رفتن به مطلب

بارهای وارد بر ساختمان


ارسال های توصیه شده

National-01.jpg

انسجام کلی سازه

ساختمان ها و سایر سازه ها باید آن چنان طراحی شوند که آسیب دیدگی موضعی در آنها پایداری کلی سازه را به خطر نیاندازد و در حد امکان به سایر اعضای سازه گسترش نیابد. برای تامین این منظور سیستم سازه باید به گونه ای انتخاب شودکه بارها بتوانند از یک عضو آسیب دیده به عضوهای دیگر منتقل شوندو پایداری سازه در هر حالت حفظ گردد. این مقضود معمولا با ازدیاد پیوستگی، نامعینی، شکل پذیری و یا ترکیبی از آنها در اعضای سازه تامین می شود.

اثرات خود کرنشی

ساختمان ها و سایر سازه ها باید به گونه ای طراحی شوند که بتوانند از عهده تحمل اثرات خود کرنشی ناشی از عوامل محیطی مانند تغییرات دما،نشست های غیر یکنواخت پایه های سازه،جمع شدگی و وارفتگی ماده به خوبی برآیند. در این مبحث برای محاسبه مقادیر این اثرات ضوابط خاصی تعیین نشده است ولی در مواردی که این آثار تعیین کننده تشخیص داده شوند،مقادیر آنها باید با توجه به شرایط موجود در محیط سازه و با استفاده از روش های شناخته شده محاسبه گردد.

بارهای مرده

بارهای مرده عبارتند از وزن اجزای دائمی ساختمان ها مانند:تیرها،ستون ها،دیوارها،وزن تاسیسات و تجهیزات ثابت نیز در ردیف این بارها محسوب می شوند.

وزن اجزای ساختمان و مصالح مصرفی

در محاسبه بارهای مرده باید وزن واقعی مصالح مصرفی و اجزای ساختمان مورد استفاده قرار گیرد.

در ساختمان هایی که برای جداسازی فضاها از تیغه هایی استفاده می شوند که وزن یک متر مربع سطح آنها کمتر از 275 دکا نیوتن است. این بار معادل باید،به صورت مناسبی،یا تقسیم وزن تیغه های هر قسمت از کف به مساحت آن قسمت تعیین گردد.

در ساختمان هایی که از تیغه های سبک نظیر دیوارهای ساندویچی استفاده می شود این بار حداقل را میتوان به 50 دکانیوتن بر متر مربع کاهش داد مشروط بر آن که وزن یک متر مربع تیغه ها به اضافه ملحقات آن ها از 40 دکانیوتن تجاوز نکند. در ساختمان هایی که برای جداسازی از تیغه ها یی استفاده می شود که وزن یک متر مربع سطح آنها بیشتر از 275 دکانیوتن است، بار تیغه ها را باید در محل واقعی خود اعمال نمود.

وزن تجهیزات و تاسیسان ثابت

وزن تجهیزات و تاسیسان ثابت از قبیل لوله های شبکه آب وفاضلاب،تجهیزات برقی، گرمایشی و تهویه ای باید به نحو مناسبی برآورد و در محاسبه بارهای مرده منظور شود. چنانچه احتمال اضافه شدن این نوع تجهیزات در آینده وجود داشته باشد وزن آنها نیز باید در نظر گرفته شود.

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...