رفتن به مطلب

طراحی و ساخت یک آنتن میکرواستریپ تغییر پذیر در دانشگاه تربیت مدرس


سمندون

ارسال های توصیه شده

پژوهشگران گروه مخابرات دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تربیت مدرس به طراحی، تحلیل و ساخت یک آنتن میکرواستریپ دو باند با پلاریزاسیون تغییر پذیر دست زدند.

 

 

به گزارش بانک اطلاعات مهندسی برق به نقل از باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" این پژوهش با هدف مطالعه آنتن های میکرواستریپ تغییر پذیر صورت گرفت. این آنتن ها امکان تغییر پذیری را هم در فرکانس و هم در قطبش فراهم می کنند یعنی با ایجاد تغییر کوچکی در ساختار فیزیکی آنتن ها، فرکانس تشدید و نوع قطبش تغییر می کند.

مهندس سمیه رضوانی که این طرح پژوهشی در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد وی انجام و ارایه شده است، دو ساختار ارایه داده است.

این ساختارها از آنتن میکرواستریپ مربعی که برای داشتن قطبش دایروی، گوشه های آن بریده شده اند و شکاف هایی روی قطره های پچ دارند، حاصل شده است.

در ساختار اول با استفاده از افزودن شکاف هایی برروی آنتن، سعی در کوچک سازی آن شده است. تغییر فرکانس تشدید از طریق تغییر طول شکاف ها حاصل می شود و با جابجایی محل تغذیه بین محورهای X وy ، قطبش بین دایروی راستگرد و چپگرد تغییر می کند . این آنتن در دو فرکانس 1920 و 2160 مگاهرتز به ترتیب با پهنای باندهای 61/1 درصد و 91/1 درصد تشدید می کند. ابعاد این آنتن نسبت به ساختار مرجع خود 13 درصد و نسبت به ساختار بدون شکافی که در همین محدوده فرکانسی تشدید می کند، 31 درصد کاهش یافته است. ساختار حاصل در فرکانس های 1860 و 2145 مگاهرتز با پهنای باندهای 2 درصد و 5/2 درصد تشدید می کند. دراین ساختار علاوه بر اینکه پهنای باند بهبود یافته است، فشرده سازی 17 درصد نسبت به مرجع و 34 درصد نسبت به آنتن بدون شکاف با همین محدوده فرکانسی حاصل شد.

پژوهشگر دانشگاه تربیت مدرس در پایان تاکید کرد: نهایتا نمونه هایی از این آنتن ها ساخته شد. در ساختارهای ارایه شده نتایج حاصل از اندازه گیری و شبیه سازی با تقریب خوبی مطابقت دارند. در کل انعطاف پذیری این آنتن ها برای رسیدن به انتخاب فرکانسی و قطبش، کاربردهای مختلفی در مخابرات و الکترونیک را نتیجه می دهد.

گزارش ایسکانیوز می افزاید؛ این پژوهش با راهنمایی دکتر زهرا اطلس باف عضو هیات علمی دانشگاه انجام شد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...