رفتن به مطلب

اخبار ویژه ی ازمون و تحصیل در مقطع دکتری


ارسال های توصیه شده

فارس گزارش مي‌دهد؛

فوايد و معايب برگزاري آزمون سراسري دكترا از زبان كارشناسان

 

 

 

خبرگزاري فارس: اعلام برگزاري آزمون دكتراي دانشگاه‌هاي كشور به صورت سراسري با اظهارنظرهاي موافق و مخالف كارشناسان روبرو شده است.

 

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاري فارس، تيرماه سال جاري حسين نادري‌منش، معاون آموزشي وزير علوم، تحقيقات و فناوري از اجراي آزمون كتبي دكترا به صورت سراسري خبر داد. اقدامي كه منتقدان، آن را تضعيف استقلال دانشگاه‌ها و اعضاي هيئت علمي دانسته و در برابر آن موضع گرفتند در حالي كه موافقان اين طرح، اجراي آن را گامي مؤثر در جهت برطرف كردن تبعيض در پذيرش دانشجوي دكترا در دانشگاه‌ها، جلوگيري از رانت خواري و پذيرش خارج از ضابطه، كاهش هزينه‌ها و بي‌نظمي در برگزاري آزمون اين مقطع ارزيابي مي‌كنند.

 

* برگزاري آزمون عمومي دكترا موجب حذف رانت و پارتي بازي در دانشگاه‌ها مي‌شود

 

محمدعلي زلفي گلي، رئيس دانشگاه بوعلي همدان معتقد است نقش اساتيد در گزينش دانشجوي دكتري به دنبال برگزاري آزمون عمومي دكتري و حذف آزمون كتبي دانشگاه‌ها كمرنگ مي‌شود.

 

وي مي‌گويد: با برگزاري آزمون عمومي دكتري همكاري استاد با دانشجوي دكتري كه از شناخت خوبي نسبت به آن برخوردار نيست همراه مي‌شود كه اين اين امر همكاري را به حالت اجباري تبديل مي‌كند. در اين صورت ممكن است انگيزه دانشجو براي پايان نامه كاهش يابد و علاقه چنداني به موضوع پايان نامه نداشته باشد.

 

رئيس دانشگاه بوعلي همدان تأكيد مي‌كند كه برگزاري آزمون عمومي دكترا و حذف تخصصي آن موجب حذف رانت و پارتي بازي و ايجاد عدالت در دانشگاه‌ها مي‌شود.

 

*برگزاري آزمون سراسري دوره دكترا توأم با عدالت آموزشي است

 

رئيس دانشگاه سيستان و بلوچستان نيز در اين باره مي‌گويد: برگزاري آزمون سراسري دوره دكترا توأم با عدالت آموزشي است.

 

احمد اكبري، رئيس دانشگاه سيستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاري فارس با بيان اين‌كه برگزاري آزمون سراسري دكترا در راستاي برقراري عدالت آموزشي است، مي‌گويد: برگزاري آزمون سراسري دكترا از اعمال سلايق و نظر شخصي افراد در پذيرش دانشجو جلوگيري مي‌كند.

 

وي مي‌افزايد: وقتي دانشگاه‌ها به صورت انفرادي در پذيرش دانشجو اقدام مي‌كنند به داوطلباني كه در دوره كارشناسي ارشد از دانشگاه خودشان فارغ‌التحصيل شده‌اند نظر خاصي دارند،، اما با برگزاري آزمون سراسري دكترا، دانشجويان دوره دكترا از بين فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌هاي مختلف انتخاب مي‌شوند.

 

رئيس دانشگاه سيستان و بلوچستان ادامه مي‌دهد: دانشجويان با شركت در آزمون سراسري دوره دكتري نمره‌اي را كسب مي‌كنند و مي‌توانند با آن نمره به دانشگاه‌هاي كشور مراجعه كنند و برحسب نمره‌اي كه گرفته‌اند در مصاحبه‌هاي دوره دكتري شركت كنند.

 

* در آزمون دكتري به طور عمومي ممكن است انتخاب اصلح صورت نگيرد

 

از سوي ديگر، محمد مهدي خدايي، رئيس دانشگاه رازي كرمانشاه با تأكيد بر لزوم ايجاد استاد محوري براي پذيرش دانشجوي دكتري در دانشگاه‌ها مي‌گويد: در آزمون دكتري به طور عمومي ممكن است انتخاب اصلح صورت نگيرد.

 

وي مي‌گويد: در روش استاد محور، استاد با شناخت بهتري كه از دانشجو دارد مي‌تواند دانشجويان بهتري را از لحاظ بار علمي براي مقطع دكتري انتخاب كند كه اين روش همان شيوه غير متمركز پذيرش دانشجوي دكتري است. آزمون دكتري اگر به صورت متمركز و عمومي برگزار شود ضمن اين‌كه مسئله عدالت قطعاً رعايت مي‌شود اما ممكن است انتخاب اصلح به درستي انجام نشود.

 

* اختلاف در طراحي سؤالات آزمون دكتري

 

يكي از موضوعات ديگري كه اجراي اين طرح از سوي وزارت علوم را با چالش مواجه كرد اختلاف بر سر طراحي سؤالات است. چرا كه بسياري از دانشگاه‌ها خواستار مشاركت در طراحي سؤالات آزمون بوده و استفاده صرف از اساتيد دانشگاه‌هاي تهران را به معني در نظر نگرفتن توانايي‌هاي علمي خود مي‌دانستند.

 

* سوالات آزمون دكتري نبايد تنها توسط چند دانشگاه برتر طرح شود

 

رئيس اسبق سازمان سنجش آموزش كشور درباره طرح اصلاح آيين‌نامه برگزاري آزمون دكتري و برگزاري سراسري اين آزمون، ضمن تأكيد بر لزوم حفظ نقش استاد راهنما در پذيرش دانشجو، مي‌گويد: آزمون متمركز دكتري بايد سبك، از دروس پايه و اثر آن نبايد بسيار برجسته باشد، بلكه بايد به عنوان يك ***** اوليه عمل كند.

 

حسين رحيمي با بيان اين‌كه بحث اصلاح آزمون دكتري از حدود 10سال قبل و به ويژه پس از توسعه دوره‌هاي كارشناسي ارشد و افزايش تعداد داوطلبان ورود به دوره‌هاي دكتري مطرح بود، مي‌افزايد: در اين زمينه هميشه اين سؤال مطرح بوده است كه آيا شيوه پذيرش غيرمتمركز دانشجوي دكتري، شيوه موثري است و آيا اين موثر بودن باعث برقراري عدالت در پذيرش خواهد شد يا خير؟

 

وي به شيوه‌هاي كنوني پذيرش دانشجوي دكتري اشاره مي كند كه براساس آن دانشگاه‌ها يا مبادرت به برگزاري آزمون مستقل مي‌كنند يا آن‌كه همانند دانشگاه تهران، سوابق تحصيلي دانشجو را بررسي و پس از انجام مصاحبه، دانشجو مي‌پذيرند.

 

رحيمي مي‌گويد: سؤالات آزمون دكتري از دروس كارشناسي ارشد طرح مي‌شود و با توجه به اين‌كه اين دروس در همه دانشگاه‌ها استاندارد نيست، در نتيجه اساتيد طراح سؤال قاعدتاً مبادرت به طرح سؤال از كتب، ‌منابع و جزوه‌هايي مي‌كنند كه خود در دانشگاه تدريس كرده‌اند، در صورتي كه دانشجويان دانشگاه‌هاي ديگر با اين سؤالات ناآشنا هستند يا حتي ممكن است شيوه طرح مطلب آنها متفاوت نيز باشد.

 

وي مي‌گويد: اين امر باعث مي‌شود دانشجويان هر دانشگاه در پذيرش رشته‌هاي دكتري همان دانشگاه در اولويت قرار گيرند كه اين مساله عدالت در پذيرش دانشجو را مخدوش مي‌كند.

 

رئيس اسبق سازمان سنجش آموزش كشور با بيان اين‌كه حذف آزمون و توجه به سوابق تحصيلي و انجام مصاحبه علمي با وجود تمام ضعف‌هاي خود مي‌تواند روش جايگزين مناسبي باشد، مي‌گويد: اما شيوه جايگزين به معناي برگزاري يك آزمون متمركز عمدتاً از مواد امتحاني پايه و دادن كارنامه به دانشجويان است كه بر اساس آن افرادي كه داراي نمره پاييني هستند مردود اعلام مي‌شوند و ساير دانشجويان مجاز به انجام مصاحبه در دانشگاه‌ها هستند.

 

وي با بيان اين‌كه در اين شيوه دانشگاه‌ها نيازي به برگزاري آزمون ندارند، بلكه از طريق سوابق تحصيلي، نمره آزمون متمركز و امتياز مصاحبه دانشجوي دكتري را مي‌پذيرند، مي‌گويد: اگر داوطلبان دكتري هر سال رو به افزايش باشند شيوه‌اي‌ پسنديده‌ است؛ اما تأكيد مي‌كنم كه آزمون متمركز بايد سبك و از مواد دروس پايه باشد.

 

رئيس اسبق سازمان سنجش مي‌افزايد: از طرف ديگر اثر اين آزمون نبايد خيلي برجسته باشد؛ بلكه بايد به عنوان يك ***** اوليه عمل كند. اين شيوه مي‌تواند به عنوان يك جايگزين مناسبتر مطرح شود، منتهي تأكيد دارم كه براي دوره دكتري نقش استاد راهنما به عنوان موثرترين فرد در پذيرش دانشجو بايد حفظ شود و هر شيوه پيشنهادي نبايد نقش استاد راهنما را مخدوش كند.

 

وي در مورد طرح سؤالات توسط اساتيد دانشگاه‌هاي برتر، مي‌گويد: بايد طراحان سؤال از دانشگاه‌هايي باشند كه در آن دانشگاه دوره‌هاي كارشناسي ارشد وجود داشته باشد و مناسبتر است كه دوره دكتري نيز در آن دانشگاه برگزار شود.

 

موافقان اجراي آزمون دكتراي سراسري زماني انجام آن را مؤثر مي‌دانند كه انتخاب رشته پس از مرحله مصاحبه انجام شود.

 

اين دسته معتقدند بايد تعدادي از دانشگاه‌ها به عنوان مرجع انتخاب شده و بدون آن كه دانشگاهي بداند كدام داوطلب متقاضي تحصيل در كدام دانشگاه است از وي مصاحبه علمي بگيرد و در نهايت داوطلب بر اساس نمره آزمون كتبي و مصاحبه انتخاب رشته كند.

 

در مقابل عده‌اي معتقدند شرايط دوره دكترا با ساير مقاطع تحصيلي متفاوت است و از آن جايي كه بيشتر وقت يك دانشجوي دكترا معطوف به همكاري مستقيم با استاد و پژوهش است، لذا بايد اساتيد اين حق را داشته باشند كه چه كسي را براي همكاري با خود برگزينند. لذا انجام انتخاب رشته پيش از مصاحبه علمي و اعمال نظر گروه‌هاي آموزشي بر گزينش دانشجويان مقطع دكترا را مناسب‌تر مي‌دانند.

 

با اين وجود بايد منتظر نشست و ديد كه اولين آزمون سراسري كتبي دكترا كه به گفته مسئولان وزارت علوم در نيمه دوم سال جاري و در محدوده تعدادي دانشگاه برگزار خواهد شد، چه نتايجي را در پي خواهد داشت.

لینک به دیدگاه

معاون آموزشي وزارت علوم در نشست خبري تشريح كرد:

اطلاعاتي درباره پذيرش دانشجوي دكتراي پيوسته

 

؛ علت بازنشستگي برخي اساتيد

 

خبرگزاري فارس: معاون آموزشي وزارت علوم گفت: آيين‌نامه‌ پذيرش دانشجويان دكتراي پيوسته در حال شكل‌گيري است و تا مهر ابلاغ مي‌شود.

 

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاري فارس، حسين نادري‌منش، معاون آموزشي وزارت علوم در نشستي خبري با تأكيد بر اين‌كه در حال حاضر بحث افزايش كيفي دانشگاه‌ها مد نظر وزات علوم است، گفت: بر اساس طرح آمايش سرزمين اطلاعات آماري دانشگاه‌هاي كشور استخراج شده است.

 

وي با بيان اين‌كه عدم وجود آمار دقيق از دانشگاه‌ها يكي از مشكلات اصلي وزارت علوم بود، افزود: در حال حاضر اين مشكل برطرف شده و آمار دقيق دانشگاه‌ها و اطلاعات آنها استخراج شده است.

 

معاون آموزشي وزارت علوم اظهار كرد: كميته راهبردي در ستاد معاونت آموزشي شكل گرفته است و اين كميته هفته‌اي يكبار جلسه برگزار مي‌كند.

 

وي گفت: در بحث آمايش سرزمين كارگروه‌هاي استاني با محوريت دانشگاه مادر شكل گرفته است و اميدواريم بخش‌هاي اجرايي اين فعاليت‌ها در مهر ماه وارد فاز اجرايي شود. همچنين كاگروه‌هاي ويژه بر اساس اولويت كشور و اسناد بالادستي از جمله كارگروه‌هاي هنر و انرژي در حال شكل‌گيري است.

 

* تغييرات و دو مرحله‌اي شدن آزمون كارشناسي ارشد در حال بررسي است

 

نادري‌منش درباره تغييرات آزمون كارشناسي ارشد گفت: دو مرحله‌اي شدن آزمون كارشناسي ارشد در دست بررسي است و در حال حاضر نيز هر دانشگاهي كه خواستار باشد دانشجوي ارشد خود را به صورت دو مرحله‌اي پذيرش كند با اعلام به وزارت علوم اين مورد بررسي مي‌شود.

 

نادري‌منش با تأكيد بر اين‌كه هر سرفصل آموزشي كه بيش از 5 سال عمر داشته باشد بايد بازنگري شود، گفت: بايد سرفصلي كه قرار است در دانشگاه اجرا شود توسط اساتيد خبره دانشگاه بررسي شود.

 

وي ادامه داد: در محتوا كميته‌هاي جدي براي بررسي ارزيابي، بهينه‌سازي در محتوا در حال شكل‌گيري است و شكل‌گيري آنها جزء اولويت‌هاي جدي امسال و سال بعد خواهد بود.

 

معاون آمورشي وزارت علوم با بيان اين‌كه زيرساخت‌هاي توسعه به طور خيلي جدي شكل گرفته است، گفت: مقالات isi در سال 1378 هزار و 30 مقاله بود، اين آمار در سال 88 به 14 هزار و 50 مقاله رسيده است، يعني طي 10سال 13 برابر رشد كرده است.

 

وي با بيان اين‌كه از نظر سرعت رشد علم، بر اساس مقالات، طي30 سال گذشته نسبت به ميانگين جهان 11 برابر رشد داشته‌ايم، گفت: در فناوري ليزري حتي از كشورهايي همچون چين جلوتر هستيم و از نظر نوع كيفيت در مرحله دوم و سوم قرار داريم، در نانو بر اساس گزارشات ارائه شده رتبه‌ ايران در مقالات 14 است و رتبه‌هاي 13 و 15 كشورهاي روسيه و استراليا قرار دارند.

 

نادري‌منش گفت: در حال حاضر 3.5 ميليون دانشجو در دانشگاه‌هاي كشور تحصيل مي‌كنند و حدود 30 درصد جواناني كه در سن دانشگاه قرار دارند در دانشگاه‌هاي كشور تحصيل مي‌كنند.

 

وي با بيان اين‌كه در مقاطع كارشناسي و كارداني سال گذشته و امسال برخي از صندلي‌هاي دانشگاه‌ها پر نشده است، گفت: در پيشرفته‌ترين دانشگاه‌هاي دنيا ميانگين نسبت دانشجويان دكترا به ساير دانشجويان 2.5 درصد است اين رقم در كشور ما به يك درصد رسيده است و در حال حاضر 40 هزار دانشجوي دكترا در دانشگاه‌هاي كشور تحصيل مي‌كنند.

 

معاون آموزشي وزارت علوم ادامه داد: طي 4 سال گذشته در افزايش تعداد دانشجويان دكترا رشد بسيار خوبي داشته‌ايم و طي 4 سال گذشته ظرفيت تقريباً 2 برابر شده است.

 

وي گفت: 2 هزار و 234 مؤسسه اعتم از مؤسسات آموزش عالي دولتي، دانشگاه‌هاي وابسته، پيام‌نور، جامع علمي كاربردي، غير دولتي و آزاد وجود دارد كه از اين تعداد 119 مؤسسه وابسته به وزارت علوم، 274 مؤسسه وابسته به وزارت آموزش و پرورش، 28 مؤسسه وابسته به ساير ارگان‌ها، 385 مركز وابسته به دانشگاه آزاد، 550 مركز دانشگاه‌ پيام‌نور، 581 مركز دانشگاه جامع علمي كاربردي و 295 مركز دانشگاه غير انتفاعي است.

 

نادري منش اظهار كرد: ظرفيت پذيرش دانشجو تا سال 88 در مجموع يك ميليون و 318 هزار نفر بود كه از اين آمار 165 هزار نفر در دانشگا‌ه‌هاي دولتي، 305 هزار نفر در دانشگاه پيام نور، 245 هزار نفر در دانشگاه جامع علمي كاربردي، 154 هزار نفر در دانشگاه‌هاي وابسته به وزارت آموزش و پرورش و 181 هزار در دانشگاه‌هاي غير انتفاعي آموزش عالي تحصيل مي‌كنند.

 

وي با تأكيد بر اين‌كه وزارت علوم در بحث‌هايي همچون اصل 44 بيش از حد انتظار فعاليت داشته است، گفت: برآورد جمعيت دانشجويي موجود براساس ظرفيت تا 3 ميليون و 800 هزار نفر است كه 295 هزار نفر در دانشگاه‌هاي غير انتفاعي و يك ميليون، 412 هزار نفر در دانشگاه آزاد، 810 هزار نفر در دانشگاه پيام نور، 279 هزار نفر در دانشگاه‌هاي وابسته به وزارت علوم، 49 هزار نفر در دانشگاه‌هاي وابسته به ساير ارگان‌ها و 490 هزار نفر در دوره‌هاي شبانه و روزانه دانشگاه‌هاي دولتي هستند.

 

معاون آموزشي وزارت علوم گفت: تا تير 89 781 مجوز و برنامه‌ در رشته‌هاي علوم انساني تصويب شده است، 112 مورد در مقطع دكترا، 390 مورد در مقطع كارشناسي ارشد، 20 مورد در مقطع كارشناسي ناپيوسته، 206 مورد كارشناسي و 53 مورد كارداني بوده است.

 

وي با بيان اين‌كه در سال گذشته 600 مورد نظارت و ارزيابي از دانشگاه‌ها صورت پذيرفته است، گفت: كميته نظارت استاني با محوريت دانشگاه‌هاي مادر پارسال شكل گرفته است، از تمام مؤسسات غير انتفاعي حداقل يك بار بازديد شده است و بر همين اساس 15 مؤسسه به كميسيون 90 ارجاع شده و 2 تا 3 مورد به مرحله انحلال رسيده‌اند.

 

وي درباره آزمون دكترا گفت: داوطلبان آزمون دكترا طي 2 ماه بايد در 10 دانشگاه آزمون دهند. داوطلبان گله‌مند بودند كه هر دانشگاه‌ يك جور آزمون مي‌گيرد و برخي سؤالات استاندارد نيست و فقط دانشجويان همان دانشگاه مي‌توانند از پس آن سؤالات برآيند.

 

*جزييات آيين نامه پذيرش دانشجوي دكترا در اوايل پاييز اعلام مي‌شود

 

وي با بيان اين‌كه در هر دانشگاهي حداقل سالي 150 ميليون تومان هزينه هر آزمون مي‌شود، گفت: آيين‌نامه‌ پذيرش دانشجويان دكتراي پيوسته در حال شكل‌گيري است و تا مهر ابلاغ مي‌شود. بر اين اساس در ابتدا يك آزمون به طور متمركز براي غربالگري دانشجويان انجام مي‌گيرد و بر اساس اولويت و سطح دانشجو 3 برابر ظرفيت به هر دانشگاه معرفي مي‌شود و سپس دانشگاه‌ها از بين اين تعداد، دانشجويان دكتراي خود را پذيرش مي‌كنند.

 

وي با بيان اين‌كه جزييات آيين نامه پذيرش دانشجوي دكترا در اوايل پاييز اعلام مي‌شود، گفت: جلوگيري از اتلاف انرژي و استاندارد سازي آزمون دكترا از اهداف برگزاري آزمون سراسري دكتراست.

 

* آغاز سال تحصيلي از اول مهر

 

وي درباره آغاز سال تحصيلي گفت: امسال نيز همانند سال‌هاي گذشته در دهه آخر شهريور ثبت‌نام دانشجويان صورت مي‌پذيرد و از اول مهرماه كلاس‌ها برگزار مي‌شود و به زودي اين روند آغاز سال تحصيلي به دانشگاه‌ها ابلاغ مي‌شود.

 

نادري‌منش گفت: در صورت تصويب يك دوره پيوسته كارشناسي ارشد و دكترا براي دانشجويان برتر مطرح است كه اگر تصويب شود ابلاغ مي‌شود.

 

* بازنشستگي اساتيد طبيعي است

 

وي گفت: بازنشستگي اساتيد در همه جاي دنيا مطرح است، بر اساس قانون 65 سال با 30 سال خدمت و براي استاد تمام‌ها 70 سال و دانشيارها 65 سال سن بازنشستگي است و مازاد بر آن منوط بر نظر رئيس دانشگاه است كه مي‌تواند مطرح كند و مجوز بگيرد.

 

وي گفت: فارغ‌التحصيلان زيادي دارند وارد بازار كار مي‌شوند اگر قديمي‌ها نروند جوان‌ها فرصتي براي سركار رفتن ندارند.

 

نادري‌منش با تأكيد بر اين‌كه اصل قانون بازنشستگي منطقي است، گفت: از حدود 30 هزار استاد سالي 400 استاد بازنشسته مي‌شوند.

 

وي گفت: بر اساس قانون سال 1348 اگر استادي دچار ركود علمي يا عدم كفايت يا عدم صلاحيت شود رئيس دانشگاه موظف است كميته‌اي مشخص كند كه در آن كميته پس از تشخيص صحيح بودن ركود علمي استاد، پرونده را به هيئت مميزه منتقل كند و سپس 2 اقدام بايد صورت بپذيرد.

 

* بازخريد يا بازنشستگي سهم اسايتد داراي ركود علمي است

 

معاون وزير علوم گفت: اگر اساتيدي كه دچار ركود علمي شده‌اند بيش از 20 سال سابقه كار داشته باشند مي‌توانند بازنشسته شوند و اگر كمتر از 20 سال بازنشسته شود بايد بازخريد شوند.

 

وي گفت: مصداق ركود علمي در اوايل دهه 70 مطرح شد كه يكي از مصداق‌ها اين بود كه 3 سال پشت سرهم استاد نتواند پايه علمي بگيرد.

 

نادري‌منش با تأكيد بر اين‌كه يكي دو درصد از اساتيد فعال نيستند، گفت: اگر بخواهيم به اهداف چشم‌انداز برسيم بايد اساتيد فعال داشته باشيم.

 

* تا كنون 3 هزار و 700 نفر براي جذب هيئت علمي فرم پر كرده‌اند

 

وي با بيان اين‌كه تا دو هفته پيش بيش از 7 هزار درخواست جذب هيئت علمي به وزارت علوم ارايه شده است، گفت: از 20 مرداد جذب هيئت علمي آغاز شده است و تا كنون حدود 3هزار و 700 فرم پر شده است.

 

معاون آموزشي وزير علوم درباره روند جذب اعضاي هيئت علمي گفت: ارزيابي‌هاي اوليه صورت مي‌گيرد، در ارزيابي‌هاي اوليه شاخص‌هاي پژوهشي و آموزشي مدنظر خواهند بود و سپس براساس 3 اولويت افراد و در خواست دانشگاه 3 برابر نياز دانشگاه معرفي مي‌شود و دانشگاه‌ها پس از بررسي‌ اعضاي هيئت علمي خود را انتخاب مي‌كنند.

لینک به دیدگاه

رييس دانشگاه علامه طباطبايي:

تمركز آزمون دكتري موجب وحدت رويه مي‌شود

 

 

استقلال دانشگاه‌ها با تمركز آزمون دكتري خدشه دار نمي‌شود

 

 

رييس دانشگاه علامه طباطبايي در خصوص توقف پذيرش دانشجوي دكتري و متمركز برگزار كردن اين آزمون عنوان كرد: برگزاري متمركز آزمون مي‌تواند باعث ايجاد وحدت رويه باشد كه بسيار مناسب است.

 

حجت الاسلام و المسلمين شريعتي در گفت‌وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در خصوص متمركز كردن آزمون دكتري، عنوان كرد: زمانيكه تعداد دانشجويان دكتري مانند مقطع كارشناسي ارشد افزايش پيدا مي‌كند، بايد همانند آزمون كارشناسي ارشد نيز متمركز برگزار شود.

 

وي با بيان اينكه تمركز آزمون از جهت ايجاد وحدت رويه، مناسب است، افزود: از طرف ديگر وزارت علوم اعلام كرده است كه سه برابر ظرفيت‌، سهميه به دانشگاه‌ها داده مي‌شود تا دانشگاه‌ها بر اساس مصاحبه، بتوانند دانشجويان را انتخاب كنند.

 

شريعتي با بيان اينكه اين مسئله جايگاه دانشگاه را حفظ مي‌كند، اظهاركرد: اگر اين بخش وجود نداشت، از نظر علمي مشكل داشت؛ ولي با وجود اين بخش مشكلي ايجاد نمي‌كند و به راحتي دانشگاه‌ها مي‌توانند يك پالايش و گزينش اوليه را انجام دهند.

 

وي با اشاره به گزينش دانشجويان بر اساس توانمنديهاي آنان توسط دانشگاه‌ها،‌ تصريح كرد: دانشگاه علامه طباطبايي، ابتدا امتحان زبان برگزار مي‌شود، سپس در امتحان كتبي تخصصي، تعداد زيادي از دانشجويان ريزش پيدا مي‌كنند و در خاتمه 15 نفر به هر گروه معرفي مي‌شوند كه تنها 5 نفر از آنها در نهايت پذيرش مي‌شوند، بنابراين استقلال دانشگاه‌ها با تمركز آزمون دكتري خدشه دار نمي‌شود.

لینک به دیدگاه

علام آيين نامه جديد دكترا تا مهر ماه

 

 

 

 

معاون آموزشي وزيرعلوم خبرداد:/كامل/

اعلام آيين نامه جديد دكترا تا مهر ماه

آغاز سال تحصيلي جديد طبق روال سالهاي گذشته

بازنگري سرفصل‌ دروس با بيش از‌٥ سال عمر

 

معاون آموزشي وزارت علوم با اشاره به آخرين تغييرات درباره آيين نامه آزمو‌ن‌هاي ورودي دكترا گفت: اصلاحاتي در آزمون دكترا در حال انجام است كه در اين زمينه در نظر داريم آزموني با ماهيت نيمه متمركز برگزار شود و جزييات آيين نامه دكترا در اوايل پاييز اعلام خواهد شد.

 

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر حسين نادري منش در نشستي خبري در توضيح تغييرات آيين نامه دكترا با بيان اينكه در ابتدا يك آزمون به طور متمركز براي غربالگري دانشجويان انجام مي‌گيرد و بر اساس اولويت و سطح دانشجو سه برابر ظرفيت به هر دانشگاه معرفي مي‌شود، تصريح كرد: دانشگاه‌ها مي‌توانند از بين اين تعداد، دانشجويان دكتراي خود را پذيرش كنند كه جزييات آيين نامه دكترا در اوايل پاييز اعلام خواهد شد.

 

برگزاري نيمه متمركز آزمو‌ن دكترا براي جلوگيري از دوباره كاري واسراف انرژي در دست بررسي است

 

وي اظهاركرد: برگزاري آزمو‌ن دكترا ‌به صورت نيمه متمركز براي جلوگيري از دوباره كاري و اسراف انرژي در دست بررسي است.

 

معاون وزير علوم در ادامه درخصوص زمان آغاز سال تحصيلي دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي نيز گفت: زمان آغاز سال تحصيلي طبق روال سالهاي گذشته خواهد بود و ثبت نام‌ها و برنامه‌هاي دانشگاه‌ها از دهه آخر شهريور ماه آغاز خواهد شد.

 

هيچ مصوبه‌اي از سوي وزارت علوم براي بازنشستگي سياسي اساتيد وجود نداشته است

 

معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري همچنين در خصوص بحث بازنشستگي اساتيد و شائباتي مبني بر بازنشستگي سياسي اساتيد نيز گفت: هيچ مصوبه و ابلاغيه‌اي از سوي وزارت علوم مبني بر بازنشستگي سياسي اساتيد وجود نداشته است.

 

نادري منش با اشاره به قانون بازنشستگي اساتيد و بحث‌هايي مبني بر بررسي آيين نامه بازنشستگي اساتيد در شوراي عالي انقلاب فرهنگي و مجلس گفت: قوانيني كه موجود است از نظر من مشكلي براي فعاليت اساتيد ندارد.

 

سال گذشته 400 عضو هيات علمي بازنشسته شدند

 

وي با تاكيد بر اينكه كرامت اساتيد بازنشسته بايد حفظ شود، گفت: انتظار داريم كه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در طرح‌هاي تحقيقاتي و همكاري‌هاي ديگر از اساتيد بازنشسته استفاده كنند.

 

معاون وزيرعلوم با بيان اينكه سال گذشته 400 عضو هيات علمي بازنشسته شدند، تصريح كرد: اين رقم در مقابل ميزان جذب اعضاي هيات علمي رشدي نداشته‌اند.

 

نادري منش همچنين با اشاره به بحث ركود علمي اساتيد نيز گفت: اگر استادي داراي ركود علمي يا عدم كفايت يا عدم صلاحيت استادي باشد رييس دانشگاه مي‌تواند يك كميته مشخص را تعيين كند و طي مراحل قانوني اگر آن عضو هيات علمي بيش از20 سال سابقه داشته باشد، وي را بازنشسته زودهنگام و اگر زير30 سال سابقه داشته باشد، بازخريد كند.

 

شوراي استعداد درخشان وزارت علوم، مركز استعداد درخشان مي‌شود

 

وي با اشاره به بررسي و بازنگري محتوا و سرفصل‌هاي دروس و تاكيد بر استاندارد سازي آنها،گفت:سرفصل‌هايي كه بيش از5 سال از عمر آنها گذشته باشد، بايد بازنگري شوند.

 

معاون وزير علوم با بيان اينكه شوراي استعداد درخشان وزارت علوم به مركز استعداد درخشان تبديل خواهد شد، گفت: آيين نامه شوراي استعداد درخشان نيز در حال اصلاح است و مساعدت‌هايي در اين زمينه صورت گرفته است، از جمله اينكه به دانشگاه‌ها مجوز داده شده است كه 20 درصد مازاد ظرفيت خود را در مقطع كارشناسي ارشد به دانشجويان استعداد درخشان ارائه دهند.

 

وي با بيان اينكه نيروي متخصص در زمينه كشاورزي كمتر از 3 درصد است، گفت: در برنامه پنجم توسعه در نظر داريم تا دستگاه‌ها و موسسات پژوهشي در دانشگاه‌ها فعاليت داشته باشند.

 

نادري منش افزود: همچنين در برنامه پنجم توسعه شركت‌هاي دانش بنيان را مطرح كرده‌ايم تا اساتيد علاوه بر فعاليت در دانشگاه در شركت‌ها نيز سهم داشته باشند.

 

تغييرات و دو مرحله‌اي شدن آزمون كارشناسي ارشد در دست بررسي است

 

وي در خصوص آخرين تغييرات آزمون كارشناسي ارشد و دو مرحله‌اي شدن آن نيز گفت: اين موضوع هم در حال بررسي است و با اين وجود هر دانشگاهي كه خواستار باشد دانشجوي ارشد خود را به صورت دو مرحله‌اي پذيرش كند به ما اعلام مي‌كند و ما آنرا بررسي مي كنيم.

 

تا كنون 3 هزار و 700 نفر جهت جذب هيات علمي فرم پر كرده‌اند

 

سه برابر ظرفيت دانشگاه‌ها عضو هيات علمي اعلام مي‌شود

 

نادري منش در ادامه با اشاره به مكانيزم جديد جذب اعضاي هيات علمي، گفت: با توجه به اينكه ثبت نام جهت جذب اساتيد از20 مرداد ماه آغاز شده است و تا كنون 3 هزار و 700 نفر فرم پر كرده‌اند.

 

وي با بيان اينكه در اين زمينه ارزيابي‌هاي اوليه بر اساس شاخص‌هاي علمي انجام و رتبه بندي صورت مي‌گيرد و سه برابر ظرفيت دانشگاه‌ها عضو هيات علمي اعلام مي‌شود، اظهاركرد:و دانشگاه مي‌تواند از ميان اين افراد عضو هيات علمي انتخاب كند كه بر اين اساس فرايند جذب اعضاي هيات علمي به صورت نيمه متمركز است.

 

نادري منش در ادامه با ارائه گزارشي از فعاليت‌هاي معاونت آموزشي به تعداد دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي داير اشاره كرد و گفت: بر اين اساس در حال حاضر داراي 2 هزار و 234 دانشگاه و موسسه آموزش عالي هستيم كه از اين تعداد 119 دانشگاه وابسته به وزارت علوم، 274 مركز آموزش عالي وابسته به وزارت آموزش و پرورش، 28 موسسه آموزش عالي وابسته به ساير دستگاه‌هاي اجرايي، 550 مركز و واحد مربوط به دانشگاه پيام نور، 581 واحد مربوط به دانشگاه جامع علمي كاربردي، 295 موسسه مربوط به موسسات آموزش عالي غير دولتي و غير انتفاعي و 385 واحد مربوط به دانشگاه آزاد اسلامي است.

 

وي ظرفيت پذيرش دانشجو در مراكز آموزش عالي در سال 88 را يك ميليون و 617 هزارنفر عنوان كرد و گفت: بر اين اساس ظرفيت دوره‌هاي دولتي (روزانه و شبانه) 165 هزار نفر، پيام نور 305 هزار نفر، علمي كاربردي 245 هزار نفر، موسسات وابسته به دستگاه‌هاي اجرايي 12 هزار نفر، دانشگاه آزاد 554 هزار نفر و موسسات غيرانتفاعي و غيردولتي 181 هزار نفر است.

 

اعلام برنامه‌هاي مصوب شوراي عالي برنامه ريزي به تفكيك گروه‌هاي آموزشي

 

معاون وزيرعلوم با اشاره به برنامه‌هاي مصوب شوراي عالي برنامه ريزي به تفكيك گروه‌هاي آموزشي گفت: بر اين اساس دو هزار و 135 برنامه مصوب شده است كه 781 برنامه مربوط به گروه علوم انساني، 110 برنامه مربوط به گروه علوم پايه، 433 برنامه مربوط به فني مهندسي، 208 برنامه مربوط به گروه كشاورزي و دامپزشكي، 107 برنامه مربوط به گروه برنامه، 470 برنامه مربوط به علمي كاربردي و 26 برنامه مربوط به گروه آموزشي نظامي و انتظامي است.

 

وي همچنين با اشاره به فهرست رشته‌هاي مصوب مراكز آموزش عالي به تفكيك گروه تحصيلي از مهرماه 88 تا تيرماه 89 نيز گفت: بر اين اساس دو هزار و646 رشته مصوب شده است كه طي آن 532 رشته مربوط به علوم انساني، 212 رشته مربوط به علوم پايه، 646 رشته مربوط به فني و مهندسي، 212 رشته مربوط به كشاورزي و دامپزشكي، 133 رشته مربوط به هنر، 910 رشته نيز مربوط به علمي كاربردي است.

 

طي 10 سال گذشته رشد مقالات علمي 14 برابر افزايش يافته است

 

نادي منش در خصوص جمعيت آموزش عالي كشور با بيان اينكه در حال حاضر داراي 5/3 ميليون دانشجو هستيم، گفت: در سال گذشته برخي از صندلي‌هاي ما در مقاطع كارداني و كارشناسي خالي ماند.

 

وي با اشاره به تعداد مقالات منتشر شده در مجلات بين المللي نيز گفت: در اين راستا در سال 1378 و به عبارتي سال 1999 ما داراي هزار و 30 مقاله بوديم كه اين رقم در سال 88 و به عبارتي ديگر سال 2009 به 14 هزار و 50 مقاله افزايش يافته است و طي 10 سال گذشته رشد مقالات ما 14 برابر افزايش يافته است.

 

295 موسسه غير انتفاعي و غير دولتي در حال حاضر فعاليت مي‌كنند

 

وي با بيان اينكه در حال حاضر داراي 295 موسسه غير انتفاعي و غير دولتي هستيم، گفت: اگر هر كدام از اين موسسات دو هزار دانشجو داشته باشند در حال حاضر بايد 550 هزار دانشجو غير انتفاعي و غير دولتي داشته باشيم و مجوز اين موسسات به حدي رسيده است كه برخي از آنها ظرفيت خالي دارند و حتي برخي از استانها از لحاظ ارائه مجوز به اشباع رسيده‌اند.

 

نادري منش عنوان كرد: در سال گذشته 600 مورد نظارت و ارزيابي از موسسات آموزش عالي انجام گرفته است.

 

معاون آموزشي وزارت علوم با اشاره به بازديدهاي به عمل آمده از كشورهاي همسايه گفت: در بسياري از موارد ما نسبت به كشورهاي همسايه در رتبه اول و دوم جاي داريم.

 

وي در ادامه همچنين در خصوص بورسيه دانشجويان به كشورها و اولويت‌هاي وزارت علوم در اين زمينه گفت: دانشجو بايد به جايي رود كه حرمتش حفظ شود و در اين زمينه در كشورهايي كه به دانشجو فشار وارد شود دانشجو اعزام نخواهيم كرد و طبق رعايت ضوابط و مقررات جمهوري اسلامي اعزام دانشجو به بهترين كشورها انجام خواهد گرفت.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

احتمال تغییر زمان و برگزاری چند کنکور دکتری در سال

 

 

 

 

 

 

 

معاون آموزشی وزارت علوم با تشریح آخرین جزئیات نحوه برگزاری آزمون دکتری سراسری از سال تحصیلی جدید از اعلام جزئیات برگزاری آزمون نیمه متمرکز دکتری در مهر ماه خبر داد و گفت: احتمال به تعویق افتادن زمان آزمون و برگزاری چند آزمون در سال وجود دارد.

 

حسین نادری منش امروز دوشنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره آزمون دکتری گفت: برای برگزاری آزمون دکتری آئین نامه ای در دست تدوین است که تا مهر ماه به دانشگاهها ابلاغ می شود.

 

این آئین نامه در راستای جلوگیری از فرایندهای تکراری در حین برگزاری آزمونهای دکتری توسط دانشگاهها تدوین می شود.

 

وی با بیان اینکه از این پس آزمون دکتری به صورت نیمه متمرکز برگزار می شود اظهار داشت: در ابتدا آزمون سراسری میان دانشگاهها برگزار و سپس بر اساس سطح علمی و اولویت دانشجو سه برابر ظرفیت دانشجو به دانشگاههای مجری دکتری معرفی می شوند تا دانشگاه گزینش نهایی را پس از انجام مصاحبه انجام دهد.

 

● اعلام جزئیات برگزاری آزمون نیمه متمرکز دکتری در مهر ماه

 

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: بر اساس این آئین نامه جدید که جزئیات آن تا مهرماه اعلام می شود احتمال برگزاری چند آزمون دکتری در سال و یا به تعویق افتادن آزمون دکتری وجود دارد.

 

وی همچنین درباره تغییر در برگزاری آزمون کارشناسی ارشد نیز گفت: با توجه به درخواست برخی دانشگاهها مبنی بر برگزاری دو مرحله ای آزمون کارشناسی ارشد، نحوه گزینش دانشجو در این دوره نیز در دست بررسی است.

 

● زمان آغاز سال تحصیلی دانشگاهها

 

نادری منش درباره زمان آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاهها نیز گفت: زمان بازگشایی دانشگاهها در سال تحصیلی جاری تغییری نکرده است و مانند سال گذشته دانشگاهها از دهه آخر شهریور ماه اقدام به ثبت نام می کنند تا رفته رفته در اول مهرماه کلاسهای درس تشکیل شود.

 

 

خبرگزارى مهر

لینک به دیدگاه
  • 9 ماه بعد...

راه‌اندازی پست دکتری در دانشگاه آزاد از مهر ماه/ جزئیات پذیرش دانشجو به گفته معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، دوره های پست دکتری در یک یا دو رشته که اسامی آنها هنوز مشخص نشده از مهر ماه 90 در دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی می شود. حسن احدی در گفتگو با خبرنگار مهر اضافه کرد: با توجه به امکانات دانشگاه آزاد اسلامی از مهر ماه 90 در یک یا دو رشته که اسامی آنها هنوز مشخص نیست دوره های پست دکتری راه اندازی می شود و ظرفیت پذیرش در این دوره ها تنها چهار پا پنج نفر خواهد بود.

وی ادامه داد: در رشته های مدیریت، روانشناسی، محیط زیست، دامپزشکی، اقتصاد، کشاورزی، ریاضی و شیمی نیز با توجه به فراوانی تعداد استادان به زودی دوره های پست دکتری راه اندازی می شود.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: افرادی که در این رشته ها پایه استادی داشته باشند و دارای مرتبه استادی 20 و بالاتر هستند، امکان شرکت در این دوره ها را دارند.

احدی در خصوص نحوه پذیرش در دوره های پست دکتری دانشگاه آزاد اسلامی به مهر گفت: مدارک اعضای هیئت علمی که دارای مدرک دکتری هستند و تمایل دارند در این دوره ها به صورت فرصت مطالعاتی شرکت کنند بررسی خواهد شد و پس از آن می توانند روی پروژه های پژوهشی مورد نیاز کشور به عنوان فرصت مطالعاتی کار کنند.

وی همچنین از پذیرش دانشجوی پست دکتری از خارج کشور خبر داد و گفت: دانشجویانی هم که در خارج کشور هستند و تمایل به گذراندن دوره های پست دکتری دارند می توانند بخشی از پروژه پژوهشی را در داخل و بخش دیگر را در خارج کشور انجام دهند.

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رمز فایل : www.konkur.in

منبع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

 

 

 

 

رمز فایل :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

منبع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رمز فایل :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

منبع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

 

 

 

 

 

رمز فایل :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

منبع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

 

 

رمز فایل :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

منبع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...