رفتن به مطلب

مدل بلوغ مدیریت پروژه سازمانی


ارسال های توصیه شده

یکی دیگر از ارزنده ترین دستاورد های علمی و عملی ®PMI در دهه اخیر، ابداع و پرورش مدلی جهت سنجش درجه بلوغ سازمانهای درگیر پروژه، خصوصا سازمانهاي پروژه محور، در بکارگیری مدیریت پروژه علمی

®Organizational Project Management Maturity Model: OPM3 میباشد. این مدل رل بسیار عمده و مهمی را در مقوله مشاوره مدیریت پروژه و سازمانهای درگیر با پروژه ایفاء مینماید.

جهت توضيح مختصر اين مدل، ميبايستي ابتدا سه مقوله ذيل، بنا بر تعريف ®PMI، را عنوان نمود:

مديريت پروژه سازماني: مديريت پروژه سازماني، مديريت سيستماتيك پروژه ها، برنامه ها و پورتفوليوها در راستاي نيل به اهداف استراتژيك سازمان ميباشد.

برنامه: برنامه عبارت است از مجموعه اي از پروژه ها و فعاليتها كه در ارتباط با يكديگر براي نيل به يك هدف مشترك اجرا ميگردند.

پورتفوليو: پورتفوليو عبارت است از تعدادي برنامه و (نيز) پروژه كه توسط يك سازمان براي نيل به اهداف اقتصادي آن سازمان انتخاب ميشوند. اين برنامه ها و پروژه ها لزوما با همديگر ارتباطي نداشته و تنها اشتراك آنها، سازمان متولي آنها است.

حال نقش و نحوه عمل ®OPM3 را ميتوان اينگونه عنوان نمود كه:

راهنماي پم باك، استاندارد مديريت يك پروژه ميباشد. با در نظر گرفتن استاندارد پم باك، سازمانهاي پروژه محور، از استاندارد ®OPM3 بعنوان يك چهارچوب كاري براي پيگيري و نيل به اهداف استراتژيك خود، از طريق بكارگيري يك سري روش هاي بهينه (Best Practices) استفاده مينمايند.

از طرف ديگر، با در نظر گرفتن روش هاي بهينه، كه بعنوان الگو تجربه شده و پذيرفته شده اند، عملكردهاي سازمان در مديريت پروژه ها، برنامه ها، و پورتفوليوها، به توسط ®OPM3 تعيين، سازماندهي و ارزيابي مي شنود.

با اين تفاصيل، استاندارد ®OPM3 متشكل از سه عامل اصلي است:

iconblue2.gif دانستن محتواي استاندارد iconblue2.gif روشي براي مقايسه عملكرد با محتواي استاندارد iconblue2.gif مهيا شدن براي تغيير به سمت بهبود

و بدين ترتيب:يك سازمان پروژه محور، در نهايت ميتواند با ارزيابي ها (مميزي ها) تصميم بگيرد، كه چگونه براي بهبود، برنامه ريزي كرده و به آن دستيابي پيدا نمايد!

 

opm3chart.jpg

در باره تاريخچه ®OPM3:

بوده است. ایشان اکنون بعنوان همکار شرکت آمونتیس و نیز مدیر عامل شرکت گپروس آلمان در هنگام بدعت گذاری مدل نامبرده، آقای رالف فریدریش آلمانی عهده دار مدیریت اصلی برنامه ®OPM3 (شامل 20 پروژه و همكاري بيش از 700 نفر از سراسر جهان) در انستیتوی ®PMIwww.gepros.com به فعالیتهای تخصصی مشاوره ای مدیریت و مدیریت پروژه، مربیگری و نیز تربیت مربیان مدیریت پروژه و تدریس در دانشگاههای آلمان مشغول میباشد.

مدیران ارشد شرکت پیشرو مدیریت پیران نحت تعالیم و مربیگری مستقیم آقای فریدریش، به درجه حرفه ای مدیریت پروژه ®PMP و نیز به درجه مربی دوره های آموزشی مدیریت پروژه، نایل آمده اند. همچنین این شرکت و مدیران آن افتخار آن را دارند که پیوسته در ارتباط تنگاتنگ با شخص آقای فریدریش و علم و تجربه ایشان قرار دارد.

در آیتده نزدیک، پیشرو مدیریت پیران در کنار ذوره های آموزشی تخصصی مدیریت پروژه فعلی خود، کارگاههای آموزشی ®OPM3 را نیز برگزار خواهد نمود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...