رفتن به مطلب

بررسی تخصصی Nokia E5 : پیام رسان بالفطره


sih092

ارسال های توصیه شده

مقدمه

ایمیل قسمتی اساسی از دنیای تجاری امروز است و اکنون به وسیله ارتباطی رایجی برای بسیاری از ما تبدیل شده است. بنابراین برای اینکه در خلاف روند رواج یافتن آن قرار نگیرید، باید ابزار مناسبی برای کار با این سرویس ،به همراه خود داشته باشید و Nokia E5 بهترین ابزار برای این منظور است. این گوشی تنها به سرویس های قدیمی بسنده نکرده است و بسیاری از سرویس های نوظهور ایمیل را هم تحت پوشش خود دارد.

E5 حتی با این مشخصه ها می تواند Nokia E72 را هم از پای درآورد. برخی از مشخصه های گوشی چون دوربین پنج مگاپیکسلی با فوکوس ثابت شاید اوضاع را بر وفق مراد E72 می کنند اما قطعا کاربران قیمت ارزان تر E5 را به این تفاوت جزئی ترجیح خواهند داد.

001.jpg002.jpg

003.jpg

Nokia C3 یکی از پیام رسان های بسیار خوب بود .Nokia E5 سیمبین را هم با بسیاری از مزایایش چون چند وظیفه گی ، مرور اسناد آفیس ، مقصدیابی رایگان صوتی و ... به آن می افزاید.

بهتر است ببینیم Nokia E5 چه با خود دارد و از چه مشکلاتی رنج می برد:

لینک به دیدگاه

ویژگی های کلیدی

یک گوشی ساده با صفحه کلید کامل QWERTY

پشتیبانی چهاربانده از GSM/EDGE

پشتیبانی سه بانده از 3G با HSDPA با سرعت 10.2 مگابیت بر ثانیه و HSUPA با سرعت 2 مگابیت بر ثانیه

ویرایش سوم رابط کاربری Symbian S60 به همراه FP2

پردازنده 600 مگاهرتزی ، 256 مگابایت RAM و 250 مگابایت حافظه در دسترس کاربر

صفحه نمایش 2.36 اینچی با قابلیت نمایش 256000 رنگ ، پشتیبانی از رزولوشن QVGA و خوانایی عالی در برابر تابش نور آفتاب

دوربین 5 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت و فلاش LED

ضبط ویدیویی VGA با نرخ 15 فریم بر ثانیه

Wi-Fi b/g ، DLNA و پشتیبانی از UPnP

گیرنده GPS ، نرم افزار Ovi Maps 3.0 به همراه مجوز دائمی برای مسیریابی صوتی

رادیو اف ام استریو با RDS ، رادیو اینترنتی

بلوتوث با A2DP

پورت استاندارد microUSB (با امکان شارژ گوشی از طریق این پورت)

اسلات کارت حافظه microSD (پشتیبانی تا 32 گیگابایت ، ارائه یک کارت حافظه 2 گیگابایتی به همراه گوشی)

سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد

پشتیبانی خوب از ایمیل و سرویس های شبکه های اجتماعی

ویرایشگر اسناد آفیس ، نمایش فایل های PDF ، پشتیبانی از فایل های ZIP

کیفیت صدای خوب

قیمت منطقی

پشتیبانی از Microsoft Office Messenger

امکان سوییچ سریع بین حالات Personal و Business صفحه اصلی

لینک به دیدگاه

نقاط ضعف اصلی

عدم امکان تعویض سریع کارت حافظه به دلیل جای گیری این اسلات در زیر باتری

فقدان قابلیت فوکوس خودکار در دوربین

ضبط ویدیویی ضعیف

رزولوشن پایین صفحه نمایش برای مرور صفحات وب چندان خوب نیست

نبود نرم افزار های پیش فرض برای Twitter و My Space

Nokia E5 احتمالا کاربران جوانی را هدف قرار داده که درگیر کارهای تجاری هستند. یا شاید شرکت هایی را در نظر گرفته است که برای فروش بیشتر هر روز بیش از پیش از سرویس های شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. به هر دلیلی که باشد، Nokia E5 پشتیبانی بسیار خوبی از سرویس های شبکه های اجتماعی و پیام رسانی فوری با وجود نرم افزارهایی چون Microsoft Office Messenger به عمل می آورد.

005.jpg004.jpg

مهم نیست که صفحه نمایش های لمسی در این چند ساله چقدر پیشرفت کرده اند ، هنوز هم یک صفحه کلید QWERTY سخت افزارییک امتیاز فوق العاده به شمار می آید. و این همان دلیل دوام آوردن گوشی های QWERTY ساده چون E5 در برابر خیل گوشی های لمسی پیشرفته است.

قیمت بالای گوشی های لمسی (حداقل آن هایی که صفحه نمایش مناسبی برای تایپ کردن دارند) گوشی های ارزان قیمتی چون Nokia E5 را به انتخاب های خوبی مخصوصا برای کاربرانی که تمایلی به گوشی های لمسی ندارند ، تبدیل کرده است.

در قسمت بعد نگاهی به چیزهایی که در برابر بهای پرداختی مان به Nokia E5 به دست می آوریم خواهیم انداخت. همراه ما باشید تا محتویات جعبه و مشخصه های سخت افزاری Nokia E5 را با هم مرور کنیم.

لینک به دیدگاه

محتویات جعبه Nokia E5

چیز غیر معمولی در جعبه Nokia E5 دیده نمی شود. تمامی لوازم ضروری اعم از یک شارژر (اما نه از نوع فشرده ترین نوع) ، یک کابل microUSB کوتاه و یک هدست یک تکه به همراه چند کتابچه در درون این جعبه به چشم می خورند.

006.jpg007.jpg

کم بودن لوازم جانبی به پایین نگاه داشتن قیمت گوشی کمک می کند. یک کارت حافظه دو گیگابایتی هم به همراه گوشی عرضه می شود . این کارت حافظه برای آغاز خوب است اما Nokia E5 توان پشتیبانی از کارت هایی تا گنجایش 32 گیگابایت را هم دارد و در صورت نیاز می توانید ظرفیت های بالاتری هم تهیه کنید.

لینک به دیدگاه

نمای 360 درجه Nokia E5 Nokia E5 با ابعادی معادل 12.8×58.9×115 میلی متر جزو پیام رسان های ساده فشرده محسوب می شود. صفحه نمایش 2.36 اینچی با تناسب افقی ، کنترل های بزرگ(کلیدهای کنترلی ، کلید های مخصوص مکالمه و ...) و یک صفحه کلید QWERTY با چهار ردیف اغلب فضای نمای جلویی گوشی را اشغال نموده اند.

Nokia E5 وزنی معادل 126 گرم دارد که استحکام زیادی به گوشی می بخشد . گوشی به هیچ وجه سنگین نیست.

E5 نمی تواند با گوشی باریک و زیبای E71 برابری کند اما ضخامت گوشی به حدی هست که استفاده چه با یک دست و چه با دو دست از آن را آسان نماید. E5 گوشی ساده ای است که اصلا

ظاهر ارزان قیمتی ندارد و چنین احساسی هم به کاربر منتقل نمی کند.

لینک به دیدگاه

طراحی

Nokia E5 از آن دست گوشی هایی نیست که همه توجهات را به سمت خود جلب می کنند اما در جای خودش شایسته توجه و تامل است. طراحی بالغ گوشی که می توان رد آن را در Nokia E63 یافت و در Nokia C3 هم خود نمایی می کرد، از جمله ویژگی های آن است.

009.jpg008.jpg

باید در مقایسه E5 با گوشی های پیشرفته ای چون E71 و E72 دقت کرد. آن ها مشخصا در رده های متفاوتی قرار می گیرند. چیزی که مهم است این است که صفحه نمایش و صفحه کلید خوب هستند. E5 ضخیم تر است و از مقدار زیادی فلز در بدنه آن استفاده نشده است اما هنوز هم از احساس استحکامی که هر گوشی تجاری باید از آن برخوردار باشد ، بهره می برد.

Nokia E5 در انتخاب رنگ های خود بسیار محافظه کارانه عمل کرده است. گوشی در رنگ های مشکی ، سفید و نقره ای عرضه می شود . رنگ های آبی آسمانی و قهوه ای مسی کمی تنوع رنگی به این گوشی می افزایند اما آن ها هم به اندازه ای درخشان نیستند که خارج از روند معمول گوشی های تجاری باشد.

نمای جلویی Nokia E5 تماما از پلاستیک مات ساخته شده است که شما را به دلیل لکه لکه شدن شرمگین نخواهد کرد. کناره پشتی گوشی به جز کاور باتری که از فلز ساخته شده ، هم از پلاستیک ساخته شده است.

صفحه نمایش 2.36 اینچی که قابلیت نمایش 256000 رنگ و پشتیبانی از رزولوشن 320*240 پیکسل را داراست ، از تناسبی افقی بهره می برد و نیمی از نمای جلویی گوشی را اشغال می کند. رزولوشن QVGA حتی در میان برترین گوشی های پیام رسان سری E هم معمول است اما کیفیت تصویر فوق العاده است. خوانایی صفحه نمایش در برابر نور آفتاب هم شما را مایوس نخواهد کرد.

012.jpg011.jpg

در زیر صفحه نمایش کلیدهای کنترلی در اطراف کلید چند جهته جای داده شده اند. سه کلید در هر طرف کلید چندجهته قرار گرفته است. کلیدهای آغاز و پایان مکالمه در پایین و دو کلید کنترلی در ردیف بالا قرار دارند. در میان این کلیدها هم کلیدهای Home و Messaging دیده می شوند.

کلیدهای کنترلی و کلید چندجهته توسط کاربر قابل سفارشی سازی هستند (بسته به حالت فعال صفحه اصلی). تمامی کلیدها از اندازه بسیار مناسبی برخوردارند و استفاده از آن ها هم بسیار آسان است.

014.jpg013.jpg

بعد از نگاهی به کلید ها ، وقت آن رسیده است که به صورت جزئی تر صفحه کلید QWERTY گوشی را هم مورد بررسی قرار دهیم. کلیدهای این صفحه کلید نسبت به کلیدهای صفحه کلید E71 کمی بزرگتر هستند اما آن ها به اندازه آن کلید ها برجسته نیستند. هنوز هم در مورد تجربه کلی تایپ متن ، E5 رقیبی جدی برای E71 محسوب می شود.

یکی از برتری های E5 نسبت به E71 ، چراغ قوه است. با فشردن و نگهداشتن کلید Space در صفحه اصلی ، فلاش LED روشن شده و می توانید از آن به عنوان چراغ قوه بهره بگیرید. حتی در حالت قفل صفحه کلید هم امکان استفاده از این قابلیت را دارید.

016.jpg015.jpg

کناره های Nokia E5 تقریبا خالی از سکنه است ! کناره سمت راست میزبان کلیدهای تنظیم صداست اما کناره سمت چپ گوشی کاملا خالیست.

017.jpg018.jpg

019.jpg

در هر دو کناره اهرم هایی برای خارج کردن کاور باتری از جای خود به چشم می خورد. شاید در ابتدا اهرم کناره سمت راست را با کلید شاتر اشتباه بگیرید اما باید بدانید که E5 از کلید شاتر استفاده نمی کند.

020.jpg

021.jpg

کناره بالایی گوشی ، وظیفه برقراری ارتباطات سیمی در Nokia E5 را برعهده دارد. یک سوکت 2 میلی متری برای شارژر ، یک سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد و پورت microUSB که در زیر یک پوشش پلاستیکی مخفی شده است ، در این قسمت به چشم می خورند. برای شارژ گوشی هم می توانید از پورت اختصاصی آن و هم از پورت استاندارد microUSB بهره بگیرید.

022.jpg

024.jpg

023.jpg

در کناره پشتی گوشی یک روزنه بزرگ برای لنز دوربین پنج مگاپیکسلی گوشی تعبیه شده است . در کناره آن فلاش LED و همین طور اسپیکر دیده می شوند. اگر ظاهر فریبنده دوربین را کنار بگذاریم ، فوکوس ثابت کمی مایوس کننده است . در قسمتی جداگانه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

025.jpg026.jpg

با کنار زدن کاور فلزی ، باتری 1200 میلی آمپری که از نوع Li-Ion BL-4D است ، نمایان می شود.آنچنان که اعلام شده است این باتری تا 635 ساعت در حالت آماده به کار و تا 12 ساعت در حالت مکالمه می تواند E5 را قابل استفاده نگاه دارد.

028.jpg

Nokia E5 پیام رسان ساده ، مرتب و زیبایی است. این گوشی با E72 و یا حتی گوشی قدیمی تر E71 قابل مقایسه نیست اما از مهارت و شخصیت کافی برخوردار است.کیفیت ساخت عالیست و صفحه کلید هم جزو بهترین صفحه کلیدهای موجود است. ارگونومی گوشی هم امتیاز بالایی کسب می کند و علاوه بر این E5 را می توان به آسانی در هر جیبی جای داد. دیگر چه چیزی می توان از یک پیام رسان ساده تجاری انتظار داشت؟ مسلما یک نرم افزار خوب که آن را در بخش بعد بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

029.jpg030.jpg

لینک به دیدگاه

رابط کاربری ، عمکلرد رضایت بخش Symbian

Nokia E5 به Symbian 9.3 مجهز است که سومین ویرایش رابط کاربری سری 60 با FP2 بر روی آن اجرا می شود.

E5 از صفحه اصلی معروف Active Standby استفاده می کند. در این صفحه می توانید میانبرهایی را که نیاز بیشتری بدان ها دارید، در دسترس نگاه دارید.

حالت Basic تنها عکس پس زمینه (و البته آیکون های معمول نشانگر وضعیت) را به نمایش می گذارد و می توانید میانبرهایی به جهت های کلید چندجهته هم اختصاص دهید. حالت نوار آیکون عمودی (Vertical icon Bar) چهار لبه جداگانه میانبر ها ،تقویم، پخش کننده موسیقی و شخصی سازی دارد و قسمت عمده ای از عکس پس زمینه را هم اشغال نمی کند.

033.jpg032.jpg034.jpg

036.jpg035.jpg037.jpg

سه حالت دیگر کمی پیچیده تر هسند. آن ها در چند ردیف امکاناتی همانند رویدادهای پیش رو در تقویم ، ایمیل های دریافت شده و ... را به همراه میانبرها به نمایش می گذارند.

نوار آیکون افقی (Horizontal icon bar) ساده ترین حالت از میان این سه است. سطری با شش آیکون قابل سفارشی سازی در بالای صفحه نمایش داده می شود ، در پایین آن ایمیل ، تقویم ، Ovi Chat و یادآورهای WLAN (که بعنوان میانبرهایی به نرم افزارهای مربوطه شان هم عمل می کنند) به نمایش در می آیند.

هنگام فعال بودن پخش کننده موسیقی یا رادیو ، سطر جدیدی اطلاعات آهنگ در حال پخش یا ایستگاه رادیویی به صفحه اصلی اضافه می شود.

حالت Active به خوبی همان Active Standby قدیمی که در Nokia E71/E72 و سایر گوشی ها دیده می شد ، عمل می کند.این حالت هم مشابه حالت افقی است اما یک ساعت آنالوگ هم در سمت چپ صفحه در آن نمایش داده می شود و علاوه بر این در این حالت می توانید تعیین کنید که چه سطرهایی در زیر میانبرها ظاهر شوند.

15 گزینه مختلف برای انتخاب (مانند تماس های از دست رفته ، صندوق صوتی و ...) وجود دارد. می توانید تمامی آن ها را به صورت همزمان فعال نمایید اما تنها می توانید پنج تا از آن ها را به صورت همزمان مشاهده کنید و برای دیدن بقیه هم نمی توانید به سمت بالا یا پایین پیمایش کنید.

همانند دیگر گوشی های سری E ، حالات Business و Personal هم در دسترس هستند . آن ها به شما اجازه سوییچ سریع میان دو مجموعه متفاوت از نرم افزارها و میانبرهای صفحه اصلی را می دهند. یکی از آن دو به نمایش نرم افزارهای تجاری و دیگر به نمایش میانبرهایی از قبیل Facebook و Twitter اختصاص دارد.

039.jpg038.jpg040.jpg

گزینه دیگری که می توان به آن اشاره کرد ، نوار مخاطبین (Contacts Bar) است که مدتی طولانی از عرضه آن در گوشی های نوکیا می گذرد. این حالت مخاطبین مورد علاقه را در نخستین سطر به نمایش می گذارد ، سه نرم افزار تقویم ، ویزارد WLAN و Ovi Contacts به همراه شش میانبر قابل سفارشی سازی در زیر آن دیده می شود.

مخاطبین مورد علاقه سطر نخست را اشغال می کنند و هر کدام از مخاطبین با اسم کوچک و عکس تخصیص یافته به آن ها به نمایش در می آید.چهار مخاطب در هر بار قابل مشاهده هستند و برای دیدن سایر مخاطبین باید به سمت راست یا چپ پیمایش کنید. پخش کننده موسیقی در این حالت هم بخش مخصوص خود را دارد اما به دلیل کمبود فضا جایگزین لبه تقویم شده است.

و آخرین طرح بندی Talking Theme است. با خواندن گزینه انتخاب شده توسط شما ، این حالت دسترسی به امکانات گوشی را حتی با چشم بسته هم مهیا می سازد.

همانند سایر گوشی های سیمبین ، سیستم تشخیص صدا هم در E5 به کار رفته است. این بخش هم بدون هیچگونه وابستگی به اسپیکر کار خود را به خوبی به انجام می رساند.

Task manager در سیمبین به صورت یک منوی باز شو نشان داده می شود . در واقع این نرم افزار در بالای هر لیست قابل دسترسی است که با دانستن میانبر معروف فشردن و نگاه داشتن کلید منو برای ظاهر شدن آن ، گاه می تواند آزار دهنده باشد .

041.jpg042.jpg

Nokia E5 به یک پردازنده 600 مگاهرتزی و 256 مگابایت حافظه RAM مجهز است که برای یک گوشی هوشمند مبتنی بر سیمبین اعداد فوق العاده ای محسوب می شوند. رابط کاربری سریع است و باتری هم دوام زیادی دارد و تنها کندی رابط در مواقع ظاهر شدن جلوه های انتقالی متحرک در هنگام حرکت بین منوهاست.

لینک به دیدگاه

دفترچه تلفن خوب

گوشی های سیمبین یک دفترچه تلفن عالی دارند که قابلیت های زیادی در اختیارتان می گذارد. به طور پیش فرض تعداد شماره ها و تماس هایی که می توانید در این دفترچه ثبت کنید تنها به حجم حافظه تان محدود می شود و شما می توانید از تمام حافظه تان برای این منظور استفاده کنید.تماس ها به راحتی می توانند براساس اسم کوچک یا اسم فامیلی مرتب شوند و طبیعتا امکان جستجو در میان آنها نیز برای شما فراهم شده است.

043.jpg044.jpg045.jpg

در ویرایش تماس ها به شما طیف وسیعی از فیلد ها ارائه می شود که شما می توانید هرکدام از آنها را که مایل باشید ، هر چند بار که بخواهید تکرار نمایید.

زنگ ها و ویدیو کلیپ های خاصی را می توانید به هر تماس اختصاص دهید . اگر مایل باشید می توانید تعدادی از مخاطبانتان را در یک گروه قرار دهید و سپس زنگ خاصی را به تماس های این گروه مرتبط سازید.

046.jpg

همگام سازی به خوبی و به راحتی انجام می گیرد گرچه شما به Nokia PC Suite یا Ovi suite برای این کار نیاز دارید. همین طور می توانید که هر کدام از مخاطبان را از طریق پیام کوتاه یا بلوتوث ارسال کنید.

نرم افزار گزارش گیری تماس ها در E5 تا 20 تماس آخر از هرکدام از تماس های دریافتی ، تماس های گرفته شده و تماس های از دست رفته را نگهداری میکند. به تمامی این ها می توان با فشردن کلید آغاز مکالمه در صفحه اصلی دست پیدا کرد.

049.jpg048.jpg047.jpg050.jpg

اگر از طریق منوی اصلی به این نرم افزار دسترسی پیدا کنید ، جزئیات ارتباطات شبکه ای از قبیل پیام ها ، تماس ها و ارتباطات داده ای تا 30 روز گذشته به شما نمایش داده خواهد شد. می توانید موارد موجود در این بخش را با استفاده از نام مخاطب یا نوع ارتباط ***** کنید . در هنگام جستجو برای تماس مشخصی، این امکان حتما به یاری تان خواهد آمد.

لینک به دیدگاه

قابلیت های تلفنی

با اینکه در نواحی با سیگنال دهی ضعیف گاهی تماس های مان را از دست دادیم اما در کل دریافت سیگنال ها در Nokia E5 به خوبی صورت می گیرد . کیفیت صدا در حین مکالمات عالی است و صدا شفاف و بلند است. ویبره هم به اندازه کافی قوی است تا همیشه اطمینان داشته باشید که پیام یا تماسی را از دست نخواهید داد.

059.jpg060.jpg

شماره گیری هوشمند که در تمامی گوشی های سری E دیده می شود ، در Nokia E5 هم همچنان به چشم می خورد.

نتایج آزمون بلندی صدای ما در اختیار شماست - Nokia E5 در این بخش عملکرد خوبی داشت. با نگاهی به جدول زیر متوجه خواهید شد که این گوشی چه عملکردی در برابر برخی دیگر از گوشی هایی که تاکنون آزموده ایم داشته است.

لینک به دیدگاه

پیام رسانی

Nokia E5 قابلیت های پیام رسانی فوق العاده ای دارد. با صفحه کلید QWERTY و پشتیبانی نرم افزاری بسیار خوب ، مدیریت پیام ها از هر زمان دیگری ساده تر است.

061.jpg062.jpg

Nokia E5 از انواع رایج پیام ها چون ایمیل ، SMS و MMS پشتیبانی می کند. این گوشی حتی از انواع اختصاصی تر چون Microsoft Office Communicator (که جایگزین Microsoft Exchange Messaging Server است) و همین طور سرویس های محبوب شبکه های اجتماعی هم پشتیبانی می کند.

064.jpg063.jpg065.jpg

پیام های کوتاه و MMS از یک ویرایشگر مشترک استفاده می کنند. همه چیز در این جا ساده است و در چشم به هم زدنی می توانید نحوه کار با آن را فرا بگیرید.

بخش ایمیل هم مشابه گوشی های پیشین مبتنی بر سیمبین است. این بخش می تواند تنظیمات بیش از هزار سرویس دهنده ایمیل را به صورت خودکار انجام دهد و بنابراین تنها کاری که لازم است شما انجام دهید ، درج نام کاربری و کلمه عبور خواهد بود.

از ضمایم ، امضاها و هر آنچه که می توانید در مورد ایمیل تصور کنید نیز در Nokia E5 پشتیبانی می شود و به همین دلیل این گوشی می تواند به اغلب نیازهای مربوط به ایمیل شما پاسخ گوید. حتی یک مرورگر اسناد آفیس هم به صورت پیش فرض بر روی Nokia E5 نصب است و با استفاده از آن می توانیدفایل های آفیس ضمیمه شده را مشاهده نمایید.

Microsoft Office Communicator در نرم افزار Contacts در دو لبه مجزا قابل دستیابی است. هر شرکتی می تواند Communication Server خود را ایجاد کند و به کارکنانش اجازه چت با یکدیگر را بدهد. این بخش چت گروهی ، نمایش در دسترس بودن افراد و همین طور روش هایی سریع برای ارسال ایمیل و یا تماس با مخاطب را نیز تحت پوشش قرار می دهد.

068.jpg067.jpg066.jpg069.jpg

اگر از یک برنامه پیام رسانی فوری برای کار استفاده می کنید ، Communicator یک جایگزین جدی برای آن محسوب می شود. این نرم افزار برای برخی دیگر از گوشی های نوکیا ،هم سری 40 و هم سری 60 ، عرضه شده است. برای اطلاعات بیشتر می توانید نگاهی به Ovi Store بیاندازید.

Nokia E5 از Ovi Chat که بخشی از Ovi Contacts است ، FaceBook ، Twitter و MySpace هم پشتیبانی می کند. آن ها را در بخش های اختصاصی شان مورد بررسی قرار می دهیم.

لینک به دیدگاه

Ovi Contacts برای گفتگوهای شخصی

Ovi Contacts به صورت پیش فرض بر روی Nokia E5 نصب است اما می توانید آن را بر روی بسیاری از دیگر گوشی های هوشمند نوکیا هم نصب نمایید. این نرم افزار با لیست مخاطبین شما به خوبی یکپارچه می شود و به آسانی می توانید بین دفترچه تلفن و آن سوییچ کنید.

071.jpg070.jpg072.jpg

مخاطبین بوسیله Ovi Cloud (در کنار آیتم های تقویم و یادداشت ها) همگام سازی شده و می توانید از میان کاربران G-Talk هم به لیست مخاطبین تان بیافزایید.

به لطف وجود این سرویس می توانید به صورت آنلاین با دوستان تان در ovi یا Google چت کرده ، پیام های نشان دهنده وضعیت تان را تغییر دهید و از تمامی ابزارهایی که در سرویس های شبکه اجتماعی به چشم می خورد ، استفاده نمایید.

می توانید از Ovi Contacts برای به اشتراک گذاردن عنوان و نام خواننده آهنگی که در حال گوشی دادن به آن هستید هم استفاده نمایید. بوسیله آن می توانید موقعیت تان را هم به اشتراک بگذارید که البته در این مورد نیاز به یک دستگاه GPS خارجی خواهید داشت.

074.jpg073.jpg075.jpg

در صورتیکه تعداد زیادی از مخاطبین تان از Ovi برای چت استفاده نمی کنند ، این شانس را دارید که با مخاطبینی که از Gmail استفاده می کنند هم به چت بپردازید. آن ها می توانند برای این منظور از iGoogle یا نرم افزار Googe Talk استفاده نمایند. نرم افزار های چند پروتکلی هم می توانند با G-talk کار کنند.

لینک به دیدگاه

گالری عکس فوق العاده

گالری عکس بسیار جالب و خوشایند است و همانی است که در گوشی های سری N نوکیا به کار رفته است. این گالری تمامی عملکردهای لازم را ارائه می کند و سرعت بسیار بالایی هم دارد.

078.jpg077.jpg076.jpg079.jpg

می توانید عکس ها را بوسیله آلبوم ها سازمان دهی کرده و به آن ها برچسب بیافزایید. بنابراین حتی اگر مجموعه عکس بزرگی هم داشته باشید ، Nokia E5 می تواند آن ها را به صورت مرتبی برای شما نگاه دارد.

082.jpg081.jpg080.jpg083.jpg

بزرگنمایی و Panning حتی برای عکس های پنج مگاپیکسلی هم بسیار سریع و روان هستند. البته نمی توان از یک پردازنده 600 مگاهزتری که تنها باید عکس ها را در رزولوشن QVGA به نمایش بگذارد ، انتظار دیگری هم داشت.

با استفاده از نرم افزار Home Media می توانید به آسانی عکس ها ، ویدیوها و آهنگ های تان را هم از طریق Wi-Fi با ابزارهای مجهز به DLNA به اشتراک گذارده و همین طور فایل های آن ها را به صورت مستقیم در Nokia E5 پخش کنید.

لینک به دیدگاه

پخش کننده موسیقی تحسین برانگیز

تنوع کمی در پخش کننده های موسیقی سیمبین وجود دارد. نرم افزار به کار رفته در Nokia E5 همان نرم افزاری است که به این منظور در گوشی های سری X به کار گرفته شده بود. Nokia E5 بسیاری از فرمت های رایج صوتی چون MP3 ، AAC ، eAAC+ و WMA را پخش و علاوه بر آن از سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد نیز بهره می گیرد.

085.jpg084.jpg086.jpg

می توان آهنگ ها را بر اساس نام خواننده ، عنوان آلبوم ، سبک و آهنگساز مرتب کرد. امکان جستجوی آهنگ ها با وارد کردن تدریجی نام انها به طور دستی نیز وجود دارد.

087.jpg088.jpg

با یک بار شارژ باتری 1200 میلی آمپری، Nokia E5 می تواند تا 38 ساعت به صورت مداوم به پخش موسیقی ادامه دهد .این زمان حدود دو روز و نیم است و باید طرفداران موسیقی را راضی نگاه دارد.

در این پخش کننده ، 5 حالت از پیش تنظیم شده اکولایزر وجود دارد. اگر گمان می کنید که آنها برای شما کافی نیستند می توانید اکولایزرهای جدیدی هم ایجاد کنید. گزینه های Bass Booster و Stereo Widening هم در دسترس هستند.

091.jpg090.jpg089.jpg092.jpg

لینک به دیدگاه

کیفیت صدای عالی

گرچه در هنگام اتصال هدست ها ، میزان بلندی صدای Nokia E5 بسیار ضعیف است اما E5 یکی از واضح ترین صداهایی را تولید می کند که تا به حال شنیده ایم. با توجه به رده قیمتی گوشی ، Nokia E5 در تمامی بخش های آزمون ما عملکرد فوق العاده ای داشت که موفقیت بسیار خوبی محسوب می شود.

پاسخدهی به فرکانس ها عالی است و هیچ یک از مشخصه ها هم مایوس کننده نیستند. از سطح نویز گرفته تا دامنه پویا همه چیز عالی و قابل مقایسه با بهترین های این رده است.

لینک به دیدگاه

پخش کننده ویدیویی

Nokia E5 همانند سایر گوشی های سیمبین از Real Player به عنوان پخش کننده ویدیویی استفاده می کند . می توانید ویدیوها را از طریق Video Center ، File manager یا گالری مشاهده کنید اما در هر صورت نرم افزار Real Player اجرا خواهد شد و تنها تفاوت در تجربه و شکل مرور خواهد بود.

095.jpg094.jpg093.jpg096.jpg

با چنین صفحه نمایش کوچکی نمی توان پخش ویدیویی را نقطه قوت Nokia E5 دانست. و برای تایید این مطلب ، برای مشاهده فایل های ویدیویی DivX/XviD باید از نرم افزاری جداگانه استفاده کنید

لینک به دیدگاه

رادیو اف ام با RDS و رادیو اینترنتی

رادیوی اف ام در گوشی Nokia E5 رابط ساده ای دارد و می تواند به طور خودکار ایستگاه های رادیویی را اسکن و برای شما ذخیره نماید. این رادیو از RDS هم پشتیبانی می نماید.

اگر از ایستگاه های رادیویی محلی خسته شده اید ، می توانید از رادیوی اینترنتی استفاده کرده و به لیستی طولانی از ایستگاه های رادیویی در شبکه جهانی وب دست پیدا کنید. لیست ایستگاه ها برای هر کشور و هر ژانر در دسترس است و بنابراین یافتن ایستگاه های مورد علاقه کار چندان دشواری نیست.

098.jpg097.jpg099.jpg

به خاطر داشته باشید که رادیوی اینترنتی از اتصالات داده ای استفاده می کند . اگر از طرح ترافیک داده خاصی استفاده نمی کنید ، با تنظیم نرخ بیتی می توانید به کاهش هزینه های تان کمک کنید.

100.jpg101.jpg

نرم افزار Shazam هم در دسترس است و همان وظایفی را بر عهده دارد که TrackID در گوشی های سونی اریکسون انجام می داد.

لینک به دیدگاه

دوربین 5 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت

Nokia E5 به یک دوربین پنج مگاپیکسلی با فوکوس ثابت مجهز است که می تواند عکس هایی با حداکثر رزولوشن 2592*1944 پیکسل ثبت نماید. این دوربین از فلاش LED هم استفاده می کند اما هیچگونه محافظی برای آن در نظر گرفته نشده است.این به معنای آن است که شیشه ای که سطح لنز را پوشانده است مستعد جذب اثرات انگشت و در معرض خراشیدن است.

104.jpg103.jpg102.jpg105.jpg

این دوربین ، نخستین دوربین پنج مگاپیکسلی بدون فوکوس خودکار است که تا به حال دیده ایم.عکاسی اصلا از وظایف اصلی E5 نیست و تنها در مواقعی به کار می آید که فراموش کرده اید دوربین تان را با خودتان ببرید.

در مورد تنظیمات ، دوربین E5 چندین صحنه پیش فرض دارد و یکی از آن ها قابل تنظیم به وسیله کاربر است. کنترل محدودی بر روی حساسیت نوری (کم ، متوسط ، زیاد و خودکار)، شفافیت و کنتراست وجود دارد.

در سمت راست صفحه یک نوار با میانبرهایی برای تنظیمات قرار گرفته است . امکان افزودن یا حذف میانبرها در این نوار ، برای دسترسی راحت تر کاربران به تنظیمات مورد نیازشان تعبیه شده است.

تنظیمات دیگری چون حالت فلاش ، سلف تایمر (2 ،10 و 20 ثانیه)، حالت عکاسی در شب ، پانورامای خودکار و ثبت مداوم عکس ها هم در این دوربین در نظر گرفته شده اند.

گزینه ای هم در این بخش در نظر گرفته شده است که امکان ثبت مداوم عکس ها با وقفه های از پیش تعریف شده را (از 10 ثانیه تا 30 دقیقه) را به شما می دهد.

کیفیت عکس ها پایین تر از استانداردهای پنج مگاپیکسلی است اما هنوز هم عکس های تولید شده بوسیله Nokia E5 قابل استفاده هستند. کنتراست و رندر رنگ ها خوب هستند و میزان جزئیات ثبت شده هم عالی است. گرچه عکس های تولید شده کاملا پر از نویز هستند و در ترکیب با الگوریتم واضح سازی لبه های عکس ها به صورت ناهموار در می آیند. الگوریتم کاهش نویز هم نواحی با کنتراست کم در عکس ها را لکه لکه جلوه می دهد.

جای خالی اصلی ترین قابلیتی که در دوربین خبری از آن نیست–فوکوس خودکار- در مواقعی که می خواهید یک عکس ماکرو ثبت کنید ، بیش از پیش احساس می گردد.امکان ثبت هر چیزی نزدیک تر از فاصله پنجاه سانتی متری وجود ندارد.

لینک به دیدگاه

ضبط ویدیویی

Nokia E5 قادر به ضبط تصاویر ویدیویی با رزولوشن VGA و نرخ 15 فریم بر ثانیه در فرمت MPEG-4 است. گرچه این فرمت بسیار عالیست اما کیفیت ویدیوها بسیار پایین است.فشرده سازی بیش از حد که رزولوشن موثر را پایین می آورد و نرخ فریم متوسط باعث می شوند که رزولوشن VGA هم جذابیت خود را از دست بدهد .

106.jpg107.jpg

لینک به دیدگاه

امکانات ارتباطی خوب

پشتیبانی چهاربانده از GSM/EDGE سبب می شود که بتوانید به تمامی شبکه های GSM موجود متصل شوید. پشتیبانی سه بانده از 3G هم در دسترس است و از سرعت های بالای انتقال داده هم پشتیبانی می شود – HSDPA با سرعت 10.2 مگابیت بر ثانیه و HSUPA با سرعت 2 مگابیت بر ثانیه .

E5 از بلوتوث v2.0 با A2DP و Wi-Fi 802.11 b/g هم پشتیبانی می کند. می توانید گزینه های UPnP و DLNA را هم فعال کنید.

از پورت MicroUSB هم برای انتقال داده و هم برای شارژ گوشی می توان استفاده نمود. در هر حال سریع ترین راه برای انتقال داده در Nokia E5 استفاده از از همین روش است چرا که اسلات کارت حافظه در زیر باتری جای داده شده است .

لینک به دیدگاه

مرورگر وب عالی ، صفحه نمایش ضعیف

مرور اینترنت در Nokia E5 به خوبی یک گوشی غیر لمسی است. حتی پیچیده ترین صفحات هم به خوبی رندر می شوند.

اشاره گر مجازی براحتی قابل کنترل است و بخوبی کار می کند. می توانید در وب سایت های بزرگ که پیمایش آنها کسل کننده است از قابلیت mini map استفاده نمایید که لیستی از لینک ها را نمایش می دهد.

میزان بزرگنمایی به راحتی و با چند بار فشردن کلید ها قابل تنظیم است . امکان حستجوی متون در صفحه هم وجود دارد . پیمایش ، بزرگنمایی و Panning حتی در پیچیده ترین صفحات هم با سرعت بسیار بالایی انجام می شوند.

میزان زیاد حافظه RAM به معنای آن است که حتی در صورت باز کردن وب سایت های سنگین هم با خطای کمبود حافظه روبرو نخواهید شد.

این مرورگر از امکاناتی چون تاریخچه تصویری ، ذخیره فرم ها و باز کردن چندین لبه به صورت همزمان –البته نه به صورت دستی و تنها به صورت Pop UP- برخوردار است. این مشکل قدیمی مرورگر های سیمبین است و امیدواریم که پیش از عرضه Symbian 3 به کلی حل شود.

مرورگر سیمبین مدت هاست که از پشتیبانی از فایل های فلش برخوردار است و Nokia E5 هم استثنا نیست. گرچه صفحه نمایش کوچک از حد ایده آل دور است و عملکرد گوشی هم در این بخش به حدی که انتظار داشتیم روان نیست. بهتر است از نرم افزار اختصاصی YouTube بدین منظور استفاده کنید.

نقطه ضعف مرورگر وب Nokia E5 به سخت افزار گوشی و نه نرم افزار آن باز می گردد. با قطر 2.36 اینچی و رزولوشن QVGA ، فونت های کوچک قابل خواندن نیستند و باید به سراغ فونت های بزرگتر بروید. با این کار در هر بار میزان متن کمتری در صفحه جای گرفته و مجبور به پیمایش بیشتری خواهید بود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...