رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

بالاخره پس از چندین سال طلسم اتصال فیبر نوری به منازل شكسته شد و به گفته یك مقام شركت مخابرات قرار شده اجرای آزمایشی این پروژه مهم در 2‌ استان بوشهر و مازندران آغاز شود.

 

 

مدیرعامل شركت مخابرات ایران 15 فروردین از اجرای پروژه اتصال فیبرنوری به منازل (fiber to home) در 2 استان بوشهر و مازندران به‌صورت آزمایشی خبر داد و گفت: این طرح در كشورهای مختلف دنیا انجام شده و در كشور ما نیز انجام آن ممكن است اما اجرای آن به نیاز كاربران بستگی دارد.

به گزارش بانک اطلاعات مهندسی برق به نقل از همشهری آنلاین صابر فیضی با بیان اینكه برخی اقدامات اجرایی این پروژه انجام شده است، افزود: فاز آزمایشی این طرح در 2 استان بوشهر و مازندران به اتمام رسیده اما اجرای عمومی آن هنوز مقرون به صرفه نیست.

وی با بیان اینكه با اجرای پروژه fiber to home به جای كابل مسی به كاربران خانگی، ادارات و مؤسسات، فیبرنوری ارائه می‌شود، گفت: فیبرنوری سرعت ارتباط را در حد چشمگیری افزایش می‌دهد اما جایگزینی فیبرنوری به جای كابل مسی زمانی مقرون به صرفه خواهد بود كه محتوای دیجیتال بسیار زیادی روی شبكه‌ها تعریف شود و كاربران نیاز به داشتن سرعت بالا را احساس كنند اما در حال حاضر كاربران از اكثر كاربردهای اینترنت و شبكه‌های مخابراتی آگاه نیستند و از آن استفاده نمی‌كنند.

دكتر جواد صالحی، مدیر آزمایشگاه شبكه‌های نوری دانشكده برق دانشگاه صنعتی شریف و مجری پروژه اتصال فیبرنوری به منازل در این دانشگاه با ابراز خرسندی از درك اهمیت این موضوع در وزارت ارتباطات به همشهری گفت: ما از 6‌سال پیش در آزمایشگاه، اتصال شبكه‌های فیبرنوری به دانشگاه را شروع كردیم.

هر چند در حال حاضر در زمینه اجرایی شدن آن در كشور از تجربیات و مطالعات پژوهشی ما استفاده‌ای نشده است كه البته می‌توانست در رفع بعضی مشكلات و نواقص ایجاد شده حین انجام كار مؤثر باشد، ولی خوشحالیم كه در معرفی این تكنولوژی نقش داشتیم و نگاه وزارتخانه در این زمینه تغییر یافته است.

به گفته دكتر صالحی، دنیا به سمت این تكنولوژی پیش می‌رود. در حال حاضر اجرای این پروژه در ژاپن 60‌درصد پیش رفته است و در كشورهای اروپایی مانند سوئیس، آلمان، هلند و برخی كشورهای دیگر و به‌طور وسیع در آمریكا در حال اجراست؛ حتی گوگل قصد دارد برای ارائه برخی سرویس‌های جدید خود، پروژه اتصال فیبرنوری به منازل را پیاده‌سازی‌ كند. سرعت اینترنت در نسل دوم پروژه اتصال فیبرنوری به منازل حدود 5/2 تا 5 گیگابیت در ثانیه خواهد بود.

دكتر صالحی با اشاره به این موضوع ‌افزود: به این ترتیب شما قادر خواهید بود یك كتاب را از یك كتابخانه معروف دنیا فقط در عرض چند صدم ثانیه دانلود كنید یا به تمام بازارهای دنیا دسترسی داشته باشید. از سوی دیگر در كاهش ترافیك نیز تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت بنابراین در تمام عرصه‌های جامعه تأثیر مثبت خواهد داشت.

وی ادامه داد: بهره‌وری از این تكنولوژی نیاز به سیاستگذاری، سرمایه‌گذاری زیاد و همچنین بازنگری بعضی قوانین مثل محدودیت سرعت استفاده از اینترنت دارد؛ با این حال قابل پیاده‌سازی‌ است.

فناوری اتصال فیبرنوری به منازل به‌صورت چشمگیری در دنیا در حال گسترش است و در سال‌های اخیر در دستور كار بسیاری از كشورها قرار گرفته و به‌عنوان یكی از راه‌های برون‌رفت از عقب‌ماندگی دیجیتال عنوان شده است.

چنانچه این طرح از سوی مسئولان مخابرات مورد توجه قرار گیرد و سرمایه‌گذاری كلانی روی آن شود، به‌طور قطع می‌تواند مشكل اینترنت كشور را با بازده فنی و اقتصادی بالای خود به كلی برطرف كند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...