رفتن به مطلب

تجربه رانندگی با ایسوزو npr


ارسال های توصیه شده

در این پست به بررسی کامیونت 6 تن ایسوزو مدل NPR میپردازم. نوشته های این مطلب حاصل 5000 کیلومتر رانندگی طی دو سفر به مشهد از کرمان بدست آمده است. قبل از آن نگاهی داشته باشیم به تاریخچه شرکت ایسوزو ژاپن.

ایسوزو یا Isuzu Motors Ltd یک شرکت تولید کننده خودروهای سواری، وسایل حمل و نقل تجاری و انواع کامیون سنگین است که دفتر مرکزی آن در توکیو ژاپن قرار دارد. در سال 1916 دو شرکت کشتی سازی Ishikawajima و گروه صنعتی “گاز و الکتریک” توکیو تصمیم به تولید اتومبیل گرفتند و نتیجه همکاری آنها با شرکت Wolseley Motor Company به عرضه خودروی سواری A-9 و دو سال بعد کامیون CP منتهی شد.

در سال 1933 بخش خودروسازی (ایشی کاوا جیما) با اتومبیل سازی DAT ادغام شد و به گروه صنعتی "اتومبیل" تغییر نام داد. در 1934 بخش کامیون سازی آنها به ایسوزو تغییر نام داد و معادل انگلیسی آن به معنای "fifty bells" یا پنجاه زنگ میباشد. محصولات ایسوزو در بخش کامیون شامل کلاسهای زیر میباشد:

Elf - Light Duty Truck (N-Series)

Forward - Medium Duty Truck (F-Series)

Giga - Heavy Duty Truck (C-Series, E-Series)

که به ترتیب شامل گروه های سبک، متوسط و سنگین است. برای دیدن عکس از این مدلها کلمات کلیدی ( نام کامیونها) را در موتورهای جستجو وارد کنید.

شعار کمپانی ایسوزو : هدف ما، مقصد شما. ایسوزو...

Our goal, your destination. ISUZU

media?id=10075002&width=400&height=300

اما کامیونت مورد نظر این مقاله مدل NPR عرضه شده از سوی بهمن دیزل است و قیمت فعلی آن بین 30 تا 35 میلیون تومان است و در مقابل امکانات آن خیلی زیاد به نظر میرسد. در یک جمع بندی ماشین کامل و بی عیب و نقصی به نظر میرسد جز گرانی قطعات و قیمت نهایی آن.

طرح ظاهری آن نسبت به کلاس این کامیونت ها و دیگر رقبا برتری خوبی دارد و نمیتوان آن را طرحی ضعیف قلمداد کرد و در کل از هماهنگی خوبی برخوردار است و طرح چراغ های جلو یک گربه با سبیل هایی کشیده را در ذهن تداعی میکند که البته هیچ ارتباطی با بغل کامیون پیدا نکرده است. کابین آن از امکانات نسبتاً کامل و مناسبی برخوردار است. فضای داخلی برای سرنشینان، راحتی و آسایش خوبی را به ارمغان میآورد. کمربند های ایمنی سه نقطه ای، کولر و بخاری با عملکرد عالی، تنظیم پشتی و ریل صندلی راننده، صندلی شاگرد تاشو، جای پای نسبتاً کافی، دسته دنده ای خوش دست، تنظیم غربیل فرمان، شیشه های برقی، آینه های مناسب و قوی، قفل مرکزی بدون ریموت، دید مناسب به اطراف و نقطه کور کم، روشنایی خوب چراغ های جلو، ترمز موتور و... از مجموعه امکاناتی است که راننده را راضی نگه میدارد.

.

قوای محرکه آن 133 اسب بخاری است که کاملاً مناسب است و هماهنگی فوق العاده ای با گیربکس 5 دنده آن دارد و از بقیه کامیونت های موجود در ایران یک سر و گردن بالاتر است. مصرف سوخت آنهم نسبتاً مناسب است.

ترمز ها کاملاً کاسه ای و روغنی هستند و قدرت خوبی دارند البته در اوزان بالا مثل 5 تن بدون یاری ترمز موتور شدیداً داغ میکنند و به کارگیری ترمز موتور هم یکی از مزیت های این کامیونت است. فرمان آن هیدرولیک با تنظیم دسته ای است و کار کردن با آن بسیار عالی و نیار به عادت ندارد. در ترافیک شهری هم عملکرد فوق العاده ای دارد. در سمت چپ راننده کلید گرمکن هوای ورودی موتور قرار دارد و پایین تر آن اهرم تنظیم دور موتور که بدجاست.

معایب :

یکی از معایب بزرگ این محصول وزن خالص آن است که به 3650 با اتاق بار منتهی میشود و برای وزن ناخالص آن که مجموعاً 6 تن باشد اشکال ایجاد میکند و معمولاً وزن ناخالص آن به 8.5 تن میرسد. البته نبودن بارهای سبکتر هم بی تاثیر نیست.

محفظه باطری هیچ گونه محافظی ندارد و باک آن هم کوچک به نظر میرسد.

عدم به کارگیری سیستم ABS با توجه به قیمت بالای آن و نبود کمپرسور باد از معایب اصلی آن به شمار میرود.

راه اندازی ترمز موتور قدرتمند آن با دسته برف پاک کن است که معمولاً راننده دچار تداخل کار آنها میشود.

جای اهرم ترمز دستی ( کاملاً میکانیکی) آن مناسب نیست و جای خواب راننده را خراب میکند. البته این یک ماشین روزانه است ولی چه کنیم که اینجا ایران است!!!

جای نشانگر دمای آب و سوخت بهتر است با هم عوض شوند چون راننده به دمای آب بیشتر کار دارد و جای فعلی زیر فرمان است و برای دیدن باید تمرکز بیشتری به خرج داد.

فاصله دنده ها در دنده 4 و 5 در معکوس ها خصوصاً در گردنه ها عملکرد خوبی را نشان نمیدهد.

مزایا :

قابلیت فوق العاده خنک کاری موتور و درجه حرارت مناسب و ثابت آب، کشش و قدرت مناسب، ترمز موتور، به کارگیری توربو شارژ، پایداری مناسب، راحتی خوب کابین در حین رانندگی

نمونه مورد نظر با اینکه 1 سال از کارکرد آن میگذشت اما هنوز نیاز به تعمیر پیدا نکرده بود و این نشان از کیفیت برتر ایسوزو در مقابل چینیهای موجود در بازار میدهد. در طول این مدت هیچ بدی از این ماشین ندیدم و برای صاحبش شانس میآورد. رقبای آن در ایران هیوندای کروز ایران خودرو دیزل، فوتون سایپادیزل و تعدای محصول چینی دیگر هستند که حرفی برای گفتن در مقابل آن ندارند. الیته ایویکو دیلی که عرضه آن ظاهراً متوقف شده رقیب خیلی سختی برای ایسوزو از لحاظ کیفیت، امکانات و تواناییهای حرکتی بود.

در کل باید به مدیران بهمن دیزل بابت انتخاب ایسوزو به عنوان شریک تجاری تبریک گفت و امیدوارم قیمت آنهم به تدریج کم و منطقی تر شود و همین طور مدلهای جدید آن با امکانات بیشتر عرضه شود.

این ماشین قطعاً فقط برای مصارف درون شهری و شرکتهای توزیع که توانایی مالی مناسب دارند مناسب است. کسانی که قصد خریدن برای حمل بار بین شهری دارند با توجه به کرایه های پایین و مهم تر از همه اضافه وزن های اجباری و همین طور کمبود جا برای کارکرد دو راننده خریدن آن جزء دردسر و سختی های زیاد و نهایتاً ورشکستگی چیز دیگری به همراه ندارد. خصوصاً اگر پشتوانه مالی خوبی ندارید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...