رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

پرفسور فضل الله رضا در شهر رشت در خانواده ای مومن وفرهیخته متولد شدتحصیلات متوسطه خود را در تهران در دبیرستان ثروت که بعدها ایرانشهر لقب گرفت به اتمام رسانده ودر سال ۱۳۱۷ موفق به گذراندن دوره ی کارشناسی در رشته مهندسی برق دانشگاه تهران شد.ایشان از اولین فارغ التحصیلان این رشته هستند و در همان زمان نیز به تحقیق درباره ی علوم ریاضی مشغول بودند .و اولین کتاب علمی خود را در سالهای ۱۹ تا ۲۰ با عنوان دوره هندسه علمی و عملی تالیف کردند.پس از طی دوران سربازی و تحمل مشکلات فراوان عازم امریکا شدند و در سال ۱۳۲۴ مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی برق از دانشگاه کلمبیا اخذ نمودند.و در سال ۱۳۲۸ نیز موفق به اخذ مدرک دکترا در رشته مهندسی برق از دانشگاه پلی تکنیک نیویورک شدند.در طی سالهای ۱۳۳۴-۱۳۳۹ عضو گروه مهندسی برق دانشکده مهندسی برق دانشگاه ام ای تی در بوستون بودند.در طی سالهای ۱۳۳۳-۱۳۴۷ در گروه مهندسی برق دانشگاه سراکیوز در ایالت نیویورک عضو بودند.پروفسور در سال ۱۳۴۰ استاد مهمان در دانشگاه پلی تکنیک زوریخ سوییس و از سال ۴۱-۴۲ استاد مهمان دانشگاه فناوری سلطنتی دانشگاه کپنهاگ دانمارک و در طی سالهای ۴۷-۵۷ استاد مهمان دانشگاه کلرادو در بلدر امریکا و دانشگاه پاریس فرانسه بودند.تحقیقات و مباحث مورد علاقه ی ایشان در مورد نظریه ریاضی سیستمهاو مدارهای الکترونیکی است.ایشان نویسنده چهار کتاب درسی به زبان انگلیسی و یازده کتاب به زبان فارسی هستند.که کتابها ومقالات ایشان به اکثر زبانهای زنده دنیا ترجمه شده است .پروفسور در طی سالهای ۴۶-۴۸ رییس دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران و در طی سالهای ۴۸-۵۳ سفیر ایران در یونسکو و در سالهای ۵۳-۵۷سفیر ایران در کانادا واز سال ۵۷ به بعد نیز استاد داشگاه های کنکوردیا و دانشگاه مگ کیل مونترال کانادا بوده اند.

 

در سال 1317/1938م . دورة كارشناسی را در رشتة مهندسی برق از دانشگاه تهران به پایان رساند و در سال 1324/ 1325/1946م. مدرك كارشناسی ارشد خود را در مهندسی برق از دانشگاه كلمبیا كسب كرد وی در سال 1328/1329/1950م موفق به اخذ مدرك دكترا در مهندسی برق از دانشگاه مؤسسه فنون نیویورك گردید.

 

در طی سالهای 1329-1334/1951م - 1955م عضو گروه مهندس برق دانشكده مهندسی مؤسسه فناوری ماساچوست در بستون آمریكا بود و در طی سال های 1333- 1347/1955-م 1968م - استاد میهمان درمؤسسه فناوری مركزی سوئیس (eth) و در سال 1341 - 1342 / 1963 م . استاد میهمان در دانشگاه فناوری سلطنتی كپنهاك دانمارك و در طس سالهای 1347-1353-1969م -1974م استاد میهمان در دانشگاه كلرادو، در بلندر آمریكا و دانشگاه پاریس فرانسه بوده است تحقیقات و درسهای مورد علاقه ایشان در زمینه نظریه ریاضی سیستم ها و مدارهای الكترونیكی است.

 

پروفسور رضا نویسنده چهار كتاب درسی به زبان انگلیسی و یازده كتاب به زبان فارسی است كه كتابهای انگلیسی و مقاله های علمی ایشان به اغلب زبان های زنده دنیا ترجمه شده است پرفسور در طی سالهای 1346-1348/1967م.1968م. مقام ریاست دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران را بر عهده داشت و در طی سالهای 1348 - 1353/1969م.1974م سفیر ایران در یونسكو او نیز در سالهای 1353-1357/1974- 1978 م سفیر ایران در كانادا بود و از سال 1357/1878 م تاكنون استاد دانشگاهای كنكورد یا، در مونترال در كبك كانادا و دانشگاه مك گیل مونترال كانادا می باشد. نگارش قسمت هایی از دانشنامة آمریكانا و دانشنامة علم و فیزیك و فناوری (به زبان انگلیسی) برعهده پرفسور بوده كه تاكنون چند ویرایش از این دانشنامه به چاپ رسیده است . پرفسور رضا رئیس افتخاری كنفرانس مهندسی برق ایران استاد افتخاری دانشگاه تربیت مدرس و رئیس انجمن علمی ایرانیان در آمریكای شمالی (آمریكا و كانادا) رئیس شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی در آمریكای شمالی و مشاور و همكار فعال تعداد زیادی از انجمن ها و كنفرانس ها در سرتاسر جهان بوده است وی برندة مدال های گوناگون و مدارك افتخاری متعدد از موسسه های آمریكای شمالی اروپا و ایران می باشد كه مهم ترین آن ها از دانشگاه های موسسه فنون نیویورك آمریكا، مك گیل كانادا، كشور پاكستان و سازمان انرژی اتمی ایران است و هم اكنون نیز عضو مؤسسه های آموزشی و تحقیقاتی a.a.as.a.m.s و i.e.e.e و i.e.e می باشد.

 

پرفسور رضا كه یكی از پایه گذاران نظریه اطلاعات و مخابرات در جهان است . تحقیقات گسترده ای در زمینة نظریه ضرافت شئون و ارسال حداكثر اطلاعات در كانالهای مخابراتی با حضور نویز، نظریه اطلاعات و فرآینده های تصادفی ، سیستم های خطی، آنالیز عمومی، نظریه سیستم ها و مدارها، نظریه كنترل سیستم های پویا، فضاهای خطی در مهندسی، عملگرهای خطی ، انتقال و تلفات انرژی در شبكه های n دهانه ای انجام داده است. پرفسور بیش از صد مقاله علمی به زبان های انگلیسی و فرانسوی در مجله ها و كنفرانس های خارجی و بالغ بر پنجاه مقالة ادبی و فرهنگی در مجله ها و كنفرانس های داخلی و خارجی به زبان فارسی چاپ و ارائه كرده است

لینک به دیدگاه

شور هایی که خدمت گذاران مدبر دارند، انرژی مذاب گرانبها را از چنگ کم دانان و پراکندگان به جان هم افتاده، به در می آورند.

 

وارستگی و آراستگی فردی و ملی ما در این است که در صف اول علم و فرهنگ قرار بگیریم و این هم غیر ممکن نیست. همت عالی می خواهد. همکاری و از خود گذشتگی می خواهد. من قطع دارم، همه این خوبی ها و خصوصیت های نیک در مردم ایران هست.

 

کهنه کاران آزمند، کمتر مجال می دهند که نو رسیدگان بلندی جوی، پخته و بارور شوند.

 

استوار ترین پیوند ایرانیان پراکنده در جهان، همدلی فرهنگی و هم زبانی است.

 

مردمان بزرگ گرانبها ترین چشمه های رحمت و معرفت اند. آدمی وقتی غرق در جزئیات زندگانی بهیمی بشود، اصول حیات انسانی و درخشش آفتاب را دیگر نمی بیند.

 

یک عامل بسیار مهم اشاره که در پیشرفت غرب در دوران انقلاب صنعتی مؤثر بوده ((کار گروهی)) و ((مدیریت)) بوده است. به نظر من، ما در این قسمت هنوز نو پا و تازه کار هستیم.

 

گمان نمی رود کسی در هوشمندی شرقیان و ایرانیان تردید داشته باشد، اما آئین خرد گرایی به وجه عملی آن در شرق به خصوص در این دو سه قرن کمتر مورد توجه بوده است.

 

ما در این دو سه قرن شاید خرد گرایی را در متن فرهنگ خود جا نداده بودیم یا بر آن تأکید نداشتیم. به زعم این بنده در شرق گهگاه، با یک استقلال بی مهار، یک خلاقیت در خلاء ، یعنی بی آگاهی از چگونگی کار و روش دیگران در همان رشته مأنوس شده ایم و این بی خبری همان قدر زیان دارد، که خود باختگی و بردگی افکار دیگران.

 

برای دست یافتن به پیشرفت های دانش و فناوری و اقتصادی ورود به دوران آگاهی انفورماتیک ، مناسب است که، بنیاد هویت ملی ایران را با ستون های پولادین خرد نیرومند تر کنیم.

 

گفته اند: معماری بزرگ آفرینش، این جهان عظیم را، بر مبنای حساب و هندسه ساخته است. ما حداقل باید بگوییم که بشر برای آگاهی خود از جهان آفرینش، از کیهان اعظم، طبیعت را به زبان علائم و اشارات ریاضی _ که دقیق ترین زبان ها است _ ترجمه کرده است.

 

خرد گرایی در غرب در بافت اجتماعی آن نفوذ کرد و زمینه را برای بنیان گذاری صنایع ماشینی و فناوری آماده کرد. ماشین زبان احساسات ما را در نمی یابد. با او باید به زبان خرد سخن گفت، زبان ماشین ها و رایانه ها زبان خرد است. نظم و ترتیبی که در غرب حکمفرماست از اشاعه خرد گرایی بر می خیزد که ریشه در زبان ریاضی و تعلیمات ریاضی دارد.

 

فضل الله رضا پس از اخذ مدرك دكتراي الكترونيك از دانشگاه پلي تكنيك نيويورك ، به تدريس در دانشكده فني دانشگاه كاتوليك آمريكا (واشنگتن) مشغول شد و چون شايق بود كه به كارهاي پژوهشي در مراكز مهم علمي بپردازد ، پروفسور فوستر و پروفسور وبر ، دو تن از رياضي دانان معروف كه رساله ي دكتراي او را در دانشگاه نيويورك سرپرستي كرده بودند به ياري و تأييد او شتافتند و نامه هايي به دانشگاه تهران و دانشگاه معروف ام. آي. تي. در بوستن نوشته ، شايستگي وي را جهت تدريس و تحقيق مورد تأييد قرار دادند. پروفسور رضا در اين باره مي گويد: « از دانشگاه موطنم هيچگاه خبري نرسيد؛ شايد نامه ها را در دانشكده فني بايگاني كرده باشند ، ولي دعوت نامه اي از دانشگاه به نام آمريكا ، ام.آي. تي. به دستم رسيد كه از آغاز سال تحصيلي 1950 براي پژوهش و تدريس در دانشكده برق اين دانشگاه مشغول كار شوم. ›› بدين ترتيب كار 4 سال او در اين مركز علمي معروف آغاز شد و به دنبال آن تا مدت طولاني يعني تا سال 1346 در دانشگاه سيراكيوز تدريس كرد. او مدتي به عنوان سفير ايران در يونسكو ، رهسپار پاريس شد. دانشكده علوم دانشگاه پاريس (سوربن) مقدمش را گرامي داشت و با سمت استادي در آنجا مشغول تدريس گشت. بعد از آن به مدت پنج سال به عنوان سفيركبير ايران در كانادا منصوب شد و با دعوت مسئولان دانشگاه هاي مك گيل و كنكورديا ، به تدريس در اين دانشگاه ها پرداخت.ساير فعاليتها و برنامه هاي روزمره : فضل الله رضا صاحب مقالات علمي زيادي مي باشد: نوشته هاي وي در مجلات علمي انتشار يافته و جنبه ي جهاني پيدا كرده است . آثار او به سرعت در شوروي سابق ، روماني ، مجارستان ، چكسلواكي ، دانمارك ، سوئيس ، اسپانيا ، آلمان ، فرانسه ، ژاپن ، استراليا و چند كشور ديگر ترجمه و يا چاپ شد و در دسترس پژوهندگان علوم مربوطه قرار گرفت. شمار مقاله هاي او كه اغلب آنها در مجله هاي آمريكا ، كانادا ، اروپا و ايران چاپ شده ، از 200 گذشته است و كتاب هاي مهم وي نيز به حدود 20 عنوان مي رسد. نيمي از اين مقاله ها و كتاب ها به مسائل علمي و نيم ديگر به مباحث فرهنگي و ادبي اختصاص يافته است.

 

1290reza.jpg

 

reza.jpg

لینک به دیدگاه

الجزری پدر علم رباتیک جهان و دانشمند مسلمان قرن ششم هجری شمسی

 

 

Al-Jazari_portrait.jpg

 

دانشمند مسلمان کردتبار ، ابو العز بن اسماعیل بن الرزاز الجزری در سال 515 هجری شمسی در شهر الجزری واقع در شمال عراق امروزی پا به این جهان گذاشت . او در شهر دیاربکر واقع در ترکیه امروزی مشغول به تحصیل و فرا گیری علم شد و تا آخر عمر در دیاربکر زندگی کرد و در سال 585 هجری شمسی درگذشت . لازم به ذکر است در آن دوره الجزری و دیاربکر جزئی از سرزمین ایران بود .

 

الجزری نخستین ربات قابل برنامه‌ریزی انسان نما را در اواخر عمرش ساخت . به این علت او به عنوان پدر علم مهندسی رباتیک جهان شناخته می شود . اختراع او ، یک قایق آبی بود که در آن چهار نوازنده‌ ی مصنوعی موسیقی برای مراسم و برنامه‌های جشن سلطنتی، آهنگ می‌نواختند و حاضران را سرگرم می‌کردند ، سازها به صورت هیدرولیک و با کمک آب برنامه ریزی می شود . او در سال 585 هجری شمسی کتابی با نام " دانستنی هایی در رابطه با مکانیزم های هوشمند " نوشت . این ربات انسان نما و چند مکانیزم موتوری انتقال آب و چند ساعت از زیبا ترین طرحهای او در این کتاب می باشد.

 

Al-Jazari_-_A_Musical_Toy.jpg

 

 

Al-Jazari_Automata_1205.jpg

لینک به دیدگاه

ارنست رادرفورد

 

ارنست رادرفورد در تاریخ سی ام ماه اوت سال 1871 در حومه برایت واتر شهر نلسون واقع در ساحل شمالی جزیره جنوبی زلاند نو به دنیا آمد. او چهارمین فرزند از دوازده فرزند جیمز و مارتا رادرفورد نیوزلندی های نسل اول بود كه از كودكی از استكاتلند به زلاند نو آورده شده بودند. خانواده رادرفورد یك خانواده پرجمعیت دوازده بچه ای بود كه اعضای آن همه در انجام كارهای روزمره خانواده مشاركت می كردند. اهل خانه همه افرادی جدی، كلیسا رو، خوشحال و با فرهنگ بودند. علاقه مندی رادرفورد به علوم در مرحله زودی بروز كرد. او ده ساله بود كه كتاب پرطرفداری به نام «خواندنیهای اولیه فیزیك» تألیف معلمی به نام بالفور استوارت به دست آورد. كتاب استوارت مشابه كتابهای خودآموز فیزیك امروزی بود كه در آنها نحوه به نمایش در آوردن اصول پایه فیزیك با استفاده از اشیای ساده موجود در خانه مانند سكه، شمع، سنگ وزنه و وسایل آشپزخانه به خواننده یاد داده می شود. رادرفورد جوان سخت شیفته آن كتاب شده بود. نخستین بورس از بورسهای تحصیلی متعدد زندگی خود را در سال 1887 كه 16 ساله بود به دست آورد. بورس تحصیلی دومی وی را قادر به ثبت نام در كالج كنتربوری شهر كریستچرچ كرد كه مؤسسه ای بود كه در سال پیش از تولد خود او بوجود آمده بود. وی رشته های تحصیلی اصلی خود را فیزیك و ریاضیات انتخاب كرد كه از بخت مساعد در هر دوی آنها معلمان خوبی هم داشت. رادرفورد در پایان دوره آموزشی سه ساله خود درجه كارشناسی ریاضی و فیزیك- ریاضی و (بطور كلی) علوم فیزیكی به پایان رسانید. نكته قابل ذكر در رابطه با زندگی خصوصی وی در ایام اقامت در كریستچرچ اینكه وی در آنجا با ماری نیوتن دختر صاحبخانه خود آشنا و پایبند عشق او شد. رادرفورد در پی انتشار دو مقاله مهم درباره فعالیت تشعشعی مواد در سال 1895 برخلاف دوم شدن در گزینش جایزه مهمی به شكل یك بورس تحصیلی دریافت كرد. مقررات اعطای جایزه حق انتخاب مؤسسه آموزشی را به خود برنده جایزه می داد كه رادرفورد آزمایشگاه كاوندیش دانشگاه كمبریج به مدیریت جی.جی. تامسون (صاحب نظر پیشتاز جهان در زمینه الكترومغناطیس) را برگزید. در آن سال ویلهلم كنراد رونتگن فیزیكدان آلمانی موفق به كشف اشعه ایكس شد. كشف مهم دیگری كه منجر به شروع كار اصلی رادرفورد شد كشف هانری بكرل فرانسوی در سال 1898 بود. رادرفورد در سال 1895 به آزمایشگاه كاوندیش دانشگاه كمبریج آمد تا در آنجا تحت مدیریت جی.جی. تامسون مشغول به كار شود. تامسون كه استاد فیزیك تجربی بود رادرفورد را فعالانه در آزمایشگاه به كار گرفت. رادرفورد در اوایل كار تحقیقاتی خود با انجام آزمایشی كه فكر آن از خود وی بود دو تابش رادیواكتیوی ناهمانند شناسایی كرد. او پی برد كه بخشی از تابش با برگه ای به ضخامت یك پانصدم سانتی متر قابل ایستادن بود اما برای متوقف كردن بخش دیگر برگه های بس ضخیم تری لازم بود. او اولین اشعه ای را كه تابشی با بار الكتریكی مثبت و یونیزه كننده ای قوی بود و به سهولت در مواد جذب می شد اشعه آلفا نام داد. اشعه دوم را كه تابشی با بار الكتریكی منفی بود و تشعشع كمتری ایجاد می كرد اما قابلیت نفوذ آن در مواد زیاد بود اشعه بتا نامید. تابش نوع سومی كه شبیه پرتوهای ایكس بود در سال 1900 بوسیله پل اوریچ ویلارد (فیزیكدان فرانسوی) كشف شد. این پرتو نافذترین تابش را داشت. طول موج آن بسیار كوتاه و فركانس آن فوق العاده زیاد بود. تابش جدید، پرتو گاما نام گرفت. رادرفورد و همكارانش كشف كردند كه فعالیت تشعشعی طبیعی مشهود در اورانیوم: فرایند خروج ذره آلفا از هسته اتم اورانیوم بصورت یك هسته اتم هلیم و برجای ماندن اتمی سبك تر از اتم اورانیوم در اورانیوم به ازاء هر خروج ذره آلفا از آن است. از كشف آنها نتیجه گیری شد كه رادیوم تنها یك عنصر از رشته عناصر حاصل از فعالیت تشعشعی اورانیوم است. رادرفورد در سال 1903 به عضویت انجمن سلطنتی لندن درآمد و در سال 1904 نخستین كتاب خود به نام «فعالیت تشعشعی» را كه امروزه از كتب كلاسیك نوشته شده در آن زمینه شناخته می شود، منتشر كرد. شهرت او رو به افزون رادرفورد در جمامع علمی سبب شد كه از طرف دانشگاهها تصدی كرسی های استادی زیادی به وی پیشنهاد شود. او در سال 1907 به انگلستاند بازگشت تا تصدی مقام مذكور را در دانشگاه منچستر به عهده بگیرد. رادرفورد در دانشگاه منچستر رهبر گروهی شد كه به سرعت دست به كار تدوین نظریه های تازه درباره ساختار اتم شد. آن دوره پرثمرترین دوره زندگی دانشگاهی او بود. رادرفورد به پاس كوششهای علمی خود در دانشگاه منچستر نشانها و جوایز زیادی دریافت كرد كه دریافت جایزه نوبل سال 1907 در شیمی نقطه اوج آن بود. این نشان افتخار را البته برای كارهایی كه در كانادا در زمینه فعالیت تشعشعی عناصر كرده بود به او دادند. بزرگترین دستاورد رادرفورد در دانشگاه منچستر كشف ساختار هسته اتم بود. پیش از رادرفورد اتم به گفته خود او «یك موجود نازنین سخت و قرمز و یا به حسب سلیقه خاكستری بود اما اینك یك منظومه شمسی بسیار ریز متشكل از ذرات بی شمار بود كه مظنون به نهفته داشتن اسرار ناگشوده متعدد دیگر در سینه هم بود.» رادرفورد در سال 1937 در اثر یك فتق محتقن (گونه ای تورم ناشی از انسداد اعضای درونی) درگذشت. او در آن هنگام شصت و شش ساله و هنوز سرزنده و قوی بود. سهم رادرفورد در شكل گیری درك كنونی ما از ماهیت ماده از هر كس دیگری بیشتر است. او آشكارا بزرگترین فیزیكدان آزمایشگر زمان خود بود و از زمان مایكل فارادی به بعد دیگر فیزیكدان آزمایشگری به بزرگی او نیامده بود. دهها انجمن علمی و دانشگاه به او عضویت و درجات دانشگاهی افتخاری دادند. او را پدر انرژی هسته ای نامیده اند

لینک به دیدگاه

آشنایی با زنده یاد دکتر همایون سراجی دانشمند ارشد رباتیک ناسا

 

people-817.jpg

 

دکتر همایون سراجی، دانشمند ارشد رباتیک ناسا و از اساتید سابق دانشگاه صنعتی شریف که از مدیران تیم‌های رباتیک و کنترل کاوشگرهای فضایی ناسا بود،در سال 1386 و در سن 60 سالگی در کالیفرنیا درگذشت.

 

مرحوم دکتر سراجی در بسیاری از ماموریت‌های کاوشگرهای رباتیک ناسا از جمله ماموریت استثنایی کاوشگرهای دوقلوی «روح» و «فرصت» که زیر نظر دکتر فیروز نادری رییس وقت ماموریت‌های مریخ ناسا اجرا شد، مشارکت داشت و با ارائه طرح‌ها و روش‌های ابتکاری نقش مهمی در پیشبرد این ماموریت‌های بزرگ فضایی ایفا کرد.

 

مرحوم دکتر سراجی در سال 1326در تهران متولد شد و تحصیلات خود را تا اخذ دیپلم در داخل کشور ادامه داد.

 

وی در سال 1348 با اخذ مدرک کارشناسی در رشته الکترونیک با رتبه اول از دانشگاه سوزکز Sussex در انگلیس فارغ التحصیل شد و در سال 1972 مدرک دکتری خود را در رشته سیستم‌های کنترل از دانشگاه کمبریج در انگلیس اخذ کرد.

 

سراجی بعنوان محقق در کالج سنت جان در کمبریج انتخاب شده و به مدت دو سال به تدریس و انجام تحقیقات فوق دکتری مشغول بود.

 

وی در سال 1974 به عنوان استاد مهندسی برق به هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف پیوست و مدت 10 سال در رشته سیستم‌های کنترل تحقیق و تدریس کرد.

 

دکتر سراجی در سال 1984 به عنوان دانشمند ممتاز سازمان ملل انتخاب شد و یک سال را به عنوان استاد میهمان در دانشگاه نیومکزیکو در آمریکا گذراند.

 

وی در طول 13 سال فعالیت دانشگاهی، مقالات متعددی در زمینه سیستم‌های کنترل چند گونه با تمرکز بر روی کنترل نوری، استقرار قطب، کنترل کننده‌های چند گونه PID و تنظیم خروجی، منتشر کرده است.

 

دکتر سراجی در سال 1985 به عنوان عضو ارشد فنی به آزمایشگاه پیشرانش جت JPL ناسا ملحق شد و به طور نیمه وقت نیز در موسسه فن‌آوری کالیفرنیا Caltech تدریس می‌کرد.

 

مرحوم دکتر سراجی از سال 1991، سرپرستی و مدیریتی گروه تحقیقات تله رباتیک و کاربردهای آن را که متشکل از حدود 20 مهندس و محقق بود، در مرکز JPL ناسا بر عهده داشت.

 

وی طی فعالیتش در JPL، ‌تحقیقات گسترده‌ای در حوزه سیستم‌های کنترل ربات به ویژه در بخش کنترل ربات تنظیم شونده، ردیابی ربات بر اساس دستور، کنترل ربات‌های ماهر، کنترل تماس، پیشگیری از برخورد بی درنگ و فرود ایمن فضاپیما انجام داد.

 

دکتر سراجی در سال 1992 جایزه دستاورد مهندسی استثنایی ناسا، در سال 2002 و 1991 جایزه دستاورد گروهی ناسا و از سال 1995 به بعد هشت جایزه عملیات فضایی اصلی ناسا را به خود اختصاص داد.

 

هم چنین در سال 2003 برای انتشار مقاله «تحقیقات برجسته» جایزه ادوارد استون آزمایشگاه JPL را دریافت کرد.

 

دکتر سراجی در سال 1996 به دلیل تحقیقات فردی مهم در حوزه‌ ی رباتیک به عنوان دانشمند ارشد تحقیقاتی در آزمایشگاه JPL منصوب شد.

 

وی در سال 1997 برای تحقیقاتش در زمینه فناوری کنترل رباتیک و کاربردهای فضایی آن عضو محقق انجمن IEEE شد.

 

در سال 2003 نیز وی با عنوان پرمقاله ترین نویسنده در تاریخ 20 ساله Journal of Robotic System شناخته شد.

لینک به دیدگاه

پروفسور لطفي زاده

 

 

پروفسور "لطفي زاده" که در جهان علم به پروفسور زاده مشهور است در سال 1921 در شهر باکو در جمهوري آذربايجان به دنيا آمد. مادرش يک پزشک روس و پدرش يک ژورناليست ايراني بود که در آن زمان به دلايل شغلي در باکو بسر ميبرد.

او در سن 10 سالگي همزمان با حکومت ديکتاتوري استالين در اتحاد جماهير شوروي سابق و در اثر شيوع قحطي و گرسنگي سراسري در سال 1931، به همراه خانواده مجبور به مراجعت به خانه پدري‌اش ايران شد و در شهر تهران زندگي جديدي را شروع کرد. لطفي زاده در کالج البرز تهران (دبيرستان فعلي البرز) تحصيلات متوسطه را به پايان رساند و در امتحانات کنکور سراسري، مقام دوم را کسب کرد. او در سال 1942 رشته برق و الکترونيک دانشگاه تهران را با موفقيت به پايان رساند و در طي جنگ دوم جهاني براي ادامه تحصيلات به آمريکا رفت و دوره فوق ليسانس مهندسي برق را در انستيتو تکنولوژي ماساچوست MIT واقع در شهر بوستون طي نمود. پس از آن دانشگاه کلمبيا در نيويورک را انتخاب کرد و سرانجام در سال 1949 موفق به دريافت درجه دکتراي خود از اين دانشگاه شد.

به گزارش آذربايجان، پرفسور لطفي زاده تحقيقات خود را در رشته تئوري سيستم از دانشگاه کلمبيا آغاز نمود. در سال 1956، از وي به عنوان دانشمند دعوت شد تا در انستيتوي مطالعات پيشرفته در دانشگاه پرينستون واقع در نيوجرسي به تدريس و تحقيق بپردازد. علاوه بر آن پرفسور لطفي زاده مشاغل علمي افتخاري متعددي را قبول کرده است که از ميان آنها ميتوان به موارد زير اشاره نمود:

استاد افتخاري رشته مهندسي برق دانشگاه پلي تکنيک ماساچوست MIT در سال 1968

دانشمند و محقق ممتاز آزمايشگاه تحقيقاتي شرکت اي بي ام IBM در کاليفرنيا در سالهاي 1977، 1973و 1968

دانشمند مدعو در مرکز مطالعات زبان و اطلاعات دانشگاه استنفورد کاليفرنيا در فاصله سالهاي 1978-1988.

در سال 1959، پرفسور لطفي زاده کار تمام وقت خود را با سمت استادي در دانشکده مهندسي برق دانشگاه کاليفرنيا در برکلي شروع کرد. در فاصله سالهاي 1968ـ1963، وي رياست دانشکده مهندسي برق دانشگاه کاليفرنيا در برکلي را عهده دار بود. اگر چه پرفسور لطفي زاده در سال 1991 بازنشسته شد، ولي همچنان فعاليتهاي علمي ايشان در دانشگاه کاليفرنيا ادامه دارد و به صورت مستمر در کنفرانسها، سمينارها در شهرهاي مختلف جهان شرکت کرده و سخنراني ميکنند (پروفسور زاده در 2 اکتبر 2002 در جمع کانون مهندسين تورنتو هم شرکت و سخنراني کردند). در حال حاضر پرفسور لطفي زاده به عنوان استاد ممتاز مهندسي برق، مديريت مرکز نرم افزار کامپيوتري دانشگاه برکلي را عهده دار است. اين مرکز بيش از 2000 نفر عضو دارد و 100 موسسه علمي به آن وابسته هستند. تا سال 1965، تحقيقات پرفسور لطفي زاده عموماً در زمينه تئوري سيستم ها و تجزيه و تحليل تئوري تصميمات بود. در آن سال، وي تئوري و منطق فازي Fuzzy Logic را پايه گذاري کرد و سپس در زمينه کاربردهاي اين تئوري در هوش مصنوعي، زبان شناسي، منطق، تئوري تصميمات، تئوري کنترل، سيستمهاي خبره و شبکه هاي اعصاب به تحقيقات گسترده‌اي پرداخت. در حال حاضر حاصل تحقيقات پرفسور لطفي زاده در زمينه منطق فازي در بخشهاي گوناگون طراحي نرم‌افزار و سخت افزار و محاسبات کامپيوتري بر مبناي کلمات، تئوري شعور کامپيوتر در درک زبان طبيعي و صنايع سبک و سنگين مورد استفاده است.

پرفسور لطفي زاده به عنوان کاشف و مبتکر منطق فازي شهرت جهاني دارد. وي طي يک مقاله علمي کلاسيک که در سال 1965 به چاپ رسيد مفهوم مجموعه فازي که اساس تئوري تجزيه و تحليل سيستمهاي پيچيده است را بر اساس زبان طبيعي معرفي کرد. پس از معرفي تئوري فازي، بيش از 15000 مقاله علمي توسط دانشمندان جهان درباره منطق فازي و کاربردهاي گسترده آن در نشريات علمي منتشر شد و در حدود 3000 درخواست ثبت اختراع در اين زمينه در کشورهاي مختلف جهان به عمل آمد. در سال مالي 1992ـ1991، کمپاني ماتسوشيتا، بخش وسايل الکترونيکي و تجهيزات هوانوردي پاناسونيک ژاپن به تنهايي توانست وسائل، تجهيزات و سيستمهاي الکتريکي و الکترونيکي به ارزش يک ميليارد دلار به فروش برساند که در آنها از منطق فازي استفاده شده بود. در حال حاضر 12 ژورنال علمي دنيا که در عناوين آنها کلمه "فازي" ديده ميشود به چاپ ميرسد. تنها در کشور ژاپن بيش از 2000 مهندس و دانشمند در رشته منطق فازي به تحقيقات علمي و صنعتي مشغول هستند. پرفسور لطفي زاده عضو ارشد انستيتوي مهندسي برق و الکترونيک آمريکا، عضو ارشد بنياد گوگن هايم Gugenheim، عضو ارشد آکادمي ملي مهندسي آمريکا، عضو ارشد کنگره جهاني Cybernetics ، عضو آکادمي علوم روسيه، عضو افتخاري انجمن مطالعات Cybernetics اتريش، عضو ارشد اتحاديه بين المللي سيستم هاي فازي و عضو ارشد چندين انجمن و موسسه علمي ديگر است.

پرفسور لطفي زاده موفق به دريافت 9 مدال علمي گرديده است که از اين تعداد پنج مدال به مناسبتهاي گوناگون توسط انستيتوي مهندسي برق و الکترونيک آمريکا و چهار مدال ديگر توسط انستيتوي مهندسي مکانيک آمريکا، انجمن علوم مهندسي آمريکا، آکادمي علوم جمهوري چک و انجمن بين المللي سيستمهاي هوشمند به وي اهدا شده است. به علاوه پرفسور لطفي زاده 14 جايزه علمي دريافت نموده که از آن جمله ميتوان به جايزه اهدايي بنياد معروف هونداي ژاپن اشاره نمود.

دانشگاههاي متعدد جهان با اهداي دکتراي افتخاري به پرفسور لطفي زاده از خدمات علمي وي بويژه ابداع منطق فازي که علوم و مهندسي کامپيوتر و تئوري سيستمها را دگرگون کرده است، قدرداني نموده اند. اين دانشگاه ها عبارتند از:

دانشگاه تولوز فرانسه، دانشگاه تورنتو کانادا، دانشگاه ايالتي نيويورک، دانشگاه دورتموند Dortmund آلمان، دانشگاه اوويدو اسپانيا، دانشگاه ليک هد Leakhead کانادا، دانشگاه گرانادا اسپانيا، دانشگاه لويزويل Lousiville آمريکا، دانشگاه باکو جمهوري آذربايجان، دانشگاه گليويس Gliwice لهستان، دانشگاه اوستراوا Ostrava جمهوري چک، دانشگاه فلوريداي مرکزي آمريکا، دانشگاه هامبورگ آلمان و دانشگاه پاريس فرانسه.

پرفسور لطفي زاده عضو هيئت مشورتي مرکز فازي آلمان، عضو هيئت مشورتي مرکز تحقيقات فازي دانشگاه تگزاس، عضو کميته مشورتي مرکز آموزش و تحقيقات سيستمهاي فازي و هوش مصنوعي روماني، عضو هيئت مشورتي موسسه بين المللي مطالعات سيستمها، عضو هيئت مديره انجمن بين المللي شبکههاي اعصاب، رئيس افتخاري اتحاديه سيستمهاي فازي بيومديکال ژاپن، رئيس افتخاري اتحاديه منطق و تکنولوژي فازي اسپانيا، عضو هيئت مشورتي انستيتوي ملي انفورماتيک توکيو و عضو هيئت مديره انستيتوي سيستمهاي هوشمند ايلي نوي آمريکا است.

پروفسور لطفي زاده به طور رسمي از سال 1991 بازنشسته شده و مقيم سانفرانسيسکو است. او به هنگام فراغت به سرگرمي محبوبش عکاسي ميپردازد. سرگرمي ديگر لطفي زاده موسيقي است. او در اتاق نشيمن خود بيست و هشت بلندگوي حساس نصب کرده تا به موسيقي کلاسيک با کيفيت بهتري گوش کند.

پروفسور لطفي زاده داراي بيست و سه درجه دکتراي افتخاري از دانشگاههاي معتبر جهان است، بيش از 200 مقاله علمي را به تنهايي به نگارش در آورده و در حال حاضر عضو هيئت تحريريه بيش از 50 مجله علمي دنيا ميباشد.

منطق فازي

پروفسور لطفي زاده در سال 1962 براي اولين بار در ژورنال مهندسي واژه Fuzzy Logic را مورد استفاده قرار داد. بر اساس نظريه او کلمات درست و نادرست (مشابه بله و خير) واژه‌هاي چندان مناسبي براي ماشين و کامپيوتر که از صفر و يک استفاده ميکنند نيستند و به جاي آنها بايد از عبارت درجه درستي استفاده كرد. به عبارت ديگر منطق كلاسيك ارسطويي كه بر مبناي صحيح و غلط بودن قضايا شكل ميگيرد بايد با نظريه احتمالات تكميل شود و منطق كاملتري موسوم به منطق فازي را که ماشين قادر به تشخيص آن باشد شكل دهد. مراکز علمي و صنعتي ژاپن با تشكيل اتحاديه بين‌المللي سيستمهاي فازي و برگزاري كنفرانسهاي متعدد درباره منطق فازي و استفاده از نتايج آن در صنعت توانستند محصولات فازي نظير پنكه، دوربين عکاسي و ويدئو، ماشين لباسشوئي، يخچال، سيستمهاي تهويه مطبوع و گرم و خنک کننده، جاروي برقي و ساير محصولات الكترونيكي و الکتريکي را بر اساس منطق فازي به مرحله توليد برسانند. به طور مثال در محصولات جديد ماشينهاي لباسشوئي که سيستم كنترل اتوماتيك فازي نصب شده، ماشين ميتواند ضمن برآورد مقدار و تشخيص جنس لباسها ميزان تميزي و چرکي آنها را حدس زده و بر اساس يافته‌هاي خود حرارت آب، مقدار آن و نيز سرعت چرخش ماشين را تعيين كند.

ابداع روش پروفسور لطفي منطق دوگانه بين قضاياي ارسطويي را از شايد به حتماً و بالعکس دگرگون کرد. سايت دانشکده کامپيوتر دانشگاه باپتيست هنگ کنگ در مقاله‌اي پس از اهداي دکتراي افتخاري به پروفسور لطفي در تشريح تئوري فازي مينويسد: او توانست بين بله و خير منطق شايد را که تا سال 1970 ماشين و کامپيوتر از تشخيص آن عاجز بود ارائه کند. در آن سايت براي روشن شدن تئوريهاي منطقي به قضيه فلسفي رسيدن از کل به جزء که "همه انسانها فاني هستند؛ سقراط انسان است، پس سقراط هم فاني است" اشاره ميشود.

در توضيح بيشتر منطق فازي بايد اضافه شود که مفاهيم غير دقيق (شايدها) بسياري در پيرامون ما وجود دارند که آنها را به صورت روزمره در قالب عبارتهاي مختلف بيان ميکنيم . در جمله هوا خوب است هيچ کميتي براي خوب بودن هوا مطرح نميشود تا اندازه خوبي آن مشخص شود و برداشت انسان از هواي خوب در يک حس کيفي باقي ميماند. در واقع مغز انسان با در نظر گرفتن عوامل مختلف و بر اساس تفکر استنتاجي و نه استدلالي جملات را تعريف و ارزش گذاري ميکند که مدل سازي آنها به زبان و فرمولهاي رياضي اگر غير ممکن نباشد کاري بسيار پيچيده خواهد بود. منطق فازي تکنولوژي جديدي است که براي پردازش وقايع غير قطعي ارائه شده و دقيقاً آن چه را که در طبيعت و زندگي روزمره با آن در ارتباط هستيم به طريق منطقي و رياضي انجام ميدهد. منطق فازي در مقابل منطق بايناري يا منطق Boolean قرار دارد و براي طراحي سيستمهاي خبرهExpert System به کار ميرود. سيستمهاي خبره توانايي شبيه سازي قوانين جهان را دارند و در حال حاضر در کنترل خودکار ترافيک، سيستم ترمز ABS اتومبيلها، ماشينهاي صنعتي هوشمند، سيستمهاي تشخيص هويت از روي اثر انگشت يا تصوير مردمک چشم و حتي غلط ياب تايپي در نرم افزارهاي نگارشي مانند MS-Word استفاده شده و به اين ترتيب نارسايي منطق صفر و يک براي شبيه سازي جهان واقعي با منطق فازي کاملاً حل ميشود.

اگر چه به کاربرد منطق فازي روز به روز افزوده شده و انسانها از آن در رسيدن به آسايش و راحتي خود استفاده ميکنند، اما پرفسور لطفي زاده اعتقاد دارد منطق فازي اکسير و نوشدارو نيست زيرا توانايي انسان بيش از سيستمهاي منطقي و کامپيوتري است و آنها با هم قابل مقايسه نيستند.

zadehsmall.jpg

200px-Lotfi_A._Zadeh%282004%29.jpg

lotfi_zadeh.jpg

pro-lotfizadeh.jpg

P00501.jpg

200px-Lotfi_A._Zadeh%282004%29.jpg

LotfiZadeh.jpg

ZedehLotfi.jpeg

lotficolor.jpg

zadeh.jpg

لینک به دیدگاه

کارو لوکس پدر علم رباتیک ایران

 

12-98.bmp

 

کارو لوکاس (غوکاسیان) در سال 1951 در جلفای اصفهان دیده به جهان گشود. تحصیلات متوسطه را در مدرسه "کوشش-مریم" به پایان رسانده و تحصیلات عالی خود را در دانشکده فنی دانشگاه تهران در رشته الکترونیک و کامپیوتر پی گرفت. در سال 1976 از دانشگاه برکلی کالیفرنیا موفق به دریافت درجه دکترا شد. در فاصله سال های 1993 الی 1997 ریاست مرکز تحقیقات علوم پایه را بر عهده داشته است که یکی از سازمان های علمی پیشرو در ایران محسوب می شود. وی در سال های 1986 الی 1988 ریاست گروه مهندسی الکترونیک دانشکده فنی دانشگاه تهران را بر عهده داشته است.

پروفسور کارو لوکاس نقش ارزنده ای در عرصه های علمی داخلی و بین المللی داشته است. بیش از 1200 مقاله علمی به قلم او به چاپ رسیده و همچنین بیش از 200 مقاله در مجامع بین المللی ارائه کرده است. وی عضو هیئت تحریریه بیست مجله علمی بین المللی بوده و از او 8 جلد کتاب به صورت انفرادی و 39 کتاب علمی به عنوان مولف همکار منتشر شده است.

پروفسور لوکاس همچنین نقش به سزایی در تربیت نسل جوان داشته است. وی بیش از سی سال به تدریس در دانشگاه های معتبر ایران و جهان از جمله دانشگاه برکلی کالیفرنیا، دانشگاه تورنتو کانادا ، دانشگاه یو سی ال ای کالیفرنیا پرداخته است. وی رهبری هزاران پروژه فوق لیسانس و دکترا را بر عهده داشته و اعتبار علمی بالایی نزد دانشجویان مهندسی ایران، متخصصان و نیز مقامات دولتی داشت.

کارو لوکاس در سال 2006 به عنوان چهره ماندگار در عرصه مهندسی برگزیده شده و از سوی ریاست جمهوری ایران مورد تقدیر قرار گرفت. پروفسور لوکاس به عنوان پدر علم روبوتیک ایران شناخته می شود. پروفسور کارو لوکاس در سال 2007 عضو کمیته برگزار کننده کنفرانس تکنولوژی ارامنه جهان در سان فرانسیسکو آمریکا بوده است.

روز هشتم ژوئیه پروفسور کارو لوکاس دانشمند نامی عرصه سیستم های هوشمند در سن 59 سالگی دار فانی را وداع گفت.

لینک به دیدگاه

پروفسور علی جوان

 

74_341.jpg

 

علي جوان اولين بار "ليزر گازي" را در دوازدهم دسامبر سال 1960 اختراع کرد. روز بعد او ليزر گازي را بوسيله فرستادن پيغامي تلفني امتحان کرد. چهل سال بعد ارتباطات بوسيله ليزر بصورت خيلي عادي درآمده و از آن در صنايع اينترنتي استفاده هاي بسيار مي شود. شايد ليزر يکي از بزرگترين اختراعات تکنولوژي امروزه باشد. دکتر علي جوان هنوز هم بطور زيادي درگير در اختراعات جديد است، و پيش بيني مي کند که روزي بجاي مگاهرتز راديويي، جاي آنرا گيگاهرتزهاي ليزري خواهند گرفت.

ايشان از والديني اهل آذربايجان (تبريز) در شهر تهران متولد شد، و در سال 1949 به آمريکا آمد و چندي بعد دکتراي خود را از دانشگاه کلمبيا در شهر نيويورک گرفت.

زندگينامه دکتر علي جوان:

علي جوان پروفسور فيزيک در مؤسسه تکنولوژي ماساچوست است. ايشان بعنوان رهبر و پيشرو در ليزر گازي و الکترونيک ذره اي شناخته شده است و جايزه بين المللي "تحسين" را براي اختراع ليزر گازي برده است.پروفسور جوان، که اصلاً اهل تهران، ايران هستند، دکتراي خود را در سال 1954 از دانشگاه کلمبيا در شهر نيويورک، و مستقيما زير نظر چارلز تاونز گرفته است. با گرفتن مدرک فوق دکترا از دانشگاه کلمبيا، وي در سپتامبر سال 1958 شروع به کار با تيم تحقيقاتي شرکت تلفن بل، که در موري هيل نيوجرسي قرار داشت کرد. ايشان از سال 1961 به عضويت انستيتوي تحقيقاتي ماساچوست درآمدند که که تا کنون در آنجا مانده است.پروفسور جوان به تحقيقات خود در رابطه با ليزر گازي که در سال 1958 شروع کرده بود ادامه داد تا اينکه بالاخره موفق شد که در سال 1960 ليزر گازي را که هم اکنون در سراسردنيا از آن استفاده چشمگيري مي شود، اختراع نمايد.

پروفسور جوان در طي سالها باعث جلو بردن و پيشرفت در صنايع الکترونيک شده است. ايشان در آزمايشگاهشان واقع در دانشگاه ماساچوست آمريکا، بزرگترين آزمايشگاه تحقيقاتي را در طي سالهاي 1960 تا 1970 برپا کردند. خيلي از پيشرفتهاي ناگهاني در صنعت ليزر در اين آزمايشگاه انجام گرفت.

لینک به دیدگاه

دکتر فیروز نادری متخصص ارشد الکترونیک - رباتیک ناسا

 

دکتر فیروز نادری (زادهٔ ۱۳۲۵ شمسی در شیراز). وی از متخصصین ایرانی فعال در پروژه‌های سازمان فضایی آمریکا - ناسا - است.

زندگی و تحصیلات:

وی پس از گرفتن دیپلم از دبیرستان اندیشهٔ تهران در سال ۱۹۶۴ راهی آمریکا شد و در سال ۱۹۷۶ دکترای الکترونیک خود را گرفت. سپس به وطن بازگشت و در مرکز سنجش از دور ایران مشغول به فعالیت شد. اما بعد از سه سال به دلیل نبود امکانات کافی و شرایط سیاسی در سال ۱۹۷۹ به آمریکا می‌رود. او با بازگشت به آمریکا فعالیت خود را در ناسا آغاز می‌‌کند که تا کنون (که وی معاون آزمایشگاه پیشرانش جت است) ادامه داشته است. پرفسور فیروز نادری در ۲۶ اسفند سال ۱۳۲۴ در شیراز به دنیا آمد. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در ایران به اتمام رساند و پس از آن به آمریكا مهاجرت كرد و تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته مهندسی برق پی گرفت.وی دوره كارشناسی خود را در دانشگاه ایالتی آیووا و كارشناسی ارشد و دكترای خود را در دانشگاه كالیفرنیای جنوبی به اتمام رساند. نادری از سال ۱۹۹۶ مدیر برنامه منشاء حیات ناسا بود. وی در سال ۱۹۷۶ به JPL پیوست و به عنوان مدیر آزمایشات پروازی علوم فضا و مدیر طرح تفرق سنج (Scatterometer) ناسا به كار پرداخت. علاوه بر اینها وی در مركز مدیریت ناسا، سرپرستی برنامه فناوری ارتباطات پیشرفته ماهواره‌ای را بر عهده داشت و در JPL نیز مدیر برنامه ماهواره‌های متحرك بود. وی از سال ۲۰۰۰ نیز مدیریت برنامه تازه تأسیس برنامه مریخ را بر عهده گرفت. وظیفه مركز برنامه مریخ آن است كه تمام تحقیقات مربوط به مریخ را هدایت و برنامه ریزی كند. وی، در فروردین ماه ۱۳۷۹ به سمت مدیر پروژه‌های اکتشاف مریخ منصوب شد و هم اكنون مدیر ارشد برنامه‌ریزی راهبردی JPL آژانس فضایی آمریكا (ناسا) است.وی هم اکنون به سمت مدیر پژوهش های کل منظومه شمسی منصوب گشته.

کاوشگرهای مریخ:

معروفیت نادری بیشتر به خاطر دو کاوشگر مریخ یعنی روح و فرصت بوده است که با مدیریت او اطلاعات زیادی از جمله امید بیشتر به وجود حیات در مریخ را به بشر داد. اما می‌‌توان گفت بزرگ‌ترین افتخارات نادری دریافت بالاترین نشان سازمان فضایی ناسا در بهمن ماه گذشته و انتخاب وی به عنوان موثرترین فرد ایالات متحده در سال قبل اشاره کرد.

عقاید:

از قول او نقل می‌کنند که در مصاحبه‌هایش از جوانان می‌خواهد برای توسعهٔ کشور تلاش کنند.

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

ویلیام استنلی

 

William Stanley در سال 1858 متولد شد. در طول زندگی‌اش 129 حق امتیازبرای گستره وسیعی از قطعات الکتریکی دریافت کرد. مهمترین آنها سیم‌پیچ القاء بود که یک تبدیل‌کننده بود کهجریان الکتریکی متناوب تولید می‌کرد. در سالهای 1880 هر سیستم توزیعالکتریسیته از جریان مستقیم استفاده می‌کرد. مسئله این است که انتقال DCدر فاصله‌های زیاد ازنظر عملی ناممکن، نیازمند سیم‌های کلفت و خطرناکاست و نمی‌تواند برای دادن روشنایی استفاده شود. در مقابل سیستم‌هایجریان متناوب، این اشکالات را ندارند ولتاژ سیستم‌های AC می‌توانست بااستفاده از سیم‌پیچ‌های القا تغییر کند اما هنوز هیچ سیستم سیم‌پیچ عملیاختراع نشده بود. حق امتیاز 611 و 349 استنلی همه اینها را عوض کرد و یکشکل اولیه برای تمام مبدلهای بعدی شد.

استنلی در بروکلین نیویورک متولد شد. او پیش از نامنویسی در دانشگاه Yaleدر مدارس خصوصی شرکت می‌کرد. او شروع به تحصیل حقوق در سن 21سالگی کرد ولی در کمتر از یک ترم، مدرسه را ترک کرد تا شغلی در عرصهالکتریسیته پیدا کند.

اولین شغل استنلی، یک متخصص برق در یکی از اولین کارخانه‌های کلیدهایتلگراف و هشداردهنده‌های آتش بود. او یکی از اولین تأسیسات الکتریکیکشور را برای یک فروشگاه در خیابان پنجم نیویورک انجام داد.بعد از اینکهGeorge Westinghouse که یک مخترع و صنعت‌گر بود از فضائل استنلی مطلعشد،

استنلی را به عنوان مهندس اصلی خود در کارخانة Pittsburgh به کار گرفت. در این زمانها بود کهاستنلی شروع به کار روی مبدل کرد.

بعد از آن که استنلی Pittsburgh را ترک کرد، در سال 1886 اولین سیستم AC را ساخت که برایدفاتر و فروشگاه‌های خیابان اصلی Great Barrington ، Massa Chusset روشنائی فراهم می‌کرد.او مبدلها، تجهیزات الکتریکی کمکی و اسباب الکتریکی را ساخت. شرکت تولیدی الکتریکیاستنلی توسط General Electric در سال 1903 خریداری شد.

لینک به دیدگاه

جواد صالحی مهندس برق ایرانی و عضو هیئت علمی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و از پاییز سال ۱۳۸۴ رییس بخش ایران
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است. او اول دیماه سال ۱۳۳۵ در شهر
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
متولد شده‌است. او برادر
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

تحصیلات و فعالیت‌ها:

 

 

جواد صالحی دورهٔ کارشناسی را در رشتهٔ

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در کالیفرنیا گذراند و پس از آن تحصیل را تا پایان دورهٔ دکتری در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ادامه داد و در سال ۱۳۶۳ فارغ‌التحصیل شد. او در فاصلهٔ سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۳ در مرکز علوم مخابرات در دانشگاه جنوب کالیفرنیا به عنوان یک پژوهشگر تمام وقت مشغول به کار بوده و در زمینه سیستم‌های
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به تحقیق می‌پرداخت. او از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۷۲ عضو کادر فنی گروه تحقیقات کاربردی در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بود. وی از بهمن ۱۳۶۸ تا خرداد ۱۳۶۹ در آزمایشگاه اطلاعات و سیستم‌های تصمیم‌گیری
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به عنوان یک پژوهشگر میهمان، در زمینهٔ شبکه‌های دسترسی چندگانه نوری مشغول به فعالیت بود، و هم‌اکنون عضو هیئت علمی دانشکدهٔ مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف با درجه علمی استاد تمام می‌باشد.

او از پاییز سال ۱۳۷۸ تا پاییز ۱۳۸۰ به عنوان رئیس گروه سیستم‌های مخابراتی موبایل و معاون مدیر مسوول آزمایشگاه CDMA پیشرفته و باند پهن در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، در زمینه تکنیک‌های CDMA پیشرفته برای سیستم‌های مخابراتی نوری و رادیویی مشغول پژوهش بوده‌است. زمینه‌های تحقیقاتی مورد علاقهٔ وی شبکه‌های دسترسی چند گانه نوری، به ویژه متعامد، درسیستم‌های CDMA می‌باشد. کارهای او در زمینهٔ CDMA نوری ثبت انحصاری محصول در آمریکا را به ارمغان آورده‌است.

او عضو کمیتهٔ برگزاری اولین و دومین کنفرانس IEEE درزمینه اطلاعات عصبی بود و در ماه اردیبهشت ۱۳۸۰ به عنوان دبیر بخش CDMA نوری درمجله مخابرات IEEE برگزیده شد.

 

جوایز و افتخارات:

 

 

 

  • معرفی‌شده به عنوان یکی از ۲۵۰ محقق برتر در شاخه علوم کامپیوتر توسط شبکهٔ دانش آی‌اس‌آی
  • رتبهٔ اول بیستمین دورهٔ جشنوارهٔ بین‌المللی خوارزمی در زمینهٔ پژوهش‌های بنیادی و دریافت‌کنندهٔ جایزهٔ مخترع برجستهٔ
  • جایزهٔ عالی بل‌کور در زمینهٔ تحقیقات مخابرات در سال ۱۹۸۸
  • جایزهٔ پژوهشگر نمونهٔ دانشکدهٔ برق دانشگاه صنعتی شریف در سال‌های ۱۳۸۱، ۱۳۸۲ و ۱۳۸۵
  • پژوهشگر نمونهٔ دانشگاه صنعتی شریف با رتبهٔ اول در سال ۱۳۸۲
  • پژوهشگر نمونهٔ کشوری از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با رتبهٔ دوم درسال ۱۳۸۲
  • او پراستنادترین دانشمند ایرانی در ISI است.

 

سیاسی:

 

وی یکی از ۱۲۵ استاد دانشگاه صنعتی شریف بود که طی بیانیه‌ای در روز ۵ خرداد ۱۳۸۸، خواستار تبلور عقلانیت در مدیریت کشور و مشارکت فعال در انتخابات شدند. در این بیانیه از خارج کردن تدریجی متخصصان باتجربه از دایرهٔ تصمیم‌گیری، تکیه بر شعارهای عوام‌پسند نظیر مبارزه با مافیا و مظلوم‌نمایی با وجود در اختیار داشتن تمام ابزار قدرت، تحقیر مردم و سعی در تطمیع آنان به نام عدالت‌طلبی از خزانهٔ ملی، شکستن حرمت بزرگان و اندیشمندان و همچنین سوءاستفاده از احساسات پاک دینی و عدالت‌طلبانهٔ مردم در جهت فعال کردن شکاف‌های فرهنگی و طبقاتی، با ایجاد تضاد و تفرقه در سطح ملی و...انتقاد شده بود.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
- طاهره ساعدي : خبر اين بود كه ‌«دكتر جواد صالحي به‌عنوان چهارمين دانشمند برتر جهان اسلام شناخته شد.» پروفسور جواد صالحي مدير آزمايشگاه شبكه‌هاي نوري دانشكده برق دانشگاه صنعتي شريف است. او مي‌گويد: در حقيقت مي‌توانم بگويم كه در دنيا گروه ما را در زمينه شبكه‌هاي نوري، به‌عنوان يكي از مراكز excellent يا قطب در زمينه‌هاي دسترسي چندگانه مخابرات نوري مي‌شناسند و به همين دليل هم، براي سخنراني‌هاي كليدي دعوت مي‌شويم. يكي از طرح‌هاي مهمي كه وي در دانشگاه صنعتي شريف پيگيري مي‌كند طرح اتصال منازل ايران به فيبرنوري است. به اعتقاد او، اجراي اين طرح مي‌تواند تحولات بزرگي در ايران ايجاد كند.با دكتر صالحي در باره اين طرح و وضعيت دانش و فناوري در ايران و جهان گفت‌وگو كرده‌ايم.

* چگونه شد كه به‌عنوان چهارمين دانشمند برتر جهان اسلام شناخته شديد؟

شبــكه دانش يـا همان ISI - Information Science Institution- و بخش web of knowledge آن علوم بصري را به 21 قسمت تقسيم مي‌كند. مانند فيزيك، شيمي، پزشكي، علوم طبيعي، جامعه‌شناسي و... كه شما اگر خودتان به سايت ISI سر بزنيد، نوشته‌هاي مختلف ديگري را خواهيد ديد. مثلا اگر به پزشكي نگاه كنيد، شامل دندانپزشكي، جراحي مغز و قلب و پوست و تخصص‌هاي بسيار زياد ديگري مي‌شود‌كه همه اينها شاخه‌اي حساب مي‌شود زير نظر پزشكي!

* سؤال اين است كه مثلا در گروه پزشكي يا علوم كامپيوتر يا مهندسي، در 20 سال اخير كدام مقالات داراي تاثيرگذاري بيشتر بوده است يا به عبارتي مقاله چه كسي بيشتر تاثيرگذار بوده است؟

در محاسبات ديده شده كه در 20 سال اخير بيش از 20 ميليون مقاله در سطح دنيا توسط بيش از 6 ميليون دانشمند و محقق به چاپ رسيده و شبكه دانش به‌دنبال 250 نفر برتر هر گروه هستند.

با محاسبات متوجه مي‌شوند كه زماني اسم يك نفر به نام محقق پر استناد وارد اين سايت مي‌شود‌ كه پر استناد‌ترين جهان است. عموما احتمال اينكه كسي به اين ليست وارد شود، كمتر از يك صدم از يك ‌درصد تمام دانشمندان جهان است. پس در هر رشته- كه تعداد آن 21 رشته است- در 20 سال اخير جست‌وجو مي‌كنند و 250 دانشمند برتر از نظر اينكه مقالاتشان در حقيقت بيشترين ارجاعات را آورده انتخاب مي‌شوند و چون ارجاع دادن به يك مقاله، معيار كيفيت و اثر گذاري آن مقاله است با اين ديد، ليست مورد نظر پر شده است.

اين ليست توسط كشورها و موسسات مختلف تقسيم بندي شده است. مثلا اگر شما به كشور ژاپن توجه كنيد، مي‌بينيد كه 100 تا 110 نفر جزو دانشمندان برتر جهان حساب مي‌شوند و در فرانسه حدود 80 تا 90 نفر جزو اين ليست شده‌اند، يا در هندوستان 6 نفر شده‌اند و زماني كه شما كشورهاي اسلامي را بررسي مي‌كنيد، خواهيد ديد كه به جز 4 كشور پاكستان، ايران، تركيه و الجزاير، بيشتر آنها شخصي با عنوان دانشمند پر استناد ندارند. ايران فقط يك مورد دارد. بنده هم به‌عنوان تنها شخص پر استناد ايران در جهان هستم؛ يعني تنها كسي كه در اين رتبه است من هستم و طبق اين اصل، اين4 دانشمند مسلمان پر استناد جهان معلوم مي‌شود.

* آقاي دكتر، شما طرحي با عنوان رساندن فيبرنوري به منازل ارائه كرديد. اين طرح چه شد؟

فاز اول اين طرح تمام شده است و موفقيت‌آميز بود و اين كار توسط مركز صنايع نوين انجام شد ولي در رابطه با مرحله دوم، متأسفانه مركز صنايع كه تغيير مديريت پيدا كرد، ما نمي‌دانستيم چه كار كنيم چون بالاخره هيچ طرحي بدون بودجه پيش نمي‌رود. ما بايد از تجهيزات بالايي برخوردار باشيم. ولي خدا را شكر مي‌كنم كه دوستاني كه در راس تصميم‌گيري طرح‌هاي مختلف بوده‌اند، طرح ما را تصويب كردند و مرحله دوم آن هم چند ماهي است كه شروع شده است و اين طرح براي كشور ما بسيار حساس و حياتي است. چون اگر شما تكامل شبكه‌هاي مخابراتي را بررسي كنيد، خواهيد ديد كه هيچ راهي جز كشيدن فيبر نوري براي منازل نداريم تا بتوانيم دنياي تمام ديجيتال را در جامعه بشري پياده‌سازي‌ كنيم.

یكي از معضلات امروزي اين است كه اين رسانه‌ها كه به‌عنوان سيم‌ها و كابل به منازل مي‌آيند كشش ارسال حجم بالاي اطلاعات را ندارند. اين مورد مثل اين است كه شما يك اتوبان دو بانده ايجاد كرده‌ايد ولي ميليون‌ها ماشين مي‌خواهند از آن رد بشوند؛ مسلما در ورودي و خروجي اين راه‌ها تراكم ترافيك ايجاد مي‌شود و نهايتا از كيفيت بسيار پاييني برخوردار مي‌شوند، در نتيجه تنها راه رساندن سرويس‌هاي مدرن بشري كه يكي از مهم‌ترين آنها رساندن تصوير به‌طور زنده است‌و يا داشتن سرويس‌هاي ديگري كه از نظر تحقيقاتي مهم هستند مستلزم اين خواهد شد كه شاهراه‌هاي عظيمي از اطلاعات را ‌ ايجاد كنيم كه اين شاهراه‌هاي عظيم، فيبرهاي نوري هستند.

اين فيبرنوري مثل اتوبان اما با بيش از هزار باند در هر طرف مي‌تواند خط اطلاع را داشته باشد‌ و چون حجم بالايي را مي‌تواند حمل كند اين باعث مي‌شود كه ما بتوانيم شبكه‌هاي مخابراتي را طوري طراحي كنيم كه ارسال اطلاعات حجم بالا مثل ارسال ويدئو، تصوير يا كتابخانه انجام پذير باشد. در حقيقت انتقال داده‌ها با حجم بالا را تنها با فيبر نوري مي‌توان انجام داد. در ژاپن قرار است تا سال 2010 ، 30ميليون نفر از منازلشان به فيبرنوري وصل شوند و در آمريكا به‌طور خيلي جدي سرمايه‌گذاري عظيم مي‌شود تا فيبر را به سر كوچه يا منزل افراد برسانند.

در نتيجه به خاطر اينكه مبادا ايران در اين زمينه عقب بيفتد ما تصميم گرفته‌ايم از آنجايي كه احاطه تحقيقات ما در شبكه‌هاي زميني بسيار بالاست در چهار چوب شبكه‌هاي فيبرنوري طرحي تعريف كنيم كه هم از نظر علمي و هم از نظر راهبردي آينده كشور بسيار مهم خواهد بود. خيلي مهم است كه ما هميشه جلوي خط فناوري قرار بگيريم. اين طور نباشد كه ديگران يك فناوري را به سرانجام برسانند و آن فناوري امتحانش را پس داده باشد و بعدا ما به‌عنوان يك كشور جهان سوم در حال توسعه بگوييم كه آيا اين فناوري را بخريم يا نخريم. ما بايد از اين حالت بيرون بياييم، ما بايد خودمان آغازگر اين روند پژوهش و تحقيق باشيم. قبل از اينكه فيبرنوري در سطح دنيا به منازل برسد اينترنت و سيستم‌هاي موبايل انفجار ايجاد كند و يك‌دفعه هم متوجه شويم كه چه جالب اينترنت وجود دارد، موبايل وجود دارد، پس ما هم آن را بخريم؛ قبل از اينكه اين اتفاق بيفتد ما بايد در راس موج سيستم قرار بگيريم و جزو كساني باشيم كه اطلاعات را به ديگران برسانيم. ايران هم جزو كشورهايي است كه قصد دارد فيبرنوري به منازل بدهد. من انتظار دارم تصميم‌گيران ما در صنعت مخابرات در حقيقت اين مسئله را جدي بگيرند.

و در اين زمينه برنامه‌هايي كه نياز است را انجام دهند چون سرمايه‌بر خواهد بود و فكر نكنند كه چه كسي حالا 5/2 گيگا بيت در ثانيه اطلاعات مي‌خواهد. حدود 10 سال پيش كه در مركز تحقيقات بوديم اينترنت داشتيم ولي اينترنت فقط براي محققان و اساتيد بود ولي وقتي به جامعه بشري به‌طور عام معرفي مي‌شود انسان‌هاي عادي آن وقت متوجه مي‌شوند چه چيز جالبي وجود دارد و مي‌توانند از طريق كامپيوتر به تمام دنيا دسترسي پيدا كنند. آن زمان مي‌گفتند چه كسي نياز به اينترنت دارد ولي امروز مي‌بينيم كه همه نيازمند اينترنت هستند. اين طور نيست كه فيبرنوري چون حجم خيلي بالايي را به طرف منازل و ساختمان‌هاي تجاري مي‌برد سؤال پيش بيايد كه چه كسي مي‌خواهد از آن استفاده كند.

* آيا اطلاع داريد كه در نقشه جامع علمي كشور يا برنامه توسعه 5 ساله پنجم كه در حال تدوين است. در اين زمينه موضوعي گنجانده شده يا خير؟

تا آنجا كه من مي‌دانم نه. دليلش اين است كه كشور درگير مسائل روز است. الان فيبر را مي‌خواهند به موبايل اختصاص بدهند كه هزينه‌بر است. ما هنوز يك ماهواره به‌عنوان يك كشور نداريم اين خيلي جاي تعجب دارد. كشور عظيمي مثل ايران در فضا هيچ ماهواره مخابراتي ندارد. درست است كه ماهواره‌هايي كوچك فرستاده‌ايم اين طرح فرستادن فيبرنوري به منازل طرح جديدي است و انشاالله وقتي كه ما امسال نتايج ملي را به دست آورديم در سطح وسيعي به مديران ارشدمان اطلاع‌رساني مي‌كنيم و به هر حال آنها را تشويق و ترغيب به اين كار مي‌كنيم. وظيفه ما اين است كه از نظر علمي و آكادميك به مديران ارشد مخابراتي كشور اين اطلاعات را برسانيم. از ديد ما كه در اين زمينه اين قدر تمركز كرده‌ايم و دنيا به ما افتخار مي‌كند، انقلاب بعدي، اطلاعات جامعه بشري در زمينه فيبرنوري در منازل خواهد بود.

وقتي فيبرنوري به منازل مي‌آيد يك انقلاب و تحولي عظيم در رابطه با فناوري مخابرات ايجاد خواهد شد، از يك طرف وقتي شما اطلاعات را از طريق فيبرنوري به منازل مي‌رسانيد باعث مي‌شود زيرساخت‌هاي مخابراتي تغيير كند و به سمت سوئيچ‌هاي نوري خواهيم رفت. سوئيچ‌هاي نوري بايد از ادوات پيشرفته‌اي برخوردار باشد و اين ادوات باعث مي‌شود در زمينه فيزيك و مواد، تحقيقات زيادي انجام شود، باعث مي‌شود افرادي كه در زمينه فوتونيك و علوم نور تحقيق مي‌كنند در اين زمينه خيلي فعاليت انجام دهند. تحولاتي در علوم رخ خواهد داد و روند فكري ما در زمينه مخابرات كاملا عوض مي‌شود و نه فقط بعد انساني و اقتصادي و جامعه‌شناسي آن بسيار مهم است بلكه بحث علمي و فناوري آن شايد به‌مراتب مهم‌تر هم باشد چون يك انقلاب فناوريك در زمينه فناوري مخابرات ايجاد خواهد كرد.

* حالا كه در اين رابطه صحبت كرده‌ايد، بفرماييد دسترسي به اينترنت پر سرعت چه تاثيري در پژوهش و توسعه دارد؟

هيچ فناوري بدون دليل رشد نخواهد كرد. حتما دليل بنيادين درون يك فناوري بايد باشد تا آن مطرح شود. همان طور كه تلفن همراه و اينترنت در مرحله اول به جامعه بشري معرفي شد. شايد گفته شود اگر آن را معرفي نمي‌كردند احتياجي به آن پيدا نمي‌شد. مگر هزاران سال بشر با اينترنت زندگي كرده است. انسان مي‌تواند بدون آن هم زندگي كند ولي وقتي صحبت از ابزاري مي‌شود كه با آن كار‌ها سريع‌تر پيش رفته و نتايج علمي و اقتصادي بهتري عايد مي‌شود، پس آن افرادي كه آن ابزار را ندارند هميشه عقب خواهند بود همان طور كه تفاوت بين يك كشور پيشرفته و عقب افتاده به‌دليل اين نيست كه انسان‌ها در آن زندگي نمي‌كنند. شما در كوه‌هاي افغانستان هم برويد انسان در آن زندگي مي‌كند در پيشرفته‌ترين كشورهاي جهان برويد انسان زندگي مي‌كند. ولي تفاوت زندگي انسان‌ها در چه حدي است.

آن تفاوت را فناوري پياده‌سازي‌ مي‌كند، در زمينه رساندن اينترنت پرسرعت حياتي بودن قضيه آن است كه وقتي شما يك ابزار اينترنت پر سرعت، در دست داريد به منابع اطلاعاتي گسترده‌تر و سريعتر دسترسي پيدا خواهيد كرد و در نتيجه شما مي‌توانيد تصميمات حساس و راهبردي كه در حقيقت تفاوت بين سود يا زيان جامعه را مي‌تواند تعيين كند بگيريد. آن وقت شما جلوتر خواهيد بود. وقتي شما در دفتر نشسته باشيد و به تمام تجارت‌خانه‌هاي هم صنف خودتان دسترسي آني داشته باشيد و از تمام توليدات آنها مطلع بوده و قيمت‌هاي آنها را داشته باشيد، طبيعتا هزينه بررسي اين اطلاعات را به حداقل رسانده‌ايد و شما توانسته‌ايد به جاي تصميم‌گيري روي 5 قلم كالا، با هزارها قلم جنس از همان نوع در تمام دنيا روبه‌رو شويد و تصميم‌گيري كنيد و اين باعث مي‌شود شما از ابزار بهتري برخوردار شويد براي تصميم‌گيري مثل اين مي‌ماند كه شما مي‌خواهيد مسافرت كنيد و مي‌خواهيد سريع هم به مقصد برسيد.

حال با يك ماشين سريع‌تر مي‌رسيد يا با يك هواپيما؟ طبيعتا با ماشين به هواپيما نمي‌رسيم. داشتن اينترنت پر سرعت و سيستم‌هاي مخابراتي ديجيتال جامعه را در يك سكويي قرار مي‌دهد كه آن سكو از برتري خاصي نسبت به جامعه‌اي كه آن سيستم را ندارد برخوردار خواهد بود و اين خيلي حياتي است. در امر تحقيقات هم به همين صورت است ما الان در دانشگاه نشسته‌ايم منتظر نمي‌مانيم كه مقالات چاپ شده از طريق پست كه 2 ماهي مي‌تواند طول بكشد به ما برسد و يا اصلا نرسد. هر كس با اينترنت خودش تمام سايت‌هاي معتبرعلمي جهاني را در دسترس خودش دارد و مي‌تواند مقاله‌اي را كه نياز دارد جست‌وجو كند و در نتيجه آن را دانلود كرده و همان لحظه در هر كجاي دنيا باشد آن مقاله در دسترس‌اش خواهد بود. خوب كسي كه دسترسي به چنين امكاناتي دارد در مقايسه با كسي كه ندارد و با دو كتاب قديمي مي‌خواهد تحقيقي انجام دهد خيلي فرق دارد.

فقط تنها مشكلي كه وجود دارد اين است كه بايد نظارت روي استفاده از اينترنت داشته باشيم. اينترنت ابزاري نيست كه در دست هر كسي بگذاريد. اينترنت ابزار حساسي براي جوانان ما است. حتما پدرها و مادرها بايد درگير باشند ولي به اين معنا نيست كه نبايد با آن كار كنند بلكه ضروري است كه كار با آن را ياد بگيرند و با فضاي اينترنت آشنا شوند و اينكه كسي فكر كند نبود اينترنت پر سرعت مهم نيست اشتباه است زيرا يكي از عوامل تاثيرگذار بر سرعت پيشرفت جامعه ما بستگي به صنعت شبكه مخابراتي كه ما به جامعه ارائه مي‌دهيم خواهد داشت.

لینک به دیدگاه

* در مورد تجهيزات آزمايشگاهي با توجه به اينكه آنها اكثرا قديمي هستند و به‌روز نشده‌اند در حالت كلي مي‌توانيد توضيحي بدهيد؟

در كشورما بحث فرار مغزها وجود دارد. چرا دانشجويان مطرح و برتر ما براي ادامه تحصيل به آمريكا و اروپا و كشورهاي ديگر مي‌روند؟ در يك جامعه فعال و با نشاط و نخبه پرور مثل جامعه ما شخص نخبه جوان نياز دارد خودش را در معرض نمايش جهاني قرار دهد و نشان بدهد كه پتانسيل من چه هست و آن به قول معروف تشنگي كه آن جوان دارد در رابطه با نشان دادن قابليت‌هاي ذهني و فكري‌اش همان پژوهش‌اش مي‌شود و يكي از دلايلي كه جوانان ما بعد از گرفتن ليسانس در ايران، جذب خارج از كشور مي‌شوند به خاطر اين نيست كه بروند و جذب محيط آنجا شوند. دليلي كه مي‌روند و سال‌هاي سال مي‌مانند و حاضرند در آنجا زندگي كنند و از خانواده‌شان دور بمانند به خاطر بودن آزمايشگاه‌هاي پژوهشي مجهز و به‌روز آنها است. يعني يك دانشگاه برتر جهان وقتي مي‌گويد برتر است به اين معني نيست كه چند عدد كلاس دارد و يا چند استاد خوب و چند دانشجوي نخبه هم گرفته است. اين جزئي از داستان است و كليد آن چيز ديگري است.

دانشگاه برتر دانشگاهي است كه در مرزهاي برتر قدم برمي‌دارد و علم را مي‌شكافد و ايده‌هاي جديد و نوين را به بشريت معرفي مي‌كند. اين كار را اساتيد و دانشجويان تحصيلات تكميلي آن انجام مي‌دهندكه به مقاله، ثبت‌اختراع، فكر جديد، راه و روش فرايند جديد منجرمي‌شود در نتيجه مسئولين ما كه خوشبختانه به اين نتيجه رسيده‌اند، اگر مي‌بينند كه دير عمل مي‌كنند برمي‌گردد به اينكه مديريت كشور ما دستخوش قوانين دقيانوسي است كه نمي‌تواند سريع بجنبد.

يكي از روش‌هاي جلوگيري از فرار مغزها در كشور ما ايجاد مراكز پژوهشي و آزمايشگاه‌هاي پژوهشي به روز است. يعني اگر يك دانشجو احساس كند در ايران مي‌تواند در آزمايشگاهي پژوهشي برود و همان كاري را كه در آزمايشگاه پژوهشي يك دانشگاه معتبر بكند، او هم انجام دهد و منجر به ارائه فكري به جهانيان بشود طبيعتا انگيزه رفتن او كمتر خواهد شد. قطعا در اين صورت كشور خودش را با رضايتي راحت‌تر و آشنا ترجيح مي‌دهد. متأسفانه خيلي از نخبگان ما كه به خارج مي‌روند ديگر نخبه نمي‌مانند. تفاوتي كه از نظر زبان و محيط و فرهنگ با ما دارند مي‌تواند شتاب جوان را كم كند. ما اگر بخواهيم جوانان نخبه را ترغيب به ماندن بكنيم نمي‌توانيم با زور آنها را وادار به ماندن كنيم.

همان طور كه مي‌دانيم حتي در دين ما به هجرت و علم آموزي تاكيد شده و تاريخ ما براساس هجرت است. پس هجرت بسيار خوب است و نمي‌توان نخبگان را از آن منع كرد. هيچ راهي وجود ندارد مگر اينكه ما بتوانيم آزمايشگاه‌هاي پژوهشي به روز و پر بار را در دانشكده‌هايمان ايجاد كنيم و جوانانمان اين اعتماد به نفس را پيدا كنند كه مي‌تواننددر اين آزمايشگاه‌هاي پژوهشي آن كاري را كه فكر مي‌كنند كه در خارج از كشور مي‌توانند انجام دهند،عملي كنند.

آن زمان است كه مي‌توان گفت ما در تصميم‌گيري افراد تاثيرگذار هستيم. مركز نخبگان كه زير نظر رئيس‌جمهور است، برنامه‌اش اين است و اميدوارم موفق شوند. ولي نكته اساسي اين است كه اگر تا به حال موفق نبوده‌اند شايد علتش اين است كه هنوز به اين نتيجه قطعي نرسيده كه رسيدن به قله اصلي علم، تمدن و قدرت از راه و روش پژوهش ميسر است. بايد طوري آن را نهادينه كنند كه به ابزارهاي قدرت دست پيدا كنند نه جامعه‌اي كه منتظر باشد ببيند ديگران چه مي‌كنند و آنها همان كار را انجام دهند؛جامعه‌اي كه خودش مرزهاي دانش را بشكافد و ايده‌هاي جديد و نوين را به بشريت معرفي كند.

اينجا است كه بحث متمدن بودن جامعه پيش مي‌آيد. تمدن از طريق ايجاد تفكرات بنيادين زيباي بشري است كه منجر به پيشرفت بشر مي‌شود. اين راه را پژوهش به جامعه نشان مي‌دهد. در تمام زمينه‌ها اين پژوهش است كه من را زودتر از ديگران به جايي مي‌رساند كه متوجه مي‌شوم آينده وجود دارد و اگر بتوانم از اين ايده استفاده كنم اين برتري‌ها را به جامعه من خواهد داد. اگر تصميم‌گيران ما به اين مقوله عقيده پيدا كنند به جاي ارجحيت دادن به يارانه نان و مواد غذايي، بودجه پژوهش را اول تعيين مي‌كنند. جامعه ما ادعا دارد كه ما راه و روشي براي بشريت داريم. ما جامعه‌اي نيستيم كه فقط به فكر كپي كردن باشد. ما مدعي هستيم كه جزو انسان‌هايي هستيم كه روند پيشرفت بشري را مي‌دانيم.

حال كه مي‌خواهيم نقش داشته باشيم پس نقش من چطور نمود پيدا مي‌كند؟ طبيعتا من بايد ايده‌هاي جديد و جرقه برانگيز به جامعه بشري ارائه كنم. توجه بشريت را به سمت خودم جلب كنم چرا ما هميشه به گذشته و تمدن قديمي‌مان مي‌باليم؟ در واقع گذشتگان ما محققان خوبي بوده‌اند و فرايند پژوهش را خوب انجام مي‌دادند. در آن برهه از زمان طوري شده بود كه پژوهش در جامعه انساني نهادينه شده و براي آن ارزش قائل مي‌شدند و اين ارزش‌گذاري باعث شده بود براي 200 تا 300 سال ما كارهاي عظيمي را انجام دهيم ولي حالا آنها از ما قدرتمندتر هستند و ما خودمان در حال حاضر در خواب فرو رفته‌ايم و مسئله پژوهش را جدي نمي‌گيريم ما از لحاظ فرهنگي دچار ركود شده‌ايم و فكر كرديم از پژوهش‌ها و فناوري توليد شده ديگران استفاده خواهيم كرد.

لینک به دیدگاه

بنیامین فرانکلین

 

450px-Benjamin_Franklin_National_Memorial.jpg

 

بنیامین فرانکلین یک دیپلمات، سیاستمدار، صاحب چاپخانه و دانشمند بود. او عدسیهای

دوکانونی، فرخوراک پز فرانکلین، اختراع کرد.

آزمایشاتی در رابطه با الکتریسیته انجام داد. فرانکلین در 1706 در بوستون، ماساچوست متولد شد. او هوش و استعدادش را در خواندن و نوشتن به زودی نشان داد. در سن ده سالگی مدرسه را ترک کرد تا حرفة پدرش ساختن شمع را یاد بگیرد. بنیامین جوان از این کار متنفر بود و در سال بعد در مغازه چاپ برادرش جیمز شروع به شاگردی کرد. بعد از 5 سال مغازه برادرش را ترک کرد و به نیویورک رفت. در نیویورک کاری پیدا نکرد. بنابراین به فیلادلفیا رفت. فیلادلفیا در آن زمان شهر بزرگتری بود. فرانکلین به عنوان یک چاپگر بسیار موفق بود. ثروت به او فرصت داد تا روی اختراعات و علاقهمندیهایش کار کند. فرانکلین فهمید که اجاقهای معمولی ناکارا هستند. او اجاق فرانکلین را برای استفاده بهتر از حرارت طراحی کرد. اجاق او هوای سرد را گرفته گرم میکرد و سپس هوای گرم شده را به چرخش در میآورد.

 

این اجاقها در امریکا و اروپا بسیار رایج شدند.الکتریسیته به تازگی در اروپا کشف شده بود.

فرانکلین به شدت جلب آن شد و شش سال صرف تلاش برای تولید الکتریسیته کرد. فرانکلین بر روی رعد و برق و این ایده که بارهای الکتریکی سبب تولید رعد و برق میشوند متمرکز شد. فرانکلین پیشنهاد کرد که از میلههای برقگیر رعد و برق برای دور کردن الکتریسیته از ساختمانها استفاده شود تا از سوختن آنها جلوگیری شود. با بستن یک کلید آهنی به دنبالة یک کایت در یک طوفان، او موفق به شناسایی بارهای الکتریکی این رعد و برق شد.

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

زندگینامه دکتر محمود حسابی

سید محمود حسابی در سال 1281 (ه.ش), از پدر و مادری تفرشی در

تهران زاده شدند . پس از سپری نمودن چهار سال از دوران کودکی در

تهران, به همراه خانواده (پدر, مادر, برادر) عازم شامات گردیدند . در هفت

سالگی تحصیلات ابتدایی خود را در بیروت , با تنگدستی و مرارت های دور

از وطن در مدرسه کشیش های فرانسوی آغاز کردند و همزمان , توسط مادر

فداکار, متدین و فاضله خود (خانم گوهرشاد حسابی ) , تحت آموزش

تعلیمات مذهبی و ادبیات فارسی قرار گرفتند. استاد, قرآن کریم را حفظ و به

آن اعتقادی ژرف داشتند. دیوان حافظ را نیز از برداشته و به بوستان و گلستان سعدی, شاهنامه فردوسی, مثنوی

مولوی, منشات قائم مقام اشراف کامل داشتند.

شروع تحصیلات متوسطه ایشان مصادف با آغاز جنگ جهانی اول , و تعطیلی مدارس فرانسوی زبان

بیروت بود . از این رو , پس از دو سال تحصیل در منز ل برای ادامه به کالج آمریکایی بیروت رفتند و در سن

هفده سالگی لیسانس ادبیات , در سن نوزده سالگی , لیسانس بیولوژی و پس از آن مدرک مهندسی راه و

ساختمان را اخذ نمودند . در آن زمان با نقشه کشی و راهسازی , به امرار معاش خانواده کمک می کردند . استاد

همچنین در رشته های پزشکی , ریاضیات و ستاره شناسی به تحصیلات آکادمیک پرداختند .

شرکت راهسازی فرانسوی که استاد در آن مشغول به کار بودند , به پاس قدردانی از زحماتشان , ایشان را برای

ادامه تحصیل به کشور فرانسه اعزام کرد و بدین ترتیب در سال 1924 (م) به مدرسه عالی برق پاریس وارد و در

سال 1925 (م) فارغ التحصیل شدند.

همزمان با تحصیل در رشته معدن , در راه آهن برقی فرانسه مشغول به کار گردیدند و پس از پایان

تحصیل در این رشته کار خود را در معادن آهن شمال فرانسه و معادن زغال سنگ ایالت "سار" آغاز کردند .

سپس به دلیل وجود روحیه علمی, به تحصیل و تحقیق, در دانشگاه سوربن, در رشته فیزیک پرداختند و در سال

1927 (م) در سن بیست و پنج سالگی دانشنامه دکترای فیزیک خود را , با ارائه رساله ای تحت عنوان

"حساسیت سلول های فتوالکتریک", با درجه عالی دریافت کردند.

استاد با شعر و موسیقی سنتی ایران و موسیقی کلاسیک غرب به خوبی آشنایی داشتند وایشان در چند

رشته ورزشی موفقیت هایی کسب نمودند که از آن میان می توان به دیپلم نجات غریق در رشته شنا اشاره

نمود.

پروفسور حسابی به دلیل عشق به میهن و با وجود امکان ادامه تحقیقات در خارج از کشور به ایران

بازگشت و با ایمان و تعهد , به خد متی خستگی ناپذیر پرداخت تا جوانان ایرانی را با علوم نوین آشنا سازد . پایه

گذاری علوم نوین و تاسیس دارالمعلمین و دانشسرای عالی , دانشکده های فنی و علوم دانشگاه تهران , نگارش

ده ها کتاب و جزوه و راه اندازی و پایه گذاری فیزیک و مهندسی نوین , ایشان را به نام پدر ع لم فیزیک و

مهندسی نوین ایران در کشور معروف کرد . حدود هفتاد سال خدمت علمی ایشان در گسترش علوم روز و واژه

گزینی علمی در برابر هجوم لغات خارجی و نیز پایه گذاری مراکز آموزشی , پژوهشی, تخصصی, علمی و ..., از

جمله اقدامات ارزشمند استاد به شمار می رود که برای نمونه به مواردی اشاره می کنیم:

_ اولین نقشه برداری فنی و تخصصی کشور (راه بندرلنگه به بوشهر)

_ اولین راهسازی مدرن و علمی ایران (راه تهران به شمشک)

_ پایه گذاری اولین مدارس عشایری کشور

_ پایه گذاری دارالمعلمین عالی

_ پایه گذاری دانشسرای عالی

_ ساخت اولین رادیو در کشور

_ راه اندازی اولین آنتن فرستنده در کشور

_ راه اندازی اولین مرکز زلزله شناسی کشور

_ راه اندازی اولین رآکتور اتمی سازمان انرژی اتمی کشور

_ راه اندازی اولین دستگاه رادیولوژی در ایران

_ تعیین ساعت ایران

_ پایه گذاری اولین بیمارستان خصوصی در ایران, به نام بیمارستان "گوهرشاد"

_ شرکت در پایه گذاری فرهنگستان ایران و ایجاد انجمن زبان فارسی

_تدوین اساسنامه طرح تاسیس دانشگاه تهران

_ پایه گذاری دانشکده فنی دانشگاه تهران

_ پایه گذاری دانشکده علوم دانشگاه تهران

_ پایه گذاری شورای عالی معارف

_ پایه گذاری مرکز عدسی سازی اپتیک کاربردی در دانشکده علوم دانشگاه تهران

_ پایه گذاری بخش آکوستیک در دانشگاه و اندازه گیری فواصل گام های موسیقی ایرانی به روش علمی

_ پایه گذاری و برنامه ریزی آموزش نوین ابتدایی و دبیرستانی

_ پایه گذاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران

_ پایه گذاری مرکز تحقیقات اتمی دانشگاه تهران

_ پایه گذاری اولین رصدخانه نوین در ایران

_ پایه گذاری مرکز مدرن تعقیب ماهواره ها در شیراز

_ پایه گذاری مرکز مخابرات اسدآباد همدان

_ پایه گذاری انجمن موسیقی ایران و مرکز پژوهش های موسیقی

_ پایه گذاری کمیته پژوهشی فضای ایران

_ ایجاد اولین ایستگاه هواشناسی کشور (در ساختمان دانشسرای عالی در نگارستان دانشگاه تهران)

_ تدوین اساسنامه و تاسیس موسسه ملی استاندارد

لینک به دیدگاه

آلساندرو ولتا

 

آلساندرو ولتا (به ایتالیایی: Alessandro Volta) (۱۸ فوریه، ۱۷۴۵ - ۵ مارس، ۱۸۲۷) دانشمند نام‌دار ایتالیایی و مخترع باتری بود.

 

Alessandro_Volta.jpg

زندگی

 

ولتا در سال ۱۷۴۵ در کومو که در نزدیکی میلان ایتالیا بود به دنیا آمد. تحت نظر دایی‌های خود با اعتقادات یسوعی تربیت شد. ولتا تحصیلاتش را در مدرسه مذهبی بنتسی ادامه داد و در آنجا بود که با کتاب لوکریتوس آشنا شد و به شدت تحت تاثیر قرار گرفت.

 

فعالیت علمی

 

برخلاف نظر دایی‌هایش که می‌خواستند او در رشته وکالت تحصیل کند، ترجیح داد از نبوغ خود پیروی کند.

 

این نبوغ او را در هجده سالگی به مطالعه در باره برق کشانید. ولتا در بیست و نه سالگی معلم مدرسه شبانه روزی «کوم» گردید. در همین موقع اسباب‌های مختلف الکتریکی از قبیل الکتروفور، آب سنج، الکتروسکوپ و غیره را ساخت و شهرت بسیاری کسب نمود. در سال ۱۷۷۹ با سمت استادی در دانشگاه پاوی مشغول به کار شد ولتا در اختراع الکتروفور (دستگاه برق ساز) خود یعنی شگفت‌آورترین ابزار برقی پس از بطری لید این بینش را که صمغ (رزین) برق خود را بیش از شیشه حفظ می‌کند با این واقعیت تلفیق کرد که یک ورقه فلزی و عایق بارداری که خوب تنظیم شده باشند می‌توانند جرقه‌های فراوان تولید کنند بی آنکه برق را ضعیف سازند در سال ۱۷۷۲ ولتا صورت مفصل و دشواری از Electtricismo artificial را منتشر کرد که بیش از پیش مؤید این نظر عجیب بود که برق‌های ناهم‌نام در پیوند یک عایق باردار و یک هادی که موقتا به زمین وصل شده‌است فقط به این منظور یکدیگر را خنثی می‌کنند که در تجزیه‌های بعدی با تقویت مجدد پدید آیند گازسنج ولتا یکی از مهم‌ترین کشف‌های سده هیجدهم را محقق ساخت و آن عبارت بود از کشف ترکیب آب که لاووازیه در میان چیزهای دیگر با جرقه زدن اکسیژن و هیدروژن روی جیوه به دان پی برد.

 

Alessandro_Volta.jpeg

مطالعات بعدی ولتا در مورد هوا مربوط می‌شد به عمل و تأثیر گرما در گازها و بخارها تصور کلی او از گرما دنباله نظریه‌های کرافردوکرون درباره سیالات است با یک استثنای خاص گوآنکه منابع او پدیده گرمای نهان را به ترکیبی شیمیایی نسبت می‌دادند که موجب تغییر حالت بود او گرما را عمده ساخت و گرمای نهان را نتیجه جهش بعدی در ظرفیت گرمایی ویژه دانست ولتا در اندازه‌گیری انبساط هوا به عنوان تابعی از گرما یا شاید تابعی از دمای که در دماسنج جیوه‌ای نشان داده می‌شود موفق‌تر بود ولی مجلاتی که مخصوص انتشار این نتایج بودند در خارج ایتالیا کمتر خوانده می‌شدند در هر حال حق قضیه «ثابت بودن ضریب انبساط هوا» بنابر رای یکپارچه کنگره بین‌المللی فیزیکدانان در کومو که به پاس صدمین سال درگذشت دو تشکیل شده بود بار دیگر به ولتا برگردانده شد در سال ۱۷۸۰ موضوع بحث مجامع علمی «الکتریسیته» بود والش ثابت کرده بود که تکان حاصل از تماس با ماهی تورپیل از نوع تکان‌های الکتریکی است. درسال ۱۷۷۳ ماهی مزبور را تشریح کرد و عنصر مولد الکتریسیته را پیدا نمود هنتر در همان عنصر مشابهی در بدن یکی از انواع مارماهی پیدا کرد به این ترتیب فکر اینکه حیوانات دیگر هم باید دارای این عضو باشند قوت گرفت لویی گالوانی استاد تشریح دانشگاه بولونی در سال ۱۷۸۰ این آزمایش را روی قورباغه انجام داد بطوریکه قورباغه را به برق گیر آویزان نمود و ملاحظه نمود که هنگام عبور ابر عمل انقباض در پنجه‌های قورباغه انجام می‌شود گالوانی برای اطمینان کامل در هوای خوب قورباغه را به بالکون فلزی منزل خودش آویزان کرد ولی نتایج قبلی را مشاهده نکرد یک شب که حوصله اش از نگرفتن نتیجه به سر آمده بود با عصبانیت قورباغه را از محلی که آویزان کرده بود جدا کرد و در این موقع به موجب تصادف دراثر تماس گازانبری که بوسیله آن قورباغه را گرفته بود با بالکون تکانی در قورباغه مشاهده می‌نماید و فکر می‌کند که واقعاً مسئله الکتریسیته حیوانی را کشف کرده‌است. ولی صدای مخالفی از ولتا بلند شد که الکتریسیته که در این عمل بوجود آمده‌است فقط در اثر تماس گاز انبر و بالکون آهنی است ولتا در واقع تجربیات گالوانی را تکرار نمود و در صدد برآمد که ثابت کند قورباغه دخالتی در ایجاد الکتریسیته نداشته‌است آنگاه سکه‌ای ازنقره و قطعه‌ای روی به کار برد و آنها را با پارچه پشمی اسیددار از هم جدا نمود و بدینوسیله پیل الکتریکی تشکیل شد این پیل فقط جرقه تولید نمی‌کرد بلکه جریاتی متصل که در حال عبور بود ایجاد می‌نمود دانشمند بزرگ روز بیستم مارس ضمن نامه‌ای اکتشاف خود را به جامعه پادشاهی اطلاع می‌دهد و از همین زمان شهرت فراوانی در سراسر اروپا کسب می‌نماید وکشف او تأثیر عمیقی در مجامع علمی بوجود آورد و ناپلئون او را به پاریس دعوت می‌کند و از او می‌خواهد ک تجربه اش را در مقابل آکادمی تکرار کند و بعد از اثبات آن او را به سمت کنت و سناتور کشور ایتالیا انتخاب می‌کند ولتا بعد از سه سال از شغل خود کناره می‌گیرد و به کوم می‌رود

 

مرگ

 

او در سال ۱۸۲۷ در هشتاد و دو سالگی زندگی را وداع می‌گوید.

 

 

Stamp_volta.jpg

تمبر یادبود الکساندر ولتا - انتشار در ۱۹۲۷ - ایتالیا (سومالی)

لینک به دیدگاه

توماس ادیسون

 

 

توماس ادیسون در سال 1847 در میلان ، Ohio متولد شد . تام در كودگی نتوانست مانند دیگر بچه ها در مدرسه موفق باشد . مادرش تصمیم گرفت او را در خانه تحت تعلیم قرار دهد، تعداد زیادی كتاب به او داد تا مطالعه كند . تام پسری كنجكاو بود . همیشه علاقه داشت كه بفهمد كه چیزهای اطرافش چگونه عمل می كنند .

 

Edison-at_home_in_Ft._Myers_Florida_1914_detail_LC-LC-USZ62-131044_.tiff_adjusted.jpg

دوست داشت كه بتواند كاری كند كه آنها بهتر عمل كنند . مادرش به وی اجازه داد تا لابراتواری در خانه برایش درست شود تا او بتواند آزمایشات خود را انجام دهد. در هنگام جوانی تام آزمایشگاهی از خودش درست كرد جایی كه می توانست ایده ها و نظریاتش را آزمایش كند . بسیاری از چیزها را در این آزمایشگاه اختراع داد . می توانید حدس بزنید كه اختراع مورد علاقه اش چه بود؟

 

گرامافون یا دستگاه ضبط صوت اگر در آن زمان موسیقی گوش دهید، یا باید خودتان آنرا می نواختید و یا به كنسرتها می رفتید . معروفترین اختراع ادیسون چراغ حبابی بود . در آن زمان، مردم از چراغ های نفتی وگازی برای روشن كردن خانه هایشان استفاده می كردند.

 

ادیسون می دانست كه استفاده از الكتریسیته بسیار ساده تر و ارزانتر خواهد بود . مشكل اینجا بود كه كسی نمی دانست چگونه باید این كار را انجام دهد .

 

ادیسون مدت زیادی بر روی ایده اش كار كرد . بسیازی چیزها را استفاده كرد كه هیچ كدام عمل نمی كردند . اما او هیچ گاه مایوس نشد و كارش را قطع نكرد ، او ادامه داد تا روزی كه توانست آنچه را می خواست بدست آورد . امروز ، شما به سادگی می توانید با فشار دادن كلیدی هز زمان نور وروشنایی را داشته باشید . همچنین ادیسون اولین نیروگاه برق را ایجاد كرد كه به 85 مشتری برق می فروخت و توانایی روشن كردن 5000 لامپ را دارا بود . او در سال 1882 در نیویورك این كار را انجام داد . ادیسون همچنین دوربین متحرك را اختراع كرد . هنگامی كه شما به تماشا فیلم و یا تلویزیون می روید ، می توانید از ایده و كارهای سختی كه انجام داده است تشكر كنید . بسیاری از ماشین های الكتریكی كه امروزه در خانه ها یا مدارس دیده می شوند از ایده ها و نظریات ادیسون نشات گرفته اند .

 

اختراع كردن بهترین چیزی بودن كه ادیسون به آن علاقه داشت . او ابتدا می اندیشید كه اشیاء پیرامونش چگونه كار می كنند، پس فكر می كرد كه چگونه می تواند كاری كند كه آنها بهتر عمل كنند . كه به آن الهام می گویند . اما قسمت متشكل كار اینجا بود كه ادیسون باید ایده هایش را در عمل پیاده می كرد طوری كه آنها كار می كنند . او انواع چیزها را استفاده می كرد تا در نهایت دقیقا" آن چه را كه می خواست می توانست پیدا كند . خود او آنرا سخت كاركردن و نا امید نشدن می دانست او می گفت اختراع " یك درصد الهام گرفتن و 99 درصد پشتكار و جدیت است . "

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

استاد لطفی‌زاده

یاضیات فازی یک فرا مجموعه از منطق بولی است که بر مفهوم درستی نسبی، دلالت می کند. منطق کلاسیک هر چیزی را بر اساس یک سیستم دوتائی نشان می دهد ( درست یا غلط، ۰ یا ۱، سیاه یا سفید) ولی منطق فازی درستی هر چیزی را با یک عدد که مقدار آن بین صفر و یک است نشان می دهد. مثلاً اگر رنگ سیاه را عدد صفر و رنگ سفید را عدد ۱ نشان دهیم، آن گاه رنگ خاکستری عددی نزدیک به صفر خواهد بود.

1270130406_1268342295.gif

 

 

 

 

در سال ۱۹۶۵، دکتر لطفی‌زاده نظریه سیستم‌های فازی را معرفی کرد. در فضایی که دانشمندان علوم مهندسی به دنبال روش‌های ریاضی برای شکست دادن مسایل دشوارتر بودند، نظریه فازی به گونه‌ای دیگر از مدل‌سازی، اقدام کرد.

منطق فازی معتقد است که ابهام در ماهیت علم است. بر خلاف دیگران که معتقدند که باید تقریب‌ها را دقیق‌تر کرد تا بهره‌وری افزایش یابد، لطفی‌زاده معتقد است که باید به دنبال ساختن مدل‌هایی بود که ابهام را به عنوان بخشی از سیستم مدل کند. در منطق ارسطویی، یک دسته‌بندی درست و نادرست وجود دارد. تمام گزاره‌ها درست یا نادرست هستند. بنابراین جمله «هوا سرد است»، در مدل ارسطویی اساساً یک گزاره نمی‌باشد، چرا که مقدار سرد بودن برای افراد مختلف متفاوت است و این جمله اساساً همیشه درست یا همیشه نادرست نیست. در منطق فازی، جملاتی هستند که مقداری درست و مقداری نادرست هستند. برای مثال، جمله “هوا سرد است” یک گزاره منطقی فازی می‌باشد که درستی آن گاهی کم و گاهی زیاد است.

گاهی همیشه درست و گاهی همیشه نادرست و گاهی تا حدودی درست است. منطق فازی می‌تواند پایه‌ریز بنیانی برای فن‌آوری جدیدی باشد که تا کنون هم دست‌آورد‌های فراوانی داشته است.

 

کاربردها : از منطق فازی برای ساخت کنترل کننده های لوازم خانگی از قبیل ماشین رختشویی (برای تشخیص حداکثر ظرفیت ماشین، مقدار مواد شوینده، تنظیم چرخهای شوینده) و یخچال استفاده می شود. کاربرد اساسی آن تشخیص حوزه متغیرهای پیوسته است. برای مثال یک وسیله اندازه گیری دما برای جلوگیری از قفل شدن یک عایق ممکن است چندین عضو مجزا تابعی داشته باشد تا بتواند حوزه دماهایی را که نیاز به کنترل دارد به طور صحیح تعریف نماید. هر تابع، یک ارزش دمایی مشابه که حوزه آن بین ۰ و ۱ است را اختیار می کند. از این ارزشهای داده شده برای تعیین چگونگی کنترل یک عایق استفاده می شود.

در شکل روبرو، سرد بودن، گرم بودن و داغ بودن، توابعی برای مقایسه درجه حرارت هستند و هر نقطه ای روی این خطوط می تواند دارای یکی از سه ارزش بالا باشد. به عنوان مثال برای یک درجه حرارت خاص که در شکل با یک خط نشان داده شده است، می توان گفت: «مقداری سرد است»،«اندکی گرم است» یا «اصلاً داغ نیست».

حال با مثال دیگری اهمیت این علم را بیشتر درک مینمائیم:

یک انسان در نور کافی قادر به درک میلیونها رنگ میباشد.ولی یک روبوت چگونه میتواند این تعداد رنگ را تشخیص دهد؟ حال اگر بخواهیم روباتی طراحی کنیم که قادر به تشخیص رنگها باشد از منطق فازی کمک میگیریم و با اختصاص اعدادی به هر رنگ آن را برای روبوت طراحی شده تعریف میکنیم.

از کاربردهای دیگر منطق فازی میتوان به کاربرد این علم در صنعت اتومبیل سازی(در طراحی سیستم ترمز ABS و کنترل موتور برای بدست آوردن بالاترین راندمان قدرت)،در طراحی بعضی از ریزپردازنده ها و طراحی دوربینهای دیجیتال اشاره کرد.

 

 

------------------------------------------

استاد لطفی‌زاده در سال 1921 در باکو متولد شد . پدرش یک تاجر و نیز خبرنگار روزنامه ایرانیان بود. استاد لطفی‌زاده از 10 تا 23 سالگی در ایران زندگی کرد و به مدرسه مذهبی رفت . خاندان لطفی‌زاده از اشراف و ثروتمندان ایرانی بودند که همیشه ماشین و خدمتکار شخصی داشتند. در سال 1942 با درجه کارشناسی مهندسی برق از دانشکده فنی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد . او در سال 1944 وارد امریکا شد و به دانشگاه MIT رفت و در سال 1946 درجه کارشناسی‌ارشد را در مهندسی برق دریافت کرد. در سال 1951 درجه دکترای خود را در رشته مهندسی برق دریافت نمود و به استادان دانشگاه کلمبیا ملحق شد. سپس به دانشگاه برکلی رفته و در سال 1963 ریاست دپارتمان مهندسی برق دانشگاه برکلی را که بالاترین عنوان در رشته مهندسی برق است ، کسب نمود. در سال 1956 لطفی‌زاده بررسی منطق چند ارزشی و ارائه مقالات تخصصی در مورد این منطق را آغاز کرد. پروفسور لطفی‌زاده از طریق مؤسسه پرینستون با استفن کلین آشنا شد . استفن کلین کسی است که از طرف مؤسسه پرینستون، منطق چند ارزشی را در ایالات متحده رهبری می‌کرد.

 

کلین متفکر جوان ایرانی را زیر بال و پر خود گرفت. آنها هیچ مقاله‌ای با یکدیگر ننوشتند ، اما تحت تأثیر یکدیگر قرار داشتند. لطفی‌زاده اصول منطق و ریاضی منطق چند ارزشی را فرا گرفت و به کلین اساس مهندسی برق و نظریه اطلاعات را آموخت. وی پس از آشنایی با پرینستون، شیفته منطق چند ارزشی شد. در سال 1962 لطفی‌زاده تغییرات مهم و اصلی را در «از نظریه مدار به نظریه سیستم» در مجله IRE که یکی از بهترین مجله‌های مهندسی آن روز بود، منتشر ساخت . در اینجا برای اولین بار عبارت فازی را برای چند ارزشی پیشنهاد داد.

1270130802_1268407452.jpg

لطفی‌زاده پس از ارائه منطق فازی، در تمام دهه 1970 و دهه 1980 به منتقدان خود در مورد این منطق پاسخ می‌داد. متانت، حوصله و صبوری استاد در برخورد با انتقادات و منتقدان منطق فازی از خود بروز می‌داد، در رشد و نمو منطق فازی بسیار مؤثر بوده است، به طوری که رشد کاربردهای کنترل فازی و منطق فازی در سیستم‌های کنترل را مدیون تلاش و کوشش پروفسور لطفی‌زاده می‌دانند و هرگز جهانیان تلاش این بزرگ ‌مرد اسطوره‌ای ایرانی را فراموش نخواهند کرد.

استاد لطفی‌زاده در سال 1921 در باکو متولد شد . پدرش یک تاجر و نیز خبرنگار روزنامه ایرانیان بود.

استاد لطفی‌زاده از 10 تا 23 سالگی در ایران زندگی کرد و به مدرسه مذهبی رفت . خاندان لطفی‌زاده از اشراف و ثروتمندان ایرانی بودند که همیشه ماشین و خدمتکار شخصی داشتند.

در سال 1942 با درجه کارشناسی مهندسی برق از دانشکده فنی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد .

او در سال 1944 وارد امریکا شد و به دانشگاه MIT رفت و در سال 1946 درجه کارشناسی‌ارشد را در مهندسی برق دریافت کرد.

در سال 1951 درجه دکترای خود را در رشته مهندسی برق دریافت نمود و به استادان دانشگاه کلمبیا ملحق شد. سپس به دانشگاه برکلی رفته و در سال 1963 ریاست دپارتمان مهندسی برق دانشگاه برکلی را که بالاترین عنوان در رشته مهندسی برق است ، کسب نمود.

در سال 1956 لطفی‌زاده بررسی منطق چند ارزشی و ارائه مقالات تخصصی در مورد این منطق را آغاز کرد.

پروفسور لطفی‌زاده از طریق مؤسسه پرینستون با استفن کلین آشنا شد . استفن کلین کسی است که از طرف مؤسسه پرینستون، منطق چند ارزشی را در ایالات متحده رهبری می‌کرد.

کلین متفکر جوان ایرانی را زیر بال و پر خود گرفت. آنها هیچ

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
" title="تکنو الکترو بزرگترین مرجع برق و الکترونیک" target="_self">مقاله" title="تکنو الکترو بزرگترین مرجع برق و الکترونیک" target="_self">
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
" title="تکنو الکترو بزرگترین مرجع برق و الکترونیک" target="_self">مقاله‌ای با یکدیگر ننوشتند ، اما تحت تأثیر یکدیگر قرار داشتند.

لطفی‌زاده اصول منطق و ریاضی منطق چند ارزشی را فرا گرفت و به کلین اساس مهندسی برق و نظریه اطلاعات را آموخت. وی پس از آشنایی با پرینستون، شیفته منطق چند ارزشی شد.

در سال 1962 لطفیزاده تغییرات مهم و اصلی را در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
" title="تکنو الکترو بزرگترین مرجع برق و الکترونیک" target="_self">مقاله" title="تکنو الکترو بزرگترین مرجع برق و الکترونیک" target="_self">
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
" title="تکنو الکترو بزرگترین مرجع برق و الکترونیک" target="_self">مقاله «از نظریه مدار به نظریه سیستم» در مجله IRE که یکی از بهترین مجله‌های مهندسی آن روز بود، منتشر ساخت . در اینجا برای اولین بار عبارت فازی را برای چند ارزشی پیشنهاد داد.

لطفی‌زاده پس از ارائه منطق فازی، در تمام دهه 1970 و دهه 1980 به منتقدان خود در مورد این منطق پاسخ می‌داد. متانت، حوصله و صبوری استاد در برخورد با انتقادات و منتقدان منطق فازی از خود بروز می‌داد، در رشد و نمومنطق فازی بسیار مؤثر بوده است، به طوری که رشد کاربردهای کنترل فازی و منطق فازی در سیستم‌های کنترل را مدیون تلاش و کوشش پروفسور لطفی‌زاده می‌دانند وهرگز جهانیان تلاش این بزرگ مرد اسطوره‌ای ایرانی را فراموش نخواهند کرد.

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...

پدر برق ایران

به او پدر برق ایران می گویند...

 

قبل از آمدن برق به ایران، روشنایی خیابان‌ها و کوچه‌ها، یکی از مشکلات دولت وقت بود. بنابراین برای اولین بار در ایران کارخانه‌ای دایر شد که روشنایی خیابان ناصریه و خیابان دراندرون (باب همایون فعلی) را با استفاده از گاز کاربیت تامین می‌کرد. البته این روشنایی، مختص خیابان‌هایی بود که به دربار منتهی می‌شد و با اولین سفر ناصرالدین شاه به فرنگ، روشنایی به ایران آمد و خیابان‌های شهر را برای مدت کوتاهی روشن کرد اما پس از چند روز توسط اهالی قطع و خراب و روشنایی آن منحصر به اندرون دربار شد.

1865_orig.jpg

 

در زمان مظفرالدین‌شاه، محمدحسین امین‌الضرب، اولین دستگاه تولید برق را از روسیه خریداری کرد و به این ترتیب برق به طور رسمی وارد ایران شد و جای گاز را گرفت.

محمدحسین امین‌الضرب، فرزند محمدحسن اصفهانی و ماه بیگم‌خانم (دختر محمدحسین صراف اصفهانی) در سال 1289 قمری در تهران متولد شد. زبان فارسی، عربی و فرانسوی را نزد معلمان خصوصی فرا گرفت. او در تهران، برای مدتی نزد سیدجمال‌الدین اسدآبادی زندگی می‌کرد و زبان عربی را به طور کامل از وی آموخت. پدرش از آنجایی که تاجر چیره‌دستی بود و فنون ضرب سکه را نیز در فرنگ آموخته بود، به عنوان مسئول ضرابخانه شاهنشاهی در زمان ناصرالدین شاه منصوب شد اما مرگ ناصرالدین شاه برای او، بسیار ناگوار بود. چون در این زمان به خاطر تقلبی که در ضرب سکه کرده بود، به دستور مظفرالدین شاه دستگیر شد و به زندان افتاد. در این زمان محمدحسین امین‌الضرب در راه بازگشت از سفر فرنگ در سبزوار بود که خبر به زندان افتادن پدرش را به او رساندند. او بلافاصله به راه افتاد و خود را به تهران رساند و فعالیت‌های زیادی برای آزادی پدرش انجام داد. او به (صنیع‌الدوله) داماد مظفرالدین شاه مراجعه کرد و با پرداخت جریمه و مبلغ چهل هزار تومان در آن زمان! به خود صنیع‌الدوله، موجبات آزادی پدر را فراهم کرد. پدرش پس از آزادی، از سمت سرپرستی ضرابخانه شاهنشاهی عزل و خود صنیع‌الدوله عهده‌دار این مسئولیت شد.

 

تجارت از 16 سالگی

محمدحسین امین‌الضرب، 16 سال بیشتر نداشت که در حیات منزل پدرش دست به فعالیت‌های تجاری و اقتصادی زد. او به ادامه راه پدرش در تولید و ضرب سکه پرداخت و تا 19 سالگی کل این کار را در دست گرفت.

محمدحسین امین‌الضرب مانند پدر یکی از تجار معروف زمان خود بود و علاقه زیادی به سفر، به خصوص برای تجارت داشت و به هر جا که سفر می‌کرد، توشه‌ای از تجارت اقتصادی را از آن کشور با خود به ارمغان می‌آورد. به همین خاطر، از جانب دربار و مظفرالدین شاه، بسیار مورد عنایت قرار گرفت همچنین مقارن با انقلاب مشروطه نیز تجار تهران او را به عنوان نماینده مجلس برگزیدند و پس از تشکیل مجلس نیز، نمایندگان او را به عنوان نایب رییس مجلس انتخاب کردند.

او در معاملات تجاری به سرعت پیشرفت می‌کرد تا جایی که حتی پیشنهاد تاسیس بانک ملی را به مظفرالدین شاه داد.

 

رقابت صنعتیاو همچنین با وارد کردن ماشین‌های ابریشم‌کشی از فرانسه به ایران برای کارخانه ابریشم، پا به رقابت صنعتی گذاشت اما در صنعت ابریشم، زیاد موفق نبود، چون در همان آغاز کار، نوعی انگل به مزارع شمال حمله کرد و محصولات آنجا را از بین برد و این امر، خسارات زیادی به صنعت ابریشم ایران وارد کرد. همچنین در صنعت ریلی و تاسیس راه‌آهن ایران نیز، فعالیت‌های زیادی از او به چشم می‌خورد.

اما یکی از مهم‌ترین و زیباترین فعالیت‌های اقتصادی - صنعتی محمدحسین امین‌الضرب، آوردن کارخانه برق از روسیه به ایران بود.

خرید کارخانه برق توسط امین‌الضرب به این صورت اتفاق افتاد که در سال 1284 خورشیدی، او با مظفرالدین شاه که برای سفر سوم، عازم روسیه شده بود، همراه بود، روزی که در خیابان قدم می‌زد، چشمش به کارخانه برق می‌افتد که در حال کار کردن بود و متوجه می‌شود که روشنایی شب توسط این کارخانه تامین می‌شود.

او که تا آن زمان، چنین چیزی را ندیده بود شروع به تماشای آن می‌کند. چون مدت طولانی جلوی کارخانه ایستاده بود، نگهبان در ورودی کارخانه برای جویا شدن از موضوع، بیرون آمده و به او می‌گوید: مگر خیال خریدش را داری؟

امین‌الضرب پاسخ می‌دهد: اگر ارزان بدهند، می‌خرم.

در همین میان صاحب کارخانه رسیده و از جریان باخبر می‌شود و چون امین‌الضرب را با وضع لباسی نامناسب می‌بیند، برای تمسخر به او می‌گوید: قیمتش پانصدهزار تومان است.

امین‌الضرب نیز از او می‌خواهد تا قولنامه‌اش را بنویسد و پولش را هم حواله یکی از تجار معتبر آنجا می‌کند و به این صورت کارخانه را تصاحب می‌کند و با این احوال برای اولین بار برق توسط حاج‌حسین آقا امین‌الضرب اصفهانی، وارد ایران می‌شود. هنوز مدت زیادی از بازگشت امین‌الضرب و مظفرالدین شاه از روسیه به ایران نگذشته بود که کارخانه برق حاج امین‌الضرب در ایران ساخته شد و به راه افتاد و خیابان‌های لاله‌زار، سعدی، شاه‌آباد و چراغ برق را روشن کرد. مردم زیادی برای تماشای روشنایی به این خیابان‌ها آمده بودند اما در بین آنها عده‌ای معتقد بودند که این روشنایی قسمتی از (قدرت شیطان) است. بنابراین شروع به قطع سیم‌ها و شکستن لامپ‌ها کردند و اندک رغبتی برای استفاده از آن نشان نمی‌دادند.

همچنین اکثر رجال و وزرا به برق حاج امین‌الضرب، روی خوش نشان ندادند و معتقد بودند که به صنعت فرنگ نمی‌توان اعتماد کرد و احتمال این را می‌دادند که ناگهان خاموش شود به همین خاطر تا مدت‌ها نیز از چراغ‌های زنبوری خود برای روشنایی شب استفاده می‌کردند.

پس از چندی، امین‌الضرب با شیوه‌ای زیبا، شروع به مبارزه این عقاید کرد.

او به مناسبت جشن میلاد امام زمان(عج) تمام خیابان‌های امیریه را مزین به لامپ‌های رنگارنگ کرد و با این کار، مردم را بار دیگر شگفت‌زده کرد و این آغاز تغییر عقیده مردم و رجال و وزرا بود.

از این پس آنها این ابتکار امین‌الضرب را به خانه‌های خود بردند و به تدریج برق، جای چراغ‌های زنبوری و وسایل روشنایی اولیه را گرفت.

کارخانه برق از عصر، شروع به کار می‌کرد تا آخر شب. البته این صنعت نیز مانند سایر صنایع وارداتی به ایران، ابتدا مختص دربار، رجال و سرمایه‌داران بود ولی کم‌کم به صورت عمومی درآمد و خانه‌ها و خیابان‌ها را روشن کرد.

این کارخانه در زمان خود، تبدیل به کارخانه‌ای معتبر شد. موتور این کارخانه، به وسیله نفت کار می‌کرد و برق 110 ولت، تولید می‌کرد.

موتور تک سیلندری داشت که برای خنک کردن آن، آب در اطرافش گردش داشت. این کارخانه، فاقد دستگاه تقویتی بود که برق را به طور یکنواخت و یکسان توزیع و تنظیم کند، بنابراین برق اطراف کارخانه، تا حدی قوی بود که با چشم نمی‌شد به آن خیره شد ولی هرچه به فاصله آن از کارخانه اضافه می‌شد، نور آن نیز ضعیف‌تر می‌شد.

 

رقابت بر سر تصاحب برقدر آن زمان رقابت شدیدی بین مردم، برای استفاده از برق شکل گرفت. تا جایی که مردم بیماری سل و ارتباط آن با دود چراغ‌های نفتی و روغن‌سوز را بهانه‌ای برای بردن برق به خانه‌های خود قرار می‌دادند. مصارف اولیه برق تنها به چند ساعت از شب محدود می‌شد.

مولدهای اولیه نیز با هیزم، زغال‌سنگ و چوب کار می‌کردند ولی بعدها جای خود را به مولدهای دیزلی دادند.

به دنبال وارد شدن برق به ایران و جا افتادن این صنعت بین مردم، در سال 1284، اداره‌ای در شهرداری تهران به نام (اداره روشنایی معابر) تاسیس شد. این اداره بعدها به (بنگاه برق) تغییرنام داد ولی همچنان زیرنظر شهرداری بود.

پس از این‌که برق به طور کامل در میان مردم جا افتاد و عقیده‌های کهنه، جای خود را به رضایت از نور داد، بنگاه برق، فردی را به عنوان مامور دریافت پول مصرف برق براساس تعداد لامپ‌ها قرار داد که به او (تحصیلدار) می‌گفتند. تحصیلدار، بدون آن که کنتور و یا چیزی شبیه آن در کار باشد، هر شب آمده و براساس تعداد لامپ‌ها از صاحبان آنها پول می‌گرفت. در آن زمان لامپ‌هایی که معمول بود، لامپ‌های چهل واتی، لامپ‌های 75 واتی و لامپ‌های صدواتی بود. البته در آن زمان به واحد (وات)، (شمع) می‌گفتند.

قیمت مصرف لامپ‌های چهل شمعی چهار شاهی و مصرف لامپ‌های 75 شمعی و صد شمعی به ترتیب هفت شاهی و ده شاهی بود. بعضی کسبه، برای پرداختن نکردن این مبلغ، ترفندهایی به کار می‌بردند.

اول شب لامپ کم‌وات زده و پس از رفتن تحصیلدار، لامپ پروات می‌بستند، یا این‌که ابتدا یکی، دو لامپ وصل می‌کردند و پس از رفتن تحصیلدار، سه، چهار لامپ دیگر اضافه می‌کردند. عده‌ای نیز دکان و مغازه خود را هنگام آمدن تحصیلدار می‌بستند و پس از رفتن او، دوباره آن را باز می‌کردند و به این طریق از پرداخت مبلغ مصرف لامپ، شانه خالی می‌کردند.

 

محمدحسین امین‌الضرب در 25 آذرماه 1311 شمسی در سن 62 سالگی در اثر بیماری آسم درگذشت. پس از فوت امین‌الضرب بنا به وصیتش، او را در شهر مقدس نجف به خاک سپردند.فرزندانش عبارتند از حسن، محسن، دکتر یحیی و دکتر اصغر مهدوی...

لینک به دیدگاه

img4bc6ee8d6439c.jpg به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن ایران، در هفدهمین کنگره بین المللی ارتباطات ICT 2010 که اسفندماه 1388 در دوحه قطر برگزار گردید مقاله آقای دکتر قوشه عابد هوتنی از اساتید ترکمن دانشگاه فردوسی مشهد بعنوان مقاله برتر انتخاب و از ایشان تجلیل بعمل آمد.

پيشكسوتان و متخصصان دنياي ارتباطات و تكنولوژي مخابرات در مورد اهميت ارتباطات و تكنولوژي جديدرا در هتل چهارفصل دوحه قطر به بحث گذاشتند. شركت كنندگان 180 مقاله را در زمينه هاي ارتباطات بي سيمي و نوري ، شبكه و اينترنت ،ارتباطات سنسوري ،سيگنال و تئوري كدينگ ، و اطلاعات كه كميته فني سمينار از ميان مقاله هاي ديگر به دقت برگزيده بودند ارائه نمودند.

از بين مقاله هاي ارائه شده دو مقاله برگزيده و معرفي شدند. برندگان عبارت بودند از آقايان كريستين سنگر ،استفن شوبر ،تونگ مائو و الكساندر زه مشتركا" از دانشگاه اولم آلمان در زمينه شبكه و اينترنت و در زمينه تئوري كدينگ و اطلاعات مقاله آقاي دكتر قوشه عابد هدتني از دانشگاه فردوسي مشهد ايران.

پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن ایران، این موفقیت را به آقای دکتر قوشه عابد هوتنی تبریک عرض نموده و آرزوی موفقیت های دیگر برای ایشان می نماید.

 

عنوان مقاله که در این کنفرانس بعنوان مقاله برتر انتخاب گردید:

 

 

Ghosheh Abed Hodtani , New Achievable Rate Region for Interference and Cognitive Radio Channels , International Conference on Telecommunications(ICT2010 , 2010-04-04

 

ایشون یکی از نوابغ برق در ایران هستن به طوری که کتاب مدار های الکتریکی که ایشون نوشتن در بسیاری از دانشگاه های دنیا و ایران تدریش میشه.

 

 

 

 

 

 

سوابق علمي و آموزشي:

- رتبه 134 كنكور رياضي سال 80

- كارشناسي مهندسي برق قدرت از دانشگاه فردوسي مشهد (رتبه اول در ميان فارغ التحصيلان كليه گرايش ها با معدل 18.80)

- كارشناسي ارشد از دانشكده فني دانشگاه تهران در گرايش ماشين و الكترونيك قدرت

- دانشجوي دكترا دانشگاه صنعتي شريف در گرايش قدرت شاخه ماشين هاي الكتريكي

- داراي 2 مقاله ISI و چندين مقاله در كنفرانس هاي بين المللي مهندسي برق

- سابقه همكاري با دانشگاه هاي آزاد شهر ري و دانشگاه سجاد مشهد

- همكاري در حل تمرين دروس مختلف

- تدريس درس مباني مهندسي برق 2 در دانشگاه صنعتي شريف

 

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...