رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

Age Hardening

 

پيرسختي فرآيندي است كه فولاد به مروز زمان و يا با افزايش دما سختي و مقاومتش را افزايش مي يابد و بطور معمول نرمي فولاد را كاهش مي دهد. پيرسختي معمولاً به دنبال خنك سازي سريع يا سردكاري اتفاق مي افتد و بر روي تمام ورقهاي نوردسرد انباري تأثير مي گذارد. براي فولادهايي كشش ضمانت استاندارد 6 ماه مي باشد.

 

 

Aging

 

پيري تغييرات در خواص فيزيكي و مكانيكي است و موقعي اتفاق مي افتد كه فولاد كم كربن براي مدت زماني انبار شود. و C و N بتوانند خود را به نابجايي ها برسانند و از لغزش صفحات كريستالي جلوگيري كنند. پيري همچنين با در معرض قرار گرفتن فولاد در درجه حرارت بالا شدت مي يابد.

 

 

Annealing

 

اين يك روش عمليات حرارت دهي است كه بوسيله آن كلاف فولادي نوردسرد براي شكل پذيري و خم كاري آماده و مناسب تر مي شود . ورق فولادي در يك درجه حرارت مشخص در مدت زمان كافي گرم مي شود و سپس خنك مي شود . دليل انجام اين عمليات حرارت دهي اين است كه ساختار و دانه ها در هنگام نوردسرد ، به هم فشرده مي شوند و بدين ترتيب فولاد ترد و شكننده مي شود . عمل بازپخت در واقع ساختار ذرات كريستالي فولاد را با ايجاد دانه هاي جديد در درجه حرارت بالا دوباره بوجود مي آورد . روش بازپخت به دو طريق مي تواند انجام پذيرد: يك پخت (Batch) و مداوم (Continuos) در روش اول 3 تا 4 كلاف نوردسرد روي هم قرار مي گيرند و محفظه اي از بالا روي آنها را مي پوشاند . تا مدت 35-24 ساعت ، ‌فولاد در يك فضاي بدون اكسيژن (بنابراين زنگ نمي زند) حرارت مي بيند و به تدريج خنك مي شود . روش دوم كه همان روش مداوم است معمولاً بخشي از يك خط اندودكاري ، كلاف فولادي باز مي شود و از ميان يك سري حلقه هاي عمودي در يك محفظه گرمكن عبور مي كند و ميزان حرارت و خنك سازي براي دستيابي به خواص مكانيكي فولاد كنترل مي شود.

 

 

Argon – Oxygen Decarburization

 

كربن زدايي با گازهاي اكسيژن - آرگون كربن زدايي با گازهاي اكسيژن – آرگون ، روشي است براي تصفيه بيشتر فولاد زنگ نزن از طريق كاهش ميزان كربن در فولاد زنگ نزن . انجام اين فرآيند بدين خاطر است كه كربن در فولاد زنگ نزن بايد كمتر از فولاد كربني يا كمتر از فولاد آلياژي باشد (براي نمونه فولاد حاوي عنصر آلياژي كمتر از 5 درصد ) . در حالي كه كوره هاي قوس الكتريكي وسيله مرسوم براي ذوب و تصفيه فولاد زنگ نزن هستند . كربن زدايي با اكسيژن – آرگون (AOD) يك مكمل اقتصادي محسوب مي شود بطوري كه زمان عمليات ذوب و درجه حرارت را در فولادسازي به روش كوره هاي قوس الكتريكي كوتاهتر و پايين تر مي آورد. در اين فرآيند ، فولاد مذاب و تصفيه نشده از كوره هاي قوس الكتريكي به داخل پاتيل جداگانه اي منتقل مي شود و مخلوطي از گازهاي اكسيژن و آرگون از كف پاتيل به داخل فولاد مذاب دميده مي شود سپس عاملهاي تميزكننده به همراه گازهاي فوق الذكر به داخل پاتيل اضافه مي شوند تا ناخالصي ها را حذف نمايند. در حالي كه اكسيژن با كربن موجود در فولاد تصفيه نشده تركيب مي شود تا ميزان كربن آن را كاهش دهد. وجود آرگون موجب تقويت ميل تركيبي كربن با اكسيژن مي شود و از اين رو حذف كربن را تسهيل مي كند.

 

 

Batch Anneal

 

بازپخت غيرمداوم فرآيندي است كه بوسيله آن تعدادي كلاف فولادي (4 كلاف بصورت عمودي روي هم قرار گيرند) به مدت طولاني در معرض عمليات حرارتي قرار داده مي شوند . اين فرآيند ورقهاي نورد سرد را قادر خواهد ساخت تا با كريستاليزه شدن كامل به محصولي تا حد ممكن نرم تيديل شوند تا خصوصيات مورد نظر مشتري را تأمين نمايند.

 

 

Calorizing

 

كالوريزه كردن پوشاندن آلياژهاي آهن دار با آلومينيم يا آلياژهاي آهن و آلومينيم است كه ايجاد يك لايه مقاوم در برابر اكسايش مي كند. اين عمل با حرارت دادن جسم در گرد آلومينيم در درجه حرارت 800 تا 1000 درجه سانتي گراد انجام مي شود.

 

 

Carbo-Nitriding

 

كربورنيتريد كردن فرآيند و روش سخت كردن فولاد است كه در آن اجزاء فولاد در يك اتمسفر حاوي كربن و نيتروژن حرارت داده مي شود.

 

 

Carburising

 

كربن دهي وارد كردن كربن در لايه سطحي فولاد كه حاوي كربن كم است . اين روش بوسيله حرارت دادن در واسطه كربن دار جامد ، مايع يا گاز انجام مي شود. عمق نفوذ كربن در سطح فولاد با ميزان حرارت و زمان عمليات كنترل مي شود بعد از كربن دهي براي سخت كردن اجزاء تشكيل دهنده فولاد بوسيله حرارت دهي در درجه حرارت مناسب و سرمادهي لازم است .

 

 

Case – Hardening

 

برون سخت سازي فرآيند سخت سازي سطح فولاد در حاليكه داخل آن بدون تغيير مي ماند ، فولادهاي كربني و آلياژي براي برون سخت سازي مناسب هستند عناصر سخت پذير در آنها . مقدار لازم موجود باشد. در اين فرآيند مخصوصاً در مورد فولادهاي آلياژي با يك پوسته سخت و مغزي چقرمه بوجود مي آورد.

 

 

Cladding

 

روكش كاري ،‌روش مورد استفاده در پوشش فولاد كربني يا فولاد كم آلياژي (فولاد حاوي عنصر آلياژي زير 5 درصد) با فولاد زنگ نزن است . اين روش ، مقاومت در برابر خوردگي و زنگ زدگي فولاد معمولي را افزايش مي دهد و در مقايسه با استفاده محض از فولاد زنگ نزن از هزينه بسيار كمتري برخوردار است . به سه روش اين كار انجام مي گيرد كه عبارتند از : 1) جوشكاري فولاد زنگ نزن بر روي فولاد كربني 2) ريختن فولاد زنگ نزن مذاب در اطراف يك تختال فولاد كربني جامد در قالب 3) قرار دادن تختالي از فولاد كربني بين دو ورق فولاد زنگ نزن و اتصال آنها با نورد در درجه حرارت بالا در كارخانه نورد ورق .

 

 

Coating

 

اندودكاري ، رنگ كردن ، پوشش كردن فرآيندي است براي پوشش دادن فولاد با ماده ديگر كه غالباً براي مقاومت در برابر خوردگي است (مثل قلع ، روي يا كروم) . 1. شكلي از سطح حفاظتي يا تكميل كاري زينتي است . سطوح حفاظتي در قبال خوردگي يا سايش با آبكاري الكتريكي ، رسوب شيميايي ،‌ غوطه دادن ، جوشكاري ، پاشيدن ، تبخير حرارتي در خلاء يا جوي از گازي خنثي صورت مي گيرد كه همراه پيوندي مكانيكي يا نفوذي با فلز بنياني است . 2. استفاده از پوشش محافظ در سطح ورقهاي فولادي ‌، يكي از روشهاي مؤثر كاهش اكسايش فلز و عيوب حاصل هنگام حرارت ديدن در حرارتهاي زياد است .

 

 

 

 

 

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

Cold Galvanizing

 

گالوانيزه كاري سرد روش كاربرد اندودهاي محافظ روي است و شامل گرد روي بسيار نرم و يك چسب در يك حلال ، مانند پلي استيرن و غيره است . حلال تبخيرشده و لايه اي محتوي حدود 95 درصد روي از خود باقي مي گذارد ، در حقيقت رنگ گردن با رنگ غني از فلز روي است .

 

 

Corex

 

كوركس فرآيند كوركس يك روش ذوب با كاربرد زغال سنگ است كه فلز مذاب يا چدن خام توليد مي كند. محصول اين روش مي تواند توسط كارخانجات ذوب فولاد به روش كوره هاي قوس الكتريكي يا به روش كوره بلند استفاده شود. در اين فرآيند زغال سنگ كك نشده را در يك واكنشگر ذوب كه آهن مذاب نيز توليد مي كند به گاز تبديل مي كند . زغال سنگ تبديل شده به گاز به داخل يك كوره عمودي تزريق مي شود و در اينجا اكسيژن از كلوخه سنگ آهن و يا گندله جدا مي شود ، سپس آهن احياء شده به واكنشگر ذوب ارسال و آن را تغذيه مي كند.

 

 

Corex Process

 

فرآيند كوركس فرآيند كوركس با حذف باتريهاي كك سازي ، از دو كوره تشكيل شده : كوره ذوب و مولد گاز و كوره احياء كننده . در كوره ذوب و مولدگاز . زغال سنگ از بالا وارد گنبد آن گرديده و با سوختن و توليد حرارتي حدود oc1000 ، تجزيه حرارتي صورت گرفته و گازهاي اكسيدكربن ،‌ گازكربنيك ، هيدروژن سولفوره (H2S) و Co2 توليد و حداكثر حدود 1 درصد گاز متان باقي مي گذارد . اين گازها پس از گردگيري وارد كوره دوم يعني كوره احياء مي گردند. گرد حاصله وارد كوره اول مي شود . در كوره احياء ،‌ سنگ آهن يا گندله يا كلوخه و اضافات از بالا وارد و با گازهاي احياء كننده ،‌ كه از پهلو وارد آن شده برخورد و احيا و به آهن اسفنجي تبديل مي گردد. آهن اسفنجي حاصله وارد كوره ذوب و مولد گاز مي شود. اكسيژن نيز از پايين وارد اين كوره مي گردد. آهن اسفنجي در اين كوره ذوب و به فلز مذاب يا چدن تبديلي و سرباره تبديل كه به طرق سنتي به فولاد تبديل مي گردد. قسمتي از گازهاي حاصله از كوره ذوب و مولد گاز بدين طريق استفاده مي شود.

 

 

Decarburisation

 

كربن زدايي خارج شدن كربن از سطح فولاد در نتيجه حرارت دهي در محيط كم كربن ، در طي نورد فولاد ، سطوح داغ در معرض اثرات كربن زدايي اكسيژن در محيط قرار مي گيرند و بدين صورت سطح فولاد از كربن تهي مي شود.

 

 

Decopperisation

 

مس زدايي حذف مس از فولاد مذاب است .

 

 

Degassing

 

گاززدايي دفع گازهاي محلول در فولاد مذاب قبل از ريخته گري با مواد گازهايي بي اثر مانند آرگون و يا با تركيبات خاص گازهايي مضر را (H2 - Co – N2 – o2) از فلز مذاب خارج مي كنند .

 

 

Deoxidation

 

اكسيژن زدايي عناصري همچون سيليس و آلومينيوم هنگامي به فولاد مذاب اضافه مي شوند تشكيل اكسيدهاي بادوامي را مي دهند و مقدار اكسيژن محلول در مذاب را كاهش مي دهند قابليت حل شدن اكسيژن در فولاد با كم شدن درجه حرارت در هنگام جامد شدن فولاد كاهش مي يابد و اكسيژن اضافي تركيب مي شود و ايجاد منواكسيد كربن مي كند.

 

 

Desulfurization

 

گوگرد زدايي عملياتي است كه توسط آن يك تركيب شيميايي پايه قليايي خاكي به داخل پاتيل حاوي فلز مذاب تزريق مي شود تا گوگرد را قبل از بارگيري فلز مذاب به داخل كوره اكسيژني خارج سازند .اين عمليات بدين دليل است كه گوگرد در عمليات ذوب در كوره بلند از طريق كك به فولاد وارد ميشود و تعداد اندكي از فولادسازان وجود دارند كه قادر به خارج كردن گوگرد از فولاد هستند. به دليل اينكه گوگرد اضافي در فولاد تأثيرمنفي تري گرم يا سرخ شكنندگي داشته بر ويژگيهاي جوشكاري و شكل پذيري فولاد مي گذارد، لذا ، كارخانجات فولاد بايد اين مرحله را به فرآيند فولادسازي خود اضافه نمايند.

 

 

Detining

 

قلع زدايي ، قلع گيري روش بازيابي قلع از حلبي ها قراضه است .

 

 

Dip Coating

 

اندودكاري غوطه اي اندودي است كه با فرو بردن فولاد در مذابي همچون قلع و روي ايجاد مي شود.

 

 

Dipping Acid

 

فروشويي اسيدي فروبردن قطعه فولادي در حمام اسيد براي اسيدشويي و پوسته زاديي و غيره است و اين كار را مي توان با اسيدكلريدريك و اسيدسولفوريك انجام داد.

 

 

Electroplating

 

آبكاري فرآيندي است كه با استفاده از الكتروليز فلزي را روي فلز پايه مي نشانند. اين پوشش دهي مي تواند كاركردي (براي حفاظت از خوردگي) يا براي تزيين باشد.

 

 

Flux

 

كمك ذوب عامل تصفيه كننده آهن است . عناصر قليايي خاكي از جمله سنگ آهك و آهك با ناخالصي هاي درون مذاب واكنش نشان مي دهد و ايجاد سرباره ميكند . سرباره بوجود آمده بر روي آهن مذاب كه نسبتاً سنگين تر است شناور مي شود.

 

 

 

 

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

Gas Carburising

 

كربن دهي گازي شيوه عمليات حرارتي مورد استفاده در سخت گرداني فولاد است بدينوسيله كربن به داخل لايه هاي بيروني سطح آهن با حرارت دادن در يك جريان گازي جذب مي شود اين گازها غني از كربن هستند.

 

 

Graphitising

 

گرافيت زايي فرآيند بازپخت است كه در ريخته گري آهن وفولاد با كربن و سيليسيم زياد استفاده مي شود و تمام يا قسمتي از كربن تركيبي به كربن گرافيتي يا آزاد تبديل مي شود.

 

 

Hardening

 

سخت گرداني سخت گرداني فرآيندي است كه طي آن سختي فولاد افزايش مي يابد ، براي مثال درجه سختي كه فولاد در مقابل برش ،‌سايش ،‌خمش و كشش مقاومت خواهد كرد . اين فرآيند براي افزايش پايداري است تا با سخت گرداني ، فولاد براي كاربردهاي خاص و اضافي مناسب شود. سخت گرداني فولاد مي تواند از طريق شيوه هاي مختلف حاصل شود كه عبارتند از : 1. عمليات حرارتي ، كه در اين شيوه خواص فولاد با قرار دادن فولاد در معرض يك سري تغييرات درجه حرارت تغيير داده مي شود. 2. سردكاري ،‌ در اين شيوه تغييرات در ساختار و شكل فولاد از طريق نوردكاري ، چكش كاري يا تسطيح كاري فولاد در درجه حرارت نسبتاً پايين حاصل مي شود.

-

 

Heat Treatment

 

عمليات حرارتي تغيير خواص فولاد با قرار دادن آن در معرض تغييرات حرارتي است . هدف از عمليات حرارتي بر روي فولاد افزايش سختي ،‌ پايداري يا قابليت انعطاف پذيري فولاد است تا آن را براي كاربردهاي بيشتر مناسب سازند. در عمليات حرارتي ،‌فولاد حرارت داده مي شود و سپس براي ايجاد تغييرات در شكل ساختاري آن لازم است سرد شود تا خصوصيات دلخواه به آن منتقل شود . مدت زمان صرف شده براي هر حرارت و ميزان خنك سازي تأثير به سزايي در عمليات حرارتي دارند.

 

 

Heavy Coating

 

پوشش دهي ضخيم وضعيتي است كه موجب پوشش زياد از حد بر روي ورق فولادي مي شود.

 

Hot Dip Galvanizing After Fabrication

 

گالوانيزه كاري داغ بعد از ساخت فرآيندي است كه براي توليد پوشش فلز روي بر روي محصولات فولادي ساخته شده با غوطه ور كردن كامل محصول فولادي در حمام روي مذاب مورد استفاده قرار مي گيرند . اين فرآيند اندودكاري چند لايه متالوژيك با ضخامت 4 ميلي متر كه شامل لايه هاي آلياژي آهن – روي كه با عرض روي پوشش داده شده است را امكان پذير ميسازد.

 

 

Hot Finishing

 

تكميل كاري داغ (آماده سازي) عملياتي است كه مثلا ً در نوردكاري براي توليد ورق انجام مي دهند

 

 

Hot Quenching

 

سردكردن داغ خنك كردن در درجه حرارت بيش از درجه حرارت محيط است .

 

 

Induction Hrdening

 

سخت كاري القايي يك فرآيند بسيار متداول براي سخت كاري سطح فولاد است . در اين فرآيند بوسيله جريانهاي الكتريكي القايي و حرارت ايجاد شده و بعد از سردكردن ، سختي مورد نظر حاصل مي گردد.

 

 

Kaldo Process

 

فرآيند كالدو روشي است براي توليد فولاد از آهن مذاب ، با استفاده از يك كنورتر گردان مورب و يك لانس اكسيژني كه با آب خنك شده و وارد دهانه كنورتر مي شود . اين روش توليد فولاد ابتدا در سوئد بكار گرفته شده است و يك روش قديمي است و ديگر در انگلستان مورد استفاده قرار نمي گيرد.

 

 

Killed Steel

 

فولاد آرام يا كشته شده اين اصطلاح براي اين نوع فولاد نشان مي دهد كه فولاد مذكور بطور كامل با اضافه نمودن عاملي نظير سيلسيم يا آلومينيوم قبل از ريخته گري اكسيدزدايي شده است . بنابراين عملاً در مدت جامد شدن هيچ گازي تشكيل نمي شود . فولادهاي آرام از درجه بالاي تجانس شيميايي برخوردار هستند و بدون تخلخل است .

 

 

L – D Process

فرآيند ال . دي . فرآيند فولادسازي اكسيژني به نام فرآيند ال . دي مشهور شد بعد ازاينكه اين فرآيند در شهرهاي لينتس و دوتاويتس اتريش جاييكه اين فرآيند اولين بار ايجاد و توسعه داده شد. اين فرآيند در واقع فرآيند اصلاح شده بسمر است كه فولاد در يك كنورتر با دمش اكسيژن داخل حمام آهن مذاب بوسيله لانس وارد شده به دهانه كنورتر توليد مي شود. در حال حاضر كارخانجات فولادسازي اكسيژني (BOS) فرآيندهاي توسعه يافته فرآيندهاي ال . دي . هستند.

 

Liquid Carburising

 

سخت كاري مايع يكي از روشهاي سخت كاري فولاد است كه بطور گسترده مورد استفاده قرار مي گيرد و پوسته شدن و گرايش به كربن زدايي را از بين مي برد . اين كار از طريق غوطه ور ساختن فولاد در حمام مذاب سيانور يا ساير نمكها بدست مي آيد.

 

Media Hardening

 

حمام سخت كاري حمام محتوي مايعاتي است كه فولاد براي آبدادن در آنها فرو برده مي شود و مانند آب سرد و انواع ‍روغن و آب محتوي كلرورسديم يا هيدروكسيد سديم براي افزايش قدرت سردكنندگي آن است .

 

 

Normalizing

 

نرمال سازي فرآيند عمليات حرارتي است كه هدف از آن ، از بين بردن تنش هاي دروني فولاد ، اصلاح ريز ساختار در فولاد و بهبود خواص مكانيكي آن است . فولاد براساس آناليز تا 800 الي 900 درجه سانتي گراد گرم مي شود و سپس در هوا سرد مي شود.

 

 

Parkerising

 

پاركريزه عملياتي شيميايي است كه بر روي محصولات فولادي براي بهبود مقاومت آنها در مقابل خوردگي استفاده مي شود. اين فرآيند در محلولي از فسفات منگنز انجام مي شود كه پوشش نسبتاً ضخيمي بر روي فولاد ايجاد مي كند . با اين كار فولاد مذكور در ادامه مي تواند رنگ يا روغن زده شود.

 

 

Precipitation Hardening (PH)

رسوب سختي يك گروه كوچك از فولادهاي زنگ نزن و انواع ديگر فولاد ها به دليل رسوب كاربونيتريه ها در زمينه سفتي و استحكام زيادي ايجاد مي كنند عمليات حرارتي موجب استحكام بسيار بالا و سختي آن مي گردد. كاربردهاي فولاد زنگ نزن پيرسختي (PH) شامل ساخت محور پمپ ها و شيرها و همچنين قطعات هواپيما كه بخواهيم به مرور زمان سفتي فولاد افزايش يابد.

 

 

Pre-Heating

پيش گرم كردن عمليات حرارتي اوليه قبل از نورد تختال در واحد نوردگرم است .

 

 

Quenching

سرد كردن سريع - سردكرد سريع در آب يا مايعات براي سخت كردن فولاد وحفظ ريزساختار در حرارت زياد است .

 

Silicon Electrical Steel

 

فولاد الكتريكي سيليسيمي - نوعي فولاد مخصوص است كه با وارد كردن سيليسيم در فرآيند فولادسازي ايجاد مي شود. فولاد الكتريكي خواص مغناطيسي خاصي را نشان مي دهد كه براي كاربردهايي همچون ترانسفورمرها ، ژنراتورهاي برق و موتورهاي الكتريكي بسيار مناسب است .

 

 

 

 

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

Softening

 

نرم سازي فولاد - اين عمل با بازپخت يا تاب كاري بر روي فولاد به منظور كاهش سختي براي تسهيل در عمليات ماشين كاري آن صورت مي گيرد.

 

Softening Anneal

 

بازپخت براي نرم سازي فولاد - كاهش سختي فولاد و به عبارتي تردي يا شكنندگي آن با گرم كردن تا نقطه دگرگوني و سپس سردكردن و خنك سازي آن به تدريج .

 

Stainless Steel

 

فولاد زنگ نزن - واژه اي براي گريدهاي فولادي است كه داراي درصد كرم است و عناصر چدن Ni و MO مي باشد . فولاد زنگ نزن در مقابل خوردگي مقاوم است و استحكام خود را در درجه حرارت هاي بالا حفظ مي كند. به همين دلايل ، فولاد زنگ نزن به ميزان قابل توجهي در صنعت اتومبيل سازي و محصولات توليد مواد غذايي ، و همچنين تجهيزات پزشكي و بهداشتي مورد استفاده قرار مي گيرند. بيشترين انواع معمول گريدها فولاد زنگ نزن عبارتند از : نوع 304 ، بيشترين نوع فولاد زنگ نزن استنيتي (گرو ه فولاد زنگ نزن با كرم و نيكل ) است كه بيش از نيمي از فولاد زنگ نزن توليد شده در جهان را تشكيل مي دهند. اين گريد فولاد زنگ نزن در مقابل خوردگي رايج در طراحي مقاومت مي كند و در زمينه هاي توليد مواد غذايي و به اغلب مواد شيميايي مقاوم است . نوع 316 ، از نوع فولاد زنگ نزن استنيتي است كه حاوي 2 تا 3 درصد موليبدون است كه آنرا در مقابل انواع مختلف پوسيدگي و خوردگي مقاومتر مي سازد. نوع 409 ، از نوع فولاد زنگ نزن فريتي است كه براي درجه حرارت هاي بالا مناسب است . اين گريد فولاد زنگ نزن كمترين كرم را در تمام فولادهاي زنگ نزن دارد و بنابراين گران نيست . نوع 410 ، بيشترين نوع فولاد زنگ نزن مارتنزيتي است و از ويژگي مقاومت بسيار بالا به دليل مارتنزيت است ، اين نوع فولاد داراي هزينه كم و عمليات حرارتي است و مناسب براي كاربردهاي با خوردگي نه چندان شديد. نوع 430 ، بيشترين نوع فولاد زنگ نزن فريتي است و داراي جنبه هاي مقاوم در برابر خوردگي به طور كلي است و اغلب براي كاربردهاي تزئيني مورد استفاده قرار مي گيرد.

 

Strain Aging

 

پيركرنش - نفوذ عناصر C , N بر روي تغييرات خواص مكانيكي فولاد نابجايي را با تغيير شكل مومسان ايجاد مي كنند.

 

Subcritical Annealing

 

تابكاري فرآيندي – بازپخت فرآيندي- گرم كردن و نگهداشتن در درجه حرارتي كمتر از دامنه دگرگوني و متعاقباً سردكردن با سرعتي مناسب تابكاري يا بازپخت فولاد است .

 

Sub-Zero Treatment

 

عمليات سرمايي- منجمدكردن فولاد خاص براي تسريع در دگرگوني استنيتي است .

 

Surface Hrdening

 

سخت گرداني سطحي - ايجاد سطحي سخت بر روي فولادها است كه با گرم و سردكردن موضعي سطح آنها .

 

Surface Roughness

 

زبري سطح - ناهمواريهايي هستند كه به صورت پستي و بلندي هاي ريز بر روي سطح فولاد به وجود مي آيند.

 

Swealing

 

گرماشويي ،‌ اكسيد شويي- حرارت دادن زياد شمش در فضاي اكسيدكننده و تبديل قشر يا لايه اي از آن به اكسيد مذاب و جريان پيدا كردن و شسته شدن آن از روي شمش است بطوري كه عيوب سطحي آن از بين برود.

 

Tempering Bath

 

حمام بازپخت - حمامي است براي بازپخت بعضي از فولادهاي نيكل و كرم دار كه سردكردن آنها بايد به آهستگي انجام گيرد.

 

Vaccum Oxygen Decarburization (VOD)

 

كربن زدايي اكسيژني در خلاء - فرآيندي است براي تصفيه بيشتر فولاد زنگ نزن كه از طريق كاهش ميزان كربن انجام مي شود. ميزان كربن در فولاد زنگ نزن بايستي كمتر از فولاد كربن دار يا كمتر از فولاد آلياژي باشد ( براي مثال فولاد با محتوي عنصر آلياژي كمتراز 5 درصد است). در حاليكه كوره هاي قوس الكتريكي (EAF) ابزارهاي متداول براي ذوب و تصفيه فولاد زنگ نزن هستند ، كربن زدايي اكسيژني در خلاء يك مكمل اقتصادي است بطوري كه مدت عمليات را كاهش مي دهد و درجه حرارت ها در فولادسازي به روش EAF كمتر هستند . علاوه بر اين ،‌ استفاده از كربن زدايي اكسيژن در خلاء براي تصفيه فولاد زنگ نزن استفاده بهتر از كوره هاي قوس الكتريكي را براي اهداف ذوب افزايش مي دهد. نحوه كار بدين صورت است كه فولاد مذاب و تصفيه نشده از كوره قوس الكتريكي به داخل ظرف جداگانه اي منتقل مي شود و سپس حرارت داده مي شود و پس از به هم زدن با يك جريان الكتريكي ، اكسيژن از بالاي ظرف مذكور وارد مي شود . مقادير قابل توجهي از گازهاي نامطلوب از فولاد دفع مي شوند و توسط يك پمپ خلاء كشيده مي شوند. آلياژها و ساير افزودنيها براي تصفيه بيشتر فولاد مذاب با آن مخلوط مي شوند.

 

 

Vacuum Casting

 

ريخته گري مكشي ،‌ ريخته گري در خلاء

 

 

Vacuum Coating

 

اندودكاري در خلاء- ملكولها هنگام تبخير در خلاء زياد ،‌ در يك مسير خطي به جسم برخورد مي كنند و روي آن نشسته و تشكيل اندود فلزي با ضخامت بسيار كم مي دهند.

 

 

Vacuum Degassing

 

گاززدايي در خلاء- دفع گازهاي محلول از قبيل اكسيژن ، هيدورژن و نيتروژن با يك وسيله پيشرفته تصفيه فولاد در فشارهاي پايين يا كمتر از فشار متعارف جوي ( در خلاء) است كه توليد فولاد فوق العاده كم كربن را ميسر مي سازد و مصرف آن در كاربردهاي اتومبيل سازي و صنايع الكتريكي است. معمولاً اين كار در پاتيل انجام مي شود و گازهاي محلول دفع مي شودو فولاد خالص تر با كيفيت عالي تر و تميزتر حاصل مي شود.

 

Walterization

 

والتريزاسيون- فرآيند پوشش جانشيني بر روي فولاد و روي است .

 

Wash Heating

 

گرماشويي – اكسيدشويي

 

Water Hardening

 

سخت گرداني با آب - فرآيندي است براي بالابردن سختي فولادهاي با آلياژ كم كه ابتدا فولاد را تا درجه حرارت دگرگوني يا بيش از آن گرم نموده و سپس با فروبردن در آب سريعاً‌ خنك مي كنند.

 

Zincate Treatment

 

عمليات روي كاري - ايجاد لايه اي از اكسيد روي بر روي جسم فولادي است .

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

سلام معادل فارسی عملیات حرارتی quench and partitioning رو میخواستم در ضمن اگه مطلبی به زبان فارسی هم در موردش در اختیار دارید لطفا برام بزارید چون هر چی سرچ میکنم مطلب فارسی پیدا نمیکنم ممنون.

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...

سلام.دوست عزیز میتونی راجع به تجزیه اسپینودال برام توضیح بدی؟

از ویکی پدیا گرفتم ولی چیزی نفهمیدم.اگه میتونی به ایمیلم بفرست.تشکرen_srn@yahoo.com:icon_gol::icon_gol::icon_gol:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...