رفتن به مطلب

آیا دلفی هنوز هم انتخاب مناسبی برای توسعه یک نرم افزار است؟


ارسال های توصیه شده

Delphi یکی از موفق ترین ابزارهای توسعه نرم افزار برای ویندوز در دهه گذشته بوده است. پس از شکست ویژوال بیسیک 6 در مقابل دلفی 7 در سال 2002 و فراگیر شدن محیط توسعه شرکت بورلند در میان توسعه دهندگان ویندوز، مایکروسافت به فکر ساخت یک محیط توسعه مجتمع مناسب افتاد. در آن زمان دلفی دوران طلایی خود را می گذراند.

 

دلفی 7 در اکثر شرکت های نرم افزاری دنیا و حتی در همین ایران خودمان به اولین انتخاب برای توسعه نرم افزارهای تحت ویندوز تبدیل شده بود. این محبوبیت با آمدن ویژوال استادیو 2003 هنوز هم ادامه داشت. مایکروسافت با ارائه دات نت فریم ورک 2.0 و ویژوال استادیو 2005 که به برنامه نویسان امکان توسعه نرم افزارهای تحت ویندوز و تحت وب را به بهترین شکل می داد توانست در این رقابت دلفی را پشت سر بگذارد.

 

ارائه دلفی 2005 و 2006 به ضعیف ترین شکل ممکن توسط شرکت بورلند، اکثر توسعه دهندگان دلفی را از آن نا امید کرد و به فکر مهاجرت به یک محیط توسعه دیگر مثل دات نت و جاوا ترغیب نمود. پس از آن شرکت بورلند توسعه دلفی را به یکی از شرکت های زیرمجموعه خود به نام CodeGear واگذار کرد. با ارائه نسخه 2007 توسط این شرکت روح تازه ای به پیکر نیمه جان دلفی دمیده شد و بسیاری از برنامه نویسان ویندوز را به استفاده از آن تشویق نمود. در سال 2008 بورلند شرکت CodeGear را به شرکت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
فروخت تا نسخه 2009 دلفی با نام Embarcadero Delphi 2009 به بازار وارد شود. نسخه 2009 موفق ترین انتشار دلفی پس از دلفی 7 بود.

 

با خواندن این مقدمه نسبتاً طولانی و خلاصه ای از تاریخچه دلفی و با ارائه دلفی 2010 توسط شرکت Embarcadero این سئوال پش می آید که آیا هنوز هم دلفی محیط توسعه قابل اعتماد و مناسبی برای انجام پروژه های نرم افزاری هست یا خیر؟

 

 

delphi2010.png?w=450&h=285

 

ساده ترین جواب به این سئوال جواب “بله” است. نسخه 2010 دلفی انتخاب مناسبی برای توسعه نرم افزارهای تحت ویندوز است. این محیط زمان توسعه پروژه شما را کاهش می دهد و با ابزارها و کامپوننت های آماده ای که دارد تولید یک برنامه تحت ویندوز را برای هر برنامه نویسی آسان می کند. نسخه 2010 دلفی دارای خصوصیات جدید و ویژگی های مناسبی است. برنامه های دلفی بر خلاف برنامه های مبتنی بر دات نت و جاوا به هیچ پیش نیازی وابسته نیستند و خروجی دلفی یک فایل اجرایی stand-alone است که به مراتب سریع تر از خروجی های محیط های ویژوال استادیو و جاوا اجرا می شود.

 

دلفی 2010 از تمامی قابلیت های جدید ویندوز 7 مثل direct 2D، صفحه لمسی و اشاره ای پشتیبانی می کند. اکثر کامپوننت های VCL در این نسخه طوری تغییر کرده اند که با ویندوز 7 سازگاری کامل داشته باشند. Delphi Prism هم قابلیت نوشتن برنامه های مبتنی بر دات نت را به زبان دلفی به برنامه نویسان می دهد.

 

اما اینکه واقعاً دلفی 2010 می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشید یا خیر، کاملاً بستگی به نوع پروژه و موقعیت شما دارد. به طور مثال اگر می خواهید یک نرم افزار مبتنی بر پایگاه داده ها تحت ویندوز و به صورت کلاینت/سرور بنویسید، شک نکنید که دلفی 2010 بهترین گزینه برای شماست. اما اگر می خواهید یک برنامه تحت وب که از وب سرویس هم استفاده می کند و ساختار پیچیده ای دارد تولید کنید، دلفی 2010 نمی تواند انتخاب خوبی باشد. در کل برای توسعه نرم افزارهای مبتنی بر Win32 دلفی می تواند بهترین انتخاب باشد. اما برای توسعه مبتنی بر دات نت یا وب نمی تواند انتخاب مناسبی باشد.

 

نکته دیگری که وجود دارد این است که در ایران موقعیت های شغلی برای دلفی به ندرت پیدا می شود. این در حالی است که هزینه نرم افزارهایی که با دلفی نوشته می شوند به مراتب پایین تر از نرم افزارهایی است که با ابزارهای مایکروسافت تولید می شوند. اما به علت نبود قانون کپی رایت در ایران، اکثر شرکت های نرم افزاری سعی می کنند از گران ترین تکنولوژی ها و ابزارها برای تولید نرم افزار خود استفاده کنند. هر چند در خارج از کشور هم وضع به همین صورت است و اکثر شرکت ها از ابزارهای مایکروسافت و اوراکل استفاده می کنند اما به علت وجود قانون کپی رایت شرکت ها و افرادی زیادی نیز پیدا می شوند که به علت هزینه پایین تر دلفی از آن برای توسعه پروژه های خود بهره می برند.

 

در آخر به این نکته توجه داشته باشید که هر ابزاری را برای هدفی ساخته اند. اینکه یک برنامه نویس فقط به یک ابزار و یک زبان برنامه نویسی وابسته باشد اصلاً خوب نیست. هنوز یک ابزار و یک زبان همه منظوره که بتواند پاسخگوی تمام نیازهای برنامه نویسی باشد وجود ندارد. شما باید بر اساس موقعیت و نیاز خود از این ابزارها و زبان ها استفاده کنید. دلفی ابزاری عالی و مناسب برای اضافه کردن به ابزارهای برنامه نویسی شما خواهد بود!

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...
دلفی 7 در اکثر شرکت های نرم افزاری دنیا و حتی در همین ایران خودمان به اولین انتخاب برای توسعه نرم افزارهای تحت ویندوز تبدیل شده بود. این محبوبیت با آمدن ویژوال استادیو 2003 هنوز هم ادامه داشت. مایکروسافت با ارائه دات نت فریم ورک 2.0 و ویژوال استادیو 2005 که به برنامه نویسان امکان توسعه نرم افزارهای تحت ویندوز و تحت وب را به بهترین شکل می داد توانست در این رقابت دلفی را پشت سر بگذارد.

ارائه دلفی 2005 و 2006 به ضعیف ترین شکل ممکن توسط شرکت بورلند، اکثر توسعه دهندگان دلفی را از آن نا امید کرد و به فکر مهاجرت به یک محیط توسعه دیگر مثل دات نت و جاوا ترغیب نمود

اشتباه بزرگي که بورلند در اون زمان انجام داد اين بود که به سمت دات نت مهاجرت کرد. در همين هنگام بود که ماکروسافت اطلاعات مربوط به نسخه جديد دات نت را براي خود نگه داشت و باعث شد که بورلند روي دات نت قديمي کار کنه و Rad Studio نتونه همگام با ويژوال استوديو کار کنه. در همين وقت ها بود که توسعه دهندگان دلفي هم به ماکروسافت رفتن و اين هم ميتونه يک علت ديگه از شکست بورلند باشه.

 

Delphi Prism هم قابلیت نوشتن برنامه های مبتنی بر دات نت را به زبان دلفی به برنامه نویسان می دهد.

ميشه گفت که دلفي پريزم ، همون دلفي دات نت هست که فکر کنم توسط شرکت RemObject توسعه پيدا کرد و الان توي سبد فروش شرکت Embarcadero وجود داره.

البته اين دلفي با دلفي Win32 خيلي فرق داره و اصلا ربطي بهم ندارن و از نظر سينتکس با هم مشابهن.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...