رفتن به مطلب

۸ نکته در بهبود پروژه های سامانه کنترل


ارسال های توصیه شده

مهندسی سامانه کنترل باید یک بخش کامل از این پروژه را دربرگیرد. جلوگیری از اشکالات و معضلات متداول به بهبود موثر افزایش بازدهی کمک می کند.

سامانه های کنترل فرایند روز به روز پیچیده تر و قدرت کندتر می شوند و انتظار می رود که در آینده ای نه چندان دور سامانه های سطح پلنت و بنگاه اقتصادی تا حد بسیار بالایی یکپارچه شوند.

تداوم این پیشرفت ها بسیار مهم است. سود خالص از یک سامانه کنترل فرایند که از مهندسی خوبی برخوردار است می تواند بسیار عظیم باشد. برعکس جبران زمان از دست رفته در عملیات شروع به کار و بهره برداری از سامانه های ناکارآمد می تواند بسیار پر هزینه باشد مهندسی ضعیف یا کند بودن سامانه ها خستگی اپراتور را بهمراه داشته و می تواند به بروز عواقب خط ناکی منجر شود.

مهندسی سامانه کنترل نباید جدایی از کل پروژه و برنامه های تجاری بنگاه اقتصادی در نظر گرفته شود. حال به چند نکته برای از تله های موجود بر سر راه پروژه های طراحی سامانه های کنترل خواهیم پرداخت.

1. پیش از ملاقات ارتباط برقرار نمائید.

یک ملاقات را تنظیم نموده و قبل از انجام آن را بهمراه موضوعاتی که در این ملاقات مطرح خواهد شد به اطلاع کلیه افراد و بخش های درگیر پروژه برسانید. به عنوان مثال، آیا مشتری انتظار یک نمایش از داده های عبوری مدول های SAP را دارد. آیا باید یک لیست از گره های XML تهیه شده و در مورد آن توافق حاصل شود؟ قبل از سفر نیاز را در نظر بگیرید بطوریکه گروه مربوطه وقت کافی برای رسیدگی به آنها را داشته باشد. آیا یک خط تلفن برای برگزاری تله کنفرانس وجود دارد یا اطاق کنفرانس لازم است؟ آیا ملاقات مطلقا است یا در آن زمانی نیز جهت بحث پیرامون زمان بندی پروژه در نظر گرفته شده است؟

بهتر است که یک گروه از افراد جهت رسیدگی به امور مشایعات و اسکان بازدید کنندگان قبل از بازدید در نظر گرفته شوند.

2. بر صفحات گرافیکی با کاربری آسان برای مقصدی سامانه کنترل تاکید نمائید.

متصدی پلنت پیش از هر شخی دیگری دقت خود را درکنار سامانه کنترل می گذارند و به جز نوبت های کاری خارج از پلنت یا داخل فیلد، او بیشتر یا به بیانی بهتر تمامی وقت خود را جلوی صفحه نمایش گذارنده و مشغول رسیدگی به ترسیم ها و صفحات واسط می باشد. بنابراین در ابتدا کارآمدی و مناسب بودن این جنبه از برنامه نویسی اطمینان حاصل نمائید. پلنت می تواند بدون اتصال به سامانه ERP به کار خود ادامه دهد اما نمی تواند با شیشه ای سیاه در مقابل متصدی عمل نماید.

قدرت کم نظیر پایانه های NT این امکان را فراهم می کند که اطلاعات بصری بسیاری بر روی صفحه نمایش قرار داده شود. اما اگر چه تصاویر کامل مربوط به ماشین آلات لوله های با رنگ های متناوب و سرعت های مختلف چشمک زن ها و نشانگرهایی که شیوه های فیزیکی را تقلید می کنند در یک نگاه خوب به نظر می رسند اما باعث افزایش میزان خستگی و ناراحتی اپراتور می شوند. بنابراین بهتر است از ارائه اطلاعات نیز ضروری بر روی صفحه نمایش حذر شود.

3. هوشمندی نرم افزار را مورد بررسی قرار دهید.

سعی کنید نرم افزار را به طور کامل بررسی کنید به عنوان مثال: زمانی که جعبه های مکالمه را امتحان می کنید سعی کنید به جای برچسب های شیر، نشانه های بی معنا وارد کنید و عکس العمل نرم افزار را ملاحظه نمائید. پنجره هایی که بیشتر از آنچه که توصیه شده باز کنید. محیط متصدی متفاوت از محیط نامه نویسی می باشد.

نتایج واقعی بهترین هستند، اگر یک سامانه کنترل یا نتایج ثبت را امتحان می کنید، از شماره های واقعی Tag استفاده کنید. پیام ها را کلمه به کلمه بگویید و با جزئیات شرح دهید، این دیدگاه باعث می شوند که تست های تکرار و قابل پیگرد باشند که این امر در برخی صنایع لازم است.

نیازهای مشتری را در نظر بگیرید. به عنوان مثال قبل از تست کردن کنترل کننده PID ببینید که آیا یک نمونه منفرد یا هر کدام از نمونه ها احتیاج به تست دارند یا خیر؟ شاید برخی از مشتریان مایل نباشند که نمونه کنترل کننده PID شان تست شود شاید آنها این عمل را به عنوان اتلاف هزینه برای پروژه ها در نظر بگیرند. ووری بر مراحل استاندارد تضمین کیفیت به این سوال پاسخ می دهد.

در نظر داشته باشید که یک پروژه نرم افزاری کنترل فرایند فقط شامل نرم افزار نیست. طبق توافق ما مشتری، برخی از مراحل تست باید به عهده یک سیستم کوچک گذاشته شود که وظیفه آن تست ترمینال های ورودی/خروجی ونتایج اندازه گیری است.

چک کردن حلقه بعد از نصب آن بسیار آسانتر است چرا که اکثر مشکلات در کارخانه ظاهر می شوند. برطرف کردن شکل نرم افزار کنترل از قبل و توسط یک گروه کوچک بسیار موثر از داشتن یک تیم برای چک کردن کل حلقه می باشد که منتظر تغییر برنامه نویسی هستند. هر دو شیر FC و FO را باز کنید ماهیت های صفحه را در مقابل لیس ورودی/خروجی چک کنید.

4. اجازه دهید مشتریان اسناد را در اختیار داشته باشند.

پروژه های کلیدی مزایای خاصی دارند، اگر به درستی کار نکنند می توا نند برای مشتری هزینه های زیادی را در برداشته باشند بدون مالکیت مشتری برنامه نویس سامانه کنترل باید با چندین نقطه نظر برای حل تغییرات و مشخص کردن سوالات، سر و کله بزند مشتری نهائی با آگاهی به تمام جنبه های پروژه، مانند یک ***** عمل می کند.

کارخانه چندین بار تحت تغئیر قرار می گیرد. این کار برای فروشنده سالانه زمان و هزینه زیادی را در بر دارد چرا که هر اصلاح را باید چک کند و مثلاً از صرف وقت زیادی متوجه می شود که فقط یک تغئیر از مسیرهای ارتباطی ایجاد شده است. تحت کنترل نگهداشتن مشتری می تواند تضمین کننده کیفیت بالا باشد. توسعه نرافزار تا حد زیادی غیر خطی است و بواسطه درگیر بودن با مسائل متعدد گاهاً سرعت پروژه تا حد قابل توجهی کاهش می یابد.

5. از اینکه آیا ماشین واقعی مورد نیاز است یا خیر مطمئن شوید.

روش های معین و نیازهای خاص صنعت تعئین می کند که آیا ماشینی که در کارخانه کار می کند، واقعاً همان ماشینی است که در حال برسی شدن است. توسعه دهندگان باید به طور دوره ای برنامه های زمان بندی را با شرکت عامل چک کنند تا مطمئن شوند که نیازهای مهندسی با نیازهای عملیاتی در تزاحم نیستند. قابل قبول نیست که تولید محصول به دلیل بی توجهی به یک تغئیر ساده یا تغئیر در محل محصول متوقف شود. اگر پایانه ها و سامانه های کنترل FASCIMILE در روند تست مورد استفاده واقع شوند مشتری نهایی به موقع از اینگونه مسائل آگاه خواهد شد.

6. با سرویس خدماتی مشتری ارتباط دائم داشته باشید.

گاهی اوقات طرح مشکلات کاربر به صورت تلفنی برای توسعه دهند، نرم افزار بسیار مطلوب است، این مساله را در نظر بگیرید که مالک سامانه کنترل فقط با بکارگیری عملی سامانه آن را مورد آزمایش قرار میدهد

که این امر برای او بسیار پر هزینه بود. و به نفع سازنده است کارکنان عملیاتی به طور مداوم پشت سامانه های رل نشستنه اند و همانند یک آشکار ساز بی درنگ اشکالات (buy catchar) عمل می کنند ادارات سرویس مشتری و سرویس تکنولوژی توسعه دهنده سامانه کنترل باید تلفن های کاربران را به دقت مدنظر قرار می دهند و آنها را به اطلاع نیم برنامه های ریز کاربران برساند.

7. در (buy in) شرکت کنید.

چنانچه ارتقا نرم افزار جزئی باشد و اثرات کمی از خود به جا بگذارد. یک یادداشت کوچک برای قسمت های دیگر با آن (IT و عملیات و مهندسی) تمام چیزی است که پیش از اعمال تغییرات مورد نیاز می باشد. در نظر داشته باشید که هیچکس مایل نیست با مواجه شدن یک محیط کاملا جدید غافلگیر شود از متصدیان در مورد ورودی صفحات گرافیکی سوال کنید و در مورد چگونگی برقراری بهترین ارتباط با لایه های فیزیکی پلنت با پرسنل IT ملاقات هایی را ترتیب دهید.

زمان بندی را همواره مدنظر داشته باشید. در یک فرایند دسته ای یک ارتقا یا تغییر می تواند به آرامی صورت پذیرد. در فرایند پیوسته باید احتیاط مضاعفی بکارگرفته شود.

8. منتظر نسخه های ارتقا یافته نرم افزار باشید

مهندسی یک سامانه کنترل یک پروژه مهم است چنین پروژه ای چندین ماه به طول می انجامد. ارتقا در سامانه های عامل و پیشرفت های فروشنده در طول زمان اجرایی پروژه به کرات اتفاق می افتد. بعد از رویدادهای مهم صبر کنید تا ارتقا صورت پذیرد چنین کاری خود از مشکلات مربوط به ارتقا را آسان تر می کند.

نویسنده Robert A.Dunlap

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...