رفتن به مطلب

چطوري امواج الكترو مغناطيسي از سيم ميزنه بيرون!


ارسال های توصیه شده

چطوري امواج الكترو مغناطيسي از سيم ميزنه بيرون!

 

مونطور که گفتم تو حوزه زمان اون سیگنان که سیگنال قرمز سیگنال پیام ( صدای شما) و سیگنال سیاه رنگ ، سیگنال خروجی آنتن هستش که fm است یعنی با افزایش دامنه پیام ( افزایش ولتاژ ) فرکانس افزایش و با کاهش کاهش یافته... خوب آقایون این سیگنال سیاه است که از آنتن پخش میشه.

اینها الکترون ها هستند ، ( در قانون آمپر وقتی از یک سیم یک جریان متناوب عبور کند اطراف آن سیم یک نیروی نامرئی به نام نیروی مغناطیسی ایجاد میکنه ) اینجام به همین طورت این الکترون ها هستند که از آنتن پخش میشوند و به آتن گیرنده برخورد و یک ولتاژ بسیار بسیار کوچک ایجاد میکنند ( تازه این فرایند زمانی رخ میدهد که فرکانس سیگنال مورد نظر زیاد باشد اگر شما سیگنال صدای خودتان که در حدود چند کیلو هرتز میباشد (مثلا 4 کیلو هرتز) اگر آن را با یک سیگنال بالا ارسال نکند نیاز به یک آنتن به اندازه ی چند کیلومتر دارید ، خوب پیدا کردین یک همچین آنتنی از عهده بنده که خارج است!!!

با فرض پیدا کردن این آنتن مسئله ی برد مطرح میشود ، همان طور که میدونید هر چه فرکانس بالا تر باشد

تششع الکترون بیشتر میشود و در پی آن برد سیگنال.

مثلا با ساخت یک فرستنده ی که یک فرکانس 100 مگا هرتز (مثلا همین فرستنده های اف ام ) تولید میکند شما نیاز به آنتنی در حدود یک متر دارید.

 

با این قانون شما نمیتوانید به قول دوستمون "زارت" آنتنو به بلنگو وصل کنید و این مشکل بخاطر همون فرکانس بالاست ( یک بار دیگه میگم سیگنالی که به آنتن گیرنده برخورد میکنه ( fm ) در حدود 100 مگا هرتزه در صورتی که سیگنال صدای شما حدود 3 کیلو هرتزه!!!

شما بگین چطوری بدون گیرنده این امکان پذیره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

در مورد شکل بالا باید بگم اون یک الگو از اف ام است در حقیقت اونطور نیست ، بخاطر چییییییی

ببینی اگه بخوام تخصصی تر صحبت کنم ، اون عکس بالا یک فرکانس 100 هرتزی است که با فرکانس یک کیلو مدوله شده است ، ولی در اف ام تجاری باید یک فرکانس 100 مگا هرتزی با یک فرکانس 3 کیلو هرتزی مدوله شه!!!

 

طرح این مبحث بخاطر این بود شما این نکته رو (که قبلا برا خودمم سوال بود) یادتون نره که ، درسته من گفتم فرکانس کریر با دامنه پیام تغیر میکنه ولی این تغیر آنقدر نیست که باعت تعویض ایستگاه شود...

 

ببینید شما در یک فرکانس مثلا 100 مگا هرتز گیرنده خود را قرار داید، خوب اگر قرار باشد که فرکانس فرستنده که فرکانس کریر آن هم درست 100 مگا هرتز است با دامنه تغییر کند ، با این شرایط پس اون موجی که رو گیرنده تنظیم کردیم هم عوض میشه مگه نه!!!

جواب منفیه ، چرا؟ بخاطر اینکه تغییر فرکانس کریر بسیار بسیار کمتر از فرکانس خود سیگنال است

مثلا شما فک کنید یک سیگنال 100000000 هرتزی برای مثال 10000 هرتز تغییر کند

که به این تغییرات پهنای باند میگویییییییم.

دیگه خسته شدم...

اگه سوالی موند بگید ، چی یادم رفت؟؟؟؟؟؟؟

آها یه خورده هم در مورد این صحبت کنیم که چجوری سیگنال صدا روی کریر سوار میشه خوب تو اون مدار بالا که میبینین

وقتی سیگنال صدای شما به بیس ترانزیستوری که به کلکتور آن یک مدار تانک وصل شده است ، میرود با توجه به تغییر جریان که این بلندی صدای شماست که این تغییرات جریان را توسط میکروفون تولید میکند ، روی کلکتور هم جریان عبوری از مدار تانک هم تغییر کرده و این باعث تغییر فرکانس کاری مدار تانک شده واین است که اف ام متولد میشود.

این سیگنال از آنتن پخش میشود ، ما نمیتونیم این سیگنالو مستقیم به بلندگو وصل کنیمممممممممممممم.

آقای اهسنجان اگه شما دنبال یک گیرنده ای هستید که کوچک باشد که کاری ندارد خوب بگید چه نوع گیرنده ای میخواهید براتون درستش کنم ، خوب گیرنده am که خیلی آسونه با یه آی سی یه 3 پایه با یه ترانزیستورو مخلفاتش میشه یه گیرنده ی am ساخت ، یه گیرنده فوق العاده آسون هم گذاشتم تو همین سایت ، ولی کوچیک نی!

خوب دیگه فک کنم حالا گرفته باشین چرا نمیشه دو ولت رو ایجاد کرد چون این الکترون های بدبخت نمیتونن با برخورد با آنتن نیمه حرفه ای شما 2 ولت تولید کنننننننننن.

برای ایجاد دو ولت باید یک فرستنده بسیار قوی داشته باشید که با فاصله ی 10 سانتی آن با گیرنده این ولتاژ تولید شود.

ولی بازم ممنون...

تاندون های انگشتام قج قج میکنند!!!

غلط املاییرو به بزرگواری ببخشید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...