رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

hc5yabxd6arlf2vsi8gy.jpgطرح مجموعه ورزشی رفسنجان - رفسنجان

منبع موسسه معماری میرمیران

 

بافت به هم پيوسته و کويری رفسنجان عناصری مانند حياط مرکزی، اب انبار و يخچال را در خود جای می دهد . اين عناصر معماری سنتی در طول ساليان بر اثر تکرار و تجربه، به فرم هايی تبديل شده اند که با تغييری در جزئيات آن، در گوشه و کنار بافت ديده می شوند . دستمايه اصلی طرح مجموعه فرهنگی – ورزشی با الهام از کالبد يکی از بناهای شاخص معماری سنتی منطقه در حومه رفسنجان شکل يافته است. اين بنا که يکی از يخچال های قديمی رفسنجان است با تدابير معماری که شکل و کارکرد نوينی برای آن ايجاد کرده و به شکل حاضر در آمده است .

 

wol_error.gifاندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 700x495 و حجم آن 94KB است.3xnh488h7ywly67ad941.jpg

کالبد مجموعه از دو قسمت متمايز تشکيل شده است :

بخش غير شفاف و بخش شفاف .

بخش غير شفاف که برگرفته از مخازن گنبدی شکل يخچال است، حجمی به شکل مخروط ناقص دارد و برای سالن ژيمنازيوم پيشنهاد می شود و بخش شفاف که تداعی ديواره بلند يخچال را دارد با پوشش مورب کاملا شفاف خود (شيشه ای که به ديواره تکيه داده است و تعبير از خط سايه ديوار بر زمين خواهد بود )برای مجموعه استخر و سونا در نظر گرفته شده است، تضاد اژن دو بخش در کالبد بنا از ويژگيهای اصلی معماری آن است. پيوند دهنده اين دو بخش ديواره و مخروط، ورودی و فضای اصلی تقسيم مجموعه است .

 

 

 

 

li8tlnxvq3vku15uu6qt.jpg

لینک به دیدگاه

a5wvk7n00tsloprip9qu.jpg

 

 

 

k31f3gw0twn2l9k506sc.jpg

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

عکس یخچال منبع الهام پروژه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

عکسهای از مجموعه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

Structural detail; roof of swimming pool

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

Structural detail, double wall

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

كارفرما : دانشگاه ولي عصر رفسنجان ،‌دفتر نشر معارف انقلاب

طراح و مدير پروژه : سيد هادي ميرميران

سرپرست فني : حميد ميرميران

همكاران طراح : مژده حسن ولي ، هما ساسان

سرپرست اجرايي : محمد توفيق ، موسي رضايي شوشتري

نظارت : سعيد پهلوان زاده

سازه : بهرام مژده اي

پيمانكاران : شركت ساختماني كيسون ، شركت ساختماني راستا

 

در مجموعه فرهنگي – ورزشي شهر رفسنجان ، ‌شهرداري تهران براي طرح موزه مركز اسناد ، رياست جمهوري ( آقاي هاشمي رفسنجاني ) در ديماه 1373 مسابقه اي از سوي معاونت و عمراني پيشنهاد كرد . كه از ايده اين طرح با تغييراتي براي احداث يك مجموعه آن ، رتبه اول را به دست آورد . ولي به جای آن طرح ديگري اجرا شد . كه طرح ميرميرا ن مجددا در سال 1375 براي احداث يك مجتمع ورزشي در نزديكي همان مجموعه فرهنگي ( موزه ) آماده و به اجرا گذاشته شد . و طرح هم اكنون در دست اجرا است .

اين مجموعه در قطب آباد كه يكي از نقاط سرسبز و پر درخت است. اين زمين در بخش غربي مجموعه ورزشي _ فرهنگي رفسنجان ، در پارك محل زمين قرار دارد.

احداث بناهاي موزه ، كتابخانه و مركز اسناد جمهوري نيز در مجاورت آن پيش بيني شده است.

بنا داراي دو بخش اصلي است : استخرهاي سرپوشيده و سرباز . و سالن هاي ورزشي ( ژيمنازيوم ، سالن هاي اسكواش ، بدمينتون ، و يك سالن چند منظوره ) .

زيربنا حدود 3500 و محوطه سازي حدود 3200 متر مربع و سطح استخر رو باز 560 متر مربع است .

 

منبع الهام مهندس ميرميران در طراحي اين بنا شكل و طرح يخچال هاي متداول در كرمان كه نمونه هايي از آن هنوز در رفسنجان موجود است ، مي باشد . و توانسته بدون ايجاد هيچگونه محدوديتي در بهره برداري ، آن را با يك عملكرد و شيوه ساخت امروزي سازگار كند . (كه به صورت يك مخروط ناقص است). و در طرح خود از الگوها و فرم هاي معماري گذشته ايران استفاده كرده است .

بنا شامل دو بخش شفاف و غير شفاف است . بخش غير شفاف ، ملهم از شكل گنبدي عناصر آشناي معماري كويري ايران مي باشد . بخش شفاف. ، كه سقف شيشه اي مورب گسترده اي است بر روي استخر و متكي بر ديواري بلند و طويل تشكيل مي شود .

سقف شيشه اي شيب دار تعبيري است از سايه ديوار بلند يخچال بر زمين فضاي ورودي اين دو جلوه خارجي متضاد را از درون به هم متصل و با هم يكپارچه مي كند .

ديوار بلند و كشيده تكيه گاه سقف استخر ، پس از ايفاي نقش خود در تكميل معماري آغاز شده از مركز مخروط و گستردن چادري بزرگ و شفاف تا روي زمين بازوي خود را در پاسخ به انحناي مخروط خم كرده و مي بندد .

نكته درخور توجه اينكه ، تنوع فضاهاي مورد نياز مانند : سوناي خشك و تر ، اتاق ماساژ ، بدنسازي ، رختكن ها ، دوشها ، سرويس ها ، انبار، موتور خانه ، و تصفيه خانه در زير زمين ، بوفه ، فروشگاه ، جايگاه تماشاچيان ، اتاق مربي و قسمت اداري در همكف ، و رستوران در نيم طبقه اي مشرف به استخر ، فضاي كلي و خالصي را كه از تركيب يك ديوار بلند و طويل با يك مخروط حاصل شده است ، مخدوش نكرده اند .

سادگي بيروني بنا ، در كل فضاي دروني و در تقسيمات بسيار متنوع آن نيز حضور دارد .

صراحت ، استحكام ، سادگي و خلاصه بودني كه شيوه هميشگي ميرميران است در كاري كه در يك نقطه دور دست كشور با امكانات اجرايي محدود ساخته شده است ، قابليت اجرايي و كما ل يافتگي شيوه طراحي او را اثبات مي كند .

لینک به دیدگاه

طرح موزه مرکز اسناد رياست جمهوری رفسنجان - رفسنجان - 1994

 

 

 

 

wol_error.gifاندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 700x495 و حجم آن 64KB است.0rwxxafhxk64p3a8x3wb.jpg

 

در نيمه دوم سال 1373 شهرداری تهران با همکاری دفتر نشر معارف اسلامی اقدام به برگزاری مسابقه ای محدود برای طرح موزه مرکز اسناد رياست جمهوری در مجموعه ای فرهنگی – تجاری در شهر رفسنجان کرد. شرکت کنندگان در اين مسابقه عبارت از هفت شرکت مهندسين مشاور نقش جهان- پارس رتبه نخست را از آن خود کرد .

انديشه اصلی طرح، برگرفته از الگوی معماری يک يخچال قديمی موجود در رفسنجان است و مشتمل بر يک ديوار طويل و يک فضای مخروط ناقص است. از ديواره به عنوان موزه اسناد و از فضای مخروطی برای سالن های اجتماعات و جز آن استفاده می شود . همجنين يک سطح شيشه ای مورب در ضلع شمالی ديوار در نظر گرفته شده که تداعی کننده سايه يخ زده ديوار است .

 

wol_error.gifاندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 700x495 و حجم آن 31KB است.htiym3qihn1cxs9if6qg.jpg

 

 

 

 

bm70dp2u7qr0jeigqdrk.jpg

منبع :سایت موسسه معماری میرمیران

 

 

طرح این مرکز به مجموعه فرهنگی ورزشی رفسنجان شباهت دارد ( نقد 2)

لینک به دیدگاه

در صورت مشاهده نشدن عکسها از لینکهای زیر استفاده کنید ( متاسفانه به یاد نداشتم کدام عکسها سری قبل آپلود کردم اگر عکسها متفاوت از سری قبل هست عذر میخوام)

 

g5vvkwqq7gs6d1box36c.jpg

 

ortfpc7i4gvxzgag5e11.jpg

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

کتابخانه مرکزی شیراز

شروع طراحی 1375

شروع ساخت 1377

 

کتابخانه مکانی است که درآن دستاوردهای اندیشه بشر در قالب نوشتاری و صورت های دیگر محافظت می شود و علاوه بر این , مرکزی برای آرامش فکر و درک یافته ها نیز هست. بنابر این کتابخانه فضایی فرهنگی است که در آن دو مفهوم پایه و مبدا یعنی تفکر و کتاب شکل برنامه و طرح را تحت تاثیر قرار میدهد.

 

عواملی که به عنوان پایه طراحی معماری ساختمان کتابخانه مرکزی شیراز در نظر گرفته شدندعبارتند از:

الف)محور عرفانی و مقبره حافظ , که این تاثیر گذاری از جهت های مختلف دارای اهمیت است, بدین ترتیب که این تاثیر به چه شکلی می تواند در معماری نمایان شود؟ آنچه مشخص است , معماری کتابخانه باید بیانی قوی نسبت به حوزه پیرامون خود داشته باشد و مسلما این ارتباط هر چه معماررانه تر باشد معماری ماندگارتری را عرضه خواهد کرد

 

ب) ساختمان کتابخانه به عنوان یکی از باغ های احیا شده تاریخی شیراز در ایده طرح دیده شده و آنچه که از معماری کوشک به عنوان ایده مد نظر گرفته مفاهیم کلی این ساختمان ها بوده است. در این زمینه یکی از ایده های طراحی و شاید مناسب ترین آنها که نزدیک به مفاهیم پسش گفته است , در نظر گرفتن عنصر سخت و توده ساختمان (مخزن کتاب) به مثابه ارتباط با گذشته , و عنصر بلورین و شفاف (قرائت خانه ) به عنوان نوعی ارتباط با حال و آینده است.

الگوی کلی بنا توجه به الگوهای معماری دوره هخامنشی دارد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

لینک کمکی برای عکسها

File 1 :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

File 2 :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

File 3 :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

File 4 :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

File 5 :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

File 6 :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

File 7 :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

DSC036.jpg

DSC0365.jpg

لینک به دیدگاه

کتابخانه ملی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

رفسنجان

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

ایل گلی تبریز

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

خانه مولانا

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

دو تا دیگه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

و...

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

چایخانه پابدانا اولین کار سید هادی میرمیران در فعالیت حرفه ای اوست

ساختمان برای استراحت و توقف کوتاه کسانی است که در معادن زغال سنگ کرمان و مشخصا معدن پابدانا کار میکنند.

طرح به موقعیت زمین , تپه کوچکی که در کنار آن واقع است و همچنین درخت کهنسالی که در مقابل آن جای گرفته نظر دارد. ساختمان پشت به تپه داده و ترکیب زیبا و عاشقانه ای را با درخت کهنسال پدید آورده است

 

uwbykrc3gxft48v31xgu.jpg

 

i6cen9qkiu5ejiswxp2o.jpg

 

 

l38nqxcehdup07oo8ktu.jpg

لینک به دیدگاه

طرح ارائه شده برای ساختمان استانداری تهران، ازيک برج و يک ايوان بزرگ با ستون های کشيده و بلند در مقابل آن تشکيل شده است. در اين طرح ايوان با تمام ويژگيهايی که در معماری قديمی ايران دارد به چشم می خورد، با اين تفاوت که ديگر نه مختص طبقه اشراف، که در اختيار تمامی مردم است و برای وارد شدن به ساختمان استانداری بايد از زير آن عبور کرد. اين ايوان ضمن با شکوه تر کردن ساختمان ، موجب پيوند آن با فضای اطراف می گردد و سنگينی بنا و ارتفاع برج را متعادل می سازد .

برج از سه قسمت تشکيل شده است : دو مکعب نسبتا بسته با شيارهای باريک نور و يک فضای شفاف در ميان آنها که به ترکيب حجمی بنای شمس الاماره –به عنوان شاخص ترين بنای حکومتی تاريخ تهران – شباهت دارد .

حوزه استاندار در فضای افقی پوشش ايوان قرار داده شده و معاونت ها در برجها استقرار يافته و مراکز عمومی مانند سالن اجتماعات، نمازخانه، رستوران، کتابخانه، نمايشگاه و غيره در طبقه ورودی از ايوان و طبقات زير آن استقرار يافته اند .

افزون بر اينها مجموعه بنا دارای تقارنی محوری است و اين امر وقار خاصی به بنا می دهد، که از ساختمان حکومتی مهمی چون استانداری نيز همين انتظار می رود .

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

لینک کمکی برای عکسها

File 1 :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

File 2 :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

File 3 :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

File 4 :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

File 5 :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 سال بعد...

[h=2]درباره معمار بزرگ هادى ميرميران[/h]

مهندس هادى ميرميران متولد ۱۳۲۳ قزوين

فارغ التحصيل رشته معمارى دانشكده هنرهاى زيبا دانشگاه تهران ۱۳۴۷

مسؤول كارگاه معمارى واحد طراحى وشهرسازى شركت ملى ذوب آهن ايران ۱۳۵۸ ـ ۱۳۴۷

سرپرست واحد طراحى شركت خانه سازى ايران ۵۹ ـ ۵۸

سرپرست واحد طراحى اداره كل مسكن و شهرسازى اصفهان ۶۶ـ ۶۰

مدير عامل ومدير طراحى شركت مهندسين مشاور نقش جهان ـ پارس از ۶۷

مدرس دانشكده معمارى دانشگاه علم و صنعت ۱۳۷۶ ـ ۱۳۷۰

مدرس دانشكده هاى معمارى دانشگاه هاى آزاد تهران ، شيراز وهمدان ازسال ۱۳۷۵

ارائه دهنده بيش از ۲۳ طرح معمارى

ارائه دهنده چند طرح جامع وتفصيلى براى اصفهان و شيراز

ارائه دهنده طرح هاى احياى مناطق تاريخى درشيراز، اصفهان، تبريز و تهران

شركت كننده وبرنده جايزه دربسيارى مسابقات معمارى

كسب مقام اول جايزه بزرگ معمار ۱۳۸۲

صاحب يك سرى مقالات درزمينه معمارى ودرمجلات تخصصى

دریافت نشان ملی فرهنگ وهنر۱۳۸۳ (از محمد خاتمی رییس جمهور وقت)

 

************************************************** *

چيزى كه معمارى مدرن ومعاصر ايران همچنان كم دارد و از كمبودآن مى نالد و هرگز نمى بالد، پژوهش هايى بنيادى است كه گذشته اى درخشان را به آينده اى مبهم گره بزند. مشكل ديگر درمعمارى معاصر ايران نبود نشانه هايى از تداوم و پيوستگى است وهمين، حرف زدن درباره آن را سخت وصورت بندى آن را ناممكن مى سازد. پراكندگى آثار وپوسته هاى جسته و گريخته اى كه هيچ گاه حول يك هسته نبوده اند وشكل نگرفته اند وهيچ گاه جريانى سارى وسازنده نساخته اند، توصيف تمام دستاوردهاى معمارى معاصر ايران است كه آن هم درمعدود نامها و معدود نشانه هايى خلاصه مى شود. يكى از چيزهايى كه مى تواند سازنده يا تداعى كننده معمارى يك كشور دردوره اى تاريخى باشد، بناهاى يادمانى وسازه هاى شاخص شهروندى است، كه سفارش آن بيشتر از سوى دولت وشركت ها و شهروندان صاحب ثروت است. چيزى كه به يك معمار متشخص امكان واجازه مى دهد تا ايده و عقيده پيشرو خود را فراتر از خواست هاى معمول ومرسوم و روزمره ومطابق با معيارهاى زيبايى شناسيك وپلاستيك پياده كند ومفهوم تازه اى ازاقامت واجرا را به بروز و ظهور برساند. در دو سوى اين ماجرا كه گفتم ، شايد البته هنوز آن طور كه بايد وشايد هيچ نوع صف آرايى روشن وشفافى صورت نگرفته باشد. يعنى نه آن معمارى پا به عرصه گذاشته كه با خلاقيت خود چشم ها را خيره كند ونه سفارشى طرح شده كه توأم با آزادى بيان و ايده براى معمار باشد. اين موضوع استثنايى هم دارد، كه البته چون جريان ساز نبوده نمى توان از آن به طور جامع ومانع سخن به ميان آورد. ازبين همين استثناها يكى هم « هادى ميرميران» است كه حداقل به خاطر عمل گرايى اش دراين عرصه نمى توان او را ناديده گرفت . كسى كه همين الآن وهمين ساعت هم طراحى واجراى پروژه هاى خاصى را دراختيار دارد و پيش مى برد.

ميرميران متعلق به نسلى است كه كار حرفه اى را به طور مشخص بعد از انقلاب شروع كرده اند و آثار قابل بحثى را در نوع خود ارائه داده اند. نسلى كه خواسته و مى خواهد با درنظر گرفتن دستاوردهاى گذشته، كه يكسر دغدغه تاريخ معمارى ايران را داشته و در رسيدن بدان چندان موفق نبوده است، تلاشهاى جديدى را ارائه بدهد.

او همان طور كه بارها در سخنرانى هاى خود گفته و در آثارش نيز نشان داده، اعتقادى به جداسازى معمارى سرزمينهاى مختلف و زمانهاى متفاوت ندارد و مرزبندى هاى خشك زمانى به عنوان «سبك ها» و مرزبندى هاى خشك سرزمينى به عنوان «سنت هاى معمارى» را نمى پذيرد و نقطه مقابل آن هم به عدم تعيين و تعلق سرزمينى معمارى مايل و معتقد نيست. ميرميران استفاده از الگوهاى معمارى ايران را در آثارش چنين استدلال مى كند: «تحليل معمارى ايران نشان مى دهد كه به رغم كثرت، تنوع و پيچيدگى بناها، اصول، مبانى و الگوهاى نسبتاً معدودى در طول زمان به اشكال مختلف در اين معمارى به كار گرفته شده اند. افزون بر آن، تكامل معمارى ايران بيشتر بر تعالى اين اصول، مبانى، الگوها و در جريان نوعى فعاليت هوشمندانه و ماهرانه استوار بوده است تا ايجاد آنها. با پذيرش اين امر، پرسشى پيش مى آيد كه آيا نمى توان در معمارى امروز ايران نيز به همان اصول و مبانى و الگوها پرداخت و آنها را در جريان يك فعاليت خلاق تكامل بخشيد و به پيش برد. پاسخ مثبت به اين پرسش بود كه موجب شد در طرحهاى من اصول و مبانى معمارى گذشته ايران مبناى كار قرار گيرد.»

يكى از آثار مهندس ميرميران كه باعث شد او جايزه بزرگ معمار ۸۲ را كه با حضور داوران خارجى برگزار مى شد، به خود اختصاص دهد، كار مشترك او با «مسعود عربشاهى» بود كه از حيث به كارگيرى مبانى و اصول معمارى تاريخى ما جايگاه خاصى ميان آثار پرتعداد او داشت. اين اثر كانون وكلاى تهران بود كه طراحى و اجراى آن را ميرميران بر عهده داشت و طراحى و اجراى نقش برجسته باشكوه آن را عربشاهى. نقش برجسته اى كه در تداوم بخشيدن به سازه، همان جايگاه نمادين خود را در نگاهى تاريخى مى يافت و با اين حال سراسر امروزى بود و مى نمود.

مهندس ميرميران در كنار كسانى چون «نادر اردلان» شايد از معدود معماران باشناختى باشد كه اين ظرفيتهاى تاريخى را به صورت امروزين و اصولى در اثر خود آورده اند: «از بررسى و تحليل عناصر و الگوهاى تاريخ معمارى ايران اين نتيجه حاصل مى شود كه عناصر و الگوهاى ياد شده اگرچه هر يك در دوره معينى از تاريخ معمارى اين سرزمين خلق شده اند، اما با حضور ممتد در دوره هاى بعدى، تكامل و پالايش يافته، داراى هويتى مستقل از زمان شده اند و مفهوم عامى را از يك الگو يا يك عنصر معمارى ارائه مى دهند كه شأن تجريدى يافته و داراى تصويرى ذهنى و حامل بارعاطفى است. اگر بپذيريم كه اين كيفيت معروض زمان نيست، بارديگر اجازه خواهيم يافت كه از آنها در شكل تجريدى خود در معمارى امروز استفاده كنيم.» اينجاست كه پى به منظور ميرميران از معمارى بى زمان و مكان و نه آن معمارى بى مكان و بى توجه به سرمايه عظيم بشرى مى بريم. چيزى كه انگار خواسته و تاحدود زيادى توانسته در سى و چندسال كار حرفه اى معمارى به آن برسد و بدان بپردازد. در بررسى آثار شاخص اين هنرمند، صرفنظر از كيفيت نهايى و زيبايى شناسيك آنها، به يك سرى اصول بنيادى برمى خوريم كه همه به نوعى از تاريخ معمارى اين سرزمين آمده اند و هم نهاد با پيشنهادهايى شده اند كه معمارى پست مدرن در شمايى بازتر و بزرگتر مى دهد. گرايش به مفهوم سازى تجريدى و ذهن گرايى، گرايش به فرم و فضا در گذار از ماده به روح (همچنان كه در معمارى رو به تكامل تاريخى اصفهان ديده است) و بالاخره كلى نگرى اهم اين ويژگى هاى بنيادى را در طرح ها و ساخت و سازهاى ميرميران تشكيل مى دهند. چيزى كه با درجه اى از شفافيت در طرح ها و آثارى چون فرهنگستان هاى جمهورى اسلامى، طرح كتابخانه ملى ايران، طرح موزه مركز اسناد رفسنجان، طرح موزه ملى آب ايران (مشترك با بهرام شيردل)، كانون وكلاى مركز و… خود را نشان مى دهد و نمايان مى كند: «دو نكته اساسى در اين نوع معمارى پيش مى آيد. اول اينكه مفاهيم، اسطوره ها، مضامين و ديگر توليدات فكرى اشتراكات زيادى در فرهنگ هاى مختلف دارند و عمدتاً مفاهيم واحدى هستند كه در سرزمين هاى مختلف به صورت هاى گوناگون بيان شده و به تصوير درآمده اند. از اين رو زمانى كه معمارى خود را به خدمت تجسم بخشيدن به آنها قرار مى دهيم اثر معمارى خواه ناخواه كيفيتى فراتر از سرزمين معين مى يابد و به نوعى جهانى مى شود، به خصوص اگر مفاهيمى كه دستمايه كار قرارگرفته اند مربوط به مقولات كلى هستى باشند.

دوم اينكه فرم ها و فضاهاى معمارى اگرچه در ابتدا در جهت تجسم بخشى به مفاهيم معينى خلق مى شوند، اما به علت خاصيتى كه بطور كلى در فرم و فضا وجود دارد و بخصوص آن بخش از خلاقيت فضايى كه اصولاً خارج از كنترل و آگاهى طراح صورت مى گيرد، بسادگى به افاده مفاهيم ديگرى نيز ميل مى كنند. تجربه نشان مى دهد كه هر اندازه قدرت فضايى و شكلى اثر معمارى بيشتر و غنى تر باشد به همان اندازه براى پذيرش و ارائه مفاهيم مختلف توانايى بيشترى خواهدداشت.»

مهندس هادى ميرميران به يك عبارت جزو پركارترين معماران معاصر ايرانى و به يك عبارت پركارترين معمار بعد از انقلاب ما به حساب مى آيد و اين را هم تعداد طرح و ساخته هايش به ما مى گويد و هم توفيقى كه براى اجراى خيلى از طرح ها و پروژه هايش داشته است. فرصتى كه كمتر نصيب هر معمار ايرانى مى شود و براى به دست آوردن آن، علاوه بر توانايى فكرى و فلسفى، دلايل ديگرى هم لازم مى نمايد.

ميرميران بعد از تمام كردن رشته معمارى دانشكده هنرهاى زيبا تهران با رتبه اول در سال ،۱۳۴۷ تا سال ۱۳۵۷ مسؤول كارگاه معمارى واحد طراحى و شهرسازى شركت ملى ذوب آهن ايران، از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۵۹ سرپرست واحد طراحى شركت خانه سازى ايران، از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۶ سرپرست واحد طراحى اداره كل مسكن و شهرسازى استان اصفهان و از سال ۱۳۶۷ تاكنون مديرعامل و مدير طراحى شركت مهندسين مشاور نقش جهان ـ پارس بوده و هست. از طرح هاى مهم اين معمار نسل سوم معمارى معاصر ايران مى توان به طرح سفارت ايران در هراره، سالن مراجعين كنسولى وزارت امور خارجه ـ تهران، سر كنسولگرى ايران در فرانكفورت، سفارت ايران در بانكوك، ساختمان مركزى بانك صادرات ايران، ساختمان استاندارى تهران، كتابخانه مركزى شيراز، موزه ملى آب ايران ـ تهران، مركز ورزشى رفسنجان، طرح مجموعه و محوطه سازى مجلس شوراى اسلامى (ميدان بهارستان)، مجتمع مسكونى، تجارى ـ خدماتى نواب، ـ تهران، طرح مركز شهر جديد پولادشهرـ اصفهان و ... اشاره كرد كه با طرح جامع منطقه اصفهان، طرح جامع و تفصيلى شهر اصفهان، طرح جامع و تفصيلى شيراز و طرح مجموعه شهرى (كلان شهر) اصفهان، در زمينه شهرسازى، تكميل مى شود.

ميرميران همچنين طرح احياى محور تاريخى شيراز، طرح احياى مجموعه ميدان كهنه و مسجد جامع عتيق اصفهان، طرح احياى مجموعه كريمخانى شيراز، طرح احياى منطقه تاريخى تبريز و بالاخره طرح ساماندهى مجموعه بهارستان ـ تهران را نيز در كارنامه خود دارد.

و اما از جمله جوايزى كه ميرميران درمسابقات مختلف و متعدد معمارى براى طرح هايش دريافت كرده است، مى توان خيلى كلى به دريافت لوح تقدير جامعه مهندسان مشاور ايران براى شناسايى و معرفى معمارى ايران در سال ،۱۳۷۵ معمار برگزيده سال ۱۳۷۹ در اولين دوره اعطاى نشان معمارى ايران (استاد پيرنيا)، جايزه مهراز ـ سال ،۱۳۸۱ انتخاب شده به عنوان پيشكسوت معمارى توسط سازمان نظام مهندسى ساختمان كشور ـ سال ،۱۳۸۱ برنده دوم جايزه بزرگ معمار سال ۱۳۸۰ به خاطر مجموعه ورزشى رفسنجان برنده نخست جايزه بزرگ معمار سال ۱۳۸۲ براى ساختمان كانون وكلاى دادگسترى مركز، رتبه دوم در مسابقه بزرگ طرح مجموعه آتى سنتر ـ تهران ـ ۱۳۸۲ و دريافت لوح تقدير و تنديس از جامعه مهندسان مشاور ايران در سال ۱۳۸۳ اشاره كرد.

ميرميران تاكنون سخنرانى هاى زيادى هم در مراكز علمى و آموزشى مثل دانشكده هاى معمارى، موزه هنرهاى معاصر تهران، مدرسه معمارى a.a لندن و ... داشته كه درآنها بيشتر به تبيين ديدگاه هاى معماريايى نسل خود و گاه خيلى كلى به صورت بندى معمارى نسل هاى پيش از خود پرداخته است.

با تمام اين حرف ها معمارى مدرن و معاصر ايران هنوز در بند اماها و آياها و اگرهاى زيادى است كه اگر با پژوهش هاى دامنه دار علمى و رويكردهاى عملى بدان ها پاسخ داده نشود، معلوم نيست كه به كدام مقصد ميل كند و سر از كجاها دربياورد. حضور مهندس ميرميران و معماران شناخته شده ديگرى كه به خاطر تنگناهاى شايع در اين حوزه خلاقه و در ايران كمتر مجال بروز و ظهور ايده ها و عقايدشان هست، شايد تنهاد لگرمى در اين حوزه به حساب بيايد كه آن هم متأسفانه به خاطر پراكندگى و بى پشتوانگى كمتر نويد آينده اى روشن را مى دهد!

لینک به دیدگاه
  • 2 سال بعد...

در ضمیمه ی این پست فایلی رو در اختیارتون قرار می دم در قالب پی دی اف که به زندگی نامه و روند طراحی و پروژه های استاد می پردازه...:icon_gol::icon_redface:

 

فرمت فایل:pdf

حجم: 1.5 مگابایت

تعداد صفحه: 38 صفحه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...