رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

كوچكترين روبات جهان ساخته شد

پژوهشگران كالج "دورتموند" در ايالات متحده آمريكا، روبات بسيار كوچكيساخته‌اند كه۲۰۰عدد از آنها در نوك انگشت جاي مي‌گيرد.

 

به گزارش بخش خبر شبكه فن آوري اطلاعات ايران، از ایرنا، اين ماشين‌هايكوچك مانند كرم كوچكي با سرعت۲۰۰ميكرون در ثانيه ، عرضيك سيم برق را مي‌پيمايند كه اين سرعت در مقايسه با اندازه آنها بسيار زياد است.

 

به نوشته اين پايگاه اينترنتي ، هدف پژوهشگران از ساختن روبات‌هاي كوچكمذكو اين است كه بتوانند با كمك آنها قطعه‌هاي بسيار ريز را در جاي مناسب قراردهند.

آنان اميدوار هستند چنين ماشين‌هايي روزي براي ترميم مدار تراشه‌هايكامپيوتري بكار گرفته شوند.

 

روبات دورتموند برخلاف ديگر روبات‌هايمينياتوري كه موتور، چرخ و باتري- هاي بزرگي دارند، فقط تكه كوچكي از سيليكونانعطاف پذير، دو بايت حافظه و دو كنشگر((actuatorدارد كه انرژي شيميايي رابه حركت تبديل مي‌كنند.

 

پژوهشگران از رايانه براي تنظيم كردن بارالكتريكيروي شبكه بهره گرفتند و از اين راه توانستند جهت و سرعت روبات را تعيين كنند.

 

وقتي بار الكتريكي افزايش مي‌يافت، كنشگر روي دم روبات داراي بار مخالفمي‌شود و در نتيجه به صفحه جذب مي‌شود.

 

اين كار باعث مي‌شود پاي جلوييكوچكتر حدود"۱۰نانومتر" به جلو جابه جاشود.

 

اين روبات در بيشترين سرعت خود،۲۰هزار گام در ثانيه بر مي‌دارد.

 

كار بعدي پژوهشگران اين‌است كهروبات‌هاي ديگري روي اين ماشين سوار كنند تا بتوانند كارهاي پيچيده‌تري مانند ترميمقطعات را انجام دهند.

لینک به دیدگاه

ژاپن موفق به ساختروبات فرمان پذير شد

باوجوديكه حركات اين روبات كمي خشك ، آهسته و صدايش خسته كننده است اما او ازرويميل بااستفاده از كنترل از راه دور، تلويزيون را روشن ميكند و يك ليوان نوشيدنيبراي شما مي آورد.

 

به گزارش بخش خبر سايت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، اين روبات را كه پراميتنام دارد موسسهملي علوم صنعتي و فناوري پيشرفته ژاپنطراحي و ساخته است. اين روبات قادر به اجرايفرامين است و بهگونه اي طراحي شده است كه مي تواند به دستورهاي شفاهي پاسخ دهد،تصاوير سه بعدي اشياء را دريافت كند و از طريق يك حسگر مادون قرمز آنهارا در محلمناسب خود بگذارد.

اسيائوها را ، محقق ارشد موسسه فناوري ژاپن گفت: اين روباتها به رنگ آبي و نقره اي هستند و اين امكان براي آنها وجود دارد تا باانسان ارتباطبرقراركنند. ما هم اكنون در حال بررسي اينموضوع هستيم كه روبات ها چگونه مي توانندبه جامعه انسانيبپيوندند.

مثلا اين روبات ها در پاسخ به سوال( لطفا بيااينجا) با يك صداي روباتيك جواب مي دهد: چه كاري مي تونمبراتون انجام دهم؟

پراميتدر پاسخ به دستور تلويزيونرا روشن كن نيز مي گويد: تلويزيون را روشن خواهم كرد.

هارا خاطر نشان كرد اين روبات ها مي توانند اغلب حركات انساني به جزدويدن اجراكنند زيرا اين امر مستلزم سروصدا و تكانهاي بسيار است چون وزن اين روبات آهنيسنگين است.

زمانيكه روبات ها دستورالعمل ها را اجرا نمي كنند يعني باتريآنهاتمام شده است.

كشور ژاپن درزمينهتوليد روبات رتبه اول را در جهان داراست.چندين شركت ژاپني از جملهشركت هيتاچي، سوني و هوندا تاكنون روبات هايي را برايسرگرمي طراحي كرده اند . از روبات هايي كه شبيه انسان نيستند به طوروسيع دركارخانههاي توليدي استفاده مي شود

لینک به دیدگاه

روبات هفت كاره ايراني آمد

ربات هفت كاره با قابليت بالا رفتن از تيرهاي بتوني در تمامي ابعاد، سطح مقطع ها و پايه هاي چراغ هاي خياباني و انجام عمليات مختلف بهجاي كارگران در كشور طراحي و ساخته شد.

 

به گزارش بخش خبر شبكه فن آوري اطلاعات ايران، از دنیای انفورماتیک، سيد محمد مهدي ماهري، مجري اين طرح با اشارهبه اين كه حركت اين ربات براي بالا رفتن و پايين آمدن از اين سازه ها از روي حركتانسان شبيه سازي شده است، اظهار داشت : اين ربات از قابليت نصب كردن انسان شبيهسازي شده است، اظهار داشت: اين ربات از قابليت نصب كردن وسايل مورد نياز در شبكههاي توزيع برق مانند كراس آرم ها، مغزها و ... به صورت نيمه خودكار و خودكار،تعميرخطوط فشارضعيف و متوسط به صورت نيمه خودكار، بالا بردن افراد از تيرهاي بتوني بهجاي استفاده از كمربندهاي موجود، بالا بردن اشياء از تيرهاي بتوني، استفاده بهعنوان پايه دوربين هاي فيلمبرداري در لوكشين هاي موقت، هشدار دهنده علائم ايمني درهنگام كارگران و رنگ پاشي و مكان يابي در سازه هاي عمودي يكپارچه برخوردار است.

وي درباره ساختار اين ربات گفت: ربات هفت كاره از بدنه اصلي، سيلندرها ، كنترلپنل،‌قسمت تغذيه كننده سيلندرها ، قسمت انجام دهنده عمليات مشخص شده برروي تيرها ويا پايه ها و قسمت هاي جانبي از قبيل شلنگ ها،‌ لنت ها و... تشكيل شده است .

ماهري تصريح كرد: نحوه عملكرد اين روبوت بدين صورت است كه پس از قرار گرفتن آندر زيرپايه مربوطه با فرمان كاربر به صورت خودكار از پايه بالا رفته تا هنگامي كهكاربر حركت را متوقف كند، سپس در جاي خود استقرار يافته و به انجام عمليات هايينظير نصب وسايل با شست و شوي چراغ ها و موارد مشابه مي پردازد. پس از اتمام كاربافرمان كاربر تمامي مراحل بالا رفتن به طورعكس انجام شده و ربات به سمت پايين حركتكرده و برروي پايه خود قرار مي گيرد.

مخترع ربات هفت كاره در پايين كاستن ازحضور افراد در مشاغل پرخطر و پرهزينه، سرعت انجام كاربالا، وزن كم و جابجايي آسان ،ساختار ساده و استفاده از تمام پايه هاي بتوني استاندارد را از جمله مزاياي اين ربات عنوان كرد.

لینک به دیدگاه

مقامات پنتاگون اعلام کردند که نوعی روبات جنگی را ساخته اند که قادر است انرژی خود را با خوردن گیاهان و زیست توده ها تامین کند.

 

 

در فیلم های علمی تخیلی روبات های جنگی وجود دارند که برای تامین انرژی خود از تمام چیزهایی که قابل خوردن باشند از گیاهان، حیوانات و حتی اجساد سربازان در جنگ استفاده می کنند.

 

این در حالی است که مقامات پنتاگون خبر از ساخت نمونه آزمایشی نسل جدیدی از روباتهای نظامی را داده اند که تنها گیاهخوار هستند.

 

نام این روبات که Eatr (روبات تاتیکی خودمختار از نظر تامین انرژی) است همانند واژه " eater" انگلیسی به معنی "خورنده" تلفظ می شود.

 

در این خصوص هری شل مدیر اجرایی موسسه "فناوریهای سیلیکون پاور" وابسته به پنتاگون اظهار داشت: "ما نگرانی افکار عمومی در خصوص روباتی که از جمعیتهای انسانی تغذیه می کند را به خوبی درک می کنیم. روبات های آدمخوار تنها در فیلم های تخیلی حضور دارند و ماموریت ما ساخت این نوع روباتها نیست. بلکه روباتی که ما ساخته ایم تنها یک روبات گیاهخوار است. ما می خواهیم نشان دهیم که موتورهای ما می توانند با استفاده از مواد تجدیدپذیر زیستی گیاهی برای مصرف خود، انرژی پاک تولید کنند."

 

براساس گزارش گاردین، پروژه ساخت این روبات اولین بار در سال 2003 مطرح شد. روبات جنگی Eatr که می تواند همانند آمبولانس صحرایی مورد استفاده قرار گیرد علاوه بر گیاهخواری می تواند از سوختهای فسیلی نیز انرژی خود را تامین کند.

لینک به دیدگاه

ربات های فضایی و شكار ماهواره

 

 

justin-robot.jpg

پژوهشگران آلمانی ربا‌ت‌های پرنده‌ای طراحی کردند که قادر خواهند بود ماهوا‌ره‌ها را در فضا، شکار و تعمیر کنند.اما امنیت این ربا‌ت‌ها که اگر از کنترل خارج شوند تبدیل به اسلحه‌‌‌ای فضایی خواهند شد، هنوز تضمین نشده است.

پروژه پر هزینه و پیچیده سازمان هوا و فضای آلمان، حیرت و تحسین کارشناسان هوا و فضا را برانگیخته است. پژوهشگران آلمانی، ربات‌هایی طراحی کردند که بیشتر به آدم فضایی‌هایی کارتونی شباهت دارند. رباتی که قرار است مثل تعمیرکاران خودروهای بین‌راه مانده، هرزمان که لازم شد راهی فضا شود و ماهواره‌‌‌‌ای که دچار اختلال شده را تعمیر می‌کند.

این ربات‌های پرنده از مرکز کنترل روی زمین هدایت می‌شوند. مرکزی که در آن مهندس هدایت کننده ربات روی صندلی مخصوصی می‌نشیند و مثل فیلم "آواتار" جیمز کامرون، کنترل سیستم مرکزی یا همان مغز ربات را در اختیار می‌گیرد. این مهندس کنترل خود را در فضا حس می‌کند و حتی قادر است با حرکت انگشتان خود، تعمیر قطعات فضایی را کنترل کند.

این ربات‌های پرنده می‌توانند ماهوار‌ه‌هایی را که از کنترل خارج شدند، شکار کنند و در صورت نیاز از کار بیاندازند. یکی از مهمترین سوال‌ها اینجاست که اگر یکی از این ربا‌ت‌ها توسط دزدان اطلاعاتی یا تروریست‌ها ربوده شود چه خواهد شد؟ چه تضمینی وجود دارد که از این ربات های ‌فضایی‌ برای نابودی سایر ماهواره‌ها استفاده نشود؟

نبرد فضایی ماهواره‌ها ربات‌های پرنده!

گوتز نوینک از موسسه پژوهشکده صلح و سیاست امنیتی هامبورگ می‌گوید:«تکنولوژی‌ماهوا‌ره‌ای در موارد بسیاری، کاربرد دوگانه دارد. استفاده نظامی بخصوص استفاده مستقیم در هدایت سلاح‌های جنگی یک نمونه روشن آن است.» ‌ربا‌ت‌های پرنده قادرهستند ماهواره‌های فعال را تعمیر کنند، از کار بیاندازند یا حتی از مدار خارج کنند آن‌هم بدون آنکه، نیازی به موافقت دفتر مهندسی ماهواره داشته باشند.

یوهان دیتریش وورنر رئیس سازمان هوا و فضای آلمان می‌گوید:« ما اهداف نظامی را دنبال نمی‌کنیم.» او تأکید می‌کند که پروژه ‌ربات‌های پرنده برای نابودی طراحی نشدند. به گفته پروفسور وورنر این تکنولوژی تنها برای تعمیر یا بازگرداندن ماهواره‌های از کار افتاده طراحی شده است.

وی در عین حال اشاره می‌کند:« اگر قرار باشد تمام مدت با این ترس دست‌وپنجه نرم کنیم که احتمال دارد تکنولوژی طراحی شده مورد سواستفاده قرار گیرد که باید دست از کار بکشیم. در تمامی کشورهای دنیا که در زمینه‌ هواو فضا فعالند تنها تعداد اندکی به اهداف نظامی علاقمندند.» البته همین تعداد اندک هم به اندازه کافی موجب نگرانی هستند.

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

مشهورترین ربات هاى تاریخ

 

فکر مى کنید کدام ربات، بیشترین تاثیر را بر پیشرفت فناورى بشر گذاشته است؟ گروهى از دانشمندان، نویسندگان علمى تخیلى و طراحان ۱۸ ربات را انتخاب کرده اند. تالار مشاهیر روبوت ها، جایى است که در آن از روبوت هاى تاثیرگذار بر پیشرفت فناورى بشرى تجلیل مى شود؛ خواه این ربات ها واقعى باشند و چه غیرواقعى. از سال ۲۰۰۳ تاکنون، داورانى متشکل از پژوهشگران، نویسندگان و طراحان، تدوین این فهرست را برعهده گرفته اند و در سال جارى، پنج ربات جدید را انتخاب کرده اند.

1- سامانه جراحى داوینچى

این ربات، حرکت هاى یک جراح را در ابعادى بسیار کوچک انجام مى دهد تا بتواند با کمترین آسیب، جراحى را انجام دهد. بیش از ۲۰۰ ربات داوینچى هم اکنون براى جراحى هاى حساسى مانند ترمیم دریچه قلب استفاده مى شود. پژوهشگران، هم اکنون درتلاشند نرم افزار کنترل داوینچى را ارتقا دهند تا این سامانه بدون آن که توسط یک جراح کنترل شود، عمل جراحى را انجام دهد.

2- ترمیناتور تى۸۰۰

بعید است فیلم ترمیناتور (ویرانگر) محصول ۱۹۸۴ را ندیده باشید. ربات تى،۸۰۰ ماشین نابودگرى بود که آرنولد شوارتزنگر نقشش را ایفا مى کرد و کارهایى انجام داد که هنوز که هنوز است، پیش فرض بسیارى از مردم درباره ربات ها است. اما از آنها مهم تر، تاثیرى است که داستان هاى علمى تخیلى (مانند مجموعه ترمیناتور) بر علم مى گذارد. گروهى از پژوهشگران رباتیک در حال بررسى این موضوع هستند که چگونه از نمایش هاى تخیلى نویسندگان از ربات ها براى بهبود طراحى و عملکرد ربات هاى فعلى استفاده کنند.

3- مریخ نوردهاى اسپریت و آپورتونیتى

مریخ نوردهاى اسپریت و آپورتونیتى، زمستان ۱۳۸۲ بر سیاره سرخ فرود آمدند و قرار بود ماموریتى ۹۰ روزه داشته باشند. اما اکنون ۵ سال است که این دو مریخ نورد، سطح مریخ را مى کاوند. در مرداد ۱۳۸۳ / آگوست ،۲۰۰۴ آپورتونیتى این تصویر را از سایه خودش گرفت، وقتى که رهسپار دهانه اندورنس (دهانه پایدارى) بود. تصاویر فراوانى از این دو مریخ نورد و هم چنین سطح سیاره سرخ در آرشیو ناسا موجود است.

4- رومبا

جاروبرقى خودکار شرکت آى ربات، احتمالا موفق ترین ربات خانگى تمام تاریخ است! از سال ۲۰۰۲ که این جاروبرقى به بازار عرضه شد، بیش از ۲‎/۵ میلیون دستگاه از آن به فروش رفته است. بسیارى از خریداران این جاروبرقى نسبت به این ابزار تعلق خاطر پیدا کرده اند؛ برخى دیگر نیز براى آن اسم انتخاب کرده اند و حتى لباس تنش کرده اند. پژوهشگران رباتیک امیدوارند با ارتقاى هوش مصنوعى این دستگاه و استفاده از نظرات مشتریان، کار با این ربات نظافت چى را آسان تر سازند.

5- هو-اى، ده وى و لویى

فیلم علمى تخیلى سایلنت رانینگ (فرار بى صدا) محصول سال ،۱۹۷۲ داستان مردى است که به تنهایى از تنها گیاهان زمین باقیمانده در منظومه شمسى حفاظت مى کند و براى این کار، با ۳ ربات دیگر همکارى مى کند. مراقبت و برداشت محصول گیاهان، حوزه اى فعال در رباتیک امروز است.

6- ریبرت هوپر ترى دى (منتخب ۲۰۰۸)

مارک ریبرت که دکتراى رباتیک دارد، کشف کرد که ربات ها براى آن که بتوانند با کارایى بیشترى کار کنند، باید مانند حیوانات حرکت کنند. نکته کلیدى در حرکت حیوانات این است که عدم تعادل به اندازه حفظ تعادل در حرکت آنها تاثیر دارد. ربات جهنده یک پاى او مدام درتلاش است خودش را از افتادن نجات دهد و همین، سبب مى شود که این ربات همیشه ایستاده باقى بماند؛ درست همان طور که حیوانات انجام مى دهند. پس از این اختراع، ریبرت شرکت بوستون داینامیکز را تاسیس کرد و در آنجا نخستین قاطر کوچک رباتیک را ساخت که همانند قاطر واقعى حرکت مى کند.

7- یونیمیت (منتخب ۲۰۰۳)

نخستین ربات صنعتى جهان، سال ۱۹۶۱ در کارخانه جنرال موتورز آغاز به کار کرد. این ربات با انجام دستورالعمل هایى که روى نوار مغناطیسى ذخیره شده بود، قطعات خودرو را به یکدیگر جوش مى داد. جورج ده وول و ژوزف انگلبرگر با الهام از داستانى علمى تخیلى، این ربات را اختراع کردند.

دیگر ربات هاى منتخب سال ۲۰۰۳ عبارتند از هال ۹۰۰۰ (ربات فرمانده فضاپیما در فیلم مشهور ،۲۰۰۱ ادیسه فضایى)؛ مریخ نورد سوجورنر و آر۲دى،۲ ربات بى سروصداى مجموعه جنگ هاى ستاره اى.

8- آسیمو (منتخب ۲۰۰۴)

شرکت ماشین سازى هوندا، آسیمو را نخستین بار در سال ۲۰۰۰ رونمایى کرد و از آن زمان تاکنون، پیوسته بر توانایى هاى این ربات انسان نما افزوده است. مهم ترین این توانایى ها، دویدن و انجام کارهاى پذیرایى است. شرکت هوندا، نمونه هاى آسیمو را به پژوهشگران در سراسر جهان قرض مى دهد تا از آن براى تحقیقات رباتیک و هوش مصنوعى استفاده کنند.

لینک به دیدگاه

ربات‌ها نباید زندگی را زیادی آسان کنند!

robot.jpg

 

ساخت بازوهای رباتی که همه کارها را برای معلولین انجام دهند و به آنها کمک کنند،‌به نظر ایده فوق‌العاده‌ای است؛ اما معلولین دوست ندارند کارهایشان زیادی راحت باشد و هیچ چالشی در عمل نداشته باشند.

یکی از کاربردهای مهمی که برای ربات‌ها و به خصوص بازوهای رباتی وجود دارد، کمک به افراد معلول است؛ به خصوص افرادی که توانایی برقراری ارتباط با دنیای خارج را از دست داده‌اند، نمی‌توانند حرکت کنند،‌ نمی‌توانند حرف بزنند و به اصطلاح به سندرم قفل شده در درون مبتلا هستند. اما آیا خود این افراد،‌ استفاده از این بازوها را ترجیح می‌دهند؟ آیا خواسته‌های آن‌ها با تصور ما یکسان است؟

به گزارش پاپ‌ساینس، محققین پیش از این تصور می‌کردند هر ابزاری که کار معلولین را ساده‌تر کند، آن‌ها را خوشحال‌تر خواهد کرد. برای همین روی بازوهای رباتی حس‌گرهایی نصب کردند که به بازو کمک می‌کرد در برخی موارد حتی بدون این که دستوری دقیق دریافت کنند، به فرد خدمت نمایند. اما فرضیه محققین درست نبود و اغلب معلولین گفتند که ترجیح می‌دهند خودشان فرمان بدهند، ولو این که ربات نتواند فرمان آن‌ها را کامل اجرا کند.

البته،‌ افرادی که به درجات بالای معلولیت دچار هستند،‌ شاید از بازوهای کاملا خودکار بیشتر سود ببرند،‌ اما سایرین ترجیح می‌دهند با کلام،‌ صفحه لمسی،‌ دسته کنترل و هر ابزار تعاملی ممکن دیگر،‌ به بازوی رباتی فرمان بدهند. مثلا به بازوی رباتی بگویند که آن شئ خاص را بیاور. حس‌گرهای بازوی رباتی جدید، خودشان محل شی مورد نظر را تشخیص می‌دهند و بهترین راه برای حرکت و آوردن آن را تعیین می‌کنند. به همین راحتی! حتی ربات با فرد صحبت می‌کند و مثلا می‌گوید: ‌همین الان می‌آورم!

اما نظر معلولینی که به طور آزمایشی از این بازوهای رباتی استفاده کرده‌اند، متفاوت است. آن‌ها می‌گویند استفاده از این بازو زیادی راحت است. آن‌ها می‌خواهند قدری هم چالش داشته باشند. به گفته یکی از محققین دانشگاه تگزاس، باید در طراحی چنین بازوهایی بین قابلیت و چالش تعادل برقرار شود. اگر ما چالش‌های زیادی داشته باشیم،‌ خسته و عصبی می‌شویم، اما از طرف دیگر اگر هم هیچ چالشی نداشته باشیم که بخواهیم از عهدهاش بربیاییم، حوصله‌مان سر می‌رود.

لینک به دیدگاه

ربات دروغگو ساخت ارتش آمريكا

 

ایا شما می توانید به ربات ها اعتماد کنید ؟

 

Why you can't trust robots

 

A robot capable of deceit has been developed by American military researchers.

 

محققان موسسه تکنولوژی جورجیا نرم افزاری را برای ربات ها ابداع کرده اند که می تواند به منظور حفظ اطلاعات و جلوگیری از دست گیر شدن در میدانهای جنگ به آنها فریب دادن و دروغ گفتن بیاموزد.

 

به گزارش مهر، دروغگویی و فریب دادن جزء رفتارهای ناپسندی به شمار می روند که به تازگی به رباتها آموزش داده می شوند. محققان ارتش آمریکا رباتی خلق کرده اند که از توانایی فریب دادن و دروغ گفتن برخوردار است.

 

برنامه جدید به ربات ها این توانایی را می دهد که دروغ های دیگر ربات ها را کشف کرده و از ساده لوحی طرف مقابل برای فریب دادن وی و دروغ گفتن استفاده کند.

 

به گفته محققان موسسه تکنولوژی جورجیا، این ربات حتی از توانایی فریب دادن انسان به شیوه ای مشابه برخوردار است. این ابداع جدید می تواند منجر به پیشرفتهای نظامی در زمینه تولید ربات هایی شود که می توانند بمبها را خنثی کرده و مجروحان جنگی را به پناهگاه ها حمل کنند.

 

درک ربات ها از دروغگویی و فریب دادن ، از دستگیر شدن آن ها و یا از سوخت شدن اطلاعاتی که در ربات ها ذخیره شده است، جلوگیری خواهد کرد.

 

با این حال برخی از متخصصان رباتیک از اینکه چنین تکنولوژی بتواند وجهه ربات ها را برای عموم مردم خدشه دار کند و یا به ساخت ربات های ناهنجار دیگری که می توانند شکار کنند منجر شود ابراز نگرانی کرده اند.

 

بر اساس گزارش تلگراف، در حال حاضر یکی از مشکلات صنعت رباتیک جلب اطمینان مردم است و در صورتی که ربات ها فریب دادن را بیاموزند ، این مشکل بسیار جدی تر خواهد شد.

لینک به دیدگاه

ساخت یک میکرو روبات پرنده با الهام از خفاش

 

پژوهشگران آمریکایی نوعی میکرو روبات پرنده را ساخته اند که شبیه به خفاش بوده و می تواند در تجسس در محیطهای بسته و تاریک چون ساختمانهای تخریب شده مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، خفاش سازگارترین جاندار برای پرواز در محیطهای تاریک، ساکت و بسته است. این پستاندار پرنده قادر است با ارسال و ردیابی سیگنالهای حرکت و درک مواد شیمیایی پرواز کند.

 

به همین منظور گروهی از دانشمندان روباتیک دانشگاه کارولینای شمالی با الهام از این جاندار موفق شده اند میکرو روباتی را بسازند که نه تنها از نظر ظاهری شبیه به خفاش است بلکه از تواناییهای عملکردی این حیوان نیز برخوردار است.

 

در کل به تمام انواع میکرو روباتهای پرنده MAVs گفته می شود. MAVs روباتهای کوچک پرنده ای هستند که در تحقیقات و تجسسهای نظامی مورد استفاده قرار می گیرند. این روباتها از عملکردهای بالایی برخوردارند و برای مثال می توانند در ماموریتهای شناسایی مواد بیولوژیکی، شیمیایی و هسته ای شرکت کنند.

 

458411_orig.jpg

 

میکرو روباتهای پرنده ای که تاکنون در اختیار بودند با کمک بالهای معمولی، ثابت یا چرخنده مشابه بال هلی کوپترها پرواز می کردند. به همین دلیل قابلیت مانور این روباتها بسیار کاهش یافته و آیرودینامیک آنها به حداقل می رسد.

 

براساس گزارش یونایتد پرس اینترنشنال، این دانشمندان در خصوص این میکروروبات خفاش توضیح دادند: "برای ارائه راه حلهای مناسبتر در این عرصه هیچ چیز بهتر از الهام از طبیعت نیست. طبیعت به ما می گوید که نوع پرواز خفاش دارای بهترین ویژگی برای پرواز در محیطهای با مانع و تاریک است."

 

این محققان با بررسی سیستم اسکلتی و ماهیچه ای خفاشها موفق شدند ویژگیهای اصلی استخوان بال این پستاندار پرنده را شناسایی کنند و براساس آن این روبات را توسعه دهند.

 

براساس گزارش سافت پدیا، نکته مهم در ساخت این روبات استفاده از مواد نسل جدید است که نه تنها در ساخت ساختمان اصلی آن به کار رفته اند بلکه در توسعه پوشش بالها نیز استفاده شده اند. بکارگیری از این مواد موجب شده است که بالهایی با انعطاف پذیری و و سبکی بالهای خافاش واقعی ایجاد شوند.

لینک به دیدگاه

طبقه بندی : رباتیک - مقالات

Robotic_13.jpg

 

موقعی که در مورد روبات‌ها فکر می‌کنم، اولین تصویری که به ذهنم خطور می‌کند، مربوط به Johnny۵ در فیلم «مدار کوتاه» ۱۹۸۶ است.

در آن فیلم، Johnny۵ روباتی است که برای مقاصد نظامی طراحی شد اما بر اثر اصابت صاعقه به آن، رفتارها و خصوصیاتی انسانی پیدا می‌کند. این روبات با مشاهده برنامه‌های تلویزیونی می‌تواند بخندد، ‌از طریق خواندن کتاب، اطلاعات‌اش افزایش پیدا می‌کند و حتی می‌تواند برقصد. امروزه علم روباتیک هنوز این‌قدر پیشرفت نکرده است اما روبات‌هایی ساخته شده‌اند که می‌توانند حرکات موزون انجام بدهند، ژست بگیرند، نوشیدنی‌ها را بچشند و اسکیت بازی کنند و این تازه اول راه است.

در اینجا ۱۰ روبات معروف و جذاب را به شما معرفی می‌کنم که ذهن‌تان را به فراسوی زمان می‌برد.

۱) آلبرت هوبو (Albert Hubo) یا انیشتین گوینده و رونده: این روبات که از دانشمند معروف، انیشتین الهام گرفته شده، راه می‌رود و صحبت می‌کند. می‌گویند کار زیاد بی‌نتیجه نمی‌ماند و این روبات مصداق این عبارت است.

آلبرت هوبو را شرکت Hanson Robotics با استفاده از ماده‌ای خاص و پوششی روشن ساخته است. صورت این روبات بیش از ۶۲ بافت ماهیچه‌ای دارد که حرکات آن را بسیار طبیعی جلوه می‌دهد، دقیقا مانند حرکات یک انسان. روبات مزبور می‌تواند هم راه برود و هم روی چرخ‌هایی که در زیر پاهایش تعبیه شده، حرکت کند. در ضمن صداها را هم تشخیص می‌دهد. شرکت Hanson با ساخت چنین روبات‌های انسان‌نمایی، اهداف مختلفی از جمله سرگرمی، آموزش و نگهداری در موزه است. اگر این روبات را با نمونه‌هایی نظیر الویس پرتحرک و لوسیل بال پرسروصدا مقایسه کنید، خواهید دید که حرکات انیشتین آهنی، واقعی‌تر و کامل‌تر به نظر می‌رسد.

۲) FT (Female Type) با ژست‌های مختلف: توموتاکا تاکاشی، طراحی این روبات پیش‌بینی می‌کند که در آینده نیمی از روبات‌های ساخته شده، با نمایی شبیه یک خانم ساخته خواهند شد. از آخرین اختراعات وی، FT، یک روبات زن‌نما است که با ۲۳ موتوری که در بدنش قرار گرفته به راحتی می‌تواند راه برود. باتری که FT را راه می‌اندازد، از نوع پلیمر لیتیوم ۱۴ اینچی است که از کربن و پلاستیک ساخته شده است.

۳) میورو یک پخش کننده پرجنب و جوش موسیقی: میورو (Miuro) یکی از تجهیزات دیگر برای ipod و تلفیقی از نوآوری در موسیقی و فناوری روبات‌هاست. این روبات یک جعبه موسیقی سکه‌ای است که روی چرخ‌های خود راه می‌دهد. میورو با ۱۴ اینچ طول و ۵ کیلو وزن هر آهنگی را از ipodهای نسل سوم و پس از آن، از طریق بلندگوهای کن‌وود پخش می‌کند. حتی می‌تواند از سایت iTunes و یا هر منبع موسیقی دیگری که از طریق بی‌سیم به آن وصل می‌شود، آهنگ پخش کند. اگر یک دوربین نوری و سنسور به این روبات متصل کنید، به یک روبات قابل برنامه‌ریزی تبدیل می‌شود که می‌تواند از یک اتاق به اتاق دیگر برود. میورو در ژاپن با قیمت ۹۳۰ دلار و در چهار رنگ متنوع به فروش می‌‌رسد، ضمن آنکه قرار است از نیمه دوم سال ۲۰۰۷ وارد بازار آمریکا شود.

۴) نیه‌می (Nayaa Mii) بچه گربه پرشور: اگر شما از گربه‌هایی که همیشه در کنارتان هستند خوشتان می‌آید، مطمئنا مجذوب نیه می‌خواهید شد.

عبارت «نیه‌می» تلفظ ژاپنی دو کلمه Near Me (نزدیک من) است. این روبات مجهز به ۱۴ مفصل و چهار سنسور برای تماس با اشیا، دیدن، شنیدن و حرکات مختلف است. حرکات این روبات گربه‌نما شامل باز و بسته کردن چشمان، میومیو کردن و حرکات پاهایش است. چیزی که در مورد نیامی فوق‌العاده جالب توجه است تشخیص ضربه‌ای است که به پشت آن می‌خورد.

«نیه‌می» فقط در کشور ژاپن، به مبلغ ۳۶ هزار و ۷۵۰ ین (حدود ۳۴۱ دلار) و در رنگ سفید با مدل موی کوتاه فروخته می‌شود. در جعبه این روبات، یک شارژر، یک بسته باتری و یک آداپتور وجود دارد اما جای خواب این گربه را باید جداگانه تهیه کرد.

۵) گوپی (Gupi)، خوکچه هندی حساس: اگر شما از گربه خوشتان نمی‌آید، شاید خوکچه هندی را به عنوان یک حیوان خانگی بپذیرید. گوپی یک روبات هوشمند است که بیش از ۳۰ نوع صدا تولید می‌کند و می‌تواند با گوپی‌های دیگر ارتباط برقرار کند. اما قبل از هر چیز از یاد نبرید که به گوپی بی‌اعتنایی نکنید چون ممکن است از شما بترسد و دیگر دوروبرتان نیاید. این روبات وقتی احتیاج به شارژ داشته باشد و به زبان دیگر گرسنه باشد، در اطراف وسایلی چون هویج پلاستیکی خود می‌چرخد. برعکس حیوانات خانگی واقعی، شما هیچ‌گاه نگران تغذیه شبانه این حیوان و یا تمیز کردن قفس آن نخواهید بود. گوپی با قیمت ۹۱/۷۱ دلار و از طریق سایت IWautOne of those.com به فروش می‌رسد.

لینک به دیدگاه

۶) بریز (Breeze)، روبات درختی: بریزیک درخت افرای روباتیک است که نمونه آن را در داستان‌های تخیلی دیده‌اید. شاخه‌های این درخت آهنی از سیم‌های انعطاف‌پذیر و متحرک ساخته شده و هنگامی که شخصی به آن نزدیک می‌شود، تکان می‌خورد. حتی می‌تواند تا ۳۶۰ درجه بگردد تا به شما برسد و یا لمس‌تان کند. البته ممکن است این درخت که همیشه سعی در جلب توجه اشخاص اطراف خود دارد، برای هر کسی خوشایند نباشد.

۷) موسوسیا (Muusocia)، روبات یک چشم: این روبات یک چشم قصد ترساندن کودکان را ندارد ولی خیلی شبیه شخصیت «مایک وازوسکی» یک چشم در فیلم «هیولاها» است. موسوسیا توسط شرکت ATR و Systec Akazawa ساخته شده است و درون چشم آن یک سنسور وجود دارد که برای تشخیص صدا، چهره و صحبت‌ها به کار می‌رود.

۸) پلن (Plen)، روبات اسکیت‌باز: پلن، روباتی است که به راحتی از طریق فناوری بلوتوث و یا تلفن همراه کنترل می‌شود و به بازی اسکیت می‌پردازد. حرکات این روبات همچنین به دلیل استفاده از نرم‌افزار «Motion Editor» که برای ۱۸ نقطه از مفصل‌های حرکتی‌اش برنامه‌ریزی می‌کند، راحت‌تر انجام می‌شود. شما می‌توانید از طریق بی‌سیم حرکت‌های این روبات اسکیت‌باز را در طول یک خیابان و یا یک باغ بزرگ کنترل کنید. وزن آن حدود ۷۰۰ گرم است و در آن از باتری نوع NiMH-۶۰۷۵ استفاده می‌شود که تا ۲۵ دقیقه می‌تواند شارژ بماند. قیمت آن ۲۶۲ هزار و ۵۰۰ ین (۲۵۵ دلار) است.

۹) رونگ چنگ (Rong Cheng)، زن زیبا: رونگ چنگ روباتی است که در عین زیبایی، می‌تواند منبع اطلاعاتی شما باشد. در حافظه این روبات هزار کلمه چینی وجود دارد و می‌تواند حرکات موزون انجام داده، خم و راست شده و با افراد مختلف سلام و احوالپرسی کند. قیمت آن سرسام‌آور است: ۳۷ هزار و ۵۰۰ دلار.

۱۰) سومه لیه(Sommelier) روباتی با چشایی: سومه‌لیه، یک روبات فرانسوی است که مزه چند نوشیدنی و غذا را تشخیص می‌دهد. این روبات که توسط شرکت NEC System Technology و دانشگاه Mie طراحی و ساخته شده است، در دست راست خود، یک طیف سنج اشعه مادون قرمز دارد که محتوای شیمیایی غذاها و یا نوشیدنی‌ها را تحلیل می‌کند و سپس با صدایی کودکانه، طعم و مزه آنها را شرح می‌دهد. سومه‌لیه همچنین می‌تواند میزان نمک، شکر یا روغن غذا را به خوبی تشخیص دهد. پس بهتر است سر آن کلاه نگذارید.

 

منبع : Pcmag.com

روزنامه فناوران (

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

Robotic_14.jpg

دانشمندان آمریکایی موفق به ساخت یک روبات با مغز بیولوژیکی یا بافت‌های زنده شده‌اند. محققان دانشگاه Reading، ادعا می‌کنند که گوردون Gordon، اولین روباتی است که توسط بافت مغز زنده، تحت کنترل درآمده است.

این دانشمندان، با استفاده از اعصاب مغز هوش، لایه خاکستری مغز این روبات را ساخته‌اند.

یکی از محققان این گروه می‌گوید: این تجربه شگفت‌انگیز، مرز میان هوش مصنوعی و طبیعی را از بین برده و تحولی اساسی در ساخت قطعات حافظه و نمونه مدل‌سازی شده بخش یادگیری مغز ایجاد کرده است.

کوین وارویک، پروفسور دانشگاه Reading و یکی از طراحان این روبات می‌گوید: هدف از انجام پروژه مذکور، کشف این مساله است که خاطرات، چگونه در یک مغز بیولوژیکی ذخیره می‌شوند.

وی می‌افزاید: فهم نحوه عملکرد سلول‌های عصبی درون یک شبکه، به نحوی که بتوانند سیگنال‌های الکتریکی ارسال کنند، به دانشمندان کمک خواهد کرد تا با بیماری‌های مربوط به آسیب اعصاب مغز نظیر آلزایمر و فلج‌پیری مبارزه کنند.

وارویک تشریح می‌کند: اگر بتوانیم مسایل اساسی را که در این مدل کوچک مغز اتفاق می‌افتد، کشف کنیم، نتایج بسیار خوبی در رشته پزشکی به دست خواهیم آورد.

گوردون همانند قهرمان فیلم انیمیشن Wall-E، مغزی دارد که از ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار عصب فعال تشکیل شده است و به همین دلیل به گوردون، عنوان فرانکنشتاین روبات‌ها نیز اطلاق می‌شود.

دانشمندان برای ساخت مغز بیولوژیکی این روبات، ابتدا سلول‌های عصبی جنین‌های موش را بیرون کشیده و سپس در یک وان آنزیم، آنها را از هم جدا کرده و در یک ماده مغذی آنها را در فاصله ۸ سانتی‌متر به ۸ سانتی‌متر روی ۶۰ الکترود منظم کرده‌اند.

این «آرایش چند الکترودی» (MEA)،‌باعث ایجاد ارتباط میان بخش زنده مغز و قسمت‌های مکانیکی روبات می‌شود، به این نحو که سیگنال‌های الکتریکی حاصل از اعصاب زنده مغز و الکترود‌ها، به حسگر‌های روبات فرستاده شده و باعث به حرکت در آمدن چرخ‌ها یا قسمت‌های حرکتی روبات می‌شود.

از آنجا که مغز این روبات، یک بخش زنده است باید دمای آن توسط واحد کنترل به درجه حرارت معمولی بدن یک موجود زنده درآید و سپس از طریق اتصال رادیویی بلوتوث با اعضای دیگر روبات ارتباط برقرار کند.

وارویک می‌گوید: در ابتدای کار، اعصاب مغزی بسیار فعال و پرکار بودند، اما با گذشت ۲۴ ساعت به راحتی توانستند با اعضای بدن روبات ارتباط مناسبی برقرار کنند.

وی می‌افزاید: پس از گذشت یک هفته، این مغز بیولوژیکی به صورت خود جوش شروع به کار کرد و همانند آنچه در مغز موش یا انسان اتفاق می‌افتد به فعالیت خود ادامه داد.

اما مدل‌سازی انجام شده نشان می‌دهد که این مغز پس از چند ماه فعالیت از بین خواهد رفت.

وارویک می‌گوید: هم‌اکنون در حال مطالعه هستیم تا بتوانیم به طرق مختلف، این مغز را آموزش داده و برای رفتار‌های خاص آماده کنیم.

در برخی مراحل نیز، گوردون از اطلاعات خود استفاده کرده و مواردی را یاد می‌گیرد.

به طور مثال زمانی که به یک دیوار نزدیک می‌شود از سوی حسگر‌ها، یک شوک الکتریکی دریافت می‌کند و این موضوع باعث می‌شود که با دیوار اصابت نکند. به این ترتیب در موقعیت‌های مشابه نیز یاد می‌گیرد که چگونه رفتار کند.

دانشمندان برای کمک به این فرآیند، از مواد شیمیایی مختلفی بهره برده‌اند تا فعالیت عصبی را در موقعیت‌‌های خاص تقویت یا مهار کنند.

در حقیقت گوردون، یک روبات چند شخصیتی است زیرا دانشمندان چندین مغز چند الکترودی را در سر این روبات‌ جا داده‌اند.

وارویک می‌گوید: بسیار جالب است که حتی میان این مغز‌های بیولوژیکی و ساخته دست بشر نیز تفاوت‌هایی وجود دارد، به طور مثال یکی از این مغز‌ها، پرشور‌تر و فعال‌تر از بقیه عمل کند و آنچه را که می‌خواهیم سریع‌تر انجام می‌دهد.

از آنجا که به خاطر مسایل اخلاقی، دانشمندان دانشگاه Reading و چندین لابراتوار فعال در زمینه پژوهش‌های مغزی، قادر به استفاده از اعصاب مغزی انسان نبوده‌اند، در میان موجودات زنده، سلول‌های مغزی موش را گزینه مناسب‌تری برای این گونه پژوهش‌ها می‌شناسند زیرا تفاوت میان مغز موش و انسان، تنها در کمیت آن است و در کیفیت تفاوت چندانی بین این دو دیده نمی‌شود.

مغز موش از حدود یک میلیون عصب تشکیل شده و برخی سلول‌های خاص که وظیفه انتقال اطلاعات در مغز را به‌عهده دارند، از طریق یک ماده شیمیایی با نام «انتقال دهنده عصبی» اطلاعات را رد و بدل می‌کنند. اما مغز انسان ۱۰۰ میلیارد عصب دارد.

وارویک می‌گوید: این مغز بیولوژیکی، نخسه ساده شده مغز انسان است که می‌تواند ببیند و توانایی کار‌هایی را دارد که ما می‌خواهیم، در حالی که در مورد مغز انسان این کار شدنی نیست.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...

معرفی ربات متکدی

 

bettelbot_begging_robot.jpg

 

مطمئنم که حتی فکرش را هم نمی کردید .اما باید به عرضتان برسانم که بالاخره ربات متکدی هم ساخته شد! شاید واقعا همین یکی را کم داشتیم که خدا را شکر این بار هم تکنولوژی به کمک انسان آمد !! آقایAlexander Gurk مبتکر این طرح ادعا کردند که توانستند به کمک یکcase کامپیوتر یک ربات موزیکال جهت کمک به متکدیان طراحی کردند. ظاهر فیزیکی و بدنه این ربات همانcase بیچاره کامپیوتر است که جدیدا قرار است در شغل شریف گدایی مشغول به کار شود. این بدنه بر روی پایه ای متحرک و چرخ دار قرار میگیرد و از طریق فلاپی و هارد دیسک موسیقی زیبایی پخش خواهد کرد . حتما در متن موسیقی خواهد گفت "به من بیچاره کمک کنید". اگر شما چند سکه را بر روی لایهCD ROM این ربات بگذارید اجرای موسیقی ادامه خواهد داشت وگرنه از شنیدن موسیقی زیبا و اجرای منحصر به فرد آن بی بهره خواهید ماند. از مکانیزم پخش موسیقی آن چیزی نمی دانم که برایتان بگویم. اما صحنه جالبی خواهد بود که متکدیان با رباتها به خیابانها بیایند

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...