارند باید از مصرف چای سبز خودداری کنند.

یوسف نقیایی مدیرگروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد افزود: چای سبز همانند چای و سایر نوشیدنی‌ها در گروه متفرقه قرار می‌گیرد و مقدار انرژی آن بسیار ناچیز و به مقدار یک کیلوکالری است.

وی ادامه داد: چای سبز بسیاری از ترکیبات چای سیاه از جمله کافئین بالا، تانن‌ها، تئوبورومین، اسیدگالیک و غیره را دارا می‌باشد.

وی افزود: مهم‌ترین ماده موثر در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کاتچین می‌باشد که یک آنتی اکسیدان بسیار قوی و موثر در پیشگیری از بروز سرطان‌ها و آسیب‌های قلبی عروقی می‌باشد.

وی اضافه کرد: چای سبز همچنین دارای پلی فنولهای فراوان بوده که علاوه بر خواص آنتی اکسیدان، خاصیت آنتی باکتریال و ضد عفونت هم دارد.

این کار‌شناس تغذیه گفت: چای سبز حاوی فلوئور بالا می‌باشد که نقش مهمی در پیشگیری از پوسیدگی دندان ایفا می‌کند.

نقیایی تصریح کرد: چای سبز حاوی موادی است که منجر به فعال شدن آنزیم لیپاز شده و این امر به کاهش تری گلیسرید کمک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این نوشیدنی همچنین حاوی موادی است که منجر به کاهش مرگ سلولی ارگان‌های مهم مانند قلب می‌شود و سایر خواص آن شامل کاهش کلسترول خون، کاهش فشار خون، قند خون و پیشگیری از افزایش قندخون و افزایش ایمنی بدن می‌باشد.

مدیرگروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد در مورد منع مصرف چای سبز در افراد مختلف گفت: افرادی که داروهای ضدانعقاد مثل وارفارین استفاده می‌کنند و یا افرادی که عادت به مصرف آسپرین دارند باید از مصرف این نوشیدنی خودداری کنند. همچنین مصرف آن در دوره بارداری و شیردهی طبق نظر و توصیه پزشک و با احتیاط مصرف شود.

 

منبع : webda.ir

لینک به دیدگاه

چای نام یک گیاه و نوشیدنی ساخته شده از این گیاه است.

چای واژه‌ای است

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
که در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و شمال
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به کار می‌رود و تقریباً با همان تلفظ وارد زبان
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
شده‌است.

نام این گیاه در گویش چینی جنوبی چای و در گویش چینی شمالی به صورت تِی تلفظ می‌شد و هردو تلفظی از یک واژه یگانه در چینی قدیم هستند. مردم اروپای غربی نام این گیاه را از چینیان شمالی و مردم خاورمیانه و شمال آفریقا نام آن را از چینیان جنوبی آموختند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
چای با
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برگها، جوانه‌ها یا شاخه‌های فرآوری شده بوته چای گونه Camellia sinensis به مدت چند دقیقه درآب داغ درست می‌شود. فرآوری آن می‌تواند شامل
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، حرارت دهی، خشکسازی و افزودن گیاهان، گلها، چاشنیها و میوه‌های دیگر به آن باشد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برگهای چای درون یک استکان چینی

 

 

چای یک منبع طبیعی از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است، اما تقریباً بدون چربی،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، یا
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
. آن دارای طعمی مطلوب است که کمی تلخ و گس می‌باشد.

چاي سبز

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ابتلا به سرطان را کاهش مي دهد

 

چاي سبز به دليل داشتن آنتي اکسيدان سيتم دفاعي

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را در برابر ابتلا به سرماخوردگي در زمستان محافظت مي کند و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ابتلا به سرطان را تا 50 درصد کاهش مي دهد.

دکتر حسين مومن زاده متخصص داخلي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: يکي از مواد تشکيل دهنده اصلي چاي سبز کتچين نام دارد که باعث افزايش طول عمر مي شود. همچنين مطالعات نشان داده مصرف ميزان کافي از اين ماده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ابتلا به سرطان را تا 50 درصد کاهش مي دهد.

وي گفت: از مهمترين مزاياي مصرف چاي سبز کنترل افزايش فشار خون، کاهش ميزان فشار خون،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
از پيري، سرحال شدن و شادابي بدن،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
از مسموميت مواد غذايي،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
از درمان بيماري هاي پوستي،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
از ايجاد حفره و سوراخ ها در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و مبارزه با ويروس هاست.

لینک به دیدگاه

خواص اعجاب آور چای سبز

 

 

مصرف چای سبز در تعداد انگشت شماری از خانواده ها رایج است اما این اطمینان وجود دارد که افراد با آگاهی از فواید این چای بیشتر به سمت مصرف این نوشیدنی باارزش جذب می شوند. اخیرا از فواید بسیار چای سبز صحبتهای زیادی می شود و حتی چای را بهترین نوشیدنی پس از آب می دانند. هم چای سیاه و هم چای سبز دارای رنگدانه هایی هستند که اثر کاهش ابتلا به سرطانهای مختلف در آنها دیده شده است. زمانی که چای با غلظتی مناسب دم بکشد، تنها محتوی نیمی از کافئین یک فنجان قهوه است. با این حال چای بدون کافئین هم وجود دارد.

مردم چین از دیرباز چای سبز را به عنوان یک نوشیدنی دارویی مصرف کرده و می کنند و به دلیل اهمیت ویژه این گیاه، اصول خاصی نیز برای تهیه آن دارند. به تازگی علاوه بر مردم چین، چای سبز در بسیاری از کشورهای جهان طرفداران فراوانی یافته است. دلیل اصلی این استقبال، آشنایی مردم دیگر کشورها با خواص درمانی این نوع نوشیدنی است. هرچند در مواردی توصیه و پیشنهاد مردم به یکدیگر عامل اصلی مصرف برخی مواد غذایی یا نوشیدنیها است اما در مورد چای سبز علاوه بر توصیه دهان به دهان، پژوهشگران نیز خواص دارویی آن را تایید کرده اند. نوشیدن روزانه سه تا چهار فنجان چای سبز مانع از ابتلا به بسیاری از بیماریها می شود. پژوهشگران ۲۵ مورد را به عنوان دلایل اصلی مصرف چای سبز می دانند.

گیاه چای در آب و هوای گرم رشد می کند. برای تولید چای معمولا برگهای کوچکتر و جوانتر انتخاب می شوند. در مجموع سه نوع چای وجود دارد: چای سیاه، چای سبز و چای اولانگ (نوعی چای چینی). مزیت چای سبز بر چایهای دیگر این است که کمتر تحت تاثیر فرآیند قرار گرفته و ترکیبات موجود در آن پایدار باقی مانده است. چای سبز به عنوان یک ترکیب ضدسرطان و آنتی اکسیدان شناخته شده است. تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن مرتب چای سبز می تواند در پیشگیری و درمان بیماریهای لاعلاجی مثل سرطان بسیار موثر باشد.

بسیاری از خواص چای سبز مربوط به ماده ای به نام کاتچین است که فعالیت آنتی اکسیدانی آن بسیار بالا بوده و نسبت به آنتی اکسیدانهای معروفی چون ویتامینهای c و e بسیار قویتر عمل می کند. نوشیدن چای سبز می تواند احتمال ابتلا به بیماریهای مختلف را کاهش دهد؛ از بیماریهای ساده باکتریایی گرفته تا بیماریهای مزمنی چون بیماریهای قلبی، سکته، سرطان، مشکلات دهانی دندانی، و استئوپرز. گیاه چای گل بزرگی است که دارای برگهای همیشه سبز است و همانطور که اشاره شد، چای سبز بومی کشور چین است و در آن کشور بیش از پنج هزار سال مورد مصرف بوده است. امروزه چای در تمامی نقاط آسیا و بخشهایی از خاورمیانه و آفریقا نیز کشت می شود. چای سیاه تخمیر داده می شود و به اندازه چای سبز سالم نیست. چای سبز تخمیر داده نمی شود و چای اولانگ نیمه تخمیر شده است

لینک به دیدگاه

مروری بر خواص چای سبز:

پیشگیری و درمان سرطان:

چای سبز حاوی ترکیباتی بنام کاتچین، فیتوکمیکال و پولیفنول است که این ترکیبها نوعی آنتی اکسیدان (Antioxidant) محسوب می شوند. آنتی اکسیدان قابلیت مبارزه با سلولهای سرطانی را داراست. این ترکیب می تواند از رشد سلولها و تومورهای سرطانی جلوگیری کند. میزان شیوع سرطانهایی چون پستان،‌ کولون، ‌پوست، پانکراس و معده در بین افرادی که چای سبز می نوشند بسیار کمتر است. تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد که افرادی که روزانه چای سبز می نوشند خطر ابتلا به سرطان خود را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهند.

همچنین اشخاص مبتلا به سرطانهایی نظیر سرطان خون، ریه، معده، سینه و روده که چای سبز می نوشند در درمان بیماری خود کمک عمده ای می کنند. محققیق نوشیدن چای سبز را عاملی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان می دانند چراکه میزان آنتی اکسیدانهای موجود در آن ۱۰۰ برابر تاثیرگذارتر از ویتامین C و ۲۵ برابر تاثیرگذارتر از ویتامین E است. توجه کنیم که ویتامین C و E به عنوان دو آنتی اکسیدان مهم مطرح هستند. به این ترتیب با نوشیدن چای سبز و دریافت آنتی اکسیدان، بدن در مقابل ابتلا به سرطان مصون می شود. تحقیقات نشان می دهد که در کشورهایی که مردم هر روز چای سبز مصرف می کنند موارد سرطان کمتر بوده است، هرچند بین این دو هیچ رابطه علت و معلولی تایید نشده است. اما چای سیاه فاقد چنین خاصیتی است. حتی اگر به مقدار زیاد چای سیاه مصرف کنید، احتمال ابتلا به سرطان روده، کیسه صفرا و مخاط رحم را افزایش می دهید. به افراد سرطانی نوشیدن دو یا سه فنجان چای سبز در روز پشنهاد می شود. در ژاپن با وجود بالاترین آمار در استعمال سیگار، کمترین مقدار سرطان ریه در آنها مشاهده شده است. مطالعات حاکی از آن است که مصرف بیشتر چای سبز با کاهش بروز سرطان سینه ارتباط دارد.

 

جلوگیری از بیماریهای قلبی عروقی:

یکی از عوامل اصلی امراض و حمله های قلبی، وجود کلسترول بالا در خون انسان است. چای سبز علاوه بر ویتامینهای A و C خود، باعث کاهش کلسترول در خون نیز می شود که این موضوع خطر حمله قلبی و امراضی از این دست را پایین می آورد. همچنین مصرف چای سبز می تواند از بروز بیماریهای قلبی عروقی جلوگیری کند. مصرف روزانه پنج فنجان چای سبز یا بیشتر می تواند تا 61 درصد از بروز بیماریهای قلبی بکاهد. وجود رادیکالهای آزاد در سرخرگ می تواند منجر به بروز بیماریهای قلبی عروقی شود. در حالی‌که کاتچین موجود در چای سبز قادر است از پوشش درونی سرخرگ در برابر رادیکالهای آزاد محافظت کرده و به این وسیله از بروز بیماریهای قلبی جلوگیری کند. در ژاپن با وجود اینکه استعمال سیگار بسیار رایج و معمول است اما کمترین آمار بیماریهای قلبی در آنها گزارش شده است. عده ای دلیل این کاهش را مصرف زیاد چای سبز می دانند. همچنین از آنجاییکه چای سبز موجب کاهش کلسترول بد خون (LDL)، تری‌گلیسیرید و فیبرینوژن (پروتیینی در خون که در شکلگیری لخته خون نقش دارد) می شود، به این وسیله قادر است از بروز آرترواسکلروز (سخت شدن سرخرگها) پیشگیری کند. با مصرف چای سبز کلسترول خون به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. به این ترتیب می توان با نوشیدن چای سبز میزان کلسترول خون که یکی از شاخصهای مهم ابتلا به بیماریهای قلبی است را کاهش داد. پژوهشگران معتقدند حتی پس از سکته قلبی نیز نوشیدن چای سبز باعث ترمیم سلولهای آسیب دیده رگها و قلب می شود و روند ترمیم سلولها را تسریع می کند. نوشیدن روزانه حداقل سه فنجان چای سبز به بیماران قلبی توصیه می شود.

نکته دیگر این است که معمولا بعد از حمله قلبی پروتیینهایی در بدن تولید می شود که مرگ سلولی را به همراه دارد، درحالی که کاتچین موجود در چای سبز فعالیت این پروتیین را متوقف کرده و به این وسیله سکته های مغزی و قلبی را به حداقل رسانده و سرعت بهبود را افزایش می دهد. یکی از عناصر فعال در چای سبز به اندازه آسپرین از تجمع پلاکتهای خونی جلوگیری می کند که این امر گردش خون را بهبود می بخشد.

لینک به دیدگاه

جلوگیری از بیماریهای قلبی عروقی:

یکی از عوامل اصلی امراض و حمله های قلبی، وجود کلسترول بالا در خون انسان است. چای سبز علاوه بر ویتامینهای a و c خود، باعث کاهش کلسترول در خون نیز می شود که این موضوع خطر حمله قلبی و امراضی از این دست را پایین می آورد. همچنین مصرف چای سبز می تواند از بروز بیماریهای قلبی عروقی جلوگیری کند. مصرف روزانه پنج فنجان چای سبز یا بیشتر می تواند تا 61 درصد از بروز بیماریهای قلبی بکاهد. وجود رادیکالهای آزاد در سرخرگ می تواند منجر به بروز بیماریهای قلبی عروقی شود. در حالی‌که کاتچین موجود در چای سبز قادر است از پوشش درونی سرخرگ در برابر رادیکالهای آزاد محافظت کرده و به این وسیله از بروز بیماریهای قلبی جلوگیری کند. در ژاپن با وجود اینکه استعمال سیگار بسیار رایج و معمول است اما کمترین آمار بیماریهای قلبی در آنها گزارش شده است. عده ای دلیل این کاهش را مصرف زیاد چای سبز می دانند. همچنین از آنجاییکه چای سبز موجب کاهش کلسترول بد خون (ldl)، تری‌گلیسیرید و فیبرینوژن (پروتیینی در خون که در شکلگیری لخته خون نقش دارد) می شود، به این وسیله قادر است از بروز آرترواسکلروز (سخت شدن سرخرگها) پیشگیری کند. با مصرف چای سبز کلسترول خون به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. به این ترتیب می توان با نوشیدن چای سبز میزان کلسترول خون که یکی از شاخصهای مهم ابتلا به بیماریهای قلبی است را کاهش داد. پژوهشگران معتقدند حتی پس از سکته قلبی نیز نوشیدن چای سبز باعث ترمیم سلولهای آسیب دیده رگها و قلب می شود و روند ترمیم سلولها را تسریع می کند. نوشیدن روزانه حداقل سه فنجان چای سبز به بیماران قلبی توصیه می شود.

نکته دیگر این است که معمولا بعد از حمله قلبی پروتیینهایی در بدن تولید می شود که مرگ سلولی را به همراه دارد، درحالی که کاتچین موجود در چای سبز فعالیت این پروتیین را متوقف کرده و به این وسیله سکته های مغزی و قلبی را به حداقل رسانده و سرعت بهبود را افزایش می دهد. یکی از عناصر فعال در چای سبز به اندازه آسپرین از تجمع پلاکتهای خونی جلوگیری می کند که این امر گردش خون را بهبود می بخشد.

 

کاهش تری گلیسیرید:

کاتچین موجود در چای سبز ‌فعالیت آنزیم لیپاز (آنزیم مسوول هضم چربیها) پانکراس (لوزالمعده) را مهار می کند. در نتیجه، شکسته شدن چربی و تبدیل آن به اجزای قابل جذب با سرعت بسیار کمی صورت می گیرد. با توجه به اینکه افزایش تری‌گلیسیرید خون بعد از مصرف هر وعده غذایی یک ریسک فاکتور در بروز بیماریهای قلبی است، مصرف یک فنجان چای سبز در بین وعده های غذایی روشی مناسب در کاهش تری گلیسیرید خون است.

 

کاهنده فشارخون:

مصرف نیم تا 5/2 فنجان چای سبز در روز احتمال بروز پرفشاری خون را تا 64 درصد کاهش می دهد. در حالیکه مصرف بیش از 5/2 فنجان در روز از بروز این بیماری تا 56 درصد می کاهد. بنابراین روزانه مصرف سه الی چهار فنجان چای سبز توصیه می شود.

 

جلوگیری از دیابت:

معمولا با افزایش سن، قندخون هم کم کم بالا می رود، خصوصا اگر به رژیم غذایی خود توجه کافی نداشته باشیم. وزن به مرور زمان بالا رفته و به دنبال آن احتمال بروز دیابت نوع دو هم افزایش می یابد. مصرف روزانه پنج فنجان چای سبز می تواند از بروز دیابت جلوگیری کند. چای سبز قادر است از عوارض ناشی از دیابت همچون آب مروارید و بیماریهای کلیوی به طرز معجزه آسایی جلوگیری کند. اما چای سبز چطور قادر به کاهش قندخون است؟ به نظر می رسد ‌اصلی ترین مکانیسم، ‌مهار کردن فعالیت آنزیم آمیلاز بزاق و روده (آنزیم مسوول هضم نشاسته) است. با مهار شدن فعالیت این آنزیم، نشاسته با سرعت بسیار آهسته ای می شکند و در نتیجه قندخون با سرعت کمی بالا می رود. مصرف چای به همراه یک وعده غذایی سرشار از کربوهیدرات منجر به کاهش سرعت رها شدن گلوکز و کاهش جذب آن می شود و به این وسیله از ترشح انسولین جلوگیری می کند.

 

ضد انعقاد:

چای سبز خون را رقیق و از لخته شدن خون جلوگیری می کند. با مصرف گوشت و روغنهای غیراشباع گیاهی مثل روغن ذرت و سویا ترکیباتی در بدن ایجاد می شود که منجر به ایجاد پلاکهای خونی می شود، در حالی که با مصرف چای سبز می توان از ایجاد لخته های خونی جلوگیری کرد.

لینک به دیدگاه

چای سبز و جوانی:

چای سبز را به عنوان داروی ضدپیری (Anti - Aging) می شناسند. دلیل اصلی آن وجود میزان قابل توجهی آنتی اکسیدان در چای سبز به ویژه آنتی اکسیدانهای موثر در حفظ شادابی و جوانی است. آنتی اکسیدانها یکی از شاخصترین عوامل برای حفظ سلامتی و شادابی سلولهای بدن اند که باعث به تعویق انداختن شروع روند پیری سلولها هستند.

 

کاهش وزن و چای سبز:

با نوشیدن چای سبز متابولیسم (سوخت و ساز) چربیهای بدن تسریع می شود و به این ترتیب چربی اضافی در بدن ذخیره نمی شود. پژوهشها نشان می دهد نوشیدن روزانه سه فنجان چای سبز می تواند تا ۷۰ کالری انرژی ناشی از سوخت چربیها ایجاد کند. همچنین چای سبز قادر است جذب روده ای گلوکز و چربی را کاهش دهد و به این وسیله منجر به کاهش وزن در فرد می شود. ثابت شده که افرادی که چای سبز مصرف می کنند دارای وزن پایین تری نسبت به افرادی هستند که چای سبز مصرف نمی کنند. چای سبز مانع از ذخیره گلوکز در سلولهای چربی می شود. به این ترتیب می توان از نوشیدن چای سبز، کنترل میزان مصرف کربوهیدراتها (قندها) و ورزش مداوم به عنوان مثلثی برای حفظ سلامتی و تناسب اندامها نام برد. چاى سبز و عصاره آن باعث افزایش سوخت کالرى و چربیهاى ذخیره شده بدن و در نتیجه باعث کاهش وزن مى شود. تحقیقات پیشین بر روى حیوانات نشان داده که عصاره چاى سبز باعث افزایش فرآیند «ترموجنسیز» مى شود.

این فرآیند مربوط به تولید گرماى بدن است که در اثر هضم، جذب و متابولیسم غذاها در بدن ایجاد مى شود. این تحقیقات مشابه این فرآیند را بر روى انسان نیز اثبات کرده است. کافئین چاى سبز همچنین باعث افزایش ۲۸ تا ۷۰ درصدى ترموجنسیز در بدن مى شود. وقتى که «افیدرین» برگ به چاى سبز همراه با کافئین افزوده مى شود، این خاصیت دو برابر مى شود. در چاى سبز ماده اى به نام EGCG نیز وجود دارد که ترکیب این ماده و کافئین و افیدرین اثر بیشترى بر روى این فرآیند دارد. اما نکته اى که وجود دارد این است که مصرف چاى سبز و استفاده از کپسولهاى آن به تنهایی و به سرعت باعث کاهش وزن نمى شود و باید علاوه بر مصرف آن، از رژیم غذایى مناسب و ورزش متناوب و مداوم نیز استفاده کرد تا به نتیجه مطلوب رسید. چای سبز به عنوان فاکتوری که واقعا باعث افزایش سرعت متابولیسم می شود به اثبات رسیده و شما می توانید ۷۰ الی ۸۰ کالری اضافی دریافتی خود را نیز با نوشیدن فقط پنج فنجان چای سبز در روز بسوزانید. پس از یک سال شما قادر خواهید بود که چهار کیلوگرم از وزن خود را فقط با نوشیدن چای سبز از دست بدهید، یعنی اثری مشابه با حدود ۱۵ دقیقه پیاده روی روزانه.

 

پوست و چای سبز:

آنتی اکسیدانهای موجود در چای سبز سلولهای پوست را در مقابل آسیبها به ویژه رادیکالهای آزاد که یکی از عوامل ایجاد سرطان و افتادگی و آسیب به پوست اند، محافظت می کند. به این ترتیب چای سبز مانع از بروز سرطان، افتادگی و چروک خوردن پوست به ویژه پوست صورت می شود.

 

چای سبز و ورم مفاصل:

پژوهشگران چای سبز را به عنوان دارویی برای کاهش خطر ابتلا به ورم مفاصل ناشی از روماتیسم معرفی می کنند. این تاثیر با توقف فعالیت آنزیمهای تخریب کننده و تحلیل برنده غضروف مفاصل ایجاد می شود.

 

چای سبز و استحکام دندانها و استخوانها:

این نوع چای حاوی ماده ای بنام فلورین (flourine) نیز هست. فلورین سبب می شود تا ساختار داخلی دندانها محکم شود و از تضعیف مینا و پوسیدگی دندان جلوگیری بعمل آید. درصد بالای فلوراید چای سبز عمده ترین دلیل تاثیر مثبت آن بر دندان و استخوانها است. به این ترتیب، درصد بالای فلوراید در چای سبز می تواند استخوانها و دندانها را در مقابل آسیب، به ویژه پوسیدگی و پوکی محافظت کند.

 

آرامبخش و ضد استرس:

این نوشیدنی گیاهی نوعی آرام بخش نیز محسوب می آید. با نوشیدن این چای سیستم عصبی بدن شما مقاومتر شده، آرامش اعصاب و دوری از فشارهای عصبی را برای شما به ارمغان می آورد. از آنجایی که بسیاری از بیماریها ارتباط مستقیم با استرس و سیستم عصبی دارند، نوشیدن این چای را می توان به نوعی داروی تمام عیار بیماریها نام برد.

 

عملکرد مغز و چای سبز:

چای سبز فعالیت سلولهای مغز به ویژه بخشهای مربوط به حافظه را تقویت و تحریک می کند. از طرفی چای سبز باعث کاهش میزان استیل کولین در سلولهای مغز شده و با این عمل مانع از تخریب سلولهای مغز و بروز بیماری آلزایمر می شود. از طرفی آنتی اکسیدانهای موجود در چای سبز مانع از تخریب سلولهای مغز که عامل اصلی بروز بیماری پارکینسون است، می شود. به عبارتی، آنتی اکسیدانهای چای سبز با به تعویق انداختن قرار گیری سلولهای مغز در فاز پیری و فرسودگی، مانع از ابتلا به پارکینسون می شوند.

 

آسم و چای سبز:

تئوفیلین موجود در چای سبز در حکم داروی گشادکننده برونش (برونکودیلاتور) است که باعث آرامش و رفع التهاب و حساسیت دستگاه تنفس (بافتهای آسیب دیده) می شود. از این رو نوشیدن چای سبز برای افراد مبتلا به آسم یا افرادی که به دلیل مشاغل ویژه ای که دارند (مثل کارگران کارخانه های سیمان) یا در مناطق خاصی زندگی می کنند (ساکنان مناطق سردسیر)، توصیه می شود

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...