رفتن به مطلب

Msc چيست ؟


ارسال های توصیه شده

MSC چيست ؟

 

قسمت اول

در ادامه مبحث المانهاي شبكه موبايل به MSC مي رسيم . MSC مخفف Center Mobile Switch مي باشد عملكرد سوييچ موبايل تا حدودي شبيه سوييچ تلفن ثايت مي باشد كه در ابتداي مباحث وبلاگ مورد بحث قرار گرفت .

همانطور كه از اسم سوييچ پيدا است اصلي ترين كار سوييچ انتخاب مسير مناسب جهت برقراري يك مكالمه است ساختار سوييچ تشكيل شده است از پردازنده مركزي - حافظه موقت( شبيه Ram كامپيوتر) - حافظه جانبي (شبيه هارد ديسك كامپيوتر ) يونيت هاي واسطه كه عمل سوييچينگ در آنها انجام مي شود و پورت ها كه حكم اينترفيس سيستم را دارند البته اين ساختار بسيار ساده شده يك سوييچ است و المانهاي مختلفي درگير مي شوند مثل راك مخصوص سيگنالينگ و غيره ولي هدف بنده دادن ديد كلي به شما مي باشد .اصلي ترين تفاوت سوييچ موبايل و سوييچ تلفن ثابت در نحوه تعريف مشترك در سوييچ است در تلفن ثابت مشترك به صورت دائم در سوييچ تعريف و سرويس هاي جانبي به او اختصاص داده مي شود يعني شماره مشترك هميشگي است مگر اينكه اپراتور تصميم به حذف مشترك بگيرد اما در سوييچ موبايل وقتي مشترك وارد منطقه تحت پوشش يك سوييچ شد فورا سوييچ مربوطه اطلاعات كامل مشترك را به طور اتوماتيك از سيستمي به نام HLR در خواست مي كند و كپي آن را در حافظه خود ذخيره كرده وبه سوييچ قبلي كه اطلاعات مشترك درآن بوده دستور حذف اطلاعات راداده و سپس HLR آدرس آخرين سوييچ كه موبايل در آن قرار گرفته را در خود ثبت مي كند (البته اين موارد قبلا توضيح داده شده است ) محلي كه اطلاعات مشترك موبايل به طور موقت در آن ثبت ميشود VLR( (Visited Location Register نام دارد موقت بودن ثبت اطلاعات در سوييچ از اين بابت است كه به محض خروج مشترك از منطقه تحت پوشش سوييچ اطلاعات آن از سوييچ مربوطه پاك مي شود پس ديديم كه اپراتور هيچ نقشي در تعريف مشترك موبايل در سوييچ ندارد .بطور مثال وقتي شما از تهران به سمت شمال حركت مي كنيد (ازمسير چالوس) ابتدا اطلاعات سيم كارت شما در يكي از سوييچهاي تهران است به محض نزديك شدن به كرج اطلاعات شما ازيكي از سوييچهاي تهران كه اطلاعات شما درآن بود حذف شده ودر VLR سوييچ كرج ثبت مي شويد وقتي وارد منطقه تحت پوشش استان مازندران مي شويد اطلاعات شما از كرج حذف ودر سوييچ بابل ثبت ميشود و الخ .

 

ادامه دارد........:ws13:

لینک به دیدگاه

قسمت 2

در اين بخش سعي مي شود تا اطلاعاتي كه در واحد vlr ذخيره مي شود را به طور كاملتري توضيح دهم .

Msisdn:

يكي از موارد اصلي ذخيره شده در اين واحد msisdn يا همان شماره موبايل است كه در اختيار من و شما مي باشد و همه با اين شماره كار تماس را انجام مي دهند مثل 09121620000

imsi:

هر سيم كارت داراي يك شماره واحد و منحصر به فرد در شبكه مي باشد كه در اصطلاح فني به آن imsi گفته مي شود اگر الان شما موبايلي را كه در اختيار داريد خاموش كرده و سيم كارت آن را خارج كنيد در قسمت پشت سيم كارت

 

شماره اي حك شده است كه 10 رقم از آن به اضافه 43211 (براي شبكه ir-tci) كه مجموعا 15 رقم مي شود را imsi مي نامند البته 10 رقم ذكر شده به تنهايي msin نام دارد . در سيم كارتهاي جديد 10 رقم آخر شماره ثبت شده

 

در پشت سيم كارت همان msin ميباشد .

سئوال : اين شماره به چه دردي مي خورد ؟

يكي از كاربردهاي آن در هنگام سوختن ، مفقود شدن و يا دزديده شدن سيم كارت است اپراتور با همان شماره موبايل قبلي (msisdn) سيم كارت جديد با شماره سيم كارت جديد صادر كرده و شماره سيم كارت قبلي شما را از شبكه حذف مي كند كه اصطلاحا گفته مي شود سيم كار سوزانده شده است .

تذكر : اين شماره(imsi) در حافظه سيم كارت ذخيره شده است .

در شبكه موبايل در هنگام تماس با يك موبايل بيشتر اين شماره سيم كارت است كه ردو بدل مي شود بدين صورت كه وقتي ما با شماره موبايلي تماس مي گيريم بعد از تاييد hlr (محل ثبت دائمي سيم كارت) و گرفتن شماره سيم كارت توسط شبكه ارتباطات بعدي توسط اين شماره صورت مي گيرد .

ديگر كاربردي كه مي توان براي آن متصور بود هنگام پيدا كردن شبكه مي باشد .وقتي شما با گوشي خود وارد قسمت جستجوي شبكه مي شويد بعد از گرفتن امواج(مثلا در تهران) شبكه موبايلهاي موجود مثل ir-tci و ir valiacom را مشاهده مي كنيد و با انتخاب ir-tci شماره سيم كارت شما از hlr مربوطه استعلام مي شود و سپس شما اصطلاحا register شده مي توانيد تماس بگيريد و يا با شما تماس گرفته شود . همين روش در رومينگ مي باشد يعني شما وقتي به عربستان سفر مي كنيد با جستجوي شبكه عربستان توسط گوشي خود اقدام كرده و نام

sa aljavalرا انتخاب مي كنيد از اين به بعد با كمك شبكه عربستان و شماره سيم كارت خود در شبكه شناخته شده هستيد ( البته كشوري كه شما به آن سفر مي كنيد بايد با ايران قرارداد رومينگ داشته باشد كه تا لحظه نگارش اين متن حدود 37 كشور با ايران رومينگ دارند).

ادامه دارد ....

لینک به دیدگاه

قسمت سوم

اين موضوع كه در vlr چه چيز هايي ذخيره مي شود را در اين نوشتار دنبال مي كنيم :

Tmsi:

اين كد شبيه imsi كه همان شماره سيم كارت مي باشد هست با اين تفاوت كه بعد از هر تماس سوييچ موبايل كدی را به صورت هگزادسيمال 8 كاراكتري است به صورت تصادفي به شماره سيم كارت مورد نظر نسبت داده و ابتدا با اين كد مشترك موبايل را در صورت تماس گرفته شدن خبر مي كند البته اين كد قبلا در اختيار گوشي موبايل قرارگرفته ودر حافظه گوشي ذخيره مي شود (لازم به ذكر است دوبار شبكه با كد tmsi مشترك را پيج مي كند اگر پيدا نشد به فرض اينكه گوشي از اين كد خبر ندارد با imsi پيج مي شود كه اين كد در حافظه سيم كارت موجود مي باشد ).

Tmsi به چه دردي مي خورد ؟

اين بخاطر امنيت موبايلي است كه به آن زنگ خورده است مي باشد چراكه اگر مابه صورت موازي سوييچ پيش فرضي داشته باشيم و از شماره سيم كارت مشترك نيز مطلع باشيم مي توانيم آن را پيج كنيم ولي با اين كد عملا اين مورد غير ممكن است .

 

Lac و ci چيست؟

در نوشتار هاي پيشين گفتم كه شبكه موبايل به صورت سلول هاي 6 ضلعي تقسيم و در نظر گرفته مي شود و سايت bts كه غالبا سه جهت (سكتور) دارد بين سه سلول قرار مي گيرد وهر جهت يك سلول را پوشش مي دهد .در شبكه براي پيدا كردن موقعيت يك مشترك مي بايست هر سلول داراي كدي باشد كه به اين كد cell id) ci ) گفته مي شود كه اين كد در ايران 5 رقمي مي باشد .

حال يك شهر را به چند منطقه بزرگ كه خود اين مناطق شامل چندين ci مي باشد تقسيم مي كنند و به آن lac مي گويند شهري مانند تهران غالبا به چند lac و شهرهاي كوچكتر به يك lac تقسيم مي شوند .كد lac معمولا 4 رقمي است .

مثال : به طور مثال در ميدان وليعصر تهران يك bts نصب مي كنيم كه داراي سه جهت (سكتور ) مي باشد به اين سلولها مثلا در lac به شماره 1211 و در ci هاي 12115 و 22115 و 32115 تعريف مي شود و اگر شما تحت پوشش سكتور سوم اين سايت باشيد در vlr اين آدرس ثبت مي شود lac=1211 و ci=32115 و اين آدرس شما در سوييچ مي باشد.

البته لازم به ذكر است كه سوييچ موبايل براي پيدا كردن شما هنگام تماس با موبايلتان مجبور است در كل lac عمل پيجينگ را انجام دهد .

ادامه دارد...

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...