رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

Bahram Sh مهمان

سلام به تمام دوستان گل خودم متاسفانه به دلایلی این آموزش به تاخیر افتاد. پوزش بابت تاخیر در روند آموزش.

ادامه روند آموزش:icon_gol:

فصل دوم : پیمایش مدل

eraser .7: این دستور برای پاک کردن قسمتی از طرح مورد استفاده قرار می گیرد. برای اجرای این دستور شما ابتدا بر روی آیکون 78e661f94aa7477e875e.bmpکه در نوار ابزار بالای صفحه قرار دارد کلیک می کنید (جایگاه دقیق این آیکون در شکل زیر مشخص شده است). سپس بر روی قسمتی که تمایل دارید پاک شود کلیک می کنید.

تذکر: کلید میانبر این دستور e می باشد.

a9k2r6j8qyfeyrta1dni.jpg

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 197
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

Bahram Sh مهمان

فصل دوم : پیمایش مدل

pull/push .8: از اين ابزار براي افزايش يا كاهش ارتفاع استفاده ميشود، همچنین این دستور برای تبدیل کردن یک سطح دو بعدی به سه بعدی( از طریق کشیدن این صفحه به بالا یا پایین) مورد استفاده قرار می گیرد . برای اجرای این فرمان ابتدا آیکونc615cf16bf2c46c08f13.bmpرا از نوار ابزار بالای صفحه انتخاب می کنید.(جایگاه دقیق آن در شکل پایین نشان داده شده است.) سپس نشانه گر موس را به سمت سطح دو بعدی که می خواهید این دستور بر روی آن اعمال شود می برید( در این زملن سطح دو بعدی ما نقطه نقطه ای می شود).آنگاه کلید سمت چپ را بر روی جسم گرفته و موس را به سمت بالا یا پایین می بریم. و در آخر کلید سمت چپ را رها می کنید.

fsx8kh95mcu1ui9qyxm.jpg

 

4hi63twcmdscydzvt1f.jpg

 

 

 

4wrphjlcg22zidbznsjq.jpg

نکته : برای این که ارتفاع این جسم سه بعدی را تعیین کنید 3 راه وجود دارد:

1. می توانید ارتفاع آن را با توجه به ارتفاع یک جسم سه بعدی دیگر تعیین کنید. یعنی ایتدا مانند مراحل بالا عمل کرده و بر روی جسم دو بعدی کلیک سمت چپ را اعمال می کنید. سپس در هنگام بالا آوردن سطح دو بعدی ، بر رو سطح دو بعدی که می خواهیم ارتفاع جسم دوبعدی ما به اندازه ی آن شود می رویم تا مانند شکل1 شود .سپس کلید سمت چپ را رها می کنیم.

2. می توانید ارتفاع آن را با اعمال عدد تعیین کنید: در واقع هنگامی که شما بر روی جسم دو بعدی کلیک سمت چپ می کنید، می توانید کلیک را رها کرده و ارتفاع مورد نظر خود را نوشته و کلید enter را فشار دهید . در این صورت ارتفاع جسم شما به اندازه ای که تمایل دارید تبدیل می شود.

3. شما می توانید ارتفاع جسم را دستی و در واقع بر اساس نوعه طرحی که دارید تعیین کنید.

لینک به دیدگاه
Bahram Sh مهمان

فصل دوم : پیمایش مدل

follow me .9: مهمترین فرمان نرم افزارsketch up این دستور می باشد. با استفاده از این ابزار می توان یک شی رو نسبت به شیء دیگر تغییر داد. در واقع عمل ساخت احجام به وسيله خطوط هادي انجام ميشود(این دستور برای ایجاد منحنی بسیار سخت مناسب می باشد) . با این دستور شما حجم و یا جسمی را به کمک عناصر بصری مانند خط، صفحه ، نقطه و... ترسیم می نمایید.

نکته: با استفاده از این ابزار می توان اشکال مختلفی که با سایر ابزارها قابل کشیدن نیست مانند یک مخروط یا کره رو بدست آورد.

با یک مثال چگونگی انجام این نرم افزار را به شما نشان می دهیم.

مثال1: جسم زیر را ترسیم نمایید.

irbs8dx6homoem678o80.jpg

 

برای ترسیم شکل بالا،ابتدا در محیط sketch up شکل زیر را ترسیم نمایید.

17vcw6lcd2p09xvlqsm.jpg

سپس آیکون 26c84a7c4012408b8b38.bmpرا از نوار ابزار سمت چپ انتخاب می کنید (جای دقیق این آیکون در شکل زیر نشان داده شده است). سپس نشانه گر موس را به سمت سطح دو بعدی که می خواهید این دستور بر روی آن اعمال شود می برید( در این زمان سطح دو بعدی ما نقطه نقطه ای می شود).آنگاه کلید سمت چپ را بر روی جسم گرفته و موس را در امتداد منحنی را تکان می دهیم و در آخر کلید سمت چپ را رها می کنید. همچنین بعد از ترسیم کلی جسم قسمت های اضاافی را پاک نمایید.

 

1ep6aucra26l2mvbftp3.jpg

ebapus9v4h4wk7ggi2in.jpg

op8o7sc85xz9yn2aynv.jpg

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...
سلام به تمام دوستان عزیز معمار و شهر ساز تالار نواندیشان.

با توجه به راحتی و قابلیت های جالبی که این نرم افزار دارد تصمیم به آموزش آن را گرفتیم .

این آموزش را محمد عزیز(مدیر کل سایت) میلاد(مدیر تالار شهرسازی) و بنده قرار هست انجام بدهیم .

در ابتدا روند آموزش را در این تاپیک قرار می دهیم تا با روند کلی کار آشنا شوید همچنین چند نمونه از کارهایی که با skech up انجام شدند را در پست بعدی قرار می دهیم تا با قابلیت های این نرم افزار تا حدودی آشنا شوید.:icon_gol::icon_gol:

 

 

روند آموزش نرم افزار skech up:( در آموزش این نرم افزار معمولا هر فصلی 6 روز طول می کشد . دو روز برای آموزش، دو روز تمرین آن آموزش و دو روز کرکسیون تمرین ها)

 

-فصل اول:مقدمه

1. توانایی های نرم افزار skech up

2. معرفی نرم افزار skech up

3. فعال سازی و نصب skech up

4. آشنایی با محیط برنامه

5. نوار ابزار های skech up

6. آشنایی با تنظیمات برنامه

7. کار با منوهای راست کلیک

 

- فصل دوم: پیمایش مدل

1. کاربرد لغزنده ماوس برای پیمایش مدل

2. انتخاب اشیا

3. zoom

4. copy, rotate, sc, move, ofset

5. hide/unhide

6.view

7. camera

8. erase

9. select

10. push/pull

11. follow me

12. dimention

13. tape measure

14. preotractor

15. section plan

 

فصل سوم: ایجاد اجسام اولیه

1. مکعب(مربع)

2. کره (دایره)

3. رسم استوانه

4. مخروط

5. خط

6. هرم

7. arc

8. freehand

9. plygon

 

فصل چهارم: ایجاد اجسام مرکب

1. چند جسم را بصورت چند جسم در آوردن

2. یک جسم را به چند تکه تبدیل کردن

3. خطوط حذف شده در اجسام مرکب را بار دیگر ایجاد کردن

 

فصل پنجم: کار با مواد و حصالح

1. اعمال مواد به اشیا

2. ایجاد آینه

3. ایجاد سطوح براق و انعکاس دهنده در طراحی داخلی

4. اعمال چراغ و روشنایی

5. ایجاد آب

6. ایجاد شیشه پنجره

7. مصالح جدید ایجاد کردن

8. ایجاد فضای طبیعی پشت پنجره های داخلی ساختمان

9. componenets

 

فصل ششم: مه، آفتاب و سایه

1. fog

2. shadow

 

فصل هفتم: irender

 

فصل هشتم:vray (

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
)

لطف کن و همه فصلها رو pdf کن و آپلود کن چون خدایی آموزش هات عالی هستن

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...
Bahram Sh مهمان

فصل دوم : پیمایش مدل

10. sc: این دستور برای تغییر اندازه ی موضوعات به کار می رود . این موضوعات می توانند کل حجم یا قسمتی از حجم را شامل شود. در وقاع شما می توانید اندازه قسمتی از حجم را تغییر دهید بطوریکه قسمت های دیگر بدون تغییر باقی بمانند.

برای اجرای این دستور شما ابتدا جسم مورد نظر را انتخاب می کنید، سپس بر روی آیکون40.bmpکلیک می کنید( جایگاه دقیق این آیکون در شکل زیر آمده است).

12912744481.jpg

آنگاه مانند شکل زیر دو مربع های سبز جسم را احاطه می کنند. شما بوسیله هر مربعی که مشاهده می کنید می توانید جسم را بزرگ و کوچک نمایید ولی تفاوت این مربع ها در این هست که شما می توانید جسم را در راستایی که هر مربع قرار دارد بزرگ یا کوچک نمایید.

12912746131.jpg

 

- یک تجربه شخصی : من برای اولین که داشتم با نرم افزار Sketch up کار می کردم مقیاس ها را کمی اشتباه در نظر گرفتم که این باعث شد ارتفاع دیوار هایم نصف شود و نمی دانستم که باید چکار انجام دهیم ولی بعد ها که با جزئیات این نرم افزارآشنا تر شدم متوجه شدم اگر کل جسم را انتخاب می کردم سپس آیکون فرمان sc را انتخاب می کردم می توانستم با مربعی که در شکل زیر نشان دادم می توانستم ارتفاع دیوارهای خود را دو برابر کنم.

 

12912747251.jpg

لینک به دیدگاه
Bahram Sh مهمان

فصل دوم : پیمایش مدل

11. protravtor: این فرمان به زاویه سنج یا نقاله معروف هست. از این دستور برای تعیین راستای نامعلوم از یک نقطه با کمک یک راستای معلوم از همان نقطه استفاده می شود . برای اجرای این فرمان ابتدا آیکون45.bmpرا از نوار ابزار سمت چپ نرم افزار انتخاب کنید. (جایگاه دقیق این آیکون در شکل زیر نشان داده شده است).

 

12912753201.jpg

 

سپس بر روی نقطه مورد نظر کلید می کنید . آنگاه مشاهده می کنید نقاله به رنگ های مختلفی در می اید؛ هر یک از این رنگ ها( قرمز، سبز و آبی) یکی از محورهای مختصاتی را نشان می دهد . شما می توانید راستا را در جهت هر یک از محور مختصاتی تعیین کنید. آنگاه که راستا را تعیین کردید می توانید زاویه ای که راستا ی نامعلوم می تواند با راستای معلوم ایجاد کند را انتخاب کرده. آنگاه راستای نامعلوم ترسیم می شود(البته به صورت خط چین).

12912754121.jpg

 

 

12912754851.jpg

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

فصل سوم: ایجاد اجسام اولیه

 

1 : مکعب(مربع)

 

برای رسم مربع از ابزار rectangle kwbm64wkyug7jqrhfgw.jpg استفاده می شود.

بعد از انتخاب ابزار، با کلیک موس، نقطه شروع رسم مربع را انتخاب می کنیم و با حرکت موس یا وارد کردن اندازه هریک از اعضا به صورت x,y مربع یا مستطیل مورد نظر را رسم می کنیم.

 

برای رسم مکعب، بعد از کشیدن مربع یا مستطیل مورد نظر، از ابزار push/pull 9tij3qp24o9m5gx518a.jpg استفاده می شود.

با استفاده از این ابزار، سطح مورد نظر را می توان به هر ارتفاع یا عمقی بالا یا پایین برد و به سطح مورد نظر حجم داد. برای اینکار بعد از انتخاب ابزار push/pull روی سطح مورد نظر کلیک کنید و با حرکت موس یا وارد کردن اندازه، مکعب مورد نظر را رسم کنید.

 

iqyqi2ozaiwwrv04qvh4.jpg

لینک به دیدگاه

فصل سوم: ایجاد اجسام اولیه

 

2 : کره (دایره)

 

برای رسم دایره از ابزار Circle jp7fmzmm17vqh6x8m3gl.jpg استفاده می شود.

بعد از انتخاب ابزار، با کلیک موس، مرکز دایره را در صفحه مشخص می کنیم و با حرکت موس یا وارد کردن اندازه شعاع، دایره مورد نظر را رسم می کنیم.

 

برای رسم کره دو روش هستش.

 

روش اول:

بعد از رسم دایره، یک نیم دایره به صورت عمود بر آن و مطابق شکل زیر رسم می کنیم:

jesfz1se50dt879h5kmo.jpg

 

سپس با استفاده از ابزار Follow Me 7n3lsnoi6p2xszrkjjf.jpg نیم دایره رو انتخاب کرده و حول دایره مورد نظر می چرخانیم تا کره مورد نظر مطابق شکل زیر رسم شود:

38bauhezht82ahejg5u.jpg

 

qvmmmtzxrqs7k07c8za.jpg

 

سپس روی خطی که وسط کره می باشد، کلیک راست کرده و گزینه Hide را انتخاب می کنیم تا خط مورد نظر مخفی شود:

7tiw10xk8zwnr59uh8o6.jpg

لینک به دیدگاه

فصل سوم: ایجاد اجسام اولیه

 

2 : کره (دایره)

 

روش دوم:

بعد از رسم دایره، یک کپی از دایره مورد نظر موازی با آن و در ارتفاعی بالاتر رسم می کنیم. که روش کپی و move را در مراحل قبل آموخته اید.

m4tfog0iavzcmf4jckd.jpg

 

سپس با ابزار Rotate org4vcnxls8tt9uaog9.jpg دایره مورد نظر رو 90 درجه در جهت عمود می چرخانیم به طوری مطابق شکل زیر به صورت بر دایره اول نمایش داده شود:

qzgvkxl393xyfqf8qn3.jpg

 

سپس با استفاده از ابزار follow me دایره بالایی را حول دایره پایینی مطابق شکل زیر می چرخانیم تا کره مورد نظر رسم گردد. مزیت این روش این می باشد که خطی وسط کره باقی نخواهد ماند.

1xmrr6bx110kge5b6wc.jpg

 

qtj5lptkcxh6jhhegllq.jpg

لینک به دیدگاه

فصل سوم: ایجاد اجسام اولیه

 

3 : رسم استوانه

 

برای رسم استوانه، ابتدا با استفاده از ابزار Circle jp7fmzmm17vqh6x8m3gl.jpg دایره یا همون سطح استوانه را رسم می کنیم. سپس با استفاده از ابزار pull/push 9tij3qp24o9m5gx518a.jpg با حرکت موس یا وارد کردن مقدار، به ارتفاع دلخواه، استوانه مورد نظر را رسم می کنیم.

 

ozmp1v77zitojsjfp9a.jpeg

لینک به دیدگاه

فصل سوم: ایجاد اجسام اولیه

 

4 : مخروط

برای رسم مخروط ابتدا با استفاده از ابزار Circle jp7fmzmm17vqh6x8m3gl.jpg دایره ای که سطح مقطع مخروط هست رو رسم می کنیم.

سپس مثلثی عمود بر مرکز دایره مطابق شکل زیر رسم می کنیم، به طوری که ارتفاع مثلث برابر با ارتفاع مخروط مورد نظر باشد:

oz7sishs4hvyozxyfay.jpg

 

سپس با استفاده از ابزار فوق العاده کاربردی Follow me 7n3lsnoi6p2xszrkjjf.jpg مثلث رو حول دایره مطابق شکل زیر می چرخانیم تا مخروط مورد نظر رسم شود.

cb95p3k52u3lgl0j2udx.jpg

 

s2g3vb0mpcepoefn7f.jpg

لینک به دیدگاه

فصل سوم: ایجاد اجسام اولیه

 

5 : خط

 

برای رسم خط از ابزار Line tyouvf95ubqi42vjqex.jpg استفاده می شود.

پس از انتخاب ابزار با کلیک موس، نقطه شروع خط را انتخاب می کنیم و با حرکت موس یا وارد کردن اندازه، خط مورد نظر را رسم می کنیم. البته زاویه خط رسم به وسیله موس مشخص می شود:

8fa18at8bdom3gz3l557.jpg

لینک به دیدگاه

فصل سوم: ایجاد اجسام اولیه

 

6 : منحنی

 

برای رسم کمان یا خط منحنی از ابزار Arc hmtiw33nhhtyin4fyd5l.jpg استفاده می شود.

بعد از انتخاب ابزار با کلیک موس نقطه آغاز کمان را انتخاب می کنیم و کلیک دوم موس یا وارد کردن اندازه، نقطه دوم یا انتهایی را نیز انتخاب می کنیم. سپس برای میزان قوس مورد نظر، با حرکت موس یا وارد کردن اندازه آن، منحنی مورد نظر را رسم می کنیم:

yc3pmrkcuoen80dibk02.jpg

لینک به دیدگاه

فصل سوم: ایجاد اجسام اولیه

 

7. Freehand

 

برای رسم خطوط در هر جهت از ابزار Freehand d18ghs2pd50nbx40bs8e.jpg استفاده می شود.

بعد از انتخاب ابزار، با کلیک موس و نگه داشتن دکمه آن و حرکت موس به هر جهت، خطوط آزاد رسم خواهند شد و در پایان با رها کردن دکمه موس، خط مورد نظر رسم خواهد شد و خمیدگی های ریز و کوچک به صورت خط صاف نمایش داده خواهند شد:

wq9bgjpevqxnr5oamlg.jpg

 

با نگه داشتن دکمه Shift قبل از شروع Freehand خمیدگی های ریز و کوچک به همان صورت نمایش داده خواهند شد:

4nm42pvfcqjj6j96j1x2.jpg

لینک به دیدگاه

فصل سوم: ایجاد اجسام اولیه

 

8. چند ضلعی

 

برای رسم چند ضلعی از ابزار Polygon cwuamg2lo4358rk9vq4q.jpg استفاده می شود.

بعد از انتخاب ابزار، تعداد اضلاع چند ضلعی را وارد کنید و کلید Enter را بزنید. مثلاً اگر مثلث می خواهید رسم کنید، عدد 3 را وارد کنید، اگر 6 ضعلی می خواهید رسم کنید عدد 6 و ....

سپس با کلیک موس، نقطه مرکزی چند ضلعی را انتخاب می کنیم و با حرکت موس یا وارد کردن یک گوشه چند ضلعی تا مرکز آن، چند ضلعی مورد نظر را رسم می کنیم:

u9xvrdngx29m0eue1mjw.jpg

لینک به دیدگاه

فصل سوم: ایجاد اجسام اولیه

 

9. هرم

 

برای رسم هرم ابتدا با استفاده از ابزار Polygon cwuamg2lo4358rk9vq4q.jpgیک مثلث که سطح هرم می باشد را رسم می کنیم.

سپس یه خط راست از مرکز مثلث عمود بر آن رسم می کنیم، که ارتفاع این خط همان ارتفاع هرم مورد نظر می باشد:

9eyvo7h101votjdmhmjo.jpg

 

سپس از انتهای خط رسم شده به هر یک از گوشه های مثلث یک خط وصل می کنیم تا هرم مورد نظر رسم شود:

40qkz1hidrifrryumuyl.jpg

 

به همین طریق می توان منشور، الماس و اجسام زیر را رسم نمود:

8pn9b0ifh78eu5ru9v3w.jpg

لینک به دیدگاه

فصل سوم: ایجاد اجسام اولیه

 

10. گنبد

 

خب میرسیم به آخرین بخش از آموزش فصل سوم یعنی رسم گنبد.

برای رسم گنبد ابتدا یه چهارضلعی در نمای روبرو مطابق شکل زیر رسم می کنیم:

vyugj80m006jyvoytpb.jpg

 

سپس با استفاده از ابزار Arc hmtiw33nhhtyin4fyd5l.jpg انحنای گنبد رو رای چهارضلعی، رسم می کنیم. توجه داشته باشید که گنبد یک نیم دایره کامل و یکنواخت نیست و معمولاً برای رسم انحنای آن، با توجه به شکلی که مدنظر هست، دوباره از ابزار Arc استفاده می شود تا انحنای مورد نظر گنبد ایجاد شود:

3stvf4nmj8yp1t6nkfyv.jpg

سپس یه دایره با مرکزیت گوشه چهارضعلی و مرکز گنبد رسم می کنیم که شعاع آن برابر با فاصله گوشه چهارضلعی تا انتهای انحنای گنبد می باشد. مطابق شکل زیر:

ahtyin1b68fs33xh02k.jpg

 

خطوط اضافه چهار ضلعی را حذف می کنیم:

2x36vzbhs6ny4ww6myqq.jpg

 

سپس با استفاده از ابزار Follow me 7n3lsnoi6p2xszrkjjf.jpg انحنای رسم شده رو حول دایره می چرخانیم تا گنبد مورد نظر رسم شود. این گنبد با توجه به انحنای طراحی شده، می تواند اشکال گوناگونی داشته باشد:

ircpcesnkj19w1e142sv.jpg

 

atocyp5prxje2ph62miy.jpg

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...