رفتن به مطلب

Blue ray چیست؟


ارسال های توصیه شده

تکنولوژی جدید که توسط شرکت سونی امسال به بازار آمد و دنیا را متحول کرد در این لوح جدید با اشعه آبی می توان تا 200 گیگ اطلاعات را ذخیره نمود یعنی 42 تا دی وی دی یا 285 سی دی

 

در تکنولوژی دیسک با اشعه آبی می توان در هر لایه 25 گیگ اطلاعات ذخیره نمود. و تا چند لایه در هر طرف امکان ذخیره سازی وجود دارد.

 

bluray200g.png

 

بلو ری یا Blue Ray نسل جدید دیسک های نوری با قابلیت ذخیره سازی بسیار بالاتری نسبت به DVD هاست، وقتی که DVD ها در حدود ١٢ سال قبل عرضه شدند کمتر کسی فکر می کرد که زمانی ظرفیت بالاتری برای دیسک ها بتوان متصور شد اما باز هم نیازهای ذخیره سازی، شرکت ها را بر آن داشت تا به فکر نسل جدید دی وی دی ها بیفتند تا اینکه برای اولین بار در سال ٢٠٠٢ کمپانی Sony بطور رسمی دستیابی به این دیسک را معرفی نمود و چهار سال بعد بصورت جهانی عرضه Blue-ray disk player ها آغاز شد.

علت نام گذاری این نوع دیسک به خاطر اشعه آبی رنگی است که آنرا از اشعه قرمز مورد استفاده در سی دی ها و دی وی دی ها متمایز می کند. اشعه آبی رنگ قابلیت نوشتن اطلاعات با فشردگی بیشتری را باعث می شود و این باعث بالا رفتن حجم نوشتاری اطلاعات می شود اما از لحاظ شکل ظاهری این دیسک ها کاملا شبیه به سایر دیسک های موجود در بازار هستند.

 

 

 

انواع مختلف این دیسک ها

 

دیسکهای بلو ری یا بطور مختصر BD همانند CD و DVD ها دارای سه نوع مختلف می باشد. دیسک های قبلا پر شده توسط شرکت ها یا BD ROM، دیگری دیسکهای با قابلیت تنها یکبار نوشتن یا BD R و در نهایت دیسکهای با قابلیت چندین بار نوشتن یا BD RE.

در مورد ظرفیت دیسکهای بلو ری که برتری مشخص آنها در مقایسه با DVD هاست باید گفت که دیسکهای بلو ری در دو نوع یک لایه و دولایه عرضه می شوند که نوع یک لایه آن دارای ظرفیت ٢۵ گیگابایت و نوع دولایه آن که هر دو لایه در یک طرف دیسک وجود دارد تا ۵٠ گیگابایت می باشد.

 

شایان ذکر است که دیسکهای DVD هم دارای همین مشخصه یک لایه و دولایه بودند تنها با این تفاوت که این دیسکها در ظرفیت های ۴.٧ گیگابایت و ٩ گیگابایتی عرضه می شوند.

پس با این تفاصیل ظرفیت دیسک های جدید Blue Ray در جدود پنج برابر DVD های کنونی است و در نتیجه این دیسکها برای ذخیره فیلمهای با کیفیت بالا یا High Definiton که نیازمند ظرفیت حدود پنج برابری DVD هی کنونی هستند کاملا مناسب و ایده آل است.

 

در اینجا ذکر چند نکته ضروری می نماید:

اول اینکه شما برای استفاده از دیسک های بلو ری باید دستگاه پخش مخصوص آنرا خریداری نمایید و این به این معنی است که شما نمی توانید با دستگاهای پخش DVD معمولی به تماشای فیلم های بلو ری و یا دسترسی به اطلاعات آن در کامپیوتر شخصی خود بپردازید.

و دوم اینکه کار کردن با این دیسک ها کاملا شبیه با دیسک های موجود است و هیچ تفاوتی در نحوه استفاده بین آنها وجود ندارد، برای مثال با گذاشتن دیسک بلو ری در دیسک درایو مخصوص بلو ری کامپیوتر خود به راحتی می توانید به فایل های این نوع دیسک دسترسی پیدا نمایید و اگر رایتر مخصوص و نرم افزار مخصوص آنرا داشته باشید به رایت دیسک های Blue Ray بپردازید.

سوم اینکه در این نوع دیسک ها نیز همانند سایر دیسک ها بر حسب نیاز می توانید به ذخیره هر نوع داده ای از تصاویر و آهنگ گرفته تا فایل های یک نرم افزار مبادرت نمود.

آینده نزدیک

 

اگرچه دیسک های بلو ری هم اکنون در بازار موجود است اما در حال حاضر دانشمندان در حال کار بر روی انواع مختلف آن با ظرفیت های بیشتری هستند و تا کنون دیسک های با ظرفیت ۴٠٠ گیگابایتی آن نیز ساخته شده است که در حقیقت ترکیبی از شانزده لایه ٢۵ گیگابایتی است و فعلا کار بر روی انواع یک ترابایتی آن در جریان است و دور از ذهن نیست که به زودی این ظرفیت ها نیز در دسترس عموم قرار گیرند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...